News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2011-04-05 30 000 ulkomaalaista rakennustöissä Suomessa parisataa maksaa veroja

Started by Jakerp, 05.04.2011, 10:33:12

Previous topic - Next topic

Jakerp

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/04/1307369/30-000-ulkomaalaista-rakennustoissa-suomessa---pari-sataa-maksaa-veroja

Suomessa on tilastojen mukaan 16 000 työtöntä Suomalaista rakennusmiestä. Mistä heille löytyisi töitä?

Vai onko periaate se, että he eivät ansaitsekaan pärjätä, koska eivät ole tajunneet siirtää kirjoja puolaan tai viroon ja samaan tapaan keikkailla Suomessa ulkomaalaisena rakennusmiehenä?

Melbac

Taitavat ne suomalaiset "työttömät" rakennusmiehet itse olla pimeästi duunissa? :D

Jakerp

Quote from: Melbac on 05.04.2011, 10:42:41
Taitavat ne suomalaiset "työttömät" rakennusmiehet itse olla pimeästi duunissa? :D

Taitaa kuitenkin kysymys olla selviämisestä kilpailutus ja pätkätyöviidakossa jos pimeällä työllä oikeasti rikastuisi asuisivat kaikki rakennusmiehet varmasti kartanoissa ja ajelisivat hienoilla autoilla sen 20v vanhan Toyotan sijaan.

Taitaa kuitenkin olla niin, että rakennusmiehista iso osa asuu ränsistyneissä ja halvoissa asunnoissa, sekä kaupungin vuokrayksiöissä. Virkamiesten yhteiskuntaluokkaan kuuluvat paljon paremmin kuin rakennusmiehen yhteiskuntaluokka.

Voikin aiheellisesti kysyä kuka täällä oikeasti rikastuu ja kuka palvelee oikeasti ja ketä?

ApinA

Jos olisin rakennusalan yrittäjä, voisi helposti tulla itsellekkin kiusaus ottaa virolaisia töihin.

Valitettava tosiasia on se, että jos suomalaiselle rakennus miehelle pitää maksaa 15 euroo palkkaa tunnilta ja maksetaan siihen päälle vielä palkan sivukulut, kustannukset on 30 euron tuntumassa tunnille/työntekijä. Jos samaan hommaan saan virolaisen miehen virolaisen vuokrafirman kautta kympillä ei tarvitse kauheasti miettiä kummpaa miestä käyttämällä saa jätettyä halvemman tarjouksen. Ja mitä muut yritykset tekevät perässä jos eivät saa suomalaisten rakennusmiesten kanssa tarjouksia läpi?

Jakerp

Quote from: Lyyli on 05.04.2011, 10:54:35
Helsingissä  kaupunginosassa, jossa asun, tehdään paljon vanhojen talojen julkisivuremontteja.Töissä olevat miehet puhuvat keskenään viroa, venäjää, puolaa ym. On oikein ihmetyttänyt, missä ovat suomalaiset työmiehet.

Entisenä sähkömiehenä tunnen monia entisiä rakennusmiehiä ja voin sanoa, että kaikki kynnelle kykenevät ovat vaihtaneet muihin töihin muutama on käynyt vuoden kestävän koulutuksen rikoseuraamusvirastolle ja ovat vanginvartijoita, yhdestä on tullut poliisi ja niin edelleen. Vanginvartija tienaa lisineen sen 2500€ kuussa ja töitä on eläkeikään saakka poliisi tienaa lisien kanssa sen 3000€ kuussa ja töitä on eläkeikään saakka. Matkustusvelvollisuutta ympäri Suomea työnperässä ei ole kuten rakennusmiehillä.

Monen kohtalo on sama kuin minulla eli hyvin tai huonommin pärjäävinä yrittäjinä. Itse en halua rakennustöitä tehdä, koska en halua matkustaa ympäri suomea ja olla viikkoja pois kotoa. Haluan viettää mahdollismman paljon aikaa lasten kanssa.

Lisäksi osa on jäänyt kortistoon pysyvästi jonkun kymmenenen kerran elämässään saneeratuksi tulemisen jälkeen ja osa on sairaseläkkeellä, koska raskas työ tai työtapaturma on vienyt terveyden.

Itse taas olen yrittäjä ja pärjään jotenkin tai oikeastaan en pärjäisi ilman vaimon säännöllisiä tuloja. Viime vuosina keskitulot ovat jääneet alle 1000€ kuussa. Toki joinakin kuukausina voi tienata 3000€, mutta sitten voi mennä monta kuukautta ilman töitä. Tuloni koostuvat pienistä puroista sietä täältä maanviljelystä, lumenaurauksesta talvisin ja satunnaisista muista kiinteistöhuolto töistä. Halkojen myynnistä ulkomaalaisille mökkeilijöille ja varastotilan vuokrauksesta veneilijöille ja paikallisille yrittäjille.

Kaikesta tästä huolimatta lasken itseni siihen paljon mediassa rummutettuu yrittäjien köyhälistöön jos perheelläni ei olisi vaimon säännöllisiä tuloja olisi homma kaatunut aikoja sitten ja luottotiedot menneet ja niin edespäin, koska tuloja ei olisi vain ollut riittävästi huonoimpina kausina.

Huonoimmat kaudet olen ollut täysin vaimon palkan varassa jos vaimo olisi lähtenyt olisi firma mennyt kanttuvei ja omaisuus myyty velkojen kuittaamiseksi.

Sikäli en voi sanoa mikä on Suomalaisten rakentajien tilanne yleisemmin, mutta jotain tulkintoja voin tehdä.

Ur-ho-man

Jakerpin tarina kuulostaa kovin tutulta. Yrittäjäköyhälistön asema Suomessa ei ole kahdehdittava. Oletko laskenut keskimääräistä tuntipalkkaasi?

Jakerp

Quote from: Ur-ho-man on 05.04.2011, 11:46:30
Jakerpin tarina kuulostaa kovin tutulta. Yrittäjäköyhälistön asema Suomessa ei ole kahdehdittava. Oletko laskenut keskimääräistä tuntipalkkaasi?

Riippuu paljon siitä minkä laskee työksi. Yrittäjällähän ei varsinaisesti ole työaikoja ja kassasta otetaan ulos se mikä sinne kertyy.

Itselleni maksan TES minimipalkkaa sen verran mitä kassassa sattuu olemaan rahaa jos kassassa ei ole rahaa niiltä tunneilta en voi maksaa itselleni palkkaa. Työt on kuitenkin tehtävä loppuun jos meinaa, että voi laskuttaa siitä työtä mitään.