News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Vanhalestadiolaiset ja monikulttuurisuus

Started by Ernst, 07.04.2011, 21:03:52

Previous topic - Next topic

Ernst

Ylen uutiset kertoivat tänään, että vanhalestadiolaisten oma selvitystyö on paljastanut liikkeen piirissä kymmeniä pedofiliatapauksia. Asiasta tiedottanut aloitti puheenvuoronsa toteamalla, että kaikki se, mistä heitä on epäilty, on ollut totta. Tiedottaja muisti erityisesti pedofilian uhreja. Pahantekijöitä en huomannut puolustettavan liikkeen taholta esimerkiksi kulttuurisilla tekijöillä.

Olen hämmästynyt! Missä on monikulttuurisuuden vaikutus, jonka olisi pitänyt jo rikastuttaa vanhalestadiolaisiakin! Varsinainen pedofiliauskonto islam ei tietääkseni ole tehnyt sisäisiä selvityksiä, todennut koskaan itseensä kohdistuvia epäilyjä tai syytöksiä aihellisiksi saati muistanut julkisesti uskontonsa jäsenten tekemien väärinkäytösten uhreja.

Suvaitsevaisto muistaa yleensä monikultttuuri islaminuskon epäkohtia julkisesti käsitellessä painottaa monella suulla (mutta yksiäänisesti), että sentään valtaosa muslimeista ei aiheuta ongelmia ja elää kaikin tavoin hienosti. Yksikään suvaitsevaiston jäsen ei ole noussut puolustamaan ihmisiksi ja kunnolla eläviä vanhalestadiolaisia ihmisiä.


Uskonnoissa näkyy tosiaaan olevan eroja.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

TJK

Muhammedin lapsivaimo on kivasti vaan jotenkin eksoottinen ihan eri tavalla kuin irstailevat lestadiolaiset jossain Pohjanmaalla ja Lapissa.

Vasarahammer

Punavihreä valtamedia uutisoi vanhoillislestadiolaisista samalla tavalla kuin katolisesta kirkosta eli negatiivisia uutisia kaivetaan esiin sensaatiohakuisesti.

Mitenkään noita paljastuneita tapauksia vähättelemättä voi sanoa, että vanhoillislestadiolaisilla ei ole kuusivuotiaan nainutta profeettaa, jota pidettäisiin täydellisenä ihmisenä ja erinomaisena esikuvana kaikille ihmisille.
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

Palava pensas

Quote from: Vasarahammer on 07.04.2011, 21:49:18
vanhoillislestadiolaisilla ei ole kuusivuotiaan nainutta profeettaa, jota pidettäisiin täydellisenä ihmisenä ja erinomaisena esikuvana kaikille ihmisille.

No ei. Ainoastaan alaikäiseen sekaantunut jumala.
Om dat de werelt is soe ongetru, Daer om gha ic in den ru

AuggieWren

#4
Quote from: Vasarahammer on 07.04.2011, 21:49:18
Punavihreä valtamedia uutisoi vanhoillislestadiolaisista samalla tavalla kuin katolisesta kirkosta eli negatiivisia uutisia kaivetaan esiin sensaatiohakuisesti.

Mitenkään noita paljastuneita tapauksia vähättelemättä voi sanoa, että vanhoillislestadiolaisilla ei ole kuusivuotiaan nainutta profeettaa, jota pidettäisiin täydellisenä ihmisenä ja erinomaisena esikuvana kaikille ihmisille.

Suhtaudun jonkinnäköisellä epäluulolla käsitykseen näiden tapausten laajuudesta. Hyväksikäyttö voi tarkoittaa kaikkea väkivaltaisesta raiskauksesta jonkinnäköiseen epämääräiseen muistonvaraiseen tuntemukseen lapsuusajan suuttumuksesta. Lessuilla kuitenkin on se kakarapolitiikka sellainen, ettei varsinaista seksuaalikielteisyyttä oikein voi yleiseksi sanoa. Muutenkin tuolla kyseisellä lahkolla tuntuu olevan kokemukseni perusteella epävirallinen politiikka siitä, että mitä ei näe, sitä ei ole, nimenomaan koskien ihan tavanomaista ympäriinsä naiskentelua. Toki vapaamielisyys voi mennä yli ja ympäri ja perverssi suhtautuminen seksuaalisuuteen sekä hurmoshenkinen uskonnollisuus rohkaisee kaikennäköiseen holtittomuuteen. Tätä nykyistä kohua epäilen kyllä voimakkaasti paisutetuksi kunnollisessa pölhöfeministisessä satanistitraiskaajatappaakaikkilapsetkokoajan-hengessä.

P.S. Miksi lessut ovat epäilyttävämpiä kuin muzzyt? Miksi lessut eivät saa sitä kuuluisaa suvaitsevaisten ihmisten erilaisuuden ymmärtämistä osakseen? Ei liity erityisesti tähän nimenomaiseen kohuun, vaikka voisikin sanoa, että miksi yhteisössä tuomitun toiminnan paljastuminen (lessut) on suurempi kohu kuin yhteisössä hyväksytyn toiminnan (muzzyt) paljastuminen, varsinkin kun se toiminta on ulkoiselta luonteeltaan täysin samaa (alaikäisten seksuaalinen hyväksikäyttö).
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

hattiwatti

Valitettavasti vanhalestadiolaiset ovat vähän suurempi arvoliberalismin ja monikultturismin edistäjävoima kun uskottekaan. Ne ovat nimittäin kepun vahva äänestäjäryhmä. Toisaalta pidän henkilökohtaisesti varmana hyvin monen heistä vaihtavan puoluetta ensi vaaleissa syistä joita tuskin tarvinnee erikseen selittää. Toisaalta suurin osa ei tule sitä tekemään koskaan.

Kristillisdemokraatit ovat miedohkoa sukua USAn herännäiskristityille jotka ameriikoissa ovat todellakin hyvin hämärä voima puhtaasti lukumääränsä ansiosta jonka avulla käytännössä määrävät kuka nousee asemiin erityisesti republikaanipuolueessa. Ongelma on tietenkin hämärä ilmestyskirjan ennustusten toteutumisen tarkkailuun perustuva maailmankuva, ja yleinen lahkomainen rakenne jossa rivijäsenet eivät tiedä millaisia pyrkimyksiä lahkonjohtajillaan lopulta on.  Heillä on ollut tavattoman paljon vaikutusvaltaa USAn ulko ja sisäpolitiikkaan, ja ovat saaneet monin paikoin kreationismin validiksi vaihtoehdoksi kouluopetusta. Heidän vaikutuksensa USAn perverssiin suhteeseen Israeliin on täysin selvä ja todistettava. Kato raamattu sanoo ja se on niin. Toisaalta tämän sektorin sisällä on myös erilaisia lahkoja jotka tulkitsevat lopunaikojen ennustuksia hyvinkin erilailla, tai politiikkaa muutenkin. Myös herännäiskristitty 'I am reborn' G.W.Bush ei ole ihan loppuun asti tehnyt niitä ulkopoliittisia asioita joita tämän sektorin johtajat ovat vaatineet, vaikka toki on toteuttanut paljon äärikristittyjen vaatimuksia äänivallan takeeksi, sillä muuten tähän asemaan ei nousta. Yllättävän paljon tiettyjen USAsta vaikutteita ottaneilla bloggaajilla on monet näkemykset aluneperin peräisin tältä porukalta, joskaan sitä ei aina tiedosteta. USAn vaikutusvalta ei ole sen kummempi kuin RKP:n vaikutusvalta täällä, tätä porukkaa on lukumääräisesti paljon ja lahkonjohtajat käytännössä käskevät ketä äänestää vaaleissa.

KD suomessa on kuitenkin hyvin hyvin hyvin laimeaa porukkaa näihin verrattuna, mutta kytköstä on kuitenkin sen verran etteivät lestadioilaiset ja herännäiset mahdu samaan puolueeseen. Henkilökohtaisesti symppaan KD:ta suht paljon koska en näe sen uskonnollisuudessa mitään kauhean negatiivista. Keskusta lienee lestadioilaisille jonkun sortin tukikohta heidän omille bisnesverkostoilleen, ja siksi kepulaisuus on yllättävän syvässä. Lestadiolaisethan ovat taloudellisesti aktiivista porukkaa, koska takaavat toistensa lainoja. Tämä kaiketi lopultaa painaa uskonnollisuutta enemmän, joka kaiketi on vanhoillislestadioilaisillakin yllättävän sekulaari. Kuitenkin vahvasti kristittyjen jakautuminen KD:hen ja lestadiolaisten oman arvomaailman päälle kusevaan kepuun on kyllä suomen politiikassa todella outo, joskin sekularismia lisännyt ilmiö.

Hyvin moni nimi esimerkiksi Oulun vaalipiiristä keskustan listalla kuuluu vanhoillislestadiolaisiin. Muistaakseni ministeri Tapani Tölli kuuluu tähän porukkaan.


hattiwatti

http://turjalainen.blogspot.com/2010/05/keskustan-kannatuksen-romahduksesta-ja.html

QuoteKuten jo olemme uutisista kuulleet, on Keskustan kannatus tippunut suhteellisen rajusti, ja Perussuomalaisten vastaavasti noussut:

"Keskustan kannatus on laskenut roimasti toukokuussa. YLE Uutisten Taloustutkimuksella teettämässä kyselyssä keskustaa kannattaa nyt 18,6 prosenttia vastaajista. Laskua huhtikuusta on peräti kaksi prosenttiyksikköä.

Kokoomus on yhä suurin puolue 23 prosentin kannatuksella. SDP:tä puolestaan kannatti 21,3 prosenttia vastanneista.

Perussuomalaisten kannatus on noussut lähes kahdella prosenttiyksiköllä 9,6 prosenttiin. Hallituspuolue vihreiden kannatus oli 10,3 prosenttia, eli samalla tasolla kuin huhtikuussa."

On varsin oireellista, että vaadittiin niinkin kovat paukut, kuin Kreikan miljarditukipaketti ja perikepulainen ydinvoimakepulointi, ennenkuin Keskustan syvissä riveissä alkoi tulla kunnon murtumaa. Vastaavasti on oireellista, että Kreikan tukipakettikohun yhteydessä eniten asialla "populisoinut" ja esillä ollut SDP junnaa kannatuksessa paikallaan.

SDP:n osalta kyse on uskottavuudesta - jopa omat kannattajat pitävät puoluejohdon "takinkääntöä" niin maahanmuuttokysymyksessä kuin joissain yksittäisissä EU-kysymyksissä vain paniikkiliikkeenä, jolla koitetaan estää kannatuksen mureneminen. Ja sellaistahan se on ollutkin.

Tässä blogikirjoituksessa haluan kuitenkin keskittyä Keskustan kannatuksen analysointiin. Ellei tuntisi keskustalaisuuden ja uskonnollisten liikkeiden yhteistä kannattajataustaa, olisi ihmeellistä, että keskustan kannatus on tippunut vain kaksi prosenttia.

Keskustalaisuus on maaseutuväelle äidinmaidossa imetty uskonasia. Keskustalainen on niin lojaali, että hän äänestää isiltä perittyä puoluekantaansa vaikka hampaat irvessä, ja vaikka Keskustan puoluejohto kusisi hänen naamalleen. Näinhän on monta kertaa käynyt. On vaikea kuvitella toista puoluetta, joka olisi pystynyt niin monta kertaa veretseisauttavalla tyrmistyksellä pettämään omat kannattajansa, ja silti pitämään heidän kannatuksensa.

Perikeskustalainen mieluummin jättää kokonaan äänestämättä, kuin äänestäisi jotain muuta puoluetta kuin Keskustaa. Senkin hän tekee sydänverta itkien. Syy tähän on varsin yleisesti tiedossa, mutta vähän mediassa analysoitu. Keskustalaisuus on poliittis-uskonnollinen liike. Asiasta kiinnostuneita suosittelen tutustumaan Fil. tri. Matti Kyllösen lähes tuhatsivuiseen väitöskirjaan, joka käsittelee Pohjois-Suomalaisten herätysliikkeiden ja puolueiden kytköksiä viimeisten yli sadan vuoden ajalta.

Alkiolaiseen ideaaliin kuului, että ihminen saisi kaiken tarvitsemansa, niin poliittisesti, sosiaalisesti, sivistyksellisesti kuin uskonnollisesti mahdollisimman "yhdeltä luukulta". Tämä johti jo tuolloin herätyskristillisyyden ja puoluepolitiikan jonkinasteiseen lukkarinrakkauteen. 1800-luvulla maaseutuväki kannatti Suomalaista puoluetta, sittemmin vanhasuomalasia, mutta 1900-luvun alussa puoluekenttä hajosi, ja silloin vasta perustettu Maalaisliitto onnistui vakiinnuttamaan asemansa Suomalaisen puolueen seuraajana maaseudun väestön keskuudessa.

Monille - erityisesti pohjoissuomalaisille - keskustalaisille Keskustapuolueen kannattaminen on sydämenasia, josta on tullut osa omaa identiteettiä ja maailmankuvaa hyvin vahvasti. Asiaan liittyy uskonnollinen herätysliikekytkös. Vanhoillis-lestadiolaisuuden piirissä Keskustan äänestämisessä on ollut, ja joissain paikoin on edelleen, kyse elämän ja kuoleman kysymyksestä, taivaasta ja helvetistä. Osa liikkeen jäsenistä toki äänestää ja tukee myös Kokoomusta, mutta tätä sallittiin menneinä vuosikymmeninä lähinnä vain sen vuoksi, että Rauhanyhdistysten piirissä oli pieni poliittinen mutta vaikutusvaltainen joukko varakkaita, Kokoomusta mutta myös rauhanyhdistyksiä, tukevia maanviljelijöitä.

Suurin peikko oli kuitenkin kommunismi, jonka varjolla alettiin pitää katrasta ruodussa. 70-luvulla seuroissa peloteltiin ihmisiä, että SMP on sosialistien puolue, ja kuka ikinä äänestää vasemmistoa tai SMP:tä, erotetaan herätysliikkeen piiristä eli "Jumalan valtakunnasta", ja ellei tee parannusta eli palaa Keskustan riveihin, joutuu helvettiin. Jos joku vanhoillinen liittyi SMP:hen, hänet erotettiin Rauhanyhdistyksestä, herätysliikkeen piiristä, ja julistettiin perisyntiseksi.

Tällaisia ihmisiä oli paljon. Kymmenissä lasketaan niiden ihmisten määrä pelkästään keskisellä Pohjois-Pohjanmaalla, jotka poliittisista syistä julistettiin "spitaalisiksi". He menettivät yhteyden entisiin ystäviinsä, sukulaisiinsa, ja jopa perheenjäseniinsä. Niin kova oli RY-vatikaanin kirkonkirous, että jopa itsemurhiin asti ihmisparkoja ajettiin.

Eikä näitä sotkuja ole selvitelty vielä tänäkään päivänä. Viime eduskuntavaalien alla pelko Keskustan persiissä oli niin kova, että äänenpainot kovenivat taas. Esim. Lumijoella kertoi eräs kuulija Rauhanyhdistyksen seuroissa saarnatun, että Perussuomalaiset ovat kadotettu puolue, ja joka äänestää Perussuomalaisia, joutuu helvettiin. Kertoipa eräs toinen ystäväni, että hänen entisellä kotipaikkakunnallaan ei kannattanut mainostaa olevansa perussuoamalaisten jäsen, koska muuten ei olisi ollut enää turvallista liikkua yksin iltaisin kylänraitilla.

Moni harras katolilainen kritisoi äänekkäästi kirkkoaan, mutta käy silti kiltisti ripillä ja messussa, eikä uskalla kääntää selkäänsä kirkolle. Keskustalaisuudessa on paljon samaa. Erityisesti herätysliikkeiden piirissä tämä puolueuskollisuus on lisäksi iskostettu selkärankoihin uskonnollisen perinteen ja, kuten edellä mainitsemani esimerkit osoittavat, joillain seuduilla myös painostuksen ja välillä suorastaan terrorin keinoin. Nykyään onneksi vanhat muurit murtuilevat. Enää vastaava painostus ja poliittinen terrori kuin vielä 70-luvulla ei ole vastaavassa mitassa mahdollista, ja esimerkiksi viime eduskuntavaaleissa jopa vanhoillisten piirissä oli siirtymää äänestettäessä mm. Kokoomuksen suuntaan.

Ja vanha - mutta vanhoillislestadiolaisten piirissä häveliäästi vaiettu - totuus on, että joillain Pohjois-Pohjanmaan paikkakunnilla on VL:ien piirissäkin äänestetty vasemmistoa. Korpikommunismi ja herätyskristillisyys synnyttivät poikkeavia uskonnollis-poliittisia muotoja. Koilismaalta ja Kainuusta löytyy esimerkkejä taloista, joiden seinillä koreili yhtä aikaa sekä Marxin että Jeesuksen kuvat - Löytyypä taloja, joissa muutoin pidettiin seinällä Hyvän Paimenen taulua, mutta vappuna nostettiin Stalin esiin.

Nykyaikana onneksi painostuksen muurit murtuilevat. Esimerkkeinä mainittakoon, että esim. allekirjoittaneen ja kahden muunkin Oulun läänin persuehdokkaan kannattajia oli viime vaalien aikaan vanhoillislestadiolaisen liikkeen piiristä.

Uskonnollisen liikkeen ja poliittisen puolueen sekoittuminen ei rajoitu vain Rauhanyhdistysten piireihin, sillä toinen vahva Keskustan uskonnollinen tukijalka on Herännäisyys. Sen piirissä politiikkaa ei kuitenkaan ole yhtä kovalla kädellä sekoitettu osaksi uskonnollisen liikkeen poliittista identiteettiä, mistä syystä myöskään ei voida sanoa, toisin kuin Vanhoillislestadiolaisista, että 4/5 herännäisistä äänestäisi keskustaa. Kaupunkeihin muutettuaan toisen ja kolmannen polven herännäiset eivät enää ole kokeneet samaa lojaliteettia Keskustaa kohtaan kuin mitä heidän vanhempansa tunsivat Maalaisliittoa kohtaan.

Myöskin Kristillisdemokraattien kohdalla on vahva kytkös herätysliikkeen jäsenyyden ja puolueen äänestämisen välillä. Tähän liittyy myös yksi kristillisen poliittisen konservatismin suuri jakolinja Suomessa.  KD:n olemassaolo kilpailevana konservatiivipuolueena on epämukava asia Keskustalais-lestadiolaiselle akselille. Hyvin pieni vähemmistö omasta katraasta kun on antanut pitkään äänensä heille, tosin mainostamatta sitä isoon ääneen.

Entä jos Keskustan rivien hajotessa tämä KD:tä äänestävien määrä kasvaa? Näin varsinkin kun Keskusta on arvoliberalisoitumassa kovaa vauhtia. Ongelman ydin Rauhanyhdistyksille tässä on se, että perinteisesti Kristillisdemokraatit on nähty vanhoillislestadiolaisissa piireissä "harhaoppisten" eli toisten herätysliikkeiden puolueena, jota "oikeiden uskovaisten" tuli siksi kartaa (Tämän huomasin itse suhtautumistavoissa ollessani vielä Kristillisdemokraattien jäsen ja toimiessani KD-nuorten Oulun piirin hallituksessa 2000-luvun alkupuolella).

Vanhoillislestadiolaisia on paljon, varsinkin Pohjois-Pohjanmaalla. Virallisesti jäsenistössä on noin 100 000 henkeä, mutta kaiken kaikkiaan liikkeen piirissä on noin 300 000 suomalaista. Ja kun mukaan lasketaan toinen ja kolmas sukupolvi, jne., on laskettu, että ilman heitä ja heidän syntyvyyttään viimeisten sadan vuoden ajalta, koko Pohjois-Pohjanmaan väkiluku olisi vain noin 55 000 henkeä. Kun ottaa sitten huomioon, että Maalaisliiton ja sittemmin Keskustan äänestäminen tulee kodin perintönä, niin alkaa ymmärtämään puolueen kannatuksen vahvuutta.

Keskustan kannatus on ollut alimmillaan Väyrysen ollessa puheenjohtaja, jolloin se tippui 17%:n pintaan. Todellinen kipuraja, jota alemmas kannatus ei voi tippua ilman että merkittävä osa puolueen uskonnollista kannattajakuntaa ja vanhempia kannattaja sukupolvia joko äänestäisi jotain muuta puoluetta tai todennäköisemmin jättäisi äänestämättä, on kuitenkin noin 14-15%:n pinnassa. Tästä syystä Keskusta tulee pysymään aina ns. kolmen suuren joukossa, ellei jokin pienemmistä puolueista pääse noiden kannatuslukemien yläpuolelle, tai Suomeen tule kaksipuoluejärjestelmää, mikä sekin on EU:n politiikan myötä mahdollista.

Vedenjakaja lienee kuitenkin alkavan vuosikymmenen kehitys. Ensi, ja sitä seuraavissa vaaleissa nähdään, ketkä Keskustalaisista äänestävät puoluettaan poliittisista syistä, ja ketkä uskonnon vuoksi. On nimittäin vaikea kuvitella, että maaseudun vanhoillislestadiolainen suostuu enää äänestämään piakkoin arvoliberaalia city-puoluetta, ellei hän tosissaan usko joutuvansa muutoin helvettiin.

Usko, uskonto ja politiikka olisi syytä oikeasti erottaa vihdoin viimein myös maaseudun pienissä Rauhanyhdistyksissä.

Vasarahammer

Quote from: Palava pensas on 07.04.2011, 21:57:21
No ei. Ainoastaan alaikäiseen sekaantunut jumala.

Foorumin teiniateistit.  :facepalm:
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

hattiwatti

Quote from: M on 07.04.2011, 21:03:52
Ylen uutiset kertoivat tänään, että vanhalestadiolaisten oma selvitystyö on paljastanut liikkeen piirissä kymmeniä pedofiliatapauksia. Asiasta tiedottanut aloitti puheenvuoronsa toteamalla, että kaikki se, mistä heitä on epäilty, on ollut totta. Tiedottaja muisti erityisesti pedofilian uhreja. Pahantekijöitä en huomannut puolustettavan liikkeen taholta esimerkiksi kulttuurisilla tekijöillä.

Olen hämmästynyt! Missä on monikulttuurisuuden vaikutus, jonka olisi pitänyt jo rikastuttaa vanhalestadiolaisiakin! Varsinainen pedofiliauskonto islam ei tietääkseni ole tehnyt sisäisiä selvityksiä, todennut koskaan itseensä kohdistuvia epäilyjä tai syytöksiä aihellisiksi saati muistanut julkisesti uskontonsa jäsenten tekemien väärinkäytösten uhreja.

Suvaitsevaisto muistaa yleensä monikultttuuri islaminuskon epäkohtia julkisesti käsitellessä painottaa monella suulla (mutta yksiäänisesti), että sentään valtaosa muslimeista ei aiheuta ongelmia ja elää kaikin tavoin hienosti. Yksikään suvaitsevaiston jäsen ei ole noussut puolustamaan ihmisiksi ja kunnolla eläviä vanhalestadiolaisia ihmisiä.

Kyllä näitä skandaaleja on ihan oikeasti. Muistaakseni 70-luvulla niitä oli tosi paljon, ja aiheesta. Syy miksi aihetta käsitellään mediassa, on että moni median luoja tuntee kyllä näitä tapauksia. Kyllä suomessa jokainen jonkun lestadiolaisen tuntee ja aika moni kertoo kauhutarinoita. Varsinkin ne kotiseudultaan poismuuttaneet. Muslimeja ei juuri tunneta, ja harvempi heistä haluaa kertoa mitään ikävää.

Itse muistan hyvin erään vanhoillislestadiolaisen kersan josta oli tullut jonkun sortin mystikko. Kertoi kuinka meinasi uskonnollisten ristiriitojen takia joutua mielisairaalaan ennenkuin sitten jotenkin valaistui. Sain hänen tarinoistaan myös käsityksen miten totaalisesti ihminen voi pohjanmaan pikkukylissä kasvaa täysin pussissa.

Isoin ongelmahan on lestadiolaisten missio kuksia mahdollisimman monta lasta. Vaikka lääkärit sanoisivat perheen isälle että jos tulee vielä yksi lapsi niin sillä ei ole enää äitiä, asia jätetään jumalan haltuun. Tämä on yleisin tarina lestadiolaisten pimeästä puolesta, jonka aika moni henkilö kertoo. Toisaalta tämä porukka kyllä ylläpitää Suomen demografisia käyriä ihan mukavasti, ja aika pitkälle heidän jälkikasvunsa on hyvin yhteisöllistä ja päihdevapaata kansanruumiin selkärankaa.

Tämä ilmiö on ihan sama kaikille muillekkin sulkeutuneille lahkoille. Toisaalta suuri osa lestadiolaisista on myös suht tervettä porukkaa, koska jos lahkon normiston hyväksyy siinä on aika hyvä olla niissä pikkukylissä joissa vaikkapa puolet väestöstä kuuluu omaan porukkaan. Ongelmia tulee niillä jotka eivät hyväksy. Toisaalta (hyvinkin vakavia!) psyykkisiä häiriöitä on oman kokemukseni mukaan tavattoman paljon enemmän jehovan todistajilla sun muilla amerikkalaisperäisillä herännäislahkojen sikiöillä, heidän on vaikeampi sopeutua ympäröivään maailmaan kun oma yhteisö on suppeampi. Lisäksi herännäiskristillisyys on perusolemukseltaan mielisairaampaa sillä siinä painotetaan yleensä maailmanlopun läheisyyttä ja pyritään löytämään eri salaliittoteorioiden muodossa todisteita johanneksen ilmestyskirjojen toteutumisesta. USAssa tälläinen porukka puhtaan lukumääränsä ansiosta omaa tavattoman vaikutusvallan republikaanipuolueen kautta globaalitason politiikkaankin, mikä ei itseäni miellytä. Tämä on myös repinyt maan poliittisesti hajalle. Lestadiolaiset ovat tässä mielessä terveempiä sillä vaikka lahkon opit ovat osaltaan ankaria, niissä kuitenkin painotetaan arkielämää toisin kuin herännäiskristityillä.

Eräs lestadiolaisen vaimon omaava papparainen kertoi tarinaa kuinka oppi on kyllä sikäli murenemassa, kun suviseurojen ojanpohjat olivat täynnä käytettyjä kortsuja mikä tietty on syntiä. Suviseurassa olisi kyllä toisaalta aika jännä joskus käydä visitiillä, kuten eräs ulkomaisille konservatiivifoorumeille kirjoitteleva yhteisöllisyystutkija joka joskus näillekkin palstoille kirjoittelee kertoi yksityisviestissään haluavansa tehdä. Voisi se olla mielenkiintoinen kokemuskin joka kyllä kiinnostaisi itseäni vahvasti.

Palava pensas

Quote from: Vasarahammer on 07.04.2011, 22:22:56
Quote from: Palava pensas on 07.04.2011, 21:57:21
No ei. Ainoastaan alaikäiseen sekaantunut jumala.
Foorumin teiniateistit.  :facepalm:

Vikaan meni. En ole

*ateisti
*teini.

Mutta sen voin ylpeänä tunnustaa, että en tunnusta yhtäkään Lähi-idän aavikkouskontoa.
Om dat de werelt is soe ongetru, Daer om gha ic in den ru

IDA

Quote from: Palava pensas on 08.04.2011, 00:33:53
Mutta sen voin ylpeänä tunnustaa, että en tunnusta yhtäkään Lähi-idän aavikkouskontoa.

Ei kukaan muukaan täällä, joten olet turvallisessa seurassa ;)

Marius

Surullinen ja vastenmielinen "tieto" kyseisen lahkon suunnalta,
mutta ei valitettavasti tunnu uutiselta, ei varsinaisesti ole yllätys.

Pääpointtini on silti se, että yritetäänkö nyt tässäkin vain jollain pienisieluisella tavalla taas toitottaa, että ovat-han ne suomalaisetkin pahoja?

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

ruikonperä

Quote from: Marius on 08.04.2011, 01:15:40
Surullinen ja vastenmielinen "tieto" kyseisen lahkon suunnalta,
mutta ei valitettavasti tunnu uutiselta, ei varsinaisesti ole yllätys.

Pääpointtini on silti se, että yritetäänkö nyt tässäkin vain jollain pienisieluisella tavalla taas toitottaa, että ovat-han ne suomalaisetkin pahoja?



Ne on niin kaukana siellä jossakin uskonto vahvana, että voi sanoa ei mitään nähtävää.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

IDA

Quote from: Marius on 08.04.2011, 01:15:40
Pääpointtini on silti se, että yritetäänkö nyt tässäkin vain jollain pienisieluisella tavalla taas toitottaa, että ovat-han ne suomalaisetkin pahoja?

En tiedä.

Melko todennäköistä kuitenkin on, että mikäli valittaisiin satunnaisesti yhtä suuri ryhmä vastaavan tutkimuksen kohteeksi, niin tulokset olisivat samansuuntaisia. Itse en usko, että lestadiolaiset ovat sen kummallisempia kuin muutkaan. Tai, että suomalaiset olisivat sen kummallisempia kuin amerikkalaiset joista jonkinlaisia tutkimuksia on.

Marius

Tarkoitat nyt siis, että sen satunnaisen vertailtavan otoksen pitäisi edustaa myös
jotain vastaavaa lahko- tai muuten hyvin tiivistä uskonnollista yhteisöä,
eikös vain?
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

IDA

Quote from: Marius on 08.04.2011, 02:11:29
Tarkoitat nyt siis, että sen satunnaisen vertailtavan otoksen pitäisi edustaa myös
jotain vastaavaa lahko- tai muuten hyvin tiivistä uskonnollista yhteisöä,
eikös vain?

Ei välttämättä. Siis ainakaan niiden jenkkitutkimuksien mukaan mitä oli tehty vastaavien rikosten esiintymisen väestössä keskimäärin ja erilaisten yhteisöjen ja ammattien välillä. Niiden perusteella voisi olettaa, että ilmiö ei ole keskittynyt mihinkään ryhmään.

Oman käsitykseni mukaan lestadiolaiset eivät ole mikään varsinaisesti suljettu lahko, vaan he elävät kai aika lailla avoimesti yhteiskunnassa mukana ja pääsääntöisesti sen tapoja noudattaen. En ole tähän perehtynyt, mutta nämä kai ovat muutaman ihmisen tekemiä. Nythän pitäisi olla selvää, että tapaukset tutkitaan ja syylliset tuomitaan, joten tästä saadaan varmasti parempaa tietoa.

VikaTikki

Sulkeutuneissa yhteisöissä syntyy varmaan sellainen hyssyttelyn ilmapiiri, jossa ongelmien esille ottaminen vahingoittaa välillisesti kaikkien tunteita.
Tietysti Suomessa on lessuja 100 000, joten siihenhän mahtuu jos millaista porukkaa, mutta samalla varmasti rivien tiivistäminen ulkopuolisten uhkien edessä mahdollistaa rikosten peittelyn paremmin.

Hassuna yksityiskohtana, oikeastaan ainoa kosketuspintani lessuihin on yksi tyttö, joka ilmapiiriä Helsinkiin paetessaan päätyikin muslimin kaapuvaimoksi.
Varmasti kun kasvaa siinä ympäristössä, niin on vaikea elää ilman nyrkkiä, hellaa ja pullaa uunissa.
Bryssä on bryssä vaikka voissa paistais.

Marius

Tästä nyt tulee väistämättä sellainen johtopäätös mieleen,
mitä et itse varmaankaan tarkoittanut, mutta että näiden jenkkitutkimusten mukaan
esim. kaikki suomalaiset ovat yhtä lestadiolaisia kuin lestadiolaiset.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

IDA

Quote from: Marius on 08.04.2011, 02:39:20
Tästä nyt tulee väistämättä sellainen johtopäätös mieleen,
mitä et itse varmaankaan tarkoittanut, mutta että näiden jenkkitutkimusten mukaan
esim. kaikki suomalaiset ovat yhtä lestadiolaisia kuin lestadiolaiset.

No eivät he tietenkään yhtä lestadiolaisia ole. Todennäköisesti kuitenkin ryhmänä yhtä rikollisia.

Marius

Rikollisiahan suomalaiset tietenkin ovat, aivan kauttaaltaan.

Ja erinäinen kirjo kristillisiä lahkojaan nimenomaan erittäin rikollisesti
suuntautuneitä erään nimeltämainitsemattoman rauhanuskon helmasyntiin.
Ja juuri näin vaalien alla, eritoten, ovat hansuomalaiset mitä suuremmassa määrin iljettäviä rikollisia.

Itse en luota ensikädeltä "jenkkitutkimuksiin", mutta omaan avoimen mielen.



Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

far angst

Quote from: IDA on 08.04.2011, 00:53:37
Quote from: Palava pensas on 08.04.2011, 00:33:53
Mutta sen voin ylpeänä tunnustaa, että en tunnusta yhtäkään Lähi-idän aavikkouskontoa.

Ei kukaan muukaan täällä, joten olet turvallisessa seurassa ;)

Eikä kukko vielä kolmasti kiekaissut?
Rasisteille muistutan, että maahanmuuttajat ovat yhtä hyviä naapureita, kunnollisia, ammattitaitoisia ja rehellisiä, hyvin koulutettuja, lainkuuliaisia ja töissä käyviä veronmaksajia ja yhteiskunnan hyödyllisiä jäseniä kuin ovat Suomen somalit ja mustalaisetkin.

lihansyöjähetero

#21
Quote from: hattiwatti on 07.04.2011, 22:24:51

Eräs lestadiolaisen vaimon omaava papparainen kertoi tarinaa kuinka oppi on kyllä sikäli murenemassa, kun suviseurojen ojanpohjat olivat täynnä käytettyjä kortsuja mikä tietty on syntiä. Suviseurassa olisi kyllä toisaalta aika jännä joskus käydä visitiillä, kuten eräs ulkomaisille konservatiivifoorumeille kirjoitteleva yhteisöllisyystutkija joka joskus näillekkin palstoille kirjoittelee kertoi yksityisviestissään haluavansa tehdä. Voisi se olla mielenkiintoinen kokemuskin joka kyllä kiinnostaisi itseäni vahvasti.

Olen joutunut nuorena käymään useamman kerran. Kerran jouduin olemaan järjestelemässä suviksia lol,, mikä mielleyhtymä,, suvikset,, siis talkooporukassa ruokapalkalla. Tuo kortsujuttu tuntuu ehkä enemmän jutulta, vaikka eihän se mahdotonta olisi. Olet aika hyvin perehtynyt uskonlahkoihin huomaan. Mielenkiintoista. Suvussani on paljon vanhoillislestadiolaisia. Itse irtauduin siitä liikkeestä onnekseni n. 17 ikäisenä, ei se helppoa ollut. Valtavat paineet joka puolelta. Sallitut puolueet ovat perinteisesti olleet kepu ja kokoomus. Tosin äänestyskopissa voi joku äänestää toisinkin, nytkin arvelen, että Persut saattavat saada jokusen lestadiolaisäänen. Kyllä Töllit ovat vanhastaan lestadiolaissukua, vaikka yksilöitähän jokainen on. Taitaa olla jokaisessa eduskunnassa ollut jokunen vanhoillislestadiolainen kansanedustaja. Melkoisen moni on Paavo Väyrysen kannattajia loppuun asti. Väyrynen on eräänlainen guru useille lestadiolaisille politiikassa, vaikka Paavo onkin täysin maallinen, siis ei uskovainen.

muoks. Vanhempani hurahtivat sukulaisten käännytyksestä vanhoillislestadiolaiseen uskoon kun itse olin n. 12 v, siitä seurasi useita vuosia kestänyt tervehenkinen, mutta hyvin ahdistava ajanjakso, joka päättyi selkeään irtautumiseeni siitä "hörhöydestä". Tuli nähtyä kielilläpuhumiset ym. puhdistuskokoukset, puhuttelut ja tervehtimiskiellot sellaisia kohtaan, jotka olivat hairahtuneet liian "maailmallisiksi".
Paloheimo: Muuttoliike tuhoaa luontoa, latistaa kulttuureja, koska monikulttuurinen mosaiikki samankaltaistuu maiden ja maanosien välillä. Kulttuurien sekoittumisen nopeus ja tekninen tehokkuus köyhdyttää henkisesti ja synnyttää maailmanlaajuisen tasapaksun monokulttuurin.

Ur-ho-man

Quote from: Vasarahammer on 07.04.2011, 21:49:18
Punavihreä valtamedia uutisoi vanhoillislestadiolaisista samalla tavalla kuin katolisesta kirkosta eli negatiivisia uutisia kaivetaan esiin sensaatiohakuisesti.

Mitenkään noita paljastuneita tapauksia vähättelemättä voi sanoa, että vanhoillislestadiolaisilla ei ole kuusivuotiaan nainutta profeettaa, jota pidettäisiin täydellisenä ihmisenä ja erinomaisena esikuvana kaikille ihmisille.

Lestadiolaisten insesti/pedo-mätäpaise on oman maamme tuotantoa, ja kotimaisella medialla on velvollisuus uutisoida siitä laajasti. Kyseessä on useiden kymmenien tekijöiden ja mahdollisesti satojen uhrien tapaus. Ei puhuta yksittäisestä "negatiivisesta uutisesta" vaan mätäpaiseesta, joka on tullut poksauttaa. Lestadiolaisten järjestelmä on luonut otolliset mahdollisuudet tapahtuneelle.

Se mitä musmilimaissa puuhaillaan ei tietenkään voi vaikutta siihen mitä ja miten meidän omasta uskonnillisesta lahkosta uutisoidaan.

hattiwatti

http://hommaforum.org/index.php/topic,46960.msg634267.html#msg634267

Lestadiolaisalueilla asusteleva veli Turjalainen kirjoittelee toisessa asiaa käsittelevässä suljetussa ketjussa tälläistä:

"Itse Ukko-Laurillakin oli, ihan virallisesti tutkittu, lapsia aiankin viiden naisen kanssa. Pelkästään Torniojokilaaksossa on neljä sukua, jotka ovat saaneet alkunsa Lars-Leevin pyhän sauvan heiluttelusta. Ja ainakin kahdessa näistä sukujen alkuunsaattamisista oli, suvun nykyisten jäsenten kertoman mukaan, vieläpä kyse raiskauksista. "

Lars-Levi myös murheti halaavansa rakasta vaimoaan vähän turhan usein vaikka lihan himoja vastaan olikin.

Lars-levi kunnostutui myös niin eksottisten kielikuvien viljelyssä saarnoissaan että sen rinnalla kalpenevat niin Mikko Ellilä kuin Seppo Lehtokin. Mika Illman kävisi aika kuumana jos Lars-Levi eläisi tänään. Epäilemättä tästä syystä miehellä olikin kova menekki omana aikanaan.

Toisaalta näihin aikoihin Lappi oli hyvin vakavissa ongelmissa viinanjuonnin ja väkivaltaisten viinatrokarien velanperinnän kanssa. Tähän saumaan Lestadiolaisuus osui ja upposi, koska viinaa vastaan. Tupakkaa lestadiolaiset vetävät solkenaan, sillä oli itse Lars-Levilläkin piippu johon kaiverrettu 12 apostilin nimet. Ja kahvia saa juoda kun perustajakin niin teki.

Ari-Lee

Seksuaalirikollisia pitää kohdella yksilöinä. Kuinka on mahdollista että näin monta seksuaalirikosyksilöä on sattunutkin samaan seuraan? Eihän kyse ole kulttuurista, eihän?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

hattiwatti

Quote from: IDA on 08.04.2011, 02:22:23
Quote from: Marius on 08.04.2011, 02:11:29
Tarkoitat nyt siis, että sen satunnaisen vertailtavan otoksen pitäisi edustaa myös
jotain vastaavaa lahko- tai muuten hyvin tiivistä uskonnollista yhteisöä,
eikös vain?

Oman käsitykseni mukaan lestadiolaiset eivät ole mikään varsinaisesti suljettu lahko, vaan he elävät kai aika lailla avoimesti yhteiskunnassa mukana ja pääsääntöisesti sen tapoja noudattaen.

Tämä on teoriassa totta. Lestadiolaiset ovat aika vahvasti integroituneet muuhun kulttuuriin ja pelaavat sen ehdoilla. Vaikka suomen herännäiskristityt ovat vain laimea varjo USAn vastaavista hämäristä valtablokeista, pohjaolemuksessa on sen verran eroa etteivät ne ja lestadiolaiset todellakaan samaan puolueeseen mahdu.

Lestadiouksen kuoleman jälkeen lahkostakaan on vaikea ollut puhua, lestadiolaisilta puuttuu keskusjohtoisuus. Siinä kun vaikka jenkkien kuuluisimmat herännäiskristilliset TV-saarnaajat ovat näitä moderneja kaadereitaan käskyttäviä Göbbelsejä, joille varsinkin Israel ja juutalaiset ovat samanlainen fiksaatio kuin Göbbelsillekkin oli mutta päinvastaisella tavalla - ja tämä todistetusti vaikuttaa USAn ulkopolitiikan kautta koko maailmaan.  Jonkun sortin yhteenkietoutumia Lestadiolaisilla kyllä on, johtuen meiningeistä joissa aina kymmenen superperheen omakotitalot heitetään uskonveli-pankkiriin kautta jonkun firman perustamisen lainan takeeksi jonka firman asiakkaat tulevat koostumaan uskonveljistä ja pelaamaan äkkiä kilpailijat ulos omilla aloillaan. Kaavoitukset toimitiloista hoituvat paikallisen keskustalaisen kunnanvaltuuston siunauksella näppärästi ja erittäin edullisesti. Tämä meininki toisaalta on taannut jonkunlaisen sekularismin valtakulttuuriin nähden ja pitää lessujen jalat maassa. Valitettavasti tehnyt myös heistä monikulttuuria ja arvoliberalismia tukevan voiman kepun poliittisena selkärankana. Jos joku tuntee tarkemmin lestadiolaisklaanien sisäisiä heimo ja valtarakenteita, niin tämä olisi todella mielenkiintoista tietoa.

Mutta sellaisissa pohjanmaan pikkukylissä joissa 50% tai yli vanhoillislestadiolaisia on käytännössä suljettu meininki. Vallitsee uskonnollisen ja taloudellisen ja kunnallispoliittisen sekä keskustapuoluepoliittisen vallan täydellinen yhteenkietoutuminen. Tälläisissä kylissä ei ikävistä asioista puhuta, ja siksi meininki jatkuu ja paisuu. Käytännössä on myös meininki jonka mukaan poissuljettuja eivät uskonveljet tervehdi. Myös jehovat tekevät saman eronneille jäsenilleen, vanhemmatkin omille lapsilleen.

Mormoneilla on USAssa Utahin osavaltio omistuksessaan ja megalomaanisia määriä talousvarallisuutta (esim. Walt Disneyn luoma varallisuus) jolla tuetaan avokätisesti republikaaneja. Moniavioisuutta on harrastettu, kaiketi tämän lahkon perustajan esimerkillä. Utahissa on käytännössä henkinen kuolemantuomio lahkosta jos siitä erotetaan, kun osavaltion alueella ei sitten kukaan tervehdi enää tai palvele kaupassakaan. Mormonilahkon pyhät kirjoitukset ovat kyllä niin suurta sontaa että koraanikin kalpenee niiden rinnalla. Tämä ei ole kuitenkaan estänyt Soneran entisen pääjohtajan - joka Relanderin UMTS-sekoilun jälkeen pelasti mitä putiikissa pelastettavissa oli - Harri Koposen mormoniutta. Sama häiskä on muuten sijoittanut paljon omaisuutta jonkun sortin ns. 'magneettimoottoreita' kehittelevään UTELE - instituuttiin Oulussa. Uskovaisethan uskovat näihin juttuihin joita nettikin on täynnä.

Tässä kohtaa mormonismilla ja lestadiolaisuudella on tietty yhteys, vaikka sisältö ihan eri viitaten tapaan miten lahkot ovat konsentroituneet tietyille alueille joissa vahva ote jäsenistöön vaikka varsinaista vastakkainasettelua muun yhteiskunna kanssa ei ole.

risto

Quote from: Ari-Lee on 08.04.2011, 11:54:17
Seksuaalirikollisia pitää kohdella yksilöinä. Kuinka on mahdollista että näin monta seksuaalirikosyksilöä on sattunutkin samaan seuraan? Eihän kyse ole kulttuurista, eihän?

Jos lasketaan, että tekijöitä on n. 100, ja lähtöjoukko ottaen huomioon koko 30 vuoden ajanjakson jolle teot ajoittuvat on n. 200000, tuo tarkoittaaa n. 1/2000, eli 0,05% eli n. puolen promillen osuutta vanhoillislestadiolaisista?

Jos oletetaan, että yksittäisiä tapauksia nämä n. 100 ovat tehneet n. 10 kpl/ naama, tämä tarkoittaisi 1000 tapausta yhteensä, eli n. 1000/30/vuosi, eli n. 30 / vuosi. Poliisin tietoon tulee Suomessa keskimäärin noin 1000 tapausta / vuosi. Suomessa väkiluku on n. 5 000 000, joista vanhoillislestadiolaisia vähintään 100 000.

1000/5 000 000 = 0,0002 tapausta / suomalainen
30/100 000 = 0,0003 tapausta / vanhoillislestadiolainen

Toisaalta laskutapani saattaa olla väärä, ja on hyvin mahdollista, että vl:ien piirissä on näissä tapauksissa marginaalisen yliedustuksen sijaan voimakas aliedustus. En kuitenkaan usko yli- tai aliedustukseen, koska en näe yhtä ainuttakaan kulttuurillista tai muutakaan tekijää, joka toimisi vl-piireissä tapauksia lisäävästi (toisin kuin esim. lapsivaimot islamin oppien mukaan tai kuoripojat ja pappien selibaatti katolisessa kirkossa). Tässä mielessä uutisessa ei ollutkaan mitään uutisoitavaa.

Se, mikä uutisesta teki merkittävän on, että tapauksia on peitelty, rippiä käytetty väärin. Ei välttämättä niinkään paljon niin, ettäkö tapauksista ihan oikeasti tienneet olisivat pitäneet suunsa kiinni vaan enemmänkin niin, että luonnollinen defenssimekanismi on noussut monilla pintaan: eihän "meidän Seppo" voi olla pedofiili, kun se on niin mukava ja kunnollinen mies. Erityisen vahvasti on luultavasti puolusteltu näitä 10-15 puhujaa (useiden kymmenien vuosien ajalta), jotka ovat olleet pedofiileja.

Kannattaa muistaa, että pedofiliatapaukset luultavasti lähes aina tapahtuvat suljettujen ovien takana jossain, jossa mukana ei ole muuta kuin tekijä ja uhri. Kuinka moni uskoo näissä tilanteissa uhria, ja jos uskookin, millä voi todistaa tapahtuneet?

Esimerkiksi Espoon tapauksessa väitetysti äiti ei suostunut uskomaan, että hänen miehensä olisi mikään pedofiili (tai mikäs se nimike esipuberteetti-ikäisistä kiinnostuneille olikaan?). Samoin sukulaiseni, joka on tämän perhetuttu ei ollenkaan uskonut koko juttuun. Ehkä nyt uskoo, kun tämä Espoon äijä on nyt tuomittu neljän vuoden tuomiota kärsimään.

(Semi-OT: jopa neljän vuoden tuomio on pedofiilille naurettavan pieni, varsinkin jos siitä ajasta istutaan n. puolet vankilassa ja sekin aika tienestiä saaden. Tosin tässä tapauksessa selvästi isompi rangaistus on se, että tämän tapauksen kasvot ovat kyllä aivan totaalisesti menneet.)
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

risto

Quote from: hattiwatti on 08.04.2011, 12:32:19
Tämä on teoriassa totta. Lestadiolaiset ovat aika vahvasti integroituneet muuhun kulttuuriin ja pelaavat sen ehdoilla.

Jopa niinkin tiiviisti, että meitä on täällä Hommassakin sekä lukijoina että kirjoittelijoina. Jopa meitä synkeitä mafia-vanhoillislestadiolaisia, ja tiettävästi ainakin yksi jotain muuta lestadiolaista suuntausta edustava.

Quote from: hattiwatti on 08.04.2011, 12:32:19
Lestadiouksen kuoleman jälkeen lahkostakaan on vaikea ollut puhua, lestadiolaisilta puuttuu keskusjohtoisuus.

Totta, mutta tokihan paikallisten rauhanyhdistyksien "kattojärjestönä" toimii Oulussa majaansa pitävä Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys ry. Tokikaan yhdistyksellä ei ole "karismaattista johtajaa", eikä se henkilöidy kehenkään. Johtokunnan puheenjohtaja ei ole mikään paavi. 

Quote from: hattiwatti on 08.04.2011, 12:32:19
Jonkun sortin yhteenkietoutumia Lestadiolaisilla kyllä on, johtuen meiningeistä joissa aina kymmenen superperheen omakotitalot heitetään uskonveli-pankkiriin kautta jonkun firman perustamisen lainan takeeksi jonka firman asiakkaat tulevat koostumaan uskonveljistä ja pelaamaan äkkiä kilpailijat ulos omilla aloillaan.

Sitä yhteenkietoutumaa kutsutaan verkostoitumiseksi. Sosiaaliset piirit ovat -- väitän -- keskimäärin moninkertaisesti laajempia ja koheesio sekä keskinäinen luottamus huomattavan paljon tiiviimpää lestadiolaisilla kuin muulla väestöllä. Tuollaisesta en ole kuullut enkä myöskään törmännyt sellaiseen ilmiöön, ettäkö kilpailijat tietoisesti pelattaisiin tällaisen kuvion kautta pois markkinoilta.

Suhteet ja luottamus, niillä on hyvä pelata. Itselläni on yksityisyrittäjänä suunnilleen saman verran hyviä, luottamukseen perustuvia suhteita sekä vl- että ei-vl-toimijoihin. Myönnän myös hakeneeni yritykseen liittymätöntä lainaa "vl-pankkiirilta", mutta sitä ennen olin koettanut hakea tuloksetta lainaa myös parilta "ei-vl-pankkiirilta". Se, miksi lainan kanssa päästiin paremmin eteenpäin "veljen" kanssa johtui siitä, että tutun kanssa luottamus syntyy helpommin kuin tuntemattoman.

(Huomautus: kaikki kokemukseni perustuvat vanhoillislestadiolaisuuteen, muista haaroista ja heidän toimintatavoistaan ei ole mitään havaintoa)

Quote from: hattiwatti on 08.04.2011, 12:32:19
Kaavoitukset toimitiloista hoituvat paikallisen keskustalaisen kunnanvaltuuston siunauksella näppärästi ja erittäin edullisesti.

Harmi, että täällä Oulun eteläpuolella moinen ei onnistu, vaan pitää tulla toimeen omillaan :\

Quote from: hattiwatti on 08.04.2011, 12:32:19
Valitettavasti tehnyt myös heistä monikulttuuria ja arvoliberalismia tukevan voiman kepun poliittisena selkärankana.

Suurin osa, jota olen viime aikoina haastanut asiasta äänestää kokkareita. Toisaalta vl:t edustavat kyllä kepun sisällä pääosin arvokonservatiivista ja myös kansallista linjaa. Omassa vaalipiirissäni on tällä hetkellä valitettavasti yksi vl-ehdokas kepulla ja yksi ex-vl-ehdokas kokoomuksella, ja molemmat luonnollisesti keräävät ääniä. Olen kuitenkin muutamia saanut manipuloitua äänestämään PS:ää ja Luotoa, ja yksi taisi juuri äänestää Muutosta.

Aikanaan muutamat vl-kepulikansanedustajat olivat kepuloimassa itselleen erityisesti ja osittain SRK:lle erilaisia kommunismiä vastustavien yhdistyksien (mukana myös CIA) tukia, sekä "loogisesti" väitetysti jopa UKK:n kanssa KGB:ltä rahaa (, jotta UKK pysyisi vallassa, mikä oli puolestaan neukkujen etu). Ilmeisesti tämä eräs kansanedustaja sai itselleen CIA-rahaa ja sai välitettyä SRK:lle tämän suomalaisen kommunisminvastaisen järjestön rahaa.
Rahaa järjestöltä saatiin kun nämä kepuloijat lupasivat, että kommunistien äänestäminen julistetaan suoranaisesti synniksi (mitä häpeällisesti ilmeisesti jossain määrin jopa tehtiin). Rikostutkimuskin asiasta tehtiin, jonka johtopäätöksenä varsinaisiin rötöksiin ei oltu syyllistytty. Muuten toiminta oli ihan tätä samaa "kehittyvien maakuntien suomi" -toimintaa. Epäeettistä toimintaa oli harrastettu siis 60- ja 70- luvuilla, ja asiaan saatiin selvyyttä vasta 80-luvun lopulla, jolloin silloinen SRK:n puheenjohtaja totesi, että rahaa on saatu, mutta ei olisi pitänyt ottaa vastaan. 

Quote from: hattiwatti on 08.04.2011, 12:32:19
Jos joku tuntee tarkemmin lestadiolaisklaanien sisäisiä heimo ja valtarakenteita, niin tämä olisi todella mielenkiintoista tietoa.

Ehkä tärkeintä ja valaisevinta on ymmärtää, että esimerkiksi vanhoillislestadiolaisuudella ei ole yhtään minkäänlaisia suhteita, hyviä tai huonoja muihin lestadiolaisiin haaroihin. Klaaneja tai heimoja meillä ei ole.

Paikallisyhdistykset ovat rekisteröityjä yhdistyksiä (ry), joissa valitaan vuosikokousten yhteydessä paikalliseen johtokuntaan usein pari miestä tai naista (kokemukseni mukaan vapaaehtoisia on välillä aika vaikea löytää) erovuorossa olevien tilalle, sekä päätetään edustajat kesällä suviseurojen yhteydessä pidettävään vuosikokoukseen.

Varsinaisesta demokratiasta ei voida puhua, koska pyritään yksimielisiin päätöksiin. Joskus toki on erilaisiin hankkeisiin (kuten rakennushankkeet) liittyviä äänestyksiä, jotka hoidetaan normaalilla lippuäänestyksellä. Keskimäärin paikallisyhdistysten vuosikokoukset ovat varsin puuduttavia ja vähän väkeä kerääviä, ja näissä pääosin vain käydään läpi edellisvuoden toteutunut budjetti, tulevan vuoden budjetti ja myönnetään näihin liittyvät vastuuvapaudet yms. aivan yhdistyslakien mukaan. Vuosikokoukset ovat kaiketi ainoita vl-tilaisuuksia, jotka ovat periaatteessa suljettuja ei-jäseniltä, mutta ovien ollessa auki ja portsareiden puuttuessa tämä on vain periaatteessa näin.

Quote from: hattiwatti on 08.04.2011, 12:32:19
Mutta sellaisissa pohjanmaan pikkukylissä joissa 50% tai yli vanhoillislestadiolaisia on käytännössä suljettu meininki. Vallitsee uskonnollisen ja taloudellisen ja kunnallispoliittisen sekä keskustapuoluepoliittisen vallan täydellinen yhteenkietoutuminen. Tälläisissä kylissä ei ikävistä asioista puhuta, ja siksi meininki jatkuu ja paisuu.

Tällainen etelän mies ei ole tuollaisesta kuullut kuin huhua. Voin kyllä hyvin kuvitella, että tuossa voi tietty totuuden siemen olla, vaikka liioittelulta kuulostaakin.

Quote from: hattiwatti on 08.04.2011, 12:32:19
Käytännössä on myös meininki jonka mukaan poissuljettuja eivät uskonveljet tervehdi.

Ikävää jos noin on, silloin ei ole menty opetuksen mukaan. Opetus on se, että pois lähteneitä (joita tunnen useita kymmeniä, kenties yli sata, en jaksa laskea) ja pois suljettuja (näitä en edes tiedä yhtään, 70-luvusta on aikaa, enkä ollut tuolloin edes syntynyt) ei tervehditä sellaisilla tervehdyksillä, jotka on varattu vain uskovaisten keskinäiseen käyttöön. Käytännössä tilanne on aina nolo molemmille osapuolille, jos vahingossa erehtyy tervehtimään totutulla tavalla ex-uskovaista, ja tällöin vastaus on yleensä korostetun terävä "moi", "terve" tai vastaavaa.

Sellaiseen käytäntöön, että ei tervehdittäisi ollenkaan ex- tai ei-vl:ää en ole törmännyt yli neljännesvuosisataan, tarkalleen ottaen koskaan koko elämäni aikana.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

Professori

Ikävä uutinenhan tämä oli. Onneksi mätäpaise on nyt puhkaistu, eikä lestadiolaisten suunnasta ole tosiaankaan kuulunut kovin pontevia selitysyrityksiä, saati kieltoyrityksiä. Silti syylliset olisi saatava täyteen vastuuseen teoistaan.

Sama koskee kaikkia muitakin seksuaalirikollisia. Niin valtavirran luterilaisia, körttejä, ateisteja kuin muslimeitakin. Varmasti kaikissa näissä ryhmissä on omat mätäpaiseensa. Myös niitä pitäisi selvitellä. Lisäksi sukuelinten silpomisen seuraukset avioelämään pitäisi pohtia lainsäädännön kannalta.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Almost human

Ihmisoikeusliitto ottaa myös kantaa:

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/04/ihmisoikeusliitto_pedofiliapaljastuksista_yhteison_perinteet_polkevat_ihmisoikeuksia_2501283.html

Ihmisoikeusliitossa valmistellaan syksyllä julkaistavaa kirjaa ihmisoikeuksien toteutumisesta erilaisten uskonnollisten yhteisöjen ja tiettyjen vähemmistöjen sisällä. Ongelmia on niin Jehovan todistajien, islamilaisten suuntausten kuin lestadiolaisuudenkin piirissä.

Yhteistä vaikkapa tyttöjen ympärileikkaukselle ja pedofilian hyssyttelylle on, että yhteisön perinteet kävelevät ihmisoikeuksien yli, Kouros sanoo.

- Se ei tarkoita, että kaikki asiat yhteisössä olisivat huonosti. Siellä voi olla valtava määrä hyvää, mutta erittäin vakavia ihmisoikeusloukkauksia voi tapahtua niin, että yhteisö voi yrittää pitää hyvää kulissia yllä.
En ole ikinä pitänyt tätä faktoista keskustelemista mielenkiintoista. Faktat kun ei keskustelemalla muutu.
-Dan Koivulaakso

Portaat vievät sinne suuntaan minne niitä kävelee
-Saara Huttunen

risto

Ylen jutusta:

Quote- Jos ja kun lestadiolaisten parissa anteeksianto tarkoittaa sitä, että sen jälkeen asia täytyy painaa villaisella, silloin oikeus jää toteutumatta, Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kristiina Kouros sanoo.

Ihmettelen hyvin vahvasti tuota rouva Kouroksen saamaa käsitystä asioiden laidasta, varsinkin kun sen suhteuttaa uutiseen, jota hän kommentoi:

Quote
[srk:n selvitys:] muun muassa rippisalaisuutta on käytetty vääryyksien salailun välineenä.

Ja:

Quote
Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys myöntää menetelleensä tapausten käsittelyn yhteydessä vuosien mittaan väärin. Vaikka se nyt korostaakin avoimuutta, se myöntää ettei asioihin ole osattu puuttua oikealla tavalla ja samalla myös tekojen uhrit ovat jääneet vaille riittävää huomiota.
- Yksittäisten uhrien osaan ei ole osattu kiinnittää riittävästi huomiota, Olavi Voittonen myöntää.

Anteeksianto ei tarkoita sitä, että teot pitäisi painaa villaisella tai että tekojen seuraukset yhtäkkiä häviäisivät kuin tuhka tuuleen. Lisäksi jos on rikottu lakia tai tuotettu vahinkoa, eihän se anteeksiannolla vielä korjaannu, vaan vahingot tulee korvata ja rangaistukset kärsiä.

Heittäisin, että vähintään n. kerran vuodessa olen seurapuheessa kuullut viitattavan tähän tapaukseen:
Quote
Tärkein seuraus uskoon tulosta oli kuitenkin elämäntapojen puhdistuminen. Kapakoitsijat kaatoivat viinatynnyrinsä maahan, entiset porovarkaat saattoivat menettää omaisuutensa korvatessaan aiheuttamiaan vahinkoja, ja 88 rajapitäjien miestä lähetti maan hallitukselle yhteiskirjelmän vuosien varrella tekemistään tullikavalluksista.
Lähde: Pohjanmaan, Tyrnävän ja Alavuden historiaa

Edellisten esimerkkien valossa vaikkapa Espoon insesti-isän olisi pitänyt 1) pyytää anteeksi, 2) ilmoittaa itsensä välittömästi poliisille ja tunnustaa tekonsa sekä 3) korvata, mitä nyt korvattavissa tuossa tilanteessa enää on. Sen sijaan tämä tapaus saattoi pyytää tai olla pyytämättä anteeksi (1), mutta ei vieläkään suostu tunnustamaan tehneensä väärin, vaikka neljän vuoden tuomio rapsahti.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.