News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-04-22 Junge Freiheit: "Ich bin Ausländer" (suomalainen ulkomaalaisena)

Started by Itä ei nuku, 22.04.2009, 22:49:10

Previous topic - Next topic

Itä ei nuku

Saksassa toimittajana työskentelevä Anni Mursula kuvaa kolumnissaan, millaista on olla ulkomaalainen Saksassa. Käännös on vapaa ja mahdollisine kömmähdyksineen allekirjoittaneen työtä.

QuoteIch bin Ausländerin!

Stelle Dir vor, es gibt eine internationale Antirassismuskonferenz und keiner geht hin – aus Angst, er könnte durch die Teilnahme als Rassist gelten. Klingt absurd, ist aber Realität. Daß gerade Deutschland die Tagung der Vereinten Nationen diese Woche in Genf boykottiert, überrascht – zumindest auf den ersten Blick (wenn man nicht weiß, daß es hier um Israel und damit laut Angela Merkel um die ,,Staatsräson der Bundesrepublik"  geht). Schließlich baut die hiesige Gesellschaft auf den Gesetzten des Antirassismus auf: Fremd ist gut, gleich ist schlecht.

Für die, die es noch nicht wissen: Ich bin Ausländerin. Und ich muß gestehen, ich bin es hierzulande gerne. Denn damit werden mir beinahe alle Fehler und Defizite verziehen –Leistung dagegen erwartet keiner. Sagt man im Voraus, daß man eben nicht von hier ist, so wundert sich keiner mehr, warum man sich manchmal so komisch ausdrückt oder keine Sprichwörter versteht (etwas, womit mich meine lieben Kollegen bei der JF übrigens früher gerne aufgezogen haben), oder aus der Reihe Tanzt (ein Sprichwort, daß ich doch gelernt habe).

Doch viel bedeutsamer ist, daß ich mit einem Ausländerstatus für die Mehrheit der Deutschen schon mal sympathisch bin, ja sogar ein besserer Mensch. Ob es stimmt, ist egal – für mich kann diese Haltung ja nur von Vorteil sein. Für sie bin ich eben anders, exotisch – und die Deutschen sind verrückt nach allem Fremden.

Man geht mit mir einfach anders um als mit den eigenen Leuten – und zwar keineswegs schlechter. Im Gegenteil habe ich oft bevorzugte Behandlung erfahren dürfen, zum Beispiel bekam ich ein Stipendium nur für ausländische Studenten.

Und wenn hierzulande alles nicht so verläuft wie man möchte, hat man als Ausländerin noch ein zusätzliches Aß im Ärmel: Ausländerfeindlichkeit kann man den Deutschen immer vorwerfen. Auch wenn ich das nicht tue, verlockend ist es manchmal schon. Schließlich bieten es die Deutschen selbst an, in ihrer Wunde herumzubohren und alle Vorteile daraus zu schöpfen.

Außerdem kann man sich immer die Rosinen rauspicken: Zum Beispiel die Deutschland-Siege bei der Fußball Weltmeisterschaft. Da war ich gerne kurz Deutsche und feierte mit. Doch wenn es um Schuld oder andere Monopolgefühle geht, da kann ich immer wieder sagen, ,,das geht mich nichts an. Ich habe damit nichts zu tun!" Ich darf es sagen und man glaubt es mir.

Nun, man kann natürlich so argumentieren, wie vor ein paar Jahren ein Antifaschist am Messestand der Junge Freiheit in Frankfurt: ,,Du bist ja gar keine echte Ausländerin. Du bist Arier: blond und blauäugig." Worauf ich ihn fragte, ob er denn Rassist sei.

Tja, für manche sehe ich einfach nicht fremd genug aus. Wäre es so gewesen, hätte ich vielleicht andere Erfahrungen gemacht. Doch irgendwie bezweifele ich das. Das Problem der Deutschen ist nämlich nicht Xenophobie, wie es überall heißt, sondern das, was der Antifaschist in Frankfurt bewies (und ich nicht besser hätte formulieren können) – Xenophilie und der Haß aufs Eigene.

Sama suomeksi:

Olen ulkomaalainen!

Kuvitelkaa kansainvälinen rasisminvastainen konferenssi, johon kukaan ei mene, koska pelkää osanotollaan leimautuvansa rasistiksi. Kuulostaa absurdilta, mutta on todellisuutta. Se, että juuri Saksa boikotoi Yhdistyneiden kansakuntien kokousta, yllättää – ainakin ensisilmäyksellä (jos ei tiedä, että tämä liittyy Israeliin ja siten Angel Merkeliin ja "liittovaltion etuun"). Rakentuuhan nykyinen yhteiskunta lopulta antirasismin perustuksille: vieras on hyvää, samanlainen huonoa.

Niille, jotka eivät vielä tiedä: olen ulkomaalainen. Ja minun on myönnettävä, että olen sitä tässä maassa mielelläni. Sillä sen nojalla saan anteeksi kaikki virheeni ja vajavaisuuteni – tuloksia kukaan ei sen sijaan odota. Jos kertoo etukäteen, ettei ole täältä, ei kukaan enää ihmettele, miksi henkilö antaa joskus koomisen vaikutelman tai ei ymmärrä sananlaskuja (siitä rakkaat kollegani Junge Freiheitissa muuten kiusoittelivat minua aiemmin), tai "rikkoo rivit" (sanonta, jonka olen jo oppinut).

Paljon merkityksellisempää on silti, että ulkomaalaisuuteni vuoksi olen saksalaisten enemmistölle paitsi sympaattinen, jopa parempi ihminen. Onko tämä tosiasia, on yhdentekevää – minulle tämä asenne on vain eduksi. Olen heille toinen, eksoottinen – ja saksalaiset ovat hulluna kaikkeen vieraaseen.

Kanssani käyttäydytään vain täysin eri tavalla kuin oman kansan kanssa – eikä suinkaan huonommin. Päinvastoin, minua on usein kohdeltu suosivasti, olen esimerkiksi saanut vain ulkomaalaisille opiskelijoille tarkoitetun stipendin.

Ja jos kaikki ei mene tässä maassa kuten haluaa, on ulkomaalaisella ylimääräinen ässä hihassaan: saksalaisia voi aina syyttää ulkomaalaisvihamielisyydestä. Vaikka en tätä tekisikään, houkuttelee se joskus. Tarjoutuvathan saksalaiset itse repimään haavansa auki ja antamaan nuo edut.

Lisäksi voi aina poimia rusinat pullasta: esimerkiksi Saksan voiton jalkapallon MM-kisoissa. Silloin olin mielelläni vain saksalainen ja juhlin mukana. Jos on kyse syyllisyydestä tai muista monopolitunteista, voin aina sanoa: "Älkää katsoko minua. Minulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa!" Voin sanoa näin, ja minua uskotaan.

On tietysti mahdollista perustella, kuten eräs antifasisti pari vuotta sitten Junge Freiheitin messukojulla Frankfurtissa: "Et sinä ole mikään aito ulkomaalainen. Olet arjalainen: vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen". Kysyin tuolloin häneltä, onko hän kenties rasisti.

No, monille en näytä tarpeeksi vieraalta. Jos asia olisi toisin, olisivat kokemuksenikin ehkä toiset. Mutta jotenkin epäilen sitä. Saksalaisten ongelma ei nimittäin ole muukalaiskammo, tai miksi sitä kutsutaankaan, vaan se, mitä Frankfurtin antifasisti osoitti (ja mitä en olisi osannut muotoilla paremmin) – ksenofilia ja viha omaa kohtaan.

"Lähtökohtaisesti elämä on liian lyhyt, jotta kenenkään täysijärkisen ihmisen kannattaisi lukea mitään muuta kuin kaunokirjallisuutta. Satunnaisesti pitää kuitenkin silmäillä faktaakin, jotta tietäisi, mitä maailmassa juuri nyt tapahtuu." Annamari Sipilän toimittajanviisautta (HS 31.10.10)

reino

Quote"Et sinä ole mikään aito ulkomaalainen. Olet arjalainen: vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen"

Anni Mursula ei ole mikään varsinainen maahanmuuttaja.  ;D

On kirjoittanut erittäin hyviä juttuja aiemminkin. Lisäksi Anni on vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen. :luv:

Pikipoika

No mutta koskahan se ensimmäinen rohkea suomimamu kirjoittaa samoin. Jos noi meidän asteroidit uskois edes silloin.
--- Kaikilla on oikeus mielipiteisiini ---

IDA

Quote from: Pikipoika on 22.04.2009, 23:02:53
No mutta koskahan se ensimmäinen rohkea suomimamu kirjoittaa samoin. Jos noi meidän asteroidit uskois edes silloin.

Freddy on kirjoittanut - tai ehkä enemmän puhunut - samaan tyyliin.

Itä ei nuku

Quote from: PikipoikaNo mutta koskahan se ensimmäinen rohkea suomimamu kirjoittaa samoin. Jos noi meidän asteroidit uskois edes silloin.

Iivi Anna Masso voisi olla vertailukohta. Ja Freddy von W. tietysti.
"Lähtökohtaisesti elämä on liian lyhyt, jotta kenenkään täysijärkisen ihmisen kannattaisi lukea mitään muuta kuin kaunokirjallisuutta. Satunnaisesti pitää kuitenkin silmäillä faktaakin, jotta tietäisi, mitä maailmassa juuri nyt tapahtuu." Annamari Sipilän toimittajanviisautta (HS 31.10.10)

Kerpo

Mutta eiväthän Freddy ja Iivi Anna ole oikeita maahanmuuttajia!!!1

IDA

Quote from: Kerpo on 22.04.2009, 23:10:35

SDP:n ehdokkaana oli viime eduskuntavaaleissa Helsingissä somalinainen, joka vastusti maahanmuuton lisäämistä. Mieleen tulee myös irakilainen? nainen, joka A-talkissa väitti tiukasti Paavo Väyrysen rinnalla Thorsia ja jotain Rakkauden ministeriön virkanaista vastaan.

Eivät kaikki maahanmuuttajat suinkaan halua tänne lisää maahanmuuttoa.

dothefake

Quote from: Itä ei nuku on 22.04.2009, 23:08:25
Quote from: PikipoikaNo mutta koskahan se ensimmäinen rohkea suomimamu kirjoittaa samoin. Jos noi meidän asteroidit uskois edes silloin.

Iivi Anna Masso voisi olla vertailukohta. Ja Freddy von W. tietysti.

Iivi bannasi kaikki kirjoitukseni US-blogistaan, kun rohkenin viime vaalien aikana arvostella sitä,
että hän virolaisena sensuroi vastauksia vapaassa Suomessa. Kirjoitukseni eivät olleet loukkaavia
tai ala-arvoisia muuten. Aiemmin diggasin Iiviä, mutta en kannata sensuroivia. Ainakaan sellaisia, jotka
sensuroivat niitä, jotka uskaltavat moittia sensurointia.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Vera

Quote from: Pikipoika on 22.04.2009, 23:02:53

Ei se niin helppoa ole. Silloin kun viime eduskuntavaalien alla Nyt-liite haastatteli Jussi Halla-ahoa, ne pyysi sitä suosittelemaan joitain järkeviä netissä kirjoittavia monikulttuurisuuskriitikkoja lisähaastateltaviksi. Se ehdotti mm. minua. En sitten kelvannutkaan Nyt-liitteelle ja Katja Marteliukselle, kun en ole suomalainen. :)

IDA

Quote from: Vera on 23.04.2009, 00:21:41
Ei se niin helppoa ole. Silloin kun viime eduskuntavaalien alla Nyt-liite haastatteli Jussi Halla-ahoa, ne pyysi sitä suosittelemaan joitain järkeviä netissä kirjoittavia monikulttuurisuuskriitikkoja lisähaastateltaviksi. Se ehdotti mm. minua. En sitten kelvannutkaan Nyt-liitteelle ja Katja Marteliukselle, kun en ole suomalainen. :)

Olen aina sanonut, että Hesari harrastaa diskriminaatiota. Kuinka monta maahanmuuttajatoimittajaa siellä oikeastaan on?

Mr. Heat

voiko pitää paikkansa että lasitalosta puuttuu rikastus? Sinnehän sitä juuri tarvittaisiin jotta sitä rikkautta voisi ihailla kaikki stadilaiset arjen riennoissaan.

Muuten, helvetin hyvä kirjoitus tältä Annilta. On varmasti silmiä avaava.
"Mistä tulikin mieleen, voiko aidosti kuulua Suvaitsevaistoon, jos omistaa muun kuin sekarotuisen koiran?"
- aha

kaivanto

Loistokirjoitus! Paitsi, että ainakin Italiassa saa vanhemmilta ihmisiltä sympatiaa, kun toteaa, että jouduttiin Saksan kanssa aseveljiksi siinä missä Italiakin ja luultiin voittavamme... En tiedä kuinka on tämän aihepiirin kanssa Saksassa, ehkä Lapin sodasta ei ainakaan kannata puhua.

Oma tunnustautumiseni ksenofiiliksi:
http://kaivanto.blogspot.com/2009/03/olen-moku.html
ja rotujulistusta:
http://kaivanto.blogspot.com/2009/02/rotupuhetta-apinajuttuja-ja-kiihotusta.html

nimim. Tummat silmät ja ruskea tukka

Eurooppalainen

"Saksalaisten ongelma ei nimittäin ole muukalaiskammo, tai miksi sitä kutsutaankaan, vaan se, mitä Frankfurtin antifasisti osoitti (ja mitä en olisi osannut muotoilla paremmin) – ksenofilia ja viha omaa kohtaan."

Juuri nöin. Saksalaiset ovat paranoideja. He pelkäävät mitä voisi tapahtua, jos he uskaltavat tunnustaa rakastavansa juuri saksalaisuuttaan täydellä sydämellään.

Saksalaisten pitäisi olla omahyväisiä ja arrogantteja kuten itävaltalaiset, mutta he pelkäävät. Itävalta on pieni maa. Mutta Saksa on iso.

Mutta nykyään Saksa ei ole enää mikään iso maa ja sakemannit voisivat lopettaa saksalaisuuden pelkonsa ja takertumisen ei-saksalaisuuteen. Se on niin falskia.

Ne saksalaiset jotka vaikuttava kaikkein xenofiileimmiltä, ovat minun käsitykseni mukaan luonteeltaan korostetun saksalaisia: ordnung, detaljit, tosikkomainen, outo huumori. Yrittävät olla boheemeja usein, mutta hyvässä järjestyksessä. Tulkitsen reaktion peloksi tunnustaa mitä on.

Virpi

Quote from: Eurooppalainen on 23.04.2009, 09:47:44
Juuri nöin. Saksalaiset ovat paranoideja. He pelkäävät mitä voisi tapahtua, jos he uskaltavat tunnustaa rakastavansa juuri saksalaisuuttaan täydellä sydämellään.

...Ja toisaalta saksalaiset ovat samanlaisia kuin ranskalaiset eli ajattelevat yhä edelleen olevansa maailman paras kansa. Sitä ei vaan saa sanoa ääneen.  :) Ja mikäpä siinä, ehkä suomalaisillakin olisi parempi olla, jos ne uskaltaisivat avoimesti olla ylpeitä omasta kansastaan..?

kaivanto

Suomalaisena ja virolaisena olemista helpottaisi, jos tunnustaisimme olevamme germaanien, balttien ja slaavien jälkeläisiä. Venäläisiä puolestaan helpottaisi, että ymmärtäisivät olevansa mm. suomalais-ugrilaisia, ehkä jopa enemmän kuin me itämerensuomalaiset... Rotutohtorointia kannattaa jatkaa ja tuloksia kertoa kansalle, että turha ja perusteeton kansallisuho talttuisi. Mikään ei ole naurettavampaa/itkettävämpää/säälittävämpää kuin ryssä matkimassa natseja tai kukluxklaania. No, ehkä suomalainen samoissa puuhissa.

Ano Nyymi

Quote from: pelle12 on 23.04.2009, 07:59:30
Itse huomasin Saksassa, että moni maahanmuuttajanainen (useimmiten turkkilainen) osasi yhden ja vain yhden saksankielisen sanan :natsi. Se on kai aika kätevä sana avaamaan monet ovet. :roll: Ihan yhtä köyryselkiä emme Suomessa vielä ole, vaikka hyvää vauhtia samaan suuntaan menossa.

Aika huumorintajuttomia nuo niksmannit kyllä ovat. Joskus 70-luvulla eräs natsi repi pelihousunsa kun leirintäalueella sytytettiin sen nenän edessä tulitikku ja lempeästi lausuttin "Rovaniemi, Rovaniemi".

Ja siitäkös ne juoksu- ja huitomiskilpailut sitten alkoivatkin! Ihme tosikkoja ovatten kyllä.

todellisuus

Suvaitsevaiston hyväksymä oikea kaksoisajattelu-termi on varsinainen maahanmuuttaja.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/1135241045206
Oliko viestini huono? Lähetä palautetta yksityisviestillä, rakentava palaute kirjoitustyylistäni ja/tai huonosta ajattelumaailmastani otetaan ilolla vastaan.

IDA

Quote from: todellisuus on 23.04.2009, 22:28:21
Suvaitsevaitson hyväksymä oikea kaksoisajattelu-termi on varsinainen maahanmuuttaja.

Tuohon Hesarin juttuun voisi jälleen kerran todeta, että tummaihoisia Helsingin Sanomien toimittajia kansa odottaa. Funtsitaan niitä presidenttejä ja kansanedustajia vasta sitten.

Ano Nyymi

Quote from: IDA on 23.04.2009, 23:59:34
Quote from: todellisuus on 23.04.2009, 22:28:21
Suvaitsevaitson hyväksymä oikea kaksoisajattelu-termi on varsinainen maahanmuuttaja.

Tuohon Hesarin juttuun voisi jälleen kerran todeta, että tummaihoisia Helsingin Sanomien toimittajia kansa odottaa. Funtsitaan niitä presidenttejä ja kansanedustajia vasta sitten.

Sanomatalossa havaittu rakenteellista rasismia.