News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Väitöskirja:Yhden uhka, toisen toive? : Somalien ja venäläisten asumistoiveet...

Started by Iloveallpeople, 24.03.2011, 14:39:12

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteYhden uhka, toisen toive? : Somalien ja venäläisten asumistoiveet etnisen segregaatiokehityksen valossa

Tekijä: Dhalmann, Hanna

Tiivistelmä:

Väestön etninen moninaistuminen on nostanut etnisten vähemmistöjen alueellisen sijoittumisen ja integraation merkittäviksi kysymyksiksi eri puolilla Eurooppaa. Maahanmuuton kasvun myötä tämä teema on viime vuosikymmeninä tullut ajankohtaiseksi myös Suomessa ja erityisesti suurimmilla kaupunkiseuduilla. Väitöstutkimuksessani tarkastelen pääkaupunkiseudulla asuvien, Somaliasta ja Venäjältä Suomeen tulleiden maahanmuuttajien asumistoiveita, -kokemuksia ja -valintoja suhteessa etniseen segregaatioon. Keskityn etenkin kysymykseen maahanmuuttajien alueellisen keskittymisen omaehtoisuudesta ja kulttuuristen tekijöiden merkityksestä alueellisessa sijoittumisessa. Mikä on oman etnisen ryhmän läheisyyden merkitys maahanmuuttajille? Minkälainen on heidän mielestään toivottava asuinalueen etninen koostumus? Miten he suhtautuvat etniseen segregaatioon? Mitkä tekijät vaikuttavat maahanmuuttajien asumistoiveiden ja -strategioiden muotoutumiseen? Tutkimus perustuu 24 somalitaustaisen ja 26 venäläistaustaisen maahanmuuttajan sekä 18 sosiaali- ja asuntoviranomaisen tai kolmannen sektorin työntekijän teemahaastatteluun.

Tulosten valossa oman etnisen ryhmän läheisyys on tärkeää suomensomaleille osana heidän yhteisöllisen elämäntapansa ylläpitämistä, mutta myös selviytymiskeinona heidän kokemaansa turvattomuutta ja syrjintää vastaan. Tämä ei kuitenkaan merkitse halua eristäytyä oman yhteisön piiriin, vaan myös kanssakäymistä kantaväestön kanssa pidetään tärkeänä. Somalien toiveena onkin monikulttuurinen asuinalue, jolla asuu sekä kantaväestöä että jonkin verran etnisiä vähemmistöjä. Venäläisten kohdalla oman etnisen yhteisön läheisyys näyttäytyy puolestaan varsin merkityksettömänä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita oman yhteisön tai etnisen taustan merkityksettömyyttä. Paremminkin kyse on somaleihin verrattuna erilaisesta rasismin uhasta ja suhtautumisesta naapuruston sosiaalisiin verkostoihin.

Tulosten perusteella oman ryhmän lähellä asumisen merkitys muuttuu maassa vietetyn ajan myötä sekä suhteessa kanssakäymiseen muiden etnisten ryhmien kanssa. Lisäksi tarve oman ryhmän läsnäololle vaihtelee ryhmän sisällä riippuen henkilön elämäntilanteesta. Tutkimus osoittaakin, ettei maahanmuuttajien asumistoiveita ja -valintoja tule nähdä muuttumattomina tai pelkästään heidän kulttuuriseen taustaansa palautuvina. Toiveet ja asumistavoitteet muokkautuvat jatkuvasti vuorovaikutuksessa maahanmuuttajia ympäröivän todellisuuden kanssa. Maahanmuutto on pakottanut muuttajia sopeuttamaan elämäänsä vallitseviin olosuhteisiin, ja muutospaineet vaihtelevat suhteessa heidän lähtökohtiinsa. Maahanmuuttajien menneet ja nykyiset kokemukset sekä tulkinnat ympäröivästä yhteiskunnasta ja sen toiminnasta nousevat täten keskeisiksi tulkittaessa, mitä he pitävät asumisessaan tärkeänä.

Helda
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

sologdin

Utsuvaaran alueella, Kittilän kunnan Sirkan* kylässä voi käydä empiirisesti tutustumassa venäläiseen asumiskulttuuriin.

*Levitunturi on eräs kylän nähtävyyksistä.
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

foobar

Ai että turvattomuutta ja syrjintää. Jos tätä esiintyisi täysin somalien omista toimintatavoista erillään täällä reaalitodellisuudessa, siitä olisi kirkuvia otsikoita päivittäin. Onkohan taas fiilistelypohjalta otettu tuollainen "fakta" käyttöön?
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Sanglier

Sellaisen asumistoiveilla joka ei itse maksa asumistaan ei ole mitään merkitystä.

Antisankari

Tästäkin näkee miten paljon helpommin venäläiset sopeutuvat Suomeen kuin afrikkalaistaustaiset. Kulttuurierot ovat vähäisempiä.

Phantasticum

Quote from: Iloveallpeople on 24.03.2011, 14:39:12
Tulosten valossa oman etnisen ryhmän läheisyys on tärkeää suomensomaleille osana heidän yhteisöllisen elämäntapansa ylläpitämistä, mutta myös selviytymiskeinona heidän kokemaansa turvattomuutta ja syrjintää vastaan. Tämä ei kuitenkaan merkitse halua eristäytyä oman yhteisön piiriin, vaan myös kanssakäymistä kantaväestön kanssa pidetään tärkeänä. Somalien toiveena onkin monikulttuurinen asuinalue, jolla asuu sekä kantaväestöä että jonkin verran etnisiä vähemmistöjä.

https://helda.helsinki.fi/handle/10138/25901

Tämä oli se kahdesta sisäänkäynnistä kertova tutkimus, jota aikoinani pilkkasin oikein urakalla yhdessä jos toisessakin viestissäni. Ja olen edelleen samaa mieltä, vaikka hiukan huvittaakin oma vuodentakainen kiihkeys. Lol minulle itselle. Miten mahtoi käydä niille kaksille sisäänkäynneille?

Wanhapoika

QuoteAi että turvattomuutta ja syrjintää.

"Euroopassa yleensä, Suomi mukaan lukien, meitä muslimeja sorretaan. Meidän kuvamme on pilattu."
Edgal Jama (somali)
IKKUNA ISLAMIIN
Islam-aineisto Helsingin koulujen käyttöön
Helsingin kaupungin opetusvirasto, 1998

"Koraani tekee selväksi, että halusimmepa tai emme, sota on elämän tosiasia niin kauan kuin on olemassa epäoikeudenmukaisuutta ja sortoa."
"Jokaisella olennolla on oikeus nauttia islamin rauhasta ja muslimien hyvyydestä –riippumatta uskonnollisista, maantieteellisistä tai etnisistä näkökohdista – niin kauan kun ei esiinny aggressiota islamia tai muslimeja vastaan."
ISLAM USKOMME
Suomen islamilainen yhdyskunta, 1993

Ernst

I would rather be white
and live in a shack
than live in a palace
and be called the cockney black
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

ElinaElina

Quote from: Phantasticum on 27.03.2011, 20:05:31
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/25901

Tämä oli se kahdesta sisäänkäynnistä kertova tutkimus, jota aikoinani pilkkasin oikein urakalla yhdessä jos toisessakin viestissäni. Ja olen edelleen samaa mieltä, vaikka hiukan huvittaakin oma vuodentakainen kiihkeys. Lol minulle itselle. Miten mahtoi käydä niille kaksille sisäänkäynneille?

Asunnon rakenteita pitäisi muuntaa esim dementikkojen ja vanhuudenheikkojen tarpeisiin. Kun vanhus tai rullatuolipotilas ei jaksa vetää ulkorapun ulko-ovea auki, yhteiskunta voi asentaa kaukosäätimellä toimivan moottorin oven yläosaan. Jotta sen saa, pitää omaisten käydä rähisemässä noin vuoden ajan kaupungin eri virastoissa.
Hirveää taistelua tarvitaan, jos vanhus tarvitsee kahvoja seiniin, että pysyy pystyssä vessassa.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

HD

Puuttumatta muuhun täällä käytyyn keskusteluun, haluaisin korjata tämän  virheellisen tiedon (niitä toki on muitakin) koskien tutkimustani ja sanomisiani, josta täällä aikaisemminkin keskusteltu. Kaikkihan tiedämme, että lehdissä tutkijan suulla lainatut tekstit eivät ole sitä, mitä tutkija on oikeasti sanonut, vaan toimittajan tulkintoja tästä. On siis valitettavaa, jos jossakin kirjoituksessa (josta en itse ole ollut tietoinen, jota en ole lukenut ja jossa olevia lainauksia ei ole minulla tarkastettu) on annettu ymmärtää, että somalit Suomessa vaatisivat kahdella ovella varustettuja asuntoja, tai että itse puoltaisin tämänkaltaisen erityisasuntosuunnittelun toteuttamista jonkin vähemmistöryhmän tarpeisiin, jne.

On totta, että esityksissäni ja tutkimuksissani olen tuonut esim. tämän useaan sisäänkäyntiin liittyvän asian esille esimerkkinä siitä, millaisia asunnot ovat Somaliassa olleet, ja mitkä ovat erot nykyisen Suomessa asumisen ja aikaisemman asumistavan välillä. Näiden erojen tietäminen auttaa esimerkiksi asuntoviranomaisia, kiinteistöjen huoltajia ym. ymmärtämään paremmin joidenkin somalitaustaisten ratkaisuja, jolloin mahdollisten ongelmatilanteiden ratkaisu, asumisneuvonnan kehittäminen ym. helpottuu. Tämä varmasti tulee hyödyttämään myös kantaväestöä. 

On hyvä, että asiasta keskustellaan, mutta varsinkin sen mennessä henkilökohtaisuuksiin tai vääristellessä haastattelemieni henkilöiden puhetta, toivoisin keskustelun perustuvan asioihin, joita oikeasti olen sanonut, ei muiden kirjoituksiin, jotka valitettavan usein ovat ainakin osittain virheellisiä.

Ystävällisin terveisin,
Hanna Dhalmann

P

Quote from: HD on 31.03.2011, 10:17:40
On totta, että esityksissäni ja tutkimuksissani olen tuonut esim. tämän useaan sisäänkäyntiin liittyvän asian esille esimerkkinä siitä, millaisia asunnot ovat Somaliassa olleet, ja mitkä ovat erot nykyisen Suomessa asumisen ja aikaisemman asumistavan välillä. Näiden erojen tietäminen auttaa esimerkiksi asuntoviranomaisia, kiinteistöjen huoltajia ym. ymmärtämään paremmin joidenkin somalitaustaisten ratkaisuja, jolloin mahdollisten ongelmatilanteiden ratkaisu, asumisneuvonnan kehittäminen ym. helpottuu. Tämä varmasti tulee hyödyttämään myös kantaväestöä.  

Minusta ei Suomessa hirveästi voi vaikuttaa sosiaalisesti yhteiskunnan maksamissa asunnoissa se, millaisia asunnot somaliassa ovat olleet..

He ovat nyt Suomessa ihan omasta tahdostaan. Tämä ei ole Somalia, jonne pääse ihan vapaasti takaisin. Omilla rahoilla sitten voi rakentaa talon, jossa on ihan niin monta sisäänkäyntiä, kuin raha piisaa asentaa.

En minäkään muualla asuessani (ja itse oman vuokrani maksaneena) olettanut/ vaatinut asunnon olevan samankaltainen kuin Suomessa. Siellä ovet aukesivat "väärään suuntaan", rakenteet olivat heppoisia, ikkunat yksinkertaisia ja lämmitettiin yhdessäkin luukussa kaasukaminalla kämppä ja "geyshirillä" käyttövesi. Tilankäyttö oli omituista näkökulmastani ja asunnossa ei ollut astioille edes kuivauskaappia, saunasta puhumattakaan.

Nykyisin oleskelen paljon itänaapurissa, missä asunnon käytävässä haisee ja on saastaista, koska paikallisen lainsäädännön mukaan sen siisteydestä huolehtiminen ei oikeastaan kuulu kenellekään. Asunnon siisteys alkaa teräksisen oman oven takaa. Venäläisen WC-pöntön rakenteista johtuva heikko kestävyys myös vihastutti. Huuhdontakoneistossa kun käytetään ihan sinkittyä rautaa, joka ruostuu vuosien saatossa pois ja koneisto väistämättä särkyy. Rahalla tosin saa IDOn tms. paikallisista rautakaupoista. Sama lieden kanssa, joka ei toimi tyydyttävästi. Uuden saa kaupasta.  

Monikultturismi on tosiaan hydra. Kenellekään ei aikaisemmin olisi tullut mieleen kantaa omaa kulttuuriaan uudessa maassa sitoen se jopa asuntovaatimuksiin, ennen moista järjetöntä keksintöä. Maassa maan tavalla. Ja omalla rahalla saa rakennettua uuden maan rakennussääntöjen puitteissa sellaisen töllin kuin haluaa. Kun asuu sossun kuitilla, tyytyy paikalliseen asumistasoon. Piste.

Mutta jos tosiaan ideana on vain tuoda lisätietoa, miksi asunnoissa asutaan kuin asutaan, se lie ihan Ok. Tosin asukkaiden olisi täkäläisessä asumiskulttuurissa muutettava käyttäytymistään täkäläisen asuinkannan mukaiseksi, ei toimia vaatimuspohjana sosiaalisesti maksettuihin eriarvoistaviin etnisiin asumisratkaisuihin asuntojen rakenteissa. (Omalla rahalla sitten saa mitä haluaa).

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Sanglier

Tervetuloa foorumille. Hyvä että olet nyt täsmentämässä omia sanomisiasi. Kukaan hommafoorumilla tosissaan kirjoitteleva ei todellakaan usko sanasta sanaan toimittajien satuilua, ei ainakaan pitäisi uskoa. Mutta moni vetää edelleenkin automaationa johtopäätökset "se sanoi noin koska jutussa lukee noin." Minusta varsinkin monikulttuuri- ja maahanmuuttoasioista kirjoitettaessa kannattaisi olla itse aloitteellinen ja vaatia toimittajilta tarkkuutta.

En pidä henkilökohtaisuuksiin menemisestä ja toivon että muutkin sitä välttäisivät. Nyt on vain niin että sellaiselle joka itse olisi yhteiskunnan tukemaa asuntoa vailla ei asia avaudu samalla tavalla kuin tutkijalle, joka katsoo (tai jonka pitäisi katsoa) asiaa ulkopuolelta.

QuoteNäiden erojen tietäminen auttaa esimerkiksi asuntoviranomaisia, kiinteistöjen huoltajia ym. ymmärtämään paremmin joidenkin somalitaustaisten ratkaisuja, jolloin mahdollisten ongelmatilanteiden ratkaisu, asumisneuvonnan kehittäminen ym. helpottuu. Tämä varmasti tulee hyödyttämään myös kantaväestöä.  

Perusolettamasi on siis että kun osaamme miellyttää somaleita tai ainakin ymmärtää miksi he toimivat kuten toimivat, kantaväestö hyötyy. Tämä on ajatuksia herättävä päätelmä. Onko meille todellista hyötyä siitä että osaamme saada somalit viihtymään heille osoitetuissa asunnoissa?

Tämä menee kategoriaan "maahanmuutto tekee hyvää työllisyydelle, koska poliisi, sosiaali ja kiinteistöhuolto saa puuhastelemista."

"Somalien erityistarpeet" tai "somalien toiveet" tai "somalien vaatimukset" ovat palonarkoja asioita. Eivät he vie meidän töitämme ja naisiamme. He vievät köyhiltämme leivän ja asunnot. Toivottavasti näet tutkimuksesi saaman arvostelun tältä kantilta. Itse en usko "pitäähän kuiten-kin kotouttaa"-koulukunnan näkemykseen siitä että vähemmistöistä koituu vähiten harmia kun heille ollaan joustavia. Tässä on betonikuutiosi, asu siinä kunnolla ja noudata lakeja tai saat painua takaisin telttaasi. Tämä kotouttaa tai kotIuttaa paljon paremmin. Kysytäänkö Teron ja Lissun perheeltä kuinka monta sisäänkäyntiä tai keittiötä he haluaisivat kunnan maksamaan kämppäänsä? Ei tietenkään, koska tässäkin toimitaan rasistisesti.

En lukenut vanhoja ketjuja. Ihan perstuntumalta avauduin.

Sanglier

HD:lle vielä erikseen että jos asiassasi on menty mielestäsi henkilökohtaisuuksiin, laita viestiä moderaattoreille. Katselin nyt tuon vanhan ketjun läpi mutta ei sinua siellä haukuttu. Onko antaa linkkiä (tälle foorumille) viestiin jossa sinua olisi kohdeltu epäreilusti tai loukkaavasti?

Se mitä muualla kirjoitellaan ei ole Homman päänsärky.

edit No niin, olihan Phantasticumilla tämä:

Olen yrittänyt ymmärtää, miksi Hanna ja niin moni muu itseään ylivertaisena ja "suvaitsevaisena" pitävä naispuolinen haluaa alistaa somalinaiset perinteisiin rooleihinsa tasa-arvon mallimaassa Suomessa. Voisit kokeilla Hanna joskus siellä maantieteen laitoksen kopperossas miettiä edes yhden pienen hetken sellaista, miten se väitöskirjan tekeminen sinulta sujuisi, jos joutuisit elämään somalinaisena ja menemisesi, tulemisesi ja olemisesi riippuisivat rakennusten sisäänkäyntien määrästä.

Hmmm... Ehkä Ph. kommentoi ja selittää itse...

Minä pyytäisin vastausta joka selventäisi omaa positiotasi ja valaisisi vähän sitä oletko saanut asiallista vai asiatonta kommenttia.

QuoteHanna Dhahlmann (HY Maantieteen laitos) tekee väitöskirjaa somalitaustaisten pakolaisten asumistarpeista ja uskoo että "maahanmuuttajien tarpeet kyetään kyllä ottamaan huomioon."

1) Pitäisikö nämä erityiset tarpeet ottaa huomioon?

2) Miksi?

Vastaamalla väärin ansaitset sen mitä Phantasticum sanoi, and then some.

Sanglier

HD - asia on harvinaisen selvä, kiitos ja hyvää jatkoa.

Ja sitten median päivystävä penaali huomio:

TUTKIJA EI KANNATA ERITYISIÄ ASUMISJÄRJESTELYJÄ ETNISILLE VÄHEMMISTÖILLE!

YO otsikkoa saa käyttää vapaasti. Jos paikalla on keltaista lehdistöä, ehdotan seuraavaa:

NO HALOO! TUTKIJA TYRMÄÄ SOMALIEN "ERITYISASUMISTARPEET"!!11!!2

HD

Quote from: Sanglier on 31.03.2011, 10:54:17

QuoteHanna Dhahlmann (HY Maantieteen laitos) tekee väitöskirjaa somalitaustaisten pakolaisten asumistarpeista ja uskoo että "maahanmuuttajien tarpeet kyetään kyllä ottamaan huomioon."

1) Pitäisikö nämä erityiset tarpeet ottaa huomioon?

2) Miksi?

Vastaamalla väärin ansaitset sen mitä Phantasticum sanoi, and then some.

Kuten totesin en puolla erityisasuntosuunnittelua millekään etniselle ryhmälle, enkä ole yllä olevaa lausuntoa esittänyt tuossa yhteydessä. Tämä kantani tulee erittäin selväksi esityksestäni(slidin otsikossa punaisilla tikkukirjaimilla sana EI), johon ko. tekstissä viitataan ja johon tälläkin foorumilla on joskun ollut linkki. Näitä asumisen eroja olen halunnut esityksissäni tuoda esille, koska käytännön toimijoilta olen saanut palautetta, että niiden tunteminen on auttanut heitä ymmärtämään heidän työssään kohtaamiaan asioita, ja pohtimaan ratkaisuja niihin. Minun osaltani tämä asia on täten loppuunkäsitelty, halusin vain korjata asiavirheen. 

Sanglier

Ööööh... asia on edelleenkin selvä, vaikka viestisi katosi hetkeksi.

Phantasticum

Quote from: HD on 31.03.2011, 10:17:40

Puuttumatta muuhun täällä käytyyn keskusteluun, haluaisin korjata tämän  virheellisen tiedon (niitä toki on muitakin) koskien tutkimustani ja sanomisiani, josta täällä aikaisemminkin keskusteltu. Kaikkihan tiedämme, että lehdissä tutkijan suulla lainatut tekstit eivät ole sitä, mitä tutkija on oikeasti sanonut, vaan toimittajan tulkintoja tästä.

Kiitos palautteesta.

Ihmettelen kovasti, jos et tarkista juttuja, joissa olet ollut haastateltavana. Tutkija ei minun mielestäni voi vedota samaan kuin juorulehdille haastatteluja antava. Jos tutkija esiintyy asiantuntijana, minusta hänellä on velvollisuus tarkistaa, että asiantuntijana annettuja lausuntoja on tulkittu ja lainattu oikein. Tämä pätee erityisen hyvin sellaisessa aiheessa, joka on yhteiskunnallisesti niin sanottu herkkä aihe.

Olen säästänyt henkilökohtaiseen varastooni pöhköimpiä monikulttuurin nimissä tehtyjä esityksiä ja kahdet sisäänkäynnit kuuluvat kirkkaasti tähän kategoriaan. Jos aiheesta löytyy varastoistani jotain, lupaan tutkia asiaa ja kertoa, mistä kuppini on kaatunut ja mistä tällainen (väärin)käsitys on lähtenyt liikkeelle.

Phantasticum

Quote from: HD on 31.03.2011, 12:28:38
Kuten totesin en puolla erityisasuntosuunnittelua millekään etniselle ryhmälle, enkä ole yllä olevaa lausuntoa esittänyt tuossa yhteydessä. Tämä kantani tulee erittäin selväksi esityksestäni(slidin otsikossa punaisilla tikkukirjaimilla sana EI), johon ko. tekstissä viitataan ja johon tälläkin foorumilla on joskun ollut linkki. Näitä asumisen eroja olen halunnut esityksissäni tuoda esille, koska käytännön toimijoilta olen saanut palautetta, että niiden tunteminen on auttanut heitä ymmärtämään heidän työssään kohtaamiaan asioita, ja pohtimaan ratkaisuja niihin. Minun osaltani tämä asia on täten loppuunkäsitelty, halusin vain korjata asiavirheen.  

Arkistostani löytyi Hanna Dhalmannin 1.12.2009 pitämä alustus Kaksi olohuonetta ja tilaa riisisäkille - Maahanmuuttajat ja asumisen suunnittelu.

Mitä ilmeisimmin kyseessä on juuri tämä esitys. Liite on yhä edelleen liian iso tänne lähetettäväksi. Esitelmästä löytyy tällainen sivu, jossa ei lue kyllä tai ei punaisilla tikkukirjaimilla. Haluaisin kysyä Hannalta, pitääkö islamin uskoon liittyvät tarpeet ottaa huomioon asuntosuunnittelussa. Kyseessä ei ole etninen vaan uskonnollinen ryhmä. Kahden jo edellä mainitun viestin ohella olen kirjoittanut kaksista sisäänkäynneistä kolmannenkin viestin.

foobar

Tuon "kalvon" perusteella optimaalisimmat asunnot löytynevät vanhempien kaupunkien 1800-luvun porvarillisista kiinteistöistä! Niissähän oli perinteisesti palvelijanhuone (tai huoneita) joihin kuljettiin palvelijan oven kautta... huoneitakin yleensä piisasi.

Ehkä nämä voitaisiin pakkolunastaa arvoiseensa käyttöön.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Phantasticum

Olen lisännyt kaikkiin kolmeen tässä ketjussa mainittuihin viesteihini viittauksen tähän Hannan viestiin. Olisi kyllä ollut hienoa, jos olisit voinut oikaista tämän väärinkäsityksen jo aikaisemmin. Pahoittelen myös sitä, että olen ymmärtänyt asian väärin. Haluaisin silti kuulla näkemyksesi siihen, pitääkö uskonto eli tässä tapauksessa islam ottaa huomioon maahanmuuttajien asumistarpeiden järjestämisessä.

HD

Vaikka lupasinkin, että asia on osaltani loppuunkäsitelty, niin lisään vielä tämän, jottei asia jää Phantasticumia kaivelemaan. Ensinnäkin tuo juttu lehdessä (jonka nimeä en edelleenkään tiedä ja mielelläni sen ja kirjoittajan nimen kuulisin niin asiasta voisi vaikka antaa palautetta) oli kyllä valitettava. Minua ei ole siihen haastateltu, enkä ole ollut koko jutusta tietoinen, kuin vasta tämän foorumin kautta. Pyydän aina tarkistettaviksi kaikki jutut, joihin minua haastatellaan, mutta jos joku tekee ilmoittamatta jonkin esitykseni perusteella jutun, josta en saa tietoa, tämä ei ole mahdollista. Valitettavan usein myös isoimpienkin päivälehtien toimittajat eivät lupauksistaan huolimatta lähettä juttuja tarkistettaviksi vai juttu vain ilmestyy lehteen. Siksi näihin kannattaa suhtautua aina varauksella.

Sama pätee netistä löytyviin esityksiin, joista usein on karsittu osa slideja pois (ehkä näin oli myös kyseisessä, jos tuota EI-slidea ei löytynyt) ja niissä on vain avainsanoja, joiden perusteella tarina voi avautua lukijalle aika erilaisena, kuin se kokonaisuudessaan oli. Esim. em. tilaisuuteen pyydettiin kuulijakunnassa (lähinnä arkkitehteja) keskustelua herättävää ja provosoivaa alustusta (joka huokuu jo otsikosta). Sinänsä asuntosuunnittelu ei edes ole ominta alaani, eikä tutkimukseni keskiössä. Mutta siltikin mielipiteeni tältä pohjalta on edelleen, että en kannata erityisasuntosuunnittelua myöskään erillisten uskonnollisten ryhmien tarpeisiin (yksityisellä rahoituksella toki saa säännösten rajoissa toteuttaa mitä haluaa). Muuten nykyisin Suomessa toteutettavassa asuntosuunnittelussa lienee paljon kehitettävää ihan yleisesti, esim. foobarin mainitsemat porvarikiinteistöt on todettu joustavuudessaan/toimivuudessaan aika aikaa kestäviksi.

Mutta kiitos virheen korjaamisesta ja asiallisesta suhtautumisesta. Nyt asia on siis osaltani loppuunkäsitelty.       

Sanglier

Hanna, meitä täällä Hommafoorumilla askarruttaa moni asia, ehkä siksi että olemme keskimääräistä kansalaista valistuneempia (tai toiselta kannalta vainoharhaisia natsipellejä  :o) maahanmuuton todellisuudesta ja seurauksista, ja siksi huolissamme sen tulevaisuudesta ja suunnasta.

Alan tutkijana lienet selvillä Itä-Helsingin kehityksen suuntaviivoista. Itäkeskuksen ja mm. Myllypuron uudisrakentamisesta on pyörinyt huimaavia visiokalvoja. Tornitaloja katetun Itäväylän päällä, esimerkiksi.

Osaatko yhtään arvioida keitä näihin asuntoihin on tarkoitus asuttaa?

Anonyymihommaaja sanoo: mamuja, koska Helsingin väestönkasvu nojaa maahanmuuttoon, eikä tavallisella palkansaajalla juuri ole jakoa pääkaupungin uudiskohteisiin.

Pystytkö/haluatko kommentoida?