News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Erkki-Uunon kutsu

Started by Jaska, 24.03.2011, 17:02:25

Previous topic - Next topic

Jaska

Erkki-Uunon kutsu

Ovikello soi. Ovellasi pönöttää pullea, leveästi hymyilevä mies puku päällä.
"Päivää, minä olen Erkki-Uuno, kavereiden kesken EU vaan", miekkonen aloittaa.
"Päivää päivää. Mitähän asia koskee?", kysyt.
"Tulin kysymään, haluaisitko liittyä perustamaamme naapureiden yhteisöön?"
"Jaa, no kyllähän se ihan mukavalta kuulostaa. Keitä siihen kuuluu?"
"Tunnetko tuossa naapuritalossa asuvan kreikkalaisen?"
"Joo, tai en nyt suoranaisesti tunne, mutta tiedän kyllä. Sehän on se Jorgos Kukaliepoulos..."
"Aivan, herra Georgios Potuinakkipadas. Mitä tiedät hänestä?", ukkeli utelee.
"No, ainakaan töissä hän ei näytä käyvän. Lapset ovat kertoneet, että hän ryyppää ja rellestää kaikki päivät. Ja toinen naapuri juorusi, että hän on konkurssissa ja ulosotossa ja elää pikavipeillä..."
"Totta, totta, sangen valitettavaa. Herra Potuinakkipadas-parka. Elämä ei tosiaan kohtele häntä silkkihansikkain. Hän on vakavasti avun tarpeessa."
"Niin on! Kunpa hän saisi elämänsä järjestykseen! Naapurit ovat joutuneet alentamaan asuntojensa hintojakin hänen siivottomuutensa ja möykkäämisensä takia."
"Juuri siinä sinä voit auttaa, jos nyt liityt tähän meidän pikku naapuriyhteisö-projektiimme. Haluathan sinä auttaa, etkö haluakin?"
"Ööh, no periaatteessa..."
"Ajattelimme, että voisit vaikka silloin tällöin kyyditä naapuriasi."
"Minä olen kyllä töissä..."
"Iltaisin käy hyvin, hänhän heräileekin vasta päivällä."
"Lasten harrastukset..."
"Ihan pikainen Alkossa käyttäminen riittää, siinä nyt ei menisi kuin vartti. Eikä edes välttämättä ihan joka ilta tarvitsisi", suostuttelee pönäkkä ukkeli.
"Mahtaako hän saada ostaakaan mitään, siinä kunnossa..."
"Sinähän voisit käydä hänen puolestaan!"
"No enpä kyllä tiedä..."
"Sitä paitsi parempihan sinun olisi ne ostokset hoitaakin, koska poloisella herra Potuinakkipadaalla ei ole yhtään rahaa, hänhän on pahoissa veloissa."
"Siis täh?!"
"Niin että sinähän voit lainata hänelle rahaa. Tai siis maksaisit ostokset hänen puolestaan. Tietysti hän maksaisi ne aikanaan takaisin, sitten vuosikymmenien kuluttua kun velkasaneeraus olisi ohi. Kai sinä nyt sen verran voit naapuriasi auttaa? Mitäpä muutama satanen tai korkeintaan tonni kuussa tuntuu sinun tuloillasi?"
"Siis että minun pitäisi maksaa hänen holtittomuutensa seuraukset tietämättä milloin saan rahani takaisin, vaikka itsellänikin asuntolainan vähennykset painavat päälle ja joudun ottamaan uutta lainaa?"
"Niin juuri. Suostutko?"

SUOSTUTKO?