News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Terveisiä kaupungin vuokra-asunnoista

Started by Mittarimato, 10.03.2011, 09:22:29

Previous topic - Next topic

AIP

Quote from: aeaelioe on 20.08.2011, 00:41:57
Olen tässä aikeissa ostaa kämpän niin tietää sitten vältellä sellaisia yhtiöitä, joissa nämä tahot omistavat yhtäkään kämppää...

Ajattelin sanoa tähän, että tarkista osakeluettelosta että kaikki osakkeet kuuluvat luonnollisille henkilöille, mutta aina tämäkään konsti ei näytä riittävän:

Quote from: viherpiiperö on 20.08.2011, 05:12:25
Ko. asunto on yksityisomistuksessa kuten kaikki muutkin talon huoneistot, perhe asuu siinä vuokralla.

Kuten tästä tapauksessa opittiin, niin on hyvä huomata, että yksityishenkilö saattaa edelleen pitää silmällä asuntonsa käyttöä. Yksityinen omistaja on useimmiten kiinnostunut omaisuutensa kunnosta ja saattaa ottaa ensimmäisestä virheestään opikseen.

Toisaalta on aina olemassa se riski, että asunnon omistaja keinottelee julkisilla varoilla tuettujen vuokralaisten kanssa (ns. varmaa tuloa) ja korjauttaa mahdolliset vauriot saman rahoittajan laskuun. Tilanne on de facto samanlainen, kuin että osake olisi jonkin voittoa tavoittelemattoman yhteisön tai kaupungin omistuksessa. Tällöin tieto mahdollisesta kiertopalkinnon asemasta nauttivasta vuokra-asunnosta täytyy onkia muilta osakkailta. Tavoittelemasi osakkeen myyjähän ei taatusti sitä kerro.

Mika

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 19.08.2011, 23:57:44Käsittääkseni Y-säätiön vuokralaiset ovat myös statukseltaan päävuokralaisia. Kun vuokralainen ryhtyy häiriköimään ja saa mahdollisesti häädön, Y-säätiö kierrättää kämppään uuden vuokralaisen. Näin homma alkaa taas alusta.

Sen verran Y-säätiölläkin on sentään myötätuntoa naapureita kohtaan, että hankalan ja paljon häiriötä aiheuttaneen vuokralaisen jälkeen kämppään pyritään seuraavaksi asuttamaan joku vähemmän häiriöitä aiheuttava tapaus. 
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Lupu(kulkuri)

Quote from: aeaelioe on 20.08.2011, 00:41:57
Luetelkaahan tietävämmät, mitkä muut tahot kuin Y-säätiö omistavat ja vuokraavat asuntojaan ns. sosiaalisin perustein pk-seudulla? Olen tässä aikeissa ostaa kämpän niin tietää sitten vältellä sellaisia yhtiöitä, joissa nämä tahot omistavat yhtäkään kämppää...

Kannattaa ainakin ottaa selvää, omistaako Helsingin Asuntohankinta OY naapurikämpän/useita asuntoja yhtiössä. HAOY ainakin taannoin vuokrasi ostamiaan asuntoja yhteisöille, jotka taas vuokrasivat niitä edelleen asiakkailleen.
Kalliossa esim. on paljon Asuntohankinta OY:n kämppiä.

http://www.auroranlinna.fi/asuntohankinta/sivu.php?page_n=sisalto&haluttu_sivu=2

Farrow

Halvimmissa opiskelijaluukuissa on tullut asuttua, sekä Lontoossa "huonomaineisella" alueella. Kaikenlaista tullut nähtyä. Mulle on kuitenkin hyvin vieras ajatus alkaa noukkia kokemuksistani vain ne kerrat, jolloin nimenomaan maahanmuuttaja on ollut aiheuttamassa häiriötä. ???

Mutta siis, on ollut mm. sammunut mies pitkin poikin portaita keskellä päivää (kotiin tullessani) useita kertoja, soitin aina toki apua paikalle - en koskaan kulje sammuneen ohi pysähtymättä, oli sitten kyse pultsarista tai teinistä. Kerran kaverin kanssa jopa raahattiin se kotiinsa.

Erään räkälän yläkerrassa asustaessa myös oli sellanen aika "kiva" meteli ja öykkäröinti ihan jokapäiväistä. Siihen jopa tottui.

Perheriitoja ja muuta mukavaa... Akka heittäny ukon pellolle, ukko huutaa ulkona täysiä että päästä sisään.. jne.

Nyt kun asun sellasessa talossa jossa häiriötä (juurikaan!) ei ole, niin olen kyllä tyytyväinen, osaan todella arvostaa tätä rauhaa. Varmasti sellaset jotka on ikänsä asuneet hyvillä alueilla jossain eliittialueilla (tai no, ees keskivertoa paremmilla), eivät vaan kertakaikkiaan tiedä millaista se kerrostalo- tai lähiöelämä voi pahimmillaan olla.

Ei taida olla olemassa mitään viisastenkiveä siihen miten kerrostaloasumiseen kykenemätön kantaväestö / maahanmuuttajaväestö saataisiin yhteisiä sääntöjä noudattamaan.. Tottahan se on, että jossain ihmisen täytyy saada asua. "Jossain, kunhan ei minun kanssa samassa talossa", ajattelee varmaankin moni. Toisaalta, koen että monet köyhempien asuinalueiden asukit suhtautuvat ylpeydellä taustaansa ja asuinalueeseensa, ja jos ovat muuttaneet pois, niin tuntevat yhä jonkin sortin nostalgiaa siihen "historian painolastiin" minkä asuinympäristö heille tarjosi. (Esim. Kultainen Koivukylä (Facebook-ryhmä) - kappas, sinne on näköjään fobbakin jonkun linkin tunkenut).

Quote from: viherpiiperö on 20.08.2011, 05:12:25
Se on vielä jotenkin hyväksyttävää ettei tervehditä mutta selän takana naureskelu tuntuu suoraan sanoen pahalta.

Ootko 100% varma että se on nimenomaan pahantahtoista naureskelua tai ilkkumista?
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Tommi Korhonen

Quote from: Farrow on 20.08.2011, 17:17:01Tottahan se on, että jossain ihmisen täytyy saada asua. "Jossain, kunhan ei minun kanssa samassa talossa", ajattelee varmaankin moni.

Ne ongelmalliset ihmiset voisivat myös oppia elämään edes alkeellisesti asuinyhteisön ehtojen mukaan. Se ei ole kovin vaikeata, vie roskat roskiin, on huutamatta ja soittamatta musiikkiä yöllä, ei jätä roinaa eteiseen ja ei uhkaile kanssaeläjiä. Mikä tässä sitten on niin vaikeata että on uhrattava oma asumisensa sen eteen?

Jos he eivät pysty elämään yhteisön alkeellisten sääntöjen mukaan, niin etsikööt itselleen yhteisön jossa heidät otetaan vastaan. Tai muuttakoot korpeen.

Enkä puhu siitä ettei kotonaan saisi tehdä eksootisia ruokia, tai kuunnella musiikkia, tai käyttää sellaisia vaatteita kuin haluaisi, tai vaikka vetää viinaa kotonaan. Sellaisia ihmiset saavat kotonaan tehdä.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Farrow

Quote from: Tommi Korhonen on 20.08.2011, 21:52:17
Quote from: Farrow on 20.08.2011, 17:17:01Tottahan se on, että jossain ihmisen täytyy saada asua. "Jossain, kunhan ei minun kanssa samassa talossa", ajattelee varmaankin moni.

Ne ongelmalliset ihmiset voisivat myös oppia elämään edes alkeellisesti asuinyhteisön ehtojen mukaan. Se ei ole kovin vaikeata, vie roskat roskiin, on huutamatta ja soittamatta musiikkiä yöllä, ei jätä roinaa eteiseen ja ei uhkaile kanssaeläjiä. Mikä tässä sitten on niin vaikeata että on uhrattava oma asumisensa sen eteen?

Jos he eivät pysty elämään yhteisön alkeellisten sääntöjen mukaan, niin etsikööt itselleen yhteisön jossa heidät otetaan vastaan. Tai muuttakoot korpeen.

Enkä puhu siitä ettei kotonaan saisi tehdä eksootisia ruokia, tai kuunnella musiikkia, tai käyttää sellaisia vaatteita kuin haluaisi, tai vaikka vetää viinaa kotonaan. Sellaisia ihmiset saavat kotonaan tehdä.

Niinpä. :-\ Luulisi ettei se olisi vaikeata.
Tosiaan, yksinkertaistahan tuon pitäisi periaatteessa olla. Noudattaa tiettyjä sääntöjä, kuten roskien vieminen roskikseen, olla hiljaa öisin, jne.

Etsiköön itselleen yhteisön joka ottaa vastaan, niin... Hmm, mistä, ja miten? Korpeen, miten? Siis jos nyt ajatellaan vaikkapa jotain ongelmalähiötä. Millaiset mahdollisuudet ihmisten on sellaisista lähteä yhteisöihin joissa heidät otetaan vastaan, ja missä tuollaiset yhteisöt sijaitsevat? Mitä mahdollisuuksia on olemassa tällä hetkellä? (Ja vastaukseksi ei nyt kelpaa mikään sellanen että "lähtekööt takaisin kotimaahansa" tms. kun kyseessä on täällä jo valmiiksi asuvat maahanmuuttajat sekä kantaväestö)
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Mika

Quote from: Farrow on 20.08.2011, 21:58:32
Etsiköön itselleen yhteisön joka ottaa vastaan, niin... Hmm, mistä, ja miten? Korpeen, miten? Siis jos nyt ajatellaan vaikkapa jotain ongelmalähiötä. Millaiset mahdollisuudet ihmisten on sellaisista lähteä yhteisöihin joissa heidät otetaan vastaan, ja missä tuollaiset yhteisöt sijaitsevat? Mitä mahdollisuuksia on olemassa tällä hetkellä? (Ja vastaukseksi ei nyt kelpaa mikään sellanen että "lähtekööt takaisin kotimaahansa" tms. kun kyseessä on täällä jo valmiiksi asuvat maahanmuuttajat sekä kantaväestö)

Ihmeellistä saivartelua/trollaamista.

Jos sopivaa yhteisöä ei löydy, niin sehän ei ole kenenkään muun ongelma kuin näiden "oman tiensä kulkijoiden". On luonnollista, että pelistä joutuu ulos, jos ei ole valmis pelaamaan pelin säännöillä.

ajuha

Ja vastaukseksi ei nyt kelpaa mikään sellanen että "lähtekööt takaisin kotimaahansa"

Miksi ei kelpaa?, onhan tämä palsta mielestäsi "maahanmuuttokriitikoiden mellastuskenttä".

"Mä EN pidä siitä että Suomen ainoa laadukas maahanmuuttokeskusteluun valjastettu foorumi on "varattu" lähes ainoastaan maahanmuuttokriitikoiden mellastuskentäksi".

"Käsitteenä Homman juuret ovat pienehkössä, monikulttuurikriittisessä yhteisössä, joka muotoutui muutaman sittemmin julkisuuteen nousseen blogaajan, poliittisen vaikuttajan ja heidän tuotoksiensa ympärille".

"Jos jokin maistuu pahalta, niin sitä ei pidä syödä".

Ano Nyymi

Normaaliin asumiseen kyvyttömät voisivat aivan hyvin asua vaikkapa kaatopaikoille rakentamissaan pahvihökkeleissä.
Tai sitten opetella ihan kiltisti asumaan normaalijärkisen tapaan...

Muiden ihmisten tahallinen häirintä ei ole mikään ihmisoikeus.

Farrow

Quote from: ajuha on 20.08.2011, 22:18:54
Ja vastaukseksi ei nyt kelpaa mikään sellanen että "lähtekööt takaisin kotimaahansa"

Miksi ei kelpaa?, onhan tämä palsta mielestäsi "maahanmuuttokriitikoiden mellastuskenttä".

"Mä EN pidä siitä että Suomen ainoa laadukas maahanmuuttokeskusteluun valjastettu foorumi on "varattu" lähes ainoastaan maahanmuuttokriitikoiden mellastuskentäksi".

Uskotko tosissasi että kerrostaloissa mahdollisesti häiriötä aiheuttavat voitaisiin noin vain passittaa kotimaahansa? Rikolliset toki pitäisi passittaa. Mut mites toi asia menee, esim. jos henkilö saa häädön tai varoituksen isännöitsijältä tms. niin lasketaanko tuollaiset rikoksiksi joiden perusteella voidaan lähettää samantien kotimaahansa? Vai pitäisikö kenties tehdä jotain muuta asialle?

Haen erilaisia vaihtoehtoja, ratkaisuehdotuksia.

Kiva kun haet pätkiä vanhoista viesteistäni. :D Olinpas hyvin kirjoittanut!

Quote from: Mika on 20.08.2011, 22:07:40

Ihmeellistä saivartelua/trollaamista.

Jos sopivaa yhteisöä ei löydy, niin sehän ei ole kenenkään muun ongelma kuin näiden "oman tiensä kulkijoiden". On luonnollista, että pelistä joutuu ulos, jos ei ole valmis pelaamaan pelin säännöillä.

Jep. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Esim. jos joku kantaväestöstä/maahanmuuttajista häiriköi naapuria. Joo, se on hänen ongelmansa, totta. Mutta millä tavalla joutuu pelistä ulos? Minne?

Haen konkretiaa.

Anteeksi saivarteluni. Joskus nyt vain tekee mieli pureutua syvemmälle, ruohonjuuritasolle.

ajuha

"Haen erilaisia vaihtoehtoja, ratkaisuehdotuksia".

"Haen konkretiaa".

Onko sinulla jonkinlainen omakohtainen kokemus huonosta kerrostaloyhteisöstä?

Hakemasi asiat menevät n. 10 cm. yli otsan, miksi sinä haet ratkaisumalleja, huonoon kerrostalo elämiseen, keskustelupalstalta?

Tuonne;http://www.isannointiliitto.fi/
kun osoitat kysymyksesi; häädöistä, sekä häiriökäyttäytymisestä, niin vastaus tulee, sinua askarruttaviin kysymyksiin.

rikoksiin, löytänet vastaukset;http://www.finlex.fi/fi/

Marko Parkkola

Quote from: Farrow on 20.08.2011, 22:28:42
Uskotko tosissasi että kerrostaloissa mahdollisesti häiriötä aiheuttavat voitaisiin noin vain passittaa kotimaahansa? Rikolliset toki pitäisi passittaa. Mut mites toi asia menee, esim. jos henkilö saa häädön tai varoituksen isännöitsijältä tms. niin lasketaanko tuollaiset rikoksiksi joiden perusteella voidaan lähettää samantien kotimaahansa? Vai pitäisikö kenties tehdä jotain muuta asialle?

Haen erilaisia vaihtoehtoja, ratkaisuehdotuksia.

Kysymys on itseasiassa ihan hyvä. En tiedä niin osaako kertoa mitä tapahtuu kantasuomalaiselle joka saa potkut joka mahdollisesta asunnosta rellestämisensä vuoksi? Tasa-arvon nimissä ei voida suosia/syrjiä toista ihmisryhmää, joten tasavertainen kohtelu on paikallaan.

Mielestäni tämä ei ole karkoituksen syy kuitenkaan. Jos asiaan liittyy rikollista, kuten huoneiston tahallista tuhoamista, silloin voisi jo vähintään miettiä karkoitusta. Huoneiston tahallinen rikkominen on toisen omaisuuteen puuttumista ja sitä ei tule sallia keneltäkään.

Tommi Korhonen

Muuttatappiopaikkakunnat ovat täynnä halpoja asuntoja ja myös halpoja omakotitaloja joissa ei ole häiriintyviä naapureita. Syrjäseuduilla asuminen on yleensä isoja taajamia halvempaakin.

Tai sitten voi opetella elämään ihmisiksi kun se seitsämäs häätö tulee.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

ike60

Quote from: Tommi Korhonen on 20.08.2011, 21:52:17

Niinpä. :-\ Luulisi ettei se olisi vaikeata.
Tosiaan, yksinkertaistahan tuon pitäisi periaatteessa olla. Noudattaa tiettyjä sääntöjä, kuten roskien vieminen roskikseen, olla hiljaa öisin, jne.

Etsiköön itselleen yhteisön joka ottaa vastaan, niin... Hmm, mistä, ja miten? Korpeen, miten? Siis jos nyt ajatellaan vaikkapa jotain ongelmalähiötä. Millaiset mahdollisuudet ihmisten on sellaisista lähteä yhteisöihin joissa heidät otetaan vastaan, ja missä tuollaiset yhteisöt sijaitsevat? Mitä mahdollisuuksia on olemassa tällä hetkellä?

Aikanaan Rovaniemellä tämä perseilevien naapurien ongelma kaupungin vuokrataloissa ratkaistiin yksinkertaisesti: siellä oli pari kaupungin omistamaa kerrostaloa, joihin heidät koottiin. Eli riittävä määrä valituksia naapureilta tavallisissa kaupungin vuokrakerrostaloissa aiheutti muuton noihin kerrostaloihin.

Ratkaisu on näppärä. Ensinnäkään tavallisten ihmisten ei tarvinnut sietää perseilijöitä seinänaapureinaan. Toiseksi perseilijät saattoivat jatkaa perseilyään ympäristössä jossa ei ollut niuhoja naapureita (ja kyllä he kuulemma jatkoivatkin: meisselillä huolellisesti joka paikasta puhki hakattuja tiskipöytiä, ulostetta rappukäytävissä, rikki potkittuja ulko-ovia ja paljon, paljon muuta). Kolmanneksi kaupungin kannaltakin ratkaisu oli kustannustehokas: suurin osa kaupungin vuokrakerrostaloista pysyi hyvässä kunnossa normaalin kiinteistönhuollon ja ylläpidon keinoin, ja isommat korjaukset niissä perseilytaloissa saattoi tehdä moneen asuntoon kerrallaan.

Nythän on varsinkin itä-Helsingissä lähiöitä joiden rakennuskannasta osa taitaa mennä joka tapauksessa purkuun. Kaupunki voisi nyt ostaa niitä halvalla, rempata sen verran että niissä voi asua, siirtää perseilijät - olivatpa luomusuomalaisia tai maahan muuttaneita - niihin ja vuosikymmenen kuluttua purkaa ne talot maan tasalle ja rakentaa uudet tilalle. Kyllä jokainen itä-Helsingin lähiö yhden tuollaisen kerrostalon kestää.

Jukka Wallin

Quote from: Ano Nyymi on 19.08.2011, 22:44:04
Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 18.08.2011, 23:16:54
Quote from: Sakkeus on 18.08.2011, 22:59:40

Selvitä, omistaako kaupunki/kunta tai jokin muu hyväntekeväisyysjärjestö rapusta/talosta huoneistoja. Ne saattavat asuttaa sinne sosiaalisin perustein ketä tahansa.

Nämä ovat juuri niitä asioita, jotka ilmenevät osakeluettelosta. (Ks. aikaisempi postaukseni).

Y-säätiö on yksi pahimmista taloyhtiöiden pilaajista.

Hmm uskomuksia vai omakohtaisia kokemuksia? :)
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

viherpiiperö

QuoteMulle on kuitenkin hyvin vieras ajatus alkaa noukkia kokemuksistani vain ne kerrat, jolloin nimenomaan maahanmuuttaja on ollut aiheuttamassa häiriötä. ???
Ootko 100% varma että se on nimenomaan pahantahtoista naureskelua tai ilkkumista?

Onko sellainen vieras ajatus, että tällä kertaa kyseessä oli nimenomaan maahanmuuttajaperhe ja avauduin asiasta maahanmuuttokriittiselle foorumille???

Tarkoitukseni ei ollut kohdistaa tätä kaikkiin maahanmuuttajiin vaan kerroin omasta kokemuksestani joka sattuu liittymään maahanmuuttajiin ja minuun henkilökohtaisesti. Kuten aiemmissa viesteissäni olen maininnut, aiemmin ei ole vastaavaa tapahtunut tässä taloyhtiössä mutta jos näin olisi käynyt, olisin luultavasti avautunut jossakin toisella foorumilla. Tarkoitus ei ole lietsoa vihaa maahanmuuttajia kohtaan mutta olen käsittääkseni oikeutettu kertomaan asioista joita minulle on tapahtunut, varsinkin jos teen sen faktapohjaisesti.

En tietenkään voi varmuudella tietää oliko kyse pahantahtoisesta naureskelusta kuten myös olen aiemmin todennut viestissäni mutta jotenkin sille tilanne kyllä tuntui, joka tapauksessa minulle on tullut selväksi etteivät he halua tervehtiä minua tai kiittää oven avaamisesta, se riittää pahoittamaan mieleni. Lisäksi mainittakoon että perheen teini-ikäiset tytöt vaikuttavat todella ylimielisiltä (taas oma subjektiivinen kokemus) eivätkä millään tavoin osoita haluavansa kuulua yhteisöömme.

Pointtini onkin se, että olen aina pyrkinyt suhtautumaan maahanmuuttajiin ja muihinkin ihmisiin ystävällisesti, mutta jos en saa heiltä minkäänlaista vastakaikua, koen sen negatiivisena. Jos koen etteivät muut kohtele minua kuten minä heitä, minulla lienee oikeus tuntea oloni pahaksi. Tämä on tietenkin suurilta osin minun ongelmani ja pyrin pääsemään siitä eroon ts kovettamaan omia tuntemuksiani. En tosin tee sitä mielelläni.

Selvensikö asiaa vai olenko minä nyt tässä osapuoli joka valittaa turhasta?

yxtoine humanisti

Ihan vain väli-spiikkinä ja lukijapalautteena:

Quote from: Farrow on 20.08.2011, 17:17:01
Ootko 100% varma[...]?

Hih! :flowerhat:
Näkemyksiäsi ja vastineitasi on toisinaan raikasta lukea; näytät löytävän synkimmästäkin (mamu)pilvestä sen kultareunan. (Ihan tulee mieleeni eräs sukulainen - rakas sellainen tottakai - joka lohdutti minua polkupyörävarkauden jälkeen, että "Se varmaan meni tarpeeseen!" Tosin hänen sanansa sapettivat minua, mutta se ei ole nyt pointti.) Mielikuvien ja väitteiden kyseenalaistaminen, asioiden vakava pohtiminen ja kaikesta tästä muistuttaminenhan ovat - näin olen ymmärtänyt - tärkeä tapa Hommailla ja ylläpitää hyviä mamu-keskusteluja (mutta ei kirjoittaa tällaisia työmuistia rasittavia virkkeitä).
Teeseistä ja antiteeseistähän se synteesi putkahtaa (jos putkahtaa). Ja, kuten englanniksi sanotaan, It's all a matter of perspective. (Apua, eihän tämä sitten ollut mitään mokutusta... Tarkoitin tietysti kaikkia epämokuttavia perspektiivejä. Niistähän nyt muutenkin voi puhua monikossa. :P)

Jukka Wallin

Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 19.08.2011, 23:57:44

Selvitä, omistaako kaupunki/kunta tai jokin muu hyväntekeväisyysjärjestö rapusta/talosta huoneistoja. Ne saattavat asuttaa sinne sosiaalisin perustein ketä tahansa.

Nämä ovat juuri niitä asioita, jotka ilmenevät osakeluettelosta. (Ks. aikaisempi postaukseni).

Y-säätiöhän vuokraa omistamansa asunnot juuri niille, jotka eivät omin voimin kykene hankkimaan asuntoa. Eli alkoholi, huume ym ongelmaiset.

Käsittääkseni Y-säätiön vuokralaiset ovat myös statukseltaan päävuokralaisia. Kun vuokralainen ryhtyy häiriköimään ja saa mahdollisesti häädön, Y-säätiö kierrättää kämppään uuden vuokralaisen. Näin homma alkaa taas alusta.

Itse tiedän 100% varmasti että vaikka Y-säätiö omaistaa tuhansia asuntoja eri asunto-osakeyhtiöistä, niin he eivät niitä vuokraa eteenpäin, vaan se hoidetaan kaupunkien ja kuntien sosiaalitoimen kautta. Itse asiassa Y-säätiö on muistaakseni kuntien ja kaupunkien hallinnoimma yhteisö, eli eri kaupungit omaistavat kyseisen säätiön.

Y-Säätiöllä on muutamia isoja kiinteistöjä Helsingissä,Vantaalla,Espoossa ja Hyrylässä..  :P Tämän tiedän, koska toimin kiinteistöalla. Eikä niissä asu aina "sosiaalitapauksia" vaan myös kunnollisia töissä käyviä jotka eivät saa muuten asuntoa tai ovat jonkin sairauden tai muun syyn takia joutuvat asumaan siellä. Osalla on myös syynä myös sosiaaliekonominen tausta... Eli toimeentulovaikeuksia :-\

Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Mika

Mitä se käytännössä tarkoittaa? Esim. jos joku kantaväestöstä/maahanmuuttajista häiriköi naapuria. Joo, se on hänen ongelmansa, totta. Mutta millä tavalla joutuu pelistä ulos? Minne?

Etkö ole koskaan kuullut häädöistä? Kannetaan ongelmatapaus tavaroineen pihalle ja vaihdetaan lukko. Sen jälkeen on ulkona ihan konkreettisesti. Vuosi tai pari asunnottomana Suomen talvessa opettaa ihan mukavasti nöyryyttä.

AIP

Aina ei edes julkisyhteisöjen omistuksessa olevien asuntojen puute takaa täysin häiriötöntä elämää. Olen asunut kahdessa talossa, joissa asui keski-iän ylittänyt henkilö, joka oli hankkinut asuntonsa silloin kun oli nuorempi ja työkykyisempi ja vasta myöhemmin alkoholisoitunut. Ensimmäisessä tapauksessa häiriötä ei ollut lähinnä tuurin vuoksi (asuin toisella puolen taloa) ja toisessa alkoholisti - seinänaapuri - oli taas hiljainen ja rauhallinen. Sitä vastoin hänen akkansa oli se varsinainen häiriönaiheuttaja ja hänkin lähinnä pihalla ja vaatehuoneessa, joka oli ainoa paikka jossa huuto kuului - sekin poistoilmakanavasta. Hetkellisesti ymmärsin hitusen niitä syitä miksi mies on aina päissään ja hiljaa.

Mutta kyllä se varmin ratkaisu alkuperäiseen ongelmaan - mikäli muut osakkaat eivät puhu - on edelleen se, että tarkastaa osakeluettelosta jokaisen osakkeen olevan yksityishenkilön hallussa. Jos siellä on joukossa oikeushenkilöitä, niin sanoo kiinteistölle moro vaan. Sillä ei ole väliä kenelle asuntoja on juuri kaupantekohetkellä vuokrattu, ne saattavat myöhemmin joutua potentiaalisesti huonoihin käsiin.

Tuo ongelma-asujien kokoaminen samoihin kiinteistöihin muuten kuulostaa tarkoitukselliselta gettouttamiselta. Siinä on kyllä sinänsä vaikea nähdä mitään pahaa. Tällaisessa tapauksessa synnytetään monikulttuurinen yhteisö, jossa kaikki viihtyvät toistensa kanssa. Tai siis voivat elää toistensa läheisyydessä huomaamatta toisten tapoja.

Vuokrasopimuksen irtisanojan tai edes häätäjän vastuulla ei muuten ole uuden asunnon hankinta poistuvalle vuokralaiselle.

Topi Junkkari

Quote from: AIP on 21.08.2011, 05:54:41
Vuokrasopimuksen irtisanojan tai edes häätäjän vastuulla ei muuten ole uuden asunnon hankinta poistuvalle vuokralaiselle.

Ei tietenkään varsinaisesti, mutta jos kyse on kaupungin vuokra-asunnosta ja kaupungin sosiaalitoimen kanta-asiakkaasta, niin tämä vastuu lankeaa tavalla tai toisella sosiaalitoimen kannettavaksi.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Farrow

Quote from: viherpiiperö on 20.08.2011, 23:59:18
QuoteMulle on kuitenkin hyvin vieras ajatus alkaa noukkia kokemuksistani vain ne kerrat, jolloin nimenomaan maahanmuuttaja on ollut aiheuttamassa häiriötä. ???

Onko sellainen vieras ajatus, että tällä kertaa kyseessä oli nimenomaan maahanmuuttajaperhe ja avauduin asiasta maahanmuuttokriittiselle foorumille???
[...]
Selvensikö asiaa vai olenko minä nyt tässä osapuoli joka valittaa turhasta?

Hei! Ei ei, älä käsitä väärin. Tottakai tänne voi ja pitääkin avautua, tää on just oikea foorumi sulle. :) Mä kysyin yhden ainoan kysymyksen sulta, ja nyt jäi vaikutelma että vähän ylireagoit. Syy miksi kysyin, on se, että jotkut ihmiset pitävät jopa ihan normaalia katsetta pahantahtoisena tuijotteluna, tai iloista naurua ivanauruna. On kokemuksia tuonkaltaisista ihmisistä, ehkä viimeaikoina normaalia enemmän jopa. Siksi tuli kysyttyä. Pahoittelut jos jotenkin loukkasin, tai jos mielestäsi väheksyin. Toivon aidosti, että saatte asiat setvittyä taloyhtiössä.

Quote from: yxtoine humanisti link=topic=44589.msg760717#msg760717
Hih! :flowerhat:
Näkemyksiäsi ja vastineitasi on toisinaan raikasta lukea; näytät löytävän synkimmästäkin (mamu)pilvestä sen kultareunan.

En tiedä mitä viestejäni oot lukenut, mutta en koe että olisin kirjotellut tuohon tapaan kovinkaan paljoa. Ihan normaalia keskustelua ja näkökulmia, kuten kuka tahansa täällä, sen kummemmin kultareunuksia löytämättä tai esittämättä.

Quote from: Mika on 21.08.2011, 05:39:04
Mitä se käytännössä tarkoittaa? Esim. jos joku kantaväestöstä/maahanmuuttajista häiriköi naapuria. Joo, se on hänen ongelmansa, totta. Mutta millä tavalla joutuu pelistä ulos? Minne?

Etkö ole koskaan kuullut häädöistä? Kannetaan ongelmatapaus tavaroineen pihalle ja vaihdetaan lukko. Sen jälkeen on ulkona ihan konkreettisesti. Vuosi tai pari asunnottomana Suomen talvessa opettaa ihan mukavasti nöyryyttä.

Joo, häädöistähän mä tuolla aiemmin nimenomaan puhuinkin, jos luit viestini.
Ja sulta voisinkin kysyä, että ootko useinkin nähnyt kokonaisia perheitä asunnottomana Suomen talvessa, ja olisiko se sinusta oikein?

Edit: ja mitä tulee ongelmatapauksien kasauttamiseen samoihin taloihin, eli siis tarkoituksellinen ghettoutuminen.. niin, kyllä mäkin kallistuisin tuolle kannalle.

