News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Vaalit ohi

Started by Leader, 18.04.2011, 16:47:41

Previous topic - Next topic

Leader

Hei

Olen jokunen aika sitten kiinnostunut politiikasta ja mitä enemmän sitä luen, sitä enemmän on halua tietää lisää. tämä on varsin koukuttava aihe, etenkin tässä valtion tilanteessa. Olen persujen kannattaja ja heidän tekstejään on paljon tultu luettua. Sekä tulipa liityttyä persu nuoriinkin.

Se siitä alkutekstistä...

Noniin eli nyt ollaan saatu jalka hallituksen oven väliin. Siellä tulee todennäköisesti olemaan 3 valtapuoluetta, KOK,SDP ja PS..
Siinä mielenkiintoinen yhdistelmä, että etenkin PS ja SDP on enemmän yhteisiä näkemyksiä kuin KOK kanssa. On hyvinkin mahdollista, että etenkin Eu tukirahoituksissa, tämä yhdistelmä tulee olemaan todella vahvoilla kok. vastaan. Toivon että seuraavan neljän vuoden aikana persut saisivat jotain aikaankin, vaikkakin vielä on perusneuvottelutkin käymättä ja sitten vasta selviää millä kokoonpanolla hallitus lähtee jatkamaan, mutta en usko että tässä hallituksessa ei olisi persuja. Jännä nähdä se mitä tulee tapahtumaan seuraavan 4-vuoden aikana.

Itse olen kyllä varsin kiitollinen että, tämä vaalikausi on ohi. Itse olen yrittänyt monella tapaa edistää persujen kannatusta ja se mitä sosiaalisessa mediassa on joku väittänyt jotain shaissea persuista, olen näitä väitteitä yrittänyt oikoa vastauksilla, jotka sisältävät faktaa.

Toinen huomio minkä tein tänä aamuna on, että tämä kansa on persujen nousun syystä tavallaan ajautunut kahteen eri ryhmään. Ei kannattajat ja kannattajat, jotenkin tuntuu että melkein kaikilla on tähän mielipide. Sellaisillakin, joilla ei ole mitään käsitystä politiikasta. Eniten vihaksi laittaa se, kun joku heittää herjaa mille ei ole minkäänlaisia perusteita.

Melkein tästä huvittais pyrkiä kaupungin hallitukseen itsekkin, jotta pääsee kyseiseen "peliin" mukaan. Se onkin ihan eriasia, saako koskaan tilaisuutta päästä vaikuttamaan enempää, muutakuin tiputtaa lipuke luukusta.

Toivon kovasti että persut saisivat jotain aikaan  :roll:
Elämä on liian lyhyt murehtimiseen.

Leader

Olen tässä miettinyt, kun puhutaan että pitäisi pienempituloisten verotusta pienentää tai pitää sitä ennallaan ja nostaa suurituloisen verotusta. Näin se minun mielestäni pitäisikin tehdä, mutta sitten rupesinkin pohtimaan tässä, että entä opiskelijat. Köyhyydenraja on muistaakseni 750e/kk ja itsekkin olen korkeakouluopoiskelija. Useat oppilaat joutuvat ottamaan elääkseen lainaa, jotta tulee toimeen kuukaudessa tarpeeksi.

Minun mielestäni opiskelijan tukia pitäisi nostaa, sen verran että saisi edes perus elinkeinokulut maksettua (ruoka, asunnon maksu..).
Mutta näen tässä kuitenkin ongelmia, jos tukia nostetaan.
Olen tässä ympärilleni vuoden katsellut tätä korkeakoulumeininkiä, on oppilaita jotka juovat ke,pe,la ja toisinaan sunnuntaisinkin. Tämä ryyppäämiskulttuuri on huolestuttavan yleistä opiskelijatasolla, jopa amk tasolla. En ole varma sitten onko jokaisessa korkeakoulussa samoin ja kuinka moni keskimäärin juo aktiivisesti joka vkl.

Tosiaan... Jos tukia nostetaan uskon, että se saattaa houkutella opiskelijoita käyttämään yhä enemmän rahaa alkoholiin. Tämä ei taas ole ollenkaan hyvä, koska se saattaa taas pidentää opiskelijoiden valmistumista vuodella tai useammalla (koska juominen/bilettäminen pidentää usein jo opiskeluja nykyäänkin.)
Verorahoja siis menisi turhaan hukkaan, kun opiskelija käyttää osan alkoholiin, joka johtaa opintojen pitenemiseen. joka taas syö kelalta tukirahoja, jotka voisi käyttää johonkin muuhunkin. Kunnes tämä opiskelija valmistuu hänen oma perusfysiikkansa on hirveän vuosia kestäneen bilettämisen jälkeen rapistunut. Täten työelämään siirtyessään, hänen psyyke ei välttämättä kestä työpaineita ja se ajaa ihmisen usein juomaan lisää. Pahimmassa tapauksessa osa joutuu mennä varhaiseläkkeelle psyykkisten syiden vuoksi tai muun syyn vuoksi..

Mikäli keksittäisiin keino millä vähentää nuorten innostusta alkoholiin, nostamalla esimerkiksi reippaasti alkoholiveroa. Vähentäisi tulevaisuudessa valtion menoja ja opiskelijoille voitaisiin taata paremmat opintotuet, jos tälläisiä ylimääräisiä menoja voitaisiin vähentää.

Pitäisi tämä alkoholitottumus karsia vähemmälle nykynuorten yhteiskunnassa.

Mielestäni se on ihan ok silloin tällöin ottaa jotain, ei juominen väärin ole. Mutta rajansa kaikella, elämässä on muitakin iloja.

Miten siis voisimme yrittää vähentää nuorten innostusta alkoholiin? :)

PS: En ole absolutisti, en pidä bilettäviä ihmisiä sen huonompana ja tulee sitä biletetyä itsekkin ja juotua. Mutta usein pystyn olemaan selvinkin bilettämässä. Miksei muut voi?

edit: Lisäksi osa huonokuntoisista voi myöhemmistin sairastua 2. asteen diabeetekseen, joka kustantaa valtiolta kuulemani mukaan 2700€ per vuosi ja lisäsairauksien kustannukset valtiolta ihmistä kohden on 5500€. Noin suurinpiirtein, mikäli jollakulla on tästä tarkempi tietämys niin korjatkoon.

"Diabeteksen kustannukset Suomessa 1998-2007 -tutkimuksen mukaan diabeetikkojen sairaanhoidon kustannukset olivat vuonna 2007 yhteensä 1 304 miljoonaa euroa, josta 832,6 miljoonaa oli diabeteksen aiheuttamia lisäkustannuksia." Lähde www.diabetes.fi

Sitä laittaa miettimään, että miten paljon sitä vois tätä yhteiskuntaakin parantaa jos ihmiset pitäisivät omasta peruskunnostansa hieman parempaa huolta. En tahdo tällä millään tavalla loukata ketään. Vaan etsiä parannuskeinoja, tehdä tästä yhteiskunnasta paremman paikan elää.
Elämä on liian lyhyt murehtimiseen.