News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2008-11-07 Aamulehden kolumni: miksi suomalaisista puhuessa saa yleistää?

Started by ElinaElina, 08.12.2008, 19:04:23

Previous topic - Next topic

ElinaElina

http://www.aamulehti.fi/sunnuntai/teema/ihmiset_kolumnit/gittahelin/8082490.shtml

Turkkilaiset ovat...
07.11.2008 - 15:57
Gitta Helin

Miksi me suomalaiset saamme typistää itsemme lauseiksi, jotka alkavat sanoilla "Suomalaiset ovat", mutta emme yleistää muita kansakuntia?

Ja näiden "Suomalaiset ovat"-sanojen jälkeen tulee se tuttu lista humalaista, estyneistä, väkivaltaisista, itsemurhahakuisista, rumista ja tyylittömistä ihmisistä.

Sen sijaan jos aloittaisin vastaavanlaisia lauseita, jotka alkaisivat sanoilla "Turkkilaiset ovat", minua syytettäisiin rasistiksi ennen kuin olisin saanut lausetta loppuun.

Vietin uuden miesystäväni kanssa romanttisen viikonlopun Turkissa. Tai ainakin yritin viettää.

Istanbulilaisesta hotellista oli luvattu, että "luxury car" odottaisi meitä lentokentällä.

Ei odottanut, ja ahtauduimme keltaiseen, likaiseen turkkilaistaksiin, jonka englantia taitamaton kuski ei ollut koskaan kuullutkaan viiden tähden hotellistamme. Sen sijaan, että olisi käyttänyt gps-laitetta, hän ajoi harhaan ja pysähtyi soittelemaan Erkhan-nimiselle kaverilleen.

Kun valitimme hotellissa, ettei "luxury car" ollut odottamassa meitä, anteeksipyynnön sijasta vastaanottovirkailija syytti meitä siitä, että emme jääneet odottamaan ruuhkaan juuttunutta "luxury caria".

Lomamme jatkui samaan malliin: epäpätevää palvelua, töykeää käytöstä, huijausyrityksiä ja taksikuskit tiesivät vain, miten eksyä. Siitä oli romantiikka kaukana, ja palasimme pettyneinä Suomeen. Maailma on kuitenkin muuttunut niin poliittisesti korrektiksi, että en voi kirjoittaa tähän suorasanaisia mielipiteitäni turkkilaisista, vaan minun on tultava siihen tulokseen, että meillä oli huono tuuri, turkkilaiset ovat varmasti mukava kansakunta.

Alkuviikosta etsin autoradiosta kanavaa, joka ei ärsyttäisi. Päädyin kanavalle, jossa nuoret helsinkiläistoimittajat kertoivat mielipiteitään meistä espoolaisista. Heidän mukaansa me olemme rikkaita, ylimielisiä, köyhiä halveksivia, todellisuudesta erkaantuneita ja pinnallisia rasisteja, jotka ajamme maastoautoilla, joita tietysti omistamme kaksi.

Enkä minä voi kirjoittaa virkettä, joka alkaisi sanoilla "Turkkilaiset ovat".

Varakkaana Espoossa asuvana suomenruotsalaisena olen tottunut kaikkiin mahdollisiin itseäni koskeviin yleistyksiin, enkä vieläkään ymmärrä sitä logiikkaa, joka kieltää minulta oikeuden niihin.

Kirjoittaja on espoolainen seurapiirirouva, joka tarkkailee maailmaa Café Ursulan pöydästä.

Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia