News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-10-11 TE: Suomen PISA-tulokset johtuvat mamujen vähyydestä

Started by juge, 11.10.2011, 09:02:56

Previous topic - Next topic

Isäntä ja loinen

Tiukkaa asiaa kotkalaiselta matematiikanopettajalta.

Quote– Jos 45 minuutin oppitunnista menee vartti siihen, että otetaan kirjat ja muut työvälineet esille, niin aikaa jää aika vähän itse oppiaineelle, hymähtää Nyyssönen.

http://yle.fi/uutiset/pisa-tulos_ei_yllattanyt_matematiikan_opettajaa_tunnista_kolmasosa_menee_kirjojen_etsimiseen/6966388

Kuntosaliharrastukseni kautta olen tutustunut erääseen pitkän linjan matematiikanopettajaan, jonka kanssa olen jonkun verran keskustelut tästä nykymeiningistä. Mielestäni matematiikka on loistava oppiaine, vaikka itse olenkin aina ollut matematiikassa korkeintaan semmoista hyvää keskitasoa. Harva oppiaine kehittää vastaavalla tavalla pitkäjänteisyyttä, kurinalaisuutta, loogista ajattelua, päättelykykyä, järjestelmällisyyttä ynnä muita ihailtavia ominaisuuksia. Ja huom, tämä on ihan oma oivallukseni, eikä suinkaan tämän tutun matematiikanopettajan syöttämää propagandaa.

Fanitan matematiikanopettajia ja pidän todella huolestuttavana sitä, että suomalaisnuorten matematiikan taidot ovat murenemassa.   
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

foobar

Quote from: Saturoitunut on 03.12.2013, 17:34:02
Quote from: Panopticon on 03.12.2013, 17:03:45
Nyt olisi aika nostaa keskusteluun taas tasoluokat. Aina kun joku uskaltaa moista ehdottaa, tyrmätään se välittömästi, koska Hitler. Nyt olisi ihan tutkittua tietoa siitä, että oppija-aines on polarisoitunut. Oikea ratkaisu olisi jakaa oppijat tason mukaan niihin, jotka ovat motivoituneita, oppimiskykyisiä ja halukkaita pidempiin jatko-opintoihin. Ryhmä B:hen sitten ylijäämä, joka sekaluokassa on hidastanut opetusta, vaikeuttanut oppimista (häiriköinti ym.) ja yleensä pitää sisällään koulukiusaajat, jotka ovat joissain tapauksissa jopa kohtalokkaita luokkatovereita lahjakkaille oppilaille. Olisi inhimmillistä tehdä tällainen luokkajako. A-luokkaa voisi opettaa kunnianhimoiset opettajat, jotka ovat parhaimmillaan motivoituneen porukan kanssa, ja sitten B-luokkaa "sossuopet", jotka haluavat työskennellä haastavien oppijien parissa.

Niin ja liittyen tähän kirjoitukseen ja aiheeseen yleensä: Älykkyys, älyllinen lahjakkuus, oppimiskyky - miksi sitä nyt haluaakin kutsua EI ole ihmisarvon mittari.

Ei huolta. Hesarin mukaan vaikka matematiikassa heikosti osaavien määrä oli kasvanut 7 % -> 12 %, niin ihana sosialistinen tasapäistys on onnistunut leikkaamaan erinomaisesti osanneiden joukkoa 23 % -> 15 %. Polarisointia ollaan siis jo menestyksekkäästi vähennetty tukahduttamalla lahjakkuutta.

Vähän niinkuin silloin kun vassarit iloitsevat tuloerojen kaventumisesta. Yleensä kyseessä on tilanne, jossa kaikilla on alkanut mennä paskemmin, ja varsinkin niillä, jotka maksavat lystin niille jotka eivät omasta pussistaan siihen kykene.

Ehkä PISA-tuloksissakin piilee mahdollisuus eriarvoisuuden vähenemisestä iloitsemiseen.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

törö

QuoteOppilaan maahanmuuttajatausta näkyi Pisa-tuloksissa
3.12.2013 17:09 6

Toisen sukupolven maahanmuuttajataustaiset oppilaat menestyivät paremmin kuin ulkomailla syntyneet.

Etenkin ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajaoppilaat eli Suomen ulkopuolella syntyneet menestyivät tuoreimmassa Pisa-vertailussa tuntuvasti heikommin kuin syntyperäiset suomalaisoppilaat. Keskimääräinen piste-ero matematiikassa oli lähes sata pistettä. Vielä suurempi piste-ero oli lukutaidossa ja luonnontieteissä. Kouluvuosissa piste-ero on jopa 2–3 vuotta.

"Peruskoulun opetus on varsin käsitteellistä, joten tärkeää on vahvistaa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kielitaitoa", sanoo Pisa-tutkimuksen Suomen-koordinaattori Jouni Välijärvi.

Vuoden 2012 Pisa-vertailussa oli Suomesta ensimmäistä kertaa mukana runsaasti maahanmuuttajaoppilaita, kaikkiaan liki 1 300 eli 15 prosenttia otoksesta, kun heitä aiemmin on ollut satakunta.

Ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajia oli aineistossa 687 ja toisen polven eli Suomessa syntyneitä 583. Viimeksi mainitut menestyivät matematiikan testeissä jonkin verran paremmin kuin edellä mainitut.

Etenkin lukutaidossa maahanmuuttajatytöt olivat tuntuvasti parempia kuin pojat.

Tutkijat huomauttavat, ettei maahanmuuttajaoppilaiden "yliotos" sinänsä vaikuta kokonaistulokseen, sillä kansainvälisissä vertailuissa ryhmien painoarvot palautetaan tilastollisin keinoin vastaamaan niiden todellisia osuuksia perusjoukossa.

Myös ruotsinkielisiä oppilaita oli nyt mukana tavallista enemmän. Kaikki ruotsinkieliset koulut valittiin mukaan, samoin kaikki sellaiset koulut, joissa on vähintään viisi maahanmuuttajataustaista oppilasta.

Maahanmuuttajaoppilaiden Pisa-menetyksestä laaditaan tarkempi analyysi, joka ilmestyy ensi vuonna.

http://www.hs.fi/kotimaa/Oppilaan+maahanmuuttajatausta+n%C3%A4kyi+Pisa-tuloksissa/a1386041914669


nollatoleranssi

Quote from: Saturoitunut on 03.12.2013, 17:34:02
Quote from: Panopticon on 03.12.2013, 17:03:45
Nyt olisi aika nostaa keskusteluun taas tasoluokat. Aina kun joku uskaltaa moista ehdottaa, tyrmätään se välittömästi, koska Hitler. Nyt olisi ihan tutkittua tietoa siitä, että oppija-aines on polarisoitunut. Oikea ratkaisu olisi jakaa oppijat tason mukaan niihin, jotka ovat motivoituneita, oppimiskykyisiä ja halukkaita pidempiin jatko-opintoihin. Ryhmä B:hen sitten ylijäämä, joka sekaluokassa on hidastanut opetusta, vaikeuttanut oppimista (häiriköinti ym.) ja yleensä pitää sisällään koulukiusaajat, jotka ovat joissain tapauksissa jopa kohtalokkaita luokkatovereita lahjakkaille oppilaille. Olisi inhimmillistä tehdä tällainen luokkajako. A-luokkaa voisi opettaa kunnianhimoiset opettajat, jotka ovat parhaimmillaan motivoituneen porukan kanssa, ja sitten B-luokkaa "sossuopet", jotka haluavat työskennellä haastavien oppijien parissa.

Niin ja liittyen tähän kirjoitukseen ja aiheeseen yleensä: Älykkyys, älyllinen lahjakkuus, oppimiskyky - miksi sitä nyt haluaakin kutsua EI ole ihmisarvon mittari.

Ei huolta. Hesarin mukaan vaikka matematiikassa heikosti osaavien määrä oli kasvanut 7 % -> 12 %, niin ihana sosialistinen tasapäistys on onnistunut leikkaamaan erinomaisesti osanneiden joukkoa 23 % -> 15 %. Polarisointia ollaan siis jo menestyksekkäästi vähennetty tukahduttamalla lahjakkuutta.

Ruotsissahan on ongelmaa varten luotu yksityiskoulut yms., mutta nyt siellä ollaan paljon huolestuneempia tulosten romahtamisesta kuin Suomessa. Ruotsi onkin ollut selvästi Suomea heikoimmilla sijoilla.

Tuollaiset puheet kääntyvät yleensä pelkästään itseään vastaan.


Tuo sama näkyi aikaisemmin yliopistojen rahoitusmallissa, jossa Aalto yliopisto veti kermat kakun päältä eli huiman rahaosuuden verrattuna muihin yliopistoihin, samoin ruotsin kieliset yliopistot pärjäsivät loistavasti rahoituksen saannissa. Mutta kun alettiin katsomaan listauksia, että mitkä suomalaiset yliopistot pärjäävät kansainvälisessä vertailussa, niin rahamääräänsä nähden nuo yliopistot olivat huonoilla sijoilla. Perinteiset yliopistot pärjäsivät paremmin, vaikka keräsivät rahaa huonommin.

Eli kun aletaan puhumaan ns. tasoluokista yms. niin samalla avataan portti tälläiseen yksityisrahoitteiseen järjestelmään, joka pikemminkin luo epätasa-arvoa ja tuhoaa oppimiskulttuuria kuin auttaisi sitä.

Tietenkin jossakin määrin tuolta kannalta asioita voitaisiin lähteä pohtimaan, mutta PISA-testit kannustavat pikemminkin päinvastaiseen toimintatapaan. Eli ei mitään "Ruotsin mallia".
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: PannuHattu on 03.12.2013, 16:07:38
Quote from: busa on 03.12.2013, 15:59:08
"Suomesta tutkimukseen valittiin kaikki sellaiset koulut, joissa oli vähintään viisi maahanmuuttajataustaista oppilasta. Maahanmuuttajataustaisia oli 15 prosenttia suomalaiskoulujen oppilaista. Maahanmuuttajista oli siis tarkoituskella yliedustus."

