News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Somaliperheen ja suomalaisperheen ystävyys?

Started by falco, 30.08.2011, 00:22:15

Previous topic - Next topic

falco

Onko kellään ensimmäisen tai toisen käden tietoa siitä, että suomalainen ja somalialainen perhe ovat tutustuneet toisiinsa?

Kysymys on jonkin verran askarruttanut minua. Somalit ovat suurin humanitaarisen maahanmuuton etninen väestöryhmä Suomessa, heitä asuu pääkaupunkiseudulla käsittääkseni jo tuhansia. Olisi luonnollista ja suotavaa, että he muodostaisivat kantaväestöön tuttavuus- tai ystävyyssuhteita.

Omassa naapurustossani ei asu somaleita. Olen aikanaan saanut hyvän päivän tuttaviksi thaimaalaisia ja vietnamilaisia lähinaapurustossa asuvia perheitä. Heidän kanssaan on mukava keskustella ja heidän tapoihinsa on mielenkiintoista tutustua. Yhteydenpito ei ole rajoittunut pelkästään "perheen päähän" eli isään vaan myös vaimon ja lasten kanssa on voitu tulla tuttaviksi.

Tiedän että somalikulttuuri poikkeaa suomalaisesta paljon. Uskontokin on erilainen. Mutta ovatko ne esteitä tutustumiselle?

Mielestäni on kielteistä ja jopa vaarallista, jos Suomeen syntyy etnisiä ryhmiä, joiden yhteydenpito kantaväestöön rajoittuu viranomaisiin. Nyt näyttää siltä, että somaleista mahdollisesti on syntymässä tämänkaltainen populaatio. Vai olenko väärässä?

HS kertoo tarkasti humanitaaristen maahanmuuttopopulaatioiden menestystarinoista. Mutta en muista HS:kään raportoineen kantaväestön ja somaleiden tuttavuussuhteista. Jos sellaisia olisi, luulisi HS:n aiheesta raportoivan.

Haluaisin vilpittömästi, että kaikki maahanmuuttajat integroituisivat maahamme, ja mikä olisikaan parempi tapa kuin ystävystyä paikallisen väestön kanssa.

Onko kellään siis omakohtaista kokemusta tai toisen käden tietoa somaliperheeseen tutustumisesta tai peräti ystävystymisestä?

Miniluv

Hyvä avaus, eikä millään tapaa Peräkammaritavaraa. Siirrän Tupaan.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

MoonShine

Quote from: falco on 30.08.2011, 00:22:15
Omassa naapurustossani ei asu somaleita.

Voisitko paljastaa tälläisen Onnelan sijainnin?
Tammisalo, Munkkiniemen merenranta, Lehtisaari, Kuusisaari, Westend?
Itselle ei tule muita mieleen.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Tabula Rasa

Kaupunkiahan aloittaja ei tainnut mainita että kyseessä voi ihan yhtähyvin olla joku Inarin sivukylistä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

falco

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 30.08.2011, 00:49:01
Kaupunkiahan aloittaja ei tainnut mainita että kyseessä voi ihan yhtähyvin olla joku Inarin sivukylistä.

Asun Etelä-Helsingissä. Mutta mielestäni omakohtainen kokemuksieni puute somalinaapureista ei ole nyt keskustelun väärtti. Valtaosa suomalaisista on vailla kokemuksia somaleista eikä se tässä yhteydessä liene kiinnostavaa.

Haluaisin keskustelua siitä, ovatko somali- ja suomalaisperheet ystävystyneet ja millaisia kokemuksia siitä on. Ja mikäli ystävystymistä ei ole tapahtunut, arvioita syistä. Mikäli tutuiksi ollaan tultu, kokemukset olisivat jakamisen arvoisia.

MW

A2:n maahanmuuttoillassa taannoin oli kovasti "miellyttävä" somalityttö. Varmaan ihan creme de la creme, YLEn tavoitteet tuntien.

En nyt jäänyt ikävöimään. Täytyy tosin tunnustaa, että suoritin valkopakoni syrjään, pois kunniakansalaisten tieltä, het kohta kun varat antoivat myöten.

LW

Muistelen lukeneeni jonkin helsinkiläisen sosiaalitoimen tutkimuksen siitä, että yli 50 prosentilla somaleista ei ollut suomalaisia ystäviä. Voin yrittää kaivaa esiin haluttaessa, joskaan en takaa onnistumista. Homman jäsen 'me' myöskin toisaalta muistaakseni totesi, että somalit ovat aika sisäänpäinlämpiävää porukkaa, ja niinpä olemme myös me suomalaiset. Kaksi sisäänpäinlämpiävää porukkaa eivät yleensä ystävysty kovinkaan nopeasti, etenkin jos kummallakaan on mitään syytä suhtautua toiseen nihkeästi. Niitähän riittää, puolin ja toisin.

Tosiaan, jos jollain on kerrottavaa tällaisesta tapauksesta, niin olen erinomaisen kiinnostunut kuulemaan siitä. On myös hyvä, että tämä siirrettiin pois Peräkammarista, koska sieltähän kukaan rekisteröitymätön lukija ei sitä huomaa, ja kirjoittaudu tänne valaisemaan ilkeitä netsejä tästä aiheesta.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

P

Quote from: MoonShine on 30.08.2011, 00:27:34
Quote from: falco on 30.08.2011, 00:22:15
Omassa naapurustossani ei asu somaleita.

Voisitko paljastaa tälläisen Onnelan sijainnin?
Tammisalo, Munkkiniemen merenranta, Lehtisaari, Kuusisaari, Westend?
Itselle ei tule muita mieleen.

Laru? Katajaharju? Vattuniemi? Ei siellä ainakaan muutama vuosi sitten ollut mitään keskittymiä? Tosin Vattuniemeen rakennettiin se iso uusi kerrostalokeskittymä? ???
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

atella

Asun talossa jossa yläkerrassa asuu somaliperhe. Myös toisessa rapussa asuu somaliperhe. Ovat jotenkin samaa porukkaa koska lapset menevät joukolla kumpaankin asuntoon. Aikuisia miehiä ei juuri tunnu näkyvän muuten kuin sattumalta. Lähinnä siis vain naisia ja lapsia. Täysin poikkeavaa muihin asukkaisiin verrattuna. Voisi kuvitella että kyse on jonkinlaisesta yksinhuoltaja kuvioista. Vaikka islamissa senhän kai pitäisi olla lähes mahdotonta. Vetäkää omat johtopäätöksenne.

Itse olen tyyppiä että en harrasta sattumalta naapureiksi valikoituneiden kanssa ystävystymistä. Kyseessä on kaupungin vuokratalo. Porukka on, aivan kuten yleensä uskotaankin, hieman "epätasaista". Esimerkki: rapussa jossa asun on 11 huoneistoa. Näistä lähes ainoat jotka tervehtivät minua, on nämä somalit. Olen yrittänyt kaikkien kanssa, siis tervehtiä, mutta ei onnistu. Somalit ovat huomaavaisia ja asiallisesti käyttäytyviä.

Sitten siitä ystävystymisestä. Menee hiukan huumorin puolelle, mutta ei ole minun vika. Yläkerran oikein viehättävä ja eloisa n. 10 v. somalityttö, (päässä huivi, valitettavasti), oli menossa kaverinsa kanssa, sama ikä, heille kylään. Hississä kysyivät että saako tulla minun luokse kylään. Vastasin että "ei tänään" tarkoittaen kylläkin oikeasti lähinnä että "tuskin ikinä". Olen yksin asuva mies, joten ymmärrätte. Olin kymmenen minuuttia kotona kun ovikello soi. Siellä oli nämä kaksi taas, ja sama kysymys "saadanko tulla kylään". Kieltäydyin taas.

Surullista että näin, mutta minkäs mahdat.
"On totta että voit huijata kaikkia ihmisiä jonkin aikaa;
voit jopa huijata joitakin ihmisiä kaiken aikaa;
mutta et voi huijata kaikkia ihmisiä kaiken aikaa."

- Abraham Lincoln

P

Quote from: LW on 30.08.2011, 01:37:55
Muistelen lukeneeni jonkin helsinkiläisen sosiaalitoimen tutkimuksen siitä, että yli 50 prosentilla somaleista ei ollut suomalaisia ystäviä. Voin yrittää kaivaa esiin haluttaessa, joskaan en takaa onnistumista. Homman jäsen 'me' myöskin toisaalta muistaakseni totesi, että somalit ovat aika sisäänpäinlämpiävää porukkaa, ja niinpä olemme myös me suomalaiset. Kaksi sisäänpäinlämpiävää porukkaa eivät yleensä ystävysty kovinkaan nopeasti, etenkin jos kummallakaan on mitään syytä suhtautua toiseen nihkeästi. Niitähän riittää, puolin ja toisin.

Tosiaan, jos jollain on kerrottavaa tällaisesta tapauksesta, niin olen erinomaisen kiinnostunut kuulemaan siitä. On myös hyvä, että tämä siirrettiin pois Peräkammarista, koska sieltähän kukaan rekisteröitymätön lukija ei sitä huomaa, ja kirjoittaudu tänne valaisemaan ilkeitä netsejä tästä aiheesta.

Minulla oli/on sattumatuttu somali. Opin tuntemaan hänet aikoinaan P-kurjalassa. Hän muutti PK-seudulle ja viimeksi näin hänet julkisessa kulkuvälineessä Helsingissä. Juttelimme. Sivistynyt ja oppinut mies, pukeutuu länsimaisittain, ja on aina puhunut hyvää Suomea, kun olemme tunteneet. Puhuu myös hyvää Englantia, Ranskaa ja Venäjää.

Ollaan vaihdeltu puhelinnumerot yms. Jutuissa esim. joistain asioista, olemme samoilla linjoilla. Muuten vähän ihmeellistä on , kun hän esittelee naisten, joiden kanssa hän on saamassa tai saanut lapsia kuvia.

Se numeroiden vaihtaminen on ollut meiltä molemmilta käsittääkseni kohteliaisuutta. Minä en ole soittanut hänelle , eikä hän ole koskaan soittanut minulle. Syy lie se, että elämämme ovat molempien tietäen niin erilaiset, että..

Yhdessä keskustellessa kahdestaan tilanne on ollut aina toinen. Ensimmäinen fiksulla miehellä ollut asia, jonka sai oikaistua oli se, että YK maksaa Suomelle pakolaisten aiheuttamat kulut!! Ja tämä tapahtui 1995!..

Totta , ehkä en ottanut sitä askelta soittaakseni hänelle..  Mutta elämäni vaikutti vähän erilaiselta kuin hänen, jolla oli useampi nainen raskaana samaan aikaan.. Itselläni oli vain yksi nainen ja ei tietoa siihen aikaan lapsista..

Mutta mukava tyyppi, miellä synkkasi. Mutta  sama tilanne, jonka olen kokenut monta kertaa mustalaisten kanssa. Se kulttuuri. He ovat osa omaa yhteisöään. Minä olen valkolainen = yhdentekevä suhteessa heidän yhteisöönsä. Ja jos "manne" tai somali haluaa todella liittyä osaksi muuta yhteisöä kuin omaansa, niin se voi tarkoittaa siltojen polttamista omaan ryhmäänsä.

Sisäryhmäkulttuuri on noissa piireissä se, joka ylittää jopa ystävyyden. Siellä pistetään valitsemaan, oletko "heitä" vai "noita"..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.

P

Quote from: atella on 30.08.2011, 02:04:46Sitten siitä ystävystymisestä. Menee hiukan huumorin puolelle, mutta ei ole minun vika. Yläkerran oikein viehättävä ja eloisa n. 10 v. somalityttö, (päässä huivi, valitettavasti), oli menossa kaverinsa kanssa, sama ikä, heille kylään. Hississä kysyivät että saako tulla minun luokse kylään. Vastasin että "ei tänään" tarkoittaen kylläkin oikeasti lähinnä että "tuskin ikinä". Olen yksin asuva mies, joten ymmärrätte. Olin kymmenen minuuttia kotona kun ovikello soi. Siellä oli nämä kaksi taas, ja sama kysymys "saadanko tulla kylään". Kieltäydyin taas.

Surullista että näin, mutta minkäs mahdat.

Tuo on se US-kulttuurin "lahja" Suomelle. Pedofilian järjetön pelko. Tai siis itsensäsuojaamisen pelko - pedoksi leimaamisen pelossa-  ihan suotta.

Monikulttuurisuus on rikkaus? No olisimme voineet elää ilman moista hysteriaa. Opetusaikoinani huolehdin, että luokan ovi oli auki, tai siellä oli aina populaa.. Ei kukaan halua tulla syyttömänä ristiinnaulituksi.

Joskus 30-40v sitten kuvaamassasi ei olisi kukaan nähnyt pahaa. Nyt olisit potentiaalinen pedo, jos päästäisit tytöt edes eteiseen..

Yhteiskuntamme on sairas.

falco

Mielenkiintoisia kokemuksia.

Ovatko kokemukset ainoastaan lapsiin tai muihin yksilöihin keskittyviä? Eikö tutustuminen perheen tasolla voi onnistua? Istutaan yhdessä iltaa, jaetaan sama illallinen, vaihdetaan tuntemuksia ja kokemuksia, samalla kanta-asukas voi neuvoa käytännön asioissa? Siitä luulisi olevan iso apu.

Haluaisin tuon olevan mahdollista mutta tunnistan ennakkoluuloni. Tosielämän kokemukset toivottavasti pirstovat ennakkoluuloni säpäleiksi.

Kivikova

Ahtisaaren Martti on keksinyt ratkaisun maahanmuuttoasenteiden muuttamiseen ja varsinkin tähän Homma forumissa rehottavaan rasismiin. Jakaisin Martille kyseisestä innovaatiosta rauhan Nobelin. Kuinkahan monta mamua Martti itse aikoo pyytää kahveelle? http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011090114308161_uu.shtml
- Lukihäiriötä jo vuodesta 1977.
- Pessimisti ei pety!
- Tykkää Natsi-suklaa Eskimosta.

jupeli

Quote from: Kivikova on 01.09.2011, 20:58:02
Ahtisaaren Martti on keksinyt ratkaisun maahanmuuttoasenteiden muuttamiseen ja varsinkin tähän Homma forumissa rehottavaan rasismiin. Jakaisin Martille kyseisestä innovaatiosta rauhan Nobelin. Kuinkahan monta mamua Martti itse aikoo pyytää kahveelle? http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011090114308161_uu.shtml
Norjalaisessa tV:ssä muistaakseni pyörii pitkähkö mainos, jonka sanoma muistaakseni  on että, että kutsu muslimi teelle.

foobar

Quote from: jupeli on 01.09.2011, 21:10:51
Quote from: Kivikova on 01.09.2011, 20:58:02
Norjalaisessa tV:ssä muistaakseni pyörii pitkähkö mainos, jonka sanoma muistaakseni  on että, että kutsu muslimi teelle.

Kutsuisiko muslimi puolestaan minut kaljalle? Voinko vaatia sitä?
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Simo Hankaniemi

Itse en tapaa ystävystyä ihmisten kanssa heidän etnisyytensä vuoksi. Eli tarvitaan yhteisiä harrastuksia ja intressejä, oli nahka minkä värinen hyvänsä. Ikäkään ei ole rajoittava tekijä, jos niitä yhteisiä intressejä löytyy. Naapureihin olen aina halunnut pitää sopivan etäisyyden, en halua joutua yhdentekevien vierailuiden ja vastavierailuiden oravanpyörään.

Maisterinna

Tutustuin aikoinaan somalitutkijamieheen. Ei varsinaista ystävystymistä, mutta sellaista kuulumisten vaihtoa, yhdessä syömistä ja satunnaisten päivän poliittisten aiheiden keskustelua. Oikein fiksu kaveri, jolla oli laaja tietopohja. Somalinaiseen voisi olla mielenkiintoista tutusta; raottuisi sekin, ovatko somalinaiset niin alisteisia kuin länsimaisesta ennakkoluuloisesta perspektiivistä katsoen vaikuttaa.

Koskela Suomesta

Kuulostaa siis että jos jotain kontaktia on, ne ovat ohuita ja yksittäiseen ihmiseen, ei perheeseen?  kenelläkään ei siis ole heikäläisiä perhetuttuna siinä merkityksessä kuin mitä se on suomalaisten perhetuttujen perheiden välillä?
'That's not an argument. THAT's an argument.' Daily Mail 15.12.2011

Eksternaalinen kausaali atribuutio.