News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Theodore Dalrymple: The Currents of Islam

Started by Timo Hellman, 01.10.2011, 05:32:30

Previous topic - Next topic

Timo Hellman


Dalrymple on Euroopan terävimpiä kolumnisteja tätänykyä.


http://www.city-journal.org/2011/eon0928td.html




These two strains are somewhat different. The former might be called the New Left, or Gramscian, wing of Islamism, the latter the Old Left, or Stalinist flank. While the Wahhabist Old Left cleaves to literalism, the New Left Muslim Brotherhood claims (at least for public consumption) an "interpretive" reading of the Koran. The Brotherhood even has a feminist wing, led by Malika Hamidi, a sociologist with a doctorate from Paris who serves as director of the European Muslim Network and vice president of the International Group for the Study of and Reflexion on the Woman in Islam. Hamidi says that wearing the veil is not an enforceable religious obligation, and she argues for equality of the sexes "of and by means of Islam." This equality, however, would be put to "the service of a religious view of the world." By contrast, for the Wahhabis and Salafists, the obligation for women to wear the veil is simply incontestable.
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

kaivanto

Feministimuslimien tms. olemassaoloa ei voi kiistää, heidän merkityksensä voi. Voi myös perustellusti ja loogisesti väittää, että maallistunut islam (à la carte -islam) ei ole enää islamia vaan joku ihan muu uskonto. Tämä sanastokysymys on koko keskustelun ongelma.

Ihan mielenkiintoinen tuokiokuva tuossa kolumnissa. En ole Iso-Britanniassa käynyt enkä taida koskaan mennäkään.

kaivanto

Quote from: Tapio Äyräväinen on 01.10.2011, 07:39:57
Quote from: kaivanto on 01.10.2011, 07:32:24
maallistunut islam (à la carte -islam) ei ole enää islamia vaan joku ihan muu uskonto. Tämä sanastokysymys on koko keskustelun ongelma.

á la carte -islam?
Mitä hel...?

Mää en sit milläm pysy täsä terminolokias mukan.

Toi onkin mun oma ehdotukseni, ei ole vielä kovin vakiintunut. Se on sitä, mitä esim. suomalaiset akkainlehdet mainostavat islamia valkopestäkseen kantta myöten: "modernisti muslimi". Se tarkoittaa kuulemma sitä, että sikaa ei syödä, mutta muuten ei noudateta juuri mitään uskonnon sääntöjä.

Siinä ajattelussa menee sekaisin se, että on todellakin miljoonia ihmisiä, esim. Balkanilla, jotka kutsuvat itseään "muslimeiksi" etnisin perustein, mutta eivät ole juuri millään tavalla uskovaisia.

Miniluv

Näitä versioita voisi kutsua rusinat pullasta-malleiksi erään toisen foorumin yhden moden uskontunnustusta mukaillen.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

kaivanto

Totta kai, maailmassa on paikkoja, joissa voi huoletta olla "rusinat pullasta -muslimi", mutta suuressa osassa islamilaista maailmaa se vain ei esim. naisilta onnistu. Huivipoliisitoimintaa on kuulemma Suomessakin havaittu.

Raaseporissa koululaitos taipui sallimaan päähuivin yhden isän painostuksesta, koska muuten pikkutyttöjä ei olisi päästetty kouluun. Siihen asti koulun muut muslimitkin olivat olleet sitä mieltä, että huiviton koulu on kivempi. Oi, tätä rikkautta!