News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

IL 27.9.2011: Ekaluokkalainen uhkaili pikkutyttöä veitsellä Hervannassa:

Started by Enni, 27.09.2011, 14:09:36

Previous topic - Next topic

Enni

Tämmöstä tänään. Jos ketju aiheesta on jo olemassa, niin pahoitteluni. En löytänyt moista mistään.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011092714463427_uu.shtml

Ensimmäisellä luokalla oleva 7-vuotias tamperelaispoika uhkasi samaa koulua käyvää 8-vuotiasta tyttöä teräaseella Tampereen Hervannassa maanantaina iltapäivällä.

8-vuotias tamperelaistyttö oli lähdössä koulupäivän jälkeen ensimmäistä kertaa yksin kodin lähellä sijaitsevaan kauppakeskus Duoon. Hänen oli määrä tavata äitinsä. Matkaa kotiovelta kauppakeskukseen on vain muutama sata metriä.

Tyttö ehti vain nurkan taakse, kun hän kohtasi kaksi samaa koulua käyvää ja lähistöllä asuvaa 7-vuotiasta poikaa. Pojat pysäyttivät tytön.

Toisella pojista oli mukanaan veitsi. Veistä kantanut poika kävi tyttöön käsiksi ja asetti teräaseen tämän kurkulle.

- Haluutko, että hakkaan sut?, tapauksesta järkyttynyt isä kertoo ennalta tuntemattoman pojan kysyneen tyttäreltään.

Tilanteen lamauttama tyttö ei järkytykseltään pystynyt huutamaan apua, vaan seisoi hiljaa sanomatta mitään.

Itku tuli vasta tilanteen rauettua.

- En tiedä tarkalleen, miten hän on päässyt pakenemaan tilanteesta. Hän kertoi kävelleensä ensin jonkin matkaa ja lähti sitten itkien juoksemaan kohti kauppakeskusta. Hän ei uskaltanut edes soittaa äidilleen, isä huokaa.

Isän mukaan vain toinen pojista osallistui uhkailuun.

Hakannut toisen pojan

Kauppakeskukseen päästyään tyttö kertoi tapahtuneesta äidilleen ja he palasivat yhdessä puistikkoalueella, jossa pojat olivat pysäyttäneet tytön.

Poikakaksikkoa ei näkynyt missään.

Tytön äiti ilmoitti asiasta poliisille, joka saapui paikalle selvittelemään tilannetta.

- Lähistöllä oli muita samaa ikäluokkaa olevia poikia, jotka kertoivat poliisille, että sama poika oli hakannut yhden heistä. He tiesivät tämän pojan nimeltä, tytön isä sanoo.

Vaikka 8-vuotias tyttö selvisi uhkaavasta tilanteesta ilman fyysisiä vammoja, isä kertoo tyttärensä olevan tapauksesta niin järkyttynyt, että kouluun meneminen pelottaa.

- Yritin sanoa hänelle, että ole kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ei siinä oikein mikään muu auta. Pakkohan se nyt on kouluun mennä.

Rehtori vahvistaa

Pirkanmaan poliisi ei voi ottaa tapaukseen kantaa tekijän nuoren iän takia. Poliisin mukaan asia kuuluu sosiaaliviranomaisille.

Etelä-Hervannan koulun rehtori Markku Salonen vahvistaa tapauksen Iltalehdelle.

- Pidämme itse asiassa juuri asiasta palaveria eli asia on hoidossa ja etenee, Salonen kertoi tiistaiaamuna.

Tytön isä pitää tapausta erittäin vakavana.

- Miten tällaista voi tapahtua? Sitä minä tässä ihmettelen. Kun minä olin pieni, niin ei tällaista voinut kuvitellakaan tapahtuvan, isä sanoo.

MARKO-OSKARI LEHTONEN
[email protected]

LISÄYS: Mistähän tuon ikäiset muksut ottaa mallia näihin touhuihinsa?

John

Melko käsittämätön ja järkyttävä tapaus. Itse en vain voi sille mitään, että aivan ensimmäiseksi uutisen avattuani tuli mieleen, että tämä uhkailijapoika on joko maahanmuuttaja- tai romaniperheestä. Omassa lapsuudessani asuin alueella, jossa noinkin nuoret romanipojat pitivät veistä mukanaan, ja jopa koulupulpetissaan.

Enni

Quote from: John on 27.09.2011, 14:29:48
Melko käsittämätön ja järkyttävä tapaus. Itse en vain voi sille mitään, että aivan ensimmäiseksi uutisen avattuani tuli mieleen, että tämä uhkailijapoika on joko maahanmuuttaja- tai romaniperheestä. Omassa lapsuudessani asuin alueella, jossa noinkin nuoret romanipojat pitivät veistä mukanaan, ja jopa koulupulpetissaan.

Kaikkein eniten pistää vihaksi se, että tällaista uhkailua, kiusaamista ja häiriköintiä tapahtuu kouluissa luultavasti todella paljon enemmän kuin julkisuuteen saakka ikinä kantautuu, mutta mitä sille voidaan tehdä? Ei mitään. Ei sille voida tehdä mitään. Loputonta ymmärrystä ja hyysäystä sen sijaan piisaa, ja uhreja kehoitetaan "vain kestämään ja olenaan välittämättä".

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, minkälaisesta perheesta tämä pikkupuukottaja oikein tulee. Ja mistä kulttuurista?

Ari-Lee

Vai ei voida mitään? Huoltaja on vastuussa kaikesta mitä alaikäinen jälkikasvu touhuaa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Roope

Quote from: IL
- Miten tällaista voi tapahtua? Sitä minä tässä ihmettelen. Kun minä olin pieni, niin ei tällaista voinut kuvitellakaan tapahtuvan, isä sanoo.

Kun minä olin pieni, niin tällaiset tapaukset harvemmin tulivat vanhempien tai koulun tietoon, eivätkä etenkään päätyneet iltapäivälehtiin. Niinköhän tällainen olisi oikeasti muuttunut harvinaisemmaksi?
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Enni

Quote from: Ari-Lee on 27.09.2011, 14:43:48
Vai ei voida mitään? Huoltaja on vastuussa kaikesta mitä alaikäinen jälkikasvu touhuaa.

Näinhän se tietysti on, tai siis näin sen PITÄISI olla. Tosiasia vain on, että on olemassa hyvin paljon välinpitämättömiä vanhempia. Ihannemaailmassa vanhemmat välittäisivät lapsistaan ja heidän tekemisistään. Tosimaailmassa (ja joissain kulttuureissa) jotkut kieroutuneet vanhemmat saattavat jopa olla kukaties ylpeitä, kun kersansa käyttäytyy noin.

ttw

Quote from: Ari-Lee on 27.09.2011, 14:43:48

Juu näin se menee ja jos vanhemmat ei saa kakaroitaan kuriin tai ei hoida niin sitten sossu vie ne pois. Keinoja kyllä on kaikenlaiseen jos vaan halutaan. Nykyisin on vaan vapaa kasvatus sekä multikulti pop.
Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

standardi

Enpä nyt tiedä, voiko tästä syyttää maahanmuuttajia. Kyseessä on enemmänkin kurin löystyminen kasvatuksessa, mikä on seurausta vasemmistolais-humanistisen ajattelun yleistymisestä. Vanhempina ei aseteta mitään rajoja koska lapsen itseilmaisu, annetaan television kasvattaa lapset, sitten syytetään yhteiskuntaa.

atella

Quote from: Enni on 27.09.2011, 14:34:44
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, minkälaisesta perheesta tämä pikkupuukottaja oikein tulee. Ja mistä kulttuurista?

Tämä ei olisi pelkästään mielenkiintoista, vaan suorastaan välttämätöntä. Jos hän edustaa suomalaista valtakulttuuria, niin asia on sitten niin.

Jos hän taas edustaa jotain toista kulttuuria, niin sillä olisi se merkitys että asiaan voitaisiin paneutua niin että tällainen meininki tuomittaisiin, senkin uhalla että tietty kulttuuri leimautuisi jotenkin. Totuutta ei koskaan tulisi piiloitela; se ei auta mitään, vaan pahentaa asiaa.

Kukkahattuisuus, suvaitsevaisuus yms, on myrkkyä tälle asialle.

Näinhän Suomessa kuitenkin menetellään. Se on naulittu suomalaiseen oikeuskäytäntöön vuosikymmenten aikana Sdp:n, vihervasemmiston, Rkp:n jne toimesta.
"On totta että voit huijata kaikkia ihmisiä jonkin aikaa;
voit jopa huijata joitakin ihmisiä kaiken aikaa;
mutta et voi huijata kaikkia ihmisiä kaiken aikaa."

- Abraham Lincoln

Vörå

Quote from: standardi on 27.09.2011, 15:16:10
Enpä nyt tiedä, voiko tästä syyttää maahanmuuttajia. Kyseessä on enemmänkin kurin löystyminen kasvatuksessa, mikä on seurausta vasemmistolais-humanistisen ajattelun yleistymisestä. Vanhempina ei aseteta mitään rajoja koska lapsen itseilmaisu, annetaan television kasvattaa lapset, sitten syytetään yhteiskuntaa.

Itse asiassa väkivalta oli korkeammalla tasolla silloin, kun lapsia vielä yleisesti rangaistiin väkivaltaisesti. Nykyajan kadut ovat turvallisempia kuin menneinä vuosikymmeninä. Perheet toki ovat kovan paineen alaisina, mutta osin tämä johtuu siitä, että otsa hiessä on kummankin aviopuolison leipänsä ansaittava ja vieläpä suurelta osin ei-yhteisöllisessä, atomistisessa yhteiskunnassa, jossa ydinperheet voivat jäädä kovinkin yksin.

Oma lukunsa ovat sitten ne perheet, jotka ovat jo ehkä useamman sukupolven ajan pudonneet kelkasta, mutta tämäkään ei ole mikään yksinomaan nykyaikainen ilmiö.

Ehkä tälle ajalle on tyypillistä tietty eriytyminen: on paljon todella fiksuja ja hyvin käyttäytyviä ja hyvin maailmassa selviäviä nuoria, mutta on myös ryhmä jonne suuri osa ongelmista on keskittynyt. En näkisi että ruumiillinen kuritus olisi ratkaisu, mutta välinpitämättömyyden ja henkisen kylmyyden vähentyminen sellainen varmasti olisi.

Sanglier

Quote from: Roope on 27.09.2011, 14:45:37
Quote from: IL

Kun minä olin pieni, niin tällaiset tapaukset harvemmin tulivat vanhempien tai koulun tietoon, eivätkä etenkään päätyneet iltapäivälehtiin. Niinköhän tällainen olisi oikeasti muuttunut harvinaisemmaksi?

Hakkaamispuheet, oikeasti lyöminen ja jopa teräaseella uhkailut ovat aina olleet todellisuutta aivan pienimmistä pilteistä alkaen. Veikkaan myöskin ettei näitä ennen soiteltu iltapäivälehtiin.

Oman ala-asteen naapurissa oli laho puukortteli jonka kansallinenvähemmistöläiset eivät juuri muuta tehneetkään. Kunnes talo purettiin ja ongelma siirtyi muualle. Itse nyrkistä saanut niin pienenä etten edes muista tarkkaan luokkaa. Uljain urho kulki isoveljen turvaamana muksimassa jopa isompiaan, isoveljen virnuillessa taustalla. Myös tattareiden koiraa käytettiin lasten terrorisoimiseen.

Nämä nyt vain pistävät nykyään enemmän silmään.

Haplotaxida

Tuo menee aivan eri kategoriaan, kuin on tuohon ikään tyypillistä fyysistä nahistelua, kiusaamista ja uhkailua. Tapausta sen paremmin tuntematta, niin lapsen häiriökäyttäytymisessä ei välttämättä ole kyse yksiselitteisesti kurin löyhyydestä, eikä huonoista vanhemmistakaan, vaikka niistäkin voi olla. Esim:

.. Psykopatia näyttää siis olevan perinnöllisten tekijöiden ja ympäristöolosuhteiden määräämä häiriö, jolle ovat ominaisia aivojen rakenteelliset ja toiminnalliset poikkeavuudet sekä perifeerisesti mitattavissa olevat autonomisen hermoston toiminnan poikkeavuudet. Rangaistuksista oppiminen on kehnoa, mikä kuvastuu rikosten uusintana. Psykopatian mieltäminen pahuudeksi oikeuttaa rankaisemaan, ja määritteleminen sairaudeksi taas edellyttää hoitomahdollisuuksien selvittämistä. Parantavaa hoitoa ei tunneta. Psykopatia on otettava huomioon hoidettaessa muita samanaikaisia häiriöitä, erityisesti skitsofreniaa.

Psykopatiaa ei voida pitää »uranvalintana», jos psykopaatti on saanut myötäsyntyisesti tai varhaislapsuudessa erikoiset ominaisuutensa eikä niitä ole hoito- ja tukitoimin kompensoitu kasvuiässä. Toisaalta muutkaan perinnölliset sairaudet eivät oikeuta toimimaan mielivaltaisesti. Syyntakeisuuden määrittämiseksi tarkastellaan kykyä ymmärtää tekojen merkitystä ja seuraamuksia sekä kykyä säädellä käyttäytymistä. Tavallisesti psykopatia sinänsä ei alenna syyntakeisuutta, jos älylliset edellytykset ovat riittävät ja käyttäytymisen säätely toimii tutkimusolosuhteissa. Psykopatian asteen määritys olisi otettava systemaattiseen käyttöön oikeuspsykiatristen potilaiden ja vankien vaarallisuutta ja väkivaltaisuusriskiä arvioitaessa.

- Psykopatia (Duodecim)

Yksittäistapauksessa voisi mutuilla, ettei seitsemänvuotias itsesyntyisesti kovin helposti keksi uhkailla teräaseella ja hakata ikäistään tuntematonta tyttöä kadulla, jos ei ole jostain sellaista vastaavantapaista mallia nähnyt. Joko kotonaan livenä nähtynä tai television vapaampana kasvattina, vaikka sitten synnynnäisesti omaisikin suuremman alttiuden tietyntyyppiseen käyttäytymismalliin.
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

femacco

Muistan joskus kauan kauan sitten uutisoidun pikkutytön kuoleman. Pari poikalasta hyppi tytön päällä murskaten tytön sisäelimet (?). Muistaako joku tätä tapausta?

Joka tapauksessa: pienten lasten väkivallalla uhkailussa tai sen toteutuksessa ei ole mitään uutta. Huonommasta kasvuympäristöstä tulevilla lapsilla tällainen käyttäytyminen on ihan mahdollista. On hassua, miten kerta toisensa jälkeen keskiluokkaiset ihmiset heräävät siihen, että maailma ei olekaan kiva paikka ja heidän lapsensa eivät ole turvassa siinä. Jopa pienet lapset voivat tehdä pahaa toisilleen.

Jos lapsi olisi minun en ikinä kuuna päivänä kehoittaisi tätä olemaan moksiskaan jutusta. Käskisin lasta olemaan varovainen ja kertomaan jollekin aikuiselle heti jos jotain taas tapahtuu. On karhunpalvelus seitsemänvuotiaalle lapselle tuudittaa tämä  takaisin lapsenuskoon tuollaisen järkytyksen jälkeen.

En tämän enempää uskalla kommentoida kun ei minulla omia lapsia ole tai pedagogin koulutusta. Vanhempien tulisi kuitenkin muistaa, että kukaan ei ole turvassa tässä maailmassa ja heidän on tehtävä kaikki mahdollinen lastensa turvallisuuden eteen.

vkoski

Jos tuon ikäinen kakara heiluu teräaseen kanssa ja uhkailee toisia lapsia..kakara EI ole terve tuo ei ole normaalia käyttäytymistä 7v. ikäiseltä ja kyllä voisi samaan hoitoon laittaa vanhemmat  >:(

turha jätkä

Quote from: Vöyri on 27.09.2011, 15:50:44
Itse asiassa väkivalta oli korkeammalla tasolla silloin, kun lapsia vielä yleisesti rangaistiin väkivaltaisesti. Nykyajan kadut ovat turvallisempia kuin menneinä vuosikymmeninä.

Ei ole nyt mitään tutkimusta heittää, mutta luulen Vöyrin olevan oikeassa tuon väitteensä kanssa.

QuoteEhkä tälle ajalle on tyypillistä tietty eriytyminen: on paljon todella fiksuja ja hyvin käyttäytyviä ja hyvin maailmassa selviäviä nuoria, mutta on myös ryhmä jonne suuri osa ongelmista on keskittynyt

Työttömyys on alkanut periytymään, väittävät. Jos ja kun noin käy, niin se tietää ongelmia yhteiskunnalle. Olen valmis kannattamaan perustuloakin, jos sen avulla saataisiin ihmisiä aktivoitua.

Pekaso

Quote from: John on 27.09.2011, 14:29:48

Osuit oikeaan: romani.

Arvoton

Askel askeleelta amerikkalainen monikansallinen onnela tännekin. Alice Cooperhan esitti taannoin kotimaansa oloista, jotenkin että "en voi mennä kouluun, koska en omista asetta," jne.

Nyt puukot, sitten tuliaseet. Vähemmistö näyttää esimerkkiä.

Hieman ohi aiheen, mutta eipä tarvittu busseihin vartijoita pitkään aikaan niiden ilmestyttyä. Tai olihan rahastajat vielä 60-luvulla.

Amerikkaa, amerikkaa...