News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2011-04-19 VU: PKS:n koulujen väliset erot muuta maata selvästi suureemmat

Started by juge, 19.04.2011, 13:28:09

Previous topic - Next topic

Marius

No kerroppa nyt aivan selvällä suomenkielellä, paljonko käteistä RAHAA
tarvitaan muuttamaan vaikkapa somali suomalaiseksi?
Ja kuinka kauan se muutos vaatii aikaa?
Sillä selvästi se on sinun mielestäsi mahdollista.
Voihan suomalainenkin muuttua somalialaiseksi. Voihan?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

aea

_jaq_:

1) Tällä forumilla on sellainen tapa, että jos lainaat omassa postauksessasi jonkun toisen kirjoittajan viestiä, oletetaan Sinun vastaavan juurikin lainaamaasi viestiin.

Vastasit minun viestiäni lainaten; suurin osa vastauksestasi ei kuitenkaan millään tavalla liittynyt siihen mitä minä olin kirjoittanut. Minä vastaan omista kirjoituksistani, en siitä, kuinka kaikki mahdolliset työssä kohtaamasi ongelmat pitäisi ratkaista.

2) Toisten kirjoitusten vääristelyä ei tällä forumilla katsota hyvällä.

Vääristelit jo aikaisemmin Phoboksen kirjoitusta; sekä juge että Phobos itse tästä Sinulle huomauttivat. Meinasin itsekin asiasta sanoa, mutta ajattelin antaa olla, kun Sinulle kerran jo oli asiasta sanottu - nyt kuitenkin joudun ikäväkseni huomaamaan, että jatkat edelleen samalla tyylillä.

Siis: missä kohtaa viestiäni olen väittänyt Sinun sanoneen, etteivät mamu-oppilaat koskaan aiheuta ongelmia? Jos luet viestini uudelleen hitaasti ja rauhallisesti läpi, saatat huomata, että viestini ensimmäisessä kappaleessa kritisoin sitä, että et ole missään vaiheessa ilmaissut, että myös negatiiviset kokemukset mamuoppilaista voivat olla aivan yhtä tosia kuin Sinun kokemuksesi, ja että niitä ongelmia aiheuttavia mamuoppilaita todella saattaa (edes teoriassa) ihan oikeasti olla olemassa; kritisoin Sinua siis sanomisen puutteesta, en jostain mitä olet sanonut.. Viestini loppuosa (3. ja 4. kappale) kertoo vain ja ainoastaan siitä, millaisen vaikutelman Sinun viestisi minussa herättävät.

Ei millään pahalla, mutta olen suoraan sanottuna melkoisen tyrmistynyt siitä, että opettajalla on noin suuria vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Toivon, että et loukkaannu, mutta minun on aivan pakko kysyä: onko suomi äidinkielesi?

P.s. Toistan kysymykseni liittyen nimimerkkiisi ja sukupuoleesi: miten nimestäsi oikein näkyy, että olet mies?  

Marius

Itse en usko, että Jaq edes on mikään opettaja, ehkä koraanin, mutta sitä ei tosiaankaan lasketa..

aea

Ahaa, okei, nythän mä ymmärsin.

Eli kun vaan saadaan lisää rahaa ja kantaväestölle asennekasvatusta, on kaikki hyvin.

Tämä selvä. Voihan kukkahattu, miksei tätä ole aiemmin hoksattu? Nyt vain äkkiä kertomaan tämä uraauurtava oivallus Merkelille ja muille monikulttuurin mukanaan tuomien ongelmien kanssa painiville eurooppalaisille valtionpäämiehille :flowerhat: !

Tai sitten voisimme yrittää hieman paikata omaa 10 miljardin euron vuotuista budjettivajettamme myymällä tämän suurenmoisen ja ennenkuulumattoman idean heille hyvään hintaan... :roll:

P.s. Tämä oli siis _jaq_:lle, ei Mariukselle.

Phobos

Quote from: _jaq_ on 21.04.2011, 00:19:44
Quote from: Phobos on 20.04.2011, 22:02:41

En ole moista väittänyt. Väitin, että maahanmuuttajien määrä vaikuttaa kouluopetuksen tasoon. Näin nähtävästi yli puolet opettajista ajattelevat empiirisen kokemuksensa pohjalta.
Aina eri ryhmien välillä on eroja riippumatta siitä, mitä mitataan. Jotkin asiat vain lisäävät niitä eroja. Ole hyvä.

Kahlataanpas tämäkin vielä läpi... Olet selkeästi pehmennyt kuitenkin jos vertaa ketjun ensimmäisiä viestejäsi, joissa julistat mamujen olevan ongelma piste.

Olin lähettänyt tähän ketjuun yhden viestin ennen edellistä. Totesin seuraavaa:
QuoteKoulujen väliset oppimiserot ja niiden syyt eivät olekaan mielipideasia. Sitä voidaan _varmasti_ selittää maahanmuutolla

En väittänyt, että SE (oppimiserot ja niiden syyt) voidaan selittää maahanmuutolla vaan, että sitä voidaan selittää maahanmuutolla.
Tarkoitukseni ei ollut ilmaista, että kaikki tasoerot johtuvat maahanmuutosta. Moinen väitös olisi aivan typerä. En koe pehmentyneeni.

---------------------
Ymmärrän nyt kantasi paremmin, kun vastailit ystävällisesti kyselyihin. Kiitos siitä, arvostan vaivannäköäsi.

Osaat hyvin tunnistaa ongelmia, mutta väität etteivät ne johdu maahanmuutosta. Minä väitän, että ne suureksi osaksi johtuvat. Pakolaiset ovat useimmiten köyhiä, omaavat erilaisen arvomaailman kuin kantasuomalaiset ja keskittyvät asumaan samoille alueille keskenään. Meidän näkemyseromme johtuvat siitä, miten määrittelemme asioita. Olemme loppujen lopuksi melko lähelle samaa mieltä. Sinä et vain hyväksy sitä, että ongelmat juontuvat alunperin (massa)maahanmuutosta. Niinpä pelkään, että meidän välinen keskustelumme ei tästä kykene etenemään.

On selvää, että lainsäädännöllä ja uusilla menetelmillä voidaan kehitykseen vaikuttaa.

Off topic:

Fakta on kuitenkin se, että _missään_ maassa ei ole toistaiseksi onnistuttu tässä asiassa. Jokaisessa maassa, joka on massoittain ottanut pakolaisia Pohjois-Afrikasta ja Lähi-Idästä omistaa nyt ghettoalueita suurimmissa kaupungeissaan. Suomessakin kehitys on nyt jo samansuuntaista.

Noin 10-20 vuoden sisällä selvinnee, miten Suomessa on onnistuttu asian tiimoilta.
Scientific beliefs are supported by evidence, and they get results. Myths and faiths are not and do not.
- Richard Dawkins

Marius

aea: oivalluksesta:
Yleiseen oivaltamiseen johtavat eväät kehitysmaille sekä kannustus on annettu jo, ja täysin ilmaiseksi, lahjaksi, ylitsepursuavien myötäjäisten kera. Vain se oivaltaminen puuttuu. Minkäs teet?

aea

Quote from: Marius on 21.04.2011, 01:36:17
aea: oivalluksesta:
Yleiseen oivaltamiseen johtavat eväät kehitysmaille sekä kannustus on annettu jo, ja täysin ilmaiseksi, lahjaksi, ylitsepursuavien myötäjäisten kera. Vain se oivaltaminen puuttuu. Minkäs teet?

:), tiedän, ja olen 100 % samaa mieltä.

My bad, olisi pitänyt kohdistaa viestiäni selkeämmin _jaq_:lle, jolle oivallus-viestini oli tarkoitettu :)

E: Lisäsin tuohon edelliseen viestiini täsmennyksen.

Marius

_jaq_

Quote from: aea on 21.04.2011, 01:12:02
_jaq_:

1) Tällä forumilla on sellainen tapa, että jos lainaat omassa postauksessasi jonkun toisen kirjoittajan viestiä, oletetaan Sinun vastaavan juurikin lainaamaasi viestiin.

Vastasit minun viestiäni lainaten; suurin osa vastauksestasi ei kuitenkaan millään tavalla liittynyt siihen mitä minä olin kirjoittanut. Minä vastaan omista kirjoituksistani, en siitä, kuinka kaikki mahdolliset työssä kohtaamasi ongelmat pitäisi ratkaista.

2) Toisten kirjoitusten vääristelyä ei tällä forumilla katsota hyvällä.

Vääristelit jo aikaisemmin Phoboksen kirjoitusta; sekä juge että Phobos itse tästä Sinulle huomauttivat. Meinasin itsekin asiasta sanoa, mutta ajattelin antaa olla, kun Sinulle kerran jo oli asiasta sanottu - nyt kuitenkin joudun ikäväkseni huomaamaan, että jatkat edelleen samalla tyylillä.

Siis: missä kohtaa viestiäni olen väittänyt Sinun sanoneen, etteivät mamu-oppilaat koskaan aiheuta ongelmia? Jos luet viestini uudelleen hitaasti ja rauhallisesti läpi, saatat huomata, että viestini ensimmäisessä kappaleessa kritisoin sitä, että et ole missään vaiheessa ilmaissut, että myös negatiiviset kokemukset mamuoppilaista voivat olla aivan yhtä tosia kuin Sinun kokemuksesi, ja että niitä ongelmia aiheuttavia mamuoppilaita todella saattaa (edes teoriassa) ihan oikeasti olla olemassa; kritisoin Sinua siis sanomisen puutteesta, en jostain mitä olet sanonut.. Viestini loppuosa (3. ja 4. kappale) kertoo vain ja ainoastaan siitä, millaisen vaikutelman Sinun viestisi minussa herättävät.

Ei millään pahalla, mutta olen suoraan sanottuna melkoisen tyrmistynyt siitä, että opettajalla on noin suuria vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Toivon, että et loukkaannu, mutta minun on aivan pakko kysyä: onko suomi äidinkielesi?

P.s. Toistan kysymykseni liittyen nimimerkkiisi ja sukupuoleesi: miten nimestäsi oikein näkyy, että olet mies?  

Kyllä edellinen viestini, jonka sinulle vastasin oli tarkoitettu juuri sinulle. Lueppa uudelleen.

Mitä olen vääristellyt mielestäsi?

Olisiko sillä merkitystä jos äidinkieleni ei olisi suomi?

ok, nimestäni ei näe että olen mies.

_jaq_

Quote from: Phobos on 21.04.2011, 01:32:56

Kahlataanpas tämäkin vielä läpi... Olet selkeästi pehmennyt kuitenkin jos vertaa ketjun ensimmäisiä viestejäsi, joissa julistat mamujen olevan ongelma piste.

QuoteKoulujen väliset oppimiserot ja niiden syyt eivät olekaan mielipideasia. Sitä voidaan _varmasti_ selittää maahanmuutolla

Pahoittelen tätä, meni 2 nimimerkkiä sekaisin... väsymyksen piikkiin...
muu viesti kyllä oli sinulle, tarkastin.

Phobos

Quote from: _jaq_ on 21.04.2011, 10:55:41
Quote from: Phobos on 21.04.2011, 01:32:56

Pahoittelen tätä, meni 2 nimimerkkiä sekaisin... väsymyksen piikkiin...
muu viesti kyllä oli sinulle, tarkastin.

Eipä mitään.

Luin kyllä koko viestisi, mutta en näe keinoja, joilla edetä tässä kyseisessä keskustelussa kanssasi. Se jää vain junnaamaan paikoilleen siihen, että sinä et pidä ilmaantuneita ongelmia (humanitäärisen) maahanmuuton aiheuttamina ja minä suureksi osaksi pidän. Sosiaaliset erot ym, joita mainitset aiemmissa viesteissäsi juontuvat käsittääkseni pitkälti (humanitäärisesta) maahanmuutosta. Muunmuassa tätä pyrin edellisen viestini muussa osuudessa selvittää.

En väitä, että maahanmuuttoa välttämättä pitäisi vähtentää. Ainakaan sitä ei tule lisätä, jos näilläkin määrillä tulee huomionarvoisia ongelmia. Sitä mahdollisesti tulee vähentää, jos kotouttamistulokset eivät parane (mahdollisesti tulevien parannustenkaan jälkeen).

Ymmärrän kantasi ja uskoisin, että sinäkin ymmärrät jokseenkin minun.

Edit:
Mieluusti toki vastaan, jos jokin mietityttää.
Scientific beliefs are supported by evidence, and they get results. Myths and faiths are not and do not.
- Richard Dawkins

aea

Quote from: _jaq_ on 21.04.2011, 10:50:42
Lueppa uudelleen.

Mitä tarkoitat? Siis miksi minun pitäisi lukea Sinun viestisi uudelleen? Ymmärsin sen kyllä aivan mainiosti jo ensimmäisellä lukemalla...huomaat tämän varmasti itsekin, jos luet minun viestini ajatuksella.

Mitä olen vääristellyt mielestäsi?

Quote from: _jaq_ on 20.04.2011, 21:01:50
Quote from: Phobos on 20.04.2011, 17:49:27

Koulujen väliset oppimiserot ja niiden syyt eivät olekaan mielipideasia. Sitä voidaan _varmasti_ selittää maahanmuutolla:

Väitätkö tosiaan, että jos kaikki maahanmuuttaja poistettaisin NYT Helsingin kouluista, niin viiden vuoden päästä Helsingin koulujen välillä EI olisi eroja PISA-tuloksissa? Ja kiitos, mieti hetki itseksesi ihan rehellisesti, ennen kuin vastaat.

Olisiko sillä merkitystä jos äidinkieleni ei olisi suomi?

On siinä mielessä, että se olisi ymmärrettävä ja hyväksyttävä selitys ilmeisen puutteelliseen kykyysi ymmärtää suomenkielistä tekstiä (kuten vaikkapa minun tai nimimerkki Phoboksen kommentteja).

Vastaisitko kysymykseen?

Summa summarum: Olen entistä enemmän ihmeissäni nimimerkki _jaq_:n heikosta luetun ymmärtämisestä; tässä alkaa väkisinkin itsellekin hiipiä mieleen epäily, että onko kyseessä opettaja ensinkään  :-\ . Myös ilmeinen haluttomuus vastata kysymyksiin koskien omaa äidinkieltä (ks. yllä) tai kohtaamiensa mamuoppilaiden tulomaata (ks. alla) tuntuu hieman kummalliselta.

Quote from: _jaq_ on 19.04.2011, 18:25:23
Quote from: Marius on 19.04.2011, 18:14:09
Kysyn uudelleen: keitä mielestäsi ovat moneen kertaan mainitsemasi "mamut"?
Tanskalaisia, ruotsalaisia, saksalaisia, hollantilaisia, kiinalaisia, japanilaisia,
venäläisiä, italialaisia, espanjalaisia, vai keitä?
Sillä varmastikin sinulla on jokin viitekehys antaa, joka pätee korostamaasi epäkohtaan suomalaisessa koulujärjestelmässä.

Joo, hyvä en ehkä käsittänyt että toi oli mulle.

Mamu = maahanmuuttaja. Henkilö joka tarvitsee ensin suomen kielen taidon ja sitten integroituu normaaliin opetukseen.

Eikai sillä maalla mitään väliä ole?

E: laatikkoleikkiä fiksailtu

juge

Köyhyys heijastuu kouluunkin

Nopea eriarvoistuminen etenee nyt suurten kaupunkien koulumaailmassa. Tutkijoiden mukaan Helsingissä on muutamilla alueilla tultu siihen pisteeseen, ettei hyväkään koulutusjärjestelmä pysty paikkaamaan oppimistuloksissa niitä eroja, jotka syntyvät oppilaiden lähtökohtien erilaisuuksista.

Meneillään oleva Metrop-tutkimus selvittää syitä, jotka johtavat suuriin eroihin koulujen välisissä oppimistuloksissa. Eroja on etenkin Helsingissä ja Espoossa mutta myös muissa suurissa kaupungeissa. Eriarvoistuminen uhkaa eniten yli 100 000 asukkaan kaupunkeja.

Koulujen oppimistuloksia voidaan ennustaa hyvin tarkkaan selvittämällä koulun oppilaaksiottamisalueen aikuisväestön koulutustaso, asumismuoto, työllisyysaste sekä omistusasuntojen osuus asuntokannasta ja asuntojen neliöhinta. Myös maahanmuuttajien suuri osuus väestöstä ennustaa oppimistulosten heikentymistä.

Karkeasti voidaan yleistää, että vähän koulutettujen, heikosti työllistyvien ja vuokra-asunnoissa asuvien ihmisten alueilla juuri mikään panostus koulujen opetusmenetelmiin ei nosta oppimistuloksia hyvien alueiden tasolle. Tuloksia voidaan toki hieman parantaa pienentämällä ryhmäkokoja ja lisäämällä erityisopetusta, mutta oppilaiden vanhempien koulutustaustan ja taloudellisen aseman vaikutusta niillä ei voida häivyttää.

Koulutuksellisesta hyvä- ja huono-osaisuudesta on tullut alueellinen ilmiö. Kun koulutus- ja elintaso vaikuttavat myös terveyseroihin ja moniin muihinkin hyvinvoinnin mittareihin, suuri osa pahoinvoinnin elementeistä keskittyy niin sanottujen heikkojen koulujen ympärille.

Helsinkiin ja Espooseen on annettu syntyä alueita, joiden rakennetta on lähes mahdotonta enää muuttaa. Muutamissa kaupunginosissa vuokra-asuntoja ei ole juuri lainkaan, muutamissa taas omistusasunnot ovat harvassa ja neliöhinnoiltaan kaupungin halvimpia.

Tutkimuksen tulokset on syytä ottaa vakavasti huomioon, kun pääkaupunkiseudulla ja muissa isoissa kaupungeissa suunnitellaan ja rakennetaan uusia asuinalueita. Kaikkia eriarvoisuutta lisääviä seikkoja ei pystytä poistamaan, mutta niitä ei pidä tieten tahtoen kerätä samoille alueille.

http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/K%C3%B6yhyys+heijastuu+kouluunkin/1135265605414
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

Phobos

Olisi suotavaa, että _jaq_ kirjautuisi vielä katsomassa tuotakin. Tuosta ei nähdäkseni ole mitenkään enää mahdollista kiistää suuren maahanmuuttajamäärän vaikutusta koulutustuloksiin.

Onpa ainakin asia saatu sanottua.
Quote from: juge on 23.04.2011, 09:21:13
Tutkimuksen tulokset on syytä ottaa vakavasti huomioon, kun pääkaupunkiseudulla ja muissa isoissa kaupungeissa suunnitellaan ja rakennetaan uusia asuinalueita. Kaikkia eriarvoisuutta lisääviä seikkoja ei pystytä poistamaan, mutta niitä ei pidä tieten tahtoen kerätä samoille alueille.

OT:
Huomatkaa, että tuossakin puhutaan eriarvoisuudesta. "Eikö kaikki olekaan saman arvoisia?!"  :flowerhat:
- Richard Dawkins

Jack Frost-Medow

Quote from: juge on 23.04.2011, 09:21:13
Köyhyys heijastuu kouluunkin
http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/K%C3%B6yhyys+heijastuu+kouluunkin/1135265605414
Quotevähän koulutettujen, heikosti työllistyvien ja vuokra-asunnoissa asuvien ihmisten alueilla juuri mikään panostus koulujen opetusmenetelmiin ei nosta oppimistuloksia hyvien alueiden tasolle.

Ai, ai, ai?
Juuri kun mantrana on selitetty miten kotoutus ja integrointi ovat kiinni vain riittävästä rahasta, paljastuukin tutkimuksessa, että väite ainakin koulutuksen suhteen on valhetta.

Havainnoista nousee uusia kysymyksiä.

• Emmekö Suomessa omaakaan onnistuneen mamu-politiikan viisaudenkiveä? Jos koulutus menee lisäuhrauksista huolimatta reisille, niin onko mahdollista että muukin mamu-politiikassamme menee, eli minulle on valehdeltu?

• Mikä on vastuulliselle vanhemmalle oikea tapa toimia?  Vanhempien vaikutusta lapsiensa koulumenestykseen on korostettu.  Onko vanhempi, joka siirtää lapsensa toiseen kouluun, pois mamu-koulujen todellisuudesta, yhteisvastuun unohtava, omaa napaansa tuijottava itsekäs paskiainen, vai oman lapsensa parasta ajatteleva vanhempi? Miten vastuullisten vanhempien tulee toimia?

hyperbeli

Quote from: _jaq_ on 20.04.2011, 21:01:50
Opettajat elävät kuplassa, jossa he valittavat ylityöllistymistään jatkuvasti. Esim matematiikan opettajan minimituntimäärä on 15 tunnin tuntia viikossa, mikä oikeuttaa peruskuukausipalkkaan. Nillitys tästä kamalasta työmäärästä on jatkuvaa.

Oletkohan Sinä oikeasti opettaja, kun et tiedä edes sitä, että peruspalkan matematiikan opettaja saa 21 vuosiviikkotunnilla. Opetusvelvollisuus on matematiikan opettajalla siis 21 vuosiviikkotuntia (eli keskimäärin tuntia viikossa). Päätoimisen tuntiopettajan tittelin saa kuudellatoista vuosiviikkotunnilla. Työssäoloehto täyttyy kahdeksalla vuosiviikkotunnilla. Näin siis kunnallisella puolella. Yksityisessä työehtosopimuksessa tuntirajat ovat vielä suurempia.