News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Suomi Remix-kirja osallistuu kuumaan maahanmuuttokeskusteluun

Started by Iloveallpeople, 08.03.2011, 16:52:57

Previous topic - Next topic

Roope

Quote from: Tuomas MartikainenAjatus siitä, että pullasta voisi poimia vain rusinat ei pidä paikkaansa, eikä kansainvälinen liikkuvuus tee tästä poikkeusta. Maahanmuuttoon liittyy sekä toivottavia että epätoivottavia piirteitä, jotka olisi syytä tunnustaa ja tunnistaa jo alkumetreillä. Suomalaisessa valtajulkisuudessa on vain vähän ääniä, jotka pyrkisivät tarkastelemaan maahanmuuton kokonaisvaikutuksia. Sekä maahanmuuttoon kriittisesti että myönteisesti suhtautuvat tahot pyrkivät luomaan vaikutelmaa, että maahanmuuton määrään, laatuun ja seurauksiin on mahdollista merkittävästi vaikuttaa. Vaikka vaikutusmahdollisuuksia toki on, niin ne eivät ole niin suuria kuin kummatkaan tahot esittävät. Globaalin liikkuvuuden dynamiikkaa ei tunnuta ymmärtävän koko sen laajuudessaan.
Osa 6: Maahanmuuton voittajat ja häviäjät

Aivan varmasti pullasta voi poimia vain rusinat, mutta on eri asia, kuinka hyvin tämä vertaus pätee maahanmuuttoon.

Väitän, että maahanmuuton määrään, laatuun ja seurauksiin on mahdollista vaikuttaa merkittävästi, etenkin sellaisen maan, jonka maahanmuuttajayhteisöt eivät vielä ole kovin suuria ja tulijavirrat eivät ole siten vakiintuneet. Väitän, että Martikainen ei itse ymmärrä globaalin liikkuvuuden dynamiikkaa. Se, että ihmiset liikkuvat ja maahanmuuttajien määrä jatkuvasti kasvaa, ei suinkaan tarkoita, että maahanmuuton lopputulos on väistämättä lähes samanlainen riippumatta tehdyistä päätöksistä.

On toisaalta pelkkä historian oikku, mutta myös seuraus monista valinnoista, että Suomessa on nyt noin 15 000 somalia ja että määrä kasvaa edelleen nopeasti. Määrä voisi olla toisenlaisten valintojen seurauksena vaihtoehtoisesti myös 200 tai 100 000, mutta ei ole, ja tällä on etenkin pitkällä aikavälillä merkittäviä vaikutuksia suomalaiseen yhteiskuntaan. Suomalaisen somaliyhteisön synty ja kasvu on vain yksi näkyvä esimerkkitapaus, mutta vastaavia vähemmän ilmeisiä valintoja on tehty maahanmuuttopolitiikassa kymmenittäin tai sadoittain. Niiden yhteisvaikutus on suurempi kuin pystymme käsittämäänkään.

Toistan vielä, koska tämä on minusta erittäin tärkeää. Maahanmuuton määrään, laatuun ja seurauksiin voi vaikuttaa. Merkittävästi.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

CaptainNuiva

"Globaalia liikkuvuutta ei ole mahdollista täysin kontrolloida. Kansainväliset muuttoliikkeet luovat sekä uusia mahdollisuuksia että ongelmia. Maahanmuuttokriitikoilta usein unohtuu, että myös suomalaiset liikkuvat turisteina, vaihto-oppilaina, maahanmuuttajina ja menemällä naimisiin ulkomaalaisen kanssa."

Minkä ihmeen takia minun, kritisoidessani Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ptäisi muistaa että turistit ja vaihto-oppilaat ovat maahanmuuttajia kun eivät niitä millään muotoa, minkään tulkinnan mukaan ole...Mitä ihmeen sieniä tämäkin dosentti syö?
Ennemminkin minun kuuluu muistaa että aina kun päivystävät dosentit julkaisevat tutkimuksiaan lunastakseen apurahansa valtiolta, niiden argumenttoinnit eivät kaikilta osiltaan kestä tarkastelua ja erillaiset,yksinkertaisetkin käsitteet ovat jatkuvasti hakusessa.

Sinällään tämänkin dosentin kirjoitus on hyvästä,on nimittäin hyvä esimerkki omalta osaltaan siitä miksi Suomi velkaantuu enemmän ja enemmän.
Puroista kerääntyy joki.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Luotsi

QuoteLisäksi olen uskontotieteen dosentti Helsingin yliopistossa.

Tomppa on oxymoroni, aivan kuten turvapaikkaturismin diggarilta odottaa sopiikin  ;D
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***