News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-08-17 Daily Mail: Romanit valtasivat maahanmuuttoviraston työntekijän talon

Started by jopparai, 17.08.2011, 10:21:15

Previous topic - Next topic

mikkos

Vähän perspektiiviä asiaan. Britanniassa talonvaltaus ei ole periaatteessa laitonta. Umpilaitonta on sielläkin muuttaa jonkun kotiin noin vain heilutellen vääriä vuokradokumentteja.

Itsekin olen muinaisessa nuoruudessani asunut vallatuissa taloissa Briteissä, Länsi-Saksassa ja Hollannissa. Kaikki paikat olivat joko purkutuomiota odottavia hylättyjä rakennuksia, tai massiivista peruskorjausta vaativia, virallisesti asumiskelvottomia taloja. Laitonta se ei ollut siihen aikaan missään niistä tapauksissa, joissa olin mukana. En vieläkään näe asiassa mitään väärää. Briteissä ainakin oli siihen aikaan underground-julkaisuissa ohjeistuksia siitä, miten sähkö-, kaasu- ja vesilaitoksen kanssa saadaan sopimukset tehtyä ja perusmukavuudet palautettua. Niistä tietysti maksettiin normihinta. Jossain vaiheessa tuli lähtö, remontin tai rakennuksen purkamisen tultua toteuttamisvaiheeseensa tai omistajan ilmoitettua perustellun tarpeen rakennuksen hyötykäyttöön palauttamiseksi. Sitten piti lähteä. Kenenkään etu ei ollut pistä mestoja paskaksi.

Talonvaltaus ei siis yleensä ylitä uutiskynnystä Briteissä. Tuo romanialaisten törkeä tempaus taasen edustaa kaikkea muuta kuin perinteistä ja laillista talonvaltausta.

Itse olisin varmaan kilahtanut väkivaltaiseksi jos olisin tullut omaan kotiini, jossa jengi tarjoaa mulle omia viinojani hyvitykseksi siitä, että ovat pistäneet paikan paskaksi.

Tuommoinen sikailu on rikos joka maassa ja kulttuurissa. Olen varma, että tämmöisessä tapauksessa asianosaiset joutuvat vastuuseen. Moinen ei ole moni- eikä edes vähäkulttuuria, se on pelkästään perseestä.

Outo olio

Quote from: Suvaitsija on 06.09.2011, 16:10:41
Toivon, että jos romanit päättäisivät ottaa jonkun henkilön omaisuuden haltuunsa, niin se joku olisi nimenomaisesti tämä kyseinen tuomari. Harmillisesti tämäkään toive ei ikinä tule toteutumaan, vaan paska kaatuu aina syyttömien niskaan.

Itsellä tuli ihan sama mieleen, eli että oi kun vain joskus pääsisikin tällaista listaa laatimaan. ~10% osoitteista kuuluisikin paikallisille Vapaa Katto-aktivisteille yms.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

CaptainNuiva

Quote from: mikkos on 09.10.2011, 22:20:41
Vähän perspektiiviä asiaan. Britanniassa talonvaltaus ei ole periaatteessa laitonta. Umpilaitonta on sielläkin muuttaa jonkun kotiin noin vain heilutellen vääriä vuokradokumentteja.

Itsekin olen muinaisessa nuoruudessani asunut vallatuissa taloissa Briteissä, Länsi-Saksassa ja Hollannissa. Kaikki paikat olivat joko purkutuomiota odottavia hylättyjä rakennuksia, tai massiivista peruskorjausta vaativia, virallisesti asumiskelvottomia taloja. Laitonta se ei ollut siihen aikaan missään niistä tapauksissa, joissa olin mukana. En vieläkään näe asiassa mitään väärää.

Näissä jutuissa on hyvä muistaa myös toinen näkökulma.
Purkutuomion saanut talo voi olla jo vaarallisessakin kunnossa mutta on kuitenkin edelleen omistajansa vastuulla.
Mikäli omistaja suostuu,tai jättää reagoimatta,siihen että talo vallataan ja siellä asutaan niin jos jotain sattuu, voidaan talon omista asettaa edesvastuuseen.

Mikäli olisin purkutalon omistaja ja talo vallattaisiin, lähtisi kyllä heti ilmoitus poliisille että omaisuuttani on otettu oikeudettomasti haltuun ja käyttöön, edelleen vaatisin poliisia hoitamaan asian.
Näin voin suojautua siltä että joku valtaaja talossa vaikkapa tapaturman seurauksena kuolee ja omaistensa olisi turha nostaa syytettä minua vastaan sillä varjolla että olen antanut valtaajien asua talossa ns.hiljaisella sopimuksella.
Sama juttu jos jollekkin valtaajalle sattuisi vaikka tapaturma niin enpä haluaisi olla syytettynä ja korvausten maksajana siksi että en ole huolehtinut kiinteistöni kunnosta siten että siellä hiljaisella sopimuksella asuva ei loukkaa itseään.
Tässä skenaariossa on toissijaista että saisiko poliisi häädettyä valtaajat purkutalosta tai ei, purkutalon kannalta sillä ei olisi merkitystä mutta ilmoituksellani/vaatimuksellani oikeusturvani kannalta olisi suurikin merkitys.

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Veli Karimies

Mitähän sataman heput tuumaisivat jos mentäisiin hommaporukalla valtaamaan taloja mitä ne on vallannu.

Outo olio

Quote from: CaptainNuiva on 11.10.2011, 12:16:08
Näissä jutuissa on hyvä muistaa myös toinen näkökulma. Purkutuomion saanut talo voi olla jo vaarallisessakin kunnossa mutta on kuitenkin edelleen omistajansa vastuulla. Mikäli omistaja suostuu,tai jättää reagoimatta,siihen että talo vallataan ja siellä asutaan niin jos jotain sattuu, voidaan talon omista asettaa edesvastuuseen.

Mikäli olisin purkutalon omistaja ja talo vallattaisiin, lähtisi kyllä heti ilmoitus poliisille että omaisuuttani on otettu oikeudettomasti haltuun ja käyttöön, edelleen vaatisin poliisia hoitamaan asian. Näin voin suojautua siltä että joku valtaaja talossa vaikkapa tapaturman seurauksena kuolee ja omaistensa olisi turha nostaa syytettä minua vastaan sillä varjolla että olen antanut valtaajien asua talossa ns.hiljaisella sopimuksella. Sama juttu jos jollekkin valtaajalle sattuisi vaikka tapaturma niin enpä haluaisi olla syytettynä ja korvausten maksajana siksi että en ole huolehtinut kiinteistöni kunnosta siten että siellä hiljaisella sopimuksella asuva ei loukkaa itseään. Tässä skenaariossa on toissijaista että saisiko poliisi häädettyä valtaajat purkutalosta tai ei, purkutalon kannalta sillä ei olisi merkitystä mutta ilmoituksellani/vaatimuksellani oikeusturvani kannalta olisi suurikin merkitys.

Juridiset vastuukysymykset tosiaan ovat ikävä osa tällaisia tapauksia. Mielestäni kiinteistön omistajalla olisi hyvä olla joku tapa ennakoivasti vapautua vastuista, jos talon asukkaat ovat siellä ilman lupaa. Tätä voisi verrata siihen että autokorjaamon pihassa on joku hengenvaarallinen ohjauskelvoton ritsa odottamassa korjausta, ja joku sitten varastaa sen ja vetää sillä motarilla päin kallioleikkausta. Ei omistajaa eikä korjaamoa siitä voi syyttää, jos joku kajoaa toisen omaisuuteen ja epähuomiossa tapattaa itsensä. Ihan samoin jos talon ovilla on kyltit "Rakennus siis hei ihan oikeasti saattaa romahtaa" ja joku silti asettuu taloksi niin mitäpä tuolle oikein mahtaa? Ihmisiä ei oikein voi suojella heiltä itseltään, vaikka jotkut suojelua miten tarvitsisivatkin.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Arvoton

Jotenkin tulee hämärä kuva jutusta ja todenperäisyydestä. Tyypit saaneet virkamiehen nimen jostain?

Mauton huomio, myönnän, mutta noinhan se pitäisi mennä, että kovimmat mokuttajat asuttakoot romanit ja afrikkalaiset rikastajat himaansa. Astrid voisi näyttää esimerkkiä ja E. Bidéé. Voisivat vastata huutoonsa. Mutta ei. Mamut ängetään kohtaamaan rasismia vuokrataloihin pois hyvien ihmisten silmistä.