News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-10-02 HS: Sisäministeri sallisi passien sormenjälkien käytön rikostutkinnas

Started by ajl, 02.10.2011, 13:13:14

Previous topic - Next topic

ajl

http://www.hs.fi/politiikka/Sis%C3%A4ministeri+sallisi+passien+sormenj%C3%A4lkien+k%C3%A4yt%C3%B6n+rikostutkinnassa/a1305546324343

QuoteSisäministeri Päivi Räsänen (kd) antaisi poliisille oikeuden käyttää passeja varten kerättyjä sormenjälkiä vakavien rikosten selvittelyssä.

Hänen mukaansa tämä olisi tarpeen yhteiskunnan yleisen edun vuoksi.

"Itse ajattelen, että sormenjälkitietojen hyväksikäyttäminen voisi olla tarkoituksenmukaista nimenomaan vakavissa rikoksissa", hän sanoo.

Perustuslakivaliokunta on suhtautunut mahdollisuuteen nuivasti. Valiokunnan mukaan passien sormenjäljistä koottua rekisteriä ei pitäisi merkittävissä määrin käyttää muihin tarkoituksiin kuin siihen, mitä varten se alun perin kerättiin.

Räsäsen mielestä rekisterin käyttö harvakseltaan rikosten selvittelyssä ei olisi vastoin perustuslakivaliokunnan kantaa.

Sormenjälkien käyttöä pohtinut työryhmä luovuttaa mietintönsä Räsäselle marraskuussa. Selvityksen mukaan jäljistä voisi olla apua noin kahdensadan pimeänä olevan vakavan rikoksen ratkaisemisessa.

Passin hakijoilta on kerätty Suomessa sormenjälkitunniste noin kahden vuoden ajan. Suunnilleen viiden vuoden päästä kaikki passit ovat sormenjälkipasseja.
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." -B. Franklin

Sunt Lacrimae

Muistanko väärin, että silloin kun sormenjälkitunnisteet tulivat passeihin sanottiin, että tuollaista kansalaisrekisteriä ei pääsisi syntymään?

Nyt sitten ollaankin jo ehdottelemassa aivan toista vaikka asiasta olisi suonut vähintäänkin hallituksensisäistä keskustelua etukäteen, sillä hallituspohja on edelleen puolittain sama.

Periaatteessa hyvä ehdotus, mutta tuntuu vähän turhan orwelliaaniselta ellei tietoihin käsiksi pääsyyn vaadita esimerkiksi oikeuden hyväksyntää.
Play stupid games, win stupid prizes.

MoonShine

Ihan sama, mun sormenjälkiä saa vapaasti verrata rikospaikoilta löydettyihin, mun puhelinta saa kuunnella ja ajoneuvonkaan paikallistaminen ei haittaisi.
Mieleen tulee ihan muutama 'ammattiryhmä', joiden mielestä tuollaiset toimet haittaisivat busineksia.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Sibis

Mitä hyötyä?

Juurihan uutisoitiin, että väärän kuvan laittaminen passiin EI OLE rangaistava teko!

Siispä pelleilyä.
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Sunt Lacrimae

Quote from: MoonShine on 02.10.2011, 16:07:56

Mieleen tulee ihan muutama 'ammattiryhmä', joiden mielestä tuollaiset toimet haittaisivat busineksia.

Näissä on vaan se ongelma, että ns. kontrolli-infraa pyörittävissä organisaatioissakin toimii ihmisiä ja ihminen on kumman altis erilaisiin tahallisiin tai tahattomiin väärinkäytöksiin ja mokailuihin. Viranomaiskorruptiokaan ei ole Suomessa ihan tuntematon ilmiö.
Play stupid games, win stupid prizes.

Snuiva

Ihan sama, mun sormenjälkiä saa vapaasti verrata rikospaikoilta löydettyihin, mun puhelinta saa kuunnella ja ajoneuvonkaan paikallistaminen ei haittaisi.

Voisit näyttää esimerkkiä muuttumalla nimelliseksi jäseneksi.

Oami

Quote from: Snuiva on 02.10.2011, 16:44:04

Lisäksi ehdotan, että MoonShine ilmoittaa kotiosoitteensa ja ajoneuvonsa rekisteritunnuksen ja kertoo tällä foorumilla, missä se ajoneuvo liikkuu milloinkin ja mitä reittejä pitkin. Ja voi myös kertoa että tuliko kaahattua tai ajettua punaisia päin. Ei kerrota poliisille mutta sakkojen verran rahaa voi lahjoittaa vaikka Homma ry:lle tai Sananvapauden puolesta ry:lle  ;D

Ja erityisesti voi tietysti kertoa, milloin se ajoneuvo poistuu siitä kotiosoitteesta, jos vaikka foorumilla päivystävät Vapaa Omaisuus ry:n edustajat haluaisivat käydä tutustumassa.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Madri

Jos joskus on luvattu, ettei tuollaista rekisteriä edes luoda, niin miksi nyt sen käyttöä kuitenkin suunnitellaan?  ??? Olenko minä ainoa jolla on hieman kusetettu olo, koska olematonta rekisteriähän on aika vaikea käyttää... Vai..?  :facepalm:

Br,
--Madri

ajl

Quote from: Madri on 02.10.2011, 17:04:22
Jos joskus on luvattu, ettei tuollaista rekisteriä edes luoda, niin miksi nyt sen käyttöä kuitenkin suunnitellaan?  ??? Olenko minä ainoa jolla on hieman kusetettu olo, koska olematonta rekisteriähän on aika vaikea käyttää... Vai..?  :facepalm:

Br,
--Madri

Sormenjälkirekisterihän on olemassa ja siitä löytyy kaikkien biometrisen passin omistavien suomalaisten sormenjäljet. Silloin kun rekisteri perustettiin, sen käyttötarkoitus oli maahan saapuvien ja maasta poistuvien henkilöiden tarkkailu. Rekisterin käyttötarkoituksen muuttaminen jälkikäteen on vastoin henkilötietolakia. Ministeri Räsänen ehdottaa siis lain rikkomista.

Sormenjäkirekisterin olemassaolo ja käyttäminen rikosten selvittämiseen ei olisi ongelma jos voitaisiin olla varmoja siitä, että sitä käytetään vain ja ainoastaan kyseiseen tarkoitukseen, ja jos rekisterin perustamisvaiheessa rekisteriin kuuluvat henkilöt olisivat antaneet tietoisen suostumuksensa siihen, että sormenjäkiä saa käyttää muuhunkin kuin alkuperäiseen tarkoitukseen. Mitähän mahtaisi tapahtua jos Suomi miehitettäisiin ja valloittajalla olisi kätevästi saatavilla kaikkien suomalaisten sormenjälkirekisteri? Tai jos valtaan pääsisikin jokin vähemmän idioottimainen (likely) ja ahneempi (unlikely) taho kuin nykyiset kansan edustajat ja hallitus.
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." -B. Franklin

thinkingmind

Oikeuksien luovuttamisessa valtiolle ja oikeuksien luovuttamisessa EU:lle on aina sama kaava eli muutokset tehdään pienin askelin ja kun pieni askel on otettu niin otetaankin suuri harppaus kansalta kysymättä.

Kun alettiin keräämään sormenjälkiä passeihin niin oli itsestään selvää että muutaman vuoden kuluttua niitä aletaan käyttää rikostutkinnassa vaikka kaikki poliitikot muuta lupasivatkin.
Itse tosin odotin että tämä olisi tapahtunut vasta 6 vuoden päästä sormenjälkien keräämisen aloittamisesta jotta kaikkien sormenjäljet saadaan järjestelmään.
Päivi rehellisyydellään tuli nyt hiukan mokanneeksi sillä muutama rikollinen joilla on pimeitä rikoksia tilillään jättää nyt Päivin rehellisyyden takia passit hakematta ja nämä rikokset jäävät selvittämättä.

Sama kaava tulee toistumaan EU-jäsenyyden kirjoittamisessa suomen perustuslakiin eli poliitikot lupaavat ja vakuuttavat nyt että ei se mitään merkitse mutta kun muutos on kirjoitettu perustuslakiin niin käytännössä poliitikot 100% varmasti tulevat  tulevaisuudessa viittaamaan siihen että EU-jäsenyys lukee suomen perustuslaissa luovuttaessaan päätösvaltaa EU-byrokraateille ja tehdessään suomesta liittovaltion yhden provinssin.

Sama kaava tulee toistumaan myös EU:n yhteisessä turvapaikkapolitiikassa ja EU:n yhteisessä maahanmuuttopolitiikassa ja EU:n yhteisessä talous/budjetti politiikassa eli valtaa luovutetaan pois suomesta jonkin pienen ongelman ratkaisemiseksi lupaillen että muutokset ovat pieniä ja sitten kun valta on luovutettu pois niin ajetaan läpi suuret muutokset kuten yli 20 000 elintasopakolaisen asuttaminen suomeen joka ikinen vuosi tai halpatyövoiman massatuonti EU:n ulkopuolelta tai suomalaisten eläkeiän nosto/työehtosopimusten heikentäminen/verotuksen harmonisointi/julkisten palvelujen kuten sairaanhoidon ja koulutuksen leikkaukset jne.

Jos poliitikko lupaa ja vakuuttaa että muutos on pieni ja sillä ei ole juuri ollenkaan vaikutuksia ihmisten elämään tai sillä muutetaan vain se yksi asia josta on keskusteltu niin tiedät että hänen sanaansa EI voi luottaa koska valtaa ihmisten elämään otetaan aina käytettäväksi ja suomalainen eliitti käyttää kaiken saamansa vallan maksimaalisesti kuten euroon liittyminen ilman kansanäänestystä ja tämä passin sormenjälki asia ja monet muut päätökset osoittavat.
"Ongelma on se että suomen viranomaiset jakelevat turvapaikanhakijoille oleskelulupia kuin abit karkkia vaikka perusteita turvapaikan saamiseen ei ole.Kaikkiin näihin oleskelulupiin sisältyy lisäksi automaattisesti oikeus tuoda oleskeluluvan saaneen perhe suomeen suoraan sossun asiakkaaksi" -mä

Madri

Quote from: ajl on 02.10.2011, 17:46:21
Sormenjälkirekisterihän on olemassa ja siitä löytyy kaikkien biometrisen passin omistavien suomalaisten sormenjäljet. Silloin kun rekisteri perustettiin, sen käyttötarkoitus oli maahan saapuvien ja maasta poistuvien henkilöiden tarkkailu. Rekisterin käyttötarkoituksen muuttaminen jälkikäteen on vastoin henkilötietolakia. Ministeri Räsänen ehdottaa siis lain rikkomista.

Jotain tuollaista olin ajattelemassakin, mutta sekavassa mielentilassani ei ulosantini ollut ehkä maailman parhainta. Itsehän omistan biometrisen passin, joten oman sormenjälkeni tuossa rekisterissä ovat ja niitä ei saa käyttää mihinkään ilman minun nimenomaista lupaani. Jos kyseessä on vakava rikos, niin totta kai autan sen selvityksessä jos voin, mutta mieluummin osallistuvana kansalaisena kuin jonain numerona tietokannassa.

Br,
--Madri

MoonShine

Quote from: Snuiva on 02.10.2011, 16:44:04

Ja mitä yhteistä on nettikirjoittelulla anonyymisti ja rikosteknisellä sormenjälkitutkinnalla, puhelinkuuntelulla tai ajoneuvon paikantamisella vaikkapa ajoneuvoveron maksamisperusteen määrittämiseksi ajokilometrien mukaan?
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

RP

Kun tämä ei nyt oikein ole maahanmuutto- tai monikulttuuriuutinen, modet voisivat kai ehtiessään yhdistää siihen vanhempaan 'Kylänraitin' ketjuun:
http://hommaforum.org/index.php/topic,32998.msg801684.html#msg801684
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

MEgafooni

Heti kun poliisi ja politikot myös antavat avoimesti kaikki yksityiselämänsä tiedot niin sitten mekin voidaan. Vai onko poliisilla ja politikoilla jotain salattavaa.

Ihmiset jotka haluaa antaa vapauksiansa pois pienille usein korruptiosta tuomittuina mediassa oleville politikoille ja muille sen semmosille valtaa niin on täysin naiiveja. Vaikka täällä ei täysin mätää hallintoa vielä olisi Suomessa olemassa, jos joskus se tulee, on sillä sitten uskomattomat tiedot ihmisistä olemassa.

Sormenjälkiä voi muutenkin ottaa ihmisistä ja kopioida rikospaikalle joten miettikääpä rajattomia mahdollisuuksia jota toi antaa korruptoituneille yksilöille.

xoxox

Niinhän sinä nyt väität, vaan kuinka sitten, kun niitä sinun sormenjälkiäsi alkaa passirekisterin käyttöalan muutoksen myötä jotenkin mystisesti löytyä rikospaikoilta, vaikket muista niillä koskaan käyneesi?

(Ai miten niin sormenjälki voidaan väärentää? Ei toki mitenkään, ellei tiedetä, millainen se on.)

Tosin tämä potentiaalinen kontrolliyhteiskunnan myötään tuoma ongelma ei luultavasti koske ihmisiä, jotka eivät ole koskaan olleet vihoissa kenenkään kanssa, ovat samaa mieltä niiden tahojen kanssa joiden kanssa samaa mieltä kuuluu olla (tai jos eivät, pitävät sen visusti omana tietonaan), ovat muutoinkin yhdentekeviä, suorastaan eräällä tapaa näkymättömiä ja kuulumattomia, eikä haitan aiheuttaminen heille ole hyödyksi kenellekään.

MoonShine

Quote from: xoxox on 03.10.2011, 02:06:26
(Ai miten niin sormenjälki voidaan väärentää? Ei toki mitenkään, ellei tiedetä, millainen se on.)

Heh hee, ostankin huomenna pinon kumihanskoja ja asennan ne aina etukäpäliini alkaessani puuhastella jotain arvelluttavaa.
Tässä ketjussa lepuutan laukkuani, I'll rest my case. 8)  Carry on!

Veli Karimies

Muistan oikein hyvin, kun lupailtiin ettei noita sormenjälkiä tulla käyttämään tälläisiin tarkoitusperiin..

..ja muistan myöskin oikein hyvin, että tätä sormenjälkitietojen keräystä vastaan argumentoitiin muun muassa sillä, että poliittinen valta saattaa vaihtua hyvinkin nopeasti, jolloin edellisten vallassa olleiden henkilöiden lupaukset eivät ole minkään arvoisia.

No, mutta eihän tämän argumentin tietenkään katsottu pitävän paikkaansa. Joskus sitä ihmettelee, kuinka typeriä nuo meidän päättäjämme ovat.

JoKaGO

Hyvä ajatus, erittäin hyvä. Jos yksikin vakava (henki)rikos saataisiin tämän avulla ratkaistuksi, niin hienoa. Erittäin hyvä tarkoitus.

Mutta tie helvettiin on päällystetty erittäin hyvillä tarkoituksilla.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

sivullinen.

Niin pari vuotta sitten luvattiin ettei niitä käytetä rikosten selvittämiseen. Vaan eipä poliitikkojen lupaukset ole koskaan pitäneet. Norsunluutornissa kuvitellaan että kansalaisia saa alkaa heti kusettamaan uudestaan kun vanhasta kusetuksesta on selittelemällä selvitty. Ei siis kestää pariakaan vuotta kun tämä rekisteri otetaan käyttöön myös "ei niin vakavien" rikosten tutkinassa. Pian se on poliisin eniten käyttämä työkalu tehokkuutensa takia. Käytön laajenemista voidaan perustella vaikka kustannussäästöillä.

Jos ei sitten kamelinselkä katkea ennen.

Saako niitä sormenjälkiä tutkia myös vaalilipuista? Että osattaisiin tunnistaa väärinäänestäneet. Voitaisiin aloittaa ihan vain "kokeilulla" eikä tuloksia käytettäsi mihinkään. No, valitusta väärinäänesteneille voisi antaa. Jos kansalainen vielä yrittäisi äänestämällä vaikuttaa, voitaisiin ottaa ihan rangaistuksiakin käyttöön. Vaikka maanpetturuudesta. Poliisivaltiota rakennetaan.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Johannes Krauser II

Alunperinkin koko projekti kuulosti kaikin puolin turhan tehokkaalta työkalulta eri tahoille, mutta tarinan pahis kuitenkin on Räsänen joka kansalle annetut lupaukset haluaa rikkoa. Onneksi on vaikea uskoa että hallitus pystyy ainakaan yhtenäisenä olemaan näin törkeän valheen takana.

Tietenkin pelkona on että perse edellä puuhun kiipeävät "ainoastaan rikollisilla on salattavaa" -huutelijat nousevat oppositiosta tätä kannattamaan. Koko kansan asettaminen ilman perusteita jokaisesta rikoksesta epäillyksi kun vain on oikeusmurha.

Mika.H

Toki sormenjälkirekisteri tulee.

Samoin tulee myös dna-rekisteri. Se nyt tosin "hieman" lisää perheen sisäisiä asioita, mutta mitä väliä. Rekisteri tulee ja laajenee. (Toki pahojen rikollisten dna:t ovat jo rekisterissä nytkin)

Mutta mitä sitten? Pääasia on kuitenkin se, että homot ja muut erityisryhmät ovat tasa-arvoisia kaikkien kanssa.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

P

Quote from: Johannes Krauser II on 03.10.2011, 11:09:30
Alunperinkin koko projekti kuulosti kaikin puolin turhan tehokkaalta työkalulta eri tahoille, mutta tarinan pahis kuitenkin on Räsänen joka kansalle annetut lupaukset haluaa rikkoa. Onneksi on vaikea uskoa että hallitus pystyy ainakaan yhtenäisenä olemaan näin törkeän valheen takana.

Tietenkin pelkona on että perse edellä puuhun kiipeävät "ainoastaan rikollisilla on salattavaa" -huutelijat nousevat oppositiosta tätä kannattamaan. Koko kansan asettaminen ilman perusteita jokaisesta rikoksesta epäillyksi kun vain on oikeusmurha.

Ja tulee aiheuttamaan oikeusmurhia.. 
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

xoxox

Quote from: MoonShine on 03.10.2011, 02:39:39
Quote from: xoxox on 03.10.2011, 02:06:26
Heh hee, ostankin huomenna pinon kumihanskoja ja asennan ne aina etukäpäliini alkaessani puuhastella jotain arvelluttavaa.
Sormenjälkipassiahan sinulla ei ole, etkä aio hankkiakaan? Tai jos hankit, niin aiot tehdä sen kumihansikkaat käpälissä?