Mika

Quote from: Farrow on 21.08.2011, 13:04:27
Ja sulta voisinkin kysyä, että ootko useinkin nähnyt kokonaisia perheitä asunnottomana Suomen talvessa, ja olisiko se sinusta oikein?

Eihän se noin mene. Jos vanhemmat eivät kykene huolehtimaan lapsistaan, lapset otetaan huostaan ja vanhemmat saavat sen jälkeen tulla toimeen kuten parhaaksi näkevät. Jos häiriköiden edesottamuksia ei katsottaisi loputtomiin läpi sormien, valtaosa ongelmatapauksista luultavasti korjaisi käytöstään.

yxtoine humanisti

En tiedä mitä viestejäni oot lukenut, mutta en koe että olisin kirjotellut tuohon tapaan kovinkaan paljoa. Ihan normaalia keskustelua ja näkökulmia, kuten kuka tahansa täällä, sen kummemmin kultareunuksia löytämättä tai esittämättä.

Ok.:) (Eli en ollut 100%:n varma.) Olen lukenut vasta murto-osan viesteistäsi, joten kyse oli vaikutelmastani. (Tulkintani saattaa hyvinkin vielä muuttua!) 'Mutta-eikö-voitaisi-myös-ajatella-että' on mielestäni positiivinen asennelähtökohta; halutaan löytää eri näkökulmia keskustelussa, jota moni (ulkopuolinen) saattaa pitää esimerkiksi liian kriittisenä, pessimistisesti latautuneena tai liian puolueellisena. Tätä tarkoitin. (En sitä, että kaunistelisit turhia.)

viherpiiperö

Hei! Ei ei, älä käsitä väärin. Tottakai tänne voi ja pitääkin avautua, tää on just oikea foorumi sulle. :) Mä kysyin yhden ainoan kysymyksen sulta, ja nyt jäi vaikutelma että vähän ylireagoit. Syy miksi kysyin, on se, että jotkut ihmiset pitävät jopa ihan normaalia katsetta pahantahtoisena tuijotteluna, tai iloista naurua ivanauruna. On kokemuksia tuonkaltaisista ihmisistä, ehkä viimeaikoina normaalia enemmän jopa. Siksi tuli kysyttyä. Pahoittelut jos jotenkin loukkasin, tai jos mielestäsi väheksyin. Toivon aidosti, että saatte asiat setvittyä taloyhtiössä

Ok. Pakko myöntää että hieman ylireagoin, johtunee väsymyksestä ja muutamasta (liikaa) nautitusta juomasta. Et loukannut eikä ole mitään ongelmaa.

En yleensä välitä ihmisten nauruista tai katseista juurikaan mutta tällaisen sattuessa lähes kotiovella analysoin tilannetta tarkemmin. Viesteistäni ei ole välttämättä käynyt ilmi että ko. käytös on jatkuvaa ja pidän erittäin epätodennäköisenä naurun olevan hyväntahtoista tästä syystä. Osaan aiemman ammattini vuoksi kohtalaisen hyvin tulkita ihmisten käytöstä ja näkemäni ilmeet ovat varmasti lähempänä halveksuntaa kuin ihailua.

Mutta eipä tässä, jatkan tilanteen seuraamista ja laitan tännekin väliaikatietoja kun jaksan ja ehdin. Tänään ei ole itse asiassa kuulunut inahdustakaan ja nautiskelen rauhasta hyvän kirjan parissa; Jeannette Winterson, Oranges are not the only fruit.

Sunt Lacrimae

Quote from: Malla on 20.08.2011, 00:07:58
Quote from: Sunt Lacrimae on 19.08.2011, 23:48:52
(...)ja roskakatos näytti kaatopaikalta kun jengi toi sinne ties mitä kierrätyskeskukseenkin kelpaavaa vanhaa mutta hyvää kalustetta

Olisi kyllä kiva tietää, mikä kaluste kelpaa nykyään kierrätyskeskukseen. Eivät ainakaan Muuramen hyväkuntoiset lastensängyt. Tuttu soitti etukäteen, ottaatko k-keskus sellaiset. Vastaus oli myönteinen. Kun hän vei ne sinne, ne pirstottiin heti. Sama tehtiin kaverin täyspuiselle (ei siis lastulevyä) ja hyväkuntoiselle sängylle. Et silleen. Lundia kuulemma vielä kelpaa nippa-nappa, jos ei ole pahasti patinotunut.
Roskis on hyvä vaihtoehto.

Ei mitään hajua, sen kyllä tiedän, että entisessä kämpässä ollut kasarikirjahylly ja vähän nuhjuinen mutta hyvä tuoli jolta kirjoitan tätäkin viestiä on molemmat roudattu tänne sieltä kierrätyskeskuksesta. Joten pitäisin oudoksuttavana, jos olisivat noin muuttaneet toimintatapojaan. :|
Play stupid games, win stupid prizes.

Lupu(kulkuri)

Quote from: Sunt Lacrimae on 21.08.2011, 16:45:28
Quote from: Malla on 20.08.2011, 00:07:58
Quote from: Sunt Lacrimae on 19.08.2011, 23:48:52
(...)ja roskakatos näytti kaatopaikalta kun jengi toi sinne ties mitä kierrätyskeskukseenkin kelpaavaa vanhaa mutta hyvää kalustetta

Olisi kyllä kiva tietää, mikä kaluste kelpaa nykyään kierrätyskeskukseen. Eivät ainakaan Muuramen hyväkuntoiset lastensängyt. Tuttu soitti etukäteen, ottaatko k-keskus sellaiset. Vastaus oli myönteinen. Kun hän vei ne sinne, ne pirstottiin heti. Sama tehtiin kaverin täyspuiselle (ei siis lastulevyä) ja hyväkuntoiselle sängylle. Et silleen. Lundia kuulemma vielä kelpaa nippa-nappa, jos ei ole pahasti patinotunut.
Roskis on hyvä vaihtoehto.

Ei mitään hajua, sen kyllä tiedän, että entisessä kämpässä ollut kasarikirjahylly ja vähän nuhjuinen mutta hyvä tuoli jolta kirjoitan tätäkin viestiä on molemmat roudattu tänne sieltä kierrätyskeskuksesta. Joten pitäisin oudoksuttavana, jos olisivat noin muuttaneet toimintatapojaan. :|

Jep. Saattaa olla hyvinkin kausittaista mikä kelpaa, mikä ei. Varastot sielläkin aika rajalliset.
Tonne Uusix-verstaalle kannattaa tarjota, jos on jotain turhaa itselle, mutta ajattelee olevan käypää muualle kuin kaatikselle. Käsittääkseni tulevat hakemaankin (sopimuksen mukaan).

http://www.uusix.fi/37

Ano Nyymi

Quote from: d100a on 20.08.2011, 23:57:35

Omakohtaisia kokemuksia. Eräs alkkisapina tippui tuosta luukusta päälleen maahan eikä juopon tuurilla edes kuollut vaikka pudotusta oli melkein kymmenen metriä.
Muutaman muun juopon asukin jälkeen alkoi vihjeet kämpän haltuunototsta tehota ja nyt siinä majailee muille ongelmaton tyyppi.

Onneksi tuo luukku ei sentään ole aivan seinänaapurina.

Jukka Wallin

Quote from: Ano Nyymi on 21.08.2011, 21:01:49
Quote from: d100a on 20.08.2011, 23:57:35

Omakohtaisia kokemuksia. Eräs alkkisapina tippui tuosta luukusta päälleen maahan eikä juopon tuurilla edes kuollut vaikka pudotusta oli melkein kymmenen metriä.
Muutaman muun juopon asukin jälkeen alkoi vihjeet kämpän haltuunototsta tehota ja nyt siinä majailee muille ongelmaton tyyppi.

Onneksi tuo luukku ei sentään ole aivan seinänaapurina.

Niissä asuu ihmisiä laidasta laitaan, ei aina välttämättä huumetokkurassa olevia ongelma nuoria vaan myös "tavallisa työtätekeviä". Toisaalta myös asunto-oskeyhtiön hallituksen aktiivisuus ratkaiseen millaisia henkilöitä sinne majoitetaan. Itse olen joutunut ottamaan yhteyttä jopa y-säätiöön saakka, jos olen havainnut jonkinlaista ongelmaa asumisessa. Mutta ongelmia saattaa aiheuttaa myös niin sanotut "siistit" asukkaat. Tiedän erään helsingin kaupungin korkea-arvoisen hallintovirkamiehen (on muuten nainen) asunto oli helvetillisessä kunnossa, ja näitä tapauksia on paljon. Eräässä itä-helsinkiläisessä asunto-osakeyhtiössä asusti juoppo pariskunta, jotka olivat kuitenkin osakkaita, mutta he eivät olleet siivonneet huonettansa noin kahteen vuoteen, menin sosiaaliviranomaisen kanssa huoneistoon ja ilmoitin heille että huoneisto otetaan hallintaan ellei sitä siivota, mies alkoi huutaman että he omaistavat huoneiston ja he saavat tehdä mitä he haluavat siellä...

ike60

Edit: ja mitä tulee ongelmatapauksien kasauttamiseen samoihin taloihin, eli siis tarkoituksellinen ghettoutuminen.. niin, kyllä mäkin kallistuisin tuolle kannalle.

Mukava kuulla. Pieni täsmennys kuitenkin: talon tai parin uhraaminen perseilijöille asuinalueelta ei melko varmasti vielä synnytä ghettoa. Parin kerrostalon asukasmäärä ei vielä riitä kriittiseen massaan esim. katu- tai rikollisjengien rekrytointipohjaksi eikä edes spontaaniin perseilyn itseorganisoitumiseen joukkoperseilyksi. Ehkä jokin juopporemmi voi tuollaisen kerrostalon pihalle pesiytyä kun on niin lyhyt matka omaan kämppään nukkumaan. Muuten asuinalueella huomataan parin tuollaisen talon olemassaolo luultavasti lähinnä vain siitä, että poliisiautot suuntaavat kulkunsa alueelle tultuaan yleensä juuri niille; toki ohi kulkiessa voi katsella niitä perseilyn jälkiä joita kaupunngin työntekijät eivät ole vielä siivonneet pois. Tosin niiden talojen häiritsevyyteen vaikuttaa sijaintikin: ihan keskeisillä paikoilla olevia taloja ei kannata perseilyn alttarille uhrata.