News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-08-24 VU Suomalaiset maailman kriittisimpiä muslimeja kohtaan.

Started by Kuli, 29.08.2011, 23:31:36

Previous topic - Next topic

Kuli

Tämmöinen uutinen sattui silmään ja en löytänyt etsinnästä huolimatta. Mielestäni kiinnostava juttu. Kertoo siitä, että Suomalaiset eivät ehkä olekaan niin sinisilmäisiä, kuin voisi luulla. :)

Linkki: http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=61202:suomalaiset-maailman-kriittisimpiae-muslimeja-kohtaan&catid=2:kotimaa&Itemid=31

Ote tekstistä:

Keskiviikkona julkaistun 34 maata ja yli 50 000 vastaajaa käsittävän tutkimuksen mukaan suomalaiset suhtautuvat kaikista tutkituista kansoista ylivoimaisesti kielteisimmin muslimeihin.

Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston, Kirkon tutkimuskeskuksen ja Tilastokeskuksen yhdessä toteuttaman tutkimuksen mukaan suomalaisista 51 prosenttia suhtautuu erittäin tai melko kielteisesti muslimeihin.

Melko tai erittäin myönteisesti islaminuskoisiin suhtautuu vain kuusi prosenttia suomalaisista. 43 prosenttia ei osannut vastata tai oli asenteeltaan neutraali.

Suomalaisten mielikuvat myös buddhalaisuudesta ja hindulaisuudesta ovat poikkeuksellisen kielteisiä tutkimusmaiden joukossa, mutta kriittisyys ei yllä lähellekään samoihin lukuihin kuin muslimeihin kohdistuva negatiivinen käsitys.

Muslimit poikkeus

Suomi on nyt ensi kertaa mukana kansainvälisen ISSP-tutkimusohjelman uskontokyselyssä, joten suoraa vastausta siihen, miten suomalaisten kriittisyys muita uskontoja kohtaan on kehittynyt, ei kansainvälinen aineisto tarjoa.

- Kirkon tutkimuskeskuksen omien tutkimusten mukaan suomalaisten asenteet muita uskontoja kohtaan ovat 80-luvulta alkaen muuttuneet myönteisemmiksi. Poikkeus on islam, jota kohtaan asenteet ovat kiristyneet, kertoo tutkija Kimmo Ketola.

Ketola uskoo, että yksi syy muutokseen on uskonnollinen terrorismi, joka yhdistetään juuri muslimeihin.

Tutkija Harri Palmun mukaan voimakkaasti katukuvassa näkyvä uskonnollisuus, kuten musliminaisten huntu, herättää suomalaisissa kielteisiä mielikuvia.

Palmu on valmis yhdistämään muslimikriittisyyden kasvun myös perussuomalaisten nousuun todeten, että tutkimustulosten mukaan maahanmuuttokriittisellä puolueella näyttää olevan paljon potentiaalia suomalaisten joukossa.

- Kyllä minäkin väittäisin, että ainakin löyhä linkki perussuomalaisten nousuun tulee tätä kautta, sanoo puolestaan politiikan tutkija Sami Borg.

Yhden huomion tosin tein. Tekstissä puhutaan epäluuloista muslimeja kohtaan, vaikka itse olen ymmärtänyt ihmisten olevan negatiivisia nimenomaan islamia kohtaan. Voi olla, että poliittisen korrektiuden takia puhutaan muslimeista eikä uskonnosta.
Kiitos kaikesta Rähmis.

ttw

Uutisia naapurista-> http://rahmispossu.net

Kuli

Kiitos kaikesta Rähmis.

Santeri

Tämä on nyt ihan perspektiivistä kiinni. Jos halutaan että suomalaiset saadaan vaikuttamaan umpimielisiltä, vedetään tällaisia otsikoita. Toisaalta jos muotoiltaisiin uutinen niin, että "suomalaiset suhtautuvat epäluuloisesti ihmisiin joilla on mielikuvituskavereita vielä aikuisiällä", asiaa tarkastellaankin yhtäkkiä järjen valossa :P
"Mielipiteeni on selvä - älä sekoita minua tosiasioilla."

falco

Tuntuu hurjalta jos otsikoinnin sisältämä tieto pitää paikkansa. Että kaikkein kriittisimpiä. No, joskus on hyvä näyttää tietä.

Havaitsin, että suomalaisten islam-kriittisyyden paljastavan tutkimuksen toteuttanut tutkija käytti paljon omia voimavarojaan osoittaakseen, että tulokset johtuvat suomalaisten ennakkoluuloista. Siitä huolimatta, että viime vuosina suomalaisten omakohtaiset kokemukset islamista sekä uutisointi tuosta uskonnosta ovat lisääntyneet valtavasti ja näin ollen ennakkoluuloille luulisi jäävän aiempaa pienempi selitysosuus.

Omasta mielestäni tulos on rohkaiseva. Suomalaiset tuntuvat vierastavan ylipäätään voimakkaita uskontoja. Länsimaisessa järkevässä yhteiskunnassa on sijaa korkeintaan laimealle tapauskonnolle tyyliin luterilaisuus.

Nuorempana olin perin uskontokriittinen. Nykyään ajattelen, että suomalainen laimea luterilaisuus onkin itse asiassa enemmän tapakulttuuria ja moraalikoodistoa kuin uskontoa ja näin ollen erityisen säilyttämisen arvoista. Mutta miten laimea voi torjua voimakkaan?

Suomalaiset tuntuvat olevan erityisen järkeviä, maallistuneita ihmisiä, se antaa uskoa yhteiskunnan koossa pysymiseen jatkossakin.

Leso

Tuloksessa ei ole mitään yllättävää; yksikään tuntemani aito kantasuomalainen (=lue: punaniskajuntti) ei ole koskaan hyväksynyt muhamettilaisuutta.

Kansanluonteellemme ominainen syväänjuurrutettu peruskohteliaisuus on vain estänyt ihmisiä tuomasta sitä julki.

Olen jopa itse kerran ja toisenkin miettinyt mahdollisuutta palata luterilaisuuteen...
Kirkkoon en kuulu enää / nyt. Mutta jos asiat oikein pahoin kääntyy, ja jos kirkko ymmärtää oman parhaansa...

Muutoin jatkan elämääni "kerettiläisenä luterilaisena".
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

MoonShine

Ihan kaikki toivo Suomen ja suomalaisuuden elossa pysymiseen ei siis ole vielä menetetty.
Oikein hyvä niin.
Olisin mielelläni osana tätä tutkimusta.
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

LW

Suomalaiset noin yleisesti ottaen suhtautuvat nihkeästi mitä tahansa kohtaan. Oli perusnegatiivisuus sitten tervettä tai epätervettä, niin täältä sitä löytyy. Tässä tapauksessa tämä on toki enimmäkseen hyvä asia. Harmi vain, ettei se heijastu hallitukseen asti.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

P

Quote from: LW on 30.08.2011, 02:51:32
Suomalaiset noin yleisesti ottaen suhtautuvat nihkeästi mitä tahansa kohtaan. Oli perusnegatiivisuus sitten tervettä tai epätervettä, niin täältä sitä löytyy. Tässä tapauksessa tämä on toki enimmäkseen hyvä asia. Harmi vain, ettei se heijastu hallitukseen asti.

Tähän hallitukseen taas pitkästä aikaa tulee heijastumaan. Ei istu loppuun saakka.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991