News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Ajatuksia sanojen loukkaavuudesta

Started by Antti-Kristiina, 19.09.2011, 02:51:30

Previous topic - Next topic

Emo

Quote from: Lehmä on 26.09.2011, 11:17:59
Karvakäsi on minusta sana jota käytetään vain loukkaamistarkoituksessa. Mieheni mielestä on turhauttavaa tulla kutsutuksi karvakädeksi, sillä hän kyllä tiedostaa olevansa suomalaista karvaisempi ja nyppii ja sheivaa jotta näyttäisi "vähemmän apinalta". Toisaalta, se on ominaisuus jolle ei voi itse mitään eikä kukaan valitse itselleen karvaisuutta.

No niin, kielletäänpä sitten karvaranne-nimityskin, koska se loukkaa kaikkia karvaranteita.

Itsekin olen keskimääräistä suomalaista tummempi, karvaisempi ja vieläpä nainen joten karvoillani on sitä enemmän merkitystä tässä yhteiskunnassa, mutta minulla vaan on pokkaa kutsua itseäni leikkisästi gorillanaaraaksi.

Mikä helvetti nykyään kaikkia vaivaa? Pelkkää itkua ja pillitystä päivät pitkät!! Jos tämä Eurooppa on rasistinen ja paha paikka, niin miksi tänne kaikki haluavat tunkea kiusattaviksi?

Lehmä

Voit varmaan kertoa minulle missä kohti viestiäni vaadin sanan kieltämistä? En nimittäin itse sitä ole vielä huomannut.

Minusta sanan käyttäminen vain omituista siksi etten ymmärrä miksi sellainen sana on otettu käyttöön.

edit: lisäksi tuo sinun purkauksesi ja vaatimus käyttää tuota sanaa osoittaa sen että arvotat ihmisen muita huonommaksi tummuuden ja/tai karvaisuuden perusteella. Itsehän olet toki poikkeus tästä säännöstä...

Emo

Jokohan muuten kohta kielletään rasistinen evoluutioteoria, sehän väittää että ihminen polveutuu apinasta tai että ihmisellä ja apinalla olisi ainakin yhteinen kantaisä. Tai jotain muuta yhtä mautonta ja loukkaavaa. Vai joko se teoria on päivitetty poliittisesti korrektimmaksi?

Sittenpä ei jää muuta jäljelle kuin luomiskertomus, ja se lienee niin äärimmäinen johtopäätös että nämä evoluutiorasistit saavat jatkaa rasismiaan koko ihmiskuntaa kohtaan jatkossakin.

Eli siis me polveudumme varsinaisista karvaranteista, ja muistaakseni apina on islamissa vieläpä saastainen eläinkin. Mutta minkäs teet, ei auta itku tässäkään.

Emo

Quote from: Lehmä on 26.09.2011, 11:34:07
Voit varmaan kertoa minulle missä kohti viestiäni vaadin sanan kieltämistä? En nimittäin itse sitä ole vielä huomannut.

Minusta sanan käyttäminen vain omituista siksi etten ymmärrä miksi sellainen sana on otettu käyttöön.

edit: lisäksi tuo sinun purkauksesi ja vaatimus käyttää tuota sanaa osoittaa sen että arvotat ihmisen muita huonommaksi tummuuden ja/tai karvaisuuden perusteella. Itsehän olet toki poikkeus tästä säännöstä...

No voi voi, onnistuinko yllättäen loukkaamaan jotakuta kommentillani! Olipa yllätys!

Väitinkö sinun vaatineen yhtikäs mitään? MINÄ vaadin sanan kieltämistä.

Topi Junkkari

Quote from: Lehmä on 26.09.2011, 11:34:07

Sanoja syntyy siksi, että on olemassa jokin asia, esine, olio tms. - hienosti sanottuna tarkoite - johon on tarkoituksenmukaista viitata juuri sitä asiaa tarkoittavalla sanalla.

Yhdyssanojen muodostaminen on tyypillistä suomen kielelle. "Henkilö, jonka kädet ovat karvaiset" lyhenee kätevästi muotoon karvakäsi.

Karvakäsi-sanaa olen nähnyt käytettävän lähinnä etnisten ravintoloiden henkilökuntaan viittaavana ilmaisuna. Loukkaavaa sen käyttö tietenkin on, mutta on myös asiakasta kohtaan loukkaavaa, että tarjoiltavat ruoka-annokset sisältävät niitä karvoja.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Lehmä

Quote from: Emo on 26.09.2011, 11:37:53
Jokohan muuten kohta kielletään rasistinen evoluutioteoria, sehän väittää että ihminen polveutuu apinasta tai että ihmisellä ja apinalla olisi ainakin yhteinen kantaisä. Tai jotain muuta yhtä mautonta ja loukkaavaa. Vai joko se teoria on päivitetty poliittisesti korrektimmaksi?

Sittenpä ei jää muuta jäljelle kuin luomiskertomus, ja se lienee niin äärimmäinen johtopäätös että nämä evoluutiorasistit saavat jatkaa rasismiaan koko ihmiskuntaa kohtaan jatkossakin.

Eli siis me polveudumme varsinaisista karvaranteista, ja muistaakseni apina on islamissa vieläpä saastainen eläinkin. Mutta minkäs teet, ei auta itku tässäkään.

Heikosti meni sinun islam-provosi kanssa kun olen ateisti(eikä edes karvakäsimieheni ole muslimi). Tarkoitushan sinulla olikin loukata minua puhumalla minulle kuin alemmalle ja tyhmemmälle olennolle ja siitä loukkauduin, en sanan karvakäsi-käytöstä.

Emo

Quote from: Lehmä on 26.09.2011, 11:51:14
Quote from: Emo on 26.09.2011, 11:37:53

Heikosti meni sinun islam-provosi kanssa kun olen ateisti(eikä edes karvakäsimieheni ole muslimi). Tarkoitushan sinulla olikin loukata minua puhumalla minulle kuin alemmalle ja tyhmemmälle olennolle ja siitä loukkauduin, en sanan karvakäsi-käytöstä.

Minkä vuoksi olet valinnut nikiksesi loukkaavan sanan "lehmä"? Varmasti tiedät, että lehmittely loukkaa meitä naisia syvästi? Haluatko jotenkin osoittaa meille muille "lehmille" että sinä olet tälläisen lehmäyden yläpuolella, sinulla on varaa naureskella lehmä-nimittelylle ja ottaa sana nikiksesi?

En ottanut mitenkään kommentissani kantaa juuri sinun tai miehesi maailmankatsomukseen, mitäpä minä siitä voisinkaan tietää. Totesinpa vaan yleisesti, että maailman muslimeita (ja monia kristittyjäkin) varmasti loukkaa väite, että olemme apinoille sukua.

Topi Junkkari

Quote from: Lehmä on 26.09.2011, 11:51:14
Heikosti meni sinun islam-provosi kanssa kun olen ateisti(eikä edes karvakäsimieheni ole muslimi).

Onko miehesi luopunut islamista? Miten onnistui, oletteko nyt koko perhe paikallisen islam-yhteisön kiroamia ja väkivallan uhan alla?

Kysyn siksi, että yhdessä ensimmäisistä foorumipostauksista, joita muistan sinulta lukeneeni, kerroit olevasi "musunpatja". Käytit siis itse itsestäsi sanaa, joka on kertaluokkaa loukkaavampi kuin karvakäsi.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

Lehmä

Enkös minä juuri ole lehmä erotuksena teistä paremmista naisista? Olenhan varmasti tyhmempi, rumempi ja lihavampi kuin sinä tai muut kunnon naiset? Olen vain yrittänyt oppia nauramaan itselleni kun minua kuitenkin halvennetaan ja kiusataan.

Edit: Meitä vihannee vain paikallinen PerSu-yhteisö ja islamista ei tarvitse luopua jos ei ole koskaan ollutkaan muslimi...

Topi Junkkari

Quote from: Lehmä on 26.09.2011, 12:05:37
Enkös minä juuri ole lehmä erotuksena teistä paremmista naisista? Olenhan varmasti tyhmempi, rumempi ja lihavampi kuin sinä tai muut kunnon naiset? Olen vain yrittänyt oppia nauramaan itselleni kun minua kuitenkin halvennetaan ja kiusataan.

Ah, taas tätä niin tuttua uhriutumista... Kertoo paljon, että olet valinnut Lehmä-nimimerkin jo rekisteröitymisvaiheessa - olet siis liittynyt tälle foorumille nimenomaisena tarkoituksenasi leikkiä marttyyriä ja projisoida omia alemmuuden tuntemuksiasi muihin keskustelijoihin. Ihmeellistä veren nenästä kerjäämistä ylipäätään rekisteröityä foorumille, jossa tiedetään "halvennettavan ja kiusattavan"!

Mitä olen hommalaisia naisia tavannut, niin tyhmiä on tosi vähän jos ollenkaan, ja ulkonäköseikat vaihtelevat siinä missä muillakin naisilla.

Lehmä

Olen liittynyt foorumille nimenomaisena tarkoituksenani keskustella asioista ja edes yrittää käännyttää joku ja ehkä saada jopa näkemään kaltaiseni ei-mamukriittiset ihmisinä, jopa normaaliälyisinä sellaisina.

Emo

Quote from: Lehmä on 26.09.2011, 12:05:37

Jos ranne on karvainen, on ihminen ilmiselvästi silloin karvaranne.

Jos ihminen on nainen, ei hän ole koskaan lehmä.

Lehmä on siis varmasti loukkaava (tai sellaiseksi tarkoitettu) nimitys naisesta, karvaranne on kuvaava nimitys. (Ja nyt unohdan tietoisesti sen tosiasian, että lehmä on hyvin sympaattinen eläin eikä oikeasti minua edes juuri loukkaa jos minua kutsutaan joskus lehmäksi. Niinkin on käynyt.)

Ikävää jos sinua kiusataan, minä en halua kiusata sinua ja pyydänkin anteeksi että olen käyttänyt kiivasta kieltä. Minua vaan ottaa niin järkyttävän paljon hermoon  tämä nykyinen sanojen jahtaaminen. Suomelta on menossa itsenäisyys ja velkataakka kasvaa, mutta kansa (ja media) vain pohtii "sanojen loukkaavuutta". Tulen hulluksi!!!! Se että vastasin sinulle oli sattumaa, olit nyt vain tuossa "hollilla" kun tämän ketjun tulin avanneeksi.

Toki myönnän että "karvaranne"-sanastakin voi loukkaantua halutessaan, mutta miksi ihmeessä aikuinen mies siitä haluaisi loukkaantua? Toki meistä jokainen tuntee ihmisluonnon, ja tälläinen loukkaavakin sanailu kuuluu siihen kaikkialla maailmassa. Ei tätä voida lainsäädännöllä estää! Ei tätä estetä millään, joten paras vain kovettaa nahkansa pienestä pitäen.

Emo

Quote from: Lehmä on 26.09.2011, 12:15:56
Olen liittynyt foorumille nimenomaisena tarkoituksenani keskustella asioista ja edes yrittää käännyttää joku ja ehkä saada jopa näkemään kaltaiseni ei-mamukriittiset ihmisinä, jopa normaaliälyisinä sellaisina.

Huomaa, että "mamukriittinen" tarkoittaa maahanmuuttokriittinen. Ei siis tarkoita, että kritiikki olisi kohdistettu näitä kaikkia maahan muuttaneita ihmisiä kohtaan. Vaan nimenomaan maahanmuuttopolitiikkaa kohtaan.

Monet maahan muuttaneetkin ovat nykyään mamu-kriittisiä, ymmärtävät että olemme KAIKKI samassa veneessä.

Se, että tiettyjä tulijaryhmiä kohtaan ollaan myös epäileväisiä, johtuu tulijoista itsestään. Ei ole mitään mieltä yrittää uskotella itselleen tai kenellekään muullekaan, etteivätkö epäluulot kumpuaisi ihan syystä eikä pelkästä rasismista tai yleensä vain persuihmisten kaikenkattavasta impivaaralaisuudesta ja typeryydestä.

Ei täällä sinun älyäsi epäillä. Tai jos epäillään niin yhtälailla täällä sitten epäillään minunkin älyäni. Vaan siinähän epäilevät, jatketaan me vain kirjoittelua epäilyksenalaisina  :)

Lalli IsoTalo

Quote from: Topi Junkkari on 26.09.2011, 12:10:54
Mitä olen hommalaisia naisia tavannut, niin tyhmiä on tosi vähän jos ollenkaan, ja ulkonäköseikat vaihtelevat siinä missä muillakin naisilla.

Mitä olen hommattaria naisia tavannut, niin he ovat älykkäitä, energisiä, ihania  ja seksikkäitä! Jotkut hommattaret ovat jopa kirjoittavat niin seksikkäästi, että heistä ei tarvitse nähdä vilaustakaan, kun jo alkaa isänmaalliset tunteet nousta pintaan! Hitto sentään, jos olisin 30 vuotta nuorempi enkä naimisissa, niin eipä juuri tarvitsi miettiä mihin suuntaan vilkuilla!

Parit kehusanat loukkaussanaketjuun, kas noin. Siinä.

Ja Lehmä, olet luontaisilla lahjoillasi pokannut itsellesi välimerellisen aarten, joista on pysyvää niukkuutta täällä tundravyöhkkeellä! Pidä kiinni aarteestasi, ja muista kehua sitä aina nukkumaan mennessä. Me miehet pidetään kehuista. Uhriutuminen ei toimi meidän kanssa ollenkaan.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Quote from: Emo on 26.09.2011, 12:30:33
Huomaa, että "mamukriittinen" tarkoittaa maahanmuuttokriittinen.

Jeps! Väestönvaihtajat: vaihtoon! Vaihtoväestö: maassa maan tavoin.
— Missä N, siellä R

Emo

Quote from: Lalli IsoTalo on 26.09.2011, 12:30:36
Quote from: Topi Junkkari on 26.09.2011, 12:10:54

Mitä olen hommattaria naisia tavannut, niin he ovat älykkäitä, energisiä, ihania  ja seksikkäitä! Jotkut hommattaret ovat jopa kirjoittavat niin seksikkäästi, että heistä ei tarvitse nähdä vilaustakaan, kun jo alkaa isänmaalliset tunteet nousta pintaan! Hitto sentään, jos olisin 30 vuotta nuorempi enkä naimisissa, niin eipä juuri tarvitsi miettiä mihin suuntaan vilkuilla!

...

Hyvin kirjoitettu  ;D 

Ihmisten väliset suhteet ovat aina vaikeita ja täällä netissä eritoten, kun jokainen meistä vain lukee toistemme tekstit ja kaikki muu viestintä ilmeitä ja äänenpainoja myöten jää puuttumaan. Tarkentavia kysymyksiäkään ei voi esittää heti kohta verekseltään.

Eikä kukaan meistä ole teflonista, kyllä jokainen joskus loukkaantuu.

Ja sittenhän meillä on nämä valtakunnan ammattiloukkaantujatkin keskuudessamme. Olen sen verran iäkäs, että muistan vielä vähän Kekkosen ajan loppujakin ja silloinkin oli "kiellettyjä mielipiteitä" ja varmaan loukkaavia sanojakin.

No, itse karjalanevakkoisovanhempieni ja kokoomuslaisen kotini peruina opin jo varhain kepuvasurivoittoisella kotiseudullani, että mielipiteeni ovat virallisesti vääriä ja kaikin tavoin eisuotavia, joten persuus istuu minulle henkilökohtaisen historiani vuoksi helposti kuin nenä päähän! Taas ollaan niin väärässä kaikessa että! Kuinka turvallisen kotoisaa!!

EwithAllinPoe

No juuh.

Sanat voivat liittyä myös selkeästi johonkin aikaan, paikkaan, ryhmään tai yhteisöön, tai vaikkapa olla jonkun ammattikunnan ammatillista kieltä tai muuten jonkun viiteryhmän omima tai kehittämä puhe/kirjoitustapa.

Esimerkiksi nuorisolla on tapana käyttää ja luoda omia sanoja ja sanontoja. Monet sanat tulevat myös murteesta, ovat slangia tai johdettu muiden kielten sanoista. Jotkut ovat myös hyvin tarkkoja täydellisestä kirjakielestä.

Minusta ei ole olemassa sanoja, jotka voi selkeästi määritellä "loukkaaviksi sanoiksi". Ihmisten on turha loukkaantua toisten puolesta. Tuollaiset karvakädet ym toki liittyvät varmasti johonkin ulkonäköseikkaan, josta tietenkin voi olla monta mieltä, tarvitseeko niitä ympär kyliä huudella. Mutta jos joku on tummaihoinen, karvainen, lihava tai vaikka rillipää, niin onhan se yleensä silmin nähtävissä, joten miksi näitä ominaisuuksia ei saisi sanoa ääneen?

Tietenkin voit kysyä homolta tai mustalaiselta, saako heitä kutsua homoiksi ja mustalaisiksi. Melko varma vastaus on, että se riippuu tietysti siitä, millä äänen sävyllä ja painolla puhut, ja onko sinun tarkoituksenasi vain nimitellä.

Minusta se on sama asia, jos joku huutelee kadulla toista persuksi tai vaikka perussuomalaiseksi pilkkaamistarkoituksessa, on se silloin pilkkaamista. Se on ihan eri asia läimäyttää kaveria rennosti olalle, ja sanoa mitäs persu, kun vaikkapa haukkua poliitikon lasta persuksi. Minusta nämä erot pitäisi aikuisten ihmisten tajuta.

Myös sellaiset sanat kuin vajaamielinen, kääpiö ja rullatuoli ovat sanoja, jotka on ajat sitten korvatta "paremmilla" sanoilla, ja usein törmää juuri korkeasti koulutettuihin, itseään sivistyneinä ihmisinä pitäviin henkilöihin, jotka suureen ääneen puhuvat rullatuoleista ja kääpiöistä, nähdessään mielestään sellaisia. Tietyissä piireissä noiden sanojen käyttäjiä pidetään urpoina, ajattelemattomina typeryksinä. Tämä esimerkki vain siksi, kun nyt puhutaan paljon juuri "perussuomalaisista junteista" jotka päästelevät suustaan sammakoita.

Kyllä omituisia, loukkaavia, ajattelemattomia sanoja sanovat joskus kaikki. Niiden merkitys riippuu paljon myös kuulijasta. Ne sanat jotka ovat toisille loukkaavia, rumia tai asiattomia - tai jopa väärin,voivat olla toisten normikieltä.

Minusta esimerkiksi murresanat ovat hauskoja. Jonkun muun mielestä ne voivat olla junttimaisia, käsittämättömiä tai sivistymättömiä.

Kieli on rikkaus. Suvaitkaa erilaisia ja värikkäitä sanoja, se juuri tekee puheesta ja kirjoituksesta mielenkiintoista.

Kieli surkastuu ja leuka puutuu, jos sitä ei käytä. Nautimme paljon enemmän, mitä runsaammin ja monipuolisemmin kieltä käytetään  ;)
Sydänmesi kuuluu minulle.

Topi Junkkari

Quote from: Vilmariina Mesivirta on 26.09.2011, 13:05:38
Myös sellaiset sanat kuin vajaamielinen, kääpiö ja rullatuoli ovat sanoja, jotka on ajat sitten korvatta "paremmilla" sanoilla, ja usein törmää juuri korkeasti koulutettuihin, itseään sivistyneinä ihmisinä pitäviin henkilöihin, jotka suureen ääneen puhuvat rullatuoleista ja kääpiöistä, nähdessään mielestään sellaisia.

En oikein ymmärrä, miksi rullatuoli on niin hirveänkamala sana. Tiedän toki, että "oikeaa suomea" on sanoa pyörätuoli, ja käytän pyörätuoli-sanaa, jos kyseiseen tarkoitteeseen on tarvetta viitata. Rullatuoli on kuitenkin siinä mielessä ymmärrettävä, että se on suora lainaus ruotsista, ja ruotsin kielessä rullstol on aivan korrektia yleiskieltä.

QuoteKieli surkastuu ja leuka puutuu, jos sitä ei käytä. Nautimme paljon enemmän, mitä runsaammin ja monipuolisemmin kieltä käytetään  ;)

Minulla on kyllä muutaman kerran leuka puutunut kielen liiallisesta käyttämisestä :P

Antti-Kristiina

Yksi nykymaailman sairautta parhaiten kuvaava asia on "uhriutumisella" kilvoittelu. Kerätään "uhripääomaa", jotta voidaan olla - niin mitä? "Mä oon enemmän uhri kö sää"? Tekisi mieleni tokaista tähän jotakin, mutta jätän väliin mahdollisten sanomisteni mahdollisen epäkorrektiuden tähden.

Pahoittelen, etten ole jatkanut aloituksestani herännyttä keskustelua. Olen itseasiassa häkeltynyt siitä, että surkeana pitämäni avaus herätti näinkin paljon keskustelua. Jopa otettu olen.

Jatkan turinointiani kännikertomuksella: olin kerran tuttuni ja hänen vaimonsa kanssa baarissa. Kumpikin heistä kuului vähemmistöihin, kumpikin omaansa. Päädyimme illan mittaan baariin, johon en yleensä astu, kuin tukevassa humalassa. Eikä tämä ilta ollut mikään poikkeus. Jostain kumman syystä keskustelu illan aikana kääntyi siihen, että minua sapetti nykyinen ilmapiiri. En saanut sanoa tummaa neekeriksi, enkä homoseksuaalia hintiksi. Tämä sapetti minua siitä syystä, että jos olisin saanut käyttää näitä sanoja, olisivat nämä erot mielestäni hälvenneet täysin merkityksettömiksi. Oikeastaan, mitä --vettiä minulle kuuluu, minkä värinen joku on, tai mihin ja kenen reikään joku tahtoo piplarinsa työntää. Yhdentekeväähän tuo oman elämäni suhteen on. Tuttavani vaimo hieman - jos ei täysin - yllättäen ymmärsi näkökantani asiaan. Ja antoipa tulla vielä jokseenkin täyslaidallisen lähinnä maahan muuttaneiden muslimimiesten asenteista naisia kohtaan.

Hassua kyllä, tuo toverini vaimo oli muuten Afrikasta kotoisin oleva maahanmuuttaja. Tosin lähtömaassaan - ja täälläkin - kristitty, mutta ihan aito "neekeri". Meillä oli muuten - humalatiloista riippumatta - erittäin mukava ilta tuolloin, riippumatta siitä, etten suostunut pitämään "neekeri"-nimitystä loukkaavana. Tuota naista nimittäin riepoi paljon pahemmin se, että jotkut pitivät aiheellisena huoritella häntä, koska hän ei kantanut burkhaa. En muuten juuri koskaan ole törmännyt naiseen, jolla olisi perussuomalaisemmat asenteet, kuin tuolla maahan muuttaneella "neekerinaisella". Että kiitokset hänelle stereotypioiden murtamisesta.

Lalli IsoTalo

Quote from: Antti-Kristiina on 27.09.2011, 02:52:10
Yksi nykymaailman sairautta parhaiten kuvaava asia on "uhriutumisella" kilvoittelu. Kerätään "uhripääomaa", jotta voidaan olla - niin mitä?

Uhriutua > souriutua surkastuneeksi
Uhriutua > riutua

QuoteRiutua: hiipua, hiutua, kitua, kuihtua, lakastua, nuutua, näivettyä, nääntyä, surkastua, voipua
-- http://synonyymi.net/index.php?page=1267&kirjain=Riutua
— Missä N, siellä R

EwithAllinPoe

Topi:
"Minulla on kyllä muutaman kerran leuka puutunut kielen liiallisesta käyttämisestä."

Sen uskon, se saattaa olla ammattitauti. :) Tuo leukanivelen puutuminen ja tulehtuminen on meidän suvun naisten vika. Minä olen säästynyt siltä aika hyvin, koska kirjoitan enemmän kuin puhun. Liiallisuuskin on sellainen juttu, että se mikä toiselle on liikaa, voi olla toiselle liian vähän.

"En oikein ymmärrä miksi rullatuoli on niin hirveänkamala sana."

Niin, ei sitä aina voi ymmärtää mitkä sanat muista ihmisistä voivat olla typeriä, rumia tai loukkaavia. Rullatuoli ei sinänsä ole mitenkään paha tai loukkaava sana. Mutta kun tarkemmin ajattelet, mitä rulla-asioita on olemassa, niin ehkä selkenee.

Rullalauta - Pyörälauta?
rullaluistimet -pyöräluistimet?
rullat, vaikkapa papiljotit - hiuspyörät?
filmirulla - filmipyörä?
vessapaperirulla - vessapaperipyörä??
rullakko - pyöräkkö?

Tässäpä Sinulle yksi rullatuoli: http://fi.wikipedia.org/wiki/Rullatuoli

Sinulla saattaa olla myös jonkinlainen ergonominen rullatuoli työpöytäsi ääressä, kun tarkemmin katsot. Ellei se sitten ole pyörätuoli? 

Sanoja voi pohdiskella niin monella tavalla. Kirjoitit myös:

"Karvakäsi-sanaa olen nähnyt käytettävän lähinnä etnisten ravintoloiden henkilökuntaan viittaavana ilmaisuna. Loukkaavaa sen käyttö tietenkin on, mutta on myös asiakasta kohtaan loukkaavaa, että tarjottavat ruoka-annokset sisältävät niitä karvoja."

Tuo on hienosti sanottu. Jäin kyllä kaipaamaan jotain linkkiä todisteeksi, kuten talossa on tapana, että onko niitä karvoja oikeasti löytynyt ruoka-annoksista, vai mahtaako tuo olla tutkijan omaa assosiointia sanasta karvakäsi, jolla ei sinänsä ole kauheasti merkitystä asiatekstissä. Samalla tapaa lähtevät esimerkiksi minun ajatukseni kivasta rulla -sanasta.

Tekstissä tai puheessa voi parfymoida paskaa paketoimalla sanat siistiin siveään pakettiin. Se tietysti näyttää ja kuulostaa hyvältä ja oikealta, mutta sisältö voi olla täyttä potaskaa. Siksi tekstien lukeminen ja varsinkin se ymmärtäminen on joskus vaikeaa, kun täytyy yrittää etsiä se asia kaiken keikaroinnin tai kakkelin seasta. Ja siksihän sanojen rumuutta tai loukkaavuuttakaan, ei voi automaattisesti määritellä, koska niiden merkitys riippuu juuri siitä miten ne asetellaan, ilmaistaan, missä tilanteessa, kenelle ja mitä niillä halutaan sanoa.

Lisäksi meille kaikille syntyy omat assosiaatiot sanoista oman kokemuksen ja tiedon mukaan. 

Sydänmesi kuuluu minulle.

yxtoine humanisti

En tiennytkään, että nykyään jopa "negrospirituaali" on ilmauksena "epäkorrekti". Mutta olisihan se pitänyt arvata.

Quote from: Lalli IsoTalo on 26.09.2011, 10:50:48
On olemassa ihmisiä, joiden mielestä sanat ovat vaarallisia, koska sanojen avulla muodostetaan ajatuksia ja vaihdetaan ajatuksia. Näiden ihmisten mielestä sanojen tuhoaminen on kaunis asia. Heistä Orwell meitä varoitti. Neekeri -sanojen tuhoajista.

Aion tehdä näistä sanoista huoneentaulun. (Ja se tulee näköjään tulee sisältämään myös piiloanarkiaa.)

Lalli, jos sinä olet äänessä, minulle ei juuri jää sanottavaa. (Ellei kyse ole Peräkammarin asioista. Loistavaa.)

Quote from: Lalli IsoTalo on 27.09.2011, 08:31:45
Uhriutua > souriutua surkastuneeksi

Sitäkään en tiennyt, että joku vielä osaa puhua kalevalaa. Jos tuollainen taito ei kerro suomalaisesta sielusta, mikään ei kerro.