News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Helsinki siivoaa vegaanilapset pois päivähoidosta

Started by rähmis, 16.02.2011, 20:05:01

Previous topic - Next topic

rähmis

"En ole tarkalleen saanut selville kuka tai ketkä ovat tehneet päätöksen olla tarjoamatta vegaaniruokaa, mutta ainakin se on tehty ilman kaupunginvaltuuston tai -hallituksen suostumusta tai edes informointia", Johanna Kaipiainen kirjoittaa.

Koska veganismi on vakaumus, vegaaniperheet eivät luovu ruokavaliostaan vaikka ruokaa ei päiväkodissa tarjottaisikaan.

Voima

Ihailtavaa, kuinka päiväkoti-ikäisenkin lapsen vakaumus voi olla noin vankkumaton.

Itse en ole lihaa suuhuni tunkenut ainakaan 20 vuoteen, mutta se ei estä minua säälimästä tuollaisten itsekkäitten paskiaisten jälkikasvun asemaa.

dothefake

Koulun pakollinen kasvispäivä mahtaa olla hyvin linjassa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

tjuguskegg

Vegetarismin tuputtaminen lapsille on vähintäänkin kyseenalaista toimintaa.

Phantasticum

Ensimmäisenä tietenkin tulee mieleen verrata vakaumuksellista veganismia halaliin, joka kai sekin voidaan luokitella kategoriaan vakaumukset. Sinänsä mielenkiintoista seurata, miten vegaaniasia etenee. Voiman artikkelin ensimmäistä lausetta voi oikein hyvin mukailla halalin suuntaan. Maailmaltahan on jo kantautunut sen suuntaisia uutisia, että kun joku halajaa halalia, siitä tulee silloin luonnollinen osa kaikkien muidenkin ruokavaliota.

QuotePäiväkoti-ikäisten halal-lasten määrä kasvaa koko ajan etenkin pääkaupunkiseudulla, joten tulevaisuudessa yhä suurempaa määrää perheitä koskettaa se, saako päiväkodissa halal-ruokaa.

http://fifi.voima.fi/artikkeli/2011/helmikuu/nakokulma-helsinki-siivoaa-vegaanilapset-pois-paivahoidosta

Lasse

Quote from: rähmis on 16.02.2011, 20:05:01
"En ole tarkalleen saanut selville kuka tai ketkä ovat tehneet päätöksen olla tarjoamatta vegaaniruokaa, mutta ainakin se on tehty ilman kaupunginvaltuuston tai -hallituksen suostumusta tai edes informointia", Johanna Kaipiainen kirjoittaa.

On se kummaa, kun päiväkodit eivät taivu ASCA:n (American Space Cadet Association) suosituksiin, vaikka vaginistiperheet ovat niistä tietoisia.
Suorastaan skandaali.

Mutta, termit selviksi:
http://www.youtube.com/watch?v=l9oVYKBMD7E

--Lasse
NOVUS ORDO HOMMARUM

Iloveallpeople

Ainoastaan lihaa ja ainoastaan kasviksia lapsilleen syöttävät ovat molemmat yhtä sekaisin. Ei kai herran jumala lapselle ole hyväksi syödä vain porsaankylkeä ja pekonia.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Suomitalon renki

Quote from: vihanator on 16.02.2011, 20:15:51

Pitäisin sitä rikollisena toimintana.  :(

Turkulaine

Quote from: Suomitalon renki on 16.02.2011, 20:52:12

Eipä siitä haittaa normaalisti ole. Vegaanius on tietysti eri asia kuin lihaton ruokavalio. En suosittelisi kyllä lapsille. Oleellista on kuitenkin vain ja ainoastaan se, mitä lapsi syö. Jos kotona tarjotaan vain lihaa/teurasjätettä ja huonoja hiilihydraatteja, on todellinen vahinko varmasti suurempi kuin monipuolisessa, lihattomassa ruokavaliossa. Vaikka sitä kuinka nimittäisi sekaravinnoksi.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

tjuguskegg

Quote from: Turkulaine on 16.02.2011, 20:56:23
Quote from: Suomitalon renki on 16.02.2011, 20:52:12

Eipä siitä haittaa normaalisti ole. Vegaanius on tietysti eri asia kuin lihaton ruokavalio. En suosittelisi kyllä lapsille. Oleellista on kuitenkin vain ja ainoastaan se, mitä lapsi syö. Jos kotona tarjotaan vain lihaa/teurasjätettä ja huonoja hiilihydraatteja, on todellinen vahinko varmasti suurempi kuin monipuolisessa, lihattomassa ruokavaliossa. Vaikka sitä kuinka nimittäisi sekaravinnoksi.

Meni taas vaihteeksi senat sakaisin. Eli veganismin tuputtaminen...vegetaristisessa ruokavaliossa (etenkin jos se on lakto-ovo) en näe mitään haittaa jos mietitään lapsen kasvua ja kehitystä.

Tilitantti

Quote from: rähmis on 16.02.2011, 20:05:01

Koska veganismi on vakaumus, vegaaniperheet eivät luovu ruokavaliostaan vaikka ruokaa ei päiväkodissa tarjottaisikaan.

Voima

Ihailtavaa, kuinka päiväkoti-ikäisenkin lapsen vakaumus voi olla noin vankkumaton.

Itse en ole lihaa suuhuni tunkenut ainakaan 20 vuoteen, mutta se ei estä minua säälimästä tuollaisten itsekkäitten paskiaisten jälkikasvun asemaa.

Ei huolta. Vihreet lukee ton täältä ja pian on asia korjattu ja lapset saa jäädä lihatta jos vanhemmat niin tahtoo.

Parasiittiö

Minusta kyllä kaiken maailman fanaatikot, esimerkiksi vegaanit ja muslimit, saisi harjoittaa vakaumustaan omalla ajallaan ja rahallaan (ja tietysti lakien puitteissa). Vaikuttaa typerältä, että yhteisesti kustannettujen julkisten palvelujen pitäisi muka olla hyppimässä jonkin vakaumuksen pillin mukaan kustannuksista välittämättä.

Ei siitä vegaanilapsi mitenkään vahingoitu, jos päiväkodissa ollessaan syökin ei-vegaanista ruokaa kuten muutkin. Voi vaikka hyötyä, jos lastaan veganismiin indoktrinoiva vanhempi ei satukaan osaamaan ruokkia tarpeeksi monipuolisesti vegaaniruualla.
Kansalaispalkka, perustulo tms. ois kiva.

Tilitantti

Quote from: Parasiittiö on 16.02.2011, 22:22:16
Minusta kyllä kaiken maailman fanaatikot, esimerkiksi vegaanit ja muslimit, saisi harjoittaa vakaumustaan omalla ajallaan ja rahallaan (ja tietysti lakien puitteissa). Vaikuttaa typerältä, että yhteisesti kustannettujen julkisten palvelujen pitäisi muka olla hyppimässä jonkin vakaumuksen pillin mukaan kustannuksista välittämättä.

Ei siitä vegaanilapsi mitenkään vahingoitu, jos päiväkodissa ollessaan syökin ei-vegaanista ruokaa kuten muutkin. Voi vaikka hyötyä, jos lastaan veganismiin indoktrinoiva vanhempi ei satukaan osaamaan ruokkia tarpeeksi monipuolisesti vegaaniruualla.
Lääkärintarkastukset olisi varmasti tarpeen tuollaisten lapsille. Useinkin. Jos ei lapsi ole ravittu niin sitten huostaanotto. Periaatteessa nuo huostaanotot on syvältä ja älyttömiä useimmissa tapauksissa kun ottavat pois esimerkiksi jos vanhemmilla ei ole varaa vaatettaa riittävästi, eivät anna sitä rahaa vaan huostaanottavat mikä tulee kalliimmaksi ja aiheuttaa surua lapsille ja vanhemmille, toki syystäkin sitä tekevät, mutta vähän mua epäilyttää tuommoiset vegaanit.

Turkulaine

Quote from: vihanator on 16.02.2011, 22:01:28Meni taas vaihteeksi senat sakaisin. Eli veganismin tuputtaminen...vegetaristisessa ruokavaliossa (etenkin jos se on lakto-ovo) en näe mitään haittaa jos mietitään lapsen kasvua ja kehitystä.

Nyt kun mainitset kasvun, niin hämmentävää kyllä seurantatutkimuksissa Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa on käynyt ilmi, että lihaa syömättömien perheiden lapset ovat muita edellä pituuskasvussa. Tuskinpa liha kuitenkaan haittaa pituuskasvua.

Jos pitäisi itse veikata, luulisin että kasviksia suosivissa perheissä lapset saavat keskimäärin enemmän terveellisiä vihanneksia, täysjyväviljoja, palkokasveja ja sen sellaisia. Kauhallinen jauhelihakastiketta perunavuoren päällä ja ranskanleipä ei paljoa sisällä lapsen terveyttä edistäviä mikroravinteita.

Jos lasten terveyttä halutaan tosissaan edistää, olisi syytä panostaa yleiseen ravintotietouden lisäämiseen kasvissyöjien parjaamisen sijaan. Häkellyttävän usein törmää ihmisiin, joiden mielestä ruoan tehtävä on olla "hyvää" ja sellaista, että siitä tulee "vatsa täyteen". Nämä ihmiset tuskin ajattelevat kovin pitkälle lastensakaan syömisiä.

Tästä ei tietenkään sovi päätellä, etteivätkö tiukat vegaani- tai hörhödieetit voisi olla haitallisia lapsille. Ei ne lapset pelkällä salaatillakaan kasva.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Brunberg

poistetaan kokonaan kouluruoka, jokainen syököön omia eväitään niin ei tartte kiukutella. tai vaihtoehtoisesti pidetään kouluruoka ja jokainen syö sitä mitä tarjotaan tai sitten syököön omia eväitään. mikään muu ei saa mua niin pahasti raivon partaalle kuin ruokaronkelit. turpa kiinni ja tillilihaa naamariin!
mitä yhteistä on somalimerirosvolla ja nettinörtillä? kummatkin pitää rosvoiluaan oikeutettuna

MW

Quote from: Brunberg on 16.02.2011, 22:56:56
poistetaan kokonaan kouluruoka, jokainen syököön omia eväitään niin ei tartte kiukutella. tai vaihtoehtoisesti pidetään kouluruoka ja jokainen syö sitä mitä tarjotaan tai sitten syököön omia eväitään. mikään muu ei saa mua niin pahasti raivon partaalle kuin ruokaronkelit. turpa kiinni ja tillilihaa naamariin!

Tillilihasta ei varsinaisesti ollut kyse, mutta: kai minä olen sitten epänormaali. Pidin koulun tillilihasta. Tarjottu viimeksi 70-luvulla, koulun omasta keittiöstä. Muistaakseni myös jauhelihakastike yleensä loppui kesken.

Syötiin luokissa, ruokalaa ei ollut. Oikein ikävä tulee niitä keittolan mukavia tätejä. Saattoivat livauttaa jonkin pikku herkun evästä luokkiin noutaville järjestäjille.

Joillakin ruokailua valvovilla opettajille oli pieniä ylilyöntejä mainitsemiesi ruokaronkeleiden kanssa, jotka kyllä olivat harvassa. Yksi hiljainen, kiltti tyttö ei suostunut lauantaimakkaraa syömään, ja siitäkös kohu ja ylilyönti, tarkemmin yksilöimättä.

Kaikkea sitä muistelee. Ja vielä julkisesti.

Brunberg

Quote from: MW on 16.02.2011, 23:09:41

Tillilihasta ei varsinaisesti ollut kyse, mutta: kai minä olen sitten epänormaali. Pidin koulun tillilihasta. Tarjottu viimeksi 70-luvulla, koulun omasta keittiöstä. Muistaakseni myös jauhelihakastike yleensä loppui kesken.

Syötiin luokissa, ruokalaa ei ollut. Oikein ikävä tulee niitä keittolan mukavia tätejä. Saattoivat livauttaa jonkin pikku herkun evästä luokkiin noutaville järjestäjille.

Joillakin ruokailua valvovilla opettajille oli pieniä ylilyöntejä mainitsemiesi ruokaronkeleiden kanssa, jotka kyllä olivat harvassa. Yksi hiljainen, kiltti tyttö ei suostunut lauantaimakkaraa syömään, ja siitäkös kohu ja ylilyönti, tarkemmin yksilöimättä.

Kaikkea sitä muistelee. Ja vielä julkisesti.

juup ei varsinaisesti ollut tillilihasta kyse mutta pointti vaan juurikin se että alkaa olemaan mahdotonta toteuttaa kaikkien erikoisruokavalioita. minun ehdotus olisi että palataan siihen "tillilihaan" tosin juuri sillä erotuksella ettei ketään pakoteta sitä syömään. muistan myös itse sen kuinka joku väänsi itku kurkussa juustokeittoa naamariinsa kun ei maistunut mutta ope pakotti.
mitä yhteistä on somalimerirosvolla ja nettinörtillä? kummatkin pitää rosvoiluaan oikeutettuna

JR

Emmäny helvetti ole kuunaan tavannut ketään, joka syöttää "pelkkää lihaa" mukuloille. Voimassa olevat ravitsemussuositukset eivät suosittele pelkkää kasvisruokaa kasvuikäisille, minä en suosittele kenellekään.
Tilliliha oli hyvää ja minä olin muutenkin aina keittäjien suosikkipoika.

dothefake

Tuon uskon, jokainen tillilihan kehuja pääsi varmasti keittäjien suosioon.
Silloin vielä sikalan omistaja aina haki jäänteet pois ja tietenkin olimme
aina muka katsomassa mitä se taas huomiseksi tuo.
-Tytti Tuppurainen

JR

QuoteSilloin vielä sikalan omistaja aina haki jäänteet pois ja tietenkin olimme
aina muka katsomassa mitä se taas huomiseksi tuo.
Se on kanssa yksi tyhmyyden huippu, että ruokalajätettä ei enää saa käyttää sikojen ruuaksi, vaan se täytyy hävittää muuten.
Kuuleman mukaan sikalanomistajilla oli ennenaikaan suuret varastot koulujen lusikoita, veitsiä ja haarukoita

dothefake

Varman sioille ei saa syöttää kouluruokaa epäterveellisenä, paitsi
kasvisruokapäivänä.

Toisaalta tuo "ruoka on ongelmajätettä" on poikinut yhden hyvänkin asian,
nimittäin kun se direktiivi tuli monta, monta vuotta sitten, alkoivat kaupat
myymään alennuksella muuten huomenna roskiin meneviä tuotteita.
Meillä on syöty näitä "viiskymmpisiä" siitä lähtien ja  vuotuinen säästö
on 1500-2000 euroa taloudessamme, voi olla enemmänkin.
Lisäksi usein raaskii ostaa ns. kalliimpaa halvan hinnalla. Järjen kanssa kun niitä
syö tai pakastaa, emme ole olleet kipeitä kertaakaan, päinvastoin, luulen että
meillä on keskivertoa parempi vastutuskyky ilman aktimälliä.
-Tytti Tuppurainen

Iloveallpeople

Quote from: dothefake on 17.02.2011, 11:45:10
kasvisruokapäivänä.

Meillä on syöty näitä "viiskymmpisiä" siitä lähtien ja  vuotuinen säästö
Lisäksi usein raaskii ostaa ns. kalliimpaa halvan hinnalla. Järjen kanssa kun niitä

Missä kaupassa on vielä 50 %:n alennukset? Täällä on ainakin kaikki muuttuneet 30 %:iin.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

KalleK

Vaatii melko lailla asiantuntemusta järjestää vegaaniravinto kasvavalle lapselle niin, että ravinnontarve tulee kunnolla ja kokonaisvaltaisesti tyydytetyksi.

Ei tuollaista erikoisasiantuntemusta voi vaatia jokaikiseltä päiväkodin keittäjältä, joten vegaanifanaatikot tyytykööt siihen, että heidän erikoistarpeisiinsa ei taivuta.

