News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-05-11 KSML Rasistit oikeuteen ja tuomiolle

Started by Ink Visitor, 11.05.2011, 11:47:47

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

Rasistit oikeuteen ja tuomiolle
Pekka Mervola
RASISMI on rikollinen ilmiö. Siihen on puuttuva tiukasti. Rasismi on eri asia kuin esimerkiksi kieli- tai ulkomaalaispolitiikan asiallinen kritisointi.

Rasistisia tapahtumia putkahtelee esille yllättävän usein. Kalevi Olinin kertomus (Keskisuomalainen 10.5.) on yksi sellainen. Olin puhui kävelykadulla ruotsia toisen miehen kanssa. Kun hän palasi kotiin, kolme miestä alkoi töniä Olinia. "Sä puhuit ruotsia."

Toivottavasti Olin teki tapauksesta rikosilmoituksen. Rasistishenkisiä tapauksia ei pidä katsoa sormien lävitse. Niistä pitää tehdä rikosilmoitus ja pyrkiä näin saattamaan syylliset vastuuseen.

Rasismi on rikos. Sitä ei pidä katsoa sormien lävitse. Rikolliset tuomiolle!

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen päätoimittaja.

http://www.ksml.fi/mielipide/artikkelit/rasistit-oikeuteen-ja-tuomiolle/670543

Tuntuu, että näitä oksennuksia tulee nyt lähes päivittäin...
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

SSampsa

Ai että oikein rikollinen ilmiö?  :facepalm: Tuo nyt kuulostaa jo joltain 16-vuotiaan teinitytön itkulta iltalehden keskusteluosastolla, mutta että päätoimittaja??

JP

Piti ihan tarkistaa linkistä. Kyllä, ihan omalla nimellä ja ilmeisesti tosissaan Mervola on tuon tehnyt. Omituisen typerä ja epälooginen ulos tulo aikaihmiseltä, teksti ja kieliasu asiavirheineen  on kuin 13-14v tytön ainekirjoituksesta. En uskoisi, jollen omin silmin näkisi.

Hyvä Mervola. :P
Freedom is never more than one generation away from extinction. We didn't pass it on to our children in the bloodstream. It must be fought for, protected, and handed on for them to do the same, or one day we will spend our sunset years telling our children what it was once like

BeerBelly

No minkä etnisen ryhmän jäsenet tönivät rasistisesti valkoihoista Olinia?
Unkari FTW

ekto

On yhdentekevää mistä syystä nämä miehet alkoivat tönimään Olinia. Näistä kirjoituksista saa sen käsityksen, että jos ei tykkää vaikka toisen perunanenästä tai kenkien kärjistä, voi ihan huoletta töniä, puhua rumasti tai katsoa pois päin. Mutta jos kyseessä on joku vähemmistö, esimerkiksi ruotsia puhuvat ihmiset, joilla tunnetusti on suomessa hyvin kurjaa, nousee hirveä haloo.

Juttu itessään oli todella sekava, nokia/apple höpinöineen rasismi otsikon alla...

Edit, liitteenä kuva Olinista jota on nyt sitten rotusyrjitty...

CaptainNuiva

Aika uskomattoman heikko näyttää olevan taso päätoimittajienkin suhteen.

Töniminen voi olla rikos ja siitä voi tehdä tutkintapyynnön mutta rikosilmoa ei välttämättä kannata.
Rasimi voi olla tympeää mutta se ei ole rikos, rikos ei ole myöskään sanoa jollekkin "Sä puhuit ruotsia" yhtään sen enempää kuin "Sä puhuit suomea" taikka "Sä puhuit kontinkieltä"

Kovasti tuntuu näiden itseään vaikuttajina pitävien käsitys rasimin määrittelystä olevan hakusessa.
Uskomatonta.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Ernst

Quote from: JP on 11.05.2011, 12:01:05
Piti ihan tarkistaa linkistä. Kyllä, ihan omalla nimellä ja ilmeisesti tosissaan Mervola on tuon tehnyt. Omituisen typerä ja epälooginen ulos tulo aikaihmiseltä, teksti ja kieliasu asiavirheineen  on kuin 13-14v tytön ainekirjoituksesta. En uskoisi, jollen omin silmin näkisi.

Hyvä Mervola. :P

Tein pikaisen kielioppitsekkauksen. Boldasin virheet ja huonokieliset ilmaisut.

Kolumni
Rasistit oikeuteen ja tuomiolle
00:03
Pekka Mervola

Applen kännykät ja tabletit myyvät hurjan hyvin. Laitteita jonotetaan ja ihmisillä on himo Steve Jobsin yrityksen tuotteisiin. Niiden ympärillä on glamouria. Ne tekevät käyttäjistään "parempia ihmisiä".
Nokia on tylsä merkki. Sen kännyköiden ympärillä ei ole hurmosta.

Apple ei valmista itse laitteitaan. Ne tehdään alihankkijoiden tehtaissa Kiinassa. Helsingin Sanomat kertoi lauantaina ansiokkaasti, kuinka huonoissa olosuhteissa työntekijät siellä ovat.

Työvuoro voi kestää kymmenen tuntia kuutena päivänä viikossa. Työvuoron aikana ei saa puhua muiden kanssa ja työtä pitää tehdä seisaaltaan. Tehdassali ovat valtava ja asuntola vieressä ankea. Palkka on muutamissa satoja euroja kuukaudessa.

Sääntöjä rikkovia rangaistaan seisottamalla heitä asennossa. Elo on kuin ennen aikaan pahimmillaan armeijassa.

Nokia tekee vielä parhaita älypuhelimiaan Suomessa ja Euroopassa. Palkat ovat asiallisia, ja työolot kiinalaistehtaaseen verrattuna erinomaiset.

Ostajien kannattaisi katsoa, missä tehtäviä tuotteita he suosivat. Riistotehtaalla tehtyjä tuotteita ostava ihminen tukee itsekin riistoa. Suomalaiset voisivat olla selvästi nykyistä kriittisempiä kiinalaistuotteisiin. Kiina ei ole demokratia vaan "kommunistinen" diktatuuri.

VANTAALLA on havaittu, että yhdeksäsluokkalaisten oppimistulokset ovat kuuden viime vuoden aikana heikentyneet. Kysymys kuuluukin, onko Pisa-menestyksemme pian historiaa.

Toivottavasti ei. Koululaitos on syytä pitää hyvässä kunnossa. Myös sanomalehtien lukeminen on tärkeää, sillä lehti on "toinen koulu" asiauutisineen. Sanomalehtien lukeminen lisääntyy nyt huimaa vauhtia Aasiassa. Sieltä tulee nyt myös koko ajan parantuvia Pisa-tuloksia.KALEVI OLIN (sd.) jättää Keski-Suomen. Karkkilassa työläisyhteisöön syntynyt Olin on pitkäaikainen keskisuomalainen vaikuttaja. Liikuntatieteen professori Olin oli poliittisen uransa aikana päätöspaikoilla TUL:ssä eli työväen urheilussa, kolmen kauden kansanedustaja, Jyväskylän työväenyhdistyksen napamies ja eurovaaliehdokas.

Neljä vuotta sitten Olin putosi
eduskunnasta eikä nousu takaisin enää onnistunut.

Tyttären kaksostyttäret vetivät Pirre ja Kalevi Olinin Turkuun. Näin päättyy Olinin vaikuttajaura Jyväskylässä. Se on luonnollista. Olin antoi paljon Keski-Suomelle.

RASISMI on rikollinen ilmiö. Siihen on puuttuva tiukasti. Rasismi on eri asia kuin esimerkiksi kieli- tai ulkomaalaispolitiikan asiallinen kritisointi.
Rasistisia tapahtumia putkahtelee esille yllättävän usein. Kalevi Olinin kertomus (Keskisuomalainen 10.5.) on yksi sellainen. Olin puhui kävelykadulla ruotsia toisen miehen kanssa. Kun hän palasi kotiin, kolme miestä alkoi töniä Olinia. "Sä puhuit ruotsia."

Toivottavasti Olin teki tapauksesta rikosilmoituksen. Rasistishenkisiä tapauksia ei pidä katsoa sormien lävitse. Niistä pitää tehdä rikosilmoitus ja pyrkiä näin saattamaan syylliset vastuuseen.

Rasismi on rikos. Sitä ei pidä katsoa sormien lävitse. Rikolliset tuomiolle!

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen päätoimittaja.

Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Veli Karimies

Älkääs nyt, minun mielestäni pääkirjoituksessa sanotaan ihan selvästi, että esimerkiksi Ahvenanmaan, ruotsinkielisten kuntien tai vaikka Vaasan päiväkotien kielipolitiikka on rasismia.

IDA

Quote from: SSampsa on 11.05.2011, 11:55:17
Ai että oikein rikollinen ilmiö?  :facepalm: Tuo nyt kuulostaa jo joltain 16-vuotiaan teinitytön itkulta iltalehden keskusteluosastolla, mutta että päätoimittaja??

Siis lehtien pääkirjoitukset ovat muistuttaneet lähinnä 70-luvun Suosikin fanipalstoja jo pitkään. "IiK! Ihanaa!", kyllä puuttuu arsenaalista, koska ne käsittelevät lähinnä päätoimittajien negatiivisia tunteita.

l'uomo normale

Quote from: IDA on 11.05.2011, 12:19:09
Quote from: SSampsa on 11.05.2011, 11:55:17

Siis lehtien pääkirjoitukset ovat muistuttaneet lähinnä 70-luvun Suosikin fanipalstoja jo pitkään. "IiK! Ihanaa!", kyllä puuttuu arsenaalista, koska ne käsittelevät lähinnä päätoimittajien negatiivisia tunteita.

Tulevat toimittajat lukevat muun muassa näitä pääkirjoituksia ja ottavat niistä vaikutteita. Mihin asti kehitys kehittykään, kun nouseva polvi ottaa ohjat.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

ekto

Tämä on niin naurettava lumipallo. Aluksi hesari mokuttaa, jonka takia muiden lehtien mokut luulevat, että nyt sitä rasismia on todellakin ilmassa ja alkavat mokuttamaan. Mokubloggarit sitten näkevät että kaikki lehdet kirjoittavat päivästä toiseen ja alkavat mokuttamaan otsikoilla "NYT RIITTÄÄ RASSSISMI" tai "RASISTIT OIKEUTEEN".

Nyt hesari näkee aivan vallattomasti juttuja, joissa Anselmiina ei ojentanut puurolautasta Juha-Petterille, joka puhuu ruotsia, ja mokuttaa entistä enemmän. Voin vain kuvitella mitä parin viikon päästä hesari kirjoittaa, kun mokumoottori kerää kierroksia...