News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Vihreää lakivalmistelua - taas miljardiluokan tyriminen

Started by Octavius, 08.12.2010, 11:01:17

Previous topic - Next topic

Octavius

En huomannut tätä aihetta aiemmin. Asia koskettaa kuitenkin suoraan miljoonia suomalaisia.

Oikeusministeri Tuija Brax on tehnyt pelkkää ammattitaidottomuuttaan satojen miljoonien tai mirjardien mokan. Kyse on viime kesänä eduskunnassa läpihuutojuttuna hyväksytystä asunto-osakeyhtiölaista, joka on täydellisesti epäonnistunut. Massiivinen tyriminen on verrattavissa niin ikään Vihreiden (Ulla Kaarikoski-Laine) valmistelemaan paskalakiin. Käytännön vaikutuksista voi mainita vaikka sen, ettei kukaan järkevä ihminen enää suostu taloyhtiön hallitukseen. Toinen Vihreään tapaan suoraan toisten rahoihin ryöstävä möhläys on isännöintivelvoitteen laajentaminen, joka on rahastusautomaatti isännöintitoimistoille. Karrikoiden taulukoukun kiinnittäminen iskuporakoneella kantavaan seinään maksaa isännöintitoimiston valvontamaksuna 150 euroa kerta.

Tämä jälkimmäinen järkyttävä virhe johtui siitä, että kyseinen ministeri on niin pohjattoman tyhmä, ettei ymmärtänyt lakivalmistelussa kuultujen sidosryhmien taustoja. Brax nimittäin luuli kiinteistöliiton edustavan asunto-osakeyhtiöitä, vaikka se valvookin isännöintitoimistojen etuja.

Tästä porukasta on kerta kaikkiaan päästävä päättävissä asemissa eroon.

http://www.talouselama.fi/uutiset/article543923.ece?s=r&wtm=talouselama/-08122010
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

hattiwatti

No tämä on iso kuvio joka ei liity vihreisiin erikseen mitenkään. Vaan ihan siihen, että yhteiskunta on kasvanut niin monimutkaiseksi etteivät kumileimaisimena toimivat päättäjät ole enää kauhean informoituja päätöstensä syy - seuraussuhteista. Virkamiehillä taustalla on valtavasti suurempi valta kuin poliitikoilla itsellään. Eivät jonkun Pekkarisen päätökset olleet Pekkarisen päätöksiä vaan virkamies Taisto Turusen päätöksiä joka onneksi on painunut eläkkeelle jouduttuaan uransa viime hetkellä epämieluiseen julkisuuteen vakavien jääviysongelmien vuoksi. Sattui nimittäin olemaan erään energia-oligarkin hallituksessa samaan aikaan kun oli istumassa virkamiehenä tekemässä niitä päätöksiä jotka vaikuttivat kummasti energiayhtiönsä menestykseen. Tapaus ei todellakaan ole ainoa, mutta tuli mieleen kun aiheesta oli polemmiikkia varsin vähä aika sitten.


Octaviuksen esimerkki on mielestäni mitättömässä skaalassa. Ajatellaan nyt männävuosien paljastuneita suuria kupruja, Yaran myynti kepein perustein, lasku kymmeniä miljardeja euroja. Mokutuspolitiikka jota on kannattanut nimenomaan poliittinen markkinaoikeisto jossa työvoimapulan torjumiseksi ja huoltosuhteen parantamiseksi on roudattu 90% lukutaidottomia somaliperheitä. Sonera-skandaali jossa miljardeja katosi saksalaiseen ilmaan firmassa jossa poliitikoilla ja valtiolla oli suurin omistajuus muttei kukaan tiennyt mitä tapahtui, tai joilla oli kassakaappisopimuksia aiheeseen liittyen jotka estivät tapahtumien ehkäisyn. Eräs perussuomalaisen puolueen helsingin piirin tipauttama telekommunikaatioalalla toimiva taho oli kyllä aikoinaan toimittanut vastaavalle ministerille Suvi-Anne Siimekselle kuvauksen tulevasta Sonera - huijauksesta ja miten tuloillaan oleva kupru voitaisiin estää mutta ministerillä ei ollut aikaa kuunnella kansalaisia. Loppu onkin historiaa miljardeja suomalaisille maksanutta josta ei ole opittu tänäkään päivänä.

Koskien myynti törkeään alihintaan Fortumille joka saa niistä ilmaista, kartellisoinnin kautta keinotekoisen kalliiksi nostetusta sähköstä melkoista voittoa joka sijotetaan Liliuksen optiohin ja Venäjän seikkailuihin. Suomeen ei. Minä sosialisoisin nämä kosket takaisin valtiolle heti sitä summaa vastaan kun ne fortumille päätyivät ja käyttäisin niistä saatavan ilmaisen rahan vaikka valtiovelan maksuun.