Olen huolestuneena seurannut sivusta eräänkin tuttavani nyt ekaluokkalaisen lapsen kasvua ja kehitystä, joka on koko ikänsä ollut vegaaniravinnolla.

Lapsi on aina ollut huomattavan kalpea, veltonoloinen ja lihaksiltaan heikohko verrattuna omaan, samanikäiseen lapseeni joka on aina syönyt kaikkea ja paljon ja jonka suosikkiruoka (harmikseni, koska suomenhinnat  >:() sattuu olemaan naudan sisäfilepihvi (hyvin mureutettuna). Väistämättä sitä alkaa pohtia, mikä on ravinnon osuus tuon tuttavani lapsen aneemiseen habitukseen.
"Meillä on isot pippelit ja teillä pienet, öhö öhö"

sr

Tarkoitit varmaan veganismia. Minkä tahansa ideologian tuputtaminen lapselle on kyseenalaista, lähtien uskonnoista.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

sr

Kävi kylmät väreet selkäpiin läpi, kun mainitsit tuon ruokalajin, jota en ole syönyt sitten kouluaikojen. Ehdotuksesi on loistava. Lisäisin siihen sen, että toki ne itse omia eväitään tuovat saavat ottaa sen osan kouluruuasta, jonka heidän ideologiansa sallii. Jos esim. ei kelpaa liha, mutta perunat, salaatti ja näkkäri kyllä, niin syököön niitä ja pankoon sekaan kotoa tuomaansa tofua.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Simo Hankaniemi

Quote from: Tilitantti on 16.02.2011, 22:26:17
Quote from: Parasiittiö on 16.02.2011, 22:22:16

Lääkärintarkastukset olisi varmasti tarpeen tuollaisten lapsille. Useinkin. Jos ei lapsi ole ravittu niin sitten huostaanotto. Periaatteessa nuo huostaanotot on syvältä ja älyttömiä useimmissa tapauksissa kun ottavat pois esimerkiksi jos vanhemmilla ei ole varaa vaatettaa riittävästi, eivät anna sitä rahaa vaan huostaanottavat mikä tulee kalliimmaksi ja aiheuttaa surua lapsille ja vanhemmille, toki syystäkin sitä tekevät, mutta vähän mua epäilyttää tuommoiset vegaanit.

Muuten olen samaa mieltä, mutta huostaanottojen suhteen kynnys saisi minusta olla matala. Rahan puute ei ole mikään syy, miksi lapsella ei ole vaatteita. Hyväkuntoisia rättejä saa muutamalla eurolla kirpputoreilta. Ja lasten vaatteita saa yleensä tuttavilta ja sukulaisilta vaikka ei pyytäisikään. Jos vanhemmille on juopottelu tai narkomania elämän tärkein asia, niin lapset eivät siihen kuvioon kuulu, oli se miten "surullista" tahansa.

dothefake

Quote from: Iloveallpeople on 17.02.2011, 11:48:31
Quote from: dothefake on 17.02.2011, 11:45:10
kasvisruokapäivänä.

Meillä on syöty näitä "viiskymmpisiä" siitä lähtien ja  vuotuinen säästö

Missä kaupassa on vielä 50 %:n alennukset? Täällä on ainakin kaikki muuttuneet 30 %:iin.
Tuo on totta, kolmekymppiset ovat yleistyneet ja tänään näin ensimmäisen kerrran 20 %.
Viiskymppisiäkin on vielä, enkä suostu ostamaan sen alle, mikäli ei ole juuri sitä, mitä olen
mennyt hakemaan. Ahnas kauppias nostaa tietysti hintaa eli nostaa prosenttia , kun ihmiset vielä ostavat.
Vetoankin kaikkiin, älkää ostako vajaita tarjouksia. Ostan mieluummin täydellä hinnalla kuin 30% ja
kaivan hyllyn takaosaan kätketyt uusimmat tuotteet kostoksi.
-Tytti Tuppurainen

JR

Ei mutta, vaadin sianlíhaa joka päivä kouluruuaksi. Mieluusti kristillisin menoin siunattua ja syömispakko oppilaille! Tästä hyvä tulee.