News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Edustuksellinen parlamentarismi ja perustuslaki

Started by palleramstedt, 25.04.2009, 01:02:40

Previous topic - Next topic

palleramstedt

Perustuslaissa sanotaan mm:

Perustuslain mukaan valtiovalta kuuluu kansalle. Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus vaikuttaa yhteisten päätösten tekemiseen.

Olen kuullut väittämän, että jos eduskuntavaalien äänestysprosentti laskee alle 50%, niin valtio/yhteiskunta perustuslain pohjalta joutuu uudistamaan valtiovallan säännöstön (ja perustuslain).

Tietääkö joku (juristi?)tämmöisestä pointista jotain?

Todennäköisempää on se, että joku yksilö on tulkinnut näin, tai vain ilmaissut mielipiteensä. Yksi mahdollisuus on se, että olen nähnyt unta, tai tulkinnut laista jotain tietävien keskustelua siten, että olen luullut jonkun yksilön mielipidettä faktaksi.

Onko tietoa?

Elisa

Quote from: palleramstedt on 25.04.2009, 01:02:40
Olen kuullut väittämän, että jos eduskuntavaalien äänestysprosentti laskee alle 50%, niin valtio/yhteiskunta perustuslain pohjalta joutuu uudistamaan valtiovallan säännöstön (ja perustuslain).

Ei ole totta. Suomen ajantasaiseen lainsäädäntöön voi tutustua mm. sivustolla www.finlex.fi.
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö