News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2011-06-29 HS: Matti Mäkelä: Mitä kansallista Suomessa enää on?

Started by perunanena, 29.06.2011, 10:02:36

Previous topic - Next topic

perunanena

QuoteMitä kansallista Suomessa enää on?

29.6.2011

Matti Mäkelä

Pysähdyin miettimään, kun Kansallisteatterin johtaja Mika Myllyaho uutta produktiota esitellessään puuskahti esityksen maanviljelijöitä ihmettelevälle toimittajalle: onhan tämä sentään Kansallisteatteri!

Ajatuksensa koko Suomen teatterista, jonka "jänneväli ulottuu Helsingistä Rovaniemelle" Myllyaho on kirjannut myös teatterinsa kotisivuille.

Kaikkea hyvää Myllyaholle. Minua jäi askarruttamaan sana "kansallinen".

Meillä on edelleen monta laitosta, joiden nimessä sana esiintyy. On Kansallismuseo, Kansalliskirjasto, Kansallisooppera, oli Kansallispankkikin, mutta sitä ei saatu pelastettua edes kansallistalkoilla.

Mitä edellytetään instituutiolta, että se ansaitsee nimen "kansallinen"?

Varmaan siltä edellytetään kokonaisvaltaisuutta, laatua, henkistä paalupaikkaa.

Tärkeämpi kysymys on, mitä vaaditaan yhteiskunnalta, johon mainittu käsite sopii.

Siltä edellytetään utopiaa. Suomen kohdalla utopia on epäilemättä ollut kansakunnan menestys.

Siltä edellytetään työnjaon sopusointua. Muistan aina, miten 1950-luvun mainoselokuvassa kuvattiin Helsingin Kauppatorin aamua. Aku Korhosen näköiset maanviljelijät toivat hevoskärryissä torille aamukylmää kirnuvoita vanerirasioissa. Sen keltaisella pinnalla suolavesi pisarteli lähiruuan tuoreutta todistaen. Voi yhteisen onnen aikaa!

Kolmas asia, jota kansallisalkuinen instituutio edellyttää, on lojaalius.

Ainoa mitä kunniallisuutensa menettäneissä kuninkaallisissa jään kaipaamaan, on etiikka, jolla he perustelivat olemassaolonsa: palvelemme kansaamme viimeiseen hengenvetoon, sen heikoimmista huolta kantaen.

Mitä meillä on kansallisten instituutioiden edellytyksistä jäljellä? Ei mitään.

Kun tuon- ja tämänpuoliset utopiat katosivat, jäljelle jäi kilpailukyky, jossa heikoin lenkki tiputetaan.

Pääkaupunkiseutu ei näe Suomea työnjaon yhteiskuntana, vaan on alentunut rähisemään ja kilpailemaan muun maan kanssa.

Oikeudenmukaisuus taitaa vielä esiintyä ministerinvalassa, mutta varmaan sen sisältö täytyy alaviitteessä selittää.

Jukka Tarkka sanoi sattuvasti uuden hallituksen linjauksista, että tämä on harvinaisen monen keskenään kinaavan ein hallitus. Totta. Ovat vihreitten eit, kristillisten eit, uudelleen esiin ponnahtanut vasemmiston jakovara-ajattelu, ruotsinkielisten ikuinen oman edun puolustus ja kaiken päällä kokoomus (hei, sekin on kansallinen!) kassanhoitajana.

Meidän muualla Suomessa asuvien on tässä tilanteessa perustettava aktivistisiipi, jonka tehtävänä on ajaa alas muut kansallisten instituutioiden rippeet paitsi kansallispuistot ja -maisemat.

En minäkään sitä utopiaa niin suureen olisi tarvinnut. Olisin vain kertonut lapsenlapsilleni, millainen on hyvä maa ja maailma.

http://www.hs.fi/juttusarja/makela/artikkeli/Mit%C3%A4+kansallista+Suomessa+en%C3%A4%C3%A4+on/1135267275908/?cmp=tm_etu_kolumni

Louhi

Vaihteeksi taas hesarillinen rimanalitus jaanaus ilman päätä ja häntää.

Matti Mäkelä vois miettiä semmoisia asioita kuin suomen kieli, Suomen niemi ja suomalaiset geenit niin, ei tarvitsisi näin julkisesti tulla itseään nolaamaan.
Ärsyttää.

AuggieWren

Kun nettikin vilisee todella paljon sellaisia suomalaisia kirjoittajia, joiden sanan säilä on aivan loistavaa tasoa, miten ihmeessä maan suurimpaan sanomalehteen valikoituu tuollaisia kolumnisteja, joiden läpertelyissä ei ole mitään päätä eikä häntää, ei aihetta, ei minkäänlaista punaista lankaa? Kuka hullu tuollaisista jaaritteluista maksaa?
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

MoonShine

Suomi on ilmeisesti maailman ainoa maa missä kansallismielisyyttä, nationalismia, patriotismia ja esim. kansallisia tunnuksia [Leijona -vaakuna, Siniristilippu jne..]pidetään JOISSAIN PIIREISSÄ jopa halveksittavina.

Vanhanen Suomileijona-riipuksista: "On hävettänyt"

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/94878-vanhanen-suomileijona-riipuksista-"on-havettanyt"
Onko oikein, että minulla verotuksen kautta on elatusvelvollisuus aikuiseen ihmiseen, joka ei ole minulle edes sukua ja lähtöisin jostain Afrikasta?

Miksi vihapuhe Jussi Halla-ahosta on vitsi, mutta vitsi Jani Toivolasta on vihapuhetta?

Forumin yksityisviestit ovat edelleen moderoimattomia.

Malla

Luin kolumnin. En tajunnut, mitä arvoisa kolumnisti koetti sanoa. Voisiko joku tulkata?

IDA

Quote from: Malla on 29.06.2011, 10:54:21
Luin kolumnin. En tajunnut, mitä arvoisa kolumnisti koetti sanoa. Voisiko joku tulkata?

Aina valmis!

Eiköhän siinä ilmaistu turhautumista suomalaisen ihanteen katoamisen johdosta ja sitten lopuksi - tosin en tiedä asuuko Matti Mäkelä enää Pyhtäällä - katsottu rohkeasti tulevaisuuteen ja annettu täysi tuki itsenäiselle Kymenlaaksolle :)

Malla

Quote from: IDA on 29.06.2011, 11:10:25
Quote from: Malla on 29.06.2011, 10:54:21

Aina valmis!

Eiköhän siinä ilmaistu turhautumista suomalaisen ihanteen katoamisen johdosta ja sitten lopuksi - tosin en tiedä asuuko Matti Mäkelä enää Pyhtäällä - katsottu rohkeasti tulevaisuuteen ja annettu täysi tuki itsenäiselle Kymenlaaksolle :)

:)
Kiitän oivallisesta tulkkauksesta. (Alkuteksti oli kyllä luokattoman sekava.)
Onnea ja menestystä itsenäiselle Kymenlaaksollle.

Eino P. Keravalta

Hitto, en minäkään ymmärtänyt, mitä asiaa Matilla oli.

Tähän lienee kolme selitysmahdollisuutta:

A) Minä olen paljon tyhmempi kuin Matti

B) Matti on paljon tyhmempi kuin minä

C) Matti ei osaa kirjoittaa

Kuitenkin jotenkin etäisesti jäi sellainen vaikutelma, että Matilla on paha olla.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

jopparai

En ole siis yksin mielipiteeni kanssa, sekava sepustus.

Tainnut Matilta venähtää Jussin juhlinta. Kirjoituksesta arvioiden lähellä 3 promillea.
Killing folk is easy, being politically correct is pain in the arse.(Achmed, the dead terrorist)
http://www.youtube.com/watch?v=3L8fIrWnXRA

Lehmä

Quote from: Eino P. Keravalta on 29.06.2011, 11:38:39
Hitto, en minäkään ymmärtänyt, mitä asiaa Matilla oli.

Tähän lienee kolme selitysmahdollisuutta:

A) Minä olen paljon tyhmempi kuin Matti

B) Matti on paljon tyhmempi kuin minä

C) Matti ei osaa kirjoittaa

Kuitenkin jotenkin etäisesti jäi sellainen vaikutelma, että Matilla on paha olla.
Olen täysin samaa mieltä, ei ymmärtänyt. Tosin minun kohdallani varmasti vaihtoehto a on paikkansapitävin. Matille tosin vastaisin että onhan meillä vielä kansallispuistot ja niissä vietetty vaellusloma saattaisi kirkastuttaa Matinkin ajatuksia.

Jouko

Maailmankansalainen Matti maailmalla. Puu kuolee jos siltä juuret mätänee. Kansallisuus ja kansallinen identiteetti ovat ne juuret.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Tommi Korhonen

Siinä saattoi (??) kyllä olla nuiva siemen: ihmeteltiin että missä kaikki yhdistävä ja julkisuuden mielestä rehti kansallisuus oli. Päättelin tämän lähinnä viittauksesta ex-kansalliseen Kokoomukseen.

Ehkä. Tai sitten siinä valitettiin siitä että Suomi ei ole tarpeeksi kansainvälinen ja monikulttuurinen. Kai. Tai jotain.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

IDA

Quote from: Tommi Korhonen on 29.06.2011, 16:03:42
Siinä saattoi (??) kyllä olla nuiva siemen:

Totta kai siinä oli:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Matti_M%C3%A4kel%C3%A4

Mäkelä on näköjään muuttanut Pyttikseltä jonnekin ihme Hammaslahdelle, mutta uskon sen tapahtuneen rehdisti hieman tällaisissa merkeissä:

http://www.youtube.com/watch?v=y08eys2zN7Y