News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-01-02 YHDISTETTY Puolueiden kannatusluvut

Started by Atte Saarela, 21.12.2008, 05:56:15

Previous topic - Next topic

Jaska Pankkaaja

PS hiljaisuus (=media ei uutisoi )ajaa sen 10% puolueeksi (=koska keskivertokeharit ei tajua em. asiaakaan)

Koskaan millonkaan ei yksittäinen poliitikko ole ajanut enemmän minun ja minun arvojeni mukaista politiikka kuin Jussi Halla-aho. Jos tämä politiikka ei saa kannatusta niin sitten se ei saa. Jussin tai PS vika se ei ole.

Omalta osaltani sanoisin että pitäkää tunkkinne, pääosa omaisuudestani on jo siirretty, seuraavaksi siirryn itse.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Don Nachos

Quote from: Jaska Pankkaaja on 30.05.2020, 18:14:24
PS hiljaisuus (=media ei uutisoi )ajaa sen 10% puolueeksi (=koska keskivertokeharit ei tajua em. asiaakaan)

Koskaan millonkaan ei yksittäinen poliitikko ole ajanut enemmän minun ja minun arvojeni mukaista politiikka kuin Jussi Halla-aho. Jos tämä politiikka ei saa kannatusta niin sitten se ei saa. Jussin tai PS vika se ei ole.

Omalta osaltani sanoisin että pitäkää tunkkinne, pääosa omaisuudestani on jo siirretty, seuraavaksi siirryn itse.
Olisiko syynä myös se että Halla-aho on ollut "pikkutyttö" Orpon haastamisesta samalla kun Marin on näyttänyt Orpolle "kaapin paikan". Suomessa sitä osataan arvostaa. 

Orpo vie ja Halla-aho vikisee. Halla-ahon pitäisi pystyä todella paljon parempaan Orpon haastamisessa, kun ottaa huomioon kuinka urpo Orpo on.

Jos Halla-aho ei ala petraamaan, niin vuoto Kokoomukseen (ja demareihin) jatkuu.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

viisitoista

Quote from: Jaska Pankkaaja on 30.05.2020, 18:14:24Omalta osaltani sanoisin että pitäkää tunkkinne, pääosa omaisuudestani on jo siirretty, seuraavaksi siirryn itse.

Sanoisin itse että isänmaallisissa piireissä ei tulisi suvaita tyyppejä jotka oikein pröystäilevät sillä että aikovat muuttaa pois Suomesta - siis mainostavat omaa juuretonta kosmopoliittisuuttaan. Jos jotain sellaista sunnittelee, pitäisi olla kylliksi häveliäisyyden tunnetta pitää se omana tietonaan, sen sijaan että huutaisi sitä turuilla ja toreilla.

Kova luu

Quote from: Don Nachos on 30.05.2020, 19:02:00

Olisiko syynä myös se että Halla-aho on ollut "pikkutyttö" Orpon haastamisesta samalla kun Marin on näyttänyt Orpolle "kaapin paikan". Suomessa sitä osataan arvostaa. 

Orpo vie ja Halla-aho vikisee. Halla-ahon pitäisi pystyä todella paljon parempaan Orpon haastamisessa, kun ottaa huomioon kuinka urpo Orpo on.

Jos Halla-aho ei ala petraamaan, niin vuoto Kokoomukseen (ja demareihin) jatkuu.

Sen vielä ymmärrän että persuihin pettyneet siirtyvät kannattamaan kokoomusta, mutta en sitä  että mennään demareita kannattamaan.

Demlan it-tuki

Korona on myös tuonut esiin myös sen, että persuilta edelleen puuttuu substanssia eturivin poliitikoista. Halla-aho osaa toki oman alueensa (maahanmuutto, aselait), mutta takeltelee muita puheenjohtajia vastaan taloudessa, sotejutuissa jne.

Ketäs siellä muita sitten? Purra, Turtiainen, Tavio, Mäkelä, Huhtasaari, Hakkarainen, Tynkkynen? Eihän näistä ole (ehkä taviolla on vähän enemmän osaamista) kuin somessa hämmentämään.

Murkula

Quote from: viisitoista on 30.05.2020, 19:28:42
Sanoisin itse että isänmaallisissa piireissä ei tulisi suvaita tyyppejä jotka oikein pröystäilevät sillä että aikovat muuttaa pois Suomesta - siis mainostavat omaa juuretonta kosmopoliittisuuttaan. Jos jotain sellaista sunnittelee, pitäisi olla kylliksi häveliäisyyden tunnetta pitää se omana tietonaan, sen sijaan että huutaisi sitä turuilla ja toreilla.
Jos työn tekeminen ja verojen maksaminen suomeen johtaa vain siihen, että suomi saadaan vain pahemmin paskaksi ennen kuin kaikki epäämättä romahtaa, niin mitä etua on tänne jäämisestä? Millälailla on isämmaallista rahoittaa ja mahdollistaa vain sen suurempi tuho? Sokea lojaliteetti paskaa valtiota kohtaan on juuri se, mitä nuo nykyisetkin pellet tuolla hallituksessa toivovat. Tässä on ihan omakohtaista kokemusta siitä, mitä väärin kohdistetusta lojaalisuudesta on vain haittaa kaikille ja mukaanlukien itselle.

Sekä etenkin, mikäs sen parempi onkaan, kuin kirjoittaa tosiasiasta anonyymisti foorumeilla ja antaa ymmärtää mitä tapahtuu, siinä on edes kipinä sitä kapinallisuutta, jota tässä maassa tarvittaisiin.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

no future

Quote from: Murkula on 30.05.2020, 20:20:14
Jos työn tekeminen ja verojen maksaminen suomeen johtaa vain siihen, että suomi saadaan vain pahemmin paskaksi ennen kuin kaikki epäämättä romahtaa, niin mitä etua on tänne jäämisestä? Millälailla on isämmaallista rahoittaa ja mahdollistaa vain sen suurempi tuho? Sokea lojaliteetti paskaa valtiota kohtaan on juuri se, mitä nuo nykyisetkin pellet tuolla hallituksessa toivovat. Tässä on ihan omakohtaista kokemusta siitä, mitä väärin kohdistetusta lojaalisuudesta on vain haittaa kaikille ja mukaanlukien itselle.

Sekä etenkin, mikäs sen parempi onkaan, kuin kirjoittaa tosiasiasta anonyymisti foorumeilla ja antaa ymmärtää mitä tapahtuu, siinä on edes kipinä sitä kapinallisuutta, jota tässä maassa tarvittaisiin.
Täsmälleen samat syythän aika monilla maahanmuuttajilla ympäri maailmaa on? Erityisesti tykkäsin tuosta "sokea lojaliteetti paskaa valtiota kohtaan"-sivalluksesta.

Uuno Nuivanen

Quote from: no future on 30.05.2020, 20:34:35

Täsmälleen samat syythän aika monilla maahanmuuttajilla ympäri maailmaa on? Erityisesti tykkäsin tuosta "sokea lojaliteetti paskaa valtiota kohtaan"-sivalluksesta.

Jaska P. ei kai ollut menossa elätiksi sinne jonnekin.

simppali

Quote from: no future on 30.05.2020, 20:34:35

Jos muuttaisin pois Suomesta, niin ensimmäinen edellytys toiseen maahan muutamisessa olisi kysymys, onko minulla tarpeeksi varallisuutta elää maassa johon muuttaisin..suurin osa Suomeen tulevista "maahanmuuttajista" nakkavat paskat kaivoon, kuvainnollisesti ja heti maahan päästyään heittätyvät seljälleen odottaen rahallista tukivirtaa..

Voipi olla että vanhoilla päivillä lähdettäisiin vaikkapa veljen luokse "ameriikkaan", meitä ..minua+vaimoa ei elättäisi yhteiskunta eikä veli.

Suomen hössötys yhteiskunta antaa toimeentulon, asunnon ja koulutuksen tyypeille joilla ei ole minkäänlaista tarvetta (paitsi rahan tarve)..olla osa tätä kansaa..yle laittaa uutisten muotoon värjättyjä tarinoita onnistumista----joku ---- sai valkolakin.

Miten ne 96 prossaa irakista afganistanista tai somaliasta tulleista nuorukaisista jotka eivät vielläkään saaneet yo-kirjoituksia läpi?  ovatko he kaikki työelämässä?  Eivät ole .

Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Jorma M.

Quote from: Demlan it-tuki on 30.05.2020, 19:45:44
Korona on myös tuonut esiin myös sen, että persuilta edelleen puuttuu substanssia eturivin poliitikoista. Halla-aho osaa toki oman alueensa (maahanmuutto, aselait), mutta takeltelee muita puheenjohtajia vastaan taloudessa, sotejutuissa jne.

Ketäs siellä muita sitten? Purra, Turtiainen, Tavio, Mäkelä, Huhtasaari, Hakkarainen, Tynkkynen? Eihän näistä ole (ehkä taviolla on vähän enemmän osaamista) kuin somessa hämmentämään.

Niin. Ainoa persu joka on ollut mediassa nolla (0) on Mika Niikko.

Kaikki muut jotka ovat mediaan päässeet (eli ei paljon ketään) ovat hoitaneet homman 3-5/5. Eli niin kuin Jaska P. totesi ettei siitä voi syyttää etteikö persu Niikkoa lukuunottamatta pysty johonkin mikki edessä. Eri asia on, ettei ketään kiinnosta (puoluetta, Hommaa jne) ettei Yle päästä persuja ääneen. Muu mediahan saa boikotoida heitä, mutta Yleä sentään sitoo velvoite tasapuolisuuteen. Mutta Ylen hallintoneuvoston persut joko makaavat rähmällään tai ovat ääliöitä. @matiasturkkila
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

JiM

Arvostan kovin paljon mm. jäsenien Jorma M.:n ja Jaska Pankkaajan mielipiteitä ja olen niistä suurimmasta osasta ollut monesti hyvinkin paljon samaa mieltä.. ja ymmärrän myös jäsenen viisitoista mielipiteen..

Meidän suomalaisten pitämistä ..tyhmänä.. on tietysti liioteltua koska meille on syötetty monikulttuurisuus/globaalisontaa jo vuosikymmeniä valtamedioiden ja paikallismedioidenkin kautta.. ja kaiken päälle vielä jatkuvaa halveksuntaa ja rasismisyyllistämistä..

Näiden tarkoituksena on hiljentää ja ajaa harhaan omaa elämäänsä ja murheita ratkovien, omista työpaikoistaan huolissaan olevat ihan tavalliset ihmiset..

Hiljentämisen toteuttajat ovat taas hyvinkin sairaita ihmisiä joiden motiiveina ovat raha, viha, kosto, perversiot, vallanhimo jne.. eri variaatioineen.. ja tavoitteidensa toteutuessa he ovat lopputulokseltaan kansanmurhaajia.. tämä on järjestelmällistä ja suunniteltua toteutusta.

Aiemminkin olen jo kertonut että 'entiset' Itä-Euroopan maan jo tietävät varoa ja taistelevat EUvostoliitto-paholaista vastaan..

Toivon että mahdollisimman moni suomalainen kaikesta huolimatta herää ja tulee taistelemaan meidän suomalaisten hävittämistä ajavia poliitikkoja, toimittajia ja virkamiehiä vastaan kaikilla laillisilla keinoilla ihan loppuun asti.. koska me tavalliset suomalaiset ihmiset olemme pieni globaali, hieno ja arvokas vähemmistökansa ja meillä suomalaisilla on oikeus elää rauhassa omassa maassamme ja omassa kulttuurissamme.. kenelläkään tässä maailmassa ei ole minkäänlaista oikeutta hävittää meitä..

Jaska Pankkaaja

Joo, husu ei sanonut hesarissa ja ylessä että Jussi näytti "kaapipaika" kaikille kokoomuksille eli Jussi mokas pahasti.

Jatka kokoomuksien äänestelyä, ne on juuri sinulle tarkoitettu, suomilaisten suosikipuolueita kuten selkokommaritkin.

Mulla on kaksi poikaa, joudun molemmille selvittämään miksi en voi asua tämän paskasakin kanssa samassa maassa. Mun taakka.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Jorma M.

Tää on sysikehnoa provoa. Mitä Orpo on haastanut sellaista mikä kuuluu Halla-ahon ja persujen agendaan ja missä H on vikissyt? Provot jaetaan kahteen osaan: kehnot ja ei-kehnot. Molempia on ollut ja on Hommalla.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

tyhmyri

Tänään keskustelin aika pitkään vävyni kanssa. Politiikasta. Hän ei ole julkisuudessa persujen kannattaja, mutta on saunan lauteilla tunnustanut äänestyskäyttäytymisensä. Menestyvä yrittäjä.

Mielenkiintoista hänen kommenteissaan oli se, että on aivan turha syyttää hallitusta varsinaisen koronakriisin huonosta hoidosta. Viruksen taltuttaminen on Suomessa hänen mennyt hyvin. Oman arvionsa mukaan ei usko, että kukaan olisi selvinnyt paremmin. Mutta ongelmia tuottaa jatko.

Nykyisen hallituksen heikko paikka onkin kriisin jälkihoidossa. Vaikka Sanna Marin on saanut pidettyä paketin kasassa itse kriisin aikana, niin epäilen toisten puolueiden intohimojen sekoittavan pakan nyt kun kriisin pahin vaihe on ohitse. En usko hänen kykenevän pitämään pakettia kasassa kun kepu ja vihreät oikein intoutuvat.

Persuilla on se todellinen iskun paikka jälkihoidossa. Itse kriisin hoitoa on turha kritisoida, mutta jälkihoito on jo nyt mennyt pieleen.

repo

Quote from: tyhmyri on 25.05.2020, 19:41:35
Näin äkkiseltään vaikuttaisi siltä, että perinteisiä demariäänestäjiä on palannut kannattamaan demareita.
[...]

Toisaalta persujen äänestäjissä on paljon porukkaa, joka on täysin yhteensopimatonta tuon arvokonservatiivin duunarin kanssa.

Kiinnostaa tietää näkemyksestäsi tai kokemuksestasi enemmän, millainen on arvokonservatiivisen demarin kanssa yhteensopimaton persuäänestäjä? Onko se, tai ne, arvokonservatiivinen Kokoomuksen entinen tapaäänestäjä, joka hiljaisena protestina Kokoomuksen arvoliberalismia ja isänmaatonta globalismia vastaan äänestää persuja? Heitä on, jokunen mm. tällä foorumilla käynyt ilmi vuosien saatossa, mutta voisiko heidän lukumääränsä olla millään muotoa varteenotettava. Vai onko jokin muu nimettävä tai muilla keinoin kuvattava merkittävä ryhmä PS:än äänestäjiä, jotka eivät ole yhteensopivia arvokonservatiivisen demarin kanssa?
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Enver Hoksaaja

Nyt kun Haaviston kesäteatteri ilmeisesti jatkuu ja kurkunleikkaajia tuodaan Syyriasta kyökin kautta sisään, niin ehkä myös PS voisi vähän aktivoitua, edes yrittää? Vaikka kesä onkin jo ovella ja terdet aukeamassa, mutta jos silti? Tää voisi nyt viimein olla vähän helpompi aihe, kuin mitä korona ottaa ääneen kantaa hallituksen puuhiin. Voisi jopa gallupit kiittää kannanotoista tähän paikkaan. Mutta jos ei, niin tervemenoa pienpuoluetenttiin.

neko

Quote from: Jaska Pankkaaja on 23.05.2020, 10:43:39Vaikka nyt mennään syvälle taloudessa niin Samariinilla on vielä ässiä käyttämättä: naistenlehtikierros jossa kaikki mokat selitetään miesten salaliiton ja (persu)patriarkaatin syyksi, vaalivauvva, vappusataset kun edelliset tupeksi MIES jne. Hyvä taustatiimi keksii lisää eikä itse samariiniakaan kannata aliarvioida.
Heh, tänään juuri luin tätä ketjua, sitten toisaalla tuli vastaan tämä:

Quote from: Sanna Marin– Toivoisin kovasti perheenlisäystä, pikkusisarusta Emmalle. Nykyinen työni tekee kuitenkin asiasta vaikean. Ministerin tehtävä lienee Suomessa ainoa, jossa ei ole oikeutta minkäänlaiseen vanhempainvapaaseen, hän sanoo.

Me naiset: Pääministeri Sanna Marin kertoo Me Naisissa toivovansa perheenlisäystä: "Naisena ei voi ajatella, että palaan perheasiaan sitten joskus uran jälkeen"

Emo

Quote from: no future on 27.05.2020, 00:14:01
Jo ennen koronakriisiä sdp oli saanut paljon naiskannattajia:

Marraskuussa 2019 naisista 15,1 ja miehistä 11,5 prosenttia kertoi äänestävänsä SDP:tä, mutta helmikuussa 2020 demareita kannatti naisista 20,8 ja miehistä 12,9 prosenttia. Sosiaalidemokraatit ohittivat samalla vihreät naisten suosituimpana puolueena.

https://yle.fi/uutiset/3-11240158

Outoa. Mistä meitä naisia riittää kannattamaan kaikkia punikkipuolueita ja muita hörhöjä, kuitenkaan meitä ei ole kuin puolet populaatiosta ja ulkomailtakin maahan tulee pelkästään miehiä.

Lahti-Saloranta

Nuo Kulmunin preppaukset valden piikkiin Rinnettä erotettaessa lyövät kivasti kiilaa kepun ja demareiden väliin. Kyllä se 700ekua tunnilta Kulmunin valehteluun opettamisesta vituttaa varmasti monta rivikepulaista. Mieleen varmaan juolahtaa että mikähän muu on hakusassa kun ei edes puhua osaa.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Jorma M.

Quote from: Emo on 03.06.2020, 13:38:36
Quote from: no future on 27.05.2020, 00:14:01
Jo ennen koronakriisiä sdp oli saanut paljon naiskannattajia:

Marraskuussa 2019 naisista 15,1 ja miehistä 11,5 prosenttia kertoi äänestävänsä SDP:tä, mutta helmikuussa 2020 demareita kannatti naisista 20,8 ja miehistä 12,9 prosenttia. Sosiaalidemokraatit ohittivat samalla vihreät naisten suosituimpana puolueena.

https://yle.fi/uutiset/3-11240158

Outoa. Mistä meitä naisia riittää kannattamaan kaikkia punikkipuolueita ja muita hörhöjä, kuitenkaan meitä ei ole kuin puolet populaatiosta ja ulkomailtakin maahan tulee pelkästään miehiä.

Naiset ovat taipuvaisempia naivismiin ja hyväuskoisuuteen. Eli ovat tyhmempiä ja sinisilmäisempiä. Samaa mieltä ovat sukuni naisetkin.

Alabama

Quote from: Jorma M. on 03.06.2020, 14:00:41

Naiset ovat taipuvaisempia naivismiin ja hyväuskoisuuteen. Eli ovat tyhmempiä ja sinisilmäisempiä. Samaa mieltä ovat sukuni naisetkin.

Täällä yksi naiivi, hyväuskoinen, tyhmä, sinisilmäinen - ja ennenkaikkea tietämätön -  nainen esittää olomuodolleen sopivan hyyyvin yksinkertaisen kysymyksen: onko Perussuomalaiset oikeisto- vai vasemmistopuolue?
^ johtuu ilmastonmuutoksesta.

vainukoira

Persut eivät ole vasemmisto eikä oikeistopuolue, vaan kansallismielinen puolue.

Jorma M.

Quote from: Alabama on 03.06.2020, 14:11:35

Täällä yksi naiivi, hyväuskoinen, tyhmä, sinisilmäinen - ja ennenkaikkea tietämätön -  nainen esittää olomuodolleen sopivan hyyyvin yksinkertaisen kysymyksen: onko Perussuomalaiset oikeisto- vai vasemmistopuolue?

Jos seuraa mediaa ja kaikenmaailman vaalikoneista tehtyjä koordinaatteja, niin tajuaa ettei oikeisto-/vasemmistoakseli kerro paljon mitään.

Liberaali-/konservatiiviakseli kertoo hiukan enemmän.

Ja jos asiaa katsoo klassisesti/historiallisesti niin Suomessa ei ole vasemmistopuolueita eduskunnassa. Kaikki ovat oikeiston eri muotoja. SKP, KTP ja STP ovat olleet vasemmistolaisia puolueita eli niiden vaatimuksiin kuuluu sosialismia eri tavoin. 

Mutta Alabama, miten tää oikeisto/vasemmisto liittyy siihen että naiset kannattaa rajusti enemmän vas/vihr/sdp:tä?

Aihe on kiinnostava.

ismolento

Quote from: tyhmyri on 30.05.2020, 23:39:30
Tänään keskustelin aika pitkään vävyni kanssa. Politiikasta. Hän ei ole julkisuudessa persujen kannattaja, mutta on saunan lauteilla tunnustanut äänestyskäyttäytymisensä. Menestyvä yrittäjä.

Mielenkiintoista hänen kommenteissaan oli se, että on aivan turha syyttää hallitusta varsinaisen koronakriisin huonosta hoidosta. Viruksen taltuttaminen on Suomessa hänen mennyt hyvin. Oman arvionsa mukaan ei usko, että kukaan olisi selvinnyt paremmin. Mutta ongelmia tuottaa jatko.

Nykyisen hallituksen heikko paikka onkin kriisin jälkihoidossa. Vaikka Sanna Marin on saanut pidettyä paketin kasassa itse kriisin aikana, niin epäilen toisten puolueiden intohimojen sekoittavan pakan nyt kun kriisin pahin vaihe on ohitse. En usko hänen kykenevän pitämään pakettia kasassa kun kepu ja vihreät oikein intoutuvat.

Persuilla on se todellinen iskun paikka jälkihoidossa. Itse kriisin hoitoa on turha kritisoida, mutta jälkihoito on jo nyt mennyt pieleen.

Jos Samariinia ja hänen takapirujaan STM/THL:sta olisi kuunneltu, koronapolitiikka Suomessa olisi mennyt ihan Ruotsin mallin mukaan. Se, että se meni näinkin tyydyttävästi on pelkästään suomalaisten omaa ansiota, ei suinkaan sattumapääministerin.

Tabula Rasa

Quote from: Alabama on 03.06.2020, 14:11:35

Tuskin kumpikaan perinteisessä mielessä. Vasemmistolta kotimaisen työvoiman puolustaminen, oikeistolta järkeä taloudenpitoon. Noin yhtenä esimerkkinä. Käytännössä kansallismielisyys kattokäsitteenä, eli tämän suomenkielisen ja mielisen ryhmän ainoa edunvalvoja. Se millä tavalla se on kenenkin toteutus riippunee kyseisen henkilön intresseistä. Edustajiensa summa, vasemmisto-oikeisto painottuvuus riippuu siis siitä minkä verran kyseisen suunnan edustajia on missäkin kokoonpanossa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

tyhmyri

Quote from: repo on 31.05.2020, 08:59:46Kiinnostaa tietää näkemyksestäsi tai kokemuksestasi enemmän, millainen on arvokonservatiivisen demarin kanssa yhteensopimaton persuäänestäjä? Onko se, tai ne, arvokonservatiivinen Kokoomuksen entinen tapaäänestäjä, joka hiljaisena protestina Kokoomuksen arvoliberalismia ja isänmaatonta globalismia vastaan äänestää persuja? Heitä on, jokunen mm. tällä foorumilla käynyt ilmi vuosien saatossa, mutta voisiko heidän lukumääränsä olla millään muotoa varteenotettava. Vai onko jokin muu nimettävä tai muilla keinoin kuvattava merkittävä ryhmä PS:än äänestäjiä, jotka eivät ole yhteensopivia arvokonservatiivisen demarin kanssa?
Tämä on erittäin hyvä kysymys.

Jos tätä pelkistäisi oikein rajusti, niin vanha ristiriita omistamisen ja työn tekemisen välillä ei ole kadonnut mihinkään. Jaetaanko voitosta suurempi osa palkkoina vai osinkoina omistajille? Miten suuren osuuden tuloista saavat omistaja ja työntekijä? Tuo tulonjaon ristiriita ei ole kadonnut mihinkään.

Perinteinen demariäänestäjä on suhteellisen arvokonservatiivi, mutta tulonjaon osalta perinteinen vasemmistolainen (palkkaa pitää saada lisää). Nykyinen demaripuolue ei aja heidän etujaan koska mamut ja kaikki muu sonta. Erityisesti ongelmaksi on noussut se, että nykyiset demarit lähinnä kusevat arvokonservatiivisten vasemmistolaisten päälle (tämä vain osittain liioittelua).

Persujen kannattajissa on paljon äänestäjiä, jotka ovat livenneet mukaan sekä kokoomuksen kansallismieliseltä puolelta että demareiden arvokonservatiiviselta siiveltä. Kansallismielisyyden ja arvokonservatiivisuuden osalta nuo porukat ovat hyvin yhteneviä. Mutta siinä vaiheessa kun mennään talouspolitiikkaan yms kuvioihin, niin erot ovat lähes yhteensovittamattomia.

Mikäli tarkoitus olisi saada päätös siitä, että krusifiksi on pakollinen jokaisessa koululuokassa, niin nuo tahot pääsisivät helposti yhteisymmärrykseen. Vastaavasti jos kysymys olisi siitä, että pidetäänkö yllä huoltovarmuutta kriittisten alueiden osalta, niin yhteisymmärrys olisi lähes varma.

Mutta jos olisi tarkoitus päästä yhteisymmärrykseen siitä kuinka käy työehtosopimusten yleissitovuuden tai lakko-oikeuden tai ilmaisen julkisen koulutuksen, niin yhteisymmärrys ei olisi ollenkaan taattua tavaraa.

Supernuiva

Quote from: tyhmyri on 03.06.2020, 17:03:40
Mutta jos olisi tarkoitus päästä yhteisymmärrykseen siitä kuinka käy työehtosopimusten yleissitovuuden tai lakko-oikeuden tai ilmaisen julkisen koulutuksen, niin yhteisymmärrys ei olisi ollenkaan taattua tavaraa.

Ja kun tulossa on niukkuutta jakavat vaalit, niin kynnys äänestää ennalta tuntematonta linjaa on monelle suuri. Äänestäjän pitäisi tietää millaista poliittista linjaa hän tulee antamallaan äänellä saamaan miltäkin puolueelta.

Jos puolueen linja selviää vasta hallitusneuvotteluissa, ei se välttämättä ole äänestämistä houkutteleva asia.

Lahti-Saloranta

Quote from: vainukoira on 03.06.2020, 14:26:22
Persut eivät ole vasemmisto eikä oikeistopuolue, vaan kansallismielinen puolue.
Menee vähän ohi aiheen mutta sanoisin tuosta kansallismielisyydestä muutaman sanan. Kansallismielisyys on nykyään lähes kirosana eikä puolueista siksi julistaudu kuin persut. Persujen kansallismielisyys on sitä että Suomen paras ensin. Entäpä nämä kansallismielisyyden vastustajat jotka ovat niin eurooppalaista että haluaisivat Euroopasta ihan liittovaltion. Hehän ne vasta kansallismielisiä ovatkin se valtio vain on EU. EU parlamentissa kansalliset liput on pannassa siksi että ollaan pakolla kansallismielisiä, eurooppalaisia.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Leostoa

Jahas, YLE:n uusimman gallupin sanoma on että demarit jyrää (23,2%, +1,1%) ja kepu on vaihteeksi romahtamassa (10,7%, persnettoa -1,5%). Noin muuten Kokoomus niiasi kolmanneksi ja PS siis kakkosena. Liike nyt piristynyt kokkareiden kustannuksella.

Onneksi Kulmuni on käynyt sen ökykalliin esiintymiskurssin, niitä taitoja tarvitaan jatkossa. Eiköhän näillä lukemilla voida lisätä Sanna Marin pantheoniin.
Älä husuta lähimmäistäsi!

Herbert

"The problem isn't that Johnny can't read. The problem isn't even that Johnny can't think. The problem is that Johnny doesn't know what thinking is; he confuses it with feeling."

Thomas Sowell