News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

HS Mielipide: Maahanmuuttajien työllistymisestä huolehdittava

Started by skrabb, 17.01.2011, 10:58:21

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteMaahanmuuttajien työllistymisestä huolehdittava
Markku Tenkamaa

Keskustelu maahanmuuttajataustaisten nuorten koulutuksesta ja työllistymisestä on kiitettävästi vilkastunut (HS Pääkirjoitus 7. 1. ja HS Mielipide 12. 1.). Molemmissa kirjoituksissa puututtiin monelle maahanmuuttajanuorelle kipeään asiaan.

Taloudellisen tiedotustoimiston (TAT) vuonna 2009 teettämän tutkimuksen mukaan nuorten tulevaisuuden haaveet ovat taustasta riippumatta varsin samanlaisia. Maahanmuuttajanuorten kannalta kysymys ei siis ole niinkään tavoitteiden asettamisesta, vaan keinoista ja mahdollisuuksista päästä niihin.

Parhaillaan TAT etsii ongelmaan ratkaisua monikulttuuristen nuorten työllistymistä edistävässä hankkeessaan. Yksi vastaus on lisätä maahanmuuttajanuorten ja heidän vanhempiensa koulutusjärjestelmän ja työelämän tuntemusta sekä työelämäyhteyksiä jo kouluaikana.

Samanaikaisesti on kehitettävä myös työnantajien valmiuksia kohdata maahanmuuttaja. Katseet on kohdistettava myös ammatilliseen peruskoulutukseen. Ovatko nykyiset kielitestit tarkoituksenmukaisia? Jos suomalaiset ylioppilaskirjoitukset läpäissyt maahanmuuttajanuori ei läpäise ammatillisen oppilaitoksen kielitestiä, on jokin pielessä.

Työperäisen maahanmuuton lisääntyessä meidän on huolehdittava yhä suuremman joukon kouluttamisesta ja työllistämisestä. Tämä työ on tehtävä yhdessä maahanmuuttajaperheiden, oppilaitosten sekä suomalaisen elinkeinoelämän kanssa. Unohtamatta kantaväestöä, jonka asenteiden on muututtava suvaitsevammiksi. Yhteiskuntamme ei toimi ilman työperäistä maahanmuuttoa.

koulupalvelun päällikkö

Taloudellinen tiedotustoimisto

http://www.hs.fi/verkkolehti/mielipide/artikkeli/Maahan-+muuttajien+ty%C3%B6llistymisest%C3%A4+huolehdittava/1135263092330

Suomalaisnuorten työllistymisetä ei sitten niin väliä olekkaan!?
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Jouko

On se minunkin vaikea ymmärtää miksi kannetaan niin kovasti huolta työperäisten maahanmuuttajien työllistymisestä. Ikäänkuin sen ei pitäisi olla automaattista. Se todellinen työvoiman tarve siinä sivuutetaan ja esiin nousee jokin muu syy rivien välistä. Tietenkään tämä ei liity muuhun työvoimapolitiikkaan millään lailla. Se on suomalaisten oma ongelma.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

KalleK

Tätä huolta on kannettu jo melkoisen kauan.

Huomasin jo yli 10 vuotta sitten, kuinka työkkärin ja sossun ilmoitustaulut pullistelivat täynnänsä kaikenkarvaisia kursseja yms. tukitoimenpiteitä maahanmuuttajille. Vain ja ainoastaan maahanmuuttajille!

Ihmettelin silloin ja ihmettelen vieläkin, missä viipyy yhtä kova panostus suomalaisten työttömyyden hoitamiseen?

Ilmeisesti kaikki nuo (jo vuosikausia käytössä olleet) kurssit yms. ovat olleet täysin hyödyttömiä, koska merkittävää parannusta maahanmuuttajien työllisyystilanteeseen ei ole tullut.
"Meillä on isot pippelit ja teillä pienet, öhö öhö"

pelle12

Tuotakin virttä on veisattu täällä ja kaikkialla muuallakin niin kauan kuin mamuilua on ollut. Väsyttää. :flowerhat:

MaisteriT

Quote from: skrabb on 17.01.2011, 10:58:21

Tuohan pitää täsmälleen paikkansa. Maahanmuuttajien työllistymisestä on huolehdittava. Tänne ei voida ottaa suurta määrää maahanmuuttajia, jotka eivät työllisty.

Suomi tarvitsee todellakin työperäisiä, ei sosiaaliturvaperäisiä maahanmuuttajia.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

Lentomestari

Markku Tenkamaa

Keskustelu maahanmuuttajataustaisten nuorten koulutuksesta ja työllistymisestä on kiitettävästi vilkastunut (HS Pääkirjoitus 7. 1. ja HS Mielipide 12. 1.). Molemmissa kirjoituksissa puututtiin monelle maahanmuuttajanuorelle kipeään asiaan.

........................
koulupalvelun päällikkö

http://www.hs.fi/verkkolehti/mielipide/artikkeli/Maahan-+muuttajien+ty%C3%B6llistymisest%C3%A4+huolehdittava/1135263092330

Siinähän oli vieressä samanlainen yleisöosastokirjoitus, jossa oltiin huolissa nuorten (varmaan tarkoitti ihan kantasuomalaisia) työllisyydestä, mm. nuorten työttömyysaste 20 pros. Kopsaa sekin, nämä kirjoitukset oli minusta hauskoja, kun ne oli vierekkäin ja kukaan ei takuulla usko molempien asoiden korjautuvan, eikä kyllä toteudu kumpikaan. Ajopuita ollaan, töitä tulee tai sitten ei, se on ihan luojassaan.

BeerBelly

Olen valmis sijoittamaan koko omaisuuteni sen puolesta, että vaikka työperäinen maahanmuutto pysäytettäisiin kokonaan seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi, yhteiskuntamme ei lakkaa toimimasta. Löytyykö vastavedolle ottajia?
Unkari FTW

CaptainNuiva

Markku Tenkamaa

Samanaikaisesti on kehitettävä myös työnantajien valmiuksia kohdata maahanmuuttaja. Katseet on kohdistettava myös ammatilliseen peruskoulutukseen. Ovatko nykyiset kielitestit tarkoituksenmukaisia? Jos suomalaiset ylioppilaskirjoitukset läpäissyt maahanmuuttajanuori ei läpäise ammatillisen oppilaitoksen kielitestiä, on jokin pielessä.

koulupalvelun päällikkö

Onhan se valitettavaa jos jollekkin on kipeä asia että ei haluta opiskella suomea mutta minkä vuoksi yhteiskunnan pitäisi ottaa se asia huolekseen?
Jos ei ole halua opiskella kieltä niin ensimmäiseksi minulle tulisi työnantajana mieleen että mitä muuta tämä henkilö ei halua tehdä, esim.töitä?
Toinen mieleen tuleva asia on sosiaalinen pärjääminen työyhteisössä ja lisäksi tietty monissa työpaikoissa työturvallisuuden ymmärtäminen.

Kielitesteissä tuskin on mitään pielessä, itse aikoinani suunnittelin hakevani virkamieheksi ja siihen tarvittiin kielitodistus ruotsinkielestä.
En ole mikään virtuoosi sen kielen suhteen mutta joten kuten sitä änkytän ja sain kyllä todistuksen. eli ei sen kielitestin taso oman kokemuksen perusteella pitäsi todellakaan olla mikään kynnyskyssäri.

Tuossa kun sitten viitataan ylioppilaskirjoitusten läpäisyyn niin ei jätetään sanomatta muutamia asioita...Mitä aineita oli kirjoitettu, oliko kirjoitettu esim.matematiikkaa suomeksi ???
Jostain syystä alan jo epäillä sitäkin että kirjoituksista päästetään läpi tuplastandardin ja monikultin nimissä jos ei muutoin esitä riittäviä taitoja...
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Eino P. Keravalta

QuoteYhteiskuntamme ei toimi ilman työperäistä maahanmuuttoa.

Ensin jupistaan kappaletolkulla siitä, miten mamuille ei ole tarvetta, ja lopuksi kruunataan aivopaska yllämainitulla rökälepierulla.

QuoteOvatko nykyiset kielitestit tarkoituksenmukaisia?

Eivät ole. Ainakaan ne eivät kykene tuottamaan kielitaitoisia ihmisiä. Esimerkiksi vanhustenhuollossa on jopa ihmisiä, jotka eivät osaa ruotsia, suomea tai englantia.

QuoteTyöperäisen maahanmuuton lisääntyessä meidän on huolehdittava yhä suuremman joukon kouluttamisesta ja työllistämisestä.

Miksi? Eikö tuo lause jo kiellä itse itseään? Ensin puhutaan työperäisestä maahanmuutosta ja heti seuraavaksi valitellaan, kun muuttajille ei ole työtä.

Toisekseen: ei ole meidän asiamme korjata niitä virheitä, joita muissa maissa muut ihmiset ovat tehneet. Siksipä meidän ei ole huolehdittava "yhä suuremman joukon kouluttamisesta ja työllistämisestä". Ja vaikka olisikin, meillä ei ole resursseja siihen: olemme velaksi elävä, pieni kansakunta erittäin vaikeissa ilmasto-olosuhteissa.

Kolmanneksi meidän velvollisuutemme on itse päättää asioistamme. Ei tänne "vain tulla". Tänne pääsee vain luvallamme. Turha siis jeesustella "kasvavalla maahanmuutolla". Me kasvatamme sen ihan itse. Maailmassa on köyhiä 5.000.000.000 kappaletta, eli jokaisen suomalaisen elätettäväksi tulisi tuhat ihmistä. Ei taitane onnistua, kun nytkin elämme toisten rahoilla, eli olemme itse köyhiä..
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Jouko

Quote from: BeerBelly on 17.01.2011, 11:48:23
Olen valmis sijoittamaan koko omaisuuteni sen puolesta, että vaikka työperäinen maahanmuutto pysäytettäisiin kokonaan seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi, yhteiskuntamme ei lakkaa toimimasta. Löytyykö vastavedolle ottajia?
Olen valmis vastamaan haasteeseen vaikka omaisuutta ei juuri ole. Mutta nimeni voin pantata jos niikseen tulee. Eikä tämä ole pelkkä uskonasia. Jaappanilaisetkin pärjäävät mainiosti vaikka sielläkin väestö ikääntyy ja harrastetaan maan pirun tiukkaa ulkomaalaispolitiikkaa. Sama pätee Sveitsiinkin.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Luotsi

Varmaankin kovin huonokuuloinen tuo Tenkamaa kun ei kuule sen työvoimapulan karjuntaa jonka vuoksi noita työperäisiä on niin voimallisesti maahan hommattu. Sehän ratkaisee tämän yhtälön ihan itsestään, tajuaahan tuon nyt tyhmempikin!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Semiurbaani

Paljonko Suomeen sitten on vartavasten haalittu työperäisiä maahanmuuttajia?
"- Aiheen tarkkarajaisuus tekee siitä vaikeasti määriteltävän "

Marius

Jos Suomella olisi tarvetta, tai mahdollisuus, tarjota varma/pakollinen/laillinen työpaikka jokaiselle muslimimaahanmuuttajalle, niin vuorenvarmaa on,
että yhtäkään maahanmuuttajaa ei niiltä suunnilta tulisi.
Eivät muslimit ole hakemassa täältä työtä tai vaurautta,
he ovat vain hakemassa rahaa.

Mikäli kaikkinaisten yhteiskunnan tarjoamien suorien ja välillisten etuuksien ja
erivapauksien väärinkäyttö pystyttäisiin maahantulijoiden kohdalta luotettavasti eliminoimaan, ei Helsingissä olisi edes yhtä ainutta etnistä bussikuskia, ei taksikuskia, ei monikulttuurikehittäjää, poissa olisivat myös pizza-babat ja kebab-alit.

Itse olen nykyään niin kyyninen, että minun on vaikeaa uskoa kenenkään itä-eurooppalaisen tai varsinkaan muslimin olevan Suomessa täysin rehellisin mielin,
ja elättävän itsensä samojen sääntöjen mukaan kuin suomalaiset itsensä joutuvat elättämään.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.