News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Tutkimus: Maahanmuutto työvoiman tarpeen täyttäjänä? (tutkimus)

Started by Roope, 01.11.2010, 13:45:38

Previous topic - Next topic

Roope

Riikka Asa, Heidi Muurinen:
Maahanmuutto työvoiman tarpeen täyttäjänä? (pdf)

Euroopan muuttoliikeverkosto (EMN) 2010

QuoteSisällysluettelo

1.    Johdanto
1.1.    Metodit
1.2.    Määritelmät

2.    Maahanmuuttopoliittinen lähestymistapa
2.1.    Kansallinen visio vs. politiikka
2.1.1.    Hallituksen visio työvoimapulan ehkäisemisestä muuttoliikkeen avulla
2.1.2.    Onko politiikkaa työvoimapulan ehkäisemisestä maahanmuuton keinoin?
2.1.3.    Suomen hallituksen visio tilapäisen ja kiertävän maahanmuuton roolista aivovuodon torjunnassa ja kehityksen edistämisessä lähtömaissa
2.1.3.1.   Työperusteisen maahanmuuttajan paluu kotimaahansa   
2.1.4.    Viimeaikaiset muutokset maahanmuuttopolitiikassa   
2.2.    Lainsäädännöllinen ja institutionaalinen kehys
2.2.1.    Lainsäädännöllinen kehys   
2.2.1.1.   Lainsäädännön ohella annettuja ohjeita, suosituksia ja pelisääntöjä
2.2.2.    Institutionaalinen kehys    
2.2.3.    Työvoimapulan tunnistaminen    
2.3.    Poliittinen keskustelu ja eturyhmien mukanaolo
2.3.1.    Suhtautuminen työperusteiseen maahanmuuttoon työmarkkinajärjestöjen tasolla 2006–2010
2.3.2.    Hallituspuolueiden näkemys työperusteisesta maahanmuutosta   
2.3.3.    Työperusteinen maahanmuutto medioissa
2.3.4.    Dialogi sidosryhmien kanssa paremman politiikan tekemisen varmistamiseksi

3.    Politiikan täytäntöönpano
3.1.    Työvoimapulan tunnistamisen mekanismit
3.2.    Tutkintojen/osaamistason arviointimekanismit
3.2.1.    Tutkintojen tunnustamiseen liittyvä kansainvälinen yhteistyö
3.3.    Työperusteinen maahanmuutto ja kotoutuminen
3.3.1.    Kansallisia projekteja kotoutumiseen liittyen    

4.    Tilastot ja trendit
4.1.   Työlliset 2004–2007
4.2.   Työperusteinen maahanmuutto 2004–2008
4.3.   Maahanmuutto vs. maastamuutto (In-/Out-Flow)
4.4.   Analyysi: trendit ja kehityskulut
4.4.1.    Työvoiman tarve Suomessa 2010–2025   
4.4.2.    Lyhyen aikavälin ennuste työmarkkinoista   
4.5.    Työntekijän oleskelulupahakemukset
4.6.    Tilastotieto tilapäisestä ja kiertävästä maahanmuutosta
4.7.    Tilastotiedot laittomasta työvoimasta ja ihmiskaupasta

5.    Yhteistyö kolmansien maiden kanssa

6.   Analyysi ja johtopäätökset
6.1.   Ulkomaisen työvoiman tarve
6.2.   Kohti pysyvämpää maahanmuuttoa
6.3.   Työperusteinen maahanmuutto ja julkinen keskustelu
6.4.   Jatkotutkimustarpeet

7.    Lähteet

8.    Tilastoliite

9.    Näkökulmia työperusteiseen maahanmuuttoon

Pia Björkbacka, elinkeinopolitiikan asiantuntija Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK,
Ennen ulkomaalaisten työntekijöiden houkuttelua Suomeen tulisi tietää,minkälaista työtä heille on tarjolla

Riitta Wärn, asiantuntija Elinkeinoelämän keskusliitto EK,
Pelko ulkomaalaisten työntekijöiden houkuttelusta työttömien kustannuksella perusteeton

Elli Heikkilä, tutkimusjohtaja Siirtolaisuusinstituutti,
Maahanmuuttajat Suomen työmarkkinoilla

Arja Saarto, ylitarkastaja Sisäasiainministeriö,
KIERTOMUUTTO – vanha termi uusissa puissa

Susanna Hart, suomen kielen kouluttaja Opteam,
Integroiva lähtömaakoulutus pohjana työskentelylle Suomessa

QuoteEdelleen merkittäviä hankaluuksia aiheuttaa lomautetuksi joutuminen ensimmäisen oleskeluvuoden aikana niillä työntekijöillä, joilla on Suomeen tilapäinen B-oleskelulupa. Alle vuoden kestänyt oleskelu Suomessa tilapäisellä oleskeluluvalla ei oikeuta työntekijää työttömyysturvaetuuksiin.

Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan ja Vietnamin välisen työvoiman maahanmuuttoprosessin kehittämishankkeen loppuraportissa tuodaan yksiselitteisesti esille toimeentuloedellytys haasteena pysyvälle maahanmuutolle tai maahanmuutolle yleensä. Toimeentuloedellytys on Suomen maahanmuuttopolitiikassa vallitseva periaate, jonka taustalla on ajatus siitä, että jokaisen Suomeen muuttavan tulisi tulla toimeen ilman sosiaaliturvaa. Kun kolmannesta maasta tuleva työperusteinen maahanmuuttaja työllistyy käytännössä poikkeuksetta pekaarisille aloille, ei toimeentulotaso, joka lasketaan nettotuloista, riitä ansiorajaan, jonka edellytetään täyttyvän ennen kuin työntekijän perheenjäsenet voivat hakea oleskelulupaa Suomeen. Kun työntekijä kokee oleskelunsa jatkumiselle olevan taloudellisia esteitä, jää maassa oleskelu käytännössä työsuhteen mittaiseksi.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

AmericanBoxer

 :facepalm:

menisikö joku kertomaan näille, että jos työpaikka on varma ennenkuin tänne muuttaa, niin ei tule ongelmia, tai ei ainakaan pitäisi tulla.

Eikä myöskään tarvitse tuhlata ihmisten aikaa, rahaa ja vaivaa tällaisten tutkimusten tuottamiseen ja lukemiseen.
American Boxing - Deadline Action

kuhlmey

QuoteKun työntekijä kokee oleskelunsa jatkumiselle olevan taloudellisia esteitä, jää maassa oleskelu käytännössä työsuhteen mittaiseksi.

Eikös se loogisessa ja oikeudenmukaisessa (rinnakkais-)maailmankaikkeudessa pidä juuri mennä näin?

Iloveallpeople

QuoteEsimerkiksi Etelä-Pohjanmaan ja Vietnamin välisen työvoiman maahanmuuttoprosessin kehittämishankkeen loppuraportissa tuodaan yksiselitteisesti esille toimeentuloedellytys haasteena pysyvälle maahanmuutolle tai maahanmuutolle yleensä.
...

...
Kun työntekijä kokee oleskelunsa jatkumiselle olevan taloudellisia esteitä, jää maassa oleskelu käytännössä työsuhteen mittaiseksi.

Todella outoa, mutta sain tutkimuksesta kuvan, että olisi huono asia, kun ulkomaalainen on täällä vain työsuhteensa ajan. En kai vaan osaa lukea.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

_w_

Quote from: Iloveallpeople on 01.11.2010, 14:09:50
QuoteEsimerkiksi Etelä-Pohjanmaan ja Vietnamin välisen työvoiman maahanmuuttoprosessin kehittämishankkeen loppuraportissa tuodaan yksiselitteisesti esille toimeentuloedellytys haasteena pysyvälle maahanmuutolle tai maahanmuutolle yleensä.
...

...
Kun työntekijä kokee oleskelunsa jatkumiselle olevan taloudellisia esteitä, jää maassa oleskelu käytännössä työsuhteen mittaiseksi.

Todella outoa, mutta sain tutkimuksesta kuvan, että olisi huono asia, kun ulkomaalainen on täällä vain työsuhteensa ajan. En kai vaan osaa lukea.
Onhan se, mitä enempi on täällä työttömiä, sitä enempi voi tehdä tutkimuksia heistä.

ekto

Mitä hyötyä pysyvästä maaahanmuutosta on, jos maahanmuuttajalta ei edellytetä toimeentuloa? Mitä iloa on maahanmuutosta, jossa muuttajat siirtyvät sosiaaliturvan piiriin?

Roope

Tutkimuksessa viitataan Kauhajoen kokemuksiin.

Quote"Esimerkiksi Vietnamissa on valtavasti nuorta väestöä, joka ei työllisty kotimaassaan. Suomi voisi kouluttaa vietnamilaisia, jotka sitten tulisivat tänne töihin", sanoo Jussi Toppila TEMistä.
2010-02-22 VL: Vietnamista työttömät kehitysyhteistyön nimissä Suomeen töihin

QuoteValituille työntekijöille järjestettiin Vietnamissa kolmen kuukauden perehdyttävä koulutus Hanoin teollisuusammattioppilaitoksen toimesta. Koulutuksen aikana opetettiin mm. englannin kielen perusteita, työturvallisuutta ja suomalaista kulttuuria.

Työntekijät saapuivat Kauhajoelle lokakuussa 2008. Kotoutumista tukemaan perustettiin ESR –rahoitteinen hanke Tervetuloa kotiin, Suupohjaan! Työntekijät osallistuivat kolmen kuukauden koulutukseen, jonka yhteydessä he saivat opetusta suomen kielessä sekä ammatillista jatkokoulutusta mm. käytettävien koneiden käytöstä, työtavoista ja työturvallisuusasioista. Tämän jälkeen työntekijät aloittivat työnteon.

Pääsääntöisesti sekä työnantajat että työntekijät ovat olleet tyytyväisiä työn sisältöön ja tuloksiin. Taloudellisen tilanteen muututtua kymmenen yhden yrityksen palveluksessa olevaa työntekijää on lomautettu toistaiseksi. Kauhajoen kaupunki ja työnantajat ovat toimillaan kuitenkin osoittaneet olevansa edelleen sitoutuneita työntekijöiden kotoutumiseen ja työntekoon jatkossa. Lomautetut työntekijät suorittavat tällä hetkellä Suomen kielen opintoja. Keskeisinä haasteina tällä hetkellä on työntekijöiden työn jatkumisen ohella perheiden Suomeen tuomiseen liittyvät tulorajat, joita työntekijöiden on vaikeaa saavuttaa.
TEM: Voiko sitoutumista siirtää?

Jos joku jaksaa kahlata tuon satasivuisen tutkimuksen, niin voisi lainata tänne parhaita paloja.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Jouko

Quote from: Iloveallpeople on 01.11.2010, 14:09:50
QuoteEsimerkiksi Etelä-Pohjanmaan ja Vietnamin välisen työvoiman maahanmuuttoprosessin kehittämishankkeen loppuraportissa tuodaan yksiselitteisesti esille toimeentuloedellytys haasteena pysyvälle maahanmuutolle tai maahanmuutolle yleensä.
...

...
Kun työntekijä kokee oleskelunsa jatkumiselle olevan taloudellisia esteitä, jää maassa oleskelu käytännössä työsuhteen mittaiseksi.

Todella outoa, mutta sain tutkimuksesta kuvan, että olisi huono asia, kun ulkomaalainen on täällä vain työsuhteensa ajan. En kai vaan osaa lukea.
Oikeastihan kyse ei olekaan työvoimapulasta, koska sitä ei ole ja vaikka olisikin niin se ei ole duunarin päällimmäinen huoli. Maahanmuutolle on annettu itseisarvo ja siitä pidetään kiinni kynsin hampain mokuttajien toimesta maksoi mitä maksoi. EK:lla on toiset tavoitteet, joita perustellaan kuvitellulla työvoimapulalla.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Sami Aario

QuoteEsimerkiksi Etelä-Pohjanmaan ja Vietnamin välisen työvoiman maahanmuuttoprosessin kehittämishankkeen loppuraportissa tuodaan yksiselitteisesti esille toimeentuloedellytys haasteena pysyvälle maahanmuutolle tai maahanmuutolle yleensä.

No voi nyt pyhä yksinkertaisuus, haastehan se nimenomaan onkin ja sellaiseksi se nimenomaan on tarkoitettu.

TJK

Pitäisi saada selvää evidenssiä siitä, miksi Suomeen kannattaisi tuoda elämiseensä sosiaaliturvaa tarvitsevia maahanmuuttajia. Pienituloisimpien verotus on sen verran alhainen, että sellaisten maahanmuuttajien nettohyöty on kovin kyseenalainen. Suomessa on korkea työttömyys, joka ei vaikuta johtuvan työhaluttomuudesta: paljon useampi on ollut työssä, kun sitä on ollut tarjolla.

MaisteriT

Quote from: Sami Aario on 01.11.2010, 15:15:06
QuoteEsimerkiksi Etelä-Pohjanmaan ja Vietnamin välisen työvoiman maahanmuuttoprosessin kehittämishankkeen loppuraportissa tuodaan yksiselitteisesti esille toimeentuloedellytys haasteena pysyvälle maahanmuutolle tai maahanmuutolle yleensä.

No voi nyt pyhä yksinkertaisuus, haastehan se nimenomaan onkin ja sellaiseksi se nimenomaan on tarkoitettu.

Työperäinen maahanmuutto ilman työpaikkaa?

On nämä kyllä aika epeleitä.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

Roope

QuoteEuroopan muuttoliikeverkoston kansallisen yhteyspisteen edustaja Riikka Asa esitteli seminaarissa verkoston vuonna 2010 toteuttamaa tutkimusta maahanmuutosta työvoimapulan ratkaisijana. EU-jäsenmaiden toimittamista tutkimuksista laadittavan synteesitutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin erilaisia työvoimapulan tunnistamismekanismeja sekä keinoja vastata kansalliseen työvoimapulaan. Alustavien synteesitulosten perusteella syyt työvoimapulaan eri EU-jäsenmaissa ovat joko määrällisiä tai laadullisia. EU-jäsenmaat kilpailevat usein samoista työvoimaresursseista EU-alueen sisällä sekä kolmansissa maissa. Kilpailukyvyn säilyttäminen työntekijämarkkinoilla sekä muuttuvassa toimintaympäristössä väestön ikääntymisen myötä nähdään EU-maissa haasteelliseksi ja työperusteinen maahanmuutto onkin saamassa EU-27 alueella lisää jalansijaa maahanmuuttopolitiikassa kiristyneestä asenneilmapiiristä huolimatta. Kansallisilla tasoilla jo nyt toteutetut lainsäädäntömuutokset eivät kuitenkaan ole yksin osoittautuneet toimivaksi keinoksi vastata työvoimapulaan, vaan toimenpiteitä tarvittaneen myös EU-tasolla mm. kolmansissa maissa suoritettujen tutkintojen tunnistamisen sekä toisaalta ns. harmaiden työmarkkinoiden estämisen osalta. (Riikan esitys)
Uussuomalaisten työelämään ja koulutukseen integroinnin innovatiiviset käytännöt - 23.5.2011 pidetyn seminaarin anti
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

MoonShine

Quote from: ekto on 01.11.2010, 14:14:16
Mitä hyötyä pysyvästä maaahanmuutosta on, jos maahanmuuttajalta ei edellytetä toimeentuloa? Mitä iloa on maahanmuutosta, jossa muuttajat siirtyvät sosiaaliturvan piiriin?

Siitä on se hyöty, että sosiaalinen maahanmuutokoneisto ja monikulttuurinen paijaamisklusteri työllistyy, tässä esimerkkejä työllistyneistä ja näitä on jo satoja;

Monikulttuurisuusasiantuntija, Maahanmuuttokoordinaattori,Tulkkipalvelukoordinaat tori,
Asioimistulkki, Kulttuuriluotsi, Vertaisosaaja, Erityisryhmän linjavastaava,
Päivähoidon maahanmuuttajakoordinaattori, Sopeuttamistyöntekijä, Kotoutussihteeri,
Monikulttuurisen varhaiskasvatuksen suunnittelija, Monikulttuurisenopetuksen suunnittelija,
Suomen askeleet-linjan opettaja, Lyhytkurssivastaava, Aikuisperuskoulun linjavastaava,
Alaikäisten turvapaikanhakijoiden ryhmäkodin vastaava ohjaaja, Monikulttuurisuusaktivisti,
Aktivistimaahanmuuttajakouluttaja, Monikulttuurisuuskoulutusmateriaalivastaava,
Maahanmuuttoviraston tulosalueen johtaja, Sosiokulttuurinen tasapainottaja,
Pakolaisneuvonantaja, Vähemmistöoikeuksien valvoja, Avustusanomusten esitäyttäjä,
Maahanmuuttajien asunto-oloja pohtiva virkamies, Maahanmuuttajapalveluiden päällikkö,
Maahanmuuttoneuvoston puheenjohtaja, Monikulttuurikonsultti, Romanityöryhmä,
Kerjäläistyöryhmä, Maahanmuuttajien rekrytoinnin helpottamista pohtiva työryhmä,
Maahanmuuttoyksikön terveydenhuollon konsultti, Maahanmuuttoyksikön psykologi,
Maahanmuuttoyksikön sosiaalityöntekijä, Maahanmuuttoyksikön sosiaaliohjaaja,
Maahanmuuttoyksikön etuuskäsittelijä, Maahanmuuttajalasten varhaiskasvattaja,
Sisäministeriön maahanmuutto-osaston ylitarkastaja, Siirtolaisinstituutin johtaja,
Vastaanottokeskuksen apulaisjohtaja, Maahanmuuttajaneuvoston puheenjohtaja,
Naapuruus-sovittelija, Kotouttamisohjaaja, Avustamistulkin, Aputulkki,Romaniasioidenhoitaja,
Kunniaan liittyvien konfliktien asiantuntija, Maahanmuuttoasioiden johtaja,
Sisäasianministeriön maahanmuutto-osaston oikeusyksikön yhdenvertaisuus-vastuualueen johtaja,
Maahanmuuttaja- ja kotouttamisasioiden neuvottelukunta, Maahanmuuttotyön päällikkö,
Maahanmuutto- ja kotouttamisasioiden yhteistyöryhmä, Maahanmuuttopolitiikkastrategi,
Kehitysmaatutkimuksen professori, Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen asiantuntijan,
Monialaisen romanityöryhmän puheenjohtaja, Monikulttuurisen maahanmuuttajatyön päällikkö,
Maahanmuuttajien henkisestä sopeutumisesta vastaava asiantuntija, Sopeutumiskonsultti,
Maahanmuuttajajärjestöjen toimintaedellytyksiä voimaannuttavan projektinjohtaja,
Maahanmuuttajajärjestöjen mielenterveysosaamista pohtiva projektisuunnittelija,
Maahanmuuttajien työllistämisyhdistyksen asianajaja, Maahanmuuttajien neuvontapisteen ohjaaja,
Pakolaisavun vertaisryhmätoiminnan koordinaattori, Monikulttuurisen tietopalvelukeskuksen asiantuntija,
Maahanmuuttajien kansalaistoiminnan kehittämisestä vastaava virkamies,
Väkivaltarikoksiin syyllistyneiden maahanmuuttajanuorten valvoja, Maahanmuuttovastaava,
Ikääntyneiden somalinaisten kotoutustyöntekijä, Monikulttuurisuuden johtava asiantuntija,
Pakolaiskoordinaattori, Pakolaisvähemmistö vastaava, Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön johtaja
Romanien päiväkeskuksen työntekijä, Romaniyhdyshenkilö, Vähemmistövaltuutetun ylitarkastaja,
Romanipoliittisen työryhmän puheenjohtaja, Maahanmuuton erikoistutkija, Ihmisoikeustyönjohtaja,
Sisäministeriön maahanmuuttojohtaja, Monikulttuurisuustaitojen kehittäjä,
Monikulttuurisuuskampanja suunnittelija, Ulkomaalaisasioiden valmistelija,
Romanien päiväkeskuskuksen johtaja, Monikulttuurisuustyön suunnittelija,
Pakolaisoikeutta tutkiva oikeustieteilijä, Ulkomaalaisoikeuden asiantuntija,
Maahanmuuttopolitiikan tutkija,Maahanmuuttoviraston tutkija, Turvapaikkalautakunnan sihteeri
Sisäministeriön somaliyhteisön kotoutumista edistävä asiantuntijaryhmä,
Kansainvälisen siirtolaisjärjestön projektikoordinaattori, Syrjintälautakunnan johtaja
Sisäministeriön maahanmuutto-osaston päällikkö, Suomen somalia-verkoston toiminnanjohtaja
Sisäasiainministeriön kotouttamisyksikön johtaja, Pakolaisneuvonnan tiedottaja,
Maahanmuuttajien asumisneuvoja, Maahanmuuttajien henkilökohtainen palveluohjaaja,
Monikulttuuristen naisjärjestöjen kattojärjestön johtaja, Maahanmuuttajien tukijärjestön johtaja,
Ulkomaalaisille maksettavan toimeentulotuen käsittelyä koskevien menettelytapojen selkeyttäminen -työryhmä,
Kehitysyhteistyön palvelukeskuskuksen hankeneuvoja ja taloussuunnittelija,
Kehitysyhteistyön palvelukeskuskuksen kehityspoliittinen asiantuntija,
Suomen somalia-verkoston toiminnanjohtaja, Maahanmuuttajapoikatyön johtaja,
Maahanmuuttajien yhteispalvelutoimiston johtaja,Maahanmuuttajataustainen kokemusasiantuntija,
Maahanmuuttajanaisten kulttuuriohjelman johtaja...


Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Roope

QuoteMaahanmuutto työvoiman tarpeen täyttäjänä - Satisfying Labour Demand through Migration

Kaksikielinen julkaisu sisältää tietoa 23 EU-jäsenmaasta koskien käytäntöjä, politiikkaa sekä kokemuksia liittyen työperusteiseen maahanmuuttoon ja siihen kuinka se voi toimia työvoiman tarpeen täyttäjänä. Raporttiin sisältää myös laajan tilasto-osuuden.

QuoteTämä synteesiraportti kokoaa yhteen Euroopan muuttoliikeverkoston 23 jäsenvaltion
kansallisten yhteyspisteiden valmistelemien kansallisten raporttien tärkeimmät tulokset.
Jäsenvaltiot ovat Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia,
Itävalta, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Sak-
sa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Tšekki, Unkari ja Viro.

Tutkimuksen tarkoitus oli tunnistaa ne alat, joilla jäsenvaltioissa on työvoimapulaa,
hahmotella kansalliset strategiat, joita käytetään työmarkkinoiden tarpeisiin vastaami-
sessa kolmansien maiden kansalaisia olevien siirtotyöläisten avulla, sekä kartoittaa näi-
den strategioiden havaittua tehokkuutta, mukaan lukien viimeaikaisen taloustaantuman
ja siitä elpymisen vaikutukset strategioihin. Tutkimus kattaa ajanjakson vuodesta 2004
vuoden 2010 loppuun asti, ja tilastotietoja on vuoden 2009 loppuun asti.
Maahanmuutto työvoiman tarpeen täyttäjänä (pdf)
Euroopan muuttoliikeverkosto
Kesäkuu 2011

(Voisi siirtää Tuvasta Tilastot, tutkimukset...-osioon)
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ämpee

Missä Euroopan maassa on työvoimapula, on jäänyt huomaamatta ??
Missä maassa ylipäätään koko maailmassa on työvoimapula, on sekin jäänyt huomaamatta ??

Käsittääkseni missään maailman maassa ei ole täystyöllisyyttä, enkä tällä tarkoittanut Libyaa jossa kaikkien kädet on nyt täynnä pätkätöitä.

Koko työvoimapula on luotu illuusio, vähän samaan malliin kuin on ilmastonmuutoskin, tosin sillä poikkeuksella, että ilmasto tosiaan on aina ollut muutoksessa, kylminä aikoina on nähty nälkää ja lämpiminä lisäännytty.

Kovasti kalliita illuusioita molemmat, rivikansalaiselle.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Lupu(kulkuri)

Quote from: MoonShine on 28.09.2011, 01:35:18
Quote from: ekto on 01.11.2010, 14:14:16
Mitä hyötyä pysyvästä maaahanmuutosta on, jos maahanmuuttajalta ei edellytetä toimeentuloa? Mitä iloa on maahanmuutosta, jossa muuttajat siirtyvät sosiaaliturvan piiriin?

Siitä on se hyöty, että sosiaalinen maahanmuutokoneisto ja monikulttuurinen paijaamisklusteri työllistyy, tässä esimerkkejä työllistyneistä ja näitä on jo satoja;

Monikulttuurisuusasiantuntija, Maahanmuuttokoordinaattori,Tulkkipalvelukoordinaat tori,
Asioimistulkki, Kulttuuriluotsi, Vertaisosaaja, Erityisryhmän linjavastaava,
Päivähoidon maahanmuuttajakoordinaattori, Sopeuttamistyöntekijä, Kotoutussihteeri,
Monikulttuurisen varhaiskasvatuksen suunnittelija, Monikulttuurisenopetuksen suunnittelija,
Suomen askeleet-linjan opettaja, Lyhytkurssivastaava, Aikuisperuskoulun linjavastaava,
Alaikäisten turvapaikanhakijoiden ryhmäkodin vastaava ohjaaja, Monikulttuurisuusaktivisti,
Aktivistimaahanmuuttajakouluttaja, Monikulttuurisuuskoulutusmateriaalivastaava,
Maahanmuuttoviraston tulosalueen johtaja, Sosiokulttuurinen tasapainottaja,
Pakolaisneuvonantaja, Vähemmistöoikeuksien valvoja, Avustusanomusten esitäyttäjä,
Maahanmuuttajien asunto-oloja pohtiva virkamies, Maahanmuuttajapalveluiden päällikkö,
Maahanmuuttoneuvoston puheenjohtaja, Monikulttuurikonsultti, Romanityöryhmä,
Kerjäläistyöryhmä, Maahanmuuttajien rekrytoinnin helpottamista pohtiva työryhmä,
Maahanmuuttoyksikön terveydenhuollon konsultti, Maahanmuuttoyksikön psykologi,
Maahanmuuttoyksikön sosiaalityöntekijä, Maahanmuuttoyksikön sosiaaliohjaaja,
Maahanmuuttoyksikön etuuskäsittelijä, Maahanmuuttajalasten varhaiskasvattaja,
Sisäministeriön maahanmuutto-osaston ylitarkastaja, Siirtolaisinstituutin johtaja,
Vastaanottokeskuksen apulaisjohtaja, Maahanmuuttajaneuvoston puheenjohtaja,
Naapuruus-sovittelija, Kotouttamisohjaaja, Avustamistulkin, Aputulkki,Romaniasioidenhoitaja,
Kunniaan liittyvien konfliktien asiantuntija, Maahanmuuttoasioiden johtaja,
Sisäasianministeriön maahanmuutto-osaston oikeusyksikön yhdenvertaisuus-vastuualueen johtaja,
Maahanmuuttaja- ja kotouttamisasioiden neuvottelukunta, Maahanmuuttotyön päällikkö,
Maahanmuutto- ja kotouttamisasioiden yhteistyöryhmä, Maahanmuuttopolitiikkastrategi,
Kehitysmaatutkimuksen professori, Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen asiantuntijan,
Monialaisen romanityöryhmän puheenjohtaja, Monikulttuurisen maahanmuuttajatyön päällikkö,
Maahanmuuttajien henkisestä sopeutumisesta vastaava asiantuntija, Sopeutumiskonsultti,
Maahanmuuttajajärjestöjen toimintaedellytyksiä voimaannuttavan projektinjohtaja,
Maahanmuuttajajärjestöjen mielenterveysosaamista pohtiva projektisuunnittelija,
Maahanmuuttajien työllistämisyhdistyksen asianajaja, Maahanmuuttajien neuvontapisteen ohjaaja,
Pakolaisavun vertaisryhmätoiminnan koordinaattori, Monikulttuurisen tietopalvelukeskuksen asiantuntija,
Maahanmuuttajien kansalaistoiminnan kehittämisestä vastaava virkamies,
Väkivaltarikoksiin syyllistyneiden maahanmuuttajanuorten valvoja, Maahanmuuttovastaava,
Ikääntyneiden somalinaisten kotoutustyöntekijä, Monikulttuurisuuden johtava asiantuntija,
Pakolaiskoordinaattori, Pakolaisvähemmistö vastaava, Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön johtaja
Romanien päiväkeskuksen työntekijä, Romaniyhdyshenkilö, Vähemmistövaltuutetun ylitarkastaja,
Romanipoliittisen työryhmän puheenjohtaja, Maahanmuuton erikoistutkija, Ihmisoikeustyönjohtaja,
Sisäministeriön maahanmuuttojohtaja, Monikulttuurisuustaitojen kehittäjä,
Monikulttuurisuuskampanja suunnittelija, Ulkomaalaisasioiden valmistelija,
Romanien päiväkeskuskuksen johtaja, Monikulttuurisuustyön suunnittelija,
Pakolaisoikeutta tutkiva oikeustieteilijä, Ulkomaalaisoikeuden asiantuntija,
Maahanmuuttopolitiikan tutkija,Maahanmuuttoviraston tutkija, Turvapaikkalautakunnan sihteeri
Sisäministeriön somaliyhteisön kotoutumista edistävä asiantuntijaryhmä,
Kansainvälisen siirtolaisjärjestön projektikoordinaattori, Syrjintälautakunnan johtaja
Sisäministeriön maahanmuutto-osaston päällikkö, Suomen somalia-verkoston toiminnanjohtaja
Sisäasiainministeriön kotouttamisyksikön johtaja, Pakolaisneuvonnan tiedottaja,
Maahanmuuttajien asumisneuvoja, Maahanmuuttajien henkilökohtainen palveluohjaaja,
Monikulttuuristen naisjärjestöjen kattojärjestön johtaja, Maahanmuuttajien tukijärjestön johtaja,
Ulkomaalaisille maksettavan toimeentulotuen käsittelyä koskevien menettelytapojen selkeyttäminen -työryhmä,
Kehitysyhteistyön palvelukeskuskuksen hankeneuvoja ja taloussuunnittelija,
Kehitysyhteistyön palvelukeskuskuksen kehityspoliittinen asiantuntija,
Suomen somalia-verkoston toiminnanjohtaja, Maahanmuuttajapoikatyön johtaja,
Maahanmuuttajien yhteispalvelutoimiston johtaja,Maahanmuuttajataustainen kokemusasiantuntija,
Maahanmuuttajanaisten kulttuuriohjelman johtaja...



Ei tommosta sakkia voi olla olemassa.

akinuusin

Quote from: Lupu(kulkuri) on 28.09.2011, 01:58:48
Quote from: MoonShine on 28.09.2011, 01:35:18
Quote from: ekto on 01.11.2010, 14:14:16
Mitä hyötyä pysyvästä maaahanmuutosta on, jos maahanmuuttajalta ei edellytetä toimeentuloa? Mitä iloa on maahanmuutosta, jossa muuttajat siirtyvät sosiaaliturvan piiriin?

Siitä on se hyöty, että sosiaalinen maahanmuutokoneisto ja monikulttuurinen paijaamisklusteri työllistyy, tässä esimerkkejä työllistyneistä ja näitä on jo satoja;

Monikulttuurisuusasiantuntija, Maahanmuuttokoordinaattori,Tulkkipalvelukoordinaat tori,
Asioimistulkki, Kulttuuriluotsi, Vertaisosaaja, Erityisryhmän linjavastaava,
Päivähoidon maahanmuuttajakoordinaattori, Sopeuttamistyöntekijä, Kotoutussihteeri,
Monikulttuurisen varhaiskasvatuksen suunnittelija, Monikulttuurisenopetuksen suunnittelija,
Suomen askeleet-linjan opettaja, Lyhytkurssivastaava, Aikuisperuskoulun linjavastaava,
Alaikäisten turvapaikanhakijoiden ryhmäkodin vastaava ohjaaja, Monikulttuurisuusaktivisti,
Aktivistimaahanmuuttajakouluttaja, Monikulttuurisuuskoulutusmateriaalivastaava,
Maahanmuuttoviraston tulosalueen johtaja, Sosiokulttuurinen tasapainottaja,
Pakolaisneuvonantaja, Vähemmistöoikeuksien valvoja, Avustusanomusten esitäyttäjä,
Maahanmuuttajien asunto-oloja pohtiva virkamies, Maahanmuuttajapalveluiden päällikkö,
Maahanmuuttoneuvoston puheenjohtaja, Monikulttuurikonsultti, Romanityöryhmä,
Kerjäläistyöryhmä, Maahanmuuttajien rekrytoinnin helpottamista pohtiva työryhmä,
Maahanmuuttoyksikön terveydenhuollon konsultti, Maahanmuuttoyksikön psykologi,
Maahanmuuttoyksikön sosiaalityöntekijä, Maahanmuuttoyksikön sosiaaliohjaaja,
Maahanmuuttoyksikön etuuskäsittelijä, Maahanmuuttajalasten varhaiskasvattaja,
Sisäministeriön maahanmuutto-osaston ylitarkastaja, Siirtolaisinstituutin johtaja,
Vastaanottokeskuksen apulaisjohtaja, Maahanmuuttajaneuvoston puheenjohtaja,
Naapuruus-sovittelija, Kotouttamisohjaaja, Avustamistulkin, Aputulkki,Romaniasioidenhoitaja,
Kunniaan liittyvien konfliktien asiantuntija, Maahanmuuttoasioiden johtaja,
Sisäasianministeriön maahanmuutto-osaston oikeusyksikön yhdenvertaisuus-vastuualueen johtaja,
Maahanmuuttaja- ja kotouttamisasioiden neuvottelukunta, Maahanmuuttotyön päällikkö,
Maahanmuutto- ja kotouttamisasioiden yhteistyöryhmä, Maahanmuuttopolitiikkastrategi,
Kehitysmaatutkimuksen professori, Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen asiantuntijan,
Monialaisen romanityöryhmän puheenjohtaja, Monikulttuurisen maahanmuuttajatyön päällikkö,
Maahanmuuttajien henkisestä sopeutumisesta vastaava asiantuntija, Sopeutumiskonsultti,
Maahanmuuttajajärjestöjen toimintaedellytyksiä voimaannuttavan projektinjohtaja,
Maahanmuuttajajärjestöjen mielenterveysosaamista pohtiva projektisuunnittelija,
Maahanmuuttajien työllistämisyhdistyksen asianajaja, Maahanmuuttajien neuvontapisteen ohjaaja,
Pakolaisavun vertaisryhmätoiminnan koordinaattori, Monikulttuurisen tietopalvelukeskuksen asiantuntija,
Maahanmuuttajien kansalaistoiminnan kehittämisestä vastaava virkamies,
Väkivaltarikoksiin syyllistyneiden maahanmuuttajanuorten valvoja, Maahanmuuttovastaava,
Ikääntyneiden somalinaisten kotoutustyöntekijä, Monikulttuurisuuden johtava asiantuntija,
Pakolaiskoordinaattori, Pakolaisvähemmistö vastaava, Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön johtaja
Romanien päiväkeskuksen työntekijä, Romaniyhdyshenkilö, Vähemmistövaltuutetun ylitarkastaja,
Romanipoliittisen työryhmän puheenjohtaja, Maahanmuuton erikoistutkija, Ihmisoikeustyönjohtaja,
Sisäministeriön maahanmuuttojohtaja, Monikulttuurisuustaitojen kehittäjä,
Monikulttuurisuuskampanja suunnittelija, Ulkomaalaisasioiden valmistelija,
Romanien päiväkeskuskuksen johtaja, Monikulttuurisuustyön suunnittelija,
Pakolaisoikeutta tutkiva oikeustieteilijä, Ulkomaalaisoikeuden asiantuntija,
Maahanmuuttopolitiikan tutkija,Maahanmuuttoviraston tutkija, Turvapaikkalautakunnan sihteeri
Sisäministeriön somaliyhteisön kotoutumista edistävä asiantuntijaryhmä,
Kansainvälisen siirtolaisjärjestön projektikoordinaattori, Syrjintälautakunnan johtaja
Sisäministeriön maahanmuutto-osaston päällikkö, Suomen somalia-verkoston toiminnanjohtaja
Sisäasiainministeriön kotouttamisyksikön johtaja, Pakolaisneuvonnan tiedottaja,
Maahanmuuttajien asumisneuvoja, Maahanmuuttajien henkilökohtainen palveluohjaaja,
Monikulttuuristen naisjärjestöjen kattojärjestön johtaja, Maahanmuuttajien tukijärjestön johtaja,
Ulkomaalaisille maksettavan toimeentulotuen käsittelyä koskevien menettelytapojen selkeyttäminen -työryhmä,
Kehitysyhteistyön palvelukeskuskuksen hankeneuvoja ja taloussuunnittelija,
Kehitysyhteistyön palvelukeskuskuksen kehityspoliittinen asiantuntija,
Suomen somalia-verkoston toiminnanjohtaja, Maahanmuuttajapoikatyön johtaja,
Maahanmuuttajien yhteispalvelutoimiston johtaja,Maahanmuuttajataustainen kokemusasiantuntija,
Maahanmuuttajanaisten kulttuuriohjelman johtaja...



QuoteEi tommosta sakkia voi olla olemassa.


Voisiko asian kiteyttää niin, että somalit työllistävät somaleita, mutta kantaväestön rahoilla?  :roll: Luulisi noilla kaikilla viroilla tulevan erinomaisen hyvin sopeutuneita ja mallikelpoisia kansalaisia?
Aki Mönkkönen

gloaming

QuoteToimeentuloedellytys on Suomen maahanmuuttopolitiikassa vallitseva periaate  

Öh? Toimeentuloedellytys/-olettama on ymmärrykseni mukaan ihan ylipäätään toimivan yhteiskunnan ns. vallitseva periaate. Muutoin seuraa ns. konkurssi.

Paitsi tietysti niissä ideologisissa haaveheikkalinnoissa, joissa yhteiskunta rakentuu sosiaalisten tulonsiirtojen kohteena olemisen kautta.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

Ari-Lee

Meiltä puuttuu lainsäädäntö yhteiskunnan kannalta valheellisen ja haitallisen tiedon levittämisestä.

Kirjaan ylös ja toimitan kansanedustaja Pentti Kettuselle (PS).
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Roope

EMN:n tämän vuoden seminaarin esitysten yhteenvetoja:
Vuoden 2011 EMN kansallisen seminaarin antia

QuoteSeminaarin avasi sisäministeri Päivi Räsänen. Hänen mielestään laadukas tutkimus on se tärkeä lisäarvo, minkä EMN tarjoaa EU-komissiolle yhteisten maahanmuuttopolitiikkojen kehittämisessä.

[...]

Pääpuhujana oli tänä vuonna hollantilaisen Radboudin yliopiston professori, EU-lainsäädännön erityisasiantuntija Elspeth Guild. Professori Guild kävi läpi muuttoliikkeeseen liittyvistä olettamuksista aiheutuvia vastakkainasetteluja Euroopan Unionin jäsenvaltioissa pohtien niiden mielekkyyttä. Lisäksi hän käsitteli sitä, mitä vastakkainasettelu merkitsee eri kategorioihin joutuville henkilöille tasa-arvon ja diskriminaation näkökulmasta.

[...]

Johtaja Petra van Nierop esitteli vuoden 2010 työperusteista maahanmuuttoa käsittelevän EMN- teematutkimuksen. Tutkimus on EU-jäsenvaltioiden välinen vertailu, jonka Van Nieropin edustama kansainvälinen konsulttiyhtiö GHK on työstänyt. Samassa yhteydessä julkistettiin tästä tutkimuksesta tehty kaksikielinen teos: Maahanmuutto työvoimantarpeen täyttäjänä - Satisfying Labour Demand Through Migration.

[...]

Tutkimuksen julkistamisen jälkeen oli SAK:n Elinkeinopoliittisen asiantuntijan Pia Björbackan kommenttipuheenvuoro, jossa hän toi esiin tilastojen täsmentämisen sekä erilaisten välineiden kehittämisen tarpeellisuuden työvoimatarpeen ennakoimiseksi ja tunnistamiseksi. Puheessaan hän mainitsi ulkomaalaisen työvoiman syrjinnän erilaisia muotoja, kuten vaikeuden päästä haastatteluihin, jos henkilön nimi poikkeaa suomalaisesta nimestä tai esimerkiksi  kielitaidon kyseenalaistaminen väärin perustein.  Hän painotti, että Suomessa asuvat ulkomaalaiset ovat kuitenkin usein koulutetumpia kuin mitä työ vaatisi. Toisaalta ulkomaalaisia työntekijöitä on palkattu määräaikaisilla työluvilla suhteellisen paljon matalan koulutustason (low skilled) tai ammattitason (skilled) osaamista vaativiin töihin. Siksi olisi tärkeää, että työmarkkinoiden työvoimatarpeen syyt analysoitaisiin tulevaisuudessa perusteellisemmin.

[...]

Viisumipolitiikan ja maahanmuuttopolitiikan välistä yhteyttä käsittelevän tutkimuksen esitteli Maahanmuuttoviraston tutkija Mari Helenius. Tutkimuksen tavoitteena oli pohtia, mikä vaikutus viisumipolitiikalla on maahanmuuttoon ja maahanmuuttopolitiikkaan. Näkökulmia on kaksi, laillisen maahantulon edistäminen sekä laittoman maahantulon torjuminen viisumipolitiikalla. Suomessa viisumipolitiikalla ei pyritä edistämään laillista maahantuloa, vaan maahanmuuton väyläksi on säädetty oleskelulupajärjestelmä. Sen sijaan laittoman maahantulon torjunnassa viisumipolitiikalla on hyvin keskeinen rooli.

[...]

Suomen linjaus viisumisäännösten tulkinnassa on pyrkiä joustavuuteen ja tulkitsemaan säännöksiä viisuminhakijalle myönteisellä tavalla. Suomi myönsi viime vuonna yli miljoona viisumia.

[...]

Nigeria puolestaan on laittoman maahantulon ja ihmiskaupan tärkeä lähtömaa. Suomi onkin pyrkinyt torjumaan näitä ilmiöitä mm. lähettämällä maahanmuuttoalan asiantuntijoita yhdyshenkilöiksi Nigerian-edustustoon, mistä on saatu positiivisia kokemuksia.

[...]

Seuraavaksi ylitarkastaja Riikka Asa esitteli Laittoman maahanmuuton ehkäisemistä viranomaistoimin.

Laiton maahantulo tai maahanmuutto on yleisimmin seuraus laillisten maahantuloväylien puuttumisesta sekä tiettyjen ammattisektoreiden sääntelemättömyydestä. Kirjallisuudessa termi laiton maahantulija/maahanmuuttaja liitetään useisiin erilaisiin ilmiöihin ja henkilöihin. Termillä voidaan tarkoittaa kolmansien maiden kansalaisia jotka saapuvat EU-alueelle maitse, meritse tai ilmateitse verkostoituneiden salakuljettajien tai rikollisryhmien avustamana. Toisaalta termiä käytetään myös laillisesti maahan saapuneiden kohdalla, jotka ylittävät laillisen oleskelunsa (oleskelulupa tai viisumi) määräajan, sekä niiden kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden kohdalla, jotka eivät ole poistuneet maasta. Jo laillisesti maassa oleskelleiden kohdalla termi "laiton maahanmuuttaja" on kuitenkin kyseenalainen tapauksissa, joissa laittomuuden tilaan joutuminen on johtunut oleskelulupaprosessin kestosta, tai taloudellisesta laskusuhdanteesta joka on johtanut määräaikaisen työsopimuksen päättymiseen. Tällaisissa tilanteissa laittomuuden ei voida katsoa johtuvan maahanmuuttajasta itsestään.

[...]

Viranomaiset arvioivat Suomessa elävän noin 4000 paperitonta siirtolaista kun taas Clandestino-projekti on arvioinut, että maassamme saattaisi oleskella jopa 10 000 paperitonta henkilöä. Laittoman maahantulon tilanneraporttien perusteella laittomien maahantulijoiden määrä on ollut vuonna 2011 laskusuuntainen, eikä laittoman maahanmuuton saralla ole tapahtunut viime vuosina merkittäviä muutoksia. Keskeisimpänä laittoman maahantulon reittinä Suomeen voidaan pitää Ruotsin kautta saapuvaa, Schengen-alueen sisäistä liikennettä. Reitti on toiminut vakiintuneesti suurimpien laittoman maahantulon ryhminä esiintyvien somalialaisten ja irakilaisten kuljetuksessa.

[...]

Lopuksi ylitarkastaja Rafael Bärlund valotti vuoden 2012 EMN-työhjelman näkymiä.

Esityksen painopisteinä olivat muutokset, joita tulee varsinkin tutkimuksiin ja niiden formaatteihin liittyen.

[...]

Kahvitauon jälkeen EU-yhdistys Kehys ry:n pääsihteeri Rilli Lappalainen ja Crisis Management Initiativen toiminnanjohtaja Tuija Talvitie pohtivat seuraavia kysymyksiä: Mitkä syyt vaikuttavat maastamuuttoon ja millä keinoin voidaan edistää kolmansien maiden olosuhteiden myönteistä kehitystä?

Pääsihteeri Rilli Lappalainen toi puheessaan esille kehityspoliittisen johdonmukaisuuden tärkeyden, mikä pyrkii kokonaisvaltaisesti kestävään kehitykseen ja köyhyyden poistamiseen. Tässä kohtaa hän mainitsi, että siirtolaisuus on olennaisesti sidoksissa kehitykseen erilaisten yhteyksien kautta. Näitä ovat muun muassa ilmastonmuutokset, työttömyys ja ihmisoikeusloukkaukset. Kehityksen johdonmukaiseen tukemiseen hän suositteli siirtolaisten taitojen välittämistä takaisin kehitysmaihin esimerkiksi stipendiohjelmilla sekä ihmisoikeuksien keskiöön nostamista maahanmuuttopolitiikassa.

Crisis Management Initiativen toiminnanjohtaja Tuija Talvitie puolestaan korosti lähtömaiden kansalaistoimijoiden roolia konfliktitilanteiden hallinnassa sekä eri tahojen tukitoimien tärkeyttä lisäkonfliktien syntymisen estämiseksi usein herkissä rauhansolmimisprosesseissa. Hän muistutti Suomen olevan osa globaalia yhteiskuntaa, joka jakaa edut sekä haasteet yhteisestä hyvinvoinnista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset