News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-04-11 HS: Maahanmuuttajan päiväkirja

Started by juge, 11.04.2011, 16:52:41

Previous topic - Next topic

juge

Yhdysvalloissa on helppoa olla valkoinen maahanmuuttaja. Mihin tahansa menenkin, minuun suhtaudutaan kuin amerikkalaiseen. Kunnes avaan suuni. Ihmiset eivät ole koskaan kuulleet suomalaista aksenttia, joten yleisin arvaus kansallisuudestani on jostain syystä australialainen.

Koska olen suurimmalle osalle amerikkalaisia heidän ensimmäinen tapaamansa suomalainen, edustan heille suomalaisuutta. Tästä tulee luonnollisesti kauheasti paineita. En minä ymmärrä, mitä suomalaisuus on.

Toki jos suomalaisuudelle olisi olemassa jonkinlainen bingoruudukko, minusta saisi bingon aika nopeasti. Olen pitkä, vaalea ja kaljuuntuva. Isä on ollut sodassa ja minä intissä. Suku on asunut Pohjois-Pohjanmaalla 300 vuotta.

Pidän puurosta, raa'asta kalasta ja ruisleivästä. Osaan tehdä kiljua, olen loukannut itseäni juhannusbileissä ja ajanut mopolla poliiseja karkuun. Minulla on kaksi Nokian puhelinta ja stereoissa soi Children of Bodom. Kaipaan kovasti mökkisaunaa ja järveä.

Olenko sitten ylpeä siitä, että Aito suomalainen -bingoruudukkoni täyttyy nopeasti? En oikein. Syntymäpaikka on arpapeliä, samoin kasvuympäristö. Niitä ei voi oikein pitää saavutuksina, koska en ole itse vaikuttanut niihin mitenkään.

[...]

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Maahanmuuttajan+p%C3%A4iv%C3%A4kirja/1135265302648
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

Alkuasukas

Öööööö, täh? Ai niin, kaikilla muilla mailla on kulttuuri paitsi Suomella, johon se on varastettu niiltä muilta mailta jotka ovat keksineet kaiken.

Muistaako joku vanhempi hanu että hävettiinkö Suomalaisuutta Neuvostoaikaan samalla tavalla?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Kipling

TOIMITTAJA: Olisin voinut syntyä jonnekin muualle.

MINÄ: Jos toimittaja olisi syntynyt jonnekin muuhun maahan hän ei enää olisi oma itsensä.

Osaako joku filosofian termit tunteva antaa nimet näille kahdelle vastakkaiselle näkemykselle ?

Käsitinkö oikein, että agnostikko toimittajat uskovat nykyään johonkin yksilölliseen sieluun, joka voi ilmestyä minnepäin maailmaa tahansa syntymän kautta ?
"All stereotypes turn out to be true. This is a horrifying thing about life. All those things you fought against as a youth: you begin to realize they're stereotypes because they're true"
-David Cronenberg

Professori

Minä en täytä lainkaan yhtä hyvin tuota bingoruudukkoa. Silti olen ylpeä suomalaisuudestani. Olen geneettisesti erikoinen eurooppalainen, kovissa oloissa Suomea rakentaneiden ihmisten jälkeläinen ja maailmankuulun kansanrunouden sepittäjien jälkeläinen. Kotimaani lapset puolestaan näyttävät oppivan kouluasioita paremmin kuin melkein kukaan muu tässä maailmassa. Ylpeä olen siitäkin, että kotimaani on lopulta itsenäistyttyään kohonnut käyhästä maatalousvaltiosta maailman jälkiteollisten hyvinvointivaltioiden huipulle, taiteen huipulle, urheilun huipulle ja jopa tieteen huipulle. On siinä viisimiljoonaiselle kansalle saavutusta kerrassaan.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

jopparai

Ei tuo niin huono kirjoitus ollut.

Tämä seuraava ajatus on jotain mitä en oikein ymmärrä ja olen kuullut sen niin monelta.

QuoteOlenko sitten ylpeä siitä, että Aito suomalainen -bingoruudukkoni täyttyy nopeasti? En oikein. Syntymäpaikka on arpapeliä, samoin kasvuympäristö. Niitä ei voi oikein pitää saavutuksina, koska en ole itse vaikuttanut niihin mitenkään.

Ei syntymäpaikka tai kasvuympäristö ole arpapeliä, vaikka ei siihen itse voikaan vaikuttaa. Jokaisen syntymäpaikan päättävät vanhemmat. Suomalaisuus on geeneissä ei se tule arpomalla. Siinä olen toki samaa mieltä, että saavutuksia ne eivät ole.

QuoteSiksi minäkään en stressaa suomalaisuudestani, koska se merkitsee jotakin vain suomalaisille. Muille se on vain pikantti lisä persoonaan. Vähän kuin pisamat tai ärrävika.

Näinhän se on. Joillekin se merkitsee enemmän ja joillekin sitten vähemmän.
Killing folk is easy, being politically correct is pain in the arse.(Achmed, the dead terrorist)
http://www.youtube.com/watch?v=3L8fIrWnXRA

Emperor

Quote from: jopparai on 12.04.2011, 07:03:52
Ei syntymäpaikka tai kasvuympäristö ole arpapeliä, vaikka ei siihen itse voikaan vaikuttaa. Jokaisen syntymäpaikan päättävät vanhemmat. Suomalaisuus on geeneissä ei se tule arpomalla. Siinä olen toki samaa mieltä, että saavutuksia ne eivät ole.

Näin. Ennen syntymää ei ole olemassa mitään subjektia, joka "valitsisi" minne syntyy. Koko ajatus on järjetön. Ei siis ole olemassa mitään arpapeliä minne syntyy.

Suomalaisille vanhemmille syntyy suomalaisia lapsia ja somaleille somaleja.

Jaakko Sivonen

Quote from: HS-toimittajaSyntymäpaikka on arpapeliä, samoin kasvuympäristö.

Ei tietenkään ole. Sinä synnyit sinne, missä vanhempasi asuivat. Sinä olet vanhempiesi tuote. Sinua ei voisi olla olemassa muuten kuin vanhempiesi tuotteena. Samoin vanhempasi luultavasti tekivät tietoisen päätöksen siitä, minkälaisessa ympäristössä sinut kasvattivat.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium