News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Blogipalvelu

Started by Teme, 28.07.2011, 16:46:06

Previous topic - Next topic

Teme

Itse henkilökohtaisesti olen jättänyt pitkälti Uuden Suomen väliin pitkälti sen takia, että liki jokaisessa sen jutussa on vähintää yksi asiavirhe. Useimmat sen jutut lähtevät liikenteeseen ihan puhtaasta (joko tahallisesta tai tahattomasta) väärin ymmärryksesta, osa suoranaisesta valehtelusta.

Quote from: elven archer on 28.07.2011, 15:27:07
Uusi Suomi osoittaa hienosti sen, mikä ongelma syntyy, kun ihmiset alkavat keskittää sananvapauden ilmaisujaan sellaiselle kaupalliselle toimijalle, jonka periaatteisiin ja kilpailuvaltteihin sananvapaus ei kuulu. Nyt palvelusta on tullut kovin suosittu poliitikan saralla, joten joko häviää näkyvyydessä bloggaamalla muualla tai joutuu lausumaan Huuskon linjan mukaisia mielipiteitä. Toki tästä kaikesta seuraa se, että palvelu tulee kuihtumaan lopulta pois. Tämä puhdistus oli lopun alkusoitto. Jokainen voi nopeuttaa asiaa boikotomalla palvelua. Minä aloitin jo eilen. En kommentoi, en lue, en klikkaa Uuden Suomen uutisiin ja siten kasvata kävijämääriä, joilla myydä mainostajille tilaa.

Aika pitkälle samaa mieltä. Tämä viimeisin "siisvousoperaatio", joka USssä on meneillään tappanee sen blogipalvelunkin ennen pitkää.

Näin ollen olisi selvästi tilaa riipumattomalle, voittoa tavoittelemattomalle blogipalvelulle. Palvelulle, joka pystyy nostamaan esiin aiheita ja/tai kirjoituksia omasta palvelustaan. Lisäksi jonkilainen uutis (esim. rss -virta) tai kenties oma käyttäjiin perustuva uutistuotanto voisi olla valtti.

No se ideoinnnista tässä kohdin... mutta asiaan. Itse olen valmis lähtemään tuollaiseen projektiin, jopa vetämään sitä. Ongelmana on se, että tarvitsisin apua teknisessä toteutuksessa. Mikäli kiinnostuneita on, niin yhteyttä saa ottaa allekirjoittaneeseen.

Teme
- Me tappa sua paahan!!!
- Mä laitan kypärän päähän

kolki

Näitä palveluja on jo olemassa. Esim. https://www.blogger.com/ (blogspot.com) on ilmainen käyttää ja http://wordpress.org/ toinen. Lisäksi, Homman moderaatiolta voisi varmistaa, olen siinä käsityksessä ettei ole estettä, että sen tekisi Hommaforumin sisällä perustamalla itsellesi ketjun ja laittamalla sinne kaikki kirjoituksesi.

Teme

Jos se olisikin jollakin tavalla hommanyhteydessä, niin saattaisi olla helpointa toteuttaa. Ongelmia varmasti olisi, eikä ne kaikki olisi teknisiä. Ollaksemme rehellisiä (hep! sain uuden sloganin) ei myöskään pidä unohtaa sitä, että niin, niin monelle Homma aiheuttaa inho reaktioita (vai voisitteko kuvitella Osmo Soininvaaran tai jonkun Satu Hassin blogaamassa Hommablog.org -palveluun  ??? ). Itse mietin tuollaista joka pystyisi korvaamaan USn vapaana palveluna ja olisi kenties osana isompaa kokonaisuutta.

Osittain tähän samaan littyen Journalismikritiikin vuosikirjassa
http://tampub.uta.fi/J/journalismikritiikin_vuosikirja_2011.pdf
on jteksti (sivu 48 alkaen) otsikolla "yhteinen juttu Guardianin tapaan". Tuon kaltainen tuli mieleeni joskin tosin toisessa yhteydessä. Tai no ei ihan tuollainen, mutta yhtä kaikki, tuo Guardianin konsepti voisi olla yksi äärettömän hyvä myöskin taannoin puheena ollessa "Homma -Lehdessä". Olisiko Hommaa mahdollista kehittää tuohon suuntaan nykyisestä?
- Me tappa sua paahan!!!
- Mä laitan kypärän päähän

Veli Karimies

Muutoksella on ainakin tuo blogialusta sivuillaan. Tähän mennessä sinne ovat kirjoitelleet suurimmaksi osaksi Muutoksen jäsenet, mutta joitakin vierailevia kirjoittajiakin on ollut.

Aikeissa on myöskin ollut avata kirjoitusoikeuksia useammalle vierailevalle kirjoittajalle.

kp

Blogialustoja kyllä löytyy. Uudessa suomessa oli joitain seikkoja, jotka tekivät siitä monia muita paremman blogisivuston, ja joita voisi olla hankala saada aikaan vaikka alustasta rakentaisi kuinka hyvän. Niitä oli mm:

- Tunnettu nimi

- Hullut kokkarit ja vasurit
Välillä väsyttävää, aina ärsyttävää, mutta usein viihdyttävää

- Paljon lukijoita
jos sai linkin etusivulle tai sopivasti pysymään suosituimpien listalla, niin lukijoita saattoi saada satoja

- Teoreettinen mahdollisuus että saattoi oikeasti valaista jotakuta
Kuten yllä mainuttu, lukijoita oli sen verran, että joku saattoi oikeasti pohtia mitä kirjoitit. Tiedän, aika turha toivo, mutta saahan sitä uskotella itselleen.

- Julkkiksia
Hommaakin enemmän kansanedustajia, joista monet osallistuivat aktiivisesti keskusteluun.

- Kilpailullinen ilmapiiri
Se, että sai oman avauksensa pysymään seuratuissa sen jälkeen, kun se katosi ensimmäisten kirjoitusten joukosta oli aina tyydyttävää.

- Yksinkertainen mutta toimiva alusta
Jotta olisi mitään mahdollisuuksia toistaa noita yllä olevia hyviä ominaisuuksia, niin tämä pitäisi saada toimimaan. Esim Wordpressin network-ominaisuus kelpaisi tähän varmaan hyvin, mutta saitin hierominen todelliseen iskuun veisi aikaa

Jos jotakuta oikeasti kiinnostaa tälläinen kovasti, niin ajakaa asiaa täällä hieman enemmän niin voin harkita osallistuvani tekniseen toteutukseen.

Tykkimies Pönni

Quote from: Teme on 28.07.2011, 19:00:30
Jos se olisikin jollakin tavalla hommanyhteydessä, niin saattaisi olla helpointa toteuttaa. Ongelmia varmasti olisi, eikä ne kaikki olisi teknisiä. Ollaksemme rehellisiä (hep! sain uuden sloganin) ei myöskään pidä unohtaa sitä, että niin, niin monelle Homma aiheuttaa inho reaktioita (vai voisitteko kuvitella Osmo Soininvaaran tai jonkun Satu Hassin blogaamassa Hommablog.org -palveluun  ??? ). Itse mietin tuollaista joka pystyisi korvaamaan USn vapaana palveluna ja olisi kenties osana isompaa kokonaisuutta.

Osittain tähän samaan littyen Journalismikritiikin vuosikirjassa
http://tampub.uta.fi/J/journalismikritiikin_vuosikirja_2011.pdf
on jteksti (sivu 48 alkaen) otsikolla "yhteinen juttu Guardianin tapaan". Tuon kaltainen tuli mieleeni joskin tosin toisessa yhteydessä. Tai no ei ihan tuollainen, mutta yhtä kaikki, tuo Guardianin konsepti voisi olla yksi äärettömän hyvä myöskin taannoin puheena ollessa "Homma -Lehdessä". Olisiko Hommaa mahdollista kehittää tuohon suuntaan nykyisestä?

Äläs ny. Minä pystyn kuvittelemaan molemmat henkilöt keskitysleirin komendantteina. Se on vaan ajanhengestä kiinni näillä tyypeillä.