Oma lukunsa on Espoon uusi 200-300 miljoonan euron jätevedenpuhdistamohanke johon liittyi omat kiinteistösuhmurointinsa sekä yksinkertiaisesti vanhan ja kelvottoman tekniikan hyödyntäminen liittyen asiaa ajaneen konsulttifirman kytköksistä tämän tekniikan valmistajiin - ja Espoon nyttemmin virkarikossyytteisiin joutuneen kaupunginjohtajan hallituspaikka kyseisessä konsulttifirmassa. Homma olisi voitu hoitaa maksimissaan 50 miljoonalla ja erotuksen olisi voinut käyttää vaikka Espoolaisten sosiaalipalveluihin. Teemu Lahtiselta ja Soinilta voikin vaalituen keräämisen lomassa tiedustella mitä ovat saaneet aikaan tämän tapauksen suhteen siellä kunnanvaltuustossa ja kaupunkisuunniteluosastossa istuessaan.

Ja iänikuinen case on myös 90-luvun alun lama jolla poliittisin päätöksin tuhottiin lukematon määrä pienyrittäjiä, mutta rahaa rosvonneet tahot siirrettiin rahasäkki kainalossa kiltisti syrjään. Näin luotiin Suomen valtiovelan merkittävin osio. Tämä on relevantti aihe siksi kun nyt vastaavanlaisten finanssikepulointien jälkiseuraamusten riehuessa maailmalla silloin tehtyjä virheitä toistetaan yleisesti ja laskut siirretään kiltisti valtiovelkaa koristamaan. Sitä velkaa joka 90-luvun poliittisilla päätöksillä alunperin luotiin.

... keksikää itse lisää esimerkkejä kun mulla ei aika riitä. Niitä on lukemattomia. Tästä ketjusta voisi tulla areena johon näitä koottaisiin. Lopputuloksesta voisi saada aika paksun kirjan.

------------

Mutta asiaan: Oma aloitteeni Muutos 2011 suhteen on ollut aina se, että suora demokratia on kiva ideaali muttei pari kansanedustajaa sitä aikaan saa. Mutta jos muutoksen teemana olisi lisäksi edellisen kanssa yhteensoveltuva hallinnon läpinäkyvyyden lisääminen - siitä kasvaisi merkittävä kansanliike koska tällä alueella pienikin porukka tuottaisi helposti yhteiskunnalle miljardien säästöt ja kasvaisi itsekin melkoisen suureksi kansanliikkeeksi.

Suomi on täynnä poliittisilla virkanimityksillä palkittujen virkamiesten temmellyskenttä jossa eri eturyhmät läänittävät etuja itselleen minkä kerkeävät lainsäädännön kautta. Moni rivikansalainen osaisi heti perustella mikä missäkin lakiesityksessä kusee, ja mikä eturyhmä siitä on ollut hyötymässä. Ja ylipäätään moni sellainen pointti nousisi esiin turmiollisista lakiesityksistä joita heikosti informoidut virkamiehet ja heidän käsinukkenaan toimivat poliitikot eivät tulisi edes ajatelleeksi. Tämä olisi hitti konsepti muutokselle joka tulee vielä pitkään kamppailemaan tunnettuvuuden rajamailla. Se loisi kansanliikemäisyyttä mukaan, ja tavallisten kansalaisten voimaannuttamista taistelussa virkamiesmafiaa vastaan. Kansalaiset tekisivät alotteita, ja muutos olisi kanava joka veisi kansalaiset juttusille päättäjien kanssa, huolehtisi casejen medianäkyvyydestä, ja vaatisi keskeisimmistä aiheista kansanäänestystä ideologiaansa soveltuen. Rajaton poliittinen temmellyskenttä aukeaisi tällä linjauksella.

Homman voisi aloittaa niin, että muutoksella olisi joku nettifoorumi johon pyydettäisiin tiedonantoja lakiteknisistä bugeista, hämäristä kytköksistä, kunnallismafioinneista ynnä muista jutuista joille rivikansalaiset haluavat näkyvyyttä. Ja vaikka pari päivystävää puhelinnumeroa tätä varten. Painaviksi havaitut caset ohjattaisiin median riepoteltaviksi ja muutoksen muutosta vaativiksi julkilausumiksi. Jos joku muutos-ehdokas pääsee lävitse, heidän tehtävinään olisi ajaa niitä epäkohtia joita kansalaiset ovat tehneet tiettäviksi. Se olisi just sitä kansalaistoiminnan mobilisaatiota jota tämä maa kaipaa kun sitä ei kukaan muu tee. Parempia ideoita käytännön toteutuksen puolesta voi toki esittää.

Persuillakin olisi teoriassa mahdollisuus ylläolevaan, mutta puolue on jo hyvää vauhtia kasvamassa jäykäksi sisäpiiriläisiään tukevaksi organisaatioksi niinkuin kaikki muutkin puolueet ovat tehneet. Toki kunnia niille jotka päinvastaista yrittävät.

Mitä mieltä olette tämän idean toimivuudesta?

Roope

Braxilla on muita kiireitä. Lait kansalaisuuteen vaadittavan kielitaitovaatimuksen lieventämisestä ja rasististen rikosten määritelmän laajentamisesta muun muassa linkkien julkaisemiseen etenevät Braxin suojeluksessa kuin raiteilla. Eilisissä tv-uutisissa hän kertoi yhdeksi vaalien tärkeimmistä kysymyksistä sukupuolineutraalin avioliiton toteutumisen. Se kuulemma ratkaisee, kuuluuko Suomi tulevaisuudessakin Pohjoismaihin (joihin Tanskakaan ei siis kaiketi kuulu, vaikka siellä sallittiin ensimmäisenä maana samaa sukupuolta olevien parien rekisteröinti?) vai "suljemmeko ovet ja katsomme menneisyyteen".

Brax on työteliäs touho, mutta työn tavoitteet, tulokset, selitykset ja vastuunkanto ovat sitten olleet enimmäkseen sellaisia kuin pari vuotta sitten sähköisen äänestyksen fiaskossa. Vielä muutama kuukausi, ja sitten joku toinen tulee tilalle siivoamaan sotkuja.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Esa N.

Muutoksella on keskustelufoorimi, jonne em. asioista voi käydä kertomassa..

http://www.muutos2011.fi/vb/forum.php
There's too many men, too many people making too many problems..

Jos Suomi nähdään maana, josta saa turvapaikan tai on helppo oleskella, se voidaan nähdä vetovoimatekijänä. - Astrid Thors 25.02.2009

hattiwatti

Quote from: Esa N. on 08.12.2010, 12:01:57
Muutoksella on keskustelufoorimi, jonne em. asioista voi käydä kertomassa..

http://www.muutos2011.fi/vb/forum.php

Kiitti vinkistä. Siihen ei ole aikaa tutustua juuri nyt.

Ideana olisi kuitenkin täysin erillinen 'foorumi' mikä tarkoittaisi toimintoja myös laajemminkin ja olisi tarkoitettu juuri puolueen ulkopuolisille tahoille joilla sattuu olemaan joku tieto johonkin lakiin sisältyvästä megamokasta tai kunnalliskorruptiotapauksesta ja haluavat sen jotenkin eteenpäin. Jos varoitusta olisi, voitaisiiin juristipalveluja liittää mukaan. Ei siis puolueiden omien jäsenten sisäinen keskustelupiiri.


Simo Hovari

Quote from: hattiwatti on 08.12.2010, 12:22:57

Ideana olisi kuitenkin täysin erillinen 'foorumi' mikä tarkoittaisi toimintoja myös laajemminkin ja olisi tarkoitettu juuri puolueen ulkopuolisille tahoille joilla sattuu olemaan joku tieto johonkin lakiin sisältyvästä megamokasta tai kunnalliskorruptiotapauksesta ja haluavat sen jotenkin eteenpäin. Jos varoitusta olisi, voitaisiiin juristipalveluja liittää mukaan. Ei siis puolueiden omien jäsenten sisäinen keskustelupiiri.


Tuollaiselle olisi kyllä tilausta. Jonkinlainen foorumi tarkoituksenaan seurata ja kommentoida valmisteilla olevia ja/tai läpi menneitä lakeja. Ideaali olisi jos kirjoittelijat koostuisivat eri alojen asiantuntijoista, jotka saisivat äänensä kuuluviin ko. foorumin kautta, mutta joilla ei olisi poliittisia siteitä käsiteltävään asiaan.  

Muoks: korjataanpa sen verran, että voisihan siellä nuo poliittisetkin tahot esittää näkemyksiään lain puolesta ja katsoa kuinka kestävällä pohjalla ne perustelut ovat.
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -

Tommi Korhonen

Itse visioin vastaavanlaista Tietoyhteiskuntapuolueen puheenjohtajana sillä tavoitteella että poliitikoita seurattaisiin myös vaalien välissä Wikipediamaisesti. Siten että kustakin poliitikosta olisi oma sivu ja hänen vaalilupauksiaan seurattaisiin vasten hänen todellisia tekojaan ja todellisia äänestyksiään eduskunnassa. Tänne sitten saisi yhteisö kommentoida hänen tekojaan, viittausten kera, ja toiset yhteisön jäsenet voisivat sitten toimia tarkistajina ja tekstin arvioijina: jos kyse on liian paljon todistamattomasta mielipiteestä tai vääntely-yrityksestä niin kyseinen kohta poistettaisiin. Ideana olisi että kustakin poliitikosta kertyisi lopulta tietomäärä joka kattaisi hänen puheitaan, niiden ruotimista taustatietoja vasten, hänen konkreettisista ehdotuksistaa ja aktiivisuudestaan. Osa näistä tiedoista voitaisiin jopa redusoida tietynlaisiksi arvosanoiksi, sellaiseenkin voisi luoda menettelyn. Arvosanat sitten tarkistettaisiin lähdeviitteitä vasten ja tarpeen vaatiessa uudelleenkäsiteltäisiin.

Tavoitteena olisi tuollaisella tehdä lopulta vaalikone joka toimisi oikeasti, eli sitä vasten mitä kyseinen poliitikko todella edustaa eikä sitä vasten mitä hän kyseisissä vaaleissa lupailee. Lisäksi poliittinen vastuu kasvaisi moninkertaiseksi kun olisi jotain todellista kansalaisten toteuttamaa seurantaa.

Tuollainen ei edes sopivana yhteisönä toteutettuna, ja pienellä taustarahoituksella, edes olisi kovin kallis kuitenkaan.

Hattiwatin ehdotus on mielestäni vielä parempi, koska se koskee itse hankkeita ja muitakin tasoja kuin varsinaisia julkipoliitikoita. Toisaalta nämä kaksi voisi ehkä jopa yhdistää, siten että käsiteltäisiin sekä poliittista päätöksentekoa että virkamies- ja viranomaistason toimia.

Ongelmat ovat tuollaisen foorumin tavoittavuus ja tunnettuvuus, sekä toisaalta miten tuo vertaisarviointi ja taustoitus tehtäisiin. Molemmat saataisiin kyllä joukkovoimalla toimimaan, mutta se vaatii kyllä aika paljon tunnettuvuutta. Toisaalta pienestähän sitä pitää aloittaa, joten ehkä joku tuollainen kansalaisaloite saattaisi pitkällä aikavälillä jopa kantaa hedelmää. Kuulostaa kyllä tehtävältä Muutos 2011:lle!

Huomattakoon että tuollainen on jo ollut yrityksenä. Lex Karpelan ja muutaman muun sen aikaisen lainsäädännöllisen katastrofin jälkiseurauksena nuoret enimmäkseen sitoutumattomat aikuiset perustivat Vallan Vahtikoiran jonka piti olla poliittista seurantaa tuottava foorumi. Vallan mainio idea, mutta siellä ei riittänyt tarpeeksi ylläpitäjiä sitä tekemään.

Ehkä Muutos 2011 foorumin ja Hommafoorumin voisi (näiltä osin?) yhdistää tekemään yhteisöllistä koostetta. Mukaan varmaan voisi pyytää muitakin kansalaisaloitteesta lähteneitä tahoja, esim Piraatit ja EFFI:n, ja varmasti muitakin löytyy, vaikkapa veronmaksajien keskusliitto?
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Teemu Lahtinen

Quote from: hattiwatti on 08.12.2010, 11:58:27
Teemu Lahtiselta ja Soinilta voikin vaalituen keräämisen lomassa tiedustella mitä ovat saaneet aikaan tämän tapauksen suhteen siellä kunnanvaltuustossa ja kaupunkisuunniteluosastossa istuessaan.

No miten sen nyt sanoisi aikaansaannokseksi, kun kovasta yrityksestä huolimatta emme saaneet järkevämpää päätöstä. Enemmistö päätti tuon Blominmäen vaihtoehdon ja kuka tietää millä kassakaappisopimuksin ryyditettynä.

Ei putsari ainoa mätä aihe tässä kaupungissa ole, mutta suuremmin en voi avautua, sillä manööverien tulee olla yllätyksellisiä, jotteivät ne ehdi peitellä jälkiään. Tällä hetkellä on kilpailu aikaa vastaan, sillä jos valtuusto ei saa eräitä asioita käsiteltäväkseen ennen vuodenvaihdetta, pääsevät rötösherrat (sic) kuin koira veräjästä.

VeePee

Quote from: Ulkopuolinen on 09.12.2010, 16:41:29
...kun valmisteleva virkamies käytännössä valmistelee, päättää ja kantaa vastuun siitä mitä marionettien taustalla oikeasti tapahtuu.  

Tai itse asiassa virkamies valmistelee ja päättää mutta kuran lentäessä tuulettimeen vastuu onkin marionettien. Mitäs menivät moista päättämään.

Mika.H

Quote from: hattiwatti on 08.12.2010, 11:58:27
No tämä on iso kuvio joka ei liity vihreisiin erikseen mitenkään. Vaan ihan siihen, että yhteiskunta on kasvanut niin monimutkaiseksi etteivät kumileimaisimena toimivat päättäjät ole enää kauhean informoituja päätöstensä syy - seuraussuhteista.

Tuohan on totta.

Sonerassa tehtiin suurin virhe ettei koko paskaa saatu myydyksi hype-aikaan. Joka tapauksessa Sonera on valtion onnistunein sijoitus kautta aikojen. Tuo ilman osto oli vaan yksi osa kokonaisuutta. Suurin virhe, ylivoimaisesti, oli se, ettei paskan myyntivaltuuksia saatu ajoissa...

Yara on moka, suuruus ei tosin ole kymmeniä miljardeaja, mutta iso moka kuitenkin.

Fortum on taas osoitus ilmastomuutospolitiikasta. Kurssihan hypähti vasta noiden poliittisten päätösten takia. Ylivoimaisesti suurin hyötyjä oli valtio, ei Lilius. Lilius hoiti firmaa juuri niin kuin pitikin. Poliitikot tekivät mokansa optio-ohjelmillaan... ja siis virkamiestensä ehdotuksesta...

Espoon asioihin en osaa ottaa kantaa. Typeriä virkamiehiä sielläkin on talot täynnä, joten tuskin siitäkään mitään hyvää tulee...

90-luvun laman hoito oli mitä oli. Lässytystä siitä riittää, mutta vähissä oli neuvojat tuolloin... Tilanne oli melko kriittinen ja maailma oli aivan eri tuolloin kun nyt. Virheitä tehtii ja jälkipuhetta siitä riittää, mutta turhaa lässytystä siitä ei viitsisi enää jatkaa. Muistetaan nyt vielä, että pankit tuolloin omistivat kaikki suomalaiset isot yritykset, joten tilanne oli hieman toinen kuin nyt... Onneksi ei Noksua saatu myytyä ruotsalaisille pahimpaan lama-aikaan.. Lähellä se oli...

Ehdotus, vaihdetaan samalla poliittisen johdon myötä myös ylin virkamiesjohto. Silloin niitä muutoksia saatetaan ihan oikeasti saada aikaan, muuten ei onnistu mikään.







Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

IDA

Quote from: Mika.H on 10.12.2010, 08:24:15
Quote from: hattiwatti on 08.12.2010, 11:58:27
No tämä on iso kuvio joka ei liity vihreisiin erikseen mitenkään. Vaan ihan siihen, että yhteiskunta on kasvanut niin monimutkaiseksi etteivät kumileimaisimena toimivat päättäjät ole enää kauhean informoituja päätöstensä syy - seuraussuhteista.

Tuohan on totta.

Eräs mielenkiintoinen teoria yhteiskuntien talousromahdusten syistä on se, että tehtäviä, jotka menettävät merkityksensä pidetään väkisin yllä, koska ne merkitsevät joillekin elinkeinoa eikä niitä edes tajuta turhiksi ja kuin näitä väistämättä sitten kerääntyy ajan kanssa liikaa - mitä modernimpi yhteiskunta sitä nopeammin - tuon "tyhjäkäynnin" ylläpito sitten syö resursseja niin paljon, että romahdus on väistämätön.

Mika.H

Quote from: IDA on 10.12.2010, 08:42:01
Quote from: Mika.H on 10.12.2010, 08:24:15
Quote from: hattiwatti on 08.12.2010, 11:58:27
No tämä on iso kuvio joka ei liity vihreisiin erikseen mitenkään. Vaan ihan siihen, että yhteiskunta on kasvanut niin monimutkaiseksi etteivät kumileimaisimena toimivat päättäjät ole enää kauhean informoituja päätöstensä syy - seuraussuhteista.

Tuohan on totta.

Eräs mielenkiintoinen teoria yhteiskuntien talousromahdusten syistä on se, että tehtäviä, jotka menettävät merkityksensä pidetään väkisin yllä, koska ne merkitsevät joillekin elinkeinoa eikä niitä edes tajuta turhiksi ja kuin näitä väistämättä sitten kerääntyy ajan kanssa liikaa - mitä modernimpi yhteiskunta sitä nopeammin - tuon "tyhjäkäynnin" ylläpito sitten syö resursseja niin paljon, että romahdus on väistämätön.

Minusta hyvä esimerkki on Stadin kaupunginvaltuuston kasvisruokakeskustelu ja siitä tehty päätös.

Puuhastelua puuhastelun perään ja samaan aikaan kaupunki hukkuu lumeen kun ei osata enää toimia...





Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Pekkaa kahvassa

Olen samaa mieltä Hattiwatin kanssa.

Noiden paskojen lakien laadintaan ei vihreillä ole yksinoikeutta. Päättäjien vahva usko omaan ylivertaisuuteensa ja asiantuntevuuteensa eivät paranna asiaa, vaan yksinomaan vatuttavat valtavasti. Seuraavassa toinen tuore esimerkki:

ILTALEHTI 10.12.  http://www.iltalehti.fi/autot/2010120912839435_au.shtml

QuoteLiikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk) perusteli muutoksia torstaina valtioneuvoston käsittelyn jälkeen sillä, että katsastus on keskittynyttä eli yhdellä yrityksellä on markkinasta hallussaan puolet.

Markkinajohtaja on entinen valtionyhtiö A-Katsastus Oy. Valtio oli mukana sen omistajana kun katsastus avattiin kilpailulle vuonna 1994, mutta luopui omistuksesta pari vuotta myöhemmin.

Tavoitteena on antaa autoilijoille mahdollisuus huollattaa ja katsastuttaa autonsa niin sanotulla yhden luukun periaatteella. Nykyisin katsastusasemilta edellytetään riippumattomuutta muusta autoalan toiminnasta.

Voiko sama taho, lain suomin valtuuksin, määrätä korjauksia tehtäväksi ja korjata itse ne. Minusta jääviyskysymys nousee vahvasti esille. Väärinkäytöksiä tulee varmasti. Onko muutaman kympin vuotuinen säästö varmasti tuon arvoista muutenkaan, varsinkin suhteutettuna riskiin turhien tuhansien eurojen korjausmääräyksistä. Luulisi löytyvän lainsäätäjille parempaakin tekemistä runsaasti.
´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

Pekkaa kahvassa

#13
Quote from: Mika.H on 10.12.2010, 08:24:15

Ehdotus, vaihdetaan samalla poliittisen johdon myötä myös ylin virkamiesjohto. Silloin niitä muutoksia saatetaan ihan oikeasti saada aikaan, muuten ei onnistu mikään.


Te ette edes käsitä millaisia säästöjä saataisiin aikaan, jos hyvä-veli-sisko-järjestelmällä valitut ylimmät virkamiesjohtajat saataisiin korvattua pätevyyden perusteella valituilla henkilöillä. Siitä seuraisi mm., että

- linjaorganisaatioon valittaisiin päteviä henkilöitä (sanonta paska valuu alas päin pitää 100%:sti paikkansa)
- henkilöstön hyvinvointi ja jaksaminen paranisivat huomattavasti. Valtion esimiestehtävissä on runsaasti narsistisia psykopaatteja, täydellistä osaamattomuutta ja henkilöjohtaminen on suurelta osin bolsevikin aikaista
- päätökset ja hankinnat tehtäisiin aidosti kokonaisjärkevästi, eikä "silmänlume" perustein. Tällä hetkellä päätäntä ja hankinnat perustuvat muihin asioihin kuin valtion etuun!!!! Esimerkkejä on runsaasti, eivätkä kaikki niistä edes kestä päivänvaloa. Tutkiva journalismi saisi monesta hyvän jutun.
- työteho kasvaisi
- kustannukset pienenesivät merkittävästi monilla tavoin

Julkisen sektorin suurin ongelma ei ole oikeasti sen suuri koko tai kustannukset vaan sen johtaminen. Jos se saataisiin muutettua jotenkin, niin seuraukset olisivat radikaalit. Jos se asia muutettaisiin, niin kaikki ne säästöt, tehokkuuden kasvut (=> henkilömäärän pieneneminen), henkilöstön jaksamiset ja muut turhissa "juhlapuheissa" ja projekteissa tavoitellut asiat alkaisivat toteutua.

Tiedän mistä puhun. Aineksia löytyisi muutamaan "Sonerakirjaan". Muutaman henkilön kanssa ollaankin herkuteltu sillä asialla mielessämme, mutta rohkeutta taitaa vielä puuttua tehdä se.

EDIT:
PS. Toki olen sitä mieltä, että julkista sektoria tulisi pienentää, mutta ei henkilöstöleikkauksilla, vaan uudelleen organisoimalla, tehtäviä harkiten uudelleen järjestämällä ja vähentämällä. Jonkun on kuitenkin annetut tehtävät hoidettava.
´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

Mika.H

Quote from: Pekkaa kahvassa on 10.12.2010, 10:49:33
Julkisen sektorin suurin ongelma ei ole oikeasti sen suuri koko tai kustannukset vaan sen johtaminen. Jos se saataisiin muutettua jotenkin, niin seuraukset olisivat radikaalit. Jos se asia muutettaisiin, niin kaikki ne säästöt, tehokkuuden kasvut (=> henkilömäärän pieneneminen), henkilöstön jaksamiset ja muut turhissa "juhlapuheissa" ja projekteissa tavoitellut asiat alkaisivat toteutua.

Äläpä muuta virka. Alaisia on turha haukkua kun pomo on mätä.

Sitten kun pannaan tuohon vielä päälle eri organisaatioiden sisäiset valtapelit niin tulos on juuri se mistä valitamme.

ps. ja tuo budjetointipelleily... voi voi mitä ostoksia nytkin tehdään, että saadaan budjetti kulutettua ettei vaan kukaan sitä ensi vuonna vähennä...

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Pekkaa kahvassa

Quote from: Mika.H on 10.12.2010, 11:10:32
Quote from: Pekkaa kahvassa on 10.12.2010, 10:49:33
Julkisen sektorin suurin ongelma ei ole oikeasti sen suuri koko tai kustannukset vaan sen johtaminen. Jos se saataisiin muutettua jotenkin, niin seuraukset olisivat radikaalit. Jos se asia muutettaisiin, niin kaikki ne säästöt, tehokkuuden kasvut (=> henkilömäärän pieneneminen), henkilöstön jaksamiset ja muut turhissa "juhlapuheissa" ja projekteissa tavoitellut asiat alkaisivat toteutua.

Äläpä muuta virka. Alaisia on turha haukkua kun pomo on mätä.

Sitten kun pannaan tuohon vielä päälle eri organisaatioiden sisäiset valtapelit niin tulos on juuri se mistä valitamme.

ps. ja tuo budjetointipelleily... voi voi mitä ostoksia nytkin tehdään, että saadaan budjetti kulutettua ettei vaan kukaan sitä ensi vuonna vähennä...



Juuri näin. Vahvistan tämän, enkä usko, että olemme edes samassa paikassa töissä :)
´´Suomen perustuslakia muutetaan laittomasti ja ilman mediahuomiota!´´ - http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1100

Mika.H

Quote from: Pekkaa kahvassa on 10.12.2010, 11:24:41
Juuri näin. Vahvistan tämän, enkä usko, että olemme edes samassa paikassa töissä :)

Hetkinen, katson ympärilleni.. Juuh ei olla ei...

ps. ellet sitten ole tuollainen nukkuva sekarotuinen koira?

ps2. no etpä tietenkään, ei sillä ole konettakaan..;)
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Sibis

Quote from: Octavius on 08.12.2010, 11:01:17
En huomannut tätä aihetta aiemmin. Asia koskettaa kuitenkin suoraan miljoonia suomalaisia.

Oikeusministeri Tuija Brax on tehnyt pelkkää ammattitaidottomuuttaan satojen miljoonien tai mirjardien mokan. Kyse on viime kesänä eduskunnassa läpihuutojuttuna hyväksytystä asunto-osakeyhtiölaista, joka on täydellisesti epäonnistunut. Massiivinen tyriminen on verrattavissa niin ikään Vihreiden (Ulla Kaarikoski-Laine) valmistelemaan paskalakiin. Käytännön vaikutuksista voi mainita vaikka sen, ettei kukaan järkevä ihminen enää suostu taloyhtiön hallitukseen. Toinen Vihreään tapaan suoraan toisten rahoihin ryöstävä möhläys on isännöintivelvoitteen laajentaminen, joka on rahastusautomaatti isännöintitoimistoille. Karrikoiden taulukoukun kiinnittäminen iskuporakoneella kantavaan seinään maksaa isännöintitoimiston valvontamaksuna 150 euroa kerta.

Tämä jälkimmäinen järkyttävä virhe johtui siitä, että kyseinen ministeri on niin pohjattoman tyhmä, ettei ymmärtänyt lakivalmistelussa kuultujen sidosryhmien taustoja. Brax nimittäin luuli kiinteistöliiton edustavan asunto-osakeyhtiöitä, vaikka se valvookin isännöintitoimistojen etuja.

Tästä porukasta on kerta kaikkiaan päästävä päättävissä asemissa eroon.

http://www.talouselama.fi/uutiset/article543923.ece?s=r&wtm=talouselama/-08122010

Tässä puhutaan asiaa.
Moni kodin remontti jää tekemättä, moni liesi tai astianpesukone jää vaihtamatta täysin tarpeettomasti, kirjaus ja valvontamaksu!

Asoy-laissa on myös velvoite selvittää 5v-korjaussuunnitelma. Sitähän ei yksikään hallitus uskalla itse tehdä vaikka on olemassa "rakenteiden käyttöikä" selvityksiä netissä vaikka kuinka paljon. Pintahavainnot aistii se "sokea Reettakin".
Pitää siis teettää konsultilta nämä havainnot à 5000e/20 perheen talo (meidän tapaus). Yhtiökokouksemme mukavasti päätti tilata selvityksen koska valde maksaa osan :facepalm:

Eduskunta nosti myös kiinteistöveroa. Meille se merkitsi +27%. Samoin arvonlisäveroa 1%. Energiaveron korotuksesta siis sen päälle vielä 1%, veroa verosta.

Aloittaja puhui asumisen jokapäiväisestä kustannusnoususta (ei koske sosiaaliasumista eikä mamuja(tm).

Hattiwatti puhuu täyttä asiaa mutta väärässä ketjussa?
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Sibis

Pakko lisätä vielä konsulttifirman sähköinsinöörin lausuma loppuraportissa: "autosähköpaikkojen varasulakkeet puuttuvat sähkökeskuksesta" :facepalm:

25 vuotta sulakkeet eivät ole lauenneet ja josko yksi laukeaa niin 6 autoa ei saa sitten sähköä :facepalm: (huoltoasema 24h on 500m päässä ja heidän valikoimaan kuuluu sulakkeet).

Tästä maksaa 2.000.000 suomalaista asukasta.
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Soromnoo

Quote from: IDA on 10.12.2010, 08:42:01
Eräs mielenkiintoinen teoria yhteiskuntien talousromahdusten syistä on se, että tehtäviä, jotka menettävät merkityksensä pidetään väkisin yllä, koska ne merkitsevät joillekin elinkeinoa eikä niitä edes tajuta turhiksi ja kuin näitä väistämättä sitten kerääntyy ajan kanssa liikaa - mitä modernimpi yhteiskunta sitä nopeammin - tuon "tyhjäkäynnin" ylläpito sitten syö resursseja niin paljon, että romahdus on väistämätön.

Tulevaisuudessa syy voi hyvin olla terveydenhoito. Koko ajan kehitellään erikoistuneempia ja kalliimpia tapoja hoitaa ihmisiä ja mitä enemmän yhteiskunta yrittää turvata näitä kaikille, sitä enemmän se syö rahaa.


Simo Hovari

Quote from: Tommi Korhonen on 09.12.2010, 14:19:44
Itse visioin vastaavanlaista Tietoyhteiskuntapuolueen puheenjohtajana sillä tavoitteella että poliitikoita seurattaisiin myös vaalien välissä Wikipediamaisesti. Siten että kustakin poliitikosta olisi oma sivu ja hänen vaalilupauksiaan seurattaisiin vasten hänen todellisia tekojaan ja todellisia äänestyksiään eduskunnassa. Tänne sitten saisi yhteisö kommentoida hänen tekojaan, viittausten kera, ja toiset yhteisön jäsenet voisivat sitten toimia tarkistajina ja tekstin arvioijina: jos kyse on liian paljon todistamattomasta mielipiteestä tai vääntely-yrityksestä niin kyseinen kohta poistettaisiin. Ideana olisi että kustakin poliitikosta kertyisi lopulta tietomäärä joka kattaisi hänen puheitaan, niiden ruotimista taustatietoja vasten, hänen konkreettisista ehdotuksistaa ja aktiivisuudestaan. Osa näistä tiedoista voitaisiin jopa redusoida tietynlaisiksi arvosanoiksi, sellaiseenkin voisi luoda menettelyn. Arvosanat sitten tarkistettaisiin lähdeviitteitä vasten ja tarpeen vaatiessa uudelleenkäsiteltäisiin.
Koskas aletaan laittamaan foorumia pystyyn? ;-)
Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa!
- Alexander Stubb, 2.11.2011 -