News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-01-14 mtv3.fi: Vakaumus saa näkyä entistä useammin työasussa

Started by matti, 14.01.2013, 07:17:11

Previous topic - Next topic

matti

(http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/helmi/5perjantai/mystiikka/uskonto/1381156.jpg)
Yhä useammilla työpaikoilla on pohdittu suhtautumista eri uskontokuntien ja etnisten ryhmien käyttämiin vaatteisiin ja tunnusmerkkeihin. Esimerkiksi osa sairaaloista tarjoaa musliminaisille työasuun sopivan huivin.

-Huivit ovat valkoisia ja sopivat työasuun. Ne tulevat talon puolelta, koska kaikki vaatteet on pestävä samalla tavalla jo sairaalahygienian takia, kertoo sairaalaylihoitaja Tuija Lehti Turun yliopistollisesta keskussairaalasta.
...

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/01/1689522/vakaumus-saa-nakya-entista-useammin-tyoasussa

Ei jää epäselväksi, minkä vakaumuksen on hyväksyttävää näkyä.

Professori

No olipas kuvassa viettelvät silmät.

Vakavammin ottaen, minun mielestäni ihmisillä on oikeus pukeutua aivan kuten haluavat, kunhan pukeutuminen ei häiritse itse työn tekemistä. Painopiste virkkeen lopulla. En usko, että huivi häiritsee sairaanhoitajan työtä, sen sijaan burkha tekee sen varmasti.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Noottikriisi

Minä kannatan yhtenäistä pukeutumista vakaumuksesta tai muista kytköksistä riippumatta. En myöskään haluaisi että minua hoitavalla lääkärillä olisi jengiliivit ja hakaristitatuointi. Mutta ehkä olen vaan suvaitsematon..
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Fiftari

Quote from: Professori on 14.01.2013, 07:37:52

Vakavammin ottaen, minun mielestäni ihmisillä on oikeus pukeutua aivan kuten haluavat, kunhan pukeutuminen ei häiritse itse työn tekemistä. Painopiste virkkeen lopulla. En usko, että huivi häiritsee sairaanhoitajan työtä, sen sijaan burkha tekee sen varmasti.

Pitää myös miettiä että onko burkha sairaanhoitajalla hygieeninen? Vai pitääkö heille erikseen räätälöidä työnantajan toimesta työburkha? Se olisi taas yksi kuluerä maahanmuutosta joka siirtyisi kuluttajan harteille.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

skrabb

Quote14.1.2013 3.00

Vakaumus saa näkyä entistä useammin työasussa
STT

Yhä useammilla työpaikoilla on pohdittu suhtautumista eri uskontokuntien ja etnisten ryhmien käyttämiin vaatteisiin ja tunnusmerkkeihin. Esimerkiksi osa sairaaloista tarjoaa musliminaisille työasuun sopivan huivin.
-Huivit ovat valkoisia ja sopivat työasuun. Ne tulevat talon puolelta, koska kaikki vaatteet on pestävä samalla tavalla jo sairaalahygienian takia, kertoo sairaalaylihoitaja Tuija Lehti Turun yliopistollisesta keskussairaalasta.

Myös kaupan alalla työasuja on ohjeistettu, koska maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden määrä kasvaa. Esimerkiksi Anttiloissa suuret, huomiota herättävät korut tai asusteet eivät kuulu työasuun, mutta huivin käyttö on sallittua uskonnollisista syistä. Kasvojen pitää näkyä ja työturvallisuus huomioida.

Tiukin linja työntekijän ulkoasuun on viranomaisilla. Poliisin pukeutumisessa arvomaailma ei saa edelleenkään näkyä, vaan virkatehtävissä on näytettävä neutraalilta.
-Poliisit noudattavat virkapukeutumisessaan varsin pidättyväistä linjaa, sanoo ylikomisario, Poliisiammattikorkeakoulun kenttätoiminnanopettaja Mika Kyrönviita.
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/96546286/vakaumus-saa-nakya-entista-useammin-tyoasussa
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

P

Quote from: matti on 14.01.2013, 07:17:11
Ei jää epäselväksi, minkä vakaumuksen on hyväksyttävää näkyä.

Niin jäi todella mainitsematta? Taitaa "vakaumus" tarkoittaa vain sitä yhtä valtiovallan suojeluksessa olevaa - islamia. Noinhan se on mennyt UK:ssakin. Työntekijä lentokentällä, jolla oli kaulassaan risti joutui vaatimusten kohteeksi, piilottaa se/ ottaa pois. Samaan aikaan kolleegat käyttävät huiveja ... 

Juu. Orwellilainen tasa-arvo alkaa olla jo voimissaan..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

dothefake

Myös punakaartin asussa voi siis työskennellä, hehän suorastaan kaatuivat vakaumuksensa puolesta.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Elemosina

Mietiskelin vaan että tuollaisesta huivistahan saa hyvin joku piripäinen asiakas kuristusotteen.
Taas sitä ollaan niin rähmällään toisen kulttuurin edessä.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

P

Quote from: hkanime on 14.01.2013, 10:46:58
Quote from: skrabb on 14.01.2013, 08:04:02
Myös kaupan alalla työasuja on ohjeistettu, koska maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden määrä kasvaa. Esimerkiksi Anttiloissa suuret, huomiota herättävät korut tai asusteet eivät kuulu työasuun, mutta huivin käyttö on sallittua uskonnollisista syistä. Kasvojen pitää näkyä ja työturvallisuus huomioida.

Jos olisin työnantaja en missän nimessä sallisi mitään tällaisia statement-vaatetuksia. Joku pieni korursti tms. vielä kävisi muttei mitkään demonstratiiviset rätingit.

Näiden muslimien ja etnomamujen jatkuvien ongelmien takia en palkkaisi heitä ylipäätään. Nuo on ihan pommeja työpaikalla kun työkuvaan sotkeutuu uskonnot, potentiaaliset rasismisyytökset ja muut ongelmat. Ihmettelen, että joku työnantaja ylipäätään haluaa tällaisen multikulttisotkun työpaikalleen?

Ja käytännön syistä suon kiertävä - on sitten rassisti. Elämme mielenkiintoisia aikoja.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.

P

Quote from: dothefake on 14.01.2013, 11:03:36
Myös punakaartin asussa voi siis työskennellä, hehän suorastaan kaatuivat vakaumuksensa puolesta.

Entä hygieeninen kolmen koon työasu?  :facepalm:

Tosin puna- ja valkokaartien työasut taisivat olla aikalailla siviililinjaa. Se univormuosuus taisi olla sellainen paljon puhuttu käsivarsinauha? 

Entäpä punainen tai musta paita 30-luvulta?  Taisi olla ihan perusteltu syy kieltää nuo molemmat silloin 30-luvulla.

Nuo omat aatestatementit voisi kyllä jättää työelämästä kotiin? Vai olisikos jees, että perintätoimiston heput tai ovimiehet käyttäisivät mopokerhon liivejä töitä paiskoessaan?

EL SID

tarkoittaako tämä sitä, että minäkin voin mennä työpaikalle vaikkapa paidassa, jossa lukee "mamut ulos" tai kuva miehestä, joka heittää pakkoruotsin roskikseen?

Nehän ovat minun vakaumukseni mukaisia...

Emo

Quote from: Noottikriisi on 14.01.2013, 07:44:53
Minä kannatan yhtenäistä pukeutumista vakaumuksesta tai muista kytköksistä riippumatta. En myöskään haluaisi että minua hoitavalla lääkärillä olisi jengiliivit ja hakaristitatuointi. Mutta ehkä olen vaan suvaitsematon..

Entä lääkäri, jolla valkoisen takin alta pilkottaisi Jeesus pelastaa -paita, ja korvissa killuisivat hopeiset ristit? Kelpaisiko?

Outo olio

Quote from: Emo on 14.01.2013, 11:16:52
Entä lääkäri, jolla valkoisen takin alta pilkottaisi Jeesus pelastaa -paita, ja korvissa killuisivat hopeiset ristit? Kelpaisiko?

Itse pitäisin outona, ainakin paitaa. Tietysti lääkäri kuin lääkäri, jos tarve on, mutta pitäisin silti outona. Itse suosin Nanson yksivärisiä t-paitoja juuri siksi että kaikenlaiset "viestivaatteet" ovat minusta outoja, niin itseni päällä kuin muillakin.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

kekkeruusi

Pastasiivilä päähän ja duuniin!
(http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1195633883650&ssbinary=true)

kekkeruusi

Entäs lääkäri, jolla olisi "Kaikki uskonnot ovat perseestä"-paita?

Rapsakka Rapu

Quote from: Professori on 14.01.2013, 07:37:52

Minusta olisi virkistävää vaihtelua jos ihan kantishoitsutkin käyttäisivät tuota sairaalan huivia suomalaiseen piikatyyliin.
Jos [youtubevideon] nimessä lukee 'matunainen' niin eihän sitä kukaan ei-rasisti katso

Tähtitoimittaja Mari Pudas (twiitti poistettu)

Noottikriisi

Quote from: kekkeruusi on 14.01.2013, 11:30:46

Kuten sanoin, "Minä kannatan yhtenäistä pukeutumista vakaumuksesta tai muista kytköksistä riippumatta. ".
Tarvittaessa toki mikä tahansa edellä mainituista pukeutumistyyleistä kelpaisi mutta seuraavan ajan varaisin toiselta.
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

P

Quote from: EL SID on 14.01.2013, 11:16:36
tarkoittaako tämä sitä, että minäkin voin mennä työpaikalle vaikkapa paidassa, jossa lukee "mamut ulos" tai kuva miehestä, joka heittää pakkoruotsin roskikseen?

Nehän ovat minun vakaumukseni mukaisia...

En suosittele kokeilemaan, vaikka HS moiseen kiihottaakin?

Emo

Quote from: kekkeruusi on 14.01.2013, 11:30:46

Sinut tuntien sinä hakeutuisit sen lääkärin yksityisvastaanotollekin!

edit: Minäkin varaisin ajan tuolle, siitä olisi helppo aloittaa uskontokeskustelu tuon lääkärin kanssa koska keskustelun aloituslause lukee hänen paidassaan ikäänkuin vain odotellen omaa kommenttiani. 

Fiftari

Kaikki lepattavat vaatteet ovat vaarassa jäädä liikkuvien osien väliin tehdasympäristössä. Siksi useimmissa paikoissa on määräykset että millainen työpuku siellä on, yleensä haalari.

Entisellä työpaikoilla paikoissa jossa oli kravattipakko, kravatti oli pikairroitettava. Eli jos siitä narkki nappasi kiinni niin se irtosi. Jos tuollaisessa tilanteessa olisi huivi niin sitä voisi käyttää kuristamiseen kuten edellä oli, mutta lisäksi se että jos kyseessä olisi niin epätodennäköinen tilanne että musliminainen päätyisi vartijaksi ja käyttäisi huivia niin pystyisikö hän toimimaan sen jälkeen kun huivi kiskaistaan pois vaan juokseeko hän takahuoneeseen piiloon ettei kukaan näe häntä ilman huivia?
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Nikopol

Uskonto ei merkitse minulle mitään mutta harkitsen vahvasti alkavani kantaa ristiä ja/tai Suomen lippua näkyvästi. Miksei leijonaakin mutta se ei mielestäni ole riittävän vahva symboli.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

dothefake

Quote from: P on 14.01.2013, 11:09:07
Quote from: dothefake on 14.01.2013, 11:03:36

Entä hygieeninen kolmen koon työasu?  :facepalm:

Tosin puna- ja valkokaartien työasut taisivat olla aikalailla siviililinjaa. Se univormuosuus taisi olla sellainen paljon puhuttu käsivarsinauha? 

Entäpä punainen tai musta paita 30-luvulta?  Taisi olla ihan perusteltu syy kieltää nuo molemmat silloin 30-luvulla.

Nuo omat aatestatementit voisi kyllä jättää työelämästä kotiin? Vai olisikos jees, että perintätoimiston heput tai ovimiehet käyttäisivät mopokerhon liivejä töitä paiskoessaan?
Kommenttini pääpaino oli sanassa "vakaumus".
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen