News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2011-06-08 OKM: Nuorten paneeli 2011 - Nuoret ovat nykypäivä ja tulevaisuus

Started by Saippuakupla, 23.06.2011, 09:14:28

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

Puolesta olevat mielipiteet löytyvät raportista "tarkkana kuvauksena", mutta mihin katosivat kaikki vastakkaiset mielipiteet?  ???  :flowerhat:

Quote
Potentiaaliset signaalit:  Lisääkö  elämänkokemus enää auktoriteettia? Entä väheneekö suvaitsevaisuus nuorten keskuudessa?

Potentiaalisten signaalien joukosta voidaan mahdollisesti löytää asioita, joista on tulossa vahvoja signaaleja. Ne ovat asioita, joihin moni on halunnut ottaa kantaa ja siten tässä esiintyviä aiheita on pidetty ajankohtaisina. Niiden  arvioinnissa on kuitenkin hajontaa, joten  tällä listalla olevien asioiden merkityksellisyydestä ollaan erimielisiä: toiset pitävät erittäin tärkeinä, toiset eivät. Potentiaalisten signaalien joukossa voi olla niitä asioita, jotka ennen olivat heikkoja signaaleja ja ovat mahdollisesti vahvistumassa tai sitten niitä, jotka olivat ennen valtaosalle erittäin tärkeitä, mutta ovat menettämässä merkitystään.

Potentiaalisten signaalien joukkoon valikoitui tässä tutkimuksessa seuraavat asiat: Aika perheen kanssa, vanhemmat, liikunta, luonto, suvaitsevaisuus, varmuus avun saannista tarvittaessa, kesä (loma) ja tasavertaisuus.

[...]

Potentiaalisissa kommenteissa nousi esille sekä "suvaitsevaisuus" että "tasavertaisuus". Nämä herättivät runsaasti arviointeja, mutta vastauksissa oli laajasti hajontaa. Nuoret tunsivat tarvetta kommentoida suvaitsevaisuuteen ja tasavertaisuuteen liittyviä ehdotuksia. "Erimielisyys" tärkeydestä kuvastaa hyvin muuallakin yhteiskunnassamme parhaillaan käytävää keskustelua näistä asioista. Mielipiteitä on sekä puolesta että vastaan. Mielenkiintoista on nähdä, miten suhtautuminen näihin teemoihin kehittyy nuorten keskuudessa. Tässä tarkat kuvaukset siitä, mihin asioihin nuoret ovat näissä yhteyksissä ottaneet kantaa:

- SUVAITSEVAISUUS:  Erittäin tärkeä perusarvo, joka jokaisen suomalaisen tulisi hyväksyä. Ihmisoikeudet eivät valitettavasti ole kaikille menneet perille. Erityisesti rasismi ja maahanmuuttovastaisuus pelottaa. Suomessa on aivan liian jyrkät asenteet. Tämä on asia, johon tulen varmasti tulevaisuudessa puuttumaan joko ammatin taivapaaehtoistoiminnan kautta. Haluan myös ehdottomasti parantaa seksuaalivähemmistöjen ja vammaisten asemaa.

- TASAVERTAISUUS: Jokainen saa olla millainen haluaa ilman syrjintää tai järjetöntä arvostelua.


http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Nuoriso/nuorisopolitiikka/Kehittxmisohjelma_2012-2015/Liitteet/Nuorten_Paneeli_2011_loppuraportti.pdf

Quote
Valtioneuvosto päättää uudesta Lapsi-  ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmasta  vuoden 2011 loppuun mennessä. Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman 2012–2015 valmistelussa halutaan kuulla nuoria ja tämä kuuleminen toteutuu verkkokeskustelun avulla.   

Tavoitteena on saattaa päättäjien tietoon nuorten omia näkemyksiä siitä, mitä asioita he pitävät elämässään tärkeinä ja mistä nuorten hyvinvointi koostuu. Tavoitteena on myös, että nuorten ääni saadaan kuulumaan konkreettisesti myös päätöksenteossa.


Tutkimus toteutettiin 9.5.–20.5.2011 välisenä aikana. Tutkimus oli käytännössä sähköinen kysely Internetissä, jonka  nettiosoitetta jaettiin Allianssi ry:n jäsenjärjestöjen kautta nuorille sekä suoraan sosiaalisen median välityksellä keskustelupalstoilla, Facebookissa jne. Tutkimuksen toteutti Stratebility Oy. Kyselyyn vastasi 833 nuorta. Kyselyyn oli mahdollista vastata suomen lisäksi ruotsin ja englannin kielillä. Vastauksista valtaosa eli 800 oli suomenkielisen linkin kautta annettuja.  Ruotsin-  ja englanninkielisten vastausten vähäinen määrä johtunee siitä, että kyselyn markkinointia toteutettiin pääasiassa suomenkielisillä sivustoilla ja suomenkielisten yhdistysten välityksellä. Kysely laadittiin sosiaalisen median pelisääntöjä noudattaen,  jolloin  osallistujia ei pakotettu vastaamaan kaikkiin kysymyksiin.Vastanneista 94 % oli äidinkieleltään suomenkielisiä, 4 % ruotsinkielisiä ja 3 %:lla vastaajista äidinkieli oli joku muu kuin edellä mainittu. Kyselyyn osallistuneet käyttivät vastaamiseen aikaa keskimäärin 13 minuuttia.

Kyselyn pääasiallisena kohdejoukkona oli 13–19  –vuotiaat. 87 % vastanneista oli juuri tässä ikähaarukassa, joten kohderyhmätavoite toteutui suunnitellusti. Eniten vastaajia eli 37 % oli ikäluokassa 16–17 vuotta. Kaikista vastanneista 67 % oli tyttöjä ja 33 % oli poikia. Tyttöjen poikia suurempi osallistumisprosentti on tyypillinen

Taustamuuttujatietoina kysyttiin seuraavat asiat: Ikä, sukupuoli, asuinpaikka, äidinkieli ja kokemus omasta elämänkaaren vaiheesta.

Nuorilta kysyttiin tutkimuksessa seuraavat asiat:
- Mitä sinulle kuuluu?
- Miten koet arjen sujuvan?
- Mihin asioihin haluisit vaikuttaa nykyistä enemmän?
- Minkä asian muuttaisit ensimmäisenä, jos sinulla olisi valta?
- Mistä hyvinvointi koostuu?
- Minkälainen on maailman paras harrastus?

Kyselyn lopuksi vastaajat saivat lähettää terveisiä päättäjille. Tutkimuksessa osa kysymyksistä oli valinta- tai monivalintakysymyksiä ja osa kysymyksistä oli avoimia. Avoimiin kysymyksiin  saatiin yhteensä noin 5.000 kommenttia.

http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Nuoriso/nuorisopolitiikka/Kehittxmisohjelma_2012-2015/Liitteet/Nuorten_Paneeli_2011_loppuraportti.pdf

Saippuakupla

OKM näyttää soveltavan varsin lahjakkaasti opetushallituksen oppeja!

QuoteLasten ja nuorten ennakkoluuloihin ja rasismiin on onnistuneesti vaikutettu yksinkertaisella, mutta pitkäjänteisellä toiminnalla seuraavin askelin:

- nostetaan esille positiivisia esimerkkejä ja kertomuksia, kaikki negatiiviset kertomukset sivuutetaan ilman huomiota
- nostetaan esille esimerkkejä myönteisestä kehityksestä ja tehdään positiivisista tapahtumista näyttäviä dokumentteja ja suuria uutisia
- edellinen nostaa esille lisää positiivisia esimerkkejä, joille annetaan näyttävää julkisuutta
- näin kerätään näyttöä sille, että ilmapiirissä tai jonkin ryhmän käytöksessä muutos on mahdollista, muutoksesta on myönteisiä esimerkkejä ja että juuri minun ryhmäni jäsenillä on positiivisia kokemuksia ja he ovat muuttaneet asennettaan.

http://www.edu.fi/miina_ville_ja_kulttuurin_arvoitus/ajattelun_vapaus/suvaitsevaisuus_rasismi_ja_sorto

Alkuasukas

Quote- nostetaan esille positiivisia esimerkkejä ja kertomuksia, kaikki negatiiviset kertomukset sivuutetaan ilman huomiota

Ai näin:

Romanian Romani Elena elättää itsensä myymällä kukkia (ja samalla parittaa tytärtään ja tekee taskuvarkauksia)

Abdirahman saattaa humalaisen Pirjoanteron ravintolasta kotiin (ja raiskaa naisen 12 kertaa seuraavan 2 päivän aikana)

Algerialaispojat viettävät aikaa ilakoiden kavereiden kesken (hakkaamalla porukalla pienempiään)
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Sunt Lacrimae

Quote from: Toofast24 on 23.06.2011, 09:29:38
OKM näyttää soveltavan varsin lahjakkaasti opetushallituksen oppeja!

QuoteLasten ja nuorten ennakkoluuloihin ja rasismiin on onnistuneesti vaikutettu yksinkertaisella, mutta pitkäjänteisellä toiminnalla seuraavin askelin:

- nostetaan esille positiivisia esimerkkejä ja kertomuksia, kaikki negatiiviset kertomukset sivuutetaan ilman huomiota
- nostetaan esille esimerkkejä myönteisestä kehityksestä ja tehdään positiivisista tapahtumista näyttäviä dokumentteja ja suuria uutisia
- edellinen nostaa esille lisää positiivisia esimerkkejä, joille annetaan näyttävää julkisuutta
- näin kerätään näyttöä sille, että ilmapiirissä tai jonkin ryhmän käytöksessä muutos on mahdollista, muutoksesta on myönteisiä esimerkkejä ja että juuri minun ryhmäni jäsenillä on positiivisia kokemuksia ja he ovat muuttaneet asennettaan.

http://www.edu.fi/miina_ville_ja_kulttuurin_arvoitus/ajattelun_vapaus/suvaitsevaisuus_rasismi_ja_sorto

Milloin tämä on ilmestynyt nettiin?

Tulee sellaiset Orwell-maiset vibat taas vaihteeksi, ja alkoi mietityttämään ovatko nämä mahtiohjeet jotain vanhempaa vai uudempaa perua. OPH:ssa taitaa ihan virallisena linjauksena olla se, että koulujärjestelmän tehtävänä ei ole opettaa vaan propagoida vihervasemmistolaista ajatusmaailmaa mahdollisimman varhaisessa iässä. Perkele, pitää kai raataa sen verran että on tulevaisuudessa varaa yksityiskouluun kakaroille tai hoitaa homma kotiopetuksella.

Tuntuikohan saksalaiselta vuonna 1932 tältä? Siis jos ei ollut kadulla ruskea paita päällä huutamassa kilohailia.
Play stupid games, win stupid prizes.

foobar

Quote from: Sunt Lacrimae on 23.06.2011, 17:18:42
Quote from: Toofast24 on 23.06.2011, 09:29:38
OKM näyttää soveltavan varsin lahjakkaasti opetushallituksen oppeja!

QuoteLasten ja nuorten ennakkoluuloihin ja rasismiin on onnistuneesti vaikutettu yksinkertaisella, mutta pitkäjänteisellä toiminnalla seuraavin askelin:

- nostetaan esille positiivisia esimerkkejä ja kertomuksia, kaikki negatiiviset kertomukset sivuutetaan ilman huomiota
- nostetaan esille esimerkkejä myönteisestä kehityksestä ja tehdään positiivisista tapahtumista näyttäviä dokumentteja ja suuria uutisia
- edellinen nostaa esille lisää positiivisia esimerkkejä, joille annetaan näyttävää julkisuutta
- näin kerätään näyttöä sille, että ilmapiirissä tai jonkin ryhmän käytöksessä muutos on mahdollista, muutoksesta on myönteisiä esimerkkejä ja että juuri minun ryhmäni jäsenillä on positiivisia kokemuksia ja he ovat muuttaneet asennettaan.

http://www.edu.fi/miina_ville_ja_kulttuurin_arvoitus/ajattelun_vapaus/suvaitsevaisuus_rasismi_ja_sorto

Milloin tämä on ilmestynyt nettiin?

Googlen indeksointihistorian perusteella tämä on tapahtunut 30.6.2008 tai sitä ennen. Ilmeisesti sivua ei olla ainakaan tuon jälkeen muokattu.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Roope

Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Juha Mäki-Ketelä

Quote from: Toofast24 on 23.06.2011, 09:29:38
OKM näyttää soveltavan varsin lahjakkaasti opetushallituksen oppeja!

Veikkaisin, että lähinnä toisin päin.
Asiallisetkaan kysymykset ja kommentit eivät ole turvassa päänaukomiselta. Parhaiten selviää, kun jättää päänaukojat täysin huomiotta, sillä juuri huomiota he kalastelevat. Huomion laatu on heille sivuseikka.