News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-10-23 HS: Suomi osaa säikäyttää

Started by rähmis, 23.10.2011, 09:30:52

Previous topic - Next topic

rähmis

Maahanmuuttajilla ja muilla etnisten vähemmistöjen edustajilla on jaettavana kosolti pelottavia, ahdistavia ja masentavia kertomuksia Suomesta, käy ilmi Helsingin Sanomien eri puolilla maata tekemästä sadan ihmisen katugallupista.

Epätieteellisen mutta suuntaa antavan kyselyn vastaajista jotkut pitivät Suomea hyvinkin rasistisena maana, kun taas osa ei tunnistanut rasismia lainkaan. Valtaosa näki asian moniulotteisesti: suomalaisissa on rasisteja ja suvaitsevaisia ihmisiä, väkeä joka junaan.

(http://www.hs.fi/kuvat/grafiikka/iso_webkuva/horizontal/1135269729786)

Hesari (digilehti)

Paperihesarin pääsivulla mainostettiin brittiläistä Keith Richardsonia, joka näkee rasismia Suomessa ihan kaikkialla, mutta varsinaisessa jutussa häntä ei mainita lainkaan.

Jouko

Olen kohdannut kyllä ennakkoluuloja siinä määrin kuin savon murretta viäntävät joutuvat yleensäkin kokemaan Etelä-Suomessa.  Mutta miksikään rasimiksi sitä ei voine kutsua. Ikärasismista työmarkkinoillakin puhutaan. Sekin vain mitätöi koko rasismi-käsitteen. Minä näkisin että oikeaa rasismia valtiovalta harjoittaa kantasuomalaisia(miehiä)kohtaan mitä moninaisimmissa yhteyksissä. Sitä on paljon täällä käsitelty.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

elukka

Minä olisin sitä mielipuolta, että tottakai mamut kohtaavat rasismia.

Itse en halua olla rasisti, mutta kylläkin realisti. Olen kohdannut hyvän somalin. Minä olen semmoisten KAVERI ja pyydän ne vaikka kaffille. En ole erilaisten suomalaisuuden vastaisten asioiden kaveri. kukkahattuilu ja fundamentaali islam eivät voi olla minun kavereitani. Molemmat ovat idiootteja ja jälkimmäinen ei Koraanin mukaan voi solmia rauhaa maani kanssa, ellen taivu "rauhan maahan", joka elää sharia-lain alla. En taivu.

Muistakaa äänestää aivonsa kastroinutta Eva Biaudettia, hänestä olen rikollinen.
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

Kimmo Pirkkala

Suomi on humanitäärisen maahanmuuton kannalta Euroopan kaukaisin kolkka, johon pitää hakeutua, vaikka rassismi. Jää vain kysymys: Miksi tulette juuri Suomeen? Miksette jääneet suvaitsevaisempiin maihin siinä matkalla? Taaksenne jätitte vähintään kymmenen läpikulkumaata, mikä veti niistä vielä eteenpäin tänne kylmyyden, synkkyyden ja säikyttelyn maanpäälliseen h-vettiin?

Leijona78

Quote from: wekkuli on 23.10.2011, 10:20:34
Suomi on humanitäärisen maahanmuuton kannalta Euroopan kaukaisin kolkka, johon pitää hakeutua, vaikka rassismi. Jää vain kysymys: Miksi tulette juuri Suomeen? Miksette jääneet suvaitsevaisempiin maihin siinä matkalla? Taaksenne jätitte vähintään kymmenen läpikulkumaata, mikä veti niistä vielä eteenpäin tänne kylmyyden, synkkyyden ja säikyttelyn maanpäälliseen h-vettiin?

Tuo on hyvä asia ottaa esille. Meillähän on hyvä esimerkki lähialueella. Maamme eteläpuolella on nimittäin Viro, EU/NATO-maa joka on osana EMU:a ja jonka valuuttana on Euro. Se on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista talouksista. Siellä on yhtä paljon afrikkalaisia, ja lähi-idästä tulleita pakolaisia kuin Suomessa, ja he ylistävät kilvan suvaitsevaisia virolaisia ja viron venäläisiä siitä kuinka vieraanvaraisesti heidät on vastaanotettu siellä, annettu asunnot ja sosiaaliturvat ja pidetty huolta siitä että he eivät joudu kärsimään nälkää eikä heidän näkemyksiään asioista, naisista ja elämästä yleensäkään loukata.

He saavat sanoa siellä mitä hyvänsä, tehdä mitä haluavat, ja vika on aina silloin, kun harvoin näin käy (kuten oikein onkin), Virolaisten ja/tai vironvenäläisten jotka kuuliaisesti myöntävät virheensä jos näin ikävästi on käynyt.

Suomella ja sen kansalaisilla olisi paljon opittavaa Virolaisilta ja siitä miten afrikan muslimien  ja muiden ei Eurooppalaisten (joihin tässä ei lasketa entisen Neuvostoliiton maiden kansalaisia) maahanmuutto on siinä maassa hoidettu. 
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

MoonShine

Koska Suomen veronmaksajien jakamat sosiaaliset tulonsiirrot ovat vieläkin koko Euroopan houkuttelevimmasta päästä.
Kiitos vihersosiaalivassarit sitä, että olette väen väkisin houkutelleet kaikenmaalaiset muukalaiset ja maailmankiertäjäsosiaalituristit tänne ikiaikaisiksi eläteiksi.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Leijona78

Quote from: MoonShine on 23.10.2011, 11:07:46

Koska Suomen veronmaksajien jakamat sosiaaliset tulonsiirrot ovat vieläkin koko Euroopan houkuttelevimmasta päästä.
Kiitos vihersosiaalivassarit sitä, että olette väen väkisin houkutelleet kaikenmaalaiset muukalaiset ja maailmankiertäjäsosiaalituristit tänne ikiaikaisiksi eläteiksi.

Ei pidä paikkansa.

Suomeen tullaan siksi että täällä on mahdollisimman vittumaiset ihmiset jotka aiheuttavat sen että täällä ollessa on olo kuin kotona sortovaltiossa. Tätä halutaan vielä alleviivata näissä haastiksissa joita (kohta arvonlisäveron saavat) lehdet tekevät.

Toista on suvaitsevassa ja riemukkaassa etelänaapurissamme Virossa, jonne maahanmuuttajat lähtevätkin sankoin joukoin. Tästä syystä on väärin väittää että tänne Suomeen tullaan tullaan siksi että täältä saa eniten rahaa.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Fincad

Jos tänne tullaan mukanaan suuret odotukset elämän laadusta ja -tasosta ja sitten huomataan että kun ei järjestelmä välttämättä moista tarjoa ilman yksilön ponnisteluja, niin väkisinkinhän se on rasismia. Rasismikortti on nykyään aina helppo heittää peliin..

Miniluv

Yli puolet ei ole kohdannut rasismia Suomessa. Kymmenen kertaa useampi vastaa "suomalaiset eivät ole rasisteja" kuin "suomalaiset ovat rasisteja".

Ja Hesari otsikoi "Vähemmistöt kohtaavat rasismia Suomessa".

Ja veikkaan, että hieman useampi "erottuvan" näköinen pääsi vastaamaan kuin vaikkapa maahanmuuttaja muualta Euroopasta.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Totuus EPT

Tää on roskaa. suvikset haluaa vaan lisää porukkaa tänne elätettäväksi. Pienet epäkohdat mitä mamut täällä saa on kovin vähäistä mitä Virossa mamu voi saada.  Virossa ei elätetä joutoväkeä, jos haluaa elättää itsensä pitää mennä töihin. Töissä oleminen on yhtä integroitumisen muotoa, mitä ei omissa oloissaan lorviminen ole. Tämäkin edellyttää että on töitä ja sitä ei Virossakaan ole kovin hirveästi tarjolla.
Missä ******i siellä ongelma.

Leso

Quote from: Jouko on 23.10.2011, 09:44:17
Olen kohdannut kyllä ennakkoluuloja siinä määrin kuin savon murretta viäntävät joutuvat yleensäkin kokemaan Etelä-Suomessa.  Mutta miksikään rasimiksi sitä ei voine kutsua. Ikärasismista työmarkkinoillakin puhutaan. Sekin vain mitätöi koko rasismi-käsitteen. Minä näkisin että oikeaa rasismia valtiovalta harjoittaa kantasuomalaisia(miehiä)kohtaan mitä moninaisimmissa yhteyksissä. Sitä on paljon täällä käsitelty.

Razzizti, razzizti Suomi!
Minäkin oon yks niistä "saatanan savolaisista", jotka ovat tulleet Helsinkiin tai Stadiin, jos tykkäätte paremmin, viemään työt ja miehet!
Saatanalliseksi olen heittäytynyt kohtelun mukaisesti - viärä kiej ja viärä värj, sukupuolsuutta en ees kehtaa mainita...
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Alfresco

Quote from: MoonShine on 23.10.2011, 11:07:46

Helou. Ai äm Abdikadir. Juu Finland veri raisis, bat juu giv mani pekoos ai fom Somalia. Ai laik Finland alot, mai famili kom heö tuu. Pik famili, ooll laik Finland alot iivön juu raisis.

Stacy

Quote from: elukka on 23.10.2011, 09:49:21
Muistakaa äänestää aivonsa kastroinutta Eva Biaudettia, hänestä olen rikollinen.

Kieltämättä Biaudet on niin kova ehdokas, että harkitsin RKP:n äänestämistä ensimmäistä kertaa elämässäni.

Tomi

Minä olisin sitä mielipuolta, että tottakai mamut kohtaavat rasismia.

Itse en halua olla rasisti, mutta kylläkin realisti. Olen kohdannut hyvän somalin. Minä olen semmoisten KAVERI ja pyydän ne vaikka kaffille. En ole erilaisten suomalaisuuden vastaisten asioiden kaveri. kukkahattuilu ja fundamentaali islam eivät voi olla minun kavereitani. Molemmat ovat idiootteja ja jälkimmäinen ei Koraanin mukaan voi solmia rauhaa maani kanssa, ellen taivu "rauhan maahan", joka elää sharia-lain alla. En taivu.

Sanoin isälleni eilen, että on kolme ehdokasta, keitä en taatusti äänestä: Paavo Lipponen, Pekka Haavisto ja Eva Biaudet. Hän oli täsmälleen samaa mieltä.
En pidä tuollaisista öykkäröivistä henkilöiustä, jotka näkevät rasismia kaikkialla. Muista en osaa sanoa. Niinistö, Soini tai Väyrynen tai sitten Essayah?

Luotsi

Mamuthan kokevat siis vähemmän rasismia kuin kantasuomalaiset, joista käytännössä kaikki ovat RKP-rasismin uhreja!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Sarastus

Quote from: rähmis on 23.10.2011, 09:30:52
Paperihesarin pääsivulla mainostettiin brittiläistä Keith Richardsonia, joka näkee rasismia Suomessa ihan kaikkialla, mutta varsinaisessa jutussa häntä ei mainita lainkaan.
Kyllä Waldo, tässä tapauksessa viisikymppinen jalkapalloagentti, siellä seikkaili. Kolmanneksi alin rivi, toinen vasemmalta.

CaptainNuiva

Olisipa mielenkiintoista tietää että kuinka moni kokee rasistiseksi normaalin suomalaisen
käytöksen ja miten se näyttäytyy tutkimuksissa.

Eli jos suomalainen kansalliseen tapaansa on hiljaa välillä pitempiäkin aikoja niin kuinka moni tulija kokee sen ensin epäystävällisenä käytöksenä ja sitten päättelee epäystävällisyyden syyksi rasismin koska ei pähkäilyjensä  jälkeen keksi muuta syytä?
Entä kuinka moni kokee rasistiseksi,kieltä taitamattomana, suomenkielen siksi koska se kuulostaa vihaiselta...ja ei keksi vihaisuuteen muuta syytä kuin sen että on itse lähellä ja sitä myöten rasismin?
Käyttäytymistavoissakin on eroja, vaikkapa jonottaminen harvasti Suomessa on jollekkin merkki siitä että jonottajat eivät välttämättä ole menossa kassalle koska tulijan maassa rynnitään läjään, tyyliin nopeat syövät hitaat, ja sitten kun kuulee toiminnastaan murinaa niin automaattisesti pitää sitä rasistisena koska ei ymmärrä että Suomessa on tapana pitää etäisyyksiä.
( Itse olen törmännyt näihin kaikkiin ilmiöhin ja jopa katsonut jossain kohden selittää että jos suomalainen ei ole äänessä koko aikaa niin se ei merkitse epäystävällistä käytöstä vaan kuuluu tapoihimme.)

Seuraavaksi paikalle ampuu tutkija kyselemään että oletko kokenut rasismia, vastaus tietenkin on myöntävä, mamulle ei haluta aina puhua ja välillä ollaan vihaisia koska hän on läsnä ja käyttäytyy aivan normaalisti kuten on koko elämänsä käyttäytynyt.
Tutkijaa ei välttämättä kiinnosta syyt, häntä kiinnostaa vain projektinsa joka voi poikia lisää duunia taikka apurahoja eli kiva,rasisimia löytyy ihan sikanaan.

Seuraavaksi "Tutkimusta" hyödyntävät kukkikset joukolla, ovat kuin hyeenat raadolla, jokaisen pitää repiä siitä osansa eli aiheita erillaisiin avustuksiin,määrärahoihin ja tukiin joilla rasismia vähennettäsiin ja uhrien asemaa helpotettaisiin.

Kun raato on riittävästi herättänyt huomiota, saapuu paikalle otus joka kaluaa siitä kaiken irti, nimittäin suvispolitiikko joka julistaa raadon omaksi henkilökohtaiseksi agendakseen.
Suvispolitiikolla on luonnollisesti pentueensa mukana eli pikkupolitiikot jotka saavat jämillä vielä leikkiä.

Tämän jälkeen kaikki toteavat että rasismi on Suomessa hälyyttävästi lisääntynyt...Ja kaikki alkaa alusta, kuin luonnon kiertokulku.
Rasismia täytyy tutkia lisää, sitä löytyy lisää ja sitä hyödynnetään lisää.
Tämä voi myös selittää "Piilorasismin" jota etsitään kuin pimeää energiaa avaruudesta, sen olemassa oloon on viitteitä (Väärät tulkinnat kansallisista tavoista) mutta tutkimuksista huolimatta sitä ei löydetä tai ei pystytä selittämään, vain teorioita rakennellaan....Tietty piilorasismi on tutkijoiden ja kukkisten kannalta mainio, sillä voidaan ratsastaa loppumattomiin koska tutkimuksissa ei huomioda suomalaisille ominaisia käyttäymismalleja jotka pitäisi huomioida kohteliaisuutta tarkoittavina tapoina eikä rasistisina.

Veikkaisin ettei yksikään tutkija huomio näitä esittämiäni pointteja ja veikkaisinpa myös että yksikään ei myöskään huomio "rasismia kokeneiden" kulttuurisia taustoja, vaikkapa heidän normaalisti hyväksymäänsä liioittelua eri tilanteista silloin kun sillä mahdollisesti saa ajettua omaa etuaan ja näin saadaan entistäkin vääristyneimpiä tuloksia tutkimuksiin.
Itse olen tälläiseen liioitteluun monestikkin törmännyt, ihan normimeininkiä tietyissä maissa ja kaikissa asioissa joita raha jotenkin sivuaa taikka voi mahdollisesti joskus sivuta.

Koska en millään oikein jaksaisi uskoa että joku tutkija ei osaisi ottaa huomioon esittämiäni pointteja (Jos ei ole aivan pystymetsästä) niin väistämättä tulen siihen päätelmään että rasismia on pakko löytää ja sen on pakko lisääntyä vaikka sitä ei mainittavissa määrin olisikaan, liian monen leipä ja valta kun alkaa olla sen löytymisestä sekä lisääntymisestä kiinni.
"Lisääntynyt rasismi" luonnollisesti tuo kakulle lisää jakajia joten kakun kokoa täytyy aina vain kasvattaa.

Järki on nyt jäämässä tutkimisen/löytämisen vauhdista pois ja koko rasimikäsite ja sen määrä on lähdössä lapasesta, kuin myös yhteiskunnalle koituvat vahingot ja kulut.
Tunnetuin esimerkki, rasismiinkin liitettynä, on keksimällä keksitty "Positiivinen syrjintä", tämä kaikessa järjettömyydessään on samaa tasoa kuin vaikkapa DDR:ssä käytetty rangaistusperuste, "Maasta tunkeutuminen".
Myönteinen ja kielteinen samassa termissä, oikein vai väärin?
Tiedän toki oikean vastauksen: Juu ei.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Kimmo Pirkkala

Quote from: ananaskaarme on 23.10.2011, 14:03:47
Quote from: Stacy on 23.10.2011, 12:49:46

Kieltämättä Biaudet on niin kova ehdokas, että harkitsin RKP:n äänestämistä ensimmäistä kertaa elämässäni.

Olen joskus muistaakseni jopa äänestänyt RKP:läistä. Rehniä Ahtisaarta vastaan toisella kierroksella.

Samma här. Ei se silloin ollut ollenkaan huonon tuntuinen vaihtoehto. Aivan kuten ei kyllä-ääni eeuullekaan aikanaan. Minä olen itse asiassa äänestänyt eläissäni melkein kaikkia, vassareita, demareita, kepua, kokkareita, rkpeetä, psää. Vihreät ja kristilliset eivät muistaakseni ole kohdalle osuneet ja jatkossa taitaa olla vain yksi vaihtoehto, mikäli yhteiskunnallisessa ja poliittisessa tilanteessa ei tapahdu jotain aivan mullistavaa.

Timo Rainela

Quote from: ananaskaarme on 23.10.2011, 14:03:47
Quote from: Stacy on 23.10.2011, 12:49:46

Olen joskus muistaakseni jopa äänestänyt RKP:läistä. Rehniä Ahtisaarta vastaan toisella kierroksella.

Kuin myös. Aivan selkeä valinta.
Samalla tavalla, kuin oli täysin selvää, ettei nykyistä philookia missään tapauksessa äänestetä, kuka muu tahansa on parempi valinta, aina.
TR: Muuten olen sitä mieltä, että naisten olemassaolo politiikassa, virkahallinnossa ja päätöksenteossa on suurin yksittäinen syy kansakuntamme yhtenäisyyden ja moraalisen, eettisen, sivistyksellisen sekä pratopalogistisen rappion ja tuhon liikkeelle panevana voimana. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

Lentomestari

Juttuun oli satu 98 maahanmuuttajan potretti ja katsomani perusteella näyttäisi vain yksi olleen työtön, hyvin oli hyysäri löytänyt mamunsa. Miksi eivät menneet postitalon kulmille notkumaan nauhurinsa ja kameransa kanssa, olisivat löytäneet ne toisenlaiset mamut, nyt artikkelin perusteella saa sellaisenen kuvan että mamuista on yksi prosentti työttömiä, sitten hiukan opiskelijoita ja loput töissä.

Ainiin nauhuri ei paljoa auttaisi, nimistä ei pääsääntöisesti saa erkkikään selvää, ne on kirjoitettava jos haastateltava vain osaa nimensä kirjoittaa, siksi ehkä artikkelin mamut on paremmasta päästä, notkujat on niitä varsinaisia. Kaikenkaikkiaan varsin tekaistu juttu, hakemalla haetan taas tätä rassismia.

Sunt Lacrimae

Musta tuntuu, että rasismista koohottaminen selittyy juurikin kulttuurieroilla (jos vaikka tupakanpummijalle korkeintaan murahdan, niin yleensä sitten murahtelen, koska olen perusjäyhä suomalainen) ja sitten ihan vaan puhtaalla huomiohakuisuudella. Viimeksi sain tällä viikolla kuulla töissä olevani rasisti kun oli eräs somaliporukka hyvin vahvasti sitä mieltä, että ihan vain ja ainoastaan heidän takiaan postailin siinä yleisötilojen puolella työkohteessa.  :)
Play stupid games, win stupid prizes.

Alfresco

Quote from: CaptainNuiva on 23.10.2011, 15:07:00
Olisipa mielenkiintoista tietää että kuinka moni kokee rasistiseksi normaalin suomalaisen
käytöksen ja miten se näyttäytyy tutkimuksissa.

Eli jos suomalainen kansalliseen tapaansa on hiljaa välillä pitempiäkin aikoja niin kuinka moni tulija kokee sen ensin epäystävällisenä käytöksenä ja sitten päättelee epäystävällisyyden syyksi rasismin koska ei pähkäilyjensä  jälkeen keksi muuta syytä?

Ulkomaalaiset, erityisesti amerikkalaiset ystäväni, jotka ovat useasti käyneet Suomessa, ihmettelivät alussa suomalaisten hiljaisuutta. Ennen kun he tajusivat suomalaisten luonteen, he luulivat että ollaan helppoja vihastumaan kun aina "murjotetaan". Sitten kun oppivat tämän jutun, niin ovat ihailleet sitä ettei tarvitse puhua koko ajan ja on ihan ok, että on pitkäkin hiljainen hetki esim. ruokapöydässä.

QuoteEntä kuinka moni kokee rasistiseksi,kieltä taitamattomana, suomenkielen siksi koska se kuulostaa vihaiselta...ja ei keksi vihaisuuteen muuta syytä kuin sen että on itse lähellä ja sitä myöten rasismin?

Kyllä. Jälleen ulkomaalaiset ystäväni ovat sanoneen, että suomen kieli kuullostaa vihaiselta. Vertasivat saksaan. Kun joskus olen keskustellut suomeksi ulkomaalaisten kuullen he ovat luulleet, että kinaillaan jostain.

En ihmettelisi lainkaan jos suomalainen peruskäyttäytyminen tulkitaan rasismiksi. Etenkin miehet, jotka eivät alati lörpötä naisten tavoin varmaan näyttäytyvät varsin nuivina ja tiukkapipoina. Kontrasti on merkittävä esim. afrikkalaisiin ja arabeihin, jotka vispaavat käsiä suurieleisesti ja keskustelevat kovaan ääneen, välillä lähes huutaen. Näiden kansojen tyyli on juuri sitä äbäläväbälää ja up-in-your-face -tyyliä. Suomalainen tyyneys näyttää varmaan aika karulta näille draamakuningattarille.

Jepuli jee

QuoteEntä kuinka moni kokee rasistiseksi,kieltä taitamattomana, suomenkielen siksi koska se kuulostaa vihaiselta...ja ei keksi vihaisuuteen muuta syytä kuin sen että on itse lähellä ja sitä myöten rasismin?

Kyllä. Jälleen ulkomaalaiset ystäväni ovat sanoneen, että suomen kieli kuullostaa vihaiselta. Vertasivat saksaan. Kun joskus olen keskustellut suomeksi ulkomaalaisten kuullen he ovat luulleet, että kinaillaan jostain.
Itse olen myös huomannut sattuneesta syystä muunmuassa venäjän puheen kuulostavan jatkuvalta sanasodalta, mutta se johtuu kielen intonaatiosta. Hyysärin mukaan tuo nouseva intonaatio on tulossa myös suomen kieleen. En tiedä olenko kauhean iloinen siitä.

Ja tästä rasismijutusta, tuttavapiirissä on pari venäläistä ja virolaista naista, joilla on ollut suomalainen mies, joka on ollut oikea kusipää ja pahimmassa tapaksessa hakkasi naisensa sairaalakuntoon ja oli vain pikkaisen päässä, ettei olisi henki lähtenyt. Yritin neuvoa, että ota poliisiin yhteyttä,  mutta ei halunnut, no otti sentään eron.
Kukaan näistä ei pidä/pitänyt miestään rasistina, vaan miehenä jolla pää ei oikein toimi ja jonka kanssa ei olisi pitänyt ryhtyä mihinkään tekemisiin. Niin ja kaikki olivat asuneet Suomessa jo ennen tapaamista, eli oleskelulupa oli ja kahdella myös lapset miehen kanssa. En kauheasti välitä miestä, joka yrittää tappaa lastensa äidin. Valitettavasti suomalaista ei voi laittaa lusimaan rangaistusta Venäjälle tai Viroon, jolloin se rangaistus tuntuisi ihan toisella lailla kuin Suomessa.
Toisaalta nämä ovat vain poikkeuksia, yleensä normaaleilla eri kansallisuutta olevilla ihmisillä ongelmia on aika lailla vähemmän, varsinkin lähialueilta tulevian osalla.

Kimmo Pirkkala

Heh. Alfrescon kirjoituksesta inspiroituneena mieleeni juolahti eräs ahaa-elämys vuosien varrelta: Reilu kymmenkunta vuotta sitten entisen tyttöystäväni kanssa funtsittiin, että siitä huomaa löytäneensä itselleen oikeaa seuraa kun hiljaisuus ei ole vaivaannuttavaa. Ei siis ole pakko katkaista hiljaista hetkeä väenvängällä ja koko ajan funtsia naama punaisena jotain älykästä sanottavaa. Ollaan hiljaa, jos ei ole sanottavaa ja silti olo on ihan levollinen ja mukava.

Tuo entinen tyttöystävä on nykyään vaimoni.

DuPont

Prkl. Jonain päivänä muutan vielä Kiinaan tai Etelä-Afrikkaan, jos tämä kamala rasismi ei Suomesta lopu.

skrabb

HS:n haastattelusta (kuvassa tuhti musta daami):
QuotePorvoossa opiskeleva kongolainen Konga Sarah, 17, kertoo työkaverinsa todenneen suorasukaisesti: "En pidä neekereistä." Sarahin mukaan rasismi ei kuitenkaan ole mikään suomalainen erityispiirre. "Kongossa suomalaiset voisivat saada samanlaista kohtelua. Siellä ehkä 90 prosenttia ihmisistä ajattelee, että  ulkomaalaiset ovat hyviä. Kaikki maat ovat tällaisia." 
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Sunt Lacrimae

Quote from: skrabb on 24.10.2011, 08:08:44
HS:n haastattelusta (kuvassa tuhti musta daami):
QuotePorvoossa opiskeleva kongolainen Konga Sarah, 17, kertoo työkaverinsa todenneen suorasukaisesti: "En pidä neekereistä." Sarahin mukaan rasismi ei kuitenkaan ole mikään suomalainen erityispiirre. "Kongossa suomalaiset voisivat saada samanlaista kohtelua. Siellä ehkä 90 prosenttia ihmisistä ajattelee, että  ulkomaalaiset ovat hyviä. Kaikki maat ovat tällaisia." 

Mitä outoa tässä on?

Hyvä, jos tekee töitä sen sijaan, että antaisi suomalaisten kustantaa kokonaan elämisensä ja lusmuilisi jalat pöydällä kuten kv-opiskelijat usein.
Play stupid games, win stupid prizes.

Veli Karimies

Kun ajoin pääni budjettisyistä kaljuksi, niin selkeästi ulkomaalaistaustaiset ihmiset katsoivat minua pahasti, tai tältä minusta ainakin tuntui. Tässähän täyttyivät kaikki "rasismin" tunnusmerkit.

foobar

Quote from: Jepuli jee on 23.10.2011, 20:33:40

Itse olen myös huomannut sattuneesta syystä muunmuassa venäjän puheen kuulostavan jatkuvalta sanasodalta, mutta se johtuu kielen intonaatiosta. Hyysärin mukaan tuo nouseva intonaatio on tulossa myös suomen kieleen. En tiedä olenko kauhean iloinen siitä.

Johtuisiko suomeksi dubatuista lastenpiirretyistä ja vastaavista, kanavasta riippumatta. Toisinaan "pääsen" näitä kuuntelemaan ja pää meinaa hajota joka kerta. Hiukan toista maata kuin lakoninen, mutta perinteiseltä suomelta kuulostava Nils Holgersson -kerronta. Jos tämä on lähde teinien ja vastaavien ihmeelliseen sävelkulkuun, dubbaajille pitäisi antaa jokin valtionpalkinto siitä että ovat saaneet kokonaisen sukupolven kuulostamaan tekopirteiltä vittuilijoilta - lastenohjelmien kautta.

Kerran osuin kahvilaan jossa äiti ja lapset puhuivat poikkeuksellisen ylikorostetulla kiekumistyylillä keskenään. Hetken luulin että kyseessä oli jonkin sortin leikki, mutta loppua ei tullutkaan. Onnea vaan niille lapsille pyrkimyksissään löytää työnantaja.

Mutta niin: tokihan maahanmuuttajat ovat oikeassa. Varsinkin, jos järki sanoo että he eivät ole oikeassa. Suomalaisten on muutettava kielensä, jotta sitä osaamattomat eivät saisi vääriä mielikuvia. Se onkin sitten mielenkiintoinen kysymys miten, jos ammattiloukkaantujia tulee useamman kymmenen eri kielen puhujista...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Savilinnan Lätäri

Eilisessä Anthony Bourdain maailmalla -jaksossa hän vieraili Haitissa. Pääkaupungin (mikä-se-nyt-onkaan) keskustassa kantaväestö huusi jatkuvalla syötöllä blanc, blanc, blanc... Jatkuvasti oli blanc-huuto ilmassa. Blanc on ranskaa ja tarkoittaa valkoista.

Bourdain oli selvästikin hieman häkellyksissään, mutta sivistyneenä ihmisenä ei piitannut asiasta, eikä varsinkaan syyttänyt paikallisia rasismista.
Nuivuuteen ei käännytä. Nuivuuteen palataan.