News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Selvitys: Monikulttuurisuus ja arjen haasteet opetustyössä, talouskoulu

Started by Iloveallpeople, 10.03.2011, 13:13:08

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteMonikulttuurisuus ja arjen haasteet opetustyössä

Tiia Tiusanen, Eijakaarina Iskanius, Raija Pajunen ja Merja Teräväinen  opiskelijoita ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa,  Jyväskylän ammatillisessa opettajakorkeakoulussa

Suomeen tullessaan maahanmuuttaja kohtaa monenlaisia – yllättäviä ja odottamattomiakin tilanteita. Joillekin jo pelkästään lumen ja kylmyyden kohtaaminen aiheuttavat käytännön ongelmia. Etelä-Savon ammattiopistossa on jo usean vuoden ajan järjestetty monikulttuurista naisten talouskoulua maahanmuuttajille helpottamaan suomalaiseen arkeen tutustumista ja kulttuuriin sopeutumista.

Kansainvälisyystehtävän tavoite

Ammatillisen erityisopettajakoulutuksen kansainvälisyystehtävää varten päätimme haastatella monikulttuurista talouskouluryhmää sekä heidän opettajaansa Etelä-Savon ammattiopistossa, eli samassa oppilaitoksessa, jossa työskentelemme.
...

Monikulttuurisen opettajan haasteet

Monikulttuurisessa ryhmässä opettaja saa panna peliin kaiken luovuutensa ja käyttää kaikki tuntemansa opetusmenetelmät. Paitsi vaativaa, tällaisen ryhmän opettaminen on myöskin palkitsevaa ja rikastuttavaa.
...

Ryhmässä on esim. yli 60-vuotias sudanilaisrouva, joka ei osaa suomea lainkaan ja jolla ei ole motivaatiota opetella suomea sekä irakilainen nainen, joka on ollut Suomessa vasta muutaman kuukauden. Hänellä on kulttuurisia ongelmia ja muutenkin vielä "pää sekaisin" muutoksesta.

Silloin keinoina ovat:
...

- ääritapauksissa on vain sopeuduttava ja todettava, että kurssi on lähinnä mielen virkistystä opiskelijalle.
...

Kulttuuri, vuorovaikutustaidot ja hienovaraisuus

...
Musliminaisilla on useita asioita, joissa suomalaisen työelämän säännöt on otettava huomioon esim. huivin käyttö ja miespotilaiden peseminen.

Kulttuuritaustasta ei noin vain opita pois, vaan se ottaa oman aikansa. Yksi esimerkki on se, että maahanmuuttajataustaisilla kotiasiat tahtovat mennä työasioiden edelle, jolloin joutuu taas kertaamaan työelämän säännöt.
...

Ryhmän sisällä on myös selkeitä kulttuurisia konflikteja, rasismia, kastiajattelua, hierarkiaa. Esimerkiksi burmalaiset vs thaimaalaiset. Ryhmässä on kiinalainen opiskelija, joka on ns. paremmasta perheestä ja yliopistotaustainen. Hän on kurssilla "vain" oppimassa suomen kieltä, mutta hän näyttää tympääntymisensä hyvin näkyvästi. Ryhmän sisäiset tasoerot ovat hyvin suuria. Tanja-Mari on tällaisissa tapauksissa kertonut (lue: näytellyt) ruumiinkielen merkityksestä ja siitä, että täällä Suomessa ihmiset ovat samanarvoisia.
...

Esimerkiksi lukutaidottomilla puuttuu kokonaan tarttumapinta asioihin, koska oppimisen ja opettelun tausta puuttuu heiltä. Esimerkkinä 47-vuotias afgaaninainen, joka oli ollut kahdesti talouskoulussa, jossa päivän aikana yritettiin opettaa hänelle sana "lanttu" toistamalla sitä lukemattomia kertoja. Päivän lopuksi opiskelija osasi sanoa vain "laa, laa".
...

Keittiöharjoitteissa tulevat esiin hahmottamisen taidot, koneiden käyttö, kädentaidoissa näkyy se, että opiskelija ei ole pitänyt kynää kädessä eli motoriset taidot ovat kehittymättömät.
...

Ymmärtäminen ja kannustaminen

...
Syvää myötäelämistä vaatii myös sodan tai muun sorron maista tulleiden elämäntilanne. On tärkeää ymmärtää ja kannustaa, jolloin on haasteena sortuminen liialliseen hyysäämiseen. Tässä tapauksessa opettaja on mielestämme realistinen ja suhtautuu opiskelijoihinsa tilanteen vaatimalla napakkuudella.
...

    * Työelämään saattaminen

Opiskelijat käyvät tutustumiskäynneillä työpaikoilla (esim. Savoset, Keskuspesula, hotellit, vanhainkodit ym.) ja heitä ohjataan koulutuskokeiluihin Etelä-Savon ammattiopiston heille soveltuville aloille (puhtaanapito, sosiaali- ja terveysala, luonnonvara-ala, keittiöala). Useimmiten opiskelijoille parhaiten soveltuvat alat ovat kädentaidon aloja, ja on myös hyvin tärkeää huomata, että heillä saattaa olla avuja ja taitoja, joista on em. aloilla hyötyä, esim. ystävällisyys, myönteisyys, palveluhenkisyys.

    * Sosiaali- ja terveyshuollon palvelujen käyttö

Tanja-Marin mukaan opiskelijat ovat käyvät ahkerasti lääkärissä eli heillä on paljon poissaoloja. Mahtaako syynä olla se, että he kokevat päässeensä täällä sellaisen avun piiriin, jota ei aiemmassa elämässä ole koskaan ollut, ja haluavat nyt hyödyntää sen täysimittaisena.
...

Monikulttuurisen opiskelijan haasteet

...
Kieli

Ryhmässä opiskelijoilla ei ole muuta yhteistä kieltä kuin suomi, vaikka olisivat samasta maasta. Esim. Sudanissa ja Burmassa puhutaan monia eri kieliä. Opiskelijat ovat olleet Suomessa 1-5 vuotta ja kielitaito on tällä hetkellä olemattomasta välttävään. Osa puhui myös välttävästi englantia.

Kulttuuri

Suomalaiseen kulttuuriin sopeutuminen on vaikeaa: suomalaiset ovat vihaisen ja kiireisen oloisia ja suhtautuvat kylmästi vieraisiin. Opiskelijat kokevat, että suomalaisiin on vaikea tutustua. Lapsilla sopeutuminen on helpompaa, koska oppivat suomen kielen ja saavat jo päiväkodista alkaen suomalaisia kavereita.
...

Tavoitteet
...

Yksi opiskelijoista odottaa vain poikansa valmistumista opinnoista ja aikoo palata sitten omaan kotimaahan. Tällä opiskelijalla ei myöskään ole motivaatiota suomen kielen oppimiseen.
...

Mitä tästä opimme?

...
Opimme myös, että maahanmuuttajissa todellakin on luku- ja kirjoitustaidottomia, jolloin tietysti on laajemminkin yhteiskunnassa mietittävä, miten ja mihin tehtäviin heitä koulutetaan.
...


Erityisopettaja.fi

Tuo lantun opettaminen oli kyllä hauska.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Sarppi

Mielenkiintoinen raportti. Opiskelijat vaikuttivat raportoineen kaiken näkemänsä rehellisesti ja avoimesti. Erityisopettajaksi valmistuville tuosta visiitistä on varmasti paljon hyötyä tulevissa työtehtävissä - en tiedä ammatillisen opettajakorkeakoulun monikulttuurisista otteista, mutta opettajankoulutuslaitosten antamia eväitä monikulttuurisiin työympäristöihin on pidetty useammassakin viimeaikaisessa lehtijutussa hyvin köykäisinä.

antero

"Hauska" kuriositeetti:

QuoteMONIKULTTUURISEN OPETTAJAN HAASTEET
...
erilaisten kulttuurien kunnioittaminen, suomalaisen kulttuurin ja tapojen "opettaminen"
...

Vai että "opettaminen". Mitenkohän se eroaa opettamisesta?  :P
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

kuhlmey

Voi kiesus taas mitä pahkasikaa. Lantun lausumisen ja kynän kädessä pitämisen opettelua.
Olisiko syrjäytyneiden kantasuomalaisten kouluttaminen ja kuntouttaminen takaisin työelämään kuitenkin kansantaloudellisesti kannattavampaa? Äääsh, rahdataan lisää vaan 40-v. lukutaidottomia muslimeja..

Octavius

Quote from: Iloveallpeople on 10.03.2011, 13:13:08
QuoteMonikulttuurisuus ja arjen haasteet opetustyössä

Tiia Tiusanen, Eijakaarina Iskanius, Raija Pajunen ja Merja Teräväinen  opiskelijoita ammatillisessa erityisopettajankoulutuksessa,  Jyväskylän ammatillisessa opettajakorkeakoulussa

Esimerkkinä 47-vuotias afgaaninainen, joka oli ollut kahdesti talouskoulussa, jossa päivän aikana yritettiin opettaa hänelle sana "lanttu" toistamalla sitä lukemattomia kertoja. Päivän lopuksi opiskelija osasi sanoa vain "laa, laa".

Quote- 2010- ja 2020-luvulla Suomi ei selviä ilman työperäistä maahanmuuttoa ja ilman työurien merkittävää pidentämistä, Vanhanen sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa.

Vanhasen mielestä maahanmuuttajia tullaan tarvitsemaan kaikenlaisiin ammatteihin. Pääministerin mukaan työperäisen maahanmuuton tulee perustua työmarkkinoiden todellisiin tarpeisiin.

QuoteSuomessa noin 15-20 vuotta asuneista ikämiehistä moni on saanut koulutusta Somaliassa, mutta joukkoon mahtuu luku- ja kirjoitustaidottomiakin. Vain muutama heistä puhuu suomea.

Elektra Minkkisen mielestä on yhtä tärkeää opettaa suomalaisia tapoja ja kulttuurin tuntemusta kuin itse kieltä. Esimerkiksi aikakäsitys on Afrikassa aivan toinen kuin meillä täällä Euroopassa.
-Olen saanut heidät ymmärtämään sen, että jos tunti alkaa kymmeneltä, paikalle pitäisi tulla kymmeneksi.

Useiden hyvien huomenten ja yhden "yes my darlingin" jälkeen päästään aloittamaan. Pöydän ympärillä istuvat Santun ja Jaman lisäksi Moalin Omar Mohm, Abdi Isman Ali ja Omar Mohmed Jumale. Tunnille ovat tulleet mukaan sosiaaliviraston oppisopimuskoulutuksessa oleva kulttuuritulkki Sugulle Salah ja keskiviikkoryhmän vapaaehtoinen kulttuuritulkki, Shilleksi kutsuttu Mohamud said.

Elektra aloittaa ja piirtää fläppitaululle hellan, hellalle höyryävän kattilan ja kanan uuniin paistumaan. Sen jälkeen hän selittää kädet viuhtoen, mitä Kotiliesi tarkoittaa. Sugulle tulkkaa. Miehet nyökyttelevät ja maistelevat hiljaa ääneen sanaa: -Kotiliesi, kotiliesi.

Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

antero

QuoteElektra aloittaa ja piirtää fläppitaululle hellan, hellalle höyryävän kattilan ja kanan uuniin paistumaan. Sen jälkeen hän selittää kädet viuhtoen, mitä Kotiliesi tarkoittaa. Sugulle tulkkaa. Miehet nyökyttelevät ja maistelevat hiljaa ääneen sanaa: -Kotiliesi, kotiliesi.

Tuota lukiessani jostain syystä winamp päätti alkaa soittamaan Martti Servo & Napander - Maailman sinisin taivas
"...tunnet kotimaan kosketuksen, se sua hyväileeee..."

Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

ElenaDaylights

Tuohon selvitykseen on helppo yhtyä.  Kun taannoin opiskelin alalle, seurasin muutamalla kurssilla parin maahanmuuttajan touhotusta epäuskoisesti. Jotenkin sen järkeilin siten että jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Mutta se, että he eivät halunneetkaan oppia opetuksesta edes sitä olennaisinta, tuntui kummalliselta. esim. Käsien pesu merkitsi heille pelkästään veden tuhlaamista. Pesivät näppinsä mielummin suussaan. Vaikka kantiksetkin lintsasivat tästä alan perustaidon sisäistämisestä, näille maahanmuuttajille se oli enemmänkin patologista. Se näkyi lähes kaikissa oppimistilanteissa eikä kyse ollut kieliongelmasta.
hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

paniikkinappula

Jaahas..tuli taas uusi uutinen;

Stefan wallin on jo järjestämässä kouluihin muslimeille omia rukoustiloja..

No onneksi tuokin sataa persujen laariin.

antero

Quote from: paniikkinappula on 10.03.2011, 16:04:46
Jaahas..tuli taas uusi uutinen;

Stefan wallin on jo järjestämässä kouluihin muslimeille omia rukoustiloja..

No onneksi tuokin sataa persujen laariin.

Ja hajottaa mokuttajien rivejä. Win-win!
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

Hob

Ei jumalauta sentään. Makaan mieluummin paskavaipoissani kun päästän tämän porukan "hoitamaan" minua. Täysin toivoton projekti: jossei nelikymppinen ihminen ole koskaan pitänyt kynää kädessä, millä ihmeellä hänet on tarkoitus saada koulutettua mihinkään työhön Suomessa? Meillä ei ole enää sellaisia fyysisiä töitä joissa täysin lukutaidoton pärjäisi.

Malla

Laa-laa, totisesti. Mahtaa Pahkasian toimittajia harmittaa.

Luulisi kielitaidon kehittyvän olemattomasta välttävään, jos on vain yksi yhteinen kieli (suomi) -- ja hiukan tahtoa opetella kieltä.   

(Jotenkin ymmärrän tympääntyneen näköistä kiinalaista, joka kenties kuvitteli menneensä kielikurssille -- eikö kiinalaiselle löydy korkeakoulusta kunnollista kieliopetusta? Siitä saattaisi olla hiukan enemmän hyötyä kuin Tanja-Marin näytelmällisistä interventioista.)

Pliers

Quote from: Octavius on 10.03.2011, 15:17:26
Quote
-Olen saanut heidät ymmärtämään sen, että jos tunti alkaa kymmeneltä, paikalle pitäisi tulla kymmeneksi.

MEILLÄ ON LÄPIMURTO!


Quote from: Octavius on 10.03.2011, 15:17:26
Quote
Elektra aloittaa ja piirtää fläppitaululle hellan, hellalle höyryävän kattilan ja kanan uuniin paistumaan. Sen jälkeen hän selittää kädet viuhtoen, mitä Kotiliesi tarkoittaa. Sugulle tulkkaa. Miehet nyökyttelevät ja maistelevat hiljaa ääneen sanaa: -Kotiliesi, kotiliesi.

...eiku.


Huvittavaa tässä on se, että jos Halla-aho kuvaisi koulutusta noin, selviteltäisiin sitäkin oikeudessa...

Tuosta ryhmästä on aivan mahdotonta saada minkäänlaista työntekijää.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

paniikkinappula

Laa..laa päivän opetuksen saldo.Tosta on vielä kohtuullinen matka
työmarkkinoille.

Spesialisti

Nuo naisethan ovat funktionaalisilta toiminnoiltaan kehitysvammaisen asteella. Kehitysvammaisten vähät suojatyöpaikat on kuitenkin valitettavasti tarkoitettu oikeasti vammaisille. Muihin töihinhän ei tuon kaltaisista ääriosaajista ihan oikeasti ole.

Edit-
Quote
Tunnille ovat tulleet mukaan sosiaaliviraston oppisopimuskoulutuksessa oleva kulttuuritulkki Sugulle Salah ja keskiviikkoryhmän vapaaehtoinen kulttuuritulkki, Shilleksi kutsuttu Mohamud said.

WTF? Kulttuuritulkki? Ei ei, antakaa armoa..  :facepalm: :facepalm:

törö

Quote from: planeta on 10.03.2011, 18:41:21
"... Tanja-Marin mukaan opiskelijat ovat käyvät ahkerasti lääkärissä eli heillä on paljon poissaoloja. Mahtaako syynä olla se, että he kokevat päässeensä täällä sellaisen avun piiriin, jota ei aiemmassa elämässä ole koskaan ollut, ja haluavat nyt hyödyntää sen täysimittaisena."

No nyt selvisi sekin, miksi sinne terveyskeskukseen ei pääse.

Pitäisi tietää kuinka paljon he pitävät vapaata terveyskeskuskäyntien takia ja kuinka paljon he ovat sairaslomalla.