News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Tasaverokeskustelu

Started by ruikonperä, 12.04.2011, 21:30:32

Previous topic - Next topic

ruikonperä

[Irrotettu Teemu Lahtisen tukiketjusta]

Muuten hyvä ehdokas, mutta tasaveromalli ei sovi minulle.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

Teemu Lahtinen

Quote from: ruikonperä on 12.04.2011, 21:30:32

Tasaveroa vastustan jyrkästi.

ruikonperä

Quote from: Teemu Lahtinen on 12.04.2011, 21:37:46
Quote from: ruikonperä on 12.04.2011, 21:30:32

Tasaveroa vastustan jyrkästi.

Sulla oli vastaus jossakin vaalikoneessa että kannatat sitä. Siitä asti en ole pitänyt sinua ehdokkaana. Jos et kannata, niin vaalikone valehtelee. Vaalikone oli yle tai mtv3 jos oikein muistan. Siitä on noin kuukaus aikaa.

Teemu Lahtinen

Quote from: ruikonperä on 12.04.2011, 21:50:08

Sulla oli vastaus jossakin vaalikoneessa että kannatat sitä. Siitä asti en ole pitänyt sinua ehdokkaana. Jos et kannata, niin vaalikone valehtelee. Vaalikone oli yle tai mtv3 jos oikein muistan. Siitä on noin kuukaus aikaa.

Siinä on sitten joku virhe. Olen aina kannattanut suhteellista verotusta. Tasavero olisi askel kohti keskiaikaa.

Kikken

Quote from: Teemu Lahtinen on 12.04.2011, 22:26:26
Siinä on sitten joku virhe. Olen aina kannattanut suhteellista verotusta. Tasavero olisi askel kohti keskiaikaa.

Voi olla että tämä oli jotain hassuttelua, mutta yleisestihän nämä käsitetään samana asiana.

Wikipedia
QuoteTasavero eli suhteellinen vero tarkoittaa, että veron osuus on sama riippumatta verotettavasta summasta. Toisin sanoen tasaverossa marginaalivero on vakio.

Mutta erittäin hienoa että perussuomalaisistakin löytyy näin oikeistolaista talouspolitiikkaa ajavia.

Teemu Lahtinen

Quote from: Kikken on 12.04.2011, 22:36:08
Voi olla että tämä oli jotain hassuttelua, mutta yleisestihän nämä käsitetään samana asiana.

Joo, asiaatuntemattomat toimittajat ovat kääntäneet englannin 'flat tax' asiantuntemattomasti. Eräänä poliittisena linjajani on kuitenkin aina ollut vastustaa kielen sumentamista. Orwellilainen uuskieli vie ajatuksenvapauden on vallankäytön muoto.

Tasavero = kaikilta otetaan sama euromäärä (vrt tv-maksu)
Suhteellinen vero = kaikilta otetaan samalla prosentilla (vrt kunnallisvero)
Progressiivinen vero = tunnetaan kielenkäytössäni myös aggressiivis-depressiivisenä verotuksena

(No tosiasiassa suhteellisen veron malliin sisältyy verotta ansaittava osuus, joten sekin on käytännössä progressiivinen, mutta ilman kannustinloukkuja.)

ruikonperä

En olisi tästä sekaannuksesta huolimatta äänestänyt sinua, mutta jos olisin, niin tämä "virhe" olisi vienyt ääneni. Kannattaa katsoa paremmin mitä lottoriviä niihin koneisiin laittaa.

Mika.H

Quote from: Teemu Lahtinen on 12.04.2011, 22:42:02
Quote from: Kikken on 12.04.2011, 22:36:08

Joo, asiaatuntemattomat toimittajat ovat kääntäneet englannin 'flat tax' asiantuntemattomasti. Eräänä poliittisena linjajani on kuitenkin aina ollut vastustaa kielen sumentamista. Orwellilainen uuskieli vie ajatuksenvapauden on vallankäytön muoto.

Tasavero = kaikilta otetaan sama euromäärä (vrt tv-maksu)
Suhteellinen vero = kaikilta otetaan samalla prosentilla (vrt kunnallisvero)
Progressiivinen vero = tunnetaan kielenkäytössäni myös aggressiivis-depressiivisenä verotuksena

(No tosiasiassa suhteellisen veron malliin sisältyy verotta ansaittava osuus, joten sekin on käytännössä progressiivinen, mutta ilman kannustinloukkuja.)

Tasavero = kaikilla sama veroprosentti

Ei kai kukaan ole vaatinut/ehdottanut, että jokainen maksaisi saman veroeuromäärän?!

Onko todellakin tuostakin epäselvyyttä?! Siis yleisellä tasolla.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

MW

Quote from: ruikonperä on 12.04.2011, 22:46:16

En olisi tästä sekaannuksesta huolimatta äänestänyt sinua, mutta jos olisin, niin tämä "virhe" olisi vienyt ääneni. Kannattaa katsoa paremmin mitä lottoriviä niihin koneisiin laittaa.

Hyvä keskustelu. "En olisi äänestänyt kumminkaan, mutta jos olisin melkein äänestänyt, en siltikään olisi, koska..."

Jos tädillä olisi munat, se olisi setä. Olisit nyt sitten vaan sanonut, että et äänestä, tai mieluummin ollut hiljaa.

Mika.H

Quote from: Axel Cardan on 12.04.2011, 22:52:49
Quote from: Mika.H on 12.04.2011, 22:49:56

Tasavero = kaikilla sama veroprosentti

Näin minäkin olen sen ymmärtänyt.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasavero

""Tasavero eli suhteellinen vero tarkoittaa, että veron osuus on sama riippumatta verotettavasta summasta""

Sanoopi meitin uusi raamattukin...

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

ruikonperä

Quote from: MW on 12.04.2011, 22:56:05
Quote from: ruikonperä on 12.04.2011, 22:46:16

Hyvä keskustelu. "En olisi äänestänyt kumminkaan, mutta jos olisin melkein äänestänyt, en siltikään olisi, koska..."

Jos tädillä olisi munat, se olisi setä. Olisit nyt sitten vaan sanonut, että et äänestä, tai mieluummin ollut hiljaa.

Tahtoo sanoa, että tämän virheen takia en ottanut edes siihen joukkoon, mistä aioin valita. Olen jo äänestänyt ja ääneni olisi mennyt luultavasti lopulta äänestämälleni ehdokkaalle joka tapauksessa.

Teemu Lahtinen

Quote from: Mika.H on 12.04.2011, 22:58:12

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasavero

""Tasavero eli suhteellinen vero tarkoittaa, että veron osuus on sama riippumatta verotettavasta summasta""

Sanoopi meitin uusi raamattukin...

Wikipedian nimeämiskäytäntöhän on käyttää artikkelissa sitä kansanomaisinta termiä; oikein tai väärin. Kyseessä on kuitenkin kieltä rapauttava anglistinen käännösvirhe. Siksi olen oikeassa ja looginen, kun vastustan sekä progressiivistä, että tasaveroa.

Yleiskommenttina keskusteluun osallistuneille: Oikeaa tasaveroa yritetään koko ajan hivuttaa jostain kulmasta, viimeisimpänä esimerkkinä juuri mediamaksu/tv-maksu. Aiempana esimerkkinä meillä on tasaverosta auton käyttömaksu, joka meni kaikilta autonomistajilta samansuuruseina tuloihin tai auton arvoon katsomatta (nyt se on muutettu päästöperustaiseksi). Historiallisena esimerkkinä tasaverosta voidaan mainita vaikkapa täkäläinen henkiraha tai amerikkalainen poll tax. Siksi on tärkeää tietää mistä puhutaan ja mitä muotoa kannattaa ja mitä vastustaa.

Nykyjärjestelmänä verotus on monimutkainen kokonaisuus, jossa on monta liikkuvaa osaa. Demokratiaan tietetenkin kuuluu, että kuka tahansa voi lausua mielipiteensä asioista vaikkei niitä tuntisikaan. Harva kuitenkaan luottaisi demokraattisesti suunniteltuun ja rakennettuun autoon, tai asuisi demokraattiseksi rakennetussa rakennuksessa. Kuitenkin käyttäjien toiveita pitää  kuunnella ja antaa niiden vaikuttaa asiantuntijoiden työhön. Maallikon ei kuitenkaan pitäisi alkaa väittelemään teknisistä ratkaisuista.

Verotuksen ensisijainen funktio on rahoittaa julkiset palvelut. Sen käyttäminen poliittisiin tarkoitusperiin altistaa väärinkäytöksille ja lähentelee moraalisesti varkautta. Jos epäilyttäviin käyttökohteisiin verotetaan tavalla, jota ei verotetuissa koeta oikeudenmukaiseksi, ollaan yhteiskuntarauhan kanssa jo todella huteralla pohjalla. Suomalainen verotus on pitkälti tällaista ja riski suunnan jatkamiselle on liian suuri. Hirttäytyminen totuttuun tapaan kiihdyttää veropohjan kaventumista, kun kykenevät siirtävät verotettavan tulonsa ja omaisuutensa verottajan ulottumattomiin. Jo nyt Suomi on menettänyt paljon eikä tilannetta helpota verotuksen kiristäminen.

Mielestäni tuloja verotettaisiin oikeudenmukaisimmin suhteellisessa verolla (tasaprosentti), johon sisältyy kohtuullinen verovapaa osuus, jonka ylittävältä osalta ero perittäisiin.

Alkuasukas

Olisko selkeintä puhua tasaveroprosentista? Yleisesti huonosti tunnettu asia on esimerkiksi se, että alle 2500€ kuukaudessa ansaitsevat eivät käytännössä maksa valtionveroa ollenkaan. Näinollen kovin suuri tasaprosentti aiheuttaisi veroasteen nousua. Itse olen 26% tasaveroprosentin kannalla kaikki tulomuodot huomioiden. Tuosta summasta 20% menisi kunnille, yritysvero kuten nyt.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Mika.H

Quote from: Teemu Lahtinen on 13.04.2011, 15:22:50
Jos epäilyttäviin käyttökohteisiin verotetaan tavalla, jota ei verotetuissa koeta oikeudenmukaiseksi, ollaan yhteiskuntarauhan kanssa jo todella huteralla pohjalla.

Bingo.

Juuri tuosta on kyse.

Tasavero tai mikäsenytonkaan pitää myydä veropaketissa, jonka uusi keksitty nimi on joku kivan kuuloinen.

Mutta tuossa ylhäällä on sen paketin perusta. Pidä tuosta kiinni niin hyvin menee!

kaivanto

Vasemmisto on näiden vaalien alla orwellilaisesti muuttanut sanojen merkityksiä ja Kokoomuskin meni kiltisti perässä. Aiemmin tasaverosta puhuttaessa tarkoitettiin yksiselitteisesti flat tax -mallia.

Haluan, että kaikkia tuloja verotetaan samalla tavalla. Tasaveroprosentti yhdistettynä perustuloon tuottaa, hokkus pokkus... progressiivisen verotuksen. Toivottavasti hallituspuolue Perussuomalaisissa järki voittaa tämän tasaverofobian suhteen mahdollisimman pian.

TV-maksu ei ole "tasaveroa", vaan regressiivinen, koska yksi köyhä maksaa yksin saman kuin vaikkapa Annin kommuuni, jonka kuningatarmehiläinen on sentään ministeri ja puoluejohtaja.

mannym

Quote from: Alkuasukas on 13.04.2011, 16:13:39
Olisko selkeintä puhua tasaveroprosentista? Yleisesti huonosti tunnettu asia on esimerkiksi se, että alle 2500€ kuukaudessa ansaitsevat eivät käytännössä maksa valtionveroa ollenkaan. Näinollen kovin suuri tasaprosentti aiheuttaisi veroasteen nousua. Itse olen 26% tasaveroprosentin kannalla kaikki tulomuodot huomioiden. Tuosta summasta 20% menisi kunnille, yritysvero kuten nyt.

24 - 26 %, Tuolla välillä olen itse pyöritellyt lukemaa. Tasavero % kaikki maksavat suhteellisesti saman verran. Tämä on mielestäni paitsi tasa-arvoista niin myös selkeää byrokraattisesti (vähennetää). Tuo Flat tax malli ei mielestäni toimi Suomessa, Täällä kateus tappaa sen veron.

QuoteVerotuksen ensisijainen funktio on rahoittaa julkiset palvelut. Sen käyttäminen poliittisiin tarkoitusperiin altistaa väärinkäytöksille ja lähentelee moraalisesti varkautta.

Kiitos Teemu.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."