News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-08-30 Aftonbladet poistaa nimettömän kommentoinnin

Started by JoePoe, 30.08.2011, 07:55:36

Previous topic - Next topic

JoePoe

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/karinpettersson/article13544541.ab

Ruotsin suurin sanomalehti Aftonbladet ryhtyy torjumaan viharasistien vihapropagandaa (lue: maahanmuuttokritiikkiä) poistamalla juttujen anonyymin kommentoinnin.

QuoteProblemet är bara att om man läser kommentarerna till Aftonbladets artiklar, så är det lätt att tro att Sverige är ett land som domineras av hatfulla rasister. En liten andel av läsarna står för en mycket stor del av kommentarerna. Och de gör det anonymt. I de namn- och ansiktslösa kommentarsfälten skapas ett självbekräftande universum där hat­propaganda frodas.

"Ongelmana on vain se, että juttujen kommentteja lukemalla voi helposti päätyä luulemaan, että Ruotsi on maa, jossa vihamieliset rasistit hallitsevat. Pieni joukko lukijoita vastaa suuresta osasta kommentteja. Ja sen he tekevät nimettöminä. Näillä nimettömillä ja kasvottomilla kommenttipalstoilla luodaan itseään vahvistava universumi, josta vihapropaganda sikiää."

Kirjoituksessa esitetty ajatus pienestä porukasta spämmäämässä palstat täyteen vihapropagandaa kuulostaa tutulta. Täällä Suomessahan 20 netsiä on jo vuosikausien ajan tukkinut kaikki palstat rassistisella probagandalla. ;D

Ruotsin nykyisessä poliittisesti überkorrektissa ilmapiirissä, jossa  väärin ajattelevat (lue: maahanmuuttokriittiset) voivat joutua suoranaisen vainon ja uhkailujen kohteeksi,nettianonymiteetin poistaminen tulee oletettavasti poistamaan väärät mielipiteet näkyvistä varsin tehokkaasti.
"Suvaitsevaiseksi" väitetty yhteiskunta ei ole vapaa, vaan se on yhteiskunta, jossa kantaväestöjä lähestytään vapauksia rajoittava vaatimuslista kädessä.
  - Jukka Hankamäki

weekendsoldier

Jonninjoutavaa pelleilyä. Ei tartte kuin luoda profiili jollain keksityllä nimellä, että pystyy kiertämään tuon. Aivan sama kuin Usarin blogeissakin. Eihän ne pysty millään tarkistamaan, onko jollakin nimellä kirjoittava/kommentoiva henkilö oikeasti se joka väittää olevansa. :facepalm:

Ernst

Kerrankin saatoimme viedä Ruotsiin jotakin poliittista.
Poliittisen valvonnan ja rankaisemisen. Tokihan ruotsalaiset osasivat tämän itsekin, mutta silti lämmittää vientikauppaajaa tämä.

Hyvä meininki, siis! Meitä hieman suuremmassa Ruotsin-maassa lienee jopa 25 netsiä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

junakohtaus

Siis ei kai väki luule, että sanomalehtien kommenttipalstat oikeasti eivät olisi täpösen täynnä toinen toistaan väsymättömämpää urporasistia?

En minä ainakaan jaksaisi sellaista palstaa pitää auki ja sanomalehdet eivät myöskään mistään saa osaavaa maksutonta moderaatiovoimaa (kissa! häntä! nousee!), joten siinä sitä ollaan ellei haluta satsata oikeaa rahaa palstojen pitämiseen siivoina, mitä ei haluta.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Roope

Ajoituksesta päätellen sanomalehtien yhteinen sopimus, vaikka sitä ei ääneen lausutakaan. Mukana myös Expressen ja Dagens Nyheter:
Vs: 2011-08-29 JSN tiukentaa linjaansa tiedotusvälineiden keskustelupalstoista

Kaikki lehdet perustelivat käytäntöjen muuttamista nimenomaan rasististen kirjoitusten karsimisella.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

Quote from: junakohtaus on 30.08.2011, 08:22:14
En minä ainakaan jaksaisi sellaista palstaa pitää auki ja sanomalehdet eivät myöskään mistään saa osaavaa maksutonta moderaatiovoimaa (kissa! häntä! nousee!), joten siinä sitä ollaan ellei haluta satsata oikeaa rahaa palstojen pitämiseen siivoina, mitä ei haluta.

Eikös kaupallisten toimijoiden keskustelupalstojen moderointi ole Ruotsissa jo keskitetty aika pitkälle yhdelle yritykselle (en muista enää nimeä)? Näin olen ymmärtänyt, mutta voin olla väärässäkin.

edit:

Olen vakuuttunut, että näihin uusiin käytäntöihin satsataan paljon rahaa. Ne maksavat sekä teknisen toteutuksen kautta, että vähentyneinä klikkauksina, kun esimerkiksi DN ei hyväksy toistaiseksi minkäänlaista kommentointia.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Noottikriisi

Quote from: junakohtaus on 30.08.2011, 08:22:14
Siis ei kai väki luule, että sanomalehtien kommenttipalstat oikeasti eivät olisi täpösen täynnä toinen toistaan väsymättömämpää urporasistia?

Minä luulen että enemmistö kommenttipalstojen urporasisteista on suhteellisen tavallisia ihmisiä. Mielipiteet vaan esitetään rohkeasti ja rasistisesti nimimerkin suojasta.

Kun näitä mielipiteitä ei saa nykyisessä ilmapiirissä julkisesti esittää niin anonyymihuutelu keskustelupalstoilla voi toimia hyvänä varoventtiilinä. Varoventtiilin tukkiminen ei ole hyvä ajatus.

Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Leso

Jaa-a, sopii mulle vaikka Suomeen.

Saa verestää vanhoja rivien välistä -lukemisen ja -kirjoittamisen erityis- ja moniosaamistaitoja.

Nyt huivista kiinni, Aisha Tatjana Aino!
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Mika.H

Quote from: Noottikriisi on 30.08.2011, 12:00:27

Minä luulen että enemmistö kommenttipalstojen urporasisteista on suhteellisen tavallisia ihmisiä. Mielipiteet vaan esitetään rohkeasti ja rasistisesti nimimerkin suojasta.

Kun näitä mielipiteitä ei saa nykyisessä ilmapiirissä julkisesti esittää niin anonyymihuutelu keskustelupalstoilla voi toimia hyvänä varoventtiilinä. Varoventtiilin tukkiminen ei ole hyvä ajatus.

Voi kun joskus joku vielä senkin tajuaisi, että keskustelun rajoittamisella ei todellakaan ajatuksia muuteta.

Noh, ehkä tuo on liian vaikea ymmärtää aivopesun ammattilaisilta.

Internet tuhoaa nuo vanha mediat pois. Pala kerrallaan.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri