News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Yrityksen kirjanpito-ongelmat

Started by hoxpox, 01.11.2011, 00:36:28

Previous topic - Next topic

hoxpox

Omistan kaupan alalla toimivan Helsingissä sijaitsevan pienyrityksen, jossa on lisäkseni yksi työntekijä.

Pari vuotta sitten otin yritykseen ulkopuolisen kirjanpitäjän, tätä ennen olin hoitanut kirjanpidon itse. Samalla vaihdon yrityksen toiminimimuodosta osakeyhtiöksi. Uusi kirjanpitäjä oli yhden miehen firma ja edullisimmasta päästä, hinta vain n. 150 euroa kuussa.

Kävi kuitenkin ilmi että uusi kirjanpitäjä hoiti kirjanpitoa aivan miten sattuu. Joinakin kuukausina kirjanpitäjä jätti osan ostolaskuista kirjaamatta, ja joinakin kuukausina myynti kirjautui kahteen kertaan. Jouduin itse käymään koko kirjanpidon läpi myöhemmin, ja jälkeenpäin ajatellen olisi ollut helpompaa hoitaa koko homma itse alunperinkin.

No, irtisanoin sopimuksen, ja tästä viisastuneena päätin ottaa laadukkaan kirjanpitäjän. Kyselin neuvoja ja Talenomia ja Pretaxia suositeltiin. Talenomin tarjous yritykselleni oli n. 450 euroa kuussa ja Pretaxin 400 euroa, joten valitsin Pretaxin viime vuoden kesällä.

Tämän vuoden alusta Pretax alkoi yhtäkkiä laskuttaa kirjanpidosta n. 1500-2000 euroa kuussa. Ihmettelin asiaa ja vastaus oli että ovat joutuneet selvittelemään vanhan kirjanpitäjän kirjauksia. Tajusin että olin tehnyt sopimuksen tuntiveloituspohjaisesti, eli 400 euron hinta olikin vain sopimukseen merkitty arviohinta, ja Pretaxilla oli oikeus laskuttaa ihan mitä heitä huvittaa.  Loppukesästä irtisanoin sopimuksen Pretaxin kanssa, ja nyt olisi taas uuden kirjanpitäjän valinta edessä. Hiukan harmittaa etten huomannut/kehdannut heti irtisanoa sopimusta kun ylilaskutus alkoi, ylilaskutuksesta koitui firmalle n. 10 000 euron lisäkulut.

En tiedä miten muut yrittäjät ovat kirjanpitonsa ratkaisseet, mutta itse koen kirjanpitäjän työn oikeellisuuden ja kirjanpitäjän laskutuksen jatkuvan vahtimisen kovin kuormittavaksi. Luulisi että sähköisen laskutuksen aikakaudella asia sujuisi paremmin.

Jos jollain on antaa hyviä neuvoja siitä mistä löytyisi hyvä kirjanpitäjä tai muita näkemyksiä asiaan liittyen, olisin kiitollinen neuvoista. Tällä hetkellä olen kallistumassa Talenomin suuntaan, heidän tarjouksensa sentään oli kiinteähintainen.

Octavius

Vähän riippuu vaikeusasteesta, eli käytännössä siitä, onko verotuksessa joitain jippoja vai ei. Käsitin, ettei pahempia ole. Suosittelisin kahta vaihtoehtoa.

1. Ota jokin ei-Helsingissä toimiva taloushallintoliiton pienehkö tilitoimisto. Esim. MST-yhtiöt (Kerava) tai vastaava. Tsekkaat vielä taustat muilta asiakkailta ja kiinteähintainen (erillistyöt sopimuksin) sopimus, niin ei tule yllätyksiä.
2. Toinen hyvä vaihtoehto on antaa kirjanpito jollekin kokeneelle ammattilaiselle vaikka sivutoimisesti hoidettavaksi. Kysy vaikka taloushallintoliiton toimistolta näiden henkilöiden yhteystietoja. He voivat olla esim. eläkkeelle jääneitä tilitoimiston pitäjiä. Näitä löytyy Hgistäkin paljon.

Hyvä kirjanpitäjä on (pien)yrittäjälle uskomattoman tärkeä eli valintaan kannattaa panostaa.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

JR

Kannattaisi varmaan muuttaa firma pois Helsingistä, tai ainakin se kirjanpito.

Poro

Meillä on kirjanpitäjänä Tiimipiste Oy Lahdesta. Liikevaihtoa meillä on noin 4 miljoonaa euroa vuodessa. On välillä (mielestäni) liiankin pilkuntarkka, mutta kai sillätavoin tilit pysyvätkin sitten kuosissa.

Hinnasta en osaa sanoa mitä teiltä laskuttaisivat, me maksamme toki enemmän kuin 400 € kuussa, mutta hinta on käsittääkseni kiinteä. Aineisto kulkee sähköisesti ja toimii pääasiassa hyvin tai erinomaisesti. Yrityksemme sijaitsee Helsingissä.

Moni muukin pienempi yritys on varmasti hyvä, sopimukset toki kannattaa lukea tarkkaan, tilitoimiston vaihto kun ei ole se pienin projekti, varsinkaan kesken tilikauden.
Parachute for sale. Only used once, never opened. Small stain.

Alfresco

Quote from: hoxpox on 01.11.2011, 00:36:28
En tiedä miten muut yrittäjät ovat kirjanpitonsa ratkaisseet, mutta itse koen kirjanpitäjän työn oikeellisuuden ja kirjanpitäjän laskutuksen jatkuvan vahtimisen kovin kuormittavaksi. Luulisi että sähköisen laskutuksen aikakaudella asia sujuisi paremmin.

Ongelmasi on hyvin yleinen pienyrittäjien keskuudessa. Pikeminkin sääntö kun poikkeus. Vaikka kirjanpito pitäisi olla aika suoraviivaista hommaa, alalla seikkailee kaiken maailman yrittäjiä, jotka äkkiä sössivät firman kirjanpidon täysin. Tämä on ikävä tilanne sikäli, että kirjanpitäjän vastuu on yleensä rajoittunut ja yrittäjä jää käytännössä vastuuseen viranomaisten suntaan virheellisestä kirjanpidosta. Kirjanpitäjien liitot ovat kasaneet sellaiset sopimukset, joilla he pitkälsti putsaavat kätensä omista tekemisistään. Yrittäjän tosiasiallinen vastuu ei edes poistu tilintarkastajan leiman myötä koska jälkikäteen voi tulla verotarkastus. Lähes aina kirjanpidosta löytyy virheitä ja riippuen niiden laadusta se voi viedä käräjille tai tulee suuret jälkilaskut.

Nimellisestikin halpa kirjanpitäjä tulee tajuttoman kalliiksi jos esim. ALV:t jää perimättä valtiolta, sekoillaan veroilmoituksissa, maksetaan laskuja kahdesti tms. Usein kirjanpitäjä hoitaa myös palkanmaksun, jossa on miljoona pommia odottamassa kun ei osata lukea liittosopimuksia. Tässäkin pätee että halvalla saa huonoa.

En osaa antaa sen kummempaa neuvoa kun että kysele yrittäjäkavereilta vinkkejä jos sellaisia on. Isot Pretaxin kaltaiset firmat ovat yleensä huono vaihtoehto koska henkilökunta vaihtuu usein eikä kukaan ota vastuuta mistään. Heti kun sössitään vedotan sopimuksiin ja jätetään yrittäjä korjaamaan kirjanpidon itse tai tuntiveloitusta vastaan.

Kioskisi vaikuttaa sen verran pieneltä, että voisit ehkä hoitaa jonkun osan kirjanpidosta itse ellei transaktiomäärä ole kovin suuri. Käytännössä omatoiminen kirjanpito jää lähinnä kirjausten syöttämiseen johonkin ohjelmaan, josta kirjanpitäjä sitten tekee kuukausittaiset yhteenvedot, tase-erittelyt jne. Tietysti rahan käsittelystä pitäisi tietää edes jotain ja yrittäjänkin ajalla on joku hinta.

mikkoR

Vaikka minulla on pienehkö firma niin en ikinä miettisi hetkeäkään tekeväni kirjanpitoa tiliöintiä enempää.
Tällä hetkellä kustannukset 200-400e kuussa ja todella toimiva homma kaikinpuolin vaikka ei ole yhden miehen tilitoimisto, joskus vaihtunut kirjanpitäjänä toiminut henkilö mutta saanut nopeasti jutun juuresta kiinni uusikin.
Lisäksi tarvittaessa saa vastaukset kiperiinkin kysymyksiin ja hoitavat myös minun oman veroilmoituksen aina.
Tilitoimisto on auktorisoitu ja kaikki tehdään pilkulleen oikein mutta kertaakaan ei ole tarvinnut heidän toiminnastaan valittaa ja maksan laskunkin oikein mielellään.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Tuulos

Ihan yleisenä vinkkinä kannattaa se sopimus lukea läpi ennen allekirjoitusta niin välttyy väärinkäsitysten tuomilta ongelmilta. Lisäksi kirjanpidossakin pätee se vanha sääntö: jos hinta on reippaasti halvempi kuin kilpailijoilla on taustalla yleensä jotain ongelmia, kuten esimerkiksi juurikin epäpätevyyttä.

Yhden laatutoimiston tiedän, mutteivat ota enää lisää asiakkaita, valitettavasti.

bumpum

QuoteJos jollain on antaa hyviä neuvoja siitä mistä löytyisi hyvä kirjanpitäjä tai muita näkemyksiä asiaan liittyen, olisin kiitollinen neuvoista.

Tilirex Herttoniemessä, itse olen asiakkaana 1995 vuodesta asti, suosittelen.