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/64602-maahanmuuttajanuoret-2-3-vuotta-jaljessa-koulussa-tama-oli-yllatys

Ja tarkemmin vanhasta uutisesta:

Pisa-kokeen maahanmuuttajien määrä kymmenkertaistuu Suomessa
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/104861-pisa-kokeen-maahanmuuttajien-maara-kymmenkertaistuu-suomessa

QuoteTämän vuoden Pisa-kokeeseen osallistuu ennätyksellisen paljon maahanmuuttajia.

Maahanmuuttajataustaisia oppilaita on arvottu kokeeseen mukaan noin tuhat, kun edellisillä kerroilla heitä on ollut vain reilut sata. Pisa-tutkimuksen Suomen koordinaattori, professori Jouni Välijärvi kertoo, että maahanmuuttajien määrää on lisätty tarkoituksella.

– Kun joukko on isompi, saamme tarkempaa tietoa heidän sopeutumisestaan suomalaisiin kouluihin, hän toteaa.

Maahanmuuttajat ovat pärjänneet aikaisemmissa kokeissa kantaväestöä heikommin.
...

Mitenkähän Suomesta edes löytää tarpeeksi kouluja, joissa maahanmuuttajataustaisia on 15%:a? Tuohan on todella jättilukumäärä. Esim. ruotsin kielisiä on 5%:a koko väestöstä ja mamu-taustaisia alle 1-2%:a.

Maallikon silmin niin tuollainen tyylihän aiheuttaa välttämättä laskennallisesti Suomen romahtamisen, koska mamujen määrä on Suomessa vähäinen ja heidän sijoittumisensa tapahtuu tietyille alueille. Toisin sanoen mamujen vaikutus voi näkyä pelkästään suomalaiskoulujen menestysmispainotuksissa eli silloin ei haetakkaan keskimääräistä suomalaiskoulun keskiarvoa.

Onkohan tässä tutkimuksessa siis testattu myös sekin puoli, että eroavatko mamukoulut jollakin tavalla perinteisesti suomalaisten suosimista kouluista, koska painotus on noin valtava prosentuaalisesti?

QuoteMyös professorit Pekka Kupari ja Jouni Välijärvi korostivat, että ero maahanmuuttajataustaisten ja suomalaissyntyisten oppilaiden tuloksissa ei vaikuta kokonaistulokseen kuin yhdellä tai parilla pisteellä.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

RP

Quote from: Dharma on 03.12.2013, 16:40:29
Quote from: Oho on 03.12.2013, 16:39:41
Quote from: Dharma on 03.12.2013, 16:28:14
Mikä johtunee pääosin siitä, että ruotsinkieliset asuvat alueilla, joissa on vähän sosiaalista asuntotuotantoa ja siten käyvät kouluissa, joissa on vähän mamuja.

Ei johdu, vaan johtuu ruotsinkielisten koulujen yksikielisyydestä.

katsos tuota karttakuvaa yllä

pk-seudulla siis ruotisinkieliset asuvat alueilla, joilla on vähiten humanitaarisia maahanmuuttajia. Itse asiassa ruotsinkielisiä ei juuri edes ole noilla muilla alueilla.
Vaikka sinänsä totta, se ei muuta sitä tosiasiaa, että ruotsinkieliset koulut ovat hyvin etnisesti puhtaita jopa sijaintialueensa väestöpohja huomioiden.

Tai kuten asiaa tutkineessa väitöskirjassa juuri todettiin:
QuoteVieraskielisten oppilaiden osuutta [Helsingin ruotsinkielisissä kouluissa] ei
ole mahdollista painottaa, koska vieraskielisiä oppilaita ei kouluissa käytännössä ole.
http://hommaforum.org/index.php/topic,81900.msg1429236.html#msg1429236
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

JoKaGO

Quote from: Axel Cardan on 03.12.2013, 07:45:26
Quote from: Malla on 01.12.2013, 15:45:44

Hän ei ole mikään matikkanero. Kirjoitti kyllä ällän pitkästä. Sanoi että ainoa juju (muille kuin lahjakkaille) on laskea joka päivä. Vähän mutta joka päivä. Hänestä se oli ihan kivaa.

Hitto, että sinulla on viisas lapsi.

Nokitan. Poikani vetäisi 60/60 pitkästä matikasta ja tienasi tonnin käteen (kännin toteen?).

Hän oli jo pikkupoikana äärimmäisen tykästynyt numeroihin. Viisivuotiaana lallatteli automatkalla takapenkillä 1+1=2, 2+2=4 ... 7+7=14. Sitten hiljaisuus... "Mutta paljonkohan on 14+14" ja volkkarin moottorimelun yli kuulin, kuinka isot rattaat raksuttivat takapenkillä noin minuutin, sitten "KAKSKYTYHEKSÄN". Sanoin, että ei ole, laskes uudelleen. Taas isot rattaat raksuttivat takapenkillä noin minuutin, ja "kyllä, 14 + 14 = 29". Yritin vielä kerran, että laskepa uudelleen, mutta ei, vaan poika laittoi silmät kiinni nukahti.

Ei matematiikka ole paskaa, se on kivaa! Vanhempien pitää vain antaa oikeanlaisia virikkeitä jo pienille lapsilleen. Twiittaamisen oppii varmasti, vaikka ensin oppii numerot ja peruslaskutoimitukset.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Tabula Rasa

http://uutiset.fi.msn.com/ulkomaat/ruotsi-on-sokissa-pisa-tuloksista-1

Suru. Sokki. Herätyskello. Ruotsissa Pisa-tulokset otettiin tiistaina vastaan järkyttyneenä: mikään muu OECD-maa ei ole romahtanut tuloksissa yhtä pahasti.

Ruotsi oli Pohjoismaista heikoin, ja sijoittuu OECD-maiden keskiarvon alapuolelle niin matematiikassa, lukutaidossa kuin luonnontieteissä.

- Ruotsi häviää kaikilla rintamilla ja löydämme itsemme vakavasta tilasta. Putoamme sekä heikompien että hyvin pärjäävien oppilaiden tuloksissa. Olemme uponneet kuin kivi, opettajaliiton puheenjohtaja Eva-Lis Sirén totesi.

Sirénin mielestä etenkin vapaa kouluvalinta on lisännyt eriarvoisuutta, mistä maksetaan nyt kovaa hintaa.

Opetusministeri Jan Björklund piti tulosta vakavana, mutta vieritti suuren osan vastuusta aikaisemmille sosiaalidemokraattisille hallituksille. Hänen mukaansa porvarihallituksen tekemät uudistukset eivät vielä näy tuloksissa.

Ympäristöpuolueen Gustav Fridolinin mukaan lapset joutuvat maksamaan nykyisestä politiikasta, jonka seurauksena opettajille ei jää riittävästi aikaa tehdä työtään. Hän toivoo, että "Pisa-sokki" johtaa uudenlaiseen koulutuspolitiikkaan.

- Toivon, että tästä tulee Björklundin päättötodistus, Fridolin heitti.

Ruotsin kouluviraston mukaan heikentyneitä tuloksia ei voi selittää sillä, että heikommin ruotsia osaavien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä on lisääntynyt.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Ernst

Voipas selittää, eikäselitys ole vallan huono.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Emo

Monikulttuuri on rikkaus. Pisa-testeissä sillä tosin ei pärjää.

Tabula Rasa

http://uutiset.fi.msn.com/kotimaa/suomeen-on-syntynyt-ryhm%C3%A4-huonoja-kouluja

Samaan aikaan suomessa.

Suomeen on syntynyt ryhmä huonoja kouluja


Suomeen on päässyt syntymään ryhmä kouluja, jotka menestyvät Pisa-tutkimuksessa OECD:n keskiarvoa huonommin. Aiemmin kaikki suomalaiskoulut olivat OECD-maiden keskiarvoon verrattuna hyviä.

Opetusministeri Krista Kiuru (sd.) on painottanut ministerikaudellaan koulutuksen tasa-arvon kysymyksiä. Opetusministeriö on muun muassa myöntänyt ensi ja seuraavalle vuodelle valtion erityisavustusta toimiin, joiden on tarkoitus kaventaa koulujen välisiä eroja.

Maahanmuuttajanuoret ovat kouluosaamisessa jopa 2-3 vuotta kantasuomalaisia ikätovereitaan jäljessä, osoittavat tuoreet Pisa-tutkimuksen tulokset.

Koulutuksen tutkimuslaitoksen johtaja Jouni Välijärvi pitää eroa huomattavana ja huolestuttavana. Hänen mielestään Suomen tulee pyrkiä entistä painokkaammin ensimmäisen polven maahanmuuttajanuorten kielitaidon parantamiseen. Hän huomauttaa, että jo peruskoulussa opetus on käsitteellistä ja abstraktia ja sen ymmärtäminen vaatii hyvää kielitaitoa.



http://uutiset.fi.msn.com/kotimaa/suomi-putosi-12-sijalle-matematiikan-pisa-osaamisessa

Suomi on pudonnut 12. sijalle Pisa-tutkimuksen matematiikan osaamista mittaavassa osiossa. Lukutaidossa Suomi oli kuudes ja luonnontieteissä viides. Pääpaino tutkimuksessa oli tällä kertaa matematiikassa.

Matematiikan osaaminen oli Pisan painopisteenä viimeksi vuonna 2003. Suomalaisnuoret ovat matematiikassa noin lukukauden sitä sukupolvea jäljessä, jonka osaamista vuoden 2003 Pisassa mitattiin.

Tytöt pärjäsivät ensi kertaa matematiikassa paremmin kuin pojat.

Opetusministeri Krista Kiurun (sd.) mukaan tulokset osoittavat, että suomalainen perusopetus tarvitsee uuden suunnan. Hän haluaa haastaa poliitikot, koulutusalan ammattilaiset, koululaiset ja heidän vanhempansa luomaan tulevaisuuden suunnan yhdessä.

Suomeen on syntynyt ryhmä kouluja, jotka menestyvät Pisa-tutkimuksessa OECD:n keskiarvoa huonommin. Aiemmin kaikki suomalaiskoulut olivat OECD-maiden keskiarvoon verrattuna hyviä.

Parhaiten tuoreessa Pisassa menestyivät aasialaiset koululaiset. Shanghai, Singapore, Hongkong, Taiwan ja Korea loistivat vertailussa. Euroopan maista Suomea paremmin menestyivät Liechtenstein, Sveitsi, Alankomaat ja Viro.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

nollatoleranssi

Quote from: Emo on 03.12.2013, 16:25:57
Jostain luin että aiemmin suomenkieliset koulut ovat olleet tuloksissa parempia kuin ruotsinkieliset, mutta nyt Suomen ruotsinkielisten koulujen tulokset ovat paremmat. Johtuen tietysti siitä, että mamut lykätään suomenkielisiin kouluihin.

Varmaan tämä täällä jo olikin, nyt ainakin.

Edelleenkin suomen kieliset olisivat tutkimusten mukaan selvästi edellä pisteissä ruotsin kielisiä. Aikaisemmin erot taisivat olla isommat. Toisaalta ihmettelen tuota koulujen painotusta, jos on täytynyt olla 15%:n mamupainotus, joka on varsin valtava heidän prosentuaaliseen määräänsä nähden.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Emo

QuoteHänen mielestään Suomen tulee pyrkiä entistä painokkaammin ensimmäisen polven maahanmuuttajanuorten kielitaidon parantamiseen.

No voi helvetinhelvetinhelvetti.  Vaikka Suomi kuinka painokkaasti ponnistelisi, niin laiskojen oppimishaluttomien uskonsotureiden kielitaito ei tule paranemaan. Voimme vaikka hikoilla verta, mutta he eivät opi.

Tabula Rasa

Jos äly ei riitä niin se ei riitä. Mistä kertoo että suomalaiset pojat eivät opi koulussa enää kuin vanhempansa? Mikä on muuttunut?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

MW

Quote from: Tabula Rasa on 03.12.2013, 20:31:35
Jos äly ei riitä niin se ei riitä. Mistä kertoo että suomalaiset pojat eivät opi koulussa enää kuin vanhempansa? Mikä on muuttunut?

Oppimisympäristö, varsinkin opettajien auktoriteetin puute ja uudet, rikkaammat oppilaspopulaatiot, sekä vanhempien asenne. Kullanmurua rasismoidaan tai fasismoidaan, jos ei homma suju.

sense

"Ruotsin kouluviraston mukaan heikentyneitä tuloksia ei voi selittää sillä, että heikommin ruotsia osaavien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä on lisääntynyt"

Aivan uskomatonta, aivan uskomatonta!

Meillä Suomessa PISA-tuloksia analysoitaessa ei ollut mitään ongelmia havaita, että mamut (ensimmäisen ja toisen sukupolven) menestyivät HUOMATTAVASTI HUONOMMIN kuin syntyperäiset suomalaiset. Tosin, eihän tällaiseen mitään varsinaista "analyysia" tarvita, kun asianomaiset mamut eivät osaa esim. lukea tai kirjoittaa mitään kieltä. Maalaisjärki riittää.

Ennustan ERITTÄIN SUURIA yhteiskunnallisia ongelmia Ruotsiin tulevina vuosina. Me ehdimme vielä välttyä sellaisilta, kun pysymme järkevinä kuten tapanamme on ollut.

Roope

Quote from: Tabula Rasa on 03.12.2013, 20:26:13
http://uutiset.fi.msn.com/kotimaa/suomeen-on-syntynyt-ryhm%C3%A4-huonoja-kouluja

Samaan aikaan suomessa.

Suomeen on syntynyt ryhmä huonoja kouluja

Suomeen on päässyt syntymään ryhmä kouluja, jotka menestyvät Pisa-tutkimuksessa OECD:n keskiarvoa huonommin. Aiemmin kaikki suomalaiskoulut olivat OECD-maiden keskiarvoon verrattuna hyviä.

Opetusministeri Krista Kiuru (sd.) on painottanut ministerikaudellaan koulutuksen tasa-arvon kysymyksiä. Opetusministeriö on muun muassa myöntänyt ensi ja seuraavalle vuodelle valtion erityisavustusta toimiin, joiden on tarkoitus kaventaa koulujen välisiä eroja.

Mutta tämähän ei näytä PISA-tulosten perusteella olevan ongelma. Koulujen väliset erot olivat Suomessa toiseksi pienimmät. Edellä vain Albania...
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Siili

Tutkitaankohan tämän tutkimuksen kohdalla mahdollista negatiivista synergiaa?  Eli heikentääkö mamujen lisääntyminen koulussa tuloksia enemmän kuin voisi päätellä pelkän mamuprosentin perusteella?  Luulisi moisen olevan selvitettävissä, jos tutkimuksen otannassa painotettiin mamuoppilaita.

Minusta ei ole rasistista olettaa, että luokan suuri humamupopulaatio heikentää myös luokan muiden oppilaiden oppimista.  Hyvin heterogeeninen oppilasaines ei taatusti ole resepti menestykseen.  Voipi olla, että tämän ansioista ruotsinkieliset koulut kirivät kovasti tulevaisuuden PISA-testeissä.

EDIT.  Tietenkin päätelmä, jossa todetaan luokan mamuoppilaitten heikentävän myös kantisten tuloksia, olisi poliittista dynamiittia.  Sellaisenaan se olisi melkoinen valkopakokatalysaattori, joten tutkijat varmasti jo oma-aloitteisesti pehmentäisivät johtopäätöksiään, hieman kuten Optulan tutkijat ovat tehneet raiskausten suhteen.

kriittinen_ajattelija

Kehitysmaiden väestö: kehitysmaiden oppiminen.

Pitää olla kyllä hyvin mielisairas puoluekannasta riippumatta jos kuvittelee että jotkut kongolaiset "ne""""""t vaikka tänne moderniin maailmaan päästyään suorittaisi samalla tehokkuudella kuin kanta pellavapäät.

Quote
Jos äly ei riitä niin se ei riitä. Mistä kertoo että suomalaiset pojat eivät opi koulussa enää kuin vanhempansa? Mikä on muuttunut?
Korkeakoulutetut naiset harvemmin tekee lapsia: siitä seurauksena huonompitasoiset seuraavat sukupolvet. Jotkut sen tajuaa kuten Singapore, toiset maat ei kuten Suomi:

QuoteAs Singapore modernised in the 1970s, fertility continued to drop. The natural replacement rate reached 1.006 in 1975; thereafter the replacement rate would drop below unity. Furthermore, the so-called "demographic gift" was occurring in Singapore as with other countries; increases in income, education and health and the role of women in the workforce were strongly correlated to levels of low population growth. According to a paper by the Library of Congress, by the 1980s, "Singapore's vital statistics resembled those of other countries with comparable income levels but without Singapore's publicity campaigns and elaborate array of administrative incentives."[5]
QuoteLee Kuan Yew was alarmed at the perceived demographic trend that educated women — most of all the college-educated — would be less likely to marry and procreate. Such a trend would run antithetical to his demographic policy, and part of this failure, Lee conjectured, was "the apparent preference of male university graduates for less highly educated wives". This trend was deemed in a 1983 speech as "a serious social problem".[5] Starting 1984, the government of Singapore gave education and housing priorities, tax rebates and other benefits to mothers with a university degree, as well as their children. The government also encouraged Singapore men to choose highly-educated women as wives, establishing the Social Development Unit (SDU) that year to promote socialising among men and women graduates, a unit that was also nicknamed "Single, Desperate and Ugly".[5][18] The government also provided incentives for educated mothers to have three or four children, in what was the beginning of the reversal of the original Stop at Two policy. The measures sparked controversy and what became known as The Great Marriage Debate in the press. Some sections of the population, including graduate women, were upset by the views of Lee Kuan Yew, who had questioned that perhaps the campaign for women's rights had been too successful:
http://en.wikipedia.org/wiki/Population_control_in_Singapore#The_demographic_transition_and_the_Graduate_Mothers_Scheme
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Tosiasiallinen Nuiva

#229
Quote from: Siili on 03.12.2013, 20:39:10
Tutkitaankohan tämän tutkimuksen kohdalla mahdollista negatiivista synergiaa?  Eli heikentääkö mamujen lisääntyminen koulussa tuloksia enemmän kuin voisi päätellä pelkän mamuprosentin perusteella?  Luulisi moisen olevan selvitettävissä, jos tutkimuksen otannassa painotettiin mamuoppilaita.

Minusta ei ole rasistista olettaa, että luokan suuri humamupopulaatio heikentää myös luokan muiden oppilaiden oppimista.  Hyvin heterogeeninen oppilasaines ei taatusti ole resepti menestykseen.  Voipi olla, että tämän ansioista ruotsinkieliset koulut kirivät kovasti tulevaisuuden PISA-testeissä.
No eikös siellä Alppilan yläkoulussa ollut joku kokeilu jossa kantisoppilaat saavat riesakseen jonkun mamun jota täytyy henkilökohtaisti auttaa mm. tulkkaamalla etc.?
Non poteris veritatem

Rusinapulla

Kansakunnan onnellisuutta ja elämänlaatua ei voi mitata tutkimuksilla.
Uskon että ruotsalaiset ovat maailman onnellisin kansa, millä mittarilla tahansa  ;D
"Teidän on pakko hyväksyä meidän ikivanhat perinteemme: lihakarjan teurastaminen islamilaiseen tapaan tai vaikka se, että naiset pitävät huivia. Tästä ei voi keskustella."
- H. Bahmanpour 16.9.2014 Helsingin Sanomat

Totuus EPT

Quote from: sense on 03.12.2013, 20:37:47
"Ruotsin kouluviraston mukaan heikentyneitä tuloksia ei voi selittää sillä, että heikommin ruotsia osaavien maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä on lisääntynyt"

Aivan uskomatonta, aivan uskomatonta!

Meillä Suomessa PISA-tuloksia analysoitaessa ei ollut mitään ongelmia havaita, että mamut (ensimmäisen ja toisen sukupolven) menestyivät HUOMATTAVASTI HUONOMMIN kuin syntyperäiset suomalaiset. Tosin, eihän tällaiseen mitään varsinaista "analyysia" tarvita, kun asianomaiset mamut eivät osaa esim. lukea tai kirjoittaa mitään kieltä. Maalaisjärki riittää.

Ennustan ERITTÄIN SUURIA yhteiskunnallisia ongelmia Ruotsiin tulevina vuosina. Me ehdimme vielä välttyä sellaisilta, kun pysymme järkevinä kuten tapanamme on ollut.

Niinpä, tosiasioista puhuminen näkyy Ruotsissa olevan edelleenkin järjenvastaista huttua. Toivottavasti täällä ollaan vielä? järkeviä.
Missä ******i siellä ongelma.

Tabula Rasa

Quote from: MW on 03.12.2013, 20:34:54
Quote from: Tabula Rasa on 03.12.2013, 20:31:35
Jos äly ei riitä niin se ei riitä. Mistä kertoo että suomalaiset pojat eivät opi koulussa enää kuin vanhempansa? Mikä on muuttunut?

Oppimisympäristö, varsinkin opettajien auktoriteetin puute ja uudet, rikkaammat oppilaspopulaatiot, sekä vanhempien asenne. Kullanmurua rasismoidaan tai fasismoidaan, jos ei homma suju.

Se sitten riittääkö nuo syyt. Varmasti toki osaltaan, vaan tuskin vielä kaikkea selittää.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

huhha

Mukava huomata, että täälläkin on tajuttu, että pudotus ei johdu puoliksikaan maahanmuutosta. Oma mutuni on, (olettaen, että ylisämplättyjen slummikoulujen kantisväestön paino on laskettu oikein; perustuen asiantuntijoiden arvion tuplaamiseen, eivät kuitenkaan ole voineet laskea oppitunteja häiritsevää äbäläwäbälää mukaan) että vain kokoluokkaa 5 pojoa 25:stä voidaan laittaa tulokkaiden piikkiin. Loput ovat omalla kontolla.

Pidetään sitten mielessä, että:
Quote from: Eukleides
Matematiikkaan ei ole kuninkaan tietä.

Matematiikka löytyy liitutaululta jos on löytyäkseen, siinä ei Ipadit tai muut kirjoituskyvyttömät "kestokulutushyödykkeet" ja hokkuspokkustemput auta tippaakaan, päinvastoin.

Malla

Quote from: Emo on 03.12.2013, 20:29:32
QuoteHänen mielestään Suomen tulee pyrkiä entistä painokkaammin ensimmäisen polven maahanmuuttajanuorten kielitaidon parantamiseen.

No voi helvetinhelvetinhelvetti.  Vaikka Suomi kuinka painokkaasti ponnistelisi, niin laiskojen oppimishaluttomien uskonsotureiden kielitaito ei tule paranemaan. Voimme vaikka hikoilla verta, mutta he eivät opi.

Kasvastusproffilla (m. Kirsti Lonka) on ratkaisu: opettajien pitää olla luovempia ja käytännöllisempiä. Nämä luovuuden ja käytännöllisyyden esitaistelijat eivät tosin kerro käytännöllisesti, miten ollaan luovempia ja käytännöllisempiä. Mutta he tietävät. Ei siis hätää, eihän?

Ari-Lee

Quote from: Tabula Rasa on 03.12.2013, 20:49:31
Quote from: MW on 03.12.2013, 20:34:54
Quote from: Tabula Rasa on 03.12.2013, 20:31:35
Jos äly ei riitä niin se ei riitä. Mistä kertoo että suomalaiset pojat eivät opi koulussa enää kuin vanhempansa? Mikä on muuttunut?

Oppimisympäristö, varsinkin opettajien auktoriteetin puute ja uudet, rikkaammat oppilaspopulaatiot, sekä vanhempien asenne. Kullanmurua rasismoidaan tai fasismoidaan, jos ei homma suju.

Se sitten riittääkö nuo syyt. Varmasti toki osaltaan, vaan tuskin vielä kaikkea selittää.

Nokitan ravintopohjalla. Lisäksi mainitsen energiajuomat. Pullotettua ADHD:ta?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

nollatoleranssi

Quote from: Siili on 03.12.2013, 20:39:10
Tutkitaankohan tämän tutkimuksen kohdalla mahdollista negatiivista synergiaa?  Eli heikentääkö mamujen lisääntyminen koulussa tuloksia enemmän kuin voisi päätellä pelkän mamuprosentin perusteella?  Luulisi moisen olevan selvitettävissä, jos tutkimuksen otannassa painotettiin mamuoppilaita.

Minusta ei ole rasistista olettaa, että luokan suuri humamupopulaatio heikentää myös luokan muiden oppilaiden oppimista.  Hyvin heterogeeninen oppilasaines ei taatusti ole resepti menestykseen.  Voipi olla, että tämän ansioista ruotsinkieliset koulut kirivät kovasti tulevaisuuden PISA-testeissä.

EDIT.  Tietenkin päätelmä, jossa todetaan luokan mamuoppilaitten heikentävän myös kantisten tuloksia, olisi poliittista dynamiittia.  Sellaisenaan se olisi melkoinen valkopakokatalysaattori, joten tutkijat varmasti jo oma-aloitteisesti pehmentäisivät johtopäätöksiään, hieman kuten Optulan tutkijat ovat tehneet raiskausten suhteen.

Yksi iso ongelmahan Suomen kouluissa ovat käytös- ja järjestyshäiriöt, joihin ei juurikaan puututa millään tavalla. Aikaisemmin uutisoitiin siitä, että mamukouluissa käytöshäiriöt olivat paljon yleisempiä. Olikohan jokin kysely opettajillekin suunnattu, jossa otettiin tuohon asiaan kantaa.

Tuo ongelma ei tietenkään koske "vain" mamukouluja, vaan suomalaisiakin kouluja, mutta jos tutkimuksessa painotettiin jopa 300% enemmän (kyseisen ikäluokan väestöstä olisi 5%:a mamuja ja testissä olisi otokseksi otettu 15%:a julkisuustietojen mukaan) mamukouluja kuin mitä heidän määränsä osoittaisi, niin jossakinhan niiden tulosten on pakko näkyä.

Toisaalta ei tätä ongelmaa pitäisi mitenkään mamujen harteille sysätä. Suomen kouluissa ei ongelmiin puututa oikein millään tavalla, vaan ne lakaistaan maton alle. Yksi häirikkö voikin tuhota kaikkien muiden oppimismahdollisuudet ja siihen ei puututa millään tavalla. Tämä lisää häiriköiden määrää ja sama tilanne jatkuu muilla tunneilla.

Suomi onkin yllättävän hyvin pärjännyt näissä testeissä aikaisemmin. Luultavasti sen takia, että perusopetus muissa maissa on ollut paljon heikommalla tolalla.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Tragedian synty

Miksi tällaisia mittauksia edes tehdään? Ei koululaisten ihmisarvo riipu heidän menestyksestään! Heidän menestyksensä mittaaminen ei voi johtua mistään muusta kuin siitä, että halutaan löytää sopivat uhrit tuhoamisleirille! Eivätkö mittaajat ole ymmärtäneet, ettei objektiivinen tieto sovi moderniin, monikulttuuriseen ja suvaitsevaiseen yhteiskuntaan?! Mittaukset eivät tuota tietoa, vaan pelkkiä illuusioita! On parempi olla tietämättä ongelmista mitään, koska... koska... koska tieto voi lisätä rasismia!!!!1

:flowerhat:
Ceterum censeo Russiam esse delendam.

siviilitarkkailija

Eurostoliittovaltion reunavaltojen kurjistamiskehityksessä ei ole mitään sellaista rakenteellista vikaa, etteikö reipas ja kipakka sota voisi sitä korjata.

Kun tarkastelemme eurooppalaista perukoulumallia, oleellinen taistelu käytiin Alppilassa. Opettaja pyrki reilusti ja aidosti ylläpitämään sääntöjä. Neuvostokommunistiset monikulttuurivoimat korporaatiokokoomuslaisten sätkypoliitikkojen kanssa kuitenkin ajoivat väkivaltisen oppilaan puolta. Väkivalta ja anarkia voittivat. Opettajaa rangaistiin.

Ei ole ihme että pervoväkivaltaan uskonnollisella suvaitsevaisuudella suhtautuva kolupoliitikko kuten  J Gustafson (sdp) on koko elämänsä pyrkinyt ja saanut aikaan koulujen romahduksen. Nyt se on alkanut ja seuraus oli pisa housussa.

Ihmiset äänestivät mukavaa mokupoliitikkoa. Seurauksena on väkivaltainen koulu jossa ammutaan lapsia ja saadaan huonoja tuloksia. Kannattaa miettiä äänestääkö mokua ja väkivaltaisen oppilaan pidäkkeetöntä tukijaa vai opettajaa ja järjestystä sekä vastuuta kasvattavaa nuivaa.

Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Mehud

Shokki on tullut tietysti yllätyksenä kun hallitus ei osaa laskea yhtälöä. Lisääntynyt maahanmuutto + uskomattomat toiveet= jatkuva menestys. Tai niin sen piti olla ainakin ideologisella tasolla. Missähän mahtaa olla vika kun ideologia on oikea, mutta tulos väärä?

"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!