News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-06-20 KU P Stranius blogi:”Savolaiset jyräävät…” (rasismikäsite laajenee)

Started by skrabb, 22.06.2011, 08:26:39

Previous topic - Next topic

skrabb

Quote"Savolaiset jyräävät..."
20. kesäkuuta 2011, kello 20.15 - Pentti Stranius

Tulin maanantain vastaisena yönä Lapista, Sodankylän elokuvajuhlilta. Tänään olen lueskellut vanhoja lehtiä, paikallista Karjalaistakin.
Kun pääsin perjantain 17.6. numeroon alkoi sappi kiehua.

Karjalaisen kolumnisti, entinen Karjalan Heilin päämies Heikki Arppi pakinoi tai kolumnoi otsakkeella
"SAVOLAISET JYRÄÄVÄT YRITYSTEMME HUOMISEN".

Kokeilkaapa "savolaiset"-sanan kohdalle vaikka termiä "somalit" tai "venäläiset"? Miltä vaikuttaisi?
HEIKKI ARPPI on loistava shakinpelaaja , mutta savolais-kortilla hän pelaa rasistisesti. Koko kolumni sen osoittaa. Pitäisi ensin miettiä – ja kirjoittaa sitten (joskus tämä neuvo koskee aivan yhtä hyvin Öisinajattelijaa....)

Siteeraan Arppia, joka on huolissaan esim Ely-keskuksen sijainnista, koska Kuopion keskus huolehtisi hänen mukaansa vain savolaisten tarpeista:
"Oman pesän likaajat ( siis ne jotka eivät ymmärrä Pohjois-Karjalan erinomaisuutta) joutaisi vieritellä tervassa ja höyhenissä ennen Savoon lähettämistä. Maakuntahengelle on yhä suurempi tilaus."

Huh huh, kuulostaako tutulta, peräti isänmaalliselta? Toimittaja Arppi on äärimmäisen huolissaan siitä, että yritystoiminnan annetaan valua savolaisille eivätkä omat karjalaisemme ymmärrä puolustaa kaupallisia etujamme.

Heikki Arpin ajatuksia lukiessa tulee mieleen, että se paljon puhuttu avarakatseinen, demokraattinen, moderni ja suvaitsevainen "EU-kansalainen" , jonka pitäisi muotoutua käden tai pyhän hellenismin käänteessä ja perinteessä, on sittenkin aika kaukana todellisuudesta. Jospa meillä onkin vain Yksi sellainen Kansalainen – Alexander Stubb, tuo lentokenttien iki-istuja ja hymyilijä. Aina menossa, tulossa tai lenkillä? Hyvä Ihminen?

Muistelen, että suuresti arvostamani Venäjää tunteva historiaproffa Jukka Korpela kirjoitti joku vuosi sitten tästä samasta "maakuntahengestä". Hän rinnasti nimenomaan savolaisvihan ja ennakkoluulot rasismiin. Sitä se onkin. Milloinkahan Pohjois-Karjalassa päästäisiin siihen avarakatseisuuteen ettei Öisinajattelijankaan tarvitsisi enää edes leikilläänkään puhua Pers-Arjalasta?

Joensuun virallinen Öisinajattelija
http://www.kansanuutiset.fi/blogit/pentti-stranius/%e2%80%9dsavolaiset-jyraavat-%e2%80%9d

Boldaus minun
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

AuggieWren

QuoteHän rinnasti nimenomaan savolaisvihan ja ennakkoluulot rasismiin. Sitä se onkin.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että Kansan Uutiset ja muut vassarimeediot eivät enää hauku Kataista, koska se olisi rasistista?
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Pöllämystynyt

Mitä ihmettä?

Korjatkaa (älkää teloittako) jos olen väärässä, mutta eivätkö pohjoiskarjalaiset ole savolaisia?
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

L. Brander

Quote from: Pöllämystynyt on 22.06.2011, 09:05:32
Mitä ihmettä?

Korjatkaa (älkää teloittako) jos olen väärässä, mutta eivätkö pohjoiskarjalaiset ole savolaisia?

Kyllä, pohjoiskorealaiset ovat savolaisia. :P

Nyt oppikirja käteen ja kurkkaamaan maakuntarajoja ja perinteitä. Mars, mars...
Dystooppinen salamasota

pelle12

Mitä ihmettä?

Eivät ole, vaan lähinnä savokarjalaisia. Murre muistuttaa muiden suomalaisten mielestä niin läheisesti savoa, että sekaannus syntyy siitä.

Pöllämystynyt

Quote from: L. Brander on 22.06.2011, 09:54:51
Mitä ihmettä?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Savolaismurteet

Näin meillä koulussakin opetettiin, en muista oliko äidinkielen vai historian kirjassa. Savolaiset asuttivat laajoja alueita Sisä-Suomesta, myös Pohjois-Karjalan, ja siksi Pohjois-Karjalan murre on savoa. Suurin osa karjalaisista pakeni tieltä  (ruotsin valtaa) ja loput sulautuivat savolaisiin.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

pelle12

Quote from: Pöllämystynyt on 22.06.2011, 10:51:11
Quote from: L. Brander on 22.06.2011, 09:54:51
Mitä ihmettä?

Näin meillä koulussakin opetettiin, en muista oliko äidinkielen vai historian kirjassa. Savolaiset asuttivat laajoja alueita Sisä-Suomesta, myös Pohjois-Karjalan, ja siksi Pohjois-Karjalan murre on savoa. Suurin osa karjalaisista pakeni tieltä  (ruotsin valtaa) ja loput sulautuivat savolaisiin.
Noinkin, mutta identiteetithän ovat jatkuvassa valinkauhassa. Joka tapauksessa tämän päivän pohjoiskarjalaiset eivät koe itseään savolaisiksi.

Kimmo Pirkkala

Quote from: pelle12 on 22.06.2011, 10:55:59
Quote from: Pöllämystynyt on 22.06.2011, 10:51:11

Noinkin, mutta identiteetithän ovat jatkuvassa valinkauhassa. Joka tapauksessa tämän päivän pohjoiskarjalaiset eivät koe itseään savolaisiksi.

Opiskeluaikainen hyvä ystäväni oli pohjoiskarjalainen ja kiusasin häntä aika paljon nimittämällä savolaiseksi. Totesin usein, että savolaiset ovat kieroa porukkaa, mutta kaikkein kieroimpia savolaisia ovat pohjoiskarjalaiset, jotka kieltävät savolaisuutensa.

törö

Mitä ihmettä?

Karjalaiset ovat alun perin venäläisiltä vallatuille maille asutettuja savolaisia.

Myöhemmin Ruotsissa säädettiin laki, jonka mukaan mustalaismiehet sai tappaa tavattaessa ja -naiset ja -lapset joutivat orjiksi, mutta Suomen puolella sitä ei koskaan otettu käyttöön, joten mustalaiset muuttivat Ruotsin puolelta tänne, ja koska Karjalasta oli helppo siirtyä tarpeen tullen Venäjän puolelle turvaan, osapuilleen kaikki asettuivat sinne. Kulttuurien sekoittumisesta johtuen Suomen karjalaisilla on erilainen kulttuuri kuin savolaisilla, ja, toisin kuin yleensä luullaan, Suomen mustalaiset eivät puhu niinkään karjalaisittain vaan pikemminkin heidän ja karjalaisien yhteistä murretta.

Karjalaisien myöhempiä savolaisvaikutteita ei kannattane ottaa huomioon, joten: karjalainen = savolainen + aimo tujaus mustalaisvaikutteita

tjuguskegg

Vitsailen monasti paremman puoliskoni kustannuksella, koska hän on hämäläinen ja itse olen kymenlaaksolainen. Olenko siis rasisti?  ;D

AuggieWren

Quote from: wekkuli on 22.06.2011, 18:48:21savolaiset ovat kieroa porukkaa, mutta kaikkein kieroimpia savolaisia ovat pohjoiskarjalaiset, jotka kieltävät savolaisuutensa.

Pöh, karjalaiset oot lupsakkoo porukkoo ja savolaeset kieroe kierosilimie. Karjalainen kusettoo aina, mutta vaan kaapoossa. Savolaenen vettää siuu perssilmeen mieluummin poliitikkona (Katainen, Lehtinen, Liikanen, Lipponen jne. jne.).

Siis savolaiset ovat ihmisyyden pohjasakkaa, mutta karjalaisilla on vielä toivoa, ne ovat vain kusettajakauppiaita.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

DuPont

Quote from: pelle12 on 22.06.2011, 10:01:52
Mitä ihmettä?

Eivät ole, vaan lähinnä savokarjalaisia. Murre muistuttaa muiden suomalaisten mielestä niin läheisesti savoa, että sekaannus syntyy siitä.
Pohjois-Karjalan murre kuuluu savolaiseen murrealueeseen, ei kaakkoismurteisiin (eli karjalaisiin murteisiin). Maakunta- ja murrealueiden jako menee Suomessa monin paikoin iloisesti sekaisin.

Ernst

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Sunt Lacrimae

Quote from: vihanator on 22.06.2011, 19:00:20
Vitsailen monasti paremman puoliskoni kustannuksella, koska hän on hämäläinen ja itse olen kymenlaaksolainen. Olenko siis rasisti?  ;D

Olet.

Hämäläis-karjalais-rantaruotsalaisjuurisena kantahelsinkiläisenä harkitsen parhaillaan vähemmistövaltuutetulle osoitettavaa selvityspyyntöä koskien hämäläisvitsien, karjalaisvitsien, ruotsalaisvitsien ja maaseudulta Helsinkiä vastaan tulevan kommentaarin asemaa kiihottavana ja rasistisena vihapuheena. Rantaruotsalaistausta on vieläpä osittain Pohjanmaalta, joten samalla voinen tiedustella herättävätkö puukkojunkkarikertomukset negatiivisia stereotypioita väkivaltaan alttiista kansanosasta.

Kerron muuten itse jatkuvalla syötöllä hurrivitsejä vaikka svenska talande bättre folkia löytyy suvusta niinkin läheltä kuin yhtä sukupolvea ylempää. Suomalainen kulttuuriympäristö on siis opettanut minut halveksumaan omaa arvokasta kulttuuriperimääni ja taustaani, hui kauhia.

Mitä kaaleiden heimoon tulee, olen muuten aina ihmetellyt karjalaisen suvunosan epätyypillistä tummuutta, onpa eräitä sukulaisia Italiassa ja muualla Välimeren seudulla jopa arveltu ensin paikallisväestöön kuuluvaksi. Hm...
Play stupid games, win stupid prizes.

AIP

Quote from: M on 22.06.2011, 21:19:25
Etelä- ja Pohjois-Karjala ovat mitä selvintä Savoa, Suur-Savoa  :)

Nyt sie oot sekasi. Osuuskauppa Suur-Savon toimialue on Etelä-Savo.

Kimmo Pirkkala

Quote from: DuPont on 22.06.2011, 21:06:23
Quote from: pelle12 on 22.06.2011, 10:01:52
Mitä ihmettä?

Pohjois-Karjalan murre kuuluu savolaiseen murrealueeseen, ei kaakkoismurteisiin (eli karjalaisiin murteisiin). Maakunta- ja murrealueiden jako menee Suomessa monin paikoin iloisesti sekaisin.

Mutta toisaalta lienee syytä pitää mielessä, että kaikki itämurteet (myös savo) polveutuvat karjalaismurteista, eli kaakkoismurteista ja siitä karjalaisesta alkupopulaatiosta, joka historiallisen ajan alussa asutti Laatokan pohjois- ja länsirannikkoa ja Karjalan kannaksen pohjoisimpia osia.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Karjalaiset

Mutta totta on, että pohjoiskarjalaiset polveutuvat suurimmalta osin savolaisista. Murrekin sen osoittaa. Vaan eivätpä ole ainoita suomalaisia, jotka identifioivat itsensä maantieteellisen sijainnin, eivät asutushistorian perusteella. Mm. uusimaalaiset ja kymenlaaksolaiset ovat asutushistorian perusteella hämäläisiä, keskipohjalaiset osin ja kainuulaiset savolaisia, kuten myös keskisuomalaiset.

Kimmo Pirkkala

Quote from: Sunt Lacrimae on 25.06.2011, 06:28:48
Mitä kaaleiden heimoon tulee, olen muuten aina ihmetellyt karjalaisen suvunosan epätyypillistä tummuutta, onpa eräitä sukulaisia Italiassa ja muualla Välimeren seudulla jopa arveltu ensin paikallisväestöön kuuluvaksi. Hm...

Niin, tai sitten länsisuomalaisten vaaleammuus johtuu skandinaavisista vaikutteista perimään.