News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Ulkomaisten opiskelijoiden kotouttamisesta

Started by haermae, 20.12.2010, 13:08:21

Previous topic - Next topic

haermae

Tuommoisen löysin:
http://www.kever-osaaja.fi/index.php/K-O

ja siitä artikkelin:
http://www.kever-osaaja.fi/index.php/K-O/article/viewFile/1278/1189
"Integration of Foreign Degree Students into the Finnish School System & Society
Senior Lecturer Minna Porasmaa, Bachelor Graduate Anu Suomäki
Lahti University of Applied Sciences, Faculty of Business Studies"

Kyseessä siis suunnitelma A, B, tai C ulkomaisten opiskelijoiden kotouttamiseen. Voi löytyä suomeksikin.


Alussa todetaan tunnettuja itsestäänselvyyksiä:

Quote"The immigrants have also been seen as one solution to fix the coming lack of labor force of the Finnish labor markets."

"The foreign graduates would thus be needed in the Finnish markets and society both to benefit the Finnish and international companies with their fresh ideas and thinking but also to fill the coming gap in the labor force caused due to the massive, near-future retirements"

Eivätkö suuret ikäluokat ole jo eläkkeellä? Keskimäärin eläkkeelle jäädään 58 vuotiaina.


Yhteiskunta X:n olemassaolo havaitaan:

Quote"Canada has been the forerunner in integrating its immigrants into its society."


Mutta mitä? Saako näin sanoa?

Quote"as the integration of the Asian students has not proved to be the easiest process, it is suggested that the faculty should start recruiting more actively students from such countries where the culture would be closer to the Finnish culture."

"it is also suggested that the faculty should recruit such students the current and future labor market would be interested in, considering both the nationalities and skills"

Onneksi sentään termi on valittu oikein; "not the easiest".
Nimenomaan aasialaisen kulttuurin edustajien haastavuus oli yllättävä havainto.


Vallankumouksellisia ajatuksia seuraa, esim:

Quote"new students should have a compulsory introduction course to the Finnish culture"
"To really make the foreign students absorb the Finnish language, they should also be forced to use it as much as possible."


Lopuksi, yhteinen tavoitteemme:

Quote"...benefit both the local and global companies searching for talented, educated, multicultural workforce. Lahti University of Applied Sciences is in a key role, together with all other universities and educational organizations, making the Finnish society and labor market more multicultural and diversified. Although the amount of various integration operators is numerous, all educational organizations should understand their role and responsibility in the process and take part in achieving the common goal."

Martti Munne

Entisenä kyseisen laitoksen oppilaana voin valaista aasialaisten mainitsemista tällä tiedolla: suurin osa Lahden AMK:n liiketalouden laitoksen vaihtiksista on Vietnamista ja Kiinasta. (näin ainakin 2000-luvun alkupuoliskolla)
"Kaupungit oppivat korkeiden muurien ja sotalaivojen rakentamisen vihollisiltaan, eivät ystäviltään. Tämä opetus pelastaa heidän lapsensa, kotinsa ja omaisuutensa."

Aristofanes (n. 446 – n. 386 eKr.)

Tintto

Quote from: haermae on 20.12.2010, 13:08:21
Tuommoisen löysin:
http://www.kever-osaaja.fi/index.php/K-O

ja siitä artikkelin:
http://www.kever-osaaja.fi/index.php/K-O/article/viewFile/1278/1189
"Integration of Foreign Degree Students into the Finnish School System & Society
Senior Lecturer Minna Porasmaa, Bachelor Graduate Anu Suomäki
Lahti University of Applied Sciences, Faculty of Business Studies"

Kyseessä siis suunnitelma A, B, tai C ulkomaisten opiskelijoiden kotouttamiseen. Voi löytyä suomeksikin.


Alussa todetaan tunnettuja itsestäänselvyyksiä:

Quote"The immigrants have also been seen as one solution to fix the coming lack of labor force of the Finnish labor markets."

"The foreign graduates would thus be needed in the Finnish markets and society both to benefit the Finnish and international companies with their fresh ideas and thinking but also to fill the coming gap in the labor force caused due to the massive, near-future retirements"

Eivätkö suuret ikäluokat ole jo eläkkeellä? Keskimäärin eläkkeelle jäädään 58 vuotiaina.


Yhteiskunta X:n olemassaolo havaitaan:

Quote"Canada has been the forerunner in integrating its immigrants into its society."


Mutta mitä? Saako näin sanoa?

Quote"as the integration of the Asian students has not proved to be the easiest process, it is suggested that the faculty should start recruiting more actively students from such countries where the culture would be closer to the Finnish culture."

"it is also suggested that the faculty should recruit such students the current and future labor market would be interested in, considering both the nationalities and skills"

Onneksi sentään termi on valittu oikein; "not the easiest".
Nimenomaan aasialaisen kulttuurin edustajien haastavuus oli yllättävä havainto.


Vallankumouksellisia ajatuksia seuraa, esim:

Quote"new students should have a compulsory introduction course to the Finnish culture"
"To really make the foreign students absorb the Finnish language, they should also be forced to use it as much as possible."


Lopuksi, yhteinen tavoitteemme:

Quote"...benefit both the local and global companies searching for talented, educated, multicultural workforce. Lahti University of Applied Sciences is in a key role, together with all other universities and educational organizations, making the Finnish society and labor market more multicultural and diversified. Although the amount of various integration operators is numerous, all educational organizations should understand their role and responsibility in the process and take part in achieving the common goal."


MIkä tässä viestissä oli se pointti?

haermae

Quote from: Tintto on 20.12.2010, 19:09:22
MIkä tässä viestissä oli se pointti?

On positiivista, että tavanomaisen monikulttuuriliturgian sekaan on uskallettu laittaa vaatimuksiakin tulijoille. Jopa niin pitkälle, että alettaisiin valkkaamaan ketä kouluun/Suomeen kannattaa ottaa.

Nähtävissä asennemuutos verrattuna aiemmin näkemiini vastaaviin monikulttuuri-suunnitelmiin, joissa keskitytään lähinnä suomalaisten kouluttamiseen.

Edelleenkin kaikki toki on muistettava kääriä monikultturisuutta ylistävään käärepapariin.


risto

Quote from: Martti Munne on 20.12.2010, 19:03:38
Entisenä kyseisen laitoksen oppilaana voin valaista aasialaisten mainitsemista tällä tiedolla: suurin osa Lahden AMK:n liiketalouden laitoksen vaihtiksista on Vietnamista ja Kiinasta. (näin ainakin 2000-luvun alkupuoliskolla)

Sama pätee erääseen toiseen AMK:hon, jossa maahanmuuttajista ongelmia aiheutui lähinnä kiinalaisten kanssa lähinnä siitä syystä, että juuri muita maahanmuuttajia siellä ei tuolloin ollutkaan...

En muista, että ongelmat olisivat olleet mitään aivan järisyttäviä. Pientä ihmmiskauppaan verrattavissa olevaa toimintaa liittyi siihen, miten nämä kaverit oli Suomeen saatu. Eli joku kiinalainen kummisetä ilmeisesti hieman kusetti.

Ongelmat liittyivät käsittääkseni tulijoiden nuoreen ikään, koti-ikävään ja järjestyssääntöihin esimerkiksi sen suhteen, milloin ja miten sai käyttää laitoksen tietokoneita (esim. yöllä ei saa tulla chattaamaan, vaikka olisikin jättänyt ikkunan ovelasti auki) ja miten käyttäydytään vessassa (WC:ssä oli mm. kielto sylkeä lattioille ainoastaan kiinaksi ja englanniksi).

Mieti nyt omalle kohdallesi, jos sinut lähetettäisiin johonkin Kiinaan opiskelemaan yksinäsi, etkä osaisi paikallisten kieltä ja ainoa yhteinen kieli, englanti olisi sekin hatara molemmin puolin. Ei mikään helpoin vaihtoehto juuri murrosiän ylittäneelle kaverille. Monikulturismi ei helpota asioita edes silloin, kun tulijalla löytyy älliä ja yritystä.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.