News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Käytännön Homma

Started by Jape, 21.12.2008, 19:11:26

Previous topic - Next topic

Teemu Lahtinen

Quote from: reino on 23.12.2008, 13:23:09
Mutta jos Homma on kaikkialla mutta ei missään, niin kukaan ei voi tietää, onko jokin tietty aloite tai kannanotto Hommaa vai ei. Kun Mustanaamio lähtee kaupungille, Devil kätkee sudenluonteensa.

Heh, oikolueskelen sivusilmällä Sisun 10-vuotishistoriikkiluonnosta ja sieltä osui seuraava tähän liittyvä lause silmään: "...voidaankin ajatella Sisun olevan kuin Vietkong – se on kaikkialla, muttei missään."

MokuMan

Quote from: Teemu Lahtinen on 23.12.2008, 13:43:02
Quote from: MokuMan on 23.12.2008, 12:49:56
Suomen Sisu on toki olemassa, mutta sen toiminta ei kai ole hirveän aktiivista (nettisivuilla paljon risoja linkkejä, päivityksia harvoin), ja lisäksi sen maine on (mielestäni) tarkoituksellisesti ryvetetty. Ja Sisu on paljon muutakin kuin vain monikulttuurikriittinen yhdistys.

Sivujen tila ei anna ihan realistista kuvaa, sillä tässä on juuri voitetut vaalit takana.

Voisko linkit lennäkkeihin korjata:

http://www.suomensisu.org/content/view/72/85/lang,fi/

Teemu Lahtinen

Quote from: MokuMan on 23.12.2008, 15:04:32

Voisko linkit lennäkkeihin korjata:

http://www.suomensisu.org/content/view/72/85/lang,fi/

Voisi kun vaan löytäisi aikaa korjailuihin, tässä on vaalien jälkeen ollut yhtä hässäkkää.

Anti-Utopisti

Quote from: JapeTäällä on paljon puhetta, pääosin ihan viisasta. Mutta mitä nyt pitäisi tehdä hyvän asian konkretisoimiseksi?

Suosittelen soveltamaan 80/20-sääntöä eli Pareton periaatetta arkipäivän elämässä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pareto_principle

Eli selkeämmin ilmaistuna varmaan lähes jokaisella meistä on joitain sellaisia tapoja päivittäisessä elämässämme, jotka vaikeuttavat sekä yksityiselämäämme että poliittista toimintaamme ja antavat siten kummassakin tapauksessa vastustajillemme tarpeetonta etumatkaa. Näistä rasittavista tavoista luultavasti ainoastaan yksi tai kaksi ovat niin kohtuutonta pään lyömistä seinään, että jo ne karsimalla saadaan melkein kaikki hyöty aikaiseksi, mitä on saavutettavissa tapojen muuttamisella.

Ellei muuta keksi niin ainakin kannattaa tehdä se, mikä on toiminut hyvin omalla kohdallani, eli karsia jokapäiväisestä elämästä ne aktiviteetit, joissa ei ole itse lainkaan hyvä ja jotka aiheuttavat vain turhaa stressiä. Useimpien kohdalla tämä auttanee, vaikkakin jotkut harvat ovat niin monipuolisia ihmisiä, että voivat ottaa menestyksekkäästi osaa monenlaisiin aktiviteetteihin jokapäiväisessä elämässään tuottavuuden häiriintymättä.

Myös MBTI-ketjun testitulosta selittävistä linkeistä jotkut voivat saada vinkkejä omien heikkouksiensa tunnistamiseen ja karsimiseen jokapäiväisestä elämästä. Tosin parempiakin persoonallisuuspsykologian teorioita kuin MBTI on olemassa, joista saa vastaavasti moninkertaisen hyödyn.

Kun onnistuu korjaamaan pari suurinta kompastuskiveään, se saa usein elämässä aikaan ketjureaktion, jolloin kaikki toiminta rupeaa optimoitumaan lähelle omaa potentiaalia. Niinpä tuottavuus määräytyy yksilölläkin usein urheilujoukkueiden tavoin joko-tai-pohjalta, eli on joko menossa hyvä kausi, jolloin kaikki toimii, tai sitten kaikki jumittaa.

Tietysti silloin harvoin, kun saa kaiken toimimaan, täytyy yrittää hyödyntää tilaisuutta niin kauan kuin se jatkuu. Maailmahan muuttuu ja käytössä olevat resurssit muuttuvat, joten hyvä kausi loppuu ennemmin tai myöhemmin. Taito hyödyntää poikkeuksellisen hyvät tilaisuudet maksimaalisesti saattaa olla vieläkin tärkeämpi taito kuin saada jokapäiväisessä elämässä keskitasoista tulosta aikaiseksi. Täytyy siis opetella huomaamaan, milloin kannattaa yrittää normaalia enemmän ja milloin tästä ei ole erityistä hyötyä.

Nämä ovat toki turhan yleisluontoisia ohjeita, mutta spesifisempiä ohjeita on vaikeata antaa, koska arkipäivän tehokas vaikuttaminen riippuu niin paljon yksilöllisestä lahjakkuudesta. Jotkut harvat onnistuvat saamaan haluamiaan vaikutuksia aikaan kirjoittamalla kansanedustajille. Jotkut taas auttavat asiaa parhaiten keskittymällä omalle ammattialalleen ja tukemalla näin saaduilla ylimääräisillä rahoilla toimintaa. Jotkut harvat ovat parhaimmillaan teoreettisessa taustatyössä, joten heidän kannattaa pitää itsensä poissa käytännön osaajien tieltä. Jotkut ovat sen sijaan lahjakkaita poliittisissa rutiineissa, ja heidän kannattaakin hakeutua vaaliehdokkaiksi sekä opetella esimerkiksi valtuustotyössä tarpeellisia taitoja.

Näille kaikille ihmistyypeille on yhteistä se, ettei saisi sortua aliarvioimaan omia erityislahjakkuuksiaan eikä varsinkaan yliarvioimaan omien kehittymättömien puoliensa tasoa. Itseäni karmaisee erityisesti lukea niiden kansanedustajien puheenvuoroja, jotka eivät ole lainkaan taitavia analyyttisessä ajattelussa, jolloinka heidän puheenvuoronsa ovat usein pelkkää vastustajien pahuuden manaamista kykenemättä hahmottamaan vastustajien eri vivahteita tai vastakkaisiin mielipiteisiin johtaneita syitä. Tosin poliitikot edustavat muutenkin aivan eri ihmistyyppiä kuin analyytikot.

Tämän tarkastelun pohjalta vaikuttaisi siltä, että hyvä itsetuntemus todellakin on arkipäivän tehokkaan toiminnan lähtökohta. Toisaalta itsensä muuttaminen on raskasta. Elämän pysyminen siedettävällä uralla voi olla niin häiriöaltista, ettei sitä välttämättä kannata lähteä muuttelemaan, ellei ole todella fanaattinen polittisten taitojensa edistymisen suhteen.

[email protected]

Ernst

Quote from: Teemu Lahtinen on 23.12.2008, 14:44:49
Quote from: reino on 23.12.2008, 13:23:09
Mutta jos Homma on kaikkialla mutta ei missään, niin kukaan ei voi tietää, onko jokin tietty aloite tai kannanotto Hommaa vai ei. Kun Mustanaamio lähtee kaupungille, Devil kätkee sudenluonteensa.

Heh, oikolueskelen sivusilmällä Sisun 10-vuotishistoriikkiluonnosta ja sieltä osui seuraava tähän liittyvä lause silmään: "...voidaankin ajatella Sisun olevan kuin Vietkong – se on kaikkialla, muttei missään."

Lause lähestyy Mustanaamion vanhoja ja uusiakin sananlaskuja. Ari Pirttisalon sarjakuvassa Mustanaamio oli pahasti korruptoitunut ja alkoholisoitunut. Hän lausahti jollekin, jonka olen jo unohtanut:

-Poika, minä olin jo näissä hommissa ennen kuin sinusta oli runkiksi.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

reino

Juu, puolue- tai järjestösidonnaisuutta ei tarvita. Itse olen tyytyväinen ja melko hyväntuulinen siinä vaiheessa, kun Vihreiden siltä puheenjohtajalta, joka valitaan Sinnemäen ajettua puolueen haaksirikkoon alkaa tulla sellaisia esityksiä, joista hommalaiset tunnistavat, että "hei, tuo lause/ajatushan esitettiin täällä jo vuosi sitten". ;)

Meidän on pyrittävää luomaan niitä meemejä vai mitä muumeja ne on... niitä mitkä leviävät syöpäsolujen lailla aivosta toiseen ja saastuttavat kaikki uhrinsa pysyvästi. :)

Mutta sitä ennen pitää tietenkin luoda sellaista ilmapiiriä, jossa ihmiset uskaltavat ajatella itse ja ilmaista oman mielipiteensä.

prestionat

Quote from: reino on 23.12.2008, 20:10:32

Meidän on pyrittävää luomaan niitä meemejä vai mitä muumeja ne on... niitä mitkä leviävät syöpäsolujen lailla aivosta toiseen ja saastuttavat kaikki uhrinsa pysyvästi. :)

Hymiön kanssa tai ilman, mutta minä en haluaisi olla mukana liikkeessä, joka vertautuu syöpään ja saastumiseen edes pilanpäiten. Suomalaiset ovat terveitä ja puhtaita niin kuin mestari Halla-aho.

Teemu Lahtinen

Quote from: prestionat on 23.12.2008, 20:16:54
Hymiön kanssa tai ilman, mutta minä en haluaisi olla mukana liikkeessä, joka vertautuu syöpään ja saastumiseen edes pilanpäiten. Suomalaiset ovat terveitä ja puhtaita niin kuin mestari Halla-aho.

Totta, pitäisi ottaa metaforaksi vaikka ennemmin Elämä, joka levittäytyy karuimmankin luonnontuhon jälkeen joka kivenkoloon.

reino

Homma imeytyy syvälle huokosiin kuin lämmin orjalaivaterva puuveneen kylkeen kevätauringossa, kun puhdas ja terve Mestari Halla-aho sivelee sitä siiselinkarvasudillaan.

prestionat

Taitaa Homma olla joillekin pelkkä vitsi.

reino

Quote from: prestionat on 23.12.2008, 20:31:03

Jokainen määrittelee oman Hommansa itse.

Minä olen ollut huomaavinani, että ihmiset lähtevät helpommin mukaan sellaiseen toimintaan, jossa on vähän huumoriakin mukana. Hampaita purren ja ikenet veressä mälvääminen käy pitkän päälle vähän raskaaksi, eikä oikeastaan auta yhtään sitä, että pulkka liikkuu.

Peltirumpu

Quote from: prestionat on 23.12.2008, 20:31:03
Joillekin voi olla, useimmille ei. Vaikka itse kritisoinkin sisäpiiri- ja skenehuumorin liiallista viljelyä, ei tuo Reinon ajatus ole huono. Hampaat irvessä ei kauaa jaksa. Onneksi täällä on aika rento ja asiallinen tunnelma.

prestionat

Huumori on myös taitavissa käsissä keino saada yleisö nauramaan väärässä paikassa ja unohtamaan, missä he ovat. Tuo tervavitsi minusta ainakin tuntui Suomen metsien ja kansan vähättelyltä. Olikohan tarkoituksellista?

Hippo

Quote from: reino on 21.12.2008, 19:48:11
- Keväällä tulossa eurovaalit. Jussi on mitä todennäköisimmin ehdokkaana. Kaikki propagandatyö, mitä teet tuon adressin eteen palvelee samalla eurovaalikampanjaa.

Kuinka varmaa tietoa tämä mahtaa olla? Jos tuo toteutuisi niin pääsisimme me maakuntien miehetkin tekemään oikein vaalityötä. Itsekin osallistuisin mielelläni ensimmäistä kertaa koko 40 vuotisen elämäni aikana kaikenlaiseen vaalipuuhasteluun.

reino

Quote from: Hippo on 23.12.2008, 20:53:01
Kuinka varmaa tietoa tämä mahtaa olla? Jos tuo toteutuisi niin pääsisimme me maakuntien miehetkin tekemään oikein vaalityötä. Itsekin osallistuisin mielelläni ensimmäistä kertaa koko 40 vuotisen elämäni aikana kaikenlaiseen vaalipuuhasteluun.

No ei siitä vielä ole varmaa tietoa suuntaan tai toiseen. Asiasta päätetään alkuvuodesta.

Mutta sitten olisi tosiaan hyvä mahdollisuus maakuntien miehillä päästä tekemään jotain konkreettista.