News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2010-11-19 Opettajalehti: Anna-Leena Riitaojan haastattelu

Started by hyperbeli, 20.11.2010, 20:14:35

Previous topic - Next topic

MaisteriT

Quote from: Eino P. Keravalta on 21.11.2010, 19:16:56
QuoteKoulussa olevat muksut kai aika syyttömiä siihen mihin ovat sattuneet syntymään? Ja heistä kai tässä puhutaan, eikä heidän vanhemmistaan? Itse uskon, että kaikille taattavalla tasokkaalla opetuksella ratkaistaan monta ongelmaa jatkossa.


Vaikka lapset olisivatkin syyttömiä siihen, mihin ovat sattuneet syntymään, se ei poista sitä tosiasiaa, että oppilasaines vaikuttaa erittäin suuresti siihen, millaiseksi koulu, sen ilmapiiri ja opetus muodostuvat.

Kaikille taattava tasokas opetus ei ole mikään taikalääke, joka voisi kävellä erilaisten uskontojen, arvomaailmojen, geenipoolien, tapojen ja kotoa opittujen asenteiden yli
.

Kaikille taattava, yhtäläinen ja tasokas opetus voisi tuottaa tuloksia vain, mikäli oppilasaines olisi kaikki samanlaista ja samanlaisen potentiaalin omaavaa. Näinhän ei ole - erot ovat valtavat. On suurta ylimielisyyttä ja naiiviutta kuvitella, että abstraktio nimeltään "tasokas opetus" voisi pyyhkiä pois erilaisten ihmisryhmien keskimääräiset erot. Tuollainen luulo voi perustua vain virheelliseen ihmiskäsitykseen, josta täälläkin on toisaalla keskusteltu laajalti.

Loistava kommentti.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

justiina1

Quote from: Eino P. Keravalta on 21.11.2010, 19:16:56
QuoteKoulussa olevat muksut kai aika syyttömiä siihen mihin ovat sattuneet syntymään? Ja heistä kai tässä puhutaan, eikä heidän vanhemmistaan? Itse uskon, että kaikille taattavalla tasokkaalla opetuksella ratkaistaan monta ongelmaa jatkossa.


Vaikka lapset olisivatkin syyttömiä siihen, mihin ovat sattuneet syntymään, se ei poista sitä tosiasiaa, että oppilasaines vaikuttaa erittäin suuresti siihen, millaiseksi koulu, sen ilmapiiri ja opetus muodostuvat.

Kaikille taattava tasokas opetus ei ole mikään taikalääke, joka voisi kävellä erilaisten uskontojen, arvomaailmojen, geenipoolien, tapojen ja kotoa opittujen asenteiden yli.

Kaikille taattava, yhtäläinen ja tasokas opetus voisi tuottaa tuloksia vain, mikäli oppilasaines olisi kaikki samanlaista ja samanlaisen potentiaalin omaavaa. Näinhän ei ole - erot ovat valtavat. On suurta ylimielisyyttä ja naiiviutta kuvitella, että abstraktio nimeltään "tasokas opetus" voisi pyyhkiä pois erilaisten ihmisryhmien keskimääräiset erot. Tuollainen luulo voi perustua vain virheelliseen ihmiskäsitykseen, josta täälläkin on toisaalla keskusteltu laajalti.
Puhuinko taikalääkkeestä? En. Totesin, että tasokkaalla opetuksella, joka mielestäni sisältää erilaisten lähtökohtien huomioon ottamisen, voidaan ratkaista monia, ei tietystikään kaikkia, ongelmia. Satsataan mamuoppilaitten kohdalla enemmän suomen opetukseen, huonosti matematiikkaa osaava saa tukiopetusta jne.

Mikä muuten on tämä virheellinen ihmiskäsitys? Laita vaikka linkki keskusteluun, jossa asiaa puidaan. Kiitos!

requiem

Quote from: justiina1 on 22.11.2010, 13:08:23
Quote from: Eino P. Keravalta on 21.11.2010, 19:16:56
QuoteKoulussa olevat muksut kai aika syyttömiä siihen mihin ovat sattuneet syntymään? Ja heistä kai tässä puhutaan, eikä heidän vanhemmistaan? Itse uskon, että kaikille taattavalla tasokkaalla opetuksella ratkaistaan monta ongelmaa jatkossa.


Vaikka lapset olisivatkin syyttömiä siihen, mihin ovat sattuneet syntymään, se ei poista sitä tosiasiaa, että oppilasaines vaikuttaa erittäin suuresti siihen, millaiseksi koulu, sen ilmapiiri ja opetus muodostuvat.

Kaikille taattava tasokas opetus ei ole mikään taikalääke, joka voisi kävellä erilaisten uskontojen, arvomaailmojen, geenipoolien, tapojen ja kotoa opittujen asenteiden yli.

Kaikille taattava, yhtäläinen ja tasokas opetus voisi tuottaa tuloksia vain, mikäli oppilasaines olisi kaikki samanlaista ja samanlaisen potentiaalin omaavaa. Näinhän ei ole - erot ovat valtavat. On suurta ylimielisyyttä ja naiiviutta kuvitella, että abstraktio nimeltään "tasokas opetus" voisi pyyhkiä pois erilaisten ihmisryhmien keskimääräiset erot. Tuollainen luulo voi perustua vain virheelliseen ihmiskäsitykseen, josta täälläkin on toisaalla keskusteltu laajalti.
Puhuinko taikalääkkeestä? En. Totesin, että tasokkaalla opetuksella, joka mielestäni sisältää erilaisten lähtökohtien huomioon ottamisen, voidaan ratkaista monia, ei tietystikään kaikkia, ongelmia. Satsataan mamuoppilaitten kohdalla enemmän suomen opetukseen, huonosti matematiikkaa osaava saa tukiopetusta jne.

Mikä muuten on tämä virheellinen ihmiskäsitys? Laita vaikka linkki keskusteluun, jossa asiaa puidaan. Kiitos!

Toki kaikille lapsille pitää pyrkiä takaamaan tasokas opetus, jos tällainen päätökseen on päädytty.

Toinen juttu on kuitenkin se, että mihin raja yhteiskunnan ja yksilön, siis lasten vanhempien, velvollisuudesta vedetään. Tasokkaan opetuksen takaamiseksi ongelma-alueilla voi olla ihan perusteltua ohjata joitakin lisäresursseja näiden alueiden kouluille, mutta mihin rajaan asti? Mikä lisäpanostuksen taso yhteiskunnan osalta katsotaan perustelluksi, jonka jälkeen lisää ei enää tipu?

Mikä on se raja johon asti egalitarismia halutaan toteuttaa. Pitääkö huonosti pärjääviä kouluja tukea tarvittaessa vaikkapa paremmin pärjäävien koulujen kustannuksella?

Jos ainoa kouriintuntuva asia törppöilystä on lisääntyvä rahallinen tuki, niin ei tarvitse kuin laskea 1+1 lopputuloksen arvaamiseksi. Jos ongelma-alueiden kouluille luodaan lisätuloja tuova automaatti huonojen oppimistulosten kautta, niin satavarmasti mitään parannuksia näissä kouluissa ei tule tapahtumaan.
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

M.K.Korpela

Quote from: justiina1Puhuinko taikalääkkeestä? En. Totesin, että tasokkaalla opetuksella, joka mielestäni sisältää erilaisten lähtökohtien huomioon ottamisen, voidaan ratkaista monia, ei tietystikään kaikkia, ongelmia. Satsataan mamuoppilaitten kohdalla enemmän suomen opetukseen, huonosti matematiikkaa osaava saa tukiopetusta jne.
,

Quote from: requiemJos ainoa kouriintuntuva asia törppöilystä on lisääntyvä rahallinen tuki, niin ei tarvitse kuin laskea 1+1 lopputuloksen arvaamiseksi. Jos ongelma-alueiden kouluille luodaan lisätuloja tuova automaatti huonojen oppimistulosten kautta, niin satavarmasti mitään parannuksia näissä kouluissa ei tule tapahtumaan.

Juuri näin, mutta asiassa on vielä sellainen mutka matkassa että yhteiskunnassa on läsnä uusia, voittopuolisesti erään Arabian niemimaalla alkunsa saaneen yhtenäisfilosofian edustajista koostuvia toimijoita, jotka eivät yksinkertaisesti piittaa annetusta opetuksesta.

Että opetus on yhtenäinen ja että myönnytyksiä ei anneta on yksi askel, ja sekin jo sellaisenaan tukala saavutettava johtuen monikulttuuristien akateemisistakvoima-asemista. Mutta tämä ei riitä, koska vastahankaiset oppilaat ja varsinkin näiden vanhemmat haraavat vastaan. Vastahankaisuuden keinot sisältävät mutteivat rajoitu seuraaviin:
-------

  • Oppilaat alkavat häiritä opetusta
  • Samat oppilaat alkavat sekä uhkailla muita oppilaita ja opettajia
  • Vanhemmat alkavat valittaa käyttäen hyväksi suhteitaan monikulttuurikonsortioon
  • Oppilaat alkavat lintsata vanhempiensa ohjeiden mukaan
-------

Niinpä yhtenäisopetusta on tehostettava vieraiden kulttuurien edustajiin kohdistuvin sanktioin, sisältäen muttei rajoittuen fiskaalisiin sanktioihin. Selväkielellä esimerkiksi tyttöjen ja poikien yhteisestä uimaopetuksesta lintsaavan muslimioppilaan perheeltä pannaan sosiaaliapu poikki.

Muita sanktioita kehitellään sitten poliittisen ilmapiirin huojentuessa.
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !