News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Matematiikka osaksi etnisen tietoisuuden koulutusta (Seattle)

Started by Siili, 01.10.2020, 07:38:30

Previous topic - Next topic

Nuivinator

Matematiikasta ei myönnetä Nobeleita, siitä myönnetään Fieldsin mitaleja. Mitalin myöntämisen kriteerit ovat paljon tiukemmat kuin Nobelin palkinnoissa.

Oli miten oli, palkinnon saajat ovat jakatuneet melko hyvin edeustaneet Ranskaa, Yhdysvaltoja, Neuvostoliittoa ja Yhdistyneitä kuningaskuntia. On joukossa muutamia poikkeuksia tosin, esim Lars Ahflors, joka oli suomalainen. Mutta oli miten oli, yksikään ko. palkinnon saanut ei ole ollut Afrikasta.

Kriteerit on itseasiassa niin tiukat, että edes Andrew Wiles, henkilö joka ratkaisi Fermatin viimeisen teoreeman ei ole saanut palkintoa.

Aikanaan, kun ensimmäinen palkinto myönnettiin naiselle (iranilainen Maryam Mirzakhani, Stanfordin ylilipastosta), koitin huvikseni lukea sen papereita. Totesin että en ymmärrä niistä oikeastaan mitään, koska vaikka minulla on jonkin verran matemaattista osaamista, se on kuitenkin eri matimetiikan osa-alueella)

Oli miten oli, ei matematiikasta saa millään rotu- tai sukupuolikysymystä. Joskus se on ollut sukupuolikysymys, esimerkiksi Sophie Germainin aikoihin, mutta hänenkin kuolemastaan on jo 190 vuotta aikaa. Nykyään matematiikkaa pääsee kaikki opiskelemaan; itseasiassa omiseta matematiikanopettajistani paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki ovat olleet naisia.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

Paawo

Matematiikka on ainoa oppiaine joka ei anna sijaa tulkinnoille. Se on kuin eksakti kieli jota puhutaan kautta maailman samoilla säännöillä.
Se myös antaa aina mahdollisuuden todistaa aksiooma oikeaksi tai virheelliseksi.

Siitä syystä se on myös vaarallinen propagandan ja suoranaisen sodankäynnin väline. Matematiikkaa osaava voi helposti todistaa suurimmat uhkat mitättömiksi ja vastaavasti todistaa sympaattisimmatkin huomionosoitukset suoranaisiksi kansanmurhiksi.

Siksi sen aiheuttama uhka tieteilleTM halutaan nyt paremmintietävien piireissä neutralisoida.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Lahti-Saloranta

Tuosta etnomatematiikasta sen verran että kun sen hallitsee niin pärjää työelämässäkin oikein hyvin. Jyrki Katainen on oiva esimerkki siitä. Jos saa lukion lyhyestä matematiikasta päästötodistukseensa kuutosen niin kyllä se on osoitus etnomatematiikan kohtalaisen hyvästä hallinnasta.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Siili

Quote from: Nuivinator on 23.02.2021, 11:02:07
Kriteerit on itseasiassa niin tiukat, että edes Andrew Wiles, henkilö joka ratkaisi Fermatin viimeisen teoreeman ei ole saanut palkintoa.

Wiles oli Fermatin teoreeman ratkaistessaan yli nelikymppinen, mikä esti mitalin myöntämisen.  Eli osalla näistä tiukoista kriteereistä ei ole mitään tekemistä matematiikan kanssa.
 

Titus

Quote from: Nuivinator on 23.02.2021, 11:02:07
itseasiassa omista matematiikanopettajistani paria poikkeusta lukuunottamatta kaikki ovat olleet naisia.

Parhaat matematiikan opettajani ovat olleet kaikki naisia yliopistoa ja teknistä korkeakoulua myöten.

Surkeimmat ylimielisiä setämiehiä joille opettaminen on pelkkää "tyhmemmille" vittuilua.
that's a bingo!

Chrattac

Tästä aiheesta käytiinkin Twitterissä kovaa keskustelua viime kesänä. Aiheena oikeastaan oli kaikenlaisilla mukanäppärillä kommervenkeillä koittaa todeta, että 1+1=2 tarkoittaa kolonialismia. Oli siellä perusteina muun muassa se, että 1+1=10, kun mennään 2-kantaisella järjestelmällä ja muuta humppaa, faktaahan se ei muuta, vaikka lopettaakin käyttämästä osaa numeroista tai lisää numeroita muuttamalla laskujärjestelmän kantaisuutta.

Voipi tulla yllätyksenä, kun talot ja sillat alkavat romahtelemaan, kun etnomatematiikalla aletaan tekemään vaikkapa lujuuslaskelmia. Eihän ole mitään oikeaa vastausta, että kuinka kantava sillan pitää olla, että sitä pystyy käyttämään. Haluaisimpa nähdä sen täältä etäältä, että mihin tällainen puuhastelu johtaa.

Nähdäkseni tämä on osa sellaista yritystä, jolla humanistiset hömppätutkijat yrittävät degeneroida luonnontieteet samaan tilaan kuin heidän omat alansakin ovat. Eli ei ole mitään objektiivisesti todettavaa ja laskettavissa olevaa totuutta, vaan esimerkiksi fysiikassa laskettaessa tähtien liikkeitä pitää ottaa myös subjektiiviset, kulttuurirelativistiset asiat huomioon. Onhan se fysiikka niin "valkoisen ylivallan" saastuttamaa niille, jotka eivät ole kuulletkaan vaikkapa Chandrasekharin rajasta tai sellaisesta henkilöstä kuin Muhammad ibn Musa al-Khwarizmi, jota pidetään algebran isänä. Toisaalta postkolonialististen teorioiden mukaan esimerkiksi intialaisten pakottaminen tekemään länsimaista tiedettä on kolonialismia ja syrjintää. Lie selvää että intialaiset tiedemiehet pyörittelevät moiselle silmiään, mutta nämä ovat teorian mukaan vain sorron uhreja tai opportunisteja kun eivät hyväksy omaa parastaan.

Nämä on sitä porukkaa, joka vihaa sokraattista menetelmää, koska sillä pystyy osoittamaan heidän ajatustensa älyvapauden ja aiheuttamaan heille intellektuallisen umpisolmun. Tähän toki on keksitty uskonnollinen metodi, jolla pystytään kaikki ristiriidat selittämään rakenteellisella syrjinnällä tms.
Sortuu valtakunta tomuun viimein joka ikinen
ja hallitsijain nimet vaipuu unohdukseen tuonelaan,
kaatuu järjestelmät, kuolee sanat suuret huulille
ja rauniolla yksinäinen tuulenhenkäys vaeltaa...

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: vihapuhegeneraattori on 22.02.2021, 19:30:46
QuoteOregonin opetusministeriö: Matematiikka tukee valkoista ylivaltaa, koska siinä keskitytään oikean vastauksen löytämiseen

https://www.kansalainen.fi/oregonin-opetusministerio-matematiikka-tukee-valkoista-ylivaltaa-koska-siina-keskitytaan-oikean-vastauksen-loytamiseen/

Quote
Nykyään kuulee väitettävän, että jopa tieteet ja erityisesti matematiikka ovat rasistisia. Viimeisin väite tulee Oregonista.

Oregonin opetusministeriö (ODE) kannusti äskettäin opettajia rekisteröitymään koulutukseen, joka edistää "etnomatematiikkaa" ja väittää muun muassa, että valkoinen ylivalta ilmenee keskittymisessä oikean vastauksen löytämiseen.

Viime viikolla lähetetyssä ODE:n uutiskirjeessä mainostettiin 21. helmikuuta järjestettävää "Pathway to Math Equity Micro-Course" -kurssia, joka on suunnattu yläasteen opettajille ja jonka tarkoituksena on antaa opetushenkilöstölle työkalut "matematiikan rasismin purkamiseksi".

Osa työkalupakista sisältää luettelon tavoista, joilla "valkoisen ylivalta-kulttuurin" väitetään "tunkeutuvan matematiikan luokkahuoneisiin". Tämä ilmenee muun muassa siten, että matematiikan opetuksessa keskitytään oikean vastauksen löytämiseen ja opiskelijoita vaaditaan näyttämään työnsä tulokset.

Työkalupaketin mukaan matematiikka ei suinkaan ole aina objektiivista eli henkilökohtaisesta näkemyksestä tai asenteesta riippumatonta. Objektiivisuus on tosin eräs tieteen tunnusmerkki.

– Ajatus siitä, että matematiikka olisi puhtaasti objektiivista, on väärä, "Equitable Math" -työkalupaketissa lukee.

– Ajatus siitä, että on vain oikea ja väärä vastaus, ylläpitää objektiivisuutta ja pelkoa avoimesta konfliktista, paketissa kerrotaan.

Aiheeseen liittyvä "Dismantling Racism" -työkirja liittää samalla tavoin "objektiivisuuden" valkoisen ylivaltaan.

Yhden oikean vastauksen sijaan työkalupakki kannustaa matematiikan opettajia "keksimään ainakin kaksi vastausta".

Se rohkaisee myös opettajia "keskittymään etnomatematiikkaan". Yksi työkalupakin ohjeista kehottaa opettajia "tunnistamaan ja haastamaan tapoja, joilla matematiikkaa käytetään kapitalististen, imperialististen ja rasististen näkemysten ylläpitämiseen".

Lähteet Fox News, Equitable Math.

Artikkelissa viitataan tähän:
https://equitablemath.org/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/1_STRIDE1.pdf


Eli otetaas esimerkki (lyhyt matikka, en opiskellut etnomatikkaa):
Jos Abdi saa 3000€ rahaa sossusta ja yksi Canada Goose takki maksaa 1000€, montako kertaa Abdin täytyy käydä KELAssa jotta on eri Canada Goose takki jokaiselle viikonpäivälle.

Mun lyhyellä rasistimatikalla laskentatoimitus on about seuraava:
3000/1000 = 3.. eli Abdi saa 3 takkia per KELA käynti
7/3 = 2,33333 eli Abdin pitää käydä KELAssa 2.33333 kertaa, eli pyöristäen ylöspäin kokoluvuiksi niin Abdin pitää käydä 3 kertaa KELAssa.

Etnomatikalla sama laskelma voi olla näin:
Abdi käy KELAssa ja saa 3000 euroa vaatteita varten
Abdi laittaa 3000 euroa khattiin ja käy kaveriensa kanssa hakemassa valkonaamalta takin
Abdi käy KELAssa uudestaan ja saa 3000€ vaatteita varten
Abdi laittaa rahat taas Khattiin ja hakee kaveriensa kanssa uuden takin
Abdi tekee tämän seitsämän kertaa muittei huomaa että hänellä on jo takki joka viikonpäivälle.
Abdi käy KELAssa uudestaan ja saa 3000€ vaatteita varten
.....

Oikea ei-rasistinen vastaus on siis ääretön.

Oikea vastaus on että joutuu käymään takkikaupassa 1-7 kertaa. kela ei liity laskuun mitenkään. tasi voi luvata kaverille kolmedonaa jos käy hakemassa 7 takkia, joten kelassa tarvitsee käydä vain kerran

ISO

Matematiikka on sikäli rasistinen oppiaine, että sen oppiminen ja ymmärtäminen vaatii korkeampaa älykkyyttä kuin vaikkapa huumeitten trokaaminen ja jengeissä pyöriminen.

On ihan tieteellisesti todistettu tosiasia, että valkoihoisilla on korkeampi älykkyysosamäärä kuin tummemmilla ihmisillä.

Asiasta kiljuminen ja vouhkaaminen ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa muuksi, että tummat ei ymmärrä, eikä kykene, suurelta osin muuhun kui perseilemään.

Sillä ne pilaa oman elinympäristönsä, ja jos siihen antaa mahdollisuuden, myös muitten elinympäristön.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Lalli IsoTalo

Quote from: ISO on 23.02.2021, 13:44:38
Matematiikka on sikäli rasistinen oppiaine, että sen oppiminen ja ymmärtäminen vaatii korkeampaa älykkyyttä kuin vaikkapa huumeitten trokaaminen ja jengeissä pyöriminen.

Huumeiden paino ja hinta mitataan valkoisilla ylivaltarasistisilla numeroilla. Ja siinä trokatessa voi joutua tekemään kerto- ja jakolaskuakin. Joten ei etnomatikalla pärjää edes huumediilauksessa.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

jmk

Quote from: Nuivinator on 23.02.2021, 11:02:07
Oli miten oli, ei matematiikasta saa millään rotu- tai sukupuolikysymystä. Joskus se on ollut sukupuolikysymys, esimerkiksi Sophie Germainin aikoihin, mutta hänenkin kuolemastaan on jo 190 vuotta aikaa.

No sen verran tarkentaisin, että kyllä Emmy Noetherilla (1882-1935) oli vielä pikku ongelma, naiset saivat kyllä opiskella mutta eivät opettaa yliopistossa, ja Noether oli sitten Göttingenissä nimellisesti Hilbertin "assistentti".

Sofja Kovalevskaja (1850-1891) taisi olla maailman ensimmäinen nainen matematiikan professorin virassa (Tukholmassa).

Nuivinator

Jep. Siksipä sanoin "esimerkiksi". Enää se ei sitä ole, ei ainakaan sellaisissa maissa missä naiset saavat pelata rantalentistä bikineissä.

Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

justustr

Quote from: ISO on 23.02.2021, 13:44:38
Matematiikka on sikäli rasistinen oppiaine, että sen oppiminen ja ymmärtäminen vaatii korkeampaa älykkyyttä kuin vaikkapa huumeitten trokaaminen ja jengeissä pyöriminen.

On ihan tieteellisesti todistettu tosiasia, että valkoihoisilla on korkeampi älykkyysosamäärä kuin tummemmilla ihmisillä.

Tuo teoria ei enää ihan täysin pidä paikkaansa.

Tällä hetkellä korkein nk. valkoihoisen maan sijoitus IQ listalla on Itävallalla sija 6.
https://fi.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations

Aika pelottavaa ajatella, että hongkongilaisilla on 10 pistettä korkeampi älykkyys kuin suomalaisilla.

vihapuhegeneraattori

Tosin ehkä matematiikan oppiminen on kiinni myös oppimisen insentiiveistä.

Tässä esimerkki the Wire sarjasta, isoveli kyselee pikkuveljeltä matikan tehtäviä:

Quote
Wallace's Little Brother: Eight?
Wallace: Damn Cyril look! Close your eyes. You workin' a ground stash. 20 tall pinks. Two fiends come up at you and ask for two each, another one cops three. Then Bodie hands you off ten more. But some white guy rolls up in a car, waves you down and pays for eight. How many vials you got left?
Wallace's Little Brother: Fifteen?
Wallace: How the fuck you able to keep the count right and you not be able to do the book problem then?
Wallace's Little Brother: Count be wrong they fuck you up.
En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

zupi

Quote from: vihapuhegeneraattori on 22.02.2021, 19:30:46
QuoteOregonin opetusministeriö: Matematiikka tukee valkoista ylivaltaa, koska siinä keskitytään oikean vastauksen löytämiseen

https://www.kansalainen.fi/oregonin-opetusministerio-matematiikka-tukee-valkoista-ylivaltaa-koska-siina-keskitytaan-oikean-vastauksen-loytamiseen/

Quote
Nykyään kuulee väitettävän, että jopa tieteet ja erityisesti matematiikka ovat rasistisia. Viimeisin väite tulee Oregonista.

Oregonin opetusministeriö (ODE) kannusti äskettäin opettajia rekisteröitymään koulutukseen, joka edistää "etnomatematiikkaa" ja väittää muun muassa, että valkoinen ylivalta ilmenee keskittymisessä oikean vastauksen löytämiseen.

Viime viikolla lähetetyssä ODE:n uutiskirjeessä mainostettiin 21. helmikuuta järjestettävää "Pathway to Math Equity Micro-Course" -kurssia, joka on suunnattu yläasteen opettajille ja jonka tarkoituksena on antaa opetushenkilöstölle työkalut "matematiikan rasismin purkamiseksi".

(...)

– Ajatus siitä, että matematiikka olisi puhtaasti objektiivista, on väärä, "Equitable Math" -työkalupaketissa lukee.

– Ajatus siitä, että on vain oikea ja väärä vastaus, ylläpitää objektiivisuutta ja pelkoa avoimesta konfliktista, paketissa kerrotaan.

(...)
(...)

Bill se siellä pelastaa maailmaa...

QuoteBill and Melinda Gates Foundation Behind 'Anti-Racist' Math Push

Liberal education collective claims asking students to show work is racist

A radical new push to purge math curricula of allegedly racist practices like showing your work and finding the correct answer is bankrolled by one of the nation's most prominent nonprofits: the Bill and Melinda Gates Foundation.

The Gates Foundation is the only donor mentioned on the homepage of A Pathway to Equitable Math Instruction, a group of 25 education organizations whose curriculum states that asking students to show their work and find the right answer is an inherently racist practice.

Over the past decade, the Gates Foundation has given upward of $140 million to some of the groups behind Pathway, whose antiracist resources are the basis for a new teacher training course offered by the Oregon Department of Education.

(...)

Unique about Pathway is its focus on mathematics. The group's first guidebook, "Dismantling Racism in Mathematics Instruction," asks teachers to observe how math "is used to uphold capitalist, imperialist, and racist views." Worksheets included in the toolkit ask teachers to create a list of antiracist qualities to cultivate during the school year.

(...)

The Gates Foundation declined the Washington Free Beacon's request for comment. The organization's K-12 education grantmaking "supports schools in their work to improve student outcomes," ( :facepalm:) particularly for minority and low-income students, according to its website.

https://freebeacon.com/latest-news/bill-and-melinda-gates-foundation-behind-anti-racist-math-push/

mmm

Quote from: insinörtti on 23.02.2021, 08:39:41
Esimerkiksi lentokoneet, raketit yms suunnitellaan vielä nykyään rasistisesti perustuen yksinomaan etukäteen tehtyihin laskelmiin; ensilennolla sitten kokeillaan, osuvatko laskelmat yhtään nappiin.

Nyt mietintämyssyt päähän ja pohtimaan, miten tällaisia syrjiviä rakenteita voitaisiin purkaa?
No etnisellä matikalla tietty, älä oo pöljä. Lentokyvytön vekotin on ihan yhtä arvokas kuin sellaiset jotka lentävät.
https://www.youtube.com/watch?v=4kF-zOXIZUk
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

Lalli IsoTalo

Quote from: mmm on 23.02.2021, 17:30:37
Lentokyvytön vekotin on ihan yhtä arvokas kuin sellaiset jotka lentävät.
https://www.youtube.com/watch?v=4kF-zOXIZUk

Aika kivat giljotiini. Nokitan.

Zambia's Forgotten Space Program and the Backyard Space Race
https://www.youtube.com/watch?v=X3tJ5Nfxn9I

Tuo päättyi siten muistaakseni, miesafronautit panivat naisafronautin paksuksi.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

zupi

https://bariweiss.substack.com/p/there-is-no-such-thing-as-white-math

QuoteThere Is No Such Thing as "White" Math

I naively believed that STEM would be spared from the ideological takeover. I was wrong, says Princeton professor Sergiu Klainerman.

QuoteI am not at all qualified to introduce today's guest writer, Sergiu Klainerman.

I barely eked out a C+ in high school calculus, while Sergiu is a professor of mathematics at Princeton who specializes in the mathematical theory of black holes. He's been a MacArthur fellow, a Guggenheim fellow and is a member of the National Academy of Sciences.

Mathematics allowed a young Sergiu, who came of age in Ceausescu's Romania, to escape to a world where right and wrong couldn't be fudged, and, ultimately, to a life of freedom in the United States. Without math, his life quite literally would not have been possible.

QuoteSergiu wrote me in an email that the situation in his field reminds him of this line from Thomas Sowell: "Ours may become the first civilization destroyed, not by the power of enemies, but by the ignorance of our teachers and the dangerous nonsense they are teaching our children. In an age of artificial intelligence, they are creating artificial stupidity."

Sowellilta taas vaihteeksi aika naseva kommentti... Tästä eteenpäin Sergiun kirjoittamaa tekstiä.

QuoteIn my position as a professor of mathematics at Princeton, I have witnessed the decline of universities and cultural institutions as they have embraced political ideology at the expense of rigorous scholarship. Until recently — this past summer, really — I had naively thought that the STEM disciplines would be spared from this ideological takeover. (STEM = science, technology, engineering and mathematics)

I was wrong. (...)

This phenomenon is part of what has been dubbed "The Great Awokening." (...)

Unlike the traditional totalitarianism practiced by former communist countries, like the Romania I grew up in, this version is soft. It enforces its ideology not by jailing dissenters or physically eliminating them, but by social shaming, mob punishment, guilt by association, and coerced speech.

When it comes to education, I believe the woke ideology is even more harmful than old-fashioned communism.

Communism had a strong sense of objective reality anchored in the belief that humans are capable of discovering universal truths. (...)

Mathematics was largely immune to ideological pressure, and thus thrived in most communist countries. (...)

Like children all over the world, I was attracted to mathematics because of its formal beauty, the elegance and precision of its arguments, and the unique sense of achievement I was able to get by finding the right answer to a difficult problem. Mathematics also granted me an escape from the intoxicating daily drum of party propaganda — a refuge from the crushing atmosphere of political and ideological conformity.

The woke ideology, on the other hand, treats both science and mathematics as social constructs and condemns the way they are practiced, in research and teaching, as manifestations of white supremacy, euro-centrism, and post-colonialism.

Take for example the recent educational program called "a pathway to equitable math instruction." The program is backed financially by the Bill and Melinda Gates Foundation (...)

The program argues that "white supremacy culture shows up in the classroom when the focus is on getting the 'right' answer" or when students are required to show their work (...)

In the past, I would have said that such statements should be ignored as too radical and absurd to merit refutation. But recent trends across the country suggest that we no longer have that luxury.

So let me state the following for the record: Nothing in the history and current practice of mathematics justifies the notion that it is in any way different or dependent on the particular race or ethnic group engaged in it.

For historical reasons, we often discuss contributions to the field of mathematics from the Egyptians, Babylonians, Greeks, Chinese, Indians and Arabs and refer to them as distinct entities. (...) In that sense it is uniquely universal.

Schools throughout the world teach the same basic body of mathematics. They differ only by the methodology and intensity with which they instruct students.

(...)

The idea that focusing on getting the "right answer" is now considered among some self-described progressives a form of bias or racism is offensive and extraordinarily dangerous. The entire study of mathematics is based on clearly formulated definitions and statements of fact. If this were not so, bridges would collapse, planes would fall from the sky, and bank transactions would be impossible.

The ability of mathematics to provide right answers to well-formulated problems is not something specific to one culture or another; it is really the essence of mathematics. To claim otherwise is to argue that somehow the math taught in places like Iran, China, India or Nigeria is not genuinely theirs but borrowed or forged from "white supremacy culture." It is hard to imagine a more ignorant and offensive statement.

Finally, and most importantly, the woke approach to mathematics is particularly poisonous to those it pretends to want to help. (...)

There is no such thing as "white" mathematics. There is no reason to assume, as the activists do, that minority kids are not capable of mathematics or of finding the "right answers." And there can be no justification for, in the name of "equity" or anything else, depriving students of the rigorous education that they need to succeed. The real antiracists will stand up and oppose this nonsense.

DuPont

Ei ole valkoista tiedettä. On vain tiedettä, jota kaikki eivät ymmärrä tai hyväksy.
Ei ole rotukysymys. Useimmat meistä eivät oikein ymmärrä tiedettä.

Supernuiva

Quote from: DuPont on 03.03.2021, 01:37:06
Ei ole valkoista tiedettä. On vain tiedettä, jota kaikki eivät ymmärrä tai hyväksy.
Ei ole rotukysymys. Useimmat meistä eivät oikein ymmärrä tiedettä.

Eikö naistutkimus ole niin sanotusti valkoista tiedettä? Onko kukaan venäjää osaava koskaan verrannut mitä tieteitä neuvostojärjestelmässä opetettiin opiskelijoille verrattuna länsimaihin.

Entä mitä Kiinan yliopistoissa opiskellaan? Kuinka paljon he uhraavat resursseja ns. kulttuurimarksilaisten aineiden opettamiseen? Tämä  vertailu voisi olla sangen mielenkiintoinen.

akez

Quote from: Supernuiva on 03.03.2021, 10:06:53
Eikö naistutkimus ole niin sanotusti valkoista tiedettä? Onko kukaan venäjää osaava koskaan verrannut mitä tieteitä neuvostojärjestelmässä opetettiin opiskelijoille verrattuna länsimaihin.

Aiheesta löytyi tietoa englanniksikin: Soviet Curricular Developments and Trends. Alla liitekuvassa eri luokkien opinto-ohjelmaa. Aate ja propaganda oli leivottu näiden oppiaineiden sisään, mutta mitään "neekerimatematiikkaa" ei harjoitettu. Muuten olisivat sputnikit ja ohjukset pysyneet maan pinnalle aivan samoin kuin afrikkalaisten keihäät. Puuta pitemmälle korkeuksiin eivät olisi kyenneet kurottautumaan.

Vaan NL-kommunisteilla ei ollut tietoisena tavoitteena oman järjestelmänsä romuttaminen (se nyt vain kaatui ihan itse omaan mahdottomuuteensa). Siinä poikkeavat Lännen kommunisteista. Jos nämä Lännen komukat joskus saisivat kapitalismin nurin, niin sitten ei tarvita enää neekerimatikkaa, eikä montaa muutakaan proggista, kuten sukupuolineutraalia vessaa, homoliittoja, ilmastoöyhötystä, sukupuolineutraalia kieltä, vihapuhetta jne.

Toinen selitys jenkkilän touhuille voi olla se, että pönttölän potilaat on laitettu avohoitoon kaduille ja kujille, ja nyt nähdään mihin se johti.

Taustalla voi tietysti olla sellainenkin ilmiö, että osa ghettoväestä ei ole oppinut laskemaan, eikä tiedä laskettuaan sormiensa määrän useaankin kertaan, että onko niitä nyt 8, 10 vai 12. Silloin "neekerimatikka" olisi ratkaisu tähän pulmaan.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Outo olio

Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Skeptikko

'Decolonise' maths by subtracting white male viewpoint, urges Durham University
https://www.telegraph.co.uk/news/2022/04/09/decolonise-maths-subtracting-white-male-viewpoint-urges-durham/

QuoteThe mathematics curriculum at a leading university is being "decolonised", with professors urged to write biographies of theorists, question if they are mostly white or male, and consider the cultural origins of numbers.

Durham University's decolonisation campaign has swept up the department of mathematical sciences, where all staff are being urged to make the subject "more inclusive" and ensure "maths can be used to aid attempts to secure equality".

Its new guide for academics says that decolonising the mathematical curriculum means considering the cultural origins of the mathematical concepts, focusses, and notation we most commonly use".
...
They are told that "the question of whether we have allowed Western mathematicians to dominate in our discipline is no less relevant than whether we have allowed western authors to dominate the field of literature".

"It may even be more important, if only because mathematics is rather more central to the advancement of science than is literature," the decolonising guide says.
...
Prof Doug Stokes, a social sciences expert at Exeter University, told The Telegraph: "The idea behind decolonising maths is that because everyone should be regarded as equal, the status of their beliefs must also be equal.

"This judgmental relativism is an inversion of science that is based on what is real rather than making everybody feel included. Science and reason are what has led humanity out of the darkness and we jettison their precious light at our peril."

Durham's new guide points scholars to "ethnomathematics", a new discipline emerging on campuses of tying maths to culture, saying "mathematics and culture are not always disentangled".
...
Top historians have branded decolonising as "anti-intellectual".
...
Like most British universities, many departments at Durham have established decolonising panels. Durham University Business School has said that by 2022/23, no student will be able to complete a degree there "without significant exposure" to decolonisation issues.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Nuivinator

Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

Pallopääkissa

#113
Matimatiikkaa on kehitetty muinaisessa Mesopotamiassa, Egyptissä, Kreikassa ja Kiinassa jne. Ei ilmeisesti ole tarpeeksi wokea että sitä voisi opettaa wokesti. Tilalle pitää sitten perustaa wokematiikka, wokematics?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Matematiikan_historia
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

F1nka

Kymmenisen vuotta sitten ajettiin into piukeana ajatusta muslimien valtavasta roolista tieteiden kehityksessä. Erityisesti Lontoon suurnäyttely 1001 Inventions ajoi tätä ajatusta. Mitäs tälle ajattelulle kuuluu?
Tottelematon tieto aktivismissa