News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Olen turhautunut poliittisten vaikutusmahdollisuuksieni vähyyteen

Started by Jouko Piho, 25.10.2011, 03:36:56

Previous topic - Next topic

Jouko Piho

Oletko sinä turhautunut poliittisten vaikutusmahdollisuuksiesi vähyyteen tai lähes olemattomuuteen?

Minä olen.

Tosin minun kohdallani voin syyttää itseäni siitä, että heräsin aktiiviseksi poliitikoksi vasta eläkeikäisenä. Ja olen kyllä saanut kuulla siitä tyyliin, että pysy vain siellä eläkesohvallasi äläkä puutu enää asioihin, koska sinun aikasi on jo ohi.

Olen itse eri mieltä. Politiikan teko ei ole kiinni iästä vaan muista ansioista. Sekä Mannerheim, Paasikivi että Kekkonen olivat paljon minua vanhempia ollessaan Suomen politiikan huipulla ja tärkeimmissä vastuutehtävissä eli presidentteinä.

Mutta totta kai minulle on suuri este se, että en ole ollut nuoruudestani asti mukana politiikassa ja edennyt sitten siellä pikku hiljaa ylöspäin.

Mutta kun minua ei ole sellainen puoluepolitiikka tai oma ura koskaan kiinnostanut. Toimin sen sijaan suurimman osan työelämääni luokanopettajana, vaikka minusta olisi pitänyt oikeastaan tulla lähetyssaarnaaja - ainakin vanhempieni mielestä (olin itse kauan aikaa samaa mieltä).

Kun olen nyt vanhemmalla iällä tullut mukaan poliittiseksi ja yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi (ainakin pyrin sellaiseksi), niin olen huomannut, että vaikka kirjoitan mielestäni hyviä, kantaaottavia ja uusia ideoita sisältäviä blogikirjoituksia eri foorumeilla, niin kannatuksesta huolimatta ne eivät johda mihinkään.

Tiedän toki, että on yksittäisiä lukijoita, jotka arvostavat kirjoituksiani, ja olen saanut heiltä paljonkin myönteistä palautetta.

Mutta siitä puuttuu näyttöä, että kirjoituksillani olisi mitään sen suurempaa ja laajempaa yhteiskunnallista merkitystä. Jotkut ovat kyllä viestittäneet minulle, että heidän mielestään kirjoituksillani olisi suurtakin vaikutusta, jopa valtiojohtoa myöten. En tiedä.

Joten olen miettinyt pitkään, mitä tässä pitäisi tehdä vai pitäisikö tehdä mitään.

Miten Suomen asioihin voisi jotenkin vaikuttaa?

Nyt on sellainen toivoton ja voimaton olo, että näkee Suomen menevän kohti tuhoa, mutta ei voi tehdä mitään kuin vain katsella, koska ei ole voimaa ja keinoja tuhon estämiseksi. Ja kun kirjoittaa asioista tai puhuu tilanteesta ihmisten kanssa, niin se ei riitä mihinkään. Suomen valtiolaiva on menossa kuin Titanic kohti jäävuorta ja minä en voi tehdä mitään.

Onko sinulla samanlaisia tuntemuksia?

Mitä tässä voi tehdä?

Onko Perussuomalaiset ainoa ratkaisu?

Vai?

Jouko Piho