News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2011-03-06 IL: Yle: Sakonmuunnoista luopuminen lisännyt rikollisuutta

Started by skrabb, 06.03.2011, 21:04:41

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteYle: Sakonmuunnoista luopuminen lisännyt rikollisuutta
Sunnuntai 6.3.2011 klo 18.49 (päivitetty klo 20.16)

Sakkolainsäädännön uudistaminen on lisännyt rikollisuutta ja sakkomaksujen laiminlyöntejä, kertoi Yle sunnuntaina.

Ylen mukaan myymälävarkaudet ovat lisääntyneet sakkolainsäädännön muutoksen jälkeen.

Lain muutoksen jälkeen esimerkiksi myymälävarkaudet ovat lisääntyneet, ja valtio on menettänyt sakkotuloja kymmenisen miljoonaa parissa vuodessa.

Vuoden 2008 lopussa voimaan tulleen lain vuoksi kaikkia sakkoja ei voi enää muuntaa vankeudeksi, vaikka sakot jättäisi maksamatta.

Kokoomuksen varapuheenjohtaja kansanedustaja Sampsa Kataja vaati sakkojen muuntorangaistusten palauttamista.

Katajan mukaan Ylen sunnuntainen uutinen myymälävarkauksien lisääntymisestä ja sakkotulojen vähenemisestä miljoonilla kertoo siitä, että on käynyt kuten pelättiin. Kataja muistuttaa blogissaan, että eduskunta edellytti, että piittaamattomien ja toistuvasti rikoksia tekevien kohdalla sakkojen muuntomahdollisuus piti säilyttää.

Katajan mukaan oikeusministeri Tuija Brax (vihr) lupasi korjaukset jo vuonna 2008.

- Odotamme yhä.

Lainmuutoksen jälkeen vankeustuomioksi on voinut muuntaa vain tuomioistuimessa langetettuja sakkoja. Katajan mielestä sakonmuuntomahdollisuus on palautettava myös poliisin kirjoittamiin sakkoihin, koska eduskunnan edellyttämiä korjauksia ei ole kyetty tai haluttu tehdä.

Lähde: Yle

STT
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011030613313117_uu.shtml

Tom Packalén blogissaan:

Quote
Ensi kaudella Brax varmaan vapauttaisi loputkin vangit

...
Kun vihreät ajoivat sakon muuntorangaistuksen poistamista, he maalailivat koskettavia kuvia. Yksinhuoltajaäiti ajaa ylinopeutta ehtiäkseen kolmanteen työpaikkaansa ja joutuu köyhyytensä takia vankilaan.

On hyvä tietää, että muuntorangaistuksia ovat istuneet nimenomaan poliisin vakiasiakkaat, taparikolliset.

Nyt verotulottomat taparikolliset voivat ilman rangaistuksen uhkaa näpistellä niin paljon kuin haluavat. Oikeasti heillä on kuitenkin tuloja.

http://www.tompackalen.fi/blog/2011/1/ensi-kaudella-brax-varmaan-vapauttaisi-loputkin-vangit

Myymälävarkauksien lisääntymisestä Brax syytti lamaa. Muuntorangaistuksen poistamisella ei ole mitään tekemistä asian kanssa!
Ei varmasti ole!
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.


Professori

Se on jännä että tuo muuntorangaistus aikanaan poistettiin, vaikka aivan kaikki varmasti tiesivät miten siinä tulee käymään. Itselleni herää kysymys siitä, mikä mahtoi olla tuon epäonnistuneen uudistuksen todellinen motiivi. Toivottavasti pelkästään hyväntahtoinen sinisilmäisyys.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

sikakyösti

toivottavasti tulevaisuudessa ei sakot mene edes ulosottoon, joitain vuosia sitten ehdotin ulosottomiehelle että menen sakoista linnaan,mutta ei onnistu niin kauan kun on töissä tai omaisuutta pakko maksaa,kohta alkaa taas tulemaan ulosotosta lippuja viime vuoden törttöilyistä,karhutkin tulivat yllättävän nopeasti,ennen saattoi pystyä pitkittämään maksua lähes 2vuotta. ei vaan huvita maksaa :'( :'(

Micke

Kiitos ensinnäkin Braxille mutta tietenkin hallitukselle ja kaikille jotka äänestivät tämän lakimuutoksen puolesta.

Ihan oikeasti, miten tyhmä ja naiivi voi oikeastaan olla??

ike60

Quote from: Professori on 06.03.2011, 22:28:54
Se on jännä että tuo muuntorangaistus aikanaan poistettiin, vaikka aivan kaikki varmasti tiesivät miten siinä tulee käymään. Itselleni herää kysymys siitä, mikä mahtoi olla tuon epäonnistuneen uudistuksen todellinen motiivi. Toivottavasti pelkästään hyväntahtoinen sinisilmäisyys.

Muistelen hämärästi että oikeusministeriö halusi säästää menojaan. Jokainen vankilapäivä on aika kallis ministeriölle, ja kuormittaa muutenkin ylitäysiä vankiloita. Tämä tavoite on luultavasti toteutunutkin.

Ongelmaksi muodostuu tietenkin että paikallinen kustannusten minimointi oikeusministeriössä käy tässä(kin) tapauksessa kalliiksi yhteiskunnalle kokonaisuudessaan - rikoksista suoranaisesti uhreille (esim. yritykset) koituvien kustannusten lisäksi lisäntynyt turvattomuus, lain kunnioituksen rapautuminen jne. Jokainen ymmärtää että tällaisessa ei ole kokonaisuuden kannalta järkeä: kaikkein eniten oikeusministeriö säästäisi lakkauttamalla itsensä kokonaan, mutta yhteiskunnan kokonaisetu siinä tuskin kenenkään mielestä toteutuisi. Järkevämpää olisi laatia ehdotetuista säästötoimista kunnolliset kustannusvaikuttavuus- tai kustannushyötyanalyysit, mutta sellaisiin ei taida oikeusministeriössä olla rahkeita.


Kareliana-55


Suomen kansalaiset-han niitä rikoksia Suomessa eniten tekevät.
Niin se tullee olemaan myös jatkossa:


http://www.migri.fi/netcomm/content.asp?article=3282

Quote
Kansalaisuus myönnetään usein poikkeussäännösten perusteellaJotta Suomen kansalaisuuden voi saada hakemuksesta, on täytettävä selvitetyn henkilöllisyyden vaatimus sekä kuusi yleistä edellytystä, joihin kuuluvat asumisaika-, kielitaito- ja nuhteettomuusedellytys. Kansalaisuuslaissa on kuitenkin säännökset siitä, millä perusteella näistä edellytyksistä voidaan poiketa.

Poikkeussäännöksiä sovelletaan jatkuvasti. Tammikuussa 2008 kansalaisuusyksikössä tehtiin hakemuksiin 293 myönteistä päätöstä, joista 102 perustui poikkeussäännöksiin. Yli 35 prosentissa tapauksista oli siten poikettu asumisaika-, kielitaito- tai nuhteettomuusedellytyksestä. Eniten, yhteensä 86 tapauksessa, oli poikettu nuhteettomuusedellytyksestä. Nuhteettomuusedellytys
Nuhteettomuusedellytys tarkoittaa sitä, että hakija ei ole saanut syyllistyä rangaistavaan tekoon eikä hän saa olla määrättynä lähestymiskieltoon. Rangaistavasta teosta ei silti välttämättä tule kansalaistamisen estettä, vaan nuhteettomuusedellytyksestä voidaan poiketa, jos rikos ja siitä seurannut rangaistus on pieni eikä rikoksia ole paljon.

Huomiota voidaan kiinnittää myös siihen, kuinka pitkä aika rikoksista on kulunut. Harkinnan apuna käytetään kansalaisuusyksikössä erityistä taulukkoa, jonka tarkoituksena on se, että nuhteettomuusedellytystä koskevia sääntöjä sovelletaan samalla tavalla.

Esimerkiksi rikesakkorikoksesta ei siten tule kansalaistamisen estettä, vaan hakemukseen sovelletaan nuhteettomuusedellytyksestä poikkeamista koskevaa säännöstä.


Paksuntanut osan.
Juurillani seison - en paikoillani.

Lentomestari

Tämähän on vain ensimmäinen askel rahattomaan yhteiskuntaan, jo nyt on aivan tuikitavallista käytöstä laitapuolen kulkijalta syödä makkarat kaupassa ja ottaa painikkeeksi oluet, sekä sen jälkeen kävellä toiseen kauppaan. Tämä tiedettiin heti silloin lainmuutoksen tultua, tenuttajille tämä valkeni pienellä viiveellä, kun eivät lehtiä lueskele. Meilläpäin oli yksi tuurijuoppo, joka alkoi välittömästi harrastaa tätä touhua ja teki sitä kuolemaansa (maksa poks) asti. Yleensä keskustanuoret (puistokemistit luhaavat keskustorilla, tästä tämä hauska sanonta), ovat aika rauhallista väkeä, mutta niillä ei ole koskaan rahaa, jolloin sakkokin on ihan yks hailee, ainoastaan sakkolinnalla olisi joku vaikutus, etenkin kesällä, kun kivat juopottelusäät menisi linnassa ja rangaistuksella olisi edes joku vaikutus.

Octavius

Lain perusteluista:

Ehdotetut muutokset vaikuttaisivat vastaavalla tavalla myös sakon muuntorangaistusta muun vankeusrangaistuksen ohella suorittaviin vankeihin. Voidaan arvioida, että tältä osin muutos alentaisi päivittäistä keskivankilukua noin 80—100 vangilla.

Muuntorangaistuksen käytön vähentäminen vähentäisi Oikeusrekisterikeskuksen, poliisin, syyttäjien, tuomioistuinten ja ulosoton työtä. Erityisesti se vähentäisi työtä vankiloissa, koska vankilaan sisään tulevien sakkovankien määrän voidaan arvioida laskevan ainakin 30 prosenttia. Sakkovankeja koskevilta työläiltä vankilaan saapumiseen ja sieltä lähtemiseen liittyviltä toimenpiteiltä vältyttäisiin tältä osin kokonaan.

Esitetyt muutokset voivat jossakin määrin vaikuttaa prosessilajivalintaan siten, että joitakin nyt rangaistusmääräysmenettelyssä käsiteltäviä asioita aletaan käsitellä tuomioistuimissa. Tämä koskee erityisesti toistuvasti samoihin rikoksiin, kuten näpistyksiin, syyllistyviä henkilöitä. Kokonaisuutena esitys mahdollistaisi siten vapautuvien voimavarojen tehokkaamman kohdistamisen tällaisten ongelmatapausten käsittelyyn.

Esityksellä ei olisi sanottavasti vaikutusta rikollisuuteen, koska nyt tarkoitetuissa tapauksissa on kyse henkilöistä ja tekotyypeistä, joihin sakkorangaistuksen ja muuntorangaistuksen uhkan ei ole perusteita uskoa juuri vaikuttavan. Kyse on pääosin näpistelyrikoksiin syyllistyvistä henkilöistä, jotka eivät tämäntyyppisiin tekoihin syyllistyessään pääsääntöisesti punnitse seuraamuksen vakavuutta tai vaikutusta. Tällainen näpistely on kauppiaiden ja poliisin kannalta jossakin määrin turhauttavaa, koska usein samat henkilöt uusivat tällaisia rikoksia. Sakon muuntorangaistus ei kuitenkaan ole tehokas keino tämän ilmiön hillitsemisessä. Sisäisen turvallisuuden ohjelmaan liittyvässä kansallisessa yhteistyöryhmässä selvitetään toimenpiteitä, joihin olisi mahdollista ryhtyä toistuvasti näpistyksiin syyllistyvien henkilöiden osalta.


Kyse oli karrikoituna siis:
1. Tarpeesta saada vankien määrää alas.
2. Valmistautumisesta monikulttuuriseen Suomeen, joten lakien kunnioittamisen syvä perinne haluttiin rikkoa. Jo lakia valmistellessa vuonna 2007 oli hyvin tiedossa monikulttuurin lisäävän väkivaltaa ja pikku- sekä ammattirikollisuutta. Lailla haluttiin yksinkertaisesti estää tuomioistuimien ruuhkautuminen.

Taustalla vaikuttaa DEMLA:n Neuvostoliitosta omaksuma oppi, jonka mukaan rikos ei ole rikollisen vaan yhteiskunnan syy.

Lukekaa noita SM:n julkaisemia sisäisen turvallisuuden ohjelmia. Suunta on selvä: juuri sellainen, jonne en ainakaan itse halua Suomen ajautuvan.

Kyseinen laki on loistava esimerkki siitä, että sitä saa mitä tilaa.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

Marko Parkkola

Tästähän mainittiin jopa Poliisit - ohjelmassa. Olisikohan ollut Helsingin poliisi joka sanoi, että jos henkilöllä on ulosotossa jo paljon laskuja, ei hän välitä enää 100 euron sakoista joita näpistelyistä kirjoitetaan. Ruoat ja juomat haetaan kaupasta maksamatta ja sossunraha käytetään johonkin muuhun kivaan.

Lemmy

Tuo ei ollut mikään "uutinen", tuo oli vahvistus sille, mitä kaikki sanoivat tapahtuvan. Valtion säästöbudjetti puree, mutta kenen nilkkaan.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

skrabb

QuoteMinisteriö tyrmää Ylen väitteet sakkorikosten lisääntymisestä
Maanantai 7.3.2011 klo 14.23

Oikeusministeriön mukaan Yle uutisoi sunnuntaina virheellisesti sakkouudistuksen vaikutuksista rikollisuuteen.

Illan tv-uutisissa kerrottiin, että uudistuksen jälkeen esimerkiksi myymälävarkaudet ovat lisääntyneet. Lisäksi valtion todettiin menettäneen sakkotuloja kymmenisen miljoonaa euroa parissa vuodessa.

Vuonna 2008 voimaan tulleen lakimuutoksen jälkeen kaikkia sakkoja ei ole enää voinut muuntaa vankeudeksi, vaikka sakot jättäisi maksamatta.

Oikeusministeriön mukaan laaja oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen selvitys osoittaa, että rikollisuus ei itse asiassa ole lisääntynyt.

Sakkotulot eivät myöskään ministeriön mukaan ole pienentyneet lakiuudistuksen seurauksena. Tulojen pienenemiseen on vaikuttanut esimerkiksi se, että rangaistusmääräyksien määrä on vähentynyt viime ja toissa vuonna verrattuna vuoteen 2008.

Oikeusministeri Tuija Brax (vihr) oikaisee julkisuudessa esiintyneitä käsityksiä tiedotustilaisuudessa tiistaina.

STT

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011030713317866_uu.shtml
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Veli Karimies

Vetikö YLE siis väitteet hatusta?

YLE:n lähde:
Oikeusrekisterikeskus ja Kaupan Liitto.

Braxin lähde:
Brax itse.

Kaupan Liitto ja Oikeusrekisterikeskus:
Rikollisuus lisääntynyt.

Brax:
Rikollisuus ei ole lisääntynyt.

Oikuesrekisterikeskus:
Sakkotuloja menetetty.

Brax:
Sakkotuloja ei ole menetetty.

RP

Quote from: Veli on 07.03.2011, 14:53:01
Vetikö YLE siis väitteet hatusta?

YLE:n lähde:
Oikeusrekisterikeskus ja Kaupan Liitto.

Braxin lähde:
Brax itse.

Kaupan Liitto ja Oikeusrekisterikeskus:
Rikollisuus lisääntynyt.

Brax:
Rikollisuus ei ole lisääntynyt.

Oikuesrekisterikeskus:
Sakkotuloja menetetty.

Brax:
Sakkotuloja ei ole menetetty.

Braxin pääasiallisin lähde täytyy olla tämä:
http://www.optula.om.fi/1290609357479

Tun pohjalta YLE:n uutisissa esitetyistä väitteistä myymälävarkauksien kasvu on totta, muuta on toisaalta ollut pitempiaikainen trendi, joten tilastollista yhteyttä lakimuutokseen on paha osoittaa.

Toiseen väitteeseen, eli että sakkoja jätetään enemmän maksamatta Optulan tutkimus ei nähdäkseni ota kantaa.  Braxkaan ei tarkkaan ottaen väitä, että tämä väite olisi virheellinen, vaikka helposti sellaisen mielikuvan toki voisi hänen ulostulostaan saada.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Veli Karimies

QuoteSakkotulot eivät myöskään ministeriön mukaan ole pienentyneet lakiuudistuksen seurauksena.

Kyllä tässä on ihan selvä väite.

skrabb

QuoteBrax: Uusia rangaistuskeinoja etsitään
julkaistu eilen klo 18:54, päivitetty eilen klo 19:33

Oikeusministeriö etsii keinoja joilla rikoksia voitaisiin sovittaa. Asiaa on pohtimassa järjestyksessä jo toinen työryhmä. Tarkoituksena on siirtää painopistettä nykyistä enemmän yhdyskuntaseuraamuksiin. Oikeusministeri Tuija Braxin (vihr.) mukaan esillä on ollut muun muassa rangaistavalle asetettava jalkapanta.

- Tarkoitus on, että panta olisi koekäytössä avolaitoksissa jo keväällä, sanoo Brax. Yhtenä vaihtoehtona voisi olla myös panta yhdistettynä päihdehoitoon.

Professori Pekka Koskisen johtama toimikunta etsii myös muita keinoja sakon muuntorangaistuksen vaihtoehdoksi.

Oikeusministeri Brax kertoi näkemyksistään oikeusministeriön tiedotustilaisuudessa tiistaina.

Vuoden 2008 lopulla tehdyn sakkolain uudistuksen jälkeen kaikkia sakkoja ei ole voinut muuntaa vankeudeksi, vaikka sakot jäisivät maksamatta.

YLE Uutiset

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/03/brax_uusia_rangaistuskeinoja_etsitaan_2419223.html

Jalkapantahan se estää tapakonnia varastelemasta!
Näyttävät nykyhallituksen ministerit onnistuvan päästämään suustaan typeryyksiä "valtakautensa" viimeisiin hetkiin saakka l. esiintyvät luontevasti sellaisina kuin ihan aidosti ovat.
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

L. Brander

Laitetaan sellainen koiran kaulapanta, veromerkillä tietenkin. :facepalm:

En tiedä, voiko ihminen olla enemmän todellisuudesta irrallaan kuin hallituksen rouvakolmoset Tuija, Astrid ja Anni. Äänestetään Tuijalle jatkokausi, niin hän voi asettaa kolmannen työryhmän!

LB
Dystooppinen salamasota

L. Brander

Quote from: Axel Cardan on 09.03.2011, 15:26:45
Onhan tämä nähty. Keskellä kirkasta päivää hampuusi astelee Siwaan tai Saleen, suuntaa suoraan kaljahyllylle ja kävelee mäyriksen kanssa ulos kassaneidin roikkuessa takinhihasta kiljuen, että "et perkele vie niitä kaljoja". Kohtausta seuraavat muut asiakkaat tumput suorina, koska kaikki tietävät, että asiaan puuttuminen johtaisi 100%:n varmuudella siihen, että pääsisi itse kuulusteluihin rikoksesta epäiltynä. Sitten kassaneiti palaa vihasta puhisten hihnan ääreen ja kertoilee, kuinka mones kerta se oli jo tällä viikolla. Seuraavana päivänä kaupassa on vartija, muutaman päivän päästä ei ole enää. Ja kaikki jatkuu entisellään.

Näinhän se menee. Jostain syystä maan hallitus haluaa asian olevana näin. Se haluaako kansa asian olevan näin mitataan vaaleissa.

LB
Dystooppinen salamasota