News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2010-12-10 HS: Helsingin kouluissa ongelmia muslimilasten uskonnonopetuksesta

Started by Horn Hill, 10.12.2010, 23:32:59

Previous topic - Next topic

Horn Hill

QuoteKolmessa helsinkiläisessä koulussa on syntynyt tänä syksynä kiistaa uskonnonopetuksesta, kun muslimilapsille on opettanut islaminuskontoa opettaja, joka ei ole itse muslimi.

Joidenkin oppilaiden vanhempien mielestä tämä ei ole ollut sopivaa ja he ovat vaatineet opettajaksi muslimia.

Helsingin opetusviraston opetuskonsulentti Tuulia Tikkanen sanoo, että asiaa on käsitelty ja käyty läpi vanhempien kanssa koulujen vanhempainilloissa.

"Kaikki muslimivanhemmat eivät ole tästä valittaneet, mutta tämä asia on ollut ongelmallinen osalle vanhemmista", sanoo Tikkanen.

Vastaavia ongelmia uskonnonopetuksessa oli Turussa jo pari vuotta sitten.

Koko juttu: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/helsingin_kouluissa_ongelmia_muslimilasten/
Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

junakohtaus

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

apexi

Ensin tämä ja sitten vaaditaan jokaisen opettajan olevan muslimi. Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa.
"See computers are racist because they make them too hard to use. They need to make them easy like TV, so people in the community can have good jobs. Computers are made by whites and chinese, and they don't like it when we try to get ahead."
-Rakim, Oakland.

kyllästynyt

QuoteEpäluuloja on korjattu Turusta saadun mallin mukaan siten, että islamin opetusta koulussa on seurannut joku henkilö, johon vanhemmat luottavat, jos opettaja itse ei ole tunnustava muslimi.

Älkää vaan sanoko että kaupunki maksaa palkkaa tälle seuraajalle

hyperbeli

Quote from: kyllästynyt on 10.12.2010, 23:48:22
QuoteEpäluuloja on korjattu Turusta saadun mallin mukaan siten, että islamin opetusta koulussa on seurannut joku henkilö, johon vanhemmat luottavat, jos opettaja itse ei ole tunnustava muslimi.

Uskonnollinen poliisi seuraamassa opetusta? Tietysti maksetaan! Integraatio nääs...

Marius

Helsingin opetusviraston opetuskonsulentti Tuulia...thaalia tallaallaa.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

CaptainNuiva

Seuraava luonnollinen askel on ottaa yhteyttä talebaaneihin ja pyytää sieltä aitoja uskonnon-opettajia joita varten rakennetaa ihan uudet ja hienot koraanikoulut, muutoin joku voi loukkaantua.
Siinä suviksille seuraava missio jota ajetaan eteenpäin kuola suupielestä valuen.
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

pelle12

Ongelmia? Mihin unohtui uusiokieli? Tarkoittanette HAASTEITA. Ja haasteet, nehän ovat voitettavissa, kunhan rahaa kaadetaan.

Veli Karimies

Opetuksessa on ollut ongelmia? Mitä nämä ongelmat opetuksessa ovat tarkalleen olleet, vai onko sittenkin niin että oppilaiden vanhemmilla on ollut ongelmia?

Suomen laki kieltää työnantajaa syrjimästä hakijaa uskonnollisen taustan perusteella.

foobar

Quote from: apexi on 10.12.2010, 23:44:23
Ensin tämä ja sitten vaaditaan jokaisen opettajan olevan muslimi. Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa.

Varsinaisen suvaitsevaisuuden tiellä kohden lopullista voittoa.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Pahan ilman lintu

Quotevaatineet opettajaksi muslimia.

"Vaatia" on sana jonka muslimi mamut todella osaa!

Marius

En ymmärrä miksei kyseinen otsikko voisi olla yksinkertaisesti ja totuudenmukaisesti
seuraavanlainen: "Kouluissa ongelmia häiriköitsijöiden takia".

Luotsi

Muslimilapsien oikeaoppisuuteen opastamisessa on siis ollut ongelmia, mutta onneksi kuitenkin Helsingin Pravda on tehnyt parhaansa siinä että kukaan aikuinen ei tule harhaanjohdetuksi. Hyvät ja pahat on aina eroteltu selkeästi!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

LyijyS

Toimin itse lukiossa opettajana ja kantani on, että on tiukasti pidettävä kiinni uskontojen opetuksen tunnustuksettomuudesta kouluissa. Olen varma, ettei kukaan imaami tähän pysty varsinkaan jos ei ole pedagogista pätevyyttä. Ylipäätään olisi keskustelun paikka tarvitaanko eri katsomuksille omia aineita vai tulisiko kaikille opettaa yhteistä uskontotietoa, mikäli uskontoja halutaan ylipäätään kouluissa opettaa. En usko, että artikkelissa mainitulle "tuntien seuraajalle" maksetaan mitään. Oppitunnithan ovat kaikille avoimia, joten tervetuloa. Suomalaisia vanhempia tosin harvoin kiinnostaa millaista opetusta tunneilla tarjotaan.

Ilkka Partanen

Niin, kertoohan tämä omalta osaltaan että olemme ilmeisesti saaneet tänne osaksemme niitä vähemmän maallistuneita muslimeja. Periaatteessa uskonto kuin uskonto, niin varmasti löytyy niitä jotka ovat vaatimassa oikein uskon miestä kehiin.
Suomalaisilla ev.lut. -seurakuntalaisilla tosin äärimmäisen harvinaista, taitaa olla lahkolaisia suurin osa joille opettajan vakaumuksella on merkitystä. Hyvä tapa integraation kannalta olisi ketjun avauksen puitteissa olla suostumatta ja sanoa, että eipä täällä muillekaan lahkoille anneta myönnytyksiä. 

Marius

Ovatko nämä eri "katsomuksia": -Maa kiertää aurinkoa. Maa on pyöreä ( no melkein, mutta tässä yhteydessä silti se pallo).
-Aurinko kiertää maata. Maa on litteä.

Missä tässä on opettajalla minkäänlaista ongelmaa, tai oppilaalla, saati oppilaan tukijoukoilla. Suomen opetusviranomaisilla en tohtisi kuvitella olevan piirunkaan vertaa epäselvyyttä, mitä opetetaan ja mitä ei.

Yksi plus yksi on kaksi. Se ei ole katsomuksellinen, näkemyksellinen, arvokeskeinen, uskonnollinen tai millään muullakaan tavoin epäselvä lause.
Se on tosi. Jos taas tosi, todellisuus, on katsantokantojen välillä argumentaation paikka, lääkkeitä saa apteekista, ei koulusta.

Luotsi

Quote from: LyijyS on 11.12.2010, 01:14:11
Toimin itse lukiossa opettajana ja kantani on, että on tiukasti pidettävä kiinni uskontojen opetuksen tunnustuksettomuudesta kouluissa. Olen varma, ettei kukaan imaami tähän pysty varsinkaan jos ei ole pedagogista pätevyyttä. Ylipäätään olisi keskustelun paikka tarvitaanko eri katsomuksille omia aineita vai tulisiko kaikille opettaa yhteistä uskontotietoa, mikäli uskontoja halutaan kouluissa opettaa. En usko, että artikkelissa mainitulle "tuntien seuraajalle" maksetaan mitään. Oppitunnithan ovat kaikille avoimia, joten tervetuloa. Suomalaisia vanhempia tosin harvoin kiinnostaa millaista opetusta tunneilla tarjotaan.

Ruotsia ei kannata apinoida tuskin missään suhteessa, mutta tässä oppiaineiden asiassa svedut kyllä kieltämättä ovat järkevyydessään meitä edellä: ei uskonnonopetusta vaan kaikille yhteinen uskontojen historia, ei poliittista pakkokieltä vaan ainoastaan yleissivistykseen kuuluva englanti kaikille jne.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Marius

Uskonto on harrastus. Kuka vaan saa mielestäni harrastaa mitä lystää.
Ei karateakaan koulussa väkipakolla opeteta, ei edes sen henkiseksi luonnehdittua puolta, vaikka senkin osa-alueen voisi joku määritellä vaikka uskonnoksi.

Marius

Näin tietenkin on. Jonkinlaisessa paketissa hyviä tapoja on syytä siirtää tuleville sukupolville, tänään se paketti on uskonto, parhaana olemassaolevista mielestäni tapakoodi, jota kutsumme kristinuskoksi, vaikkakin suurin osa tuon osoittajan alla olevista normeista eivät ole "kristillisiä" lainkaan, vain yleis inhimillisiä.
Hyviä tapoja ja tärkeitä arvoja on sisältyneenä moniin muihinkin harrastuksiin; buddhalaisuuteen, mietiskelyyn(josta olisi paljonkin maanpäällepudottavaa sanottavaa) kamppailulajeihin, vaikka painiin tai jääkiekkoon. 

Kukko

Quote from: Pahan ilman lintu on 11.12.2010, 01:09:25
Quotevaatineet opettajaksi muslimia.

"Vaatia" on sana jonka muslimi mamut todella osaa!
"Vaatia aina soppii, eri asia tehhäänkö!" tai jotenkin sinne päin kuten Tuntemattomassa todettiin.

Kyllähän ne vaatii, se on nähty. Mutta se mikä tästä(kin) asiasta tekee ongelman, on kantikset jotka antavat tästä tulla ongelman. Pitäisi olla sen verran itsekunnioitusta ja jämäkkyytta että kaikki vaatimukset pitäisi vaan torpata heti alkuunsa. "No can do! Meillä nyt vaan tehdään näin eikä noin. Deal with it! Get over it!"
Sananvapautta ei nähdä Euroopan unionissa enää kansalaisten suojautumiskeinona hallintoa vastaan, vaan sen käyttäminen nähdään rikoksena, joka antaa viranomaisille aseet kansalaisten syyttämiseksi "vihapuheesta" tai jostakin tekaistusta "rasismista".
-J. Sakari Hankamäki

Petri_Petri

Eikö tähän olisi yksinkertainen ratkaisu: Muslimit kertovat mitä haluavat.

Meille on julki tuotu muslimien taholta, että Islam on Yksi ainoa oppi. Koraani on pysyvä. Islam on ajasta ja paikasta riippumaton.

Joten sälytetään Islamin opetuksen määritelmä muslimeille. Kaikki Suomen (ja maailman) muslimit miettiköön keskenään mitä Islam on ja mitä Islamin opetuksen pitää sisältää. Sitten he kertovat sen. Me sitten päätämme onko se ok vai eikö se ole ok. On-off-ratkaisu.

Turha meidän suomalaisten on säheltää kun emme tiedä, joten miettikööt muslimit sen keskenään. Ei kai Islamissa ole useita oikeita tulkintoja. Ainakin näin olen heidän puheistaan ymmärtänyt.

Ongelma siis ratkeaa sillä, että meille kerrotaan se yksi oikea tulkinta Islamin kouluopetuksesta ja myös miten Suomen valtion pitää Islam ymmärtää. Oikeasta Islamista eripuraiset lausunnot ovat vääriä ja ne pitää hylätä. Ei meidän suomalaisten pidä analysoida ja käsitellä kymmeniä tai tuhansia eri tulkintoja. Se on muslimien tehtävä ilmoittaa se yksi ja oikea.

Tai muuten joudumme hyväksymään jokaisen muslimin oman käsityksen. Tämä kyllä tarkoittaa etteivät muslimit itsekään tiedä mitä Islam on.

Jääkäämme siis odottamaan sitä Oikeaa tulkintaa Islamista. Jos muslimit eivät pääse siitä yhteisymmärrykseen, niin eihän sitä Oikeaa Islamia ole olemassakaan.

Siihen saakka sitten yksittäiset muslimit pitäköön päänsä kiinni. Palataan asiaan kun kertovat sen oikean tulkinnan joka koskee kaikkia muslimeja.

2nd_generation_refugee

Muistaakseni aikaisemmin tänä vuonna käytiin julkisuudessa kiivas keskustelu vanhempien osallistumisesta opetuksen "tarkkailuun" luokissa. Koululaitoksen puolesta asia vastustettiin voimakkaasti ja taisi olla vastaus luokkaa: Opettajiin täytyy voida luottaa.
Hyysäri kertoo tänään, että itä Helsingin kouluissa on sittenkin olemassa nämä oikeaopetuksen tarkkailijat.
Yllätymmekö kun kyseessä islam ja muslimit?
Taas annettiin pahalle pikkusormea.
"Suomalaisuus on hyvä kulttuuri suomalaisille"
Ei evakko vaan Karjalan pakolainen, vrt. Palestiinian pakolainen.

Mursu

Mikäli olen ymmärtänyt, se ulkopuolinen hoitaa opetuksen ja opettaja seuraa sivusta. Vailla opetus on sinänsä julkista, en näe sopivana, että joka tunnilla olisi jonkinlainen ulkopuolinen tarkkailija. Tämä häiritsee jo opetusta ja on selvä epäluottamus opettajaa kohtaan. Missä OAJ on asiassa?

Oami

Onpa masentava uutinen.

Ei se tyhmä ole joka pyytää - mutta eikö noita pyytäjiä voisi vaan nauraa pihalle? Käsittämätöntä pokkurointia taas vaihteeks ruveta kaikenmaailman neuvotteluihin tommosten öyhöttäjien kanssa.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

JoKaGO

Quote from: Oami on 11.12.2010, 17:46:31
Ei se tyhmä ole joka pyytää - mutta eikö noita pyytäjiä voisi vaan nauraa pihalle? Käsittämätöntä pokkurointia taas vaihteeks ruveta kaikenmaailman neuvotteluihin tommosten öyhöttäjien kanssa.

Juuri näin. Mikä suomalaisia (suviksia) oikein vaivaa?

Quote from: planeta on 11.12.2010, 17:50:09
Lisäys: kaiken huipuksi lauma opettajia, erityisopettajia ja koulunkäyntiavustajia istuu tumput suorina koulussa. Onneksi palkkaa juoksee riippumatta siitä, onko oppilaat ilmestyneet paikalle vai.

BINGO! Ei, vaan kyllä ne opettajat, jotka puuttuvat epäkohtiin, pakotetaan ruotuun. Pääsääntöisesti opettajat ovat ryhmänä yksi tämän mokuhysterian suurimmista sijaiskärsijöistä, vaikka osa heistäkin mokuttaisikin satasella.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Outo olio

Quote from: Marius on 11.12.2010, 01:09:32
En ymmärrä miksei kyseinen otsikko voisi olla yksinkertaisesti ja totuudenmukaisesti seuraavanlainen: "Kouluissa ongelmia häiriköitsijöiden takia".

"Häiriköitsijä" on epäselvä termi, koska sen voidaan tulkita viittaavan paitsi oppilaiden vanhempiin myös itse oppilaisiin. Kyseessä olisi siis aiheeton syytös, mustamaalaus tms. oppilaisiin kohdistuva nimittely.

"Kouluissa ongelmia vanhempien takia" sen sijaan olisi parempi muotoilu. Edelleen, jos ongelmia aiheuttavat vain oppilaiden isät tai äidit, voitaisiin olla vieläki tarkempia ja sanoa että "Isät/äidit häiritsevät koulunkäyntiä".

Quote from: LyijyS on 11.12.2010, 01:14:11
Toimin itse lukiossa opettajana ja kantani on, että on tiukasti pidettävä kiinni uskontojen opetuksen tunnustuksettomuudesta kouluissa. Olen varma, ettei kukaan imaami tähän pysty varsinkaan jos ei ole pedagogista pätevyyttä. Ylipäätään olisi keskustelun paikka tarvitaanko eri katsomuksille omia aineita vai tulisiko kaikille opettaa yhteistä uskontotietoa, mikäli uskontoja halutaan ylipäätään kouluissa opettaa. En usko, että artikkelissa mainitulle "tuntien seuraajalle" maksetaan mitään. Oppitunnithan ovat kaikille avoimia, joten tervetuloa. Suomalaisia vanhempia tosin harvoin kiinnostaa millaista opetusta tunneilla tarjotaan.

Quote from: 2nd_generation_refugee on 11.12.2010, 11:38:59
Muistaakseni aikaisemmin tänä vuonna käytiin julkisuudessa kiivas keskustelu vanhempien osallistumisesta opetuksen "tarkkailuun" luokissa. Koululaitoksen puolesta asia vastustettiin voimakkaasti ja taisi olla vastaus luokkaa: Opettajiin täytyy voida luottaa.
Hyysäri kertoo tänään, että itä Helsingin kouluissa on sittenkin olemassa nämä oikeaopetuksen tarkkailijat.
Yllätymmekö kun kyseessä islam ja muslimit?
Taas annettiin pahalle pikkusormea.

Quote from: Mursu on 11.12.2010, 12:19:57

Mikäli olen ymmärtänyt, se ulkopuolinen hoitaa opetuksen ja opettaja seuraa sivusta. Vailla opetus on sinänsä julkista, en näe sopivana, että joka tunnilla olisi jonkinlainen ulkopuolinen tarkkailija. Tämä häiritsee jo opetusta ja on selvä epäluottamus opettajaa kohtaan. Missä OAJ on asiassa?

Jaa mitä ihmettä? Tähän asti olen ollut siinä uskossa, että opetustapahtuma on nimenomaan "suljettu tilaisuus", jotta opettajalla on auktoriteetti sulkea tilaisuuden ulkopuolelle kenet hyvänsä joka läsnäolollaan häiritsisi opetusta ja oppimista.

Kun tekijänoikeudella suojatun materiaalin käyttöä opetustilanteessa pohdittiin, tekijänoikeuksien edustajat olivat sitä mieltä että koulu on julkinen ja näinollen opetustapahtumakin on, ja siis kyseessä on "teoksen julkinen esittäminen", josta pitää maksaa korvaukset. Opetusalan edustajat taas olivat eri mieltä, ja perustelivät tätä juuri sillä, että opetustilanne on suljettu, ja opettajalla on auktoriteetti sulkea ulos kaikki jotka eivät tilanteeseen kuulu.

Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

hyperbeli

Quote from: Outo olio on 11.12.2010, 21:41:05
Jaa mitä ihmettä? Tähän asti olen ollut siinä uskossa, että opetustapahtuma on nimenomaan "suljettu tilaisuus", jotta opettajalla on auktoriteetti sulkea tilaisuuden ulkopuolelle kenet hyvänsä joka läsnäolollaan häiritsisi opetusta ja oppimista.

Kun tekijänoikeudella suojatun materiaalin käyttöä opetustilanteessa pohdittiin, tekijänoikeuksien edustajat olivat sitä mieltä että koulu on julkinen ja näinollen opetustapahtumakin on, ja siis kyseessä on "teoksen julkinen esittäminen", josta pitää maksaa korvaukset. Opetusalan edustajat taas olivat eri mieltä, ja perustelivät tätä juuri sillä, että opetustilanne on suljettu, ja opettajalla on auktoriteetti sulkea ulos kaikki jotka eivät tilanteeseen kuulu.

Minullekin on opetettu, että perusopetus on Suomessa julkista. Olen siis pätevä opettaja itsekin. Käsittääkseni sinne voi tulla kuka hyvänsä seuraamaan tilannetta.

Minulla on toki oikeus olla päästämättä sisään sellaista henkilöä, joka häiritsee opetusta, mutta nimenomaan tässä järjestyksessä: ensisijaisesti julkinen, mutta voin kieltää sinua tulemasta, jos läsnäolosi häiritsee opetusta.

Ano Nyymi

Quote from: hyperbeli on 11.12.2010, 23:17:25
Minullekin on opetettu, että perusopetus on Suomessa julkista. Olen siis pätevä opettaja itsekin. Käsittääkseni sinne voi tulla kuka hyvänsä seuraamaan tilannetta.

Minulla on toki oikeus olla päästämättä sisään sellaista henkilöä, joka häiritsee opetusta, mutta nimenomaan tässä järjestyksessä: ensisijaisesti julkinen, mutta voin kieltää sinua tulemasta, jos läsnäolosi häiritsee opetusta.

Epäilen vaan että jos se häiriköivä vierailija on muslimi, ja ajat sen pois niin olet hyvinkin pian raastuvassa rasimuksesta ja entinen opettajakin vielä.

Niinpä lähes koko opetusala onkin valinnut linjakseen kontallaan olemisen islamistien edessä...

Malla

Quote from: hyperbeli on 11.12.2010, 23:17:25

Just. Kun piltti oli alakoulussa, avoimien ovien päiviä järjestiin silloin tällöin. Paikalla oli aina yllättävän paljon vanhempia, ei kyttäystunnelmaa vaan tekemisen meininkiä. Opet ottivat vanhemmat tosi mukavasti mukaan arkitouhuun. Hyvä fiilis jäi, ja pilteilläkin oli kuulemma hauskaa. Muuten annettiin työrauha, johon opeillakin on mielestäni oikeus  :)