News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-04-29 Aamulehti: Rasistien Homma-forum vai uuden politiikanteon pioneeri?^

Started by Mr.Business, 29.04.2009, 19:23:05

Previous topic - Next topic

Ano Nyymi

Quote from: MW on 29.04.2009, 20:35:16
Nuorisoleimaa tarjolla myös. Oma arvioni hardcore-hommalaisesta on, että ne oppivuodet on jo takanapäin. Toki nuortakin porukkaa on paljon, mutta luulen sen kovan ytimen olevan lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä, keskimäärin.

Ei kait täällä kaikki sentään noin nuoria lapsia ole? ;)

herra 4x

Rakkaudesta lajiin.

henkka

"Hommassa ei voi kirjoittaa neekeriä ilman moderoinnin reaktiota."

Neekeri on hyvää suomea, se on selvä nimitys tummaihoisille afrikkalaisille, se ei halvenna kohdetta (ei sisällä negatiivista arvokuvaa)kuten nimitys nekru. Jos neekeri sanana kiellettäisi, niin kai sille sitten olisi joku parempi synonyymi.

citizen

15-20 vuotta sitten "Nokikeppi!! Tärpättiä!!" oli tv:stä tuttu repliikki, jota pidettiin hauskana. Irwinin kappale "Mutakuono ja Lakupelle" ymmärrettiin - aivan oikein - itseironiana. Suomi oli kotoisa ja turvallinen paikka asua lamasta huolimatta. Vähitellen mokutus on hivuttautunut meille ja nutturat on vedetty kireälle.
"In the emerging world of ethnic conflict and civilizational clash, Western belief in the universality of Western culture suffers three problems: it is false; it is immoral; and it is dangerous." – Samuel P. Huntington
Multiculturalism--A Cult of Ignorance http://www.youtube.com/watch?v=H-eNXWtXRQI

kaksinaismoralismirules!

Quote from: reino on 29.04.2009, 20:06:49
Koittakaas jätkät välillä vähän toisenlaista valikoivaa sisälukua:

me ollaan Aamulehden mukaan uuden politiikanteon pioneereja!!1!
Jees! Noin se pitäisi mennä eikä kaivella niitä pahoja asioita esiin artikkelista. Iankaikenhan media on asetellut vastakkain arvoja tälläisessä tapauksessa. Lässyn...lässyn..kaikki..o..ihqukivaa artikkeli olisi ollut paljon vähemmän mielenkiintoisempi.

MW

Quote from: Ano Nyymi on 29.04.2009, 21:08:40
Ei kait täällä kaikki sentään noin nuoria lapsia ole? ;)

No ei, yritän vaan vaikuttaa nuorekkaalta, dig?

IDA

Quote from: junakohtaus on 29.04.2009, 20:26:58
mitä hä jätkät hei, toihan on ihan asiallinen juttu.

No ei ollut.

Itse olen Suomen Sisun jäsen ja aina jaksaa vituttaa, jos joku Tyrvään EU-nuori solvaa rasistiksi ;)

Markus Mannonen

Älkää ainakaan laittako haukkumameilejä Toni Viljamaalle koska hän on selkeästi järkevimmin maahanmuutosta ja islamista kirjoittava toimittaja  ;)

Viljamaa on kirjoittanut Shariasta, vastaanottokeskuksista, Hommasta^^^

tapio

Ehkä otsikko oli hieman väärin muotoiltu, jos tarkoitus oli pohtia sitä, onko Homma rasistien foorumi vai uuden politiikanteon pioneeri.

"Rasistien Homma-forum vai uuden politiikanteon pioneeri?" antoi sen kuvan, että Homma-forum on rasistien ja haussa olisi jokin uuden politiikanteon pioneeri.
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

Kazakstan

Hyvä kirjoitushan tuo oli. Minun silmissäni Viljanmaan osakkeet olisivat päinvastoin laskeneet, jos jutusta olisi puuttunut kaikki kritiikki. Hyvä noin; jättää ainakin lukijan uteliaaksi.

Itä ei nuku

Quote from: Toni Viljamaa-- rasismista syytteessä oleva tohtori Halla-aho --

Jos ollaan tarkkoja, niin Halla-ahohan ei ole syytteessä rasismista. Rasismi ei ole rikos, vaikka raskauttava asianhaara se voi rikoksen yhteydessä ollakin. Joku tomera voisi heittää tästä noottia Aamulehden sivuille. Minä painun nukkumaan.
"Lähtökohtaisesti elämä on liian lyhyt, jotta kenenkään täysijärkisen ihmisen kannattaisi lukea mitään muuta kuin kaunokirjallisuutta. Satunnaisesti pitää kuitenkin silmäillä faktaakin, jotta tietäisi, mitä maailmassa juuri nyt tapahtuu." Annamari Sipilän toimittajanviisautta (HS 31.10.10)

Veikko Suvanto

Quote from: junakohtaus on 29.04.2009, 20:26:58
mitä hä jätkät hei, toihan on ihan asiallinen juttu.

No sitä minäkin. Vähän turhan monet hommalaiset tekevät parhaansa toteuttakseen siitä propelli/foliohattumielikuvaa mitä heistä mediassa viljellään, jolloin on kyllä syytä kysyä, onko tämä stereotypia niin kovin kaukaa haettu. Tarkoitan tällä nyt vaikka kaikkien lehtijuttujen ja tv-ohjelmien rivienvälien syynäystä ja ties mistä kriittissävyisistä lauseenpuolikkaista hermostumista, samoin kuin Soinin muutamasta harmittomasta (joskin huonosti harkitusta) propellipää- ja kottaraispönttölausunnosta nostettua älytöntä, jo pari kuukautta kestänyttä äläbäwäläätä (tyyliin: "PS ei tule koskaan enää saamaan minun ääntäni, koska Soini loukkasi minun tunteitani kutsumalla minua suorassa lähetyksessä propellipääksi, nyyh!").

Jos ei halua antaa itsestään propellipään ja foliohattuisen vaikutelmaa, niin kannattaa ottaa asiat lunkimmin ja suuripiirteisimmin eikä nostaa hirveää älämölöä joka asiasta. Kaikella kunnioituksella hommailijoita kohtaan :)
Mon front est rouge encor du baiser de la Reine ;
J'ai rêvé dans la grotte où nage la Sirène...

Veikko Suvanto

Joku oli näköjään jo kiinnittänyt samaan asiaan huomiota kuin minä edellisessä viestissäni:

Quote from: far angst on 29.04.2009, 20:52:36
Minusta ei jokaisesta omaan pirtaan sopimattomasta sanasta tai käytetystä termistä kannata vetää kurpitsaa nenuun.  Esim. Soinin käyttämä propellipää on ihan OK termi.

Jätetään mamsellimainen loukkaantuminen muille, ja otetaan yksi jos toinenkin asia hurtilla huumorilla, propellipäät.

Tästä olen täsmälleen samaa mieltä.
Mon front est rouge encor du baiser de la Reine ;
J'ai rêvé dans la grotte où nage la Sirène...

Roope2

Muistakaa olla varovaisia sanan NxxKxRI kanssa:

........Oikeuskäytännön mukaan tämän sanan käyttäminen yksityishenkilöistä pidetään kiellettynä kunnianloukkauksena........

Lähde: Vähemmistövaltuutetun tutkintapyyntö Mikko Ellilän kirjoituksesta 19.2.2007 425/65/2007TM

http://www.uutiskynnys.fi/uutiset/kotimaa/taustamateriaali/ellila-vahemmistovaltuutetun-nostama-kantelu

"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Juuso

Quote from: Kazakstan on 30.04.2009, 01:14:27
Hyvä kirjoitushan tuo oli. Minun silmissäni Viljanmaan osakkeet olisivat päinvastoin laskeneet, jos jutusta olisi puuttunut kaikki kritiikki. Hyvä noin; jättää ainakin lukijan uteliaaksi.

Ja lisäksi ilmaista mainosta Sampo Terholle ja Jussi Halla-aholle!

Edit: Ainoa mikä vähän häiritsee on tuo rasistiksi haukkuminen heti otsikossa.
"Mä oon soittanu Vuvuzelaa"
"Mitä oot soittanu?"
"Vu-vuvuzelaa!"
"Niin sitä torvia.."

Sivusta seuraaja

Eikai tuossa jutussa mitään niin hirveää moitittavaa ole. Pääasia on, että homma mainitaan.

Semmoisia terveisiä vain tähän saakka järkeviä kirjoittaneelle Viljanmaalle, että minun silmiini sattuu nykykieleen yleiseksi muutettu "rasismista syytteessä oleva tohtori Halla-aho".

Saattaa vaikuttaa saivartelulta, mutta mitä enemmän epätodellisia ja -määräisiä ilmauksia viljellään, sitä enemmän ne ajan myötä muuttuvat todeksi. Vaikka asianlaita todellisuudessa on niin, että ketään ei vielä lakien mukaan voida syyttää "rasismista" rikoksena niin epämääräisin perustein kiihottamisesta kansanryhmää vastaan nostetun syytteen keinoin saadaan "rasismin" ja todellisen rikoksen väliin vedettyä yhtäläisyysmerkit. Oikeusvaltiossa, jossa on mielipiteenvapaus, kukaan ei ole syytteessä "rasismista".

Toivottavasti sain muotoiltua edellisestä kappaleesta sellaisen, että yksinkertaisempikin ymmärtää sen sanoman.

Kaarle M.

Quote from: Pöllämystynyt on 29.04.2009, 19:50:27
Quote from: MustaLeski on 29.04.2009, 19:42:20
Mestari in my ass. Voisiko tuostakin jo päästä eroon vaikka kuinka hauskaa ihkupihku sisäpiirihuumoria olisikin.

Olen sanonut jo varmaankin tämän, ja sanon jälleen, että mestari-sanan käyttö tulee lopettaa. Se on toki huumoria, mutta ulkopuoliset eivät sitä ymmärrä. Ei sisäinen huumori voi olla tärkeämpää kuin ulkoinen imago. Lisäksi se sana on jo väljähtynyt.

Viimeaikaisten käänteiden jälkeen Mestari on tästä eteenpäin minulle Jussi. Ihan ilman sarvia ja hampaita...

"En ole takinkääntäjä. Olen muuttanut mieltäni, se on toinen asia."

Timo Soini

Kaarle M.

Quote from: reino on 29.04.2009, 20:06:49
Koittakaas jätkät välillä vähän toisenlaista valikoivaa sisälukua:

me ollaan Aamulehden mukaan uuden politiikanteon pioneereja!!1!

Juu, ei tuo minustakaan niiiiiin hirveltä tuntunut.
"En ole takinkääntäjä. Olen muuttanut mieltäni, se on toinen asia."

Timo Soini

nirva

Quote from: Viola on 30.04.2009, 11:13:38
Kiihottaminen kansanryhmää vastaan ja uskonrauhan rikkominen ovat rasismirikoksia. Kannattaako joka sanasta saivarrella?

Rasismi on rotuun ja ihonväriin perustuvaa syrjintää. Kiihottaminen kansanryhmää vastaan voi toki olla rasistista, mutta mitä tekemistä uskonnolla on rodun kanssa?

rontti4

Quote from: Kaarle M. on 30.04.2009, 11:15:16
Quote from: Pöllämystynyt on 29.04.2009, 19:50:27
Quote from: MustaLeski on 29.04.2009, 19:42:20
Mestari in my ass. Voisiko tuostakin jo päästä eroon vaikka kuinka hauskaa ihkupihku sisäpiirihuumoria olisikin.

Olen sanonut jo varmaankin tämän, ja sanon jälleen, että mestari-sanan käyttö tulee lopettaa. Se on toki huumoria, mutta ulkopuoliset eivät sitä ymmärrä. Ei sisäinen huumori voi olla tärkeämpää kuin ulkoinen imago. Lisäksi se sana on jo väljähtynyt.

Viimeaikaisten käänteiden jälkeen Mestari on tästä eteenpäin minulle Jussi. Ihan ilman sarvia ja hampaita...

Olen harkinnut käyttäväni muotoa "herra Halla-aho"  :P
20 propellihattuista kottaraisenpönttöä tuijottavaa netsiä ei voi olla väärässä. :)

tapio

Vai on uskonrauhan rikkominen rasismirikos. Syyllistynkö rasismirikokseen, jos käyn hieman rähisemässä ensi sunnuntaina kotikuntani kirkon jumalanpalveluksessa?
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

Sivusta seuraaja

Kiihottaminen kansanryhmää vastaan ja uskonrauhan rikkominen ovat rasismirikoksia. Kannattaako joka sanasta saivarrella?

Mistä kohtaa lakikirjaa löytyy sana rasismirikos?

Edit: en sitten saanut kappaleesta niin selkeää, että yksinkertaisin ymmärtäisi sen.

Slu

Pst, huomatkaa kun teitä trollataan...

Nämä tutkivan journalismin saavutkset ovat hauskoja lukea :)

Sami Aario

Quote from: tapio on 30.04.2009, 11:22:53
Vai on uskonrauhan rikkominen rasismirikos. Syyllistynkö rasismirikokseen, jos käyn hieman rähisemässä ensi sunnuntaina kotikuntani kirkon jumalanpalveluksessa?

Vain jos et itse kuulu kyseiseen kirkkoon. Silloin se on rasistinen rasismirikos ja sinä olet rasisti.

P

Quote from: Roope2 on 30.04.2009, 04:56:22

Muistakaa olla varovaisia sanan NxxKxRI kanssa:

........Oikeuskäytännön mukaan tämän sanan käyttäminen yksityishenkilöistä pidetään kiellettynä kunnianloukkauksena........

Lähde: Vähemmistövaltuutetun tutkintapyyntö Mikko Ellilän kirjoituksesta 19.2.2007 425/65/2007TM

http://www.uutiskynnys.fi/uutiset/kotimaa/taustamateriaali/ellila-vahemmistovaltuutetun-nostama-kantelu

Jep. Mutta Ellilähän käytti sitä oppikirjamaisesti ilman yksityishenkilöaspektia..
Mutta voihan muumi - syyte tuli!
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

jmk

Quote from: MW on 29.04.2009, 20:35:16
Nuorisoleimaa tarjolla myös. Oma arvioni hardcore-hommalaisesta on, että ne oppivuodet on jo takanapäin. Toki nuortakin porukkaa on paljon, mutta luulen sen kovan ytimen olevan lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä, keskimäärin.

Medialla on yksinkertaisesti pallo hukassa. Toimittajilla on valtava hinku lokeroida jokainen yhteiskunnallinen ilmiö johonkin toimittajan päässä olevaan valmiiseen kategoriaan, mutta kun päässä olevat kategoriat ovat irtautuneet reaalimaailmasta, niin reaalimaailma tuottaa toimittajille jatkuvaa hämmennystä ja lokerointivaikeuksia.

Totesin aiemmin, että tyypillisen džuurnalistin käsityksissä kaikki nuivat ovat
... 45-vuotiaita työttömiä alkoholisoituneita itähelsinkiläisiä maalaistalon peräkammarissa asuvia ajattelemattomia teini-ikäisiä tyhmiä aikamiespoikia, jotka eivät ole koskaan nähneet yhtään ulkomaalaista, ja jotka pelkäävät menettävänsä työpaikkansa ulkomaalaisille, joita he kohtaavat joka päivä arjessaan.

EDIT: Rupesin oikein miettimään, sopiiko yksikään noista epiteeteistä minuun, ja löytyihän yksi: asuvia. Uskoisin, että netissä kirjoittelevat nuivat ovat lähes poikkeuksetta asuvia. (Vaihtoehtohan on asunnoton.)

IDA

No just ovat. Todetaan vielä tähän, että tähänastiset tuomiot ovat olleet oikein ja tuomioita aidoista rikoksista, niin päästään asiaan.

Jos keskustelu lähtisi tältä rehelliseltä pohjalta, se voisi myös edetä. On niitä, jotka Violan tapaan kannattavat nykyistä lainsäädäntöä ja sen pohjalta harjoitettavaa sananvapauden rajoittamista ja niitä, jotka vastustavat sitä. Kaikki muu on oikeastaan turhaa häsläämistä, joka tullee jatkumaan sillä, että Viola - jos jaksaa vastata ;) - toteaa, että ei kannata sananvapauden rajoittamista, mutta tuomitsee rasismirikokset yhteisessä rintamassa komissaarien kanssa. Mikä on hänen oikeutensa.

risto

Voisitko mitenkään järkevästi osoittaa, millä perusteella uskonrauhan rikkominen on rasismirikos? Menee muuten samaan kategoriaan aikaisempienkin juttujesi kanssa.

Kiihottaminen kansanryhmää vastaan taas voi olla rasistisesti motivoitunutta, tai voi olla olematta. Jussi Halla-ahon tekstejä varsin kattavasti lukeneena päädyn ehdottomasti ja ilman epäilyksiä jälkimmäiseen olettamukseen.

Kuten hyvin tiedämme, syytteet tulivat kirjoituksesta "Muutama täky Illmannin Mikalle". Koska kirjoituksen kärki ilman epäilystä oli otsikossa mainittu henkilö, ja koska Illmannin Mika on aivan samaa rotua kuin Halla-ahon Jussikin, on varsin erikoista väittää, että jälkimmäinen on epäiltynä rasismirikoksista.

Terkkuja Sannalle. Tutkiva journalismi on työtä sekin.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

JT

AL:n toimittaja on homorunkkari. Minä tiedän - siksi en perustele.
Hauskaa vappua kaikille!

Virallisen Homottelu Direktiivin mukaan pätevä homottelu vaatii aina fraasin "joku vitun", siis po. "joku vitun homorunkkari". Kohde voi torjua homottelun fraasilla "mikään vitun", so. "mä en ole mikään vitun homorunkkari".

Ollaanpa sitten kunnolla taas ja pistetään korkki kiinnikin välillä.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

Anti-Utopisti

QuoteKun Homma-forum on mestarinsa Halla-ahon mukaan löyhä verkosto itsenäisiä ajattelijoita, Suomen Sisun sivuilta löytyy edelleen yhtä mahtipontista organisaatiohössötystä kuin maanalaisen kommunistisen liikkeen toiminnasta 1920-luvulla.

Taas kerran näemme Homman kriitikolta pahan loogisen ristiriidan peräkkäisissä lauseissa. Ilmaus "mestarinsa Halla-ahon" viittaa nimittäin Hommaan joko kulttimaisena tai hierarkkisena organisaationa, mutta heti seuraavat ilmaukset "löyhä verkosto" ja "mahtipontista organisaatiohössötystä" viitannevat päin vastoin Hommaan hajautettuna organisaationa. Samoin myöhempi ilmaus "laumaperäinen fakki-idiotismi" viittaa yleensä lähinnä kulttimaiseen tai hierarkkiseen organisaatioon, kun taas aidosti hajautetussa liikkeessä tapahtuu luonnostaan niin paljon divergenssiä, että "laumaperäisestä fakki-idiotismista" tuskin on pelkoa. Hommaa voi yrittää kritisoida ja varoittaa jommankumman organisaatiomuodon vaaroista, mutta ei molemmista yhtä aikaa.

Samoin kuin 1920-luvun alun kommunisteilla ei ollut ketään yksittäistä "mestaria" vaan päin vastoin hyvin monimuotoista liikehdintää, ennen kuin Stalin ja Komintern aloittivat Euroopan eri maiden kommunistien homogenisointiprojektin, niin yhtä liioiteltua lienee väittää, että Hommalla olisi "mestari" sanan kulttimerkityksessä. Toisten teoreetikoiden kirjoituksia luettiin silloin ja luetaan edelleen enemmän kuin toisten, mutta se on 80/20-säännön perusteella lähes väistämätöntä.

QuoteAihepiiri on säilynyt samana. Vääränlainen maahanmuutto on yhteiskunnan suurin syöpä.

Rappio on rappiota vuosisadasta riippumatta, mikäli Neil Howen ja William Straussin teoriaan Third Turning -rappiokausien luonteesta on uskominen, joten "yhteiskunnan suurinta syöpää" ei voida edes eritellä nyky-yhteiskunnan yleisestä sekasotkusta puhumattakaan siitä, että Homman pointti olisi niin yksinkertainen, että "vääränlainen maahanmuutto on yhteiskunnan suurin syöpä".

Kyseessä on siis systeeminen rappiokehitys, jonka vastustamista olisi absurdia kutsua sen paremmin yhden asian liikkeeksi kuin monienkaan teemojen liikkeeksi. Nimittäin jotta systeemistä rappiokehitystä voidaan analysoida ja jarruttaa yhden teeman kuten maahanmuuton osalta, niin tarvitaan pääpiirteissään samat tiedot ja taidot kuin niilläkin poliittisilla ryhmillä, jotka pyrkivät puuttumaan useampiin teemoihin. Kummassakin tapauksessa tarvitaan mm. parhaat mahdolliset tulevaisuusennustukset, parhaat lobbaustaidot sekä tietenkin tietoa siitä, mihin kohtaan tökkäämällä itsetuhosysteemin saa pysäytettyä tai sitä ainakin hidastettua.

Sitä paitsi monille epäpäteville poliitikoille "monien teemojen ajaminen" tarkoittaa käytännössä omia teemoja esittelevien ehdokasmainosten jakelua kadulla vaalien alla, mikä on kuitenkin useimmille ehdokkaille pikemminkin eräänlainen vaalikausittainen nöyryytysrituaali demokratiamytologian ylläpitämiseksi eikä niinkään aito yritys saada kontaktia äänestäjiin mainoksissa esitettyjen monilukuisten poliittisten teemojen esittelemiseksi.

Minun on lisäksi vaikea ottaa vakavasti valtapuolueita edustavia kriitikoita, jotka syyttävät salongeistaan käsin Hommaa yhden asian liikkeeksi samalla, kun itse kaupustelevat äänestäjille täysin epäuskottavia ja naiiveihin tilanneanalyyseihin perustuvia vaalilupauksia kaikista mahdollisista poliittisista teemoista.

Quotekaikkien ulkopuolisten salaliitto alkaa vaikuttaa koko ajan todennäköisemmältä vaihtoehdolta.

Sopivimmat taustateoriat maahanmuuttokritiikin tueksi ja osuvimmat tulkinnat nykyisen rappiokauden luonteesta eivät ole salaliittoteorioita. Itse suosittelen tällä hetkellä:

1) Amotz Zahavin teorioita kirjasta The Handicap Principle: A Missing Piece of Darwin's Puzzle ja erityisesti kirjan altruismia käsittelevää osaa, jonka pohjalta veikkaan nykyisen hillittömän maahanmuuttopolitiikan lähtökohdan olevan competitive altruism -statuskilpailu poliitikoiden välillä.

2) Kognitiivisten vääristymien tutkimusta, josta voi lukea lisää Googlella ilmaiseksi löytyvästä Richard Heuerin kirjasta The Psychology of Intelligence Analysis. Nämä teoriat viittaavat epäsuorasti myös poliitikkojen kyvyttömyyteen arvioida valintojensa seurauksia riittävän monipuolisesti.

3) Sukupolviteorioita William Straussin ja Neil Howen kirjoista Generations ja The Fourth Turning, jotka paljastavat nykyajan yltiöoptimistiset kollektiiviset harhakäsitykset yhteiskunnan kestokyvyn suhteen.

Näiden lähteiden yhteisvaikutuksen perusteella päädyin siihen käsityksen, että KAIKKI ihmiset todellakin ovat enemmän tai vähemmän ulkona yhteiskuntakehityksestä. Eli ilman rationaalista tarkastelua edistäviä apuvälineitä ihmiset yrittävät jäsentää yhteiskuntakehitystä enemmän tai vähemmän epäonnistuneesti omien mytologioidensa ja virhealttiiden heuristiikkojensa pohjalta.

Näin ollen länsimaiden rappiossa lienee kyseessä pikemminkin massamittainen joukkoharha kuin salaliitto, mikäli yllä mainituista teorioista muodostamani hypoteesi pitää paikkansa. Esimerkiksi poliittisten arvovalintojen shoppailu eli tietty harkitsematon valintojen takotapa, joka koskee lähes kaikkia länsimaalaisia puoluekannasta riippumatta, on mielestäni tällä hetkellä se todellinen "yhteiskunnan suurin syöpä".

[email protected]