News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Mamu-lääkäreiden Suomen kielen tasosta, ja muustakin tasosta

Started by matriarkka, 03.12.2010, 17:17:51

Previous topic - Next topic

matriarkka

Eli... Espoon äitiyspolilla käynti on vähintäänkin hankalaa, kun voinnista pitäisi pystyä kertomaan, eikä onnistu ainoastaan osoittamalla kipeää kohtaa. Olen käynyt siellä kahden eri lääkärin luona ja molemmat venäläisiä, jotka puhuvat suomea huonosti ja ymmärtävät vielä huonommin.

Tästä tuohtuneena kyselin sitten lääkärituttavaltani, mitkä hänen kokemuksensa mamulääkäreistä. Huonothan ne olivat. Vuosia lääkärinä Venäjällä toimineet kyselivät kuulemma häneltä asioita hänen ollessaan vielä harjoittelijana. Tässä muita irrallisia kokemuksiani, joita ei sävytä mikään epäluulo, vaan ovat lähes kirjaimellisesti niin, kuin asiat ovat tapahtuneet, kun kyseessä on ollut mamulääkäri:

Jorvissa kävin päänsäryn ja nuhan vuoksi ja ehkä kroatialainen lääkäri katsoi poskionteloni ja kertoi - ihan valehtelematta! - 'oikea poski olla kipu'.

Toisella kertaa olin valittamassa samalle lääkärille tulehtunutta silmää - hän ehdotti siihen antihistamiinia. Kysyin, että eikö antibioottia, kun viimeksi siihen määrättiin, tietääkö, ettei ole bakteeritulehdus... Hän kysyi sitten 'No, haluatko antihistamiinia vai antibioottia?' Eli hän oman diagnoosinsa sijasta kysyi minulta, haluanko antibioottia = bakteeritulehdus vai antihistamiinia = allerginen reaktio. Kyllä tuon kysymyken jälkeen on mietityttänyt kovasti lääkäreiden tasovaatimukset!

Mieheni kanssa olin yksityisellä lääkäriasemalla, jossa hänen kauhkonsa kuvattiin. Venäläinen lääkäri ei osannut lainkaan käyttää sitä lamppua (en valitettavasti tiedä lampun nimeä), jota vasten kuvia katsotaan ja sanoi meille, että hän mieluummin katsoo näin = katosta roikkuvaa lamppua vasten. Hän ei nähnyt keuhkoissa mitään ja uusintakäynnillä seuraavana päivänä (oireet pahenivat) siellä näkyi kuitenkin molemminpuolinen keuhkokuume.

Onko jollain tietoa tästä asiasta enempää tai mitä tälle voisi tehdä? Tarkoitan tason ja kielitaidon vaatimuksia..  Etenkin vanhukset tässä surettavat, joiden puheäänikin on ehkä epäselvä ja kuulossa ongelmia - miten voivat mitenkään saada asioitaan hoidettua. Valelääkäristä johtuen voisin ehdottaa, että suomen osaaminen olisi jopa tärkeämpää kuin kaikki lääketieteen taidot.

Tiedän kyllä, että on lääkäripula yms... en tosin ymmärrä, miksi lääkärikoulutusta ei voisi tehdä joustavammaksi, opiskelijoita löytyisi varmasti Suomestakin muilta aloilta.
"...He wasn't sure he liked everything that was happening, but a lot of it was 'cultural', apparently, and you couldn't object to that, so he didn't. 'Cultural' sort of solved problems by explaining that they weren't really there."
- Terry Prachett, Thief of Time

Tupakkamies

Muutama hyvä/neutraali kokemus löytyy Virosta ja Venäjältä tulleista lääkäreistä vaikka kielitaito ei sillä tasolla ollutkaan, että asiat saatiin heti selviksi.

Erityisesti kiitos eräälle urheilulääkärille, joka tosiaan pisti asiat kuntoon kunhan vaan sain käännettyä omituista sanastoa sisältäneet faxit.

Ns. "varsinaisista" ja yhdestä kaukoidän ihmeestä on sitten sellaisia kokemuksia, että perheellä on nykyisin vakuutukset kunnossa kun omalääkäriksi voi sattua ihan mitä tahansa kielitaidottomia tai googleakin omituisempia diagnooseja tarjoavia poppamiehiä.

Tupakkamies

Quote from: matriarkka on 03.12.2010, 17:17:51
Mieheni kanssa olin yksityisellä lääkäriasemalla, jossa hänen kauhkonsa kuvattiin. Venäläinen lääkäri ei osannut lainkaan käyttää sitä lamppua (en valitettavasti tiedä lampun nimeä), jota vasten kuvia katsotaan ja sanoi meille, että hän mieluummin katsoo näin = katosta roikkuvaa lamppua vasten. Hän ei nähnyt keuhkoissa mitään ja uusintakäynnillä seuraavana päivänä (oireet pahenivat) siellä näkyi kuitenkin molemminpuolinen keuhkokuume.

Yksityisillä asemilla (ainakin täällä pääkaupunkiseudulla) voi varata ajan netin kautta ja valita itse lääkärin. Tällä tavalla saa minimoitua ainakin kieliongelmat.

matriarkka

Näin on.. äitiyspoli tuleekin pakollisine käynteineen vähän hintavammaksi yksityisellä puolella, joten ihan siihen en itse viitsisi ryhtyä. Mieluummin kannattaisin kunnallisella puolella kunnon kielitaitovaatimuksia lääkäreille.

Quote from: Tupakkamies on 03.12.2010, 17:59:59

Yksityisillä asemilla (ainakin täällä pääkaupunkiseudulla) voi varata ajan netin kautta ja valita itse lääkärin. Tällä tavalla saa minimoitua ainakin kieliongelmat.
"...He wasn't sure he liked everything that was happening, but a lot of it was 'cultural', apparently, and you couldn't object to that, so he didn't. 'Cultural' sort of solved problems by explaining that they weren't really there."
- Terry Prachett, Thief of Time

MaisteriT

Quote from: matriarkka on 03.12.2010, 18:18:37
Näin on.. äitiyspoli tuleekin pakollisine käynteineen vähän hintavammaksi yksityisellä puolella, joten ihan siihen en itse viitsisi ryhtyä. Mieluummin kannattaisin kunnallisella puolella kunnon kielitaitovaatimuksia lääkäreille.

Quote from: Tupakkamies on 03.12.2010, 17:59:59

Jostain syystä Suomen ruotsalainen puolue ei ole huolestunut näistä täysin kielitaidottomista lääkäreistä, kunhan omassa terveyskeskuksessa osataan ruotsia.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

Malla

Jorvissa kävin päänsäryn ja nuhan vuoksi ja ehkä kroatialainen lääkäri katsoi poskionteloni ja kertoi - ihan valehtelematta! - 'oikea poski olla kipu'.

Tuo on vielä selkosuomea  ;D
Minulle venäläinen (oletan korostuksen perusteella, voin erehtyä) lääkäri sanoi tai pikemminkin tiuskaisi: "Sina mina itse anta." Tota...

Vetinari

Venäläisistä lääkäreistä on minullakin huonoja kokemuksia. Kielitaito on ollut joko heikkoa tai parhaimmillaan täysin olematonta etten minä ole ymmärtänyt mitä lääkäri sanoo eikä lääkäri ole ymmärtänyt mitä minä sanon. Olen aina katsonut mitä lääkäri on kirjoittanut ylös ja joutunut joka kerta korjaamaan kun asiat on kirjattu päin helvettiä. Minulle on myös määrätty täysin vääriä lääkkeitä (välilevyn luiskahdukseen reumalääkettä, mikä sai myöhemmin erään toisen lääkärin melkein raivostumaan kun vein reseptin uusittavaksi).

Vastapainoksi entisellä kotipaikkakunnallani on julmetun hyvä irakilainen hammaslääkäri, joka puhuu erinomaista suomea. Jos hammaslääkärin tarve tuli, hänen vastaanotolleen pyrin aina ensimmäisenä. 20 vuotta sitten tuli maahan irakilaiset hammaslääkärin paperit taskussaan, aloitti siivoustyöllä ja muilla vaatimattomammilla hommilla kunnes oli oppinut kieltä riittävän hyvin muuttaakseen tutkintonsa Suomessa kelpaavaksi. Pari paikallislehden haastatteluakin olen hänestä lukenut, ja hänen mielestään homman pitääkin mennä niin että ensin opetellaan kieli ja kulttuuri ja tehdään niitä töitä mitä on saatavilla, hänelle ei ollut tullut mieleenkään että Suomeen tultuaan olisi välittömästi saanut jatkaa hammaslääkärin hommia saati että olisi ruvennut vaatimaan moista. Eikä ole omien sanojensa mukaan kohdannut rasismia kahdenkymmenen vuoden aikana.

Tiedän kyllä yhden todella mainion venäläisen lääkärin, mutta hän on yksityisellä sektorilla toimiva eläinlääkäri, jonka vastaanotolla käytän lemmikkejäni. Todella hyvää suomea puhuu hänkin, ja on ammatissaan todella taitava. En veisi minulle rakkaita, karvaisia perheenjäseniäni kenenkään muun hoidettavaksi.
"Rasismi on laajaa ja syvää. Siitä puhutaan paljon, mutta puuskittain. Uusi rasismirintama on lähestymässä viikonloppuna Pohjois-Karjalan suunnalta."
- Miniluv

mikkoR

Ei muuta kuin siirtyy yksityiselle tai E-maksuluokkaan jolloin voi valita lekurinsa.

Toinen vaihtoehto on etenkin odottavilla äideillä että ottaa lapselle vakuutuksen ENNEN lapsen syntymään niin voi painella kohtuu edullisesti aina yksityiselle.

Omiin vaivoihin ei sitten olekkaan mitään poppakonstia paitsi jos kysyy työnantajalta kuinka laaja työterveyshuolto on nimittäin sen voi työnantaja valita joko pelkät pakolliset tai kaiken kattavan väliltä.

Jos olet yrittäjä niin saat "firman piikkiin" kaiken työterveyshuollon nimissä.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Dragon

Mä sain loppukesästä venäläiseltä nais-lääkäriltä hyvää hoitoa ja huolenpitoa. Olisi ottanut mielummin sairaalaan tarkkailuun 3-5 päiväksi mutta pyysin päästä kotihoitoon ja aika vastentahtoisesti se mut päästi sieltä pois.

Sanglier

:) Mä kävin lääkärillä joka ei osannut sanaakaan suomea, mutta seinällä oli Harvardin ja Johns Hopkinsin paperit. Englannilla selvisin. Mutta tämä tapahtuikin Neuilly-sur-Seinen American Hospitalissa.

Suomessa on sattunut idän ihmeitä joiden kielitaito on ollut vajavaista, mutta selvitty on kun tietää itse taudit ja anatomian latinaksi :D Mutta ei käy eläkeläisiä kateeksi.

Maastamuuttaja

Kyllähän väärinkäsitysten mahdollisuus kasvaa kun yhteistä kieltä ei ole. Kun joudut tilanteeseen, jossa vasen jalkasi on amputoitavana, et ilahdu narkoosista herättyäsi kun toht. Mogadishu ilmoittaa, että "oikea jalka tuli nyt sitten amputoitua". Jonkun aikaa joudut mielessäsi pyörittelemään, että tarkoittaako tämä nyt sitä, että tohtori valitsi kerrankin oikein ja yllättyi itsekin, vai pahoitteliko hän vain sitä, että vasemman jalan sijasta tuli nyt amputoitua oikea jalka.

Crystalline

Mulla on kiusannut eräs patti kädessä kolme vuotta. Menin sitten lääkäriin sen kanssa v. 2008 ja sieltä kuului venäläislääkärin ohje näin: Sinä paina patti viikko joka ilta, aa-ha, sitten patti laske.

Ööh...

Lääkäri toisti saman jargonin ja viidennen kerran jälkeen ymmärsin, että pattia piti hieroa joka ilta, jotta se laskeutuisi. Eipä laskeutunut...

Että silleen... =D

desperaato

apexi

Vaasassa on kuulemma eräs erittäin pätevä venäläinen kirurgi. Tuttava oli leikkauksessa, jonka tämä venäläinen kirurgi suoritti ja leikkausarvet olivat lähes olemattomat. Muut lääkärit kehuivat, että kyseinen kirurgi on Suomen parhaita.
"See computers are racist because they make them too hard to use. They need to make them easy like TV, so people in the community can have good jobs. Computers are made by whites and chinese, and they don't like it when we try to get ahead."
-Rakim, Oakland.

pelle12

Quote from: apexi on 05.12.2010, 13:15:40
Vaasassa on kuulemma eräs erittäin pätevä venäläinen kirurgi. Tuttava oli leikkauksessa, jonka tämä venäläinen kirurgi suoritti ja leikkausarvet olivat lähes olemattomat. Muut lääkärit kehuivat, että kyseinen kirurgi on Suomen parhaita.
Ei ole ensimmäinen venäläistaustainen lääkäri, jota olen kuullut kehuttavan. Tästä varmaan moni suvis saakin aiheen hihkua: 'Maahanmuuttajalääkärit ovat suomalaispotilaiden mieleen!'.

pelle12

Quote from: Vetinari on 03.12.2010, 21:40:13

Vastapainoksi entisellä kotipaikkakunnallani on julmetun hyvä irakilainen hammaslääkäri, joka puhuu erinomaista suomea. Jos hammaslääkärin tarve tuli, hänen vastaanotolleen pyrin aina ensimmäisenä. 20 vuotta sitten tuli maahan irakilaiset hammaslääkärin paperit taskussaan, aloitti siivoustyöllä ja muilla vaatimattomammilla hommilla kunnes oli oppinut kieltä riittävän hyvin muuttaakseen tutkintonsa Suomessa kelpaavaksi. Pari paikallislehden haastatteluakin olen hänestä lukenut, ja hänen mielestään homman pitääkin mennä niin että ensin opetellaan kieli ja kulttuuri ja tehdään niitä töitä mitä on saatavilla, hänelle ei ollut tullut mieleenkään että Suomeen tultuaan olisi välittömästi saanut jatkaa hammaslääkärin hommia saati että olisi ruvennut vaatimaan moista. Eikä ole omien sanojensa mukaan kohdannut rasismia kahdenkymmenen vuoden aikana.

Eräs tuttuni muutti Uuteen-Seelantiin ja joutui tenttimään/odottamaan kaksi vuotta kunnes sai paikallisen hammaslääkäriluvan. Oli siis valmis hammaslääkäri Suomesta lähtiessään. Näin siis muualla. En jaksa  uskoa, että Suomessa hammaslääketieteen opinnot olisivat kovinkaan paljon ala-arvoisemmat kuin Uuden-Seelannin vastaavat, mutta maassa maan tavalla.
Itse kävin tataarihammaslääkärillä kunnes mies jäi eläkeelle. Oli paras hammaslääkäri, jonka olen kohdannut, ja niitä on valitettavasti monta siunautunut elämän varrella.

justiina1

Quote from: planeta on 05.12.2010, 13:36:37
Venäläislääkärit ovat olleet ihan ok. Tein valituksen eräästä bulgarialaisesta ja arabilääkäristä. Arabi määräsi omaiselleni sellaisen satsin rauhoittavia ja muita keskushermostoon vaikuttavia rohtoja, että siitä olisi koko kortteli parantunut. Onneksi ehdin hätiin ennen kuin muistihäiriöinen omaiseni otti ensimmäiset pillerit lääkärin määräyksen mukaan.

Oikea valitusosoite on Valvira. Valituksen voi kätevästi tehdä sähköpostilla.
Jos hoidossa ei ole tapahtunut jotain todella vakavaa virhettä, tyyliin potilaan menehtyminen tai vaikea vammautuminen, niin ensisijaisesti pitää tehdä muistutus johtavalla lääkärille. Näihin tulee myös vastaus hyvinkin nopeasti. Valviran tehdään kanteluja vakavista hoitovirheistä, eli lääkärin kielitaidottomuudesta kannattaa ottaa yhteys ko. toimipaikan vastaavaan lääkäriin.
Itse olen tehnyt pari muistutusta ja saanut nopeasti asialliset vastaukset.

Lodi

Professori Hernesniemi totesi jokin aika sitten ajankohtaisohjelmassa kokemuksistaan muslimineurokirurgeista: Tärkeintä on, että on hyvä ihminen, sen jälkeen on tärkeää olla hyvä lääkäri ja vasta sitten on tärkeää olla hyvä neurokirurgi.

Hän itse kokee, että hänen elämänsä tärkein sisältö on olla erinomainen neurokirurgi ja vasta sitten hyvä lääkäri. Näiden jälkeen tulee vasta kolmantena halu olla "hyvä ihminen".

Ehdotan, että jokainen miettii tätä itsekseen ja varsinkin sitä, mitä tämä tarinan ydin tarkoittaa.

Viisas ja diplomaattinen mies . . .
Toivottavasti tämä ei lisää rasismia Suomessa !