News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-08-13 IL: Kadunvaltaajat liikkeellä Merihaassa

Started by Tuhatkauno, 13.08.2011, 18:10:15

Previous topic - Next topic

Farrow

Normaalikansalainen? Vai niin... Mä kyllä koen olevani aivan yhtälailla normaalikansalainen kuin sinäkin, vaikka olenkin osallistunut kadunvaltaukseen. Ja unohdit lainauksestasi sen mun boldaaman kohdan...

Tottakai muut on otettava huomioon kaupungissa asustaessa. Mut jos nyt ihan kukkahattulinjalle lähetään, niin melko ankeaa se sellainenkin on.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Sunt Lacrimae

Quote from: Farrow on 19.08.2011, 00:56:41
Normaalikansalainen? Vai niin... Mä kyllä koen olevani aivan yhtälailla normaalikansalainen kuin sinäkin, vaikka olenkin osallistunut kadunvaltaukseen. Ja unohdit lainauksestasi sen mun boldaaman kohdan...

Tottakai muut on otettava huomioon kaupungissa asustaessa. Mut jos nyt ihan kukkahattulinjalle lähetään, niin melko ankeaa se sellainenkin on.

Minen millekään kukkahattulinjalle olekaan lähtemässä, esimerkiksi vaikka Helsinki Pride, kuoroharrastajien paraati (tällaisenkin todistin tänään Helsingin keskustassa mennessäni impivaaralaisesti katsomaan erääseen urheiluravintolaan HJK:n jalkapallo-ottelua kaverin kanssa, Teemu Pukki on muuten aikas kova jätkä) tai vaikka hypoteettinen Hommamarssi 2012 on täysin ok kunhan järjestelyt on hoidettu joltiseenkin järkevästi.

Olen oikeastaan koko ketjun ajan yrittänyt sanoa, että kyllä mielestäni se ilmoitus poliisille aiheesta riittää jotta arvon miekkahihoilla on aikaa hoitaa liikennejärjestelyt ja yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyvät hommelit, siitä on ollut taas ainakin täällä vähän epäselvyyttä oliko kyseisessä tapahtumassa tämä hoidettu kuntoon.
Play stupid games, win stupid prizes.

guest3656

Budjataan näköjään samoilla kulmilla. Kyllä kuitenkin siirrän sut niska-persotteella syrjään ilman sääliä jos ryhdyt estämään meikäläisen tärkeää yksityisautoilua kotikadullani.

Eikö sulle ja kaltaisillesi riitä se, että persaukisina pyöritte Kallion kapakoissa häiritsemässä normikansalaisen iltabissen nauttimista. Jotain häpyä sentään pitäisi olla! 

Farrow

Olen lähes raivoraitis. En ole persaukinen, töissä käyn, veroni maksan. Kapakassa käyn noin kerran kuussa. Olen aivan tavallinen suomalainen, kuten tekin.

Kuten sanoin, kansalaisaktivismille on oltava paikkansa yhteiskunnassa. Jos ei siitä tykkää, niin sitten ei.

"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

törö

^ Tekisitte jotain hyödyllistä. Liikenteen pysäyttäminen ilman ennakkovaroitusta on vatipäiden hommia.

dothefake

kyse lienee vapaudenriistosta, josta ei sakoilla selviä.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Farrow

Quote from: törö on 19.08.2011, 06:15:28
^ Tekisitte jotain hyödyllistä. Liikenteen pysäyttäminen ilman ennakkovaroitusta on vatipäiden hommia.

Hei Törö! :)

Vatipääkään en ole, ainakaan yhtään sen enempää kuin sinäkään. ;)

Ja kyllä, kadunvaltauksen lisäksi muuta hyödyllistä missä olen ollut mukana tai tukemassa:
- Äänestäminen vaaleissa
- Osallistuminen Hommaforumin keskusteluihin
- Osallistuminen muutamien muiden keskustelupalstojen keskusteluihin
- Ajatusten esiintuominen blogeissa, uutisten kommenteissa, yms.
- Aloitteiden tekeminen kaupunginhallitukselle ja muille päättäville elimille mm. keskustan autottomuuteen ja vaikka mihin muihinkin yhteiskunnallisiin asioihin liittyen. Sekä itsenäisesti että jonkun järjestön, yhteisön tms. kautta.
- Osallistuminen sellaisten järjestöjen ja yhteisöjen toimintaan, joiden katson ajavan kaupunkia/yhteiskuntaa hyödyttäviä asioita, tuovan esiin uusia ideoita ja ajatuksia, sekä tulevaisuuden teemoja, ja ratkaisuehdotuksia ongelmiin.
- Tapahtumien järjestämisessä mukana oleminen, esim. elokuvafestivaalit, klubit, kirppistapahtumat, jne.
- Uudenlaiset, luovat ideat, rutiiniprosessien katkaisemiset, vaikuttaminen sellaisia reittejä pitkin, jotka eivät ole tavanomaisia tai niitä perinteisiä poliittisia tapoja vaikuttaa - toisin sanoen: kansalaisaktivismi.

Sunnuntaina on Ravintolapäivä. Se sai alkunsa yksityisten ihmisten aloitteesta, tarkoituksena kannustaa ihmisiä perustamaan väliaikaisia ravintoloita yhden päivän ajaksi. Kyllä, ihan kuka tahansa voi perustaa. Ja kyllä, ilman lupaa! Kannattaa tsekata sunnuntaina, jos omalla paikkakunnalla on joku päättänyt ryhtyä ravintoloitsijaksi. :) Tai sitten voi vaikkapa kyräillä kotona neljän seinän sisällä koko päivän ja mutista tuohtuneena että kauheaa kun ihan ilman lupaa perustavat, kyllä on maailma mennyt aivan sekaisin!

Kallioliike.
Kallion liepeillä asuvien, työskentelevien ja oleilevien puoluepoliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton yhteisö, joka pyrkii vaikuttamaan kaupungin päätöksentekoon sekä järjestää korttelibileitä ja kirppiksiä. On mm. toiminut Veikko Hurstin järjestämien leipäjonojen puolestapuhujana.

Hommaforum.
Sai alkunsa yksityisten ihmisten aloitteesta, halusta vaikuttaa, tuoda esille maahanmuuttoon liittyviä ongelmakohtia. Yhteiskunnallisesti merkittävä foorumi.

Jne.

Muunmuassa kaikkea tuota kannatan ja edustan.

Ja aiemmin jo linkitin Helsingin punk-skeneen liittyen Osuuskunta 82:sta. Itse en ole punkkari tai punk-skenessä mukana, enkä siis juuri siinä kadunvaltauksessa mistä tämä ketju sai alkunsa. Mutta kaikesta päätellen olivat kuitenkin osin samalla agendalla kuin minäkin, joten tuen.

Ymmärrän kyllä, että nuo tukemani ja edustamani asiat voivat joissain ihmisissä aiheuttaa närää (onneksi monissa kuitenkin myös positiivisia tuntemuksia), ja tietenkään kaikki eivät tykkää. Mutta minä seison suoraselkäisesti noiden asioiden takana, sisälläni vahva tahto ja luja halu vaikuttaa!

Sunt Lacrimae

Koeta nyt jo Farrow ymmärtää, että tässä ketjussa ei kukaan ole vastustanut allaolevien esimerkkien kaltaista toimintaa. Ravintolapäivää tuskin toteutetaan perustamalla päivän ajaksi ravintoloita esimerkiksi keskellä tietä.  :facepalm:

Quote from: Farrow on 19.08.2011, 13:43:25
Quote from: törö on 19.08.2011, 06:15:28
Ja kyllä, ilman lupaa! Kannattaa tsekata sunnuntaina, jos omalla paikkakunnalla on joku päättänyt ryhtyä ravintoloitsijaksi. :) Tai sitten voi vaikkapa kyräillä kotona neljän seinän sisällä koko päivän ja mutista tuohtuneena että kauheaa kun ihan ilman lupaa perustavat, kyllä on maailma mennyt aivan sekaisin!

Tiesitkö, että kadunvaltaus on yleinen kokous ja yleiset kokoukset vaativat niiden järjestämiseksi ihan syystä esimerkiksi poliisille tehtävän ennakkoilmoituksen? Tälle on ihan oikeita syitä, siis muita kuin tuhman väkivaltakoneiston halu kiusata viattomia hippejä, esimerkiksi yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyviä näkökohtia.

Revit taas esimerkkejä, joilla ei ole tosiasiassa mitään tekemistä koko kadunvaltausliikkeen tai muun anarkoöyhöttämisen kanssa.

Vaikka pidän esimerkiksi Veikko ja Heikki Hurstin leipäjonoja arvokkaana kansalaistoimintana, niin en silti voi oikein suhtautua ymmärtäväisesti jotain Kallio-liikettä kohtaan jonka mielestä yksityisomaisuuteen kohdistuvan vandalismin (jotkut sanovat katutaiteeksi) vastustaminen on jonkin sortin nimbyilyä. Jos on, niin silloin olen nimby ja pirun ylpeä siitä.

Farrow

Joo, no mun viestini oli vastine nimimerkille törö, joka kehotti tekemään jotain hyödyllistä.

Hei, mainio idea, kiitos Sunt Lacrimae.. ravintola keskelle tietä. Toteutan oitis ;)

Ole aivan rauhassa nimby, ja ylpeile sillä jos tahdot. En estele!

Sunt Lacrimae

Quote from: Farrow on 19.08.2011, 19:11:47
Joo, no mun viestini oli vastine nimimerkille törö, joka kehotti tekemään jotain hyödyllistä.

Käsittääkseni missään ei ole kielletty kolmansia osapuolia liittymästä käynnissä oleviin viestinvaihtoihin. Ymmärsin myös törön kommentoivan nimenomaan kadunvaltaustoimintaa eikä kansalaisaktivismia yleensäkin.

Voisit avata edellistä viestiäsi vielä esimerkiksi kertomalla, onko edellämainitsemani yleisistä kokouksista ilmoittamista edellyttävä käytäntö mielestäsi tarpeeton kun noinkin innokkaasti aiheesta huumoria revit (vaikkakin aasinsilta hieman ontui) ja samaan syssyyn kertoa esimerkiksi, pidätkö laittoman töhrimisen vastustamistakin nimbyttelynä?

PS: Vaihdoin tuota custom-titleäni kunniaksesi.  ;D

Farrow

Quote from: Sunt Lacrimae on 19.08.2011, 19:17:24

Käsittääkseni missään ei ole kielletty kolmansia osapuolia liittymästä käynnissä oleviin viestinvaihtoihin. Ymmärsin myös törön kommentoivan nimenomaan kadunvaltaustoimintaa eikä kansalaisaktivismia yleensäkin.

Voisit avata edellistä viestiäsi vielä esimerkiksi kertomalla, onko edellämainitsemani yleisistä kokouksista ilmoittamista edellyttävä käytäntö mielestäsi tarpeeton kun noinkin innokkaasti aiheesta huumoria revit (vaikkakin aasinsilta hieman ontui) ja samaan syssyyn kertoa esimerkiksi, pidätkö laittoman töhrimisen vastustamistakin nimbyttelynä?

PS: Vaihdoin tuota custom-titleäni kunniaksesi.  ;D

Ei ole tarpeeton. Tiedostan sen, että jos osallistun kadunvaltaukseen, se ei välttämättä ole aina lakia noudattavaa toimintaa (jos siis ei ole ilmoitettu etukäteen), ja tällöin hyväksyisin myös mikäli esim. saisin sakot toimintani takia.

Kansalaistottelemuutta kun on sekä laillista että laitonta. Toleranttini muutaman tunnin rauhanomaisia kadunvaltauksia kohtaan on korkea (sulla matala, ymmärrän toki). Sen sijaan jos kadunvaltaukseen liittyisi esim. reikien poraaminen moottoritiehen tai jotain vastaavaa vahingontekoa, niin en hyväksyisi. Käsittääkseni Englannissa on tollasta reikien porailuakin harrasteltu joskus (ja niihin reikiin on sit istutettu puita, kai). Se ei ole oikein.

Laiton töhrytteleminen: en kaikissa tapauksissa hyväksyisi ollenkaan (historiallisesti arvokkaat rakennukset, suojelukohteet yms. tai jos kyseessä tosiaan vain töhriminen, eikä graffititaide). Mutta nollatoleranssiakaan mulla ei ton suhteen ole.

Noniin, nyt on kiire irokeesiä kasvattelemaan ja uistimia ihon läpi tunkemaan, heips vaan ja viikonloput!

Hieno custom-title!

Sunt Lacrimae

Quote from: Farrow on 19.08.2011, 20:28:01
Quote from: Sunt Lacrimae on 19.08.2011, 19:17:24

PS: Vaihdoin tuota custom-titleäni kunniaksesi.  ;D

Ei ole tarpeeton. Tiedostan sen, että jos osallistun kadunvaltaukseen, se ei välttämättä ole aina lakia noudattavaa toimintaa (jos siis ei ole ilmoitettu etukäteen), ja tällöin hyväksyisin myös mikäli esim. saisin sakot toimintani takia.

No bueno. ;)

Laiton töhrytteleminen: en kaikissa tapauksissa hyväksyisi ollenkaan (historiallisesti arvokkaat rakennukset, suojelukohteet yms. tai jos kyseessä tosiaan vain töhriminen, eikä graffititaide). Mutta nollatoleranssiakaan mulla ei ton suhteen ole.

Kaikenlainen yksityisomaisuuteen kohdistuva maalailu, töhriminen tai mikälie on mielestäni omistajan hallintaoikeuteen kohdistuva loukkaus. Omasta puolestani tosin esimerkiksi kaupunkikuvallisesti vähemmän merkittävälle julkisomaisuudelle kuten esimerkiksi ydinkeskustan ulkopuolisille siltarummuille, muuntajakaapeille ym. voisi kaupunki hyvin sallia graffitien teon.

Tosin tämä keskustelu taitaa kuulua jonnekin ihan muualle kuin kadunvaltauksiin liittyvään topicciin. Modet, hoi!

ajuha

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Aktivistit+aikovat+sulkea+tiet+Olkiluotoon/1135268666052

....Nämä ovat varmaan merihaan porukan kovempi painos, on ne hurjaa sakkia, tie, ja viellä vallattu, sekä suljettu.

Poliisin toimesta; pampulla jakaukseen, tie auki, ja "aktiivit" säilöön.

Morsum

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 19.08.2011, 01:15:14

Budjataan näköjään samoilla kulmilla. Kyllä kuitenkin siirrän sut niska-persotteella syrjään ilman sääliä jos ryhdyt estämään meikäläisen tärkeää yksityisautoilua kotikadullani.

Eikö sulle ja kaltaisillesi riitä se, että persaukisina pyöritte Kallion kapakoissa häiritsemässä normikansalaisen iltabissen nauttimista. Jotain häpyä sentään pitäisi olla! 

Mikä saa sinut kuvittelemaan, että tämä miekkaperseotteesi kohde ja hänen kaverinsa vain seisoo paikallaan, kun sinä pahoinpitelet häntä, tai yrität sitä?
LGBTQ, harajukufashion, rainbowfashion, BLM, ACAB, NATO,
https://www.instagram.com/morsumi/

jmk

Quote from: Lalli IsoTalo on 18.08.2011, 18:48:27
Kun yksi 100m pitkä katu suljettiin Helsingissä, koko kaupungin raitsikkaliikenne meni uusiksi, reitit, aikataulut. Koko eteläinen kaupunginosa joutui jonkinasteiseen saartoon, kun julkinen liikennöinti väheni.

Kun joskus keväällä joukko kusipäitä sulki omin päin arviolta 100 m pitkän kadunpätkän Kaivokadulla Helsingissä, eivät bussit päässeet Rautatientorilta liikkeelle. Siinäpähän matkustajat Hakaniemessä, Sörnäisissä ja pidemmällä ihmettelivät, kun ei puoleen tuntiin tule yhtään bussia.

Oli sekin varmaan hieno RIKLEIM TÖ STRIITS performanssi tämänkin palstan neropattien mielestä, eikä haitannut ketään muuta kuin tyhmiä pilkunnussijoita, jotka olisivat halunneet töiden jälkeen päästä kotiin lastensa luokse. Sellaiset kukkahattupäiset kyttääjät ansaitsevatkin nököttää pysäkillä epätietoisina puoli tuntia, siitäpähän oppivat, kuka tässä yhteiskunnassa määrää.