News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Liikenneministeriö suunnittelee kaikkien autoilijoiden tiemaksua

Started by B52, 08.09.2011, 12:13:16

Previous topic - Next topic

Kulttuurirealisti

Quote from: JJohannes on 27.04.2016, 13:33:53
En käsitä miten VR:n kaluston vuokraaminen toisi "tervettä kilpailua" joka laskisi hintoja. ...
Voidaan ajatella, että 5,000 euroa kustannuksista on henkilökunnan, lipunvarausjärjestelmän, markkinoinnin yms. kuluja ja 5,000 euroa taas muodostuu junan käyttämästä sähköstä, huoltotoimenpiteistä sekä itse junan arvosta. 
...Jotta lippuja saataisiin tarjottua "kilpailukykyisin" hinnoin, täytyisi junan vuokranneen yksityisen toimijan nipistää paitsi jostain VR:lle menevä 500 euroa niin vielä senkin jälkeen karsia henkilökunnasta, markkinoinnista ja sen sellaisesta. Not gonna happen'.

En ole rautatieliikenteen yksityistämisen fani, mutta tulee mieleen, että henkilökunnan kuluista, materiaalikuluista ja järjestelmän kuluista saattaa pystyä jonkin verran karsimaan. En sano että pystyy, mutta valtion putiikit eivät aina tee viimeisen päälle tehokkaasti.

Onnibussillakin pääsee Helsingistä Tampereelle samaan hintaan kuin paikallisliikenteellä Espoosta Helsinkiin.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

BarkAtTheMoon

Olen kait ketjuun aiemminkin laittanut kommentteja mutta laitanpa yhden lisää, mielisairas hanke jonka tarkotuksena on siirtää suomalaisten omaisuus suuryrityksille ja nauraa kansalaisille. Ehdotan että teemme päinvastoin ja otamme kaikki nimet jotka ajavat Suomen yksityistämistä esille ja telkkariin ihan omalla naamalla ja mm Yle tekee merkittävää tutkivaa journalismia, miski näin tehdään ja myös siitä kuka hyötyy ja miten, laskelmia jne, jos on Ylelle vaikeata voin auttaa, teen välistä näitäkin

Jännä kyllä en ole varsinaisesti nähnyt tämmöistä, Suomen valtion ja  tutkivaa journalismia lähes puolen miljardin budjetilla toimivalta luotettavalta valtiolliselta yritykseltä ollenkaan

Eli vapun kunniaksi EI yhtiöittämisille, nimet mokomaa ajavista kaikkien tietoon ja Yle tekemään tutkivaa journalismia

Ei mulla juuri nyt muuta ja lisää tulee ja hyvät vaput hommalaisille!

Kari Kinnunen

Quote from: BarkAtTheMoon on 29.04.2016, 17:58:42
Eli vapun kunniaksi EI yhtiöittämisille, nimet mokomaa ajavista kaikkien tietoon ja Yle tekemään tutkivaa journalismia

Tota, älä ota enää ja muista päästää kissa pihalle, sekä ruokkia koira.

BarkAtTheMoon

Quote from: Kari Kinnunen on 29.04.2016, 18:03:12
Quote from: BarkAtTheMoon on 29.04.2016, 17:58:42
Eli vapun kunniaksi EI yhtiöittämisille, nimet mokomaa ajavista kaikkien tietoon ja Yle tekemään tutkivaa journalismia

Tota, älä ota enää ja muista päästää kissa pihalle, sekä ruokkia koira.
Siis..shit päästin molemmat ulos ja ruokin naapurin, nyt meni kyllä pieleen

Kari Kinnunen

Päästä naapuri sisälle. Sillä voi olla juomatonta viinaa.

JoKaGO

[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Jaska Pankkaaja

^Olen aivan varma ettei kiskokaluston raideleveyden leventäminen ole järin vaikeaa tai edes kallista.. Vähän vastaava operaatio kun amis leventää corollansa raideleveyttä. Kilpailun puuttuminen johtuu samasta asiasta kuin monen muunkin alan kilpailun puuttuminen Suomessa: pienistä markkinoista.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

orientexpressen

Quote from: Jaska Pankkaaja on 30.04.2016, 06:32:06
^Olen aivan varma ettei kiskokaluston raideleveyden leventäminen ole järin vaikeaa tai edes kallista.. Vähän vastaava operaatio kun amis leventää corollansa raideleveyttä. Kilpailun puuttuminen johtuu samasta asiasta kuin monen muunkin alan kilpailun puuttuminen Suomessa: pienistä markkinoista.

Akselia on paha mennä vaihtamaan leveämpään jos ja kun se uusi akseli ei mahdu telin sisään.

Melkein kaikissa muissa EU/ETA-alueen pienissä maissa on kyllä syntynyt kilpailua rautateillä, mutta ei Suomessa. Enimmäkseen se johtuu kaluston huonosta saatavuudesta.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Jaska Pankkaaja

Niin, ei sitä akselia kannatakaan leveämpään vaihtaa vaan pidempään. Ihmeellisempiäkin asioita on konepajoissa tehty kuin itse telin levennys tarvittavalla mm määrällä.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

orientexpressen

Quote from: Jaska Pankkaaja on 01.05.2016, 12:15:53
Niin, ei sitä akselia kannatakaan leveämpään vaihtaa vaan pidempään. Ihmeellisempiäkin asioita on konepajoissa tehty kuin itse telin levennys tarvittavalla mm määrällä.

https://proxiontrain.wordpress.com/2014/03/17/mikseivat-proxionin-junat-jo-kulje/
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Uuno Nuivanen

Astuttiinko yksityistäjien varpaille?

QuoteTämä on Suomi: Kyläläiset kunnostivat itse soratien, ELY-keskus jyrähti

ELY-keskuksen aluevastaavan Veijo Rajamäen mukaan tiestöä saavat kunnostaa vain sellaiset urakoitsijat, joilla on sopimus ja pätevyys työhön.
Alavuden Kätkänjoen kyläläiset tarttuivat itse huhtikuussa toimeen, kun kylän soratiehen oli ilmestynyt tarpeeksi monta kuoppaa. He lähtivät itse täyttämään kuoppia. Tomerat kunnostajat todennäköisesti tarkoittivat hyvää, mutta lopputuloksena he saivat Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukselta asiasta moitteita. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Ilkka.
...

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001171309.html

J.M

^ Tuolta lainaus:

QuoteRajamäen mukaan kunnostustöistä olisi voitu tehdä jopa rikosilmoitus, mutta siihen ei tällä kertaa lähdetty.

Että näin.


Mokomatkin hömelöt. Olisivat teetättäneet tuonkin homman matuilla, niin E-Pn ELY-keskuksesta olisi satanut nannaa ja lehdistö olisi pöksyt märkinä riekkunut, kuinka tuokin homma tuli tehtyä koska MATUT!1!!
"Rajavalvonnan tilapäinen palauttaminen EU:n sisärajoille ei ole mahdollista kansanterveyden vaarantumisen perusteella". Maria Ohisalo

Kari Kinnunen

QuoteRajamäen mukaan kunnostustöistä olisi voitu tehdä jopa rikosilmoitus, mutta siihen ei tällä kertaa lähdetty.

Hyvin armollista. Alamaiset kiittävät ja häpeävät törkeää tekoaan.

BarkAtTheMoon

Jos en olisi pienessä huppelissa voisin epäillä että meillä saattaa olla pieni onkelma !;) No ei oo, on pätevä juttu nimeltä hallinto ja muut päät kiinni vai miten se nyt meni..

JoKaGO

Quote from: Uuno Nuivanen on 03.05.2016, 14:29:17
Astuttiinko yksityistäjien varpaille?

QuoteTämä on Suomi: Kyläläiset kunnostivat itse soratien, ELY-keskus jyrähti

ELY-keskuksen aluevastaavan Veijo Rajamäen mukaan tiestöä saavat kunnostaa vain sellaiset urakoitsijat, joilla on sopimus ja pätevyys työhön.
Alavuden Kätkänjoen kyläläiset tarttuivat itse huhtikuussa toimeen, kun kylän soratiehen oli ilmestynyt tarpeeksi monta kuoppaa. He lähtivät itse täyttämään kuoppia. Tomerat kunnostajat todennäköisesti tarkoittivat hyvää, mutta lopputuloksena he saivat Etelä-Pohjanmaan ELY-keskukselta asiasta moitteita. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Ilkka.
...

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001171309.html

VOI VITTU  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

artti

Olemme melko villillä tavalla tulleet yhtäkkiä yhteiskuntaan, jossa kaikista tekemisistämme voidaan kerätä tietoa tietotekniikan palvelujen perusteella.

Taustapapereiden perusteella liikennekaaressa näyttää olevan tavoitteena yhdistää liikenneverkko ja tietotekniikka. Tieverkon yhtiöittäminen on toiminnan suoraviivaistamisen ja maksujärjestelmän luomisen ja omistajuuden kaupan olemisen alusta.

On väläytetty tieverkkoyhtiön tulojen tulevan yleisradioveron kaltaisesta liikenneverkkoverosta. Papereihin tutustuessa näyttää kuitenkin siltä, että tavoite on luoda ansaintalogiikka sijaintitiedon perusteella maksuja perivälle tietotekniikalle, joka mahdollistaisi periä maksuja kaikesta liikkumisesta missä tahansa. 

http://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-portlet/download?did=200477

http://www.lvm.fi/lausuntopyynnot/-/mahti/asianasiakirjat/69795

Jos me luomme alustan, joka mahdollistaa käyttäjän liikkumisen seuraamisen esimerkiksi hänen älykännykkänsä sijainnin perusteella niin tälläinen edellyttää, että demokratia ottaa askelia suoran demokratian suuntaan. Kansalaisilla pitää olla oikeus ja mahdollisuus kontrolloida niitä piirejä, jotka tietoja keräävät ja käyttävät.

Kansalaisten oikeuksia pitää lisätä, jos näitä isoveli valvoo seurantajärjestelmiä lisätään.

"2 §

Ryhmäkanteen edellytykset

Asia voidaan käsitellä ryhmäkanteena, jos:

1) useilla henkilöillä on samaa vastaajaa vastaan vaatimuksia, jotka perustuvat samoihin tai samankaltaisiin seikkoihin;

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070444

Suorassa demokratiassa äänioikeutetut kansalaiset pystyvät kontrolloimaan valtiovallan ominaisuudessa mitä kansalaisten yhteiskunnassa tapahtuu.

Edustuksellinen demokratia pitää säilyttää.

Vaalisalaisuuden oloissa edustajalle on hämmentävällä tavalla epäselvää ketä hän edustaa. Edustajalla on vähemmän mandaattia koska hän ei tiedä kuka häntä äänesti.

Äänestäjän ja edustajan yhteys luodaan sillä, että äänestäjä saa kuitin äänestämisestä. Äänestäjä saa äänestyksen alla kotiin ilmoituksen äänioikeudesta lähteenä väestörekisterikeskuksen tiedot. Äänestäjä menee äänestyspaikalle, jossa hän saa lapun, joka sisältää uurnaan tiputettavan osan ja kopiopaperin. Uurnaan tiputettavassa osassa ja kopiopaperissa lukee äänestäjän nimi, äänestyspaikka, äänestysajankohta ja se onko vaalitoimitus kunnallisvaalit, pormestarinvaalit, eduskuntavaalit, presidentinvaalit, kansanäänestys. Vaalien jälkeen ehdokkaat ja edustajat saavat kopiot äänestyslapuista, joissa on äänestetty ehdokasta ja edustajaksi valittua. Äänestäjä puolestaan pitää itsellään kopion, johon jäljentyi numero, jota äänestäjä äänesti.
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

Rauno Murju

Quote from: ilmarinen on 19.04.2016, 15:29:14
Jos jonkinlainen autokohtainen liikenteen seurantajärjestelmä luodaan, niin todennäköisesti autoilu loppuu monelta pientuloiselta. Eiköhän kustannukset nouse. Seuranta perustuisi siis ehkä matkapuhelinverkkoihin.
Suoraan ei ole sanottu miten seuranta toteutettaisiin ja ketä kaikkia se koskisi. Selkeästi salataan suunnitelman yksityiskohtia. Jotenkinhan se laskutus pitäisi järjestää.

Järjestelmän voi toteuttaa vaikka 50 euron arvoisen älypuhelimen raudalla ja muutamalla koodinpätkällä. Ei tarvita kuin kiihtyvyysanturi, kartta, gps sekä satunnainen datalinkki joka raportoi liikkeet keskustietokoneelle ja joka lähettää laskun vaikka puolivuosittain tai muutaman kuukauden välein. Viranomaisvalvontaa lukuunottamatta järjestelmää pyörittävät luonnollisesti oikeanlaiset yhteiskuntasuhteet omaavat yritykset.

Pinnareiden käräyttäminen on helppoa ja tehokasta kun poliisiautojen sekä tiekameroiden rekisterikilvenlukuominaisuudet yhdistetään kertyneeseen tietokantaan ja sanktiot vilungista laitetaan sen verran koviksi, että pamppu heiluu ja vouti vie tuhkatkin pesästä. Syrjäseuduilla valvontaa on vähemmän mutta niin on liikennettäkin.

Tuo 50 euron arvoinen seurantalaite maksaa kilpailutettuna 250 euroa, asentaminen 100 euroa ja vuosikatsastuksen yhteydessä tapahtuva tarkistus 19 euroa. Ajokilometrin hinnaksi on esitetty arvioita 4,5 ja 15 sentin väliltä.

Eikö ole kätevää? Kaikki tämä tietysti jo olemassa olevien polttoaine- ajoneuvo- vakuutus- ynnä muiden verojen sekä maksujen päälle, koska julkinen sektori ei tästä maasta häviä mihinkään ja vaatii aina oman osansa elääkseen.

artti

Tietysti se on niin, että saa varmaankin lobbata, lobbaaja saa lobbata, mutta jos ministeri alkaa asemansa turvin painostamaan hanketta tiettyyn suuntaan jo valmistelun alkuvaiheista lähtien niin tässä kohtaa pitää peliin astua mukaan isompi taho;

"2 §

Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate

Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle"

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

Rubiikinkuutio

Quote from: artti on 02.06.2016, 12:25:18
Tietysti se on niin, että saa lobbata, lobbaaja saa lobbata, mutta jos ministeri alkaa painostamaan hanketta tiettyyn suuntaan jo valmistelun alkuvaiheista lähtien. Tässä kohtaa pitää niin räikeään peliin astua mukaan isompi taho;

"2 §

Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate

Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle"

Kumpi edustaa enemmän kansaa, ministeri vaiko valmistelevat virkamiehet?

Siinä mielessä kompa, että suomeen tarvittaisiin Sveitsin tyyppinen suorademokratia, jossa kansa voi ohjata miniseriä. Eli oikea vastaus on, että kumpikaan ei kovin hyvin vaikka ministeri vähän enemmän teoriassa edustaakin.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Gunnar Hymén

09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

artti

Tämä esimerkki on kunnallishallinnon puolelta. Paikkakunnallani on historiallisiin laivoihin ihastunut henkilö, joka toistuvasti vuodesta toiseen laittaa kunnalle käsiteltäväksi saman esityksen. Kunta on toistuvasti perustellut henkilölle miksi esitystä ei voida toteuttaa, mutta henkilö laittaa jatkuvasti tätä samaa esitystä kunnalle käsiteltäväksi ja kunta vastaa joka kerta huolellisesti perustellen, että esitystä ei toteuteta.

Onkohan tämä lapsentauteja täynnä oleva liikennekaari-hanke hallituksen ylirasituksen oire.

Liikenneministeriön esitys palasi lausuntokierrokselta. Lausuntoja voi lukea linkistä.

http://www.lvm.fi/lainsaadannon-valmistelu/-/mahti/asianasiakirjat/69795

http://ec.europa.eu/trade/policy/in-focus/ttip/about-ttip/

Euroopan unioni neuvottelee Yhdysvaltojen kanssa markkinastandardien yhtenäistämisestä ja tähän liittynee näitä hieman vieraita ajatuksia siitä kuinka paljon sitä kuluttajasuojaa voi heikentää.

https://www.uber.com/fi/

Olettaisin, että hallituksen liikennekaari-hankkeen taustalla on Uber niminen yhdysvaltalainen yritys, joka yrittää laajentaa Eurooppaan ja tästä syystä yrittää agressiivisella tavalla luoda lainsäädännöllistä alustaa toiminnalleen Suomessakin. Euroopan unionin jäsenmaita rasitetaan horjuttamismielessä tälläisillä esityksillä. Uberin esitys tuottaisi täyden kaaoksen suomalaiseen järjestelmään.

Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti


artti

Muistin tässä yhteydessä, että olen aiemmin kannattanut tuki+lisätienesti=1000 euron katto verottomana mallia, jolla kannustetaan sosiaaliturvan saajia hankkimaan lisätienestejä tuen päälle pienimuotoisella yrittäjyydellä ja erilaisilla autteluhommilla. Tuensaajan tukinimikkeet keskitettäisiin KELA:n ja yhdisteltäisiin;

mutta tässä lisätienestin hankkimisessa joudutaan pohtimaan, että on aloja, joita ei voi ilman koulutusta tehdä. Kuljetusalalla on osattava nostotekniikat ja tunnettava katujen nimet ja osattava toimia erilaisissa tilanteissa. Eurooppalainen kuluttajasuoja menetetään, jos vaativia tehtäviä saa tehdä kouluttamaton satunnainen kulkija.

http://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-portlet/download?did=200477

Tämä liikennekaari-hanke lähti vähän hötkyillen liikkeelle koska eihän sitä ole yhdessäkään jäsenmaassa; jos olisi niin liikennekaaren teksti koostuisi tästä jäsenenä olevasta valtiosta saaduista kokemuksista. Minusta julkisuudessa ollut lausunnoille lähtenyt liikennekaaren teksti oli liian suppea, tuosta aihepiiristä olisi saanut kirjan, musiikkivideon, elokuvan, tietokonepelin, ja sellaisena se olisi pitänyt esitellä koska alue on melko uusi, siitä puuttui kuvat ja kaaviot ja tietokoneanimaatiot siitä miten homman on ajateltu toimivan.

http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/komissiolta-tukea-liikennekaaren-jakamistalouslinjalle

Bryssel ei tue ajatusta.

"Belgian pääkaupungissa Brysselissä kyytienjakopalvelu katsottiin lainvastaiseksi, sillä se välitti kyytejä, joiden ajamiseen olisi tarvittu taksilupa."

Mitähän Helsingin kaupunki sanoo.

"Älyliikenteeseen liittyvien järjestelmien kokonaisvaltaisempi hyödyntäminen liikennejärjestelmätasolla edellyttää eri osapuolten aktiivista toimintaa kokeilujen ja pilotointien osalta, jotta niiden roolista, toimivuudesta ja liikennejärjestelmätason vaikutuksista saataisiin lisää tietoa."

http://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-portlet/download?did=204281

Uber toivottaa hallituksen esityksen liikennekaareksi tervetulleeksi.

http://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-portlet/download?did=203700

Tuntuu jotenkin, että pitää kysyä, että; pitääkö uusi testaamaton raakile ajaa kerralla kaikkiin Euroopan unionin jäsenmaihin ja sitten huomata, ettei se toimikaan, kun kaikissa jäsenmaissa vallitsee kaaos. Miksei sitä voisi rauhallisesti hankkia kokemuksia tästä ensin yhdessä unionin jäsenmaassa. Otetaan kokeilumaaksi Luxemburg, joka on riittävän pieni, että syntyvät vahingotkin jäisivät pieniksi. Ei kun, nyt keksin; otetaan sellainen malli, että ajatuksia testataan joka kerta ensimmäisenä Brysselissä. Euroopan unionin johtajat kokoontuvat Brysselissä. Aina, kun Eurooppaan tulee uusi ajatus se toteutetaan ensimmäisenä Brysselissä.
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

SatuSetä

Nostetaanpa vanhaa ketjua.

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005020027.html
Quote from: HS
...
Juha Sipilän (kesk) hallitus päätti keväällä, että liikenne- ja viestintäministeri Bernerin johdolla selvitetään valtion liikenneverkkoyhtiön perustamista.

Tarkoitus on yhtiöittää valtion tiet, rautatiet ja meriväylät. Uusi yhtiö vastaisi Suomen väylien ylläpidosta, kunnostuksesta ja rakentamisesta. Tähän asti ne on rahoitettu budjetista.
...
Bernerin mukaan järjestely on kustannusneutraali. Autoilun kustannukset eivät nouse, ministeri lupaa. Berner vakuuttaa, että lupaukseen voi luottaa. "Tiukka kilpailu pitää hinnat alhaalla", Berner sanoo.
...
Jos uudistus tehdään, kaikkiin Suomen teillä ajaviin autoihin asennettaisiin sim-kortti tai jokin järjestelmä, joka kertoisi kuinka paljon autolla ajetaan. Liikenneverkkoyhtiö ei kuitenkaan suoraan laskuttaisi autoilijaa, vaan sen hoitaisivat yksityiset palveluntarjoajat.
...
Kun valtion väyläomaisuus laitetaan uuden yhtiön taseeseen, se voi ottaa sitä vastaan lainaa. Bernerin mukaan tämä toisi lisää rahaa ja pitkäjänteisempää suunnittelua liikenneinvestointeihin. "Eduskunta hyväksyisi yhtiön esittelemän investointisuunnitelman aina 12 vuodeksi eteenpäin."
...
Saksassa on vastikään yhtiöitetty valtion väyliä. Siellä väyläyhtiön omistus betonoitiin niin, että osakkeiden myyminen on lähes mahdotonta. Bernerin mukaan näin toimittaisiin myös Suomessa.
...
Jos suunnitelma kaatuu, ministeriöissä on Bernerin mukaan valmisteltu b-vaihtoehtoa. Maakuntauudistuksen myötä iso osa liikennejärjestelmän tehtävistä siirtyy maakuntiin.
Boldaukset omat

Semmoista sitten tällä kertaa, yhtiöitetään vielä muutkin luonnolliset monopolit, eikä varppina myydä eteenpäin, hyödyt jää Suomeen. Välillä käy mielessä, että uskookohan nämä hallitukset puupäät näitä omia juttujaan.

En edes oikein osaa kommentoida, olen sanaton ja otsasuonet pullottaa..

Kissat on koiria ja hauki on kala, joka tekee pesän puuhun.

Tabula Rasa

Alle myyntihintaan kansallistaminen edessä jos tätä menoa jatkuu pitkälti.

Meillä on käytön mukaan laskuttava vero. Sitä kutsutaan polttoaineveroksi. Jos puhutaan taas sähköautomarginaalista niin ei ole ensimmäistäkään perustetta miksi tuon pitäisi olla reaaliaikainen. Katsotaan ajokilometrit katsastuksessa ja laitetaan ajoneuvoveron kylkeen lisähintaa sähkölle niin paljon kuin iletään. Kerran vuodessa laskutettava toimii tasan yhtä hyvin.

Yhtiöitys on vain matuhelvetin ruokintaan menevän lisälainan tae jolla maa ajetaan velkahelvettiin samalla kun tuhotaan toimivan yhteiskunnan kasvumahdollisuudet.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

MiljonääriPlayboy

#475
http://www.iltalehti.fi/autot/201612272200045848_au.shtml

QuoteKaikki valtion tiet, rautatiet ja väylät yhden liikenneverkkoyhtiön alle ja yhtiö myisi yksityisille palvelutarjoajille valtion teiden rahastusoikeuksia. Näin määritteli liikenneverkkoyhtiön toimintaa liikenneministeri Anne Berner HS:n haastattelussa.

QuoteBerner vertaa yksityisten palveluntuottajien perimiä tiemaksuja kännykkämaailmaan, jossa operaattorit perivät kuluttajilta maksuja omien hinnoittelumalliensa mukaan.

QuoteAjatus valtion teiden rahastusmallista olisi Bernerin mukaan sama kuin mobiilimaailmassa, jossa operaattorit rahastavat verkon käytöstä. Nyt tieväylä olisi se alusta, johon jokainen ajoneuvo liittyy käyttäjäksi samalla tavoin kuin kännykän käyttäjä tekee sopimuksen operaattorin kanssa.

Tieväylän käytöstä maksettaisiin hintaa aina sen mukaan, kuka väyläoikeuksia hallinnoi. Valtion väyläyhtiö ei perisi itse maksuja suoraan kuluttajilta, vaan tien käytöstä rahastaisivat palveluntarjoajat, jotka ovat ostaneet tienkäyttöoikeudet tukkuhinnalla.

QuoteUusiksi menivät niin autovero, ajoneuvovero kuin polttoaineverokin. Autoilijalla ei kuitenkaan hänen mukaansa tulisi mallista lisää kustannuksia.

On tää kyllä niin helmeä. Verovaroilla rakennetut ja moneen kertaan maksetut tiet ja väylät annetaan verotusoikeudeksi jollekin ketkufirmoille. Joille sitten vielä tietenkin annetaan joku lakisääteinen, kohtuullinen vuosituottotakuu, ála sähköverkot. Minkäs sille sitten voi, jos firman TJ:n kuukausipalkka on miljoonan (=vähentää tulosta), ja on tullut tehtyä huonoja (lue: kalliita) diilejä aurauksesta saman omistajan toisen firman kanssa, ja maksuja joudutaan korottamaan, jotta lakisääteinen tuottotavoite säilyy. Ja Berneleelle terveisiä: KÄNNYKKÄOPERAATTORIN VOI KILPAILUTTAA, mutta milläs kilpailutat kotitien OPERAATTORIN? Luuleeko tuo noita, ettei monopoli näy hinnoissa? Muistuuko mieleen Yara, Digita, Caruna, VR, Posti?

En ilmeisesti tiedä matematiikasta tarpeeksi, mutta joku voisi selittää tyhmälle, että miten

A) hinnat eivät muka nouse, kun väliin ympätään yksi välistävetäjä lisää (+verotukseen tarvittavaa hardwarea ja valvontaverkon ylläpito ja ja ja..)

ja

B) jos tulevaisuudessa maksut kerätään ainoastaan tienpitoon, niin millä keinoin paikataan se valtava aukko valtiontaloudessa, jonka liikenteestä tällä hetkellä kerättävät verot puuttuessaan tekee? Koska nykyäänhän siitä potista ei mene tienpitoon kuin muruset (=jos autoilijan kustannukset pysyy samana, niin tulovero tai ALV nousee VARMASTI).

Herätkää Persut saatana
, tuon akan horinoissa ei ole mitään järkeä! Kusettaa minkä kerkiää, älkää nyt helvetissä seiskö tuollaisten takuumiehinä!

EDIT: typoja
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

TheJ

Quote from: Lentomestari on 07.11.2011, 17:50:10
Sähköautojen takia näitä satelliittitarkkailuja keksitään, siksi kun ei ole pensaa jota verottaa, olisivatpa poliitikot yhtä kaukokatseisia muissakin asioissa, kuten €U.ssa/ rahaliitossa/ kaivosteollisuudessa/ rajavalvonnassa/ valtionyhtiöiden yksityistämisessä/ VR-lippusotkuissa, näin ensiksi tuli mieleen.

Täysin sama kuvio kuin YLE-verossa - TV-vastaanottimien määrä on romahtamassa ja katsojaluvut sen mukana, mutta YLEn pitää saada rahat propagandakoneiston pyöritykseen kuten ennen, joten äkkiä löytyi yhteisymmärrys.

MiljonääriPlayboy

#477
Quote from: TheJ on 27.12.2016, 22:27:53
Quote from: Lentomestari on 07.11.2011, 17:50:10
Sähköautojen takia näitä satelliittitarkkailuja keksitään, siksi kun ei ole pensaa jota verottaa, olisivatpa poliitikot yhtä kaukokatseisia muissakin asioissa, kuten €U.ssa/ rahaliitossa/ kaivosteollisuudessa/ rajavalvonnassa/ valtionyhtiöiden yksityistämisessä/ VR-lippusotkuissa, näin ensiksi tuli mieleen.

Täysin sama kuvio kuin YLE-verossa - TV-vastaanottimien määrä on romahtamassa ja katsojaluvut sen mukana, mutta YLEn pitää saada rahat propagandakoneiston pyöritykseen kuten ennen, joten äkkiä löytyi yhteisymmärrys.

...ja täysin sama kuvio kuin energiatodistuksissa: niiden tarjoama data on täysin hyödytöntä kenellekään (koska vääristelty jo viherkertoimilla, eivätkä muutenkaan perustu todelliseen kulutukseen) -PAITSI verottajalle tulevaisuudessa.

Paljonko pistetään vetoa, että alle kymmenessä vuodessa kiinteistöverosta osa tai kokonaan määräytyy tuon energiatodistuksen mukaan? Pääsevät rintamamiestalossa asuvat puulämmittäjätkin paremmin mukaan toivo-talkoisiin..
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

orientexpressen

Yksi oudoimmista jutuista tuossa mallissa on, miksei yksityishenkilö saisi ostaa tienkäyttöoikeutta suoraan väyläfirmalta vaan olisi pakko maksaa ylimääräistä yksityisomisteiselle välistäveto-organisaatiolle.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

salla

Quote from: Tabula Rasa on 27.12.2016, 22:03:56
Meillä on käytön mukaan laskuttava vero. Sitä kutsutaan polttoaineveroksi. Jos puhutaan taas sähköautomarginaalista niin ei ole ensimmäistäkään perustetta miksi tuon pitäisi olla reaaliaikainen. Katsotaan ajokilometrit katsastuksessa ja laitetaan ajoneuvoveron kylkeen lisähintaa sähkölle niin paljon kuin iletään. Kerran vuodessa laskutettava toimii tasan yhtä hyvin.

Kyllähän energiaverossa on korottamisen varaa vaikka kuinka. Sähkölle vaan 10 snt/kWh veroa ja homma on siinä.