News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

29-07-2011 Petteri Järvinen: Arhinmäki oopperajuhlilla punaisissa tennareissa

Started by Tuju, 29.07.2011, 12:43:41

Previous topic - Next topic

pelle12

Sanoutuiko Pave Savonlinnassa irti anarkistien vandalismista ja pommiviritielmistä? Tuomitsiko laittomuudet ja Akuliinan vihapuheet?

Kajsaniemi R

Quote from: Masa76 on 29.07.2011, 17:40:55

Taisi olla tämä sanonta Kari Suomalaisen suusta:

"rengin voi tuoda salin puolelle, mutta se tuo hollituvan mukanaan."

Tuli vain mieleen, että voisikohan Karin mietelmästä ottaa jotain opiksi myös maahanmuuttopolitiikkaa silmällä pitäen...

Jos vaikka tuon 'rengin' tilalle vaihtaisi jotain muuta - ja 'salin' korvaisi 'Suomella':

"Muumipeikon voi tuoda Suomeen, mutta (joskus) se tuo "hollituvan" mukanaan."

Onnistunut kotouttaminen = prosessi, jossa "hollituvasta" päästään eroon? :flowerhat:

Kun vähän tarkemmin mietin, niin ei tämä taida sittenkään kovin uusi idea olla. Muistaakseni jossain joskus vähän väritteisviritteisesti sanottin, että

"You can take the boy out of [enter continent of your choice here], but you can't take [again, enter continent] out of the boy."
"Eivät ne [kerjäläiset] minua häiritse" -Timo Soini

"On luihuilua esiintyä nimimerkin takaa." -Timo Soini

"Valtion tulee huolehtia, että pakolaisia ja turvapaikanhakijoita vastaanottavilla kunnilla on enemmän resursseja." -Timo Soini

"Itse maahanmuutto on marginaalinen asia" -Timo Soini

IDA

Siis mitä pyhää oopperassa muka on? Itse voisin ihan hyvin kuvitella kuuntelevani Figaron häitä vaikka munasiltani. Ja olen kai kuunnellutkin, ei sitä tässä iässä kaikkia krapuloita muista.

Hyvää musiikkia kannattaa mennä kuuntelemaan vaikka missä vaatteissa. Mukaan vain ja hiphop. Toki aina pitää silti olla kohtelias vierustovereille.

Kitaransoittaja

Imperium

Anarkomäki yritti vanhaa ja väsynyttä temppua uudelleen, tuloksetta. Eivätkö Kaurismäki ja Donner ole jo moukkailleet tän tennaripelleilyn ajat sitten yesterdays news...

hoxpox

Quote from: Sunt Lacrimae on 29.07.2011, 17:30:46
En itsekään tarkoittanut, että virallisten tilaisuuksien pukuetiketin pitäisi väkisin olla jostain 1950-luvulta vaan lähinnä sitä, että mikäli tilaisuuden etiketti on tietynlainen niin ministeriasemassa olevan henkilön on turha lähteä sitä väkisin muuttamaan.

Komppaan, ministeriasemassa olevien henkilöiden ei todellakaan ole sopivaa lähteä ajamaan minkäänlaisia muutoksia yhteiskuntaan. Ei se ole heidän tehtävänsä.

Tennarikausti ei muuten edes ole Arhinmäen pahin etikettivirhe. Tuoreeessa muistissa on se, kuinka tämä hulttio kehtasi vastustaa myös Portugalin tukipakettia.

Jos kyseinen tukipaketti olisi kaatunut olisi se aiheuttanut todella pahan kolauksen kansainväliseen maineeseemme. Minkälaisina juntteina meitä olisikaan pidetty EU:n hienoissa illallispöydissä? Portugalille lainanneiden pankkien hienostuneet omistajasuvut, joille tukipakettirahat tulevat päätymään, olisivat lopullisesti menettäneet uskon Suomen kansan solidaarisuuteen ja eurooppalaisten vakautta vaalivien tapojen ja käytäntöjen noudattamiseen.

Alfresco

Quote from: Kitaransoittaja on 29.07.2011, 18:23:19
Quote from: Alfresco on 29.07.2011, 18:17:52
Olen tästä eri mieltä. Ooppera tai joku muu taidemuoto on juuri niin elitistinen kun sen harrastajat haluavat sen olevan.
Ne jotka ruikuttavat oopperan elitistisyydestä ovat ne jotka eivät sitä kuuntelisi edes ilmaiseksi.
Arhinmäen punkkutennarit ovat kieltämätä varsinainen rimanalitus.
Eiköhän tuosta sitä elitististä tee muut asiat kuin harvalukuisten harrastajien mielipiteet.

Johtuen puvuista ja kalliista, pitkästä koulutuksesta, sen harrastaminen ei ole kaikkien ulottuvilla.

Jos harrastukseen kuuluu kalliit puvut niin miksi sen pitäisi olla halpaa ja kaikkien ulottuvilla? Tuollainen valittaminen on yhtä hölmöä kun urputtaisi ettei golf ole kaikkien ulottuvilla kun golf-mailat ovat liian kalliit.

Ooppera on nostettu tikunnokkaan jostain syystä. Kaallita harrastuksia on vaikka kuinka paljon muttei kukaan valita että goottien meikit ja nahkainen konserttivaatetus on liian kallista ja elitistiä. Ilmeisesti kyse on siitä, että kaikkea elitistiseksi mielletty on kapitalistisikojen juttuja ja sitä pitää vastustaa vaikkei opperasta olisi kiinnostunutkaan.

Minä en kuulu mihinkän eliittiin mutta käyn välillä oopperassa ja parilla sadalla olen hankkinut siistit vaatteet vuosia sitten. Ei ooppera ole mitään huippukallista eikä siihen vaadita mihinkään eliittin kuulumista. Sellaiset puheet ovat myytti. Youtubesta voi jopa kuunnella ja katsoa aarioita ihan ilmaiseksi.

Noin muuten niin opperassa käyminen ei ole vain musiikin kuuntelua. Se on harrastus missä verrataan eri näytökset toisiinsa ja arvostellaan esiintyjät. Se on legitimoitua tilannesnobbailua, johon jokainen voi ottaa osaa kohtalaisen pienellä investoinnilla kuulumatta mihinkään eliittiin.

Alfresco

Quote from: IDA on 29.07.2011, 19:29:04
Siis mitä pyhää oopperassa muka on? Itse voisin ihan hyvin kuvitella kuuntelevani Figaron häitä vaikka munasiltani.

Pukeutuminen seuraa sitä miten muut pukeutuvat samassa tilaisuudessa. Minä olen kuunnellut oopperaa munasillani kotona mutten edes harkitsisi meneväni oopperaan tennareissa.

Kyse on myös muiden kunnioittamisesta. Jos joku maksa kalliit oopperaliput ja pukeutuu siististi, eli investoi tilaisuuteen, niin kyllä vituttaa jos joku tulee saliin lumppuisesti pukeutuneena pilaamaan tunnelman.

Olin vuosia sitten eräässä oopperan ensinäytelmässä missä kaikki olivat virittäytyneet tilaisuuteen. Pääesiintyjä oli joku kansainvälinen tähti ja liput oli kohtaaisen kalliit. Hieman ennen näytelmää kun kaikki oli jo istumassa ja esiriipu avautumassa, paikalle pelmahti 4-6 hengen nuorisojoukko. He seisottivat puoli salia etsiessään paikkoja edes takas. Vaatetus oli farkku-t-paita linjalla. Kun näytös alkoi he puhuvat ja kikattelivat keskenään ja häritsivät näytöstä monen huomautuksenkin jälkeen. Tauolla tarjottiin skumppaa ja sitä vedettiinkin sitten ihan pohjanmaan kautta monta lasia.

Juuri tällainen maallikkomaisuus alkaa vituttamaan kun muut haluavat keskittyä näytökseen ja ottaa kaiken irti kalliista lipuistaan.

Minusta opperaan ei pidäkkään olla mitään rahvaan puuhaa koska koko esityksestä ei tule mitään kun Arhinmäen kaltaiset halvan elämän vasemmistoanarkistit sikailevat kaiken pilalle. Arhinmäet voi räppäillä kotona tennareissaan ja vaikka munasillaan ihan vapaasti.

L. Brander

Yhteiskunta tukee useita kalliita "harrastuksia". Olen käynyt oopperassa n. 5 kertaa eli muutaman Stadissa, kerran Savonlinnassa ja kerran Ryssissä. En siis ole mikään oopperafanaatikko, mutta mielestäni on ihan jees, että sellainen Stadista löytyy. Olen käynyt katsomassa oopperaa lähinnä yleissivistävistä syistä, että tietäisin, mistä puhutaan.

Olen fanaattinen (vihakannattaja) HIFK- fani ja rakastan kiekkoa. Katson liigaa, KHL:ää, NHL:ää (vaikea seurata kun tulee öisin), olen käynyt katsomassa kiekkoa myös Tsekissä ja Saksassa. Rakastan kiekon nopeaa tempoa ja sitä, että pelissä tapahtuu koko ajan.

Olisi VIHAISTA jeesustelua väittää, ettei yhteiskunta tue myös kiekkoa kaikkine hallilainojen takauksineen ja annettuine tontteineen. Lähes kaikki ajanvietteeseen liittyvä kulttuuri maksaa. Antaa maksaa, onhan meillä varaa...

Ei Pavel Arhinmäen ajatus siitä, että kulttuuri tuotaisiin lähemmäs tavallista tallaajaa, ole mielestäni ihan percstä. Tosin ei sitä ole pakko tehdä "korkeakulttuurin" kustannuksella.

LB
Dystooppinen salamasota

Fatman

Sekä Arhinmäki, että Järvinen ovat pöljiä. Ensinmainittu siksi, etta kuvittelee ehkä tennarien olevan työväenluokan kapinaa. Jälkimmäinen siksi, että vaivautuu nillittämään moisesta.

Sunt Lacrimae

Quote from: hoxpox on 29.07.2011, 20:22:38
Quote from: Sunt Lacrimae on 29.07.2011, 17:30:46
En itsekään tarkoittanut, että virallisten tilaisuuksien pukuetiketin pitäisi väkisin olla jostain 1950-luvulta vaan lähinnä sitä, että mikäli tilaisuuden etiketti on tietynlainen niin ministeriasemassa olevan henkilön on turha lähteä sitä väkisin muuttamaan.

Komppaan, ministeriasemassa olevien henkilöiden ei todellakaan ole sopivaa lähteä ajamaan minkäänlaisia muutoksia yhteiskuntaan. Ei se ole heidän tehtävänsä.

Tennarikausti ei muuten edes ole Arhinmäen pahin etikettivirhe. Tuoreeessa muistissa on se, kuinka tämä hulttio kehtasi vastustaa myös Portugalin tukipakettia.

Jos kyseinen tukipaketti olisi kaatunut olisi se aiheuttanut todella pahan kolauksen kansainväliseen maineeseemme. Minkälaisina juntteina meitä olisikaan pidetty EU:n hienoissa illallispöydissä? Portugalille lainanneiden pankkien hienostuneet omistajasuvut, joille tukipakettirahat tulevat päätymään, olisivat lopullisesti menettäneet uskon Suomen kansan solidaarisuuteen ja eurooppalaisten vakautta vaalivien tapojen ja käytäntöjen noudattamiseen.

Etikettikysymykset eivät liity suoraan varsinaisiin substanssikysymyksiin, mutta edellisten huomioonottaminen edesauttaa huomattavasti jälkimmäisten ratkaisemisessa. Olkoon vaikka kuinka kevyt ministerisalkku niin mielestäni jopa Pavella olisi parempaa tekemistä hurumykke kuin bostailla oopperassa tennarit jalassa koska kansankulttuuri.

Sitäpaitsi jos tarkoituksena olisi todellakin tuoda elitistisenä joidenkin pitämää taidemuotoa lähemmäs kansaa niin edistäköön Paavo vaikka kulttuuriseteleitä lenkkaritrollaamisen sijaan.
Play stupid games, win stupid prizes.

IDA

Quote from: Alfresco on 29.07.2011, 20:38:17
Juuri tällainen maallikkomaisuus alkaa vituttamaan kun muut haluavat keskittyä näytökseen ja ottaa kaiken irti kalliista lipuistaan.

Itsekin totesin, että vierustoveri pitää ottaa huomioon.

Mikäli itse pidät oopperaa håmåjen hommana ja hyvien ihmisten catwalkina, niin ihan ok. Itse silti "diggaan" musiikkia ihan täysillä.

AstaTTT

Tarkkaan asiaa punnittuani - aiheen syvän vakavuuden erinomaisesti tiedostaen - olen tullut siihen tulokseen, että Arhinmäki voi mennä oopperaan vaikka punaisissa korkokengissä.
:-*

L. Brander

Quote from: IDA on 29.07.2011, 20:53:45
Itse silti "diggaan" musiikkia ihan täysillä.

;D Minusta taas juuri musa on se oopperan paska puoli. Enkä heitä tätä edes vitsillä, vaan tyykkään puitteista, puvuista, tarinoista (jotka voi lukea ohjelmasta), mutta en vaan jaksa kuunnella sitä äänihuulien revittämistä.

Myönnän, että en ymmärrä kyseistä taidetta.

LB
Dystooppinen salamasota

Alfresco

Mikäli itse pidät oopperaa håmåjen hommana ja hyvien ihmisten catwalkina, niin ihan ok. Itse silti "diggaan" musiikkia ihan täysillä.

Diggaat siis opperaa, vai?! Itse kuuntelen sitä usein koska pidän melodiesta musasta. Kuuntelen kyllä kaiken näköistä muutakin.

Opperassa käyminen on "håmåjen hommaa ja hyvien ihmisten catwalkina", ei sitä voi kiistää. Opperaahan ei yleensä mennä kuuntelemaan kylmiltään vaan tarina ja musiikki on jo tuttu useimmille. Syy miksi mennän opperaan on se, että halutaan pistää siistit remelit päälle, nähdä ihmisiä, eläytyä musiikkiin ja tilannesnobbailla. Se on se juttu. Ne ovat karvalakki versio frakkijuhlista. Eihän niihinkään mennä tennareissa!

Oopperassa käynti on ihan samanlaista eläytymistä asiaan kun hevarikonsertit, joihin mennään pitkissä hiuksissa, tatskoilla, lävistyksissä ja asiaankuuluvin kutein.

Pidän ihnmeellisenä urputusta, että opperasta pitäisi tehdä jotain rahvaan halpiskonsertteja vain periatteesta.

Alfresco

Quote from: L. Brander on 29.07.2011, 21:03:23
Itse silti "diggaan" musiikkia ihan täysillä.

;D Minusta taas juuri musa on se oopperan paska puoli. Enkä heitä tätä edes vitsillä, vaan tyykkään puitteista, puvuista, tarinoista (jotka voi lukea ohjelmasta), mutta en vaan jaksa kuunnella sitä äänihuulien revittämistä.

Myönnän, että en ymmärrä kyseistä taidetta.

Onhan ne puitteet yleensä hienot mutta kyllä se musa on se paras asia. Tietysti oopperoita on monenlaisia eikä kaikki suinkaan ole hyviä. Todella surkeitakin kyhäelmiä on. Etenkin nämä modernit oksennukset, joita ei edes voi nuottiviivalle kirjoittaa.

Hieman harjaantuneempana oppii ymmärtämään esiintyjien äänenkäytön ja muut seikat, jotka vaikuttavat ihan olennaisesti kokonaisuuteen. Laulajilla on huikea ero. Ooppera on muuten äärimmilleen viety naturalistinen laulutaito. Oopperalaulun ylittäminen edellyttä sähköisiä koneita. Sama koskee perinteistä länsimaista klassista musiikkia, joka edustaa sitä huippua mitä luonnon akustisin menetelmin voi ylipäätään saavuttaa.

Oppera on hifistelyä ja sellaista se pitää ollakin. Ei se ole mitään halpaa hissimusaa, jonka kaikkien pitäisi "ymmärtää" tai jorata.

AstaTTT

Quote from: Alfresco on 29.07.2011, 21:53:46

Pidän ihnmeellisenä urputusta, että opperasta pitäisi tehdä jotain rahvaan halpiskonsertteja vain periatteesta.

Tuo särähti korvaan, ikään kuin Suomessa ylläpidettäisiin sosiaalista jakoa, jossa jokin asia "ei kuulu" tietylle kansanosalle.

Sitten vain pois tuet oopperoilta. Ne jotka käyttävät palveluja, maksakoot ne itse, semminkin, kun ne eivät ole "köyhälle rahvaalle" tarkoitettuja. Ruotsi on muuten hyvä snobbailumaa, näin vinkkinä.

Alfresco

Quote from: Asta Tuominen on 29.07.2011, 22:05:04

Tuo särähti korvaan, ikään kuin Suomessa ylläpidettäisiin sosiaalista jakoa, jossa jokin asia "ei kuulu" tietylle kansanosalle.

Sitten vain pois tuet oopperoilta. Ne jotka käyttävät palveluja, maksakoot ne itse, semminkin, kun ne eivät ole "köyhälle rahvaalle" tarkoitettuja. Ruotsi on muuten hyvä snobbailumaa, näin vinkkinä.

Opperassa käyminen on omanlaisensa taidetta. Siihen kuulu tiettu etiketti ja prameus, se on osa kokonaisuutta. Ilman sitä se ei enää olisi Oopperaa vaan laulukonsertti missä rahvas juo kaljaa ja pieriskelee.

Valituksesi ettei "ole köyhälle rahvaalle" on hölmö. Kaikki palvelut ei ole tarkoitettu olevan halpoja massatuotteita edes tuettuina. Se, että oppera saa tukia ei tarkoita, että sitä pitäisi tueta niin paljon, että kaikki voi nauttia siitä ilmaiseksi tai edes halvalla. Ovathan valtion museotkin maksullisia. Pitäisikö taidenäyttleytkin lopettaa kun ei pääse ilmaiseksi tai halvalla sisään? Kaikella on hintansa ja se joka ei suostu sitä maksamaan jää ulos. Ketään ei kuitenkaan opperassakaan käännytetä ovella, edes vaatteiden takia mutta toki lippu pitää maksaa, ellei ole kulttuuriministeri.

Toki opperan voi lopettaa jos valtion tarkoitus on rahvaistaa kaikki. Kärsijöinä ei tietenkään olisi rahvas joka ei edes maksa veroja eikä ole kiinnostunut opperasta, vaan muut.

Kajsaniemi R

Quote from: Asta Tuominen on 29.07.2011, 22:05:04

Ehkä ei ole kovin PC sanoa, että jokin asia "ei kuulu" tietylle kansanosalle, mutta saattaisikohan tämä silti joissain tilanteissa pitää paikkansa? Vai ajatteletko, ettei mitään "sosiaalista jakoa" ole oikeasti olemassakaan?

Uskoisit siis, että esimerkiksi ooppera soveltuu hyvin kaikille mahdollisille kansanosille?

Mitäs luulet... tulisikohan viihtyisästä oopperaillasta suurikin menestys, jos kävisit joskus nappaamassa vaikka parikymmentä nuorukaista steissin seinustalta mukaasi kulttuurielämyksestä nauttimaan?

Muista sitten pistää pientä raborttia tänne kokeilun onnistumisesta! Minulla on tosin vähän sellainen tunne, että saatamme päästä lukemaan tapahtuman käänteistä esimerkiksi Varttipravdan sivuilta jo ennen virallisen raborttisi valmistumista.     

Ehkä se Paavon ajatus tarjoilla vain räppiä ei sittenkään ole ihan perusteeton...
"Eivät ne [kerjäläiset] minua häiritse" -Timo Soini

"On luihuilua esiintyä nimimerkin takaa." -Timo Soini

"Valtion tulee huolehtia, että pakolaisia ja turvapaikanhakijoita vastaanottavilla kunnilla on enemmän resursseja." -Timo Soini

"Itse maahanmuutto on marginaalinen asia" -Timo Soini

Farrow

Oopperaan halvimmat liput taitaa olla noin 14 euroa, jos oikein muistan (ihan ylimmälle parvelle). Itse käyn välillä katsomassa balettia, ooppera ei niin kiinnosta. Taisin joskus jopa rikkoa pukeutumisetikettiäkin, oh my godness...! Onneks en ole kulttuuriministeri niin ei tullu sanomista, eikä kukaan katsonut pahasti. Ihan siistit vaatteet oli päällä kyllä, mut en todellakaan ollut pynttäytynyt mihinkään jakkupukuun tms.

Niin. Eli ei se siis ole juurikaan kalliimpaa kuin esim. elokuvissa käynti.

Ihan turhaa mystifoida ja glorifioida oopperaa joksikin "paremman kansanosan" pokkuroinniksi. Ehkä se on sitä joillekin, mutta mulle se ei sitä ole.

Ja olen siis sitä mieltä että tottakai se sopii kaikille mahdollisille kansanosille, jos vain kiinnostusta löytyy. Ei siis pidä jättää menemättä vain siksi että kokee kuuluvansa sellaiseen "kansanosaan" jota jotkut kukkahattutädit katsoo alta kulmien.

Edit: Ja vielä sellanen lisäys, että myös erityisryhmille järjestetään käsittääkseni joskus aivan erikseenkin jotain näytöksiä. Koululaisryhmille jne.
Kyllä olen kuullut myös sellaisesta että nuoria sieltä "steissin kulmilta" on viety oopperaankin, joka minusta on aivan okei. :) Mielestäni on typerää ennakkoluuloisuutta ja nuorten aliarvioimista, jos ollaan sitä mieltä että nuoret eivät voisi kiinnostua oopperasta (oli ne nuoret sitten steissin kulmilta tai Eiran miljoonalukaaleista).
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings