News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

” Virkanimitysruletti. Miksi sopiva voittaa pätevät?”

Started by guest1783, 20.04.2011, 11:23:14

Previous topic - Next topic

guest1783

Eilen illalla kuuntelin Yle Puheesta (jossa on välillä aivan asiallisia ohjelmia) hallintotieteiden tohtori, kunnallispolitiikan dosentti Silvo Kaasalaisen mielenkiintoista haastattelua (Kalle Haatanen haastatteli).  Kaasalainen on kirjoittanut poliittisia virkanimityksiä käsittelevän kirjan " Virkanimitysruletti.  Miksi sopiva voittaa pätevät?".  Kaasalainen puhui ohjelmassa poliittisista virkanimityksistä, jotka ovat perustuslain vastaisia ja silti maan tapa. Perustuslaissa sanotaan, että yleiset perusteet virkaan nimitettäessä ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto (Perustuslaki, 125§). Puoluekanta ei siis saa olla virkamiehen valintakriteeri.

Poliittisten virkanimitysten käytäntö sai Kaasalaisen mukaan alkunsa 1960-luvulla, kun demarit ryhtyivät tekemään listoja virkamiehiksi pyrkivien poliittisista kannoista, ja pian Kepu ja muut puolueet seurasivat perässä. Kaasalainen totesi mm., että yli n. 5,5 tuhatta euroa tienaavat virkamiehet (sekä kunnissa että valtiolla) ovat järjestäen poliittisin perustein nimitettyjä. Tässä Kaasalaisen kokovartalokorruptioksi kutsumassa mädässä järjestelmässä virkamiehet eivät voi ollakaan kuntalaisten/kansalaisten parhaaksi työskenteleviä henkilöitä, koska heidän pitää aina huomioida poliittisen taustaryhmänsä etu ja varmistaa myös oma urakehityksensä. Poliitikkojen intresseissä ei pääsääntöisesti ole tehdä hyviä, mahdollisimman isoa osaa kansalaisista hyödyttäviä esityksiä ja päätöksiä vaan maksimoida oma äänisaalinsa seuraavissa vaaleissa, jotta pystyvät pitämään paikkansa ja sen mukana tulevat privilegiot. Poliitikot toimivat siis omia ja taustaryhmänsä etuja ajaen, mikä heijastuu myös virkamiesten työskentelyyn. Jos virkamies pyrkii toimimaan eettisesti, ts. laajan kansanjoukon etua ajatellen ennemmin kuin poliittisen taustaryhmän etujen mukaan, leimataan hänet helposti "hankalaksi" sekä poliitikkojen, taustaryhmän että virkamieskollegojen taholta ja mieluummin erotetaan lainvastaisesti ja maksetaan korvauksia kuin pidetään virassa. Virkamiehen erottamisestahan ei erottajalle ole mitään varsinaisia seurauksia, veronmaksajathan ne korvauksetkin maksavat.

Kun kansalaisista vain 2%-8% kuuluu mihinkään poliittiseen puolueeseen, ei valtaosalla heistä ole mitään mahdollisuuksia tulla valituksi varsinkaan korkeampiin virkoihin. Myös erilaiset päällekkäisyydet viroissa ja luottamustehtävissä, joita viranhaltijalla ei uskottavan viran hoidon vuoksi saisi olla, ovat aivan normaali käytäntö, kun tämä alle kymmenen prosentin porukka hoitelee keskenään hommia.




Yllä oli vain osa asioista, joita Kaasalainen toi haastattelussa esiin. Ohjelma on kuunneltavissa Ylen Areenassa. http://areena.yle.fi/ohjelma/672115



Toivoisin todella, että Perussuomalaiset toisivat raikkaita muutoksen tuulia myös tähän asiaan eli nostaisivat virkanimityssysteemin korruptoituneisuuden esiin ja ajaisivat tästä vastenmielistä ja lainvastaista maan tavasta luopumista. Perustuslakituomioistuimen perustamisen vaatiminen on kiinteästi tähän liittyvä asia: nythän poliittisin perustein tehtävissä virkanimityksissä tapahtuvista lain rikkomuksista ei käytännössä kunnissa tai valtiolla joudu kukaan vastuuseen, monesta muusta hallinnon ongelmakohdasta puhumattakaan.