News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-08-07 HS: maahanmuuttajista hankalan oppilaan lisää opettajille

Started by Tuhatkauno, 07.08.2011, 07:25:39

Previous topic - Next topic

Tuhatkauno

Ei haukku haavaa tee, ellei halol' päähän lyö.

Ville Niinistö: " Kysymys ei ole siitä, mikä on laitonta, vaan siitä mikä on soveliasta poliittiselle päättäjälle."

rähmis

Tästä lähin joka kerta kun julkisuudessa esiintyy opettaja / rehtori tyyliin Myllypuron koulusta mainostamassa monikulttuurisen koulun mainioutta ja ihanuutta, tarkistetaan saako tämä "haasteellisen luokan lisää". Jos näin on, lisän maksaminen lakkautettakoon tältä.

VeePee

Eikö korvauksia haasteellisessa luokassa olemisesta pitäisi maksaa pikemminkin haasteettomille oppilaille. Heidän tulevaisuuden vaikeuttamisestahan tässä on kyse.

Lauri Karppi

Mamujen aiheuttama lisävaiva on huomioitu myös terveydenhoidossa, jossa jokainen mamu lasketaan hoitajan taakassa kertoimella 2-3 verrattuna suomalaisiin. Näitä asioita voitaisiin hyödyntää jos/kun joku joskus haluaisi alkaa laskemaan tukiperäisen maahanmuuton kustannuksia Suomelle.

pavor nocturnus

Lapsia ei saa kuulemma kurittaa nykymaailmassa ja mamulapsia
pitää vielä silitellä silkkihanskoin.Ensin taataan että penskat ovat
kurittomia ja sitten jotain tällaista putoaa syliin. >:(

Eino P. Keravalta

Nuorena miehenä olin hetken aikaa lentokoneita siivoamassa Helsinki-Vantaan kentällä. Jos siivottavasta koneesta löytyi oksennus, sen hoitelemisesta sai lisärahan. Emme silti kokeneet oksennuksia minään rikkautena.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

ElenaDaylights

Jaa. ja minä olen ollut siinä uskossa että monikulttuurisessa koulussa tilanne on ollut auvoisa, kansainvälinen ja pelkästään positiivisessa mielessä. Siis näin miten artikkelien on annettu ymmärtää...

kyse on siis lapsista ja lapset oppivat arvonsa ja tapansa suurelta osalta kotona. onko näissä kotouttamisohjelmissa vielä pientä säätövaraa? Ei ne ongelmat katoa sillä että rahalla pidetään opettaja luokassa. Vaikka kylläkin  opettaja on sen lisänsä varmasti ansainnutkin.
hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

Possumi

Tässähän ei ole mitään yllättävää - ammattikorkeat, korkeakoulut, yliopistot - ovat jo yli vuosikymmenen kilpaa haalineet kaikki mahdolliset ulkomaalaiset opiskelijat listoilleen: koska niistä saa enemmän rahaa!

Se on näkynyt katuvan mainoksissa joissa koulu on muka 'kansainvälinen' kun siellä on paljon oppilaita afrikasta ja kiinasta - sitten vielä voidaan näön vuoksi perustaa joitain 'yhteystyöprojekteja' näiden kaukaisten oppilaitosten kanssa joissa muka tehdään jotain suurta tutkimus... no ainakin kulttuurityötä jne. Kyseenalaistajat voidaankin sitten vaimentaa sillä että meiltä saa muka sitten lähteä välivuodeksi vaikka näihin hienoihin maihin vaihtoon. Ja näihän on pakko melkein lähteäkkin kun ulkomailta tulevat hyppäävät suoraan rajallisissa opiskelija-asuntojonoissa paikallisten ohi.

Tähän asti vaan kuraporras eli itse opettajat ovat olleet vähän niin kuin este tälle kehitykselle koska heidän on pitänyt käytännössä kohdata ne seuraukset jotka tällä politiikalla ovat olleet: hädintuskin englannin puoltakaan sanaa osaavien oppilaiden kaitseminen muita han-oppilaita hidastamassa ja kaikkia opiskelijapalveluja tukkimassa...

Mutta siis nyt on tähänkin keksitty ratkaisu! Lahjotaan opettajatkin niin ei ole enää mitään estettä näiden moniosaajien tulvalle. Kansainvälisyys kiintiöitä voidaankin sitten nostaa hiljalleen kohti 100%:ia. Kunhan vaan päästäisiin eroon lopuistakin turhista, epämuodikkaista, kulttuurisesti köyhistä han-oppilaista jotka eivät tuo rahaa kenellekkään.

dothefake

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.08.2011, 09:08:21
Nuorena miehenä olin hetken aikaa lentokoneita siivoamassa Helsinki-Vantaan kentällä. Jos siivottavasta koneesta löytyi oksennus, sen hoitelemisesta sai lisärahan. Emme silti kokeneet oksennuksia minään rikkautena.
helmiluokkaa! Kiitos.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Reich

Tasapäistävyys on siis peruskoulun tavoite. "Hankalille" oppilaille suunnatut resurssit ovat suoraan pois lahjakkaiden oppilaiden opetusresursseista. Juuri lahjakkaiden erityistarpeiden huomiointi olisi persukoulun tärkein kehittämiskohde, mikäli Suomi halutaan jatkossakin pitää yhtenä maailman kilpailukykyisimpänä maana.

Olen kehittänyt mallin, missä otetaan huomioon sekä lahjakkaiden että heikompien oppilaiden tarpeet peruskoulussa. Perusasiat opetettaisiin kaikille yhteisillä tunneilla (esim. 2-3 tuntia viikossa/aine). Sitten yhdeksi tunniksi viikossa luokka jaettaisiin kahteen osaan: kertaavaan ja syventävään. Heikommat oppilaat pääsisivät kertaavassa ryhmässä harjoittelemaan perusasioita. Lahjakkaammat oppilaat puolestaan saisivat tehdä haastavampia tehtäviä ja oppia ylimääräisiä asioita syventävässä ryhmässä. Tällainen malli sopisi hyvin matematiikkaan, vieraisiin kieliin ja äidinkieleen.
"Me ei tosiaan olla ainoastaan pala Eurooppaa,
vaan jotain kaunista, jota ei koskaan myydä saa."

VH

QuoteOpetusministeri lupaa valtionosuuksiin merkittäviä korotuksia.

Melkoinen lupaus opetusministeriltä.

QuoteGustafssonin mukaan tavoitteena on, että lapsille voidaan suoda asuinpaikasta riippumatta mahdollisimman tasa-arvoinen peruskoulu.


Eli onko tähän saakka ongelmana ollut asuinpaikkojen aiheuttama epätasa-arvoinen koulutus?

Monella meistä olisi syytä palata koulunpenkille...

"Paras tapa päästä eroon laittomasta maahanmuutosta on toki luoda riittävä määrä väyliä lailliselle maahantulolle."
Anni Sinnetännemäki

Viimeinen suomalainen

Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Roope

Quote from: VH on 07.08.2011, 09:46:40
QuoteOpetusministeri lupaa valtionosuuksiin merkittäviä korotuksia.

Melkoinen lupaus opetusministeriltä.

On, ja tämä valtionosuuksien korotus aiotaan sitoa nimenomaan maahanmuuttajien määrään, ei esimerkiksi heidän koulutukseensa tai kielitaitoonsa. Tämä on hyvä esimerkki väärinkäytetystä positiivisesta syrjinnästä, jossa maahanmuuttajat asetetaan eri asemaan pelkän etnisen taustan perusteella. Maahanmuuttajia itseään tästä ei voi syyttää. Kyseessä on turhien vastaanottokeskusten ylläpitämisen tapainen uusi rahanjakoautomaatti, jolla pidetään kuntien avainhenkilöt maahanmuuttomyönteisinä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

nitkunatku

Tuo malli, jossa luokassa olisi kaksi ryhmää, kertaava ja syventävä, ts. huonojen ja hyvien oppilaiden ryhmä, olisi opettajan kannalta todella haasteellinen. Silloin luokassa tulisi melkein jo olla kaksi opettajaa. On kohtuutonta vaatia yhdeltä ihmiseltä kahden eritasoisen ryhmän opettamista, kun kuitenkin oppilaat pitää saada oppimaan mahdollisimman hyvin. Se on kyllä totta, että peruskoulu on, onneksi tai valitettavasti, ihan kummin päin vain, tasapäistävä. Peruskoulu aikoinaan nimenomaan luotiin tasapäistäväksi tai -arvoistavaksi.
Nyt tai joskus toiste.

thinkingmind

Tämä tukihan on rasistinen jos se jaetaan pelkästään maahanmuuttajuuden perusteella.

Oikea toiminta-tapa olisi laittaa yleiseen opetukseen sopimattomat häiriköivät oppilaat tarkkikselle toisten häirikköjen kanssa olivat nämä sitten suomalaisia tai maahanmuuttajia ja maksaa tarkkis-luokan opettajalle parempaa palkkaa.

Nyt opettajat saavat joko ansiotonta palkanlisää koska heidän luokallaan on ahkerasti opiskelevia kiinalaisia tai sitten normaalien suomalaisten ja normaalien maahanmuuttajalasten oppimista häiritään ja vaikeutetaan tietoisesti kun häirikköjä ei siirretä pois häiritsemästä.

Miksi SDP:ssä on niin paljon sekopäisiä poliitikkoja jotka ajavat sekopäistä politiikkaa?
"Ongelma on se että suomen viranomaiset jakelevat turvapaikanhakijoille oleskelulupia kuin abit karkkia vaikka perusteita turvapaikan saamiseen ei ole.Kaikkiin näihin oleskelulupiin sisältyy lisäksi automaattisesti oikeus tuoda oleskeluluvan saaneen perhe suomeen suoraan sossun asiakkaaksi" -mä

timouti

Jotain hyvää sentään: lopulta myönnetään, että maahanmuuttajat ovat haastavia oppilaita. Tähän asti on mainostettu vain monikulttuurisen luokan rikkautta ja erilaisia taitoja, joita opitaan.  

Mitä tulee eri tasoisiin ryhmiin, niin peruskoulussa oli  aikanaan tasoryhmät matematiikassa ja kielissä. Ne poistettiin, kun kaikilla ei sitten ollut samoja mahdollisuuksia edetä jatko-opintoihin. Laajoilla kursseilla voi jatkaa lukioon, suppeilla (vai mitä ne oli nimeltään) ammattikouluun.
 
Quote from: nitkunatku on 07.08.2011, 10:54:45
Tuo malli, jossa luokassa olisi kaksi ryhmää, kertaava ja syventävä, ts. huonojen ja hyvien oppilaiden ryhmä, olisi opettajan kannalta todella haasteellinen. Silloin luokassa tulisi melkein jo olla kaksi opettajaa.

Nykyään luokissa taitaa jo olla avustajia ja rinnakkaisopettajia, ainakin sellaisile on työpaikkoja ollut tarjolla. Seuraavaksi pitäisi miettiä opetusmenetelmiä, onko siinä kaikki kohdallaan, kun luokkiin tarvitaan aina vaan lisää aikuisväkeä ja sittenkin tulokset vaan heikkenee.

nitkunatku

Kyllähän niitä koulu(nkäynti)avustajia on, mutta loppujen lopuksi todella harvassa luokassa. Niitäkin palkataan yleensä vain, jos ei muuten tulla toimeen. Raha ratkaisee koulumaailmassakin. Vielä nykyäänkin varmasti ainakin 80% luokista joutuu tulemaan toimeen yhden opettajan kanssa. Olen itse tehnyt luokanopettajan sijaisuuksia ja voin sanoa, että ei tarvitse kuin parikin kymmentä pientä mukulaa, niin jopa on tekemistä sellaisenkin porukan kanssa. Se, että jos vielä pitäisi opettaa kahta eri asiaa kahdelle eri ryhmälle, niin ei, ei, ei... 
Nyt tai joskus toiste.

Ystävä

Olen itse tehnyt opettajan töitä ja hyvin käyttäytyvän luokan kanssa työ on mielestäni antoisaa. Hankalat oppilaat ja vanhemmat taas tekevät työstä niin epäviihtyisää, että korotettu palkka on varsin laiha lohtu.
Korvauksen pitäisi olla todella merkittävä, jotta työskentelisin jossakin Myllypuron alakoulussa mielummin kuin maalaiskoulussa. 

Hankalilla oppilailla tarkoitan siis käytöshäiriöistä kärsiviä lapsia. Hitaat oppijat eivät ole opettajalle ongelma, jos he osaavat käyttäytyä. Hitaisiin oppijoihin menee tosin suurin osa opettajan ajasta, joten lahjakkaat ja keskitason oppilaat saavat valitettavasti osakseen huomattavasti vähemmän open huomiota. Erityisesti tämä näkyy matematiikassa.

Epäkohtelias ja levoton käytös ei suinkaan ole vain maahanmuuttajien ongelma, vaan sitä esiintyy paljon kantaväestöön kuuluvillakin lapsilla. Ongelmana on löperö kasvatus ja ajatus siitä, että tasa-arvo tarkoittaa samaa kuin se, että aikuisella ei enää ole auktoriteettiasemaa lapseensa. Aikuiset lähtevät nykyisin liian helposti neuvottelemaan lasten kanssa. Kaikkeen ei tarvitse antaa perusteluja vaan sen täytyy riittää, että aikuinen sanoo että nyt toimitaan näin. Oppilaat yrittävät usein neuvotella ja kaivaa esiin perusteita opettajankin määräyksistä. Lapset myös selittävät usein esimerkiksi jälki-istuntoon johtaneet tilanteet vanhemmilleen siten, että he näyttäytyvät väärinymmärrettyinä enkeleinä ja vika on muissa lapsissa tai opettajassa. Monet vanhemmat sitten uskovat surutta nämä lapsensa värittämät tarinat. 

ichdanke

Quote from: timouti on 07.08.2011, 11:12:05
Nykyään luokissa taitaa jo olla avustajia ja rinnakkaisopettajia, ainakin sellaisile on työpaikkoja ollut tarjolla. Seuraavaksi pitäisi miettiä opetusmenetelmiä, onko siinä kaikki kohdallaan, kun luokkiin tarvitaan aina vaan lisää aikuisväkeä ja sittenkin tulokset vaan heikkenee.

80-luvun alkupuolella yläasteella lainasin kirjastosta 70-luvun lukion pitkän matematiikan oppikirjoja. Kun sitten 18-vuotiaana menin iltalukioon, niin minua järkytti kuinka paljon pitkän matematiikan oppisisältöä oli karsittu. Sellaista karsintaa on tarkoituksellisesti harjoitettu jostain 60-luvulta alkaen. Mitä olen ylioppilaskirjoituksiin liittyviä kohuja seurannut, niin nykyään abiturientit eivät osaa kunnolla edes murtolukuja.

Jouko

Pian varmaan tarvitaan vaarallisen työn lisää, jotta opettajat saadaan suostumaan monikulttuuriseen opettamiseen.
:facepalm:
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Mursu

Quote from: pavor nocturnus on 07.08.2011, 08:53:23
Lapsia ei saa kuulemma kurittaa nykymaailmassa ja mamulapsia
pitää vielä silitellä silkkihanskoin.Ensin taataan että penskat ovat
kurittomia ja sitten jotain tällaista putoaa syliin. >:(

On ihan turha syyttää ongelmasta sitä, että lasten pahoinpitely on nykyään (vuodesta 1984 alkaen) kielletty. Tuskin namuvanhemmat edes tätä lakia noudattavat. Koulussa opettajat eivät ole aikoihin saaneet pahoinpidellä lapsia.

huoltaja

lievää OT:tä

Osittain kaksipiippuista touhua tosiaan tuo kaikkien pitäminen samassa ryhmässä. Lahjakkaat kärsivät. Tosin tasoryhmätkin luovat omia haasteitaan, mutta kaipa se jossain kohdassa pitää tunnustaa, että ei pärjää ihan kaikkein parhaimpien kanssa.

Samaahan on nyt todettu urheilupiireissä, että kaikki pelaa -ideologia hukkaa lahjakkaat ja esim osittain tuon takia Suomesta puuttuvat huippujalkapalloilijat. Harrastajapohjaa riittäisi kyllä. Liekö sitten KäPa, joka vetää hommaa nykyään periaatteella "kaikki pelaa - tasollaan"?!

JoKaGO

Voi, Jukka, Voi, Jukka! Pidin "Gusarovia" ihan tolkun miehenä, kun ei profiloitunut mokuttajana ollessaan rivikansanedustaja. Jalkapallomieskin vielä!

Sitten alkoi tapahtua! Ensin eduskunnan liikuntakerhon tilintarkastajana onnistui katsomaan läpi sormiensa satojen tuhansien eurojen kavalluksen. Sitten meni naimisiin. Sitten vaalien alla otti huutamalla osaa maahanmuuttajien suurien sosiaalitukien aiheuttamaan keskusteluun Tammelan torilla: "Minä tiedän, minä olen kansanedustaja, uskokaa jo, että maahanmuuttajat eivät saa MITÄÄN MUUTA kuin 295  e/kk. Kaikki muut väitteet ovat valheita! Minä tiedän, miten asia on!"

No, ministerin paikkahan tuosta seuraa, ja mokutuslinjaa pitää jatkaa, jotta voikin neljän vuoden kuluttua siirtyä hyvälle eläkkeelle eduskunnasta sekä takaisin siviilityöhönsä Murikka-opiston rehtoriksi. Lyökö kukaan vetoa tästä?

Johan tuli ad-hominem. Sitten asiaan. Ymmärrän (niinkuin tänään tunnun ymmärtävän paljon), että panostamalla ongelmatapausten hoitamiseen jo koulussa, vältetään isommat ongelmat myöhemmin. Pienet lapset - pienet ongelmat isot lapset - isot ongelmat. Patologisille tapauksille ei toki mitään voi, mutta niiden ja kunnollisten välissä on paljon oppilaita, joiden luiskahtaminen patologisten puolelle voidaan estää, ja jotka saavat näin elämänsä hallintaan ja käyvät koulunsa kunnolla loppuun asti.

Huomatkaa, että Gusarov ei tuossa jutussa perustele asiaa näin järkevästi. Outoa, jokohan valta on turmellut? Vaikka tietenkin motiivina tässä on Gusarovillakin oman ammattikuntansa, opettajien, aseman parantaminen.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

pavor nocturnus

QuoteOn ihan turha syyttää ongelmasta sitä, että lasten pahoinpitely on nykyään (vuodesta 1984 alkaen) kielletty. Tuskin namuvanhemmat edes tätä lakia noudattavat. Koulussa opettajat eivät ole aikoihin saaneet pahoinpidellä lapsia.

Kuka puhui pahoinpitelystä? Sinulle ei mahdu pilalle lellimisen ja nyrkillä turpaan vetämisen väliin mitään ?

Pliers

Quote from: rähmis on 07.08.2011, 07:52:36
Tästä lähin joka kerta kun julkisuudessa esiintyy opettaja / rehtori tyyliin Myllypuron koulusta mainostamassa monikulttuurisen koulun mainioutta ja ihanuutta, tarkistetaan saako tämä "haasteellisen luokan lisää". Jos näin on, lisän maksaminen lakkautettakoon tältä.

Kannustepalkkaus on hyvä. Sen vain tulee kannustaa tekemään oikeita asioita. Tämä palkkamalli kannustaa opettajia pitämään oppilaat hankalina ja huonosti Suomea puhuvina.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Octavius

Minulla on kokemuksia asiasta mm. Britanniasta. Lisäksi nytkin siellä on pari kaveria kouluikäisten lasten kanssa. Sieltä voi katsoa, mihin kehitys johtaa. Normaali-ihmiselle kehitys tulee vielä kalliiksi, koska harva vihaa lapsiaan niin paljon, että haluaisi laittaa heidät monikulttuuriseen kouluun oppimaan monikulttuurisia taitoja.

http://octavius1.wordpress.com/2010/09/20/ennen-ja-jalkeen/

Suosittelisin vahvasti lapsiperheitä tai lapsia suunnittelevia pariskuntia harkitsemaan asuinaluettaan mm. koulun ja sen oppilasaineksen perusteella. Siinä on kuitenkin kyseessä ihmisen koko tulevaisuus.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

Ystävä

Quote from: thinkingmind on 07.08.2011, 11:07:58
Oikea toiminta-tapa olisi laittaa yleiseen opetukseen sopimattomat häiriköivät oppilaat tarkkikselle toisten häirikköjen kanssa olivat nämä sitten suomalaisia tai maahanmuuttajia ja maksaa tarkkis-luokan opettajalle parempaa palkkaa.

Miksi SDP:ssä on niin paljon sekopäisiä poliitikkoja jotka ajavat sekopäistä politiikkaa?
Kasvatustieteessä on viime vuosikymmeninä ollut pinnalla integraatio ja inkluusio. Integraatio on sitä, että erityisluokalta integroidaan oppilas esimerkiksi liikuntaan, tai vastaavaan kouluaineeseen, jossa hän saattaa pärjätä, ja usein pärjääkin. Inkluusio puolestaan tarkoittaa sitä, että erityisluokista(tarkkailuluokkia ne eivät ole olleet muistaakseni 90-luvun alun jälkeen) ja erityisopetuksesta luovutaan kokonaan ja siirrytään "yhteiseen kouluun". Inkluusio olisi ihan mukiinmenevä juttu noin teorian ja etiikan tasolla, mutta käytännössä tällainen järjestely vaatisi lisää työntekijöitä ja siten tulisi myös kalliiksi.

Quote from: huoltaja on 07.08.2011, 11:44:30
Osittain kaksipiippuista touhua tosiaan tuo kaikkien pitäminen samassa ryhmässä. Lahjakkaat kärsivät. Tosin tasoryhmätkin luovat omia haasteitaan, mutta kaipa se jossain kohdassa pitää tunnustaa, että ei pärjää ihan kaikkein parhaimpien kanssa.
Tässä on puolensa ja puolensa. Tutkimuksissa on todettu, että hyvien oppilaiden seura saa heikommat yrittämään enemmän, mutta hyvien tulokset eivät juurikaan putoa, jos luokassa on myös huonompia oppilaita. Toisaalta peruskoulun opetusmateriaali ei ole lahjakkaalle oppilaalle kovin haastava, joten lahjakkaat kärsivät siinä mielessä, että opettajalla ei ole välttämättä aikaa räätälöidä heille tasoistaan opetusta, koska n. 80% ajasta menee heikoimpien kanssa. Tämä siis näkyy erityisesti matematiikassa. Matematiikkakerhot ja vastaavat olisivat erinomaisia, mutta harvemmassa koulussa niitä on varaa järjestää.

Lodi

Quote from: Reich on 07.08.2011, 09:29:21
Tasapäistävyys on siis peruskoulun tavoite. "Hankalille" oppilaille suunnatut resurssit ovat suoraan pois lahjakkaiden oppilaiden opetusresursseista. Juuri lahjakkaiden erityistarpeiden huomiointi olisi persukoulun tärkein kehittämiskohde, mikäli Suomi halutaan jatkossakin pitää yhtenä maailman kilpailukykyisimpänä maana.

Olen kehittänyt mallin, missä otetaan huomioon sekä lahjakkaiden että heikompien oppilaiden tarpeet peruskoulussa. Perusasiat opetettaisiin kaikille yhteisillä tunneilla (esim. 2-3 tuntia viikossa/aine). Sitten yhdeksi tunniksi viikossa luokka jaettaisiin kahteen osaan: kertaavaan ja syventävään. Heikommat oppilaat pääsisivät kertaavassa ryhmässä harjoittelemaan perusasioita. Lahjakkaammat oppilaat puolestaan saisivat tehdä haastavampia tehtäviä ja oppia ylimääräisiä asioita syventävässä ryhmässä. Tällainen malli sopisi hyvin matematiikkaan, vieraisiin kieliin ja äidinkieleen.

Tuo tarkoittaisi käytännössä paluuta siihen 70-luvun jakoon "oppikoulu/lukio" ja "kansalaiskoulu/ammattikoulu". Silloinhan neljä ensimmäistä vuotta käytiin samaa koulua, jonka jälkeen sinne oppikouluun piti mennä pääsykokeisen kautta. Muut jäivät neljäksi vuodeksi kansalaiskouluun ja sitten ammattikouluun.

Tämä oli kuitenkin demareiden (ja silloisen voimakkaan SKDL:n) mielestä liian eriarvoista ja siitä oli päästävä pois. Peruskoulun jälkeen on itse asiassa vasta pääosin alkaneet yhteiskunnassamme nämä keskustelut koulukiusaamisista ja tuntien rauhattomuudesta.

Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !

Kitaransoittaja

Quote from: Ystävä on 07.08.2011, 12:02:17

Tässä on puolensa ja puolensa. Tutkimuksissa on todettu, että hyvien oppilaiden seura saa heikommat yrittämään enemmän, mutta hyvien tulokset eivät juurikaan putoa, jos luokassa on myös huonompia oppilaita. Toisaalta peruskoulun opetusmateriaali ei ole lahjakkaalle oppilaalle kovin haastava, joten lahjakkaat kärsivät siinä mielessä, että opettajalla ei ole välttämättä aikaa räätälöidä heille tasoistaan opetusta, koska n. 80% ajasta menee heikoimpien kanssa. Tämä siis näkyy erityisesti matematiikassa. Matematiikkakerhot ja vastaavat olisivat erinomaisia, mutta harvemmassa koulussa niitä on varaa järjestää.
Kyseenalaista on myös että kykenisivätkö opettajat siihen, oppilaiden usein ollessa tasoltaan opettajia pätevämpiä.  :D

JoKaGO

Quote from: Pliers on 07.08.2011, 11:58:10
Quote from: rähmis on 07.08.2011, 07:52:36
Tästä lähin joka kerta kun julkisuudessa esiintyy opettaja / rehtori tyyliin Myllypuron koulusta mainostamassa monikulttuurisen koulun mainioutta ja ihanuutta, tarkistetaan saako tämä "haasteellisen luokan lisää". Jos näin on, lisän maksaminen lakkautettakoon tältä.

Kannustepalkkaus on hyvä. Sen vain tulee kannustaa tekemään oikeita asioita. Tämä palkkamalli kannustaa opettajia pitämään oppilaat hankalina ja huonosti Suomea puhuvina.

Hyvä havainto! Jälleen kerran, ongelmaa ei kannata ratkaista niin, että ongelmasta hyötyvä hyötyy lisää ongelmasta tai häviää, jos ongelma häviää olemasta.

Tuossa ylemmässä postauksessani unohdin, että maahanmuutolle, sille sos-pum (c Pöntinen) sellaiselle, on pantava totaalinen stoppi ja heti! Sitten hoidetaan nämä nykyiset ongelmien aiheuttajat rikkaudet yhteiskuntakelpoisiksi, samoin ne 3-5 todellista vuosittaista pakolaista, joita tietenkin pitää ottaa maahan